eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫ منافق ⚫ 👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، منافقان در برابر حق، مقاومت می‌کنند و متکبرند و دیگران را هم از مسیر درست به انحراف می‌کشانند. و خواندیم آنها به آنچه خداوند نازل فرموده است می‌گویند《أَساطِیرُ الأَوَّلِینَ》یعنی افسانه های پیشینیان. 👈 سپس در آیهء بعد فرموده است: 🌹🌹قَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَأَتَى اللَّهُ بُنْيَانَهُم.... کسانیکه قبل از ایشان بودند (نیز) مکر و توطئه کردند. ولى خداوند شالودهء آنها را از اساس ویران کرد. و سقف از بالاى سرشان بر آنها فرو ریخت. و عذاب (الهى) از جایى که نمى دانستند (و انتظار نداشتند) به سراغشان آمد. ۲۶ نحل. تفسیر: روش منافقان همیشه یک چیز است. رهبران الهی را نقد می‌کنند. مثلا قائل به این هستند که وقتی امام معصوم ظهور فرماید، او هم قابل نقد است. اینان اگر زمان پیامبر بودند، ایشان را هم نقد می‌کردند کمااینکه کتاب‌هایی در نقد کاتبان وحی می‌نویسند و بخشهایی از آیات قرآن را هم زیر سوال می‌برند. 👈👈 اما خداوند وعدهء عذاب آنها را در دنیا قطعی فرموده، از جایی که فکرش را نمی‌کنند عذاب خواهند شد. 👈 و در آیهء بعد به عذاب آنها در قیامت اشاره فرموده است: 🌹ثُمَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يُخْزِيهِمْ وَيَقُولُ أَيْنَ شُرَكَائِيَ.... سپس روز قیامت خدا آنها را رسوا مى سازد. و مى گوید: کجایند همتایان من که بخاطر آنها (با مؤمنان) دشمنى مى کردید؟! (در این هنگام) کسانیکه از علم بهره دارند مى گویند: رسوایى و بدبختى، امروز بر کافران است! ۲۷ نحل. ■ چرا رسوایی برای آنان عذاب بزرگی است؟ ● چون با این رسوایی، از دو گروه خجالت زده می‌شوند: اول مومنینی که در دنیا مورد آزار و اذیت و دشمنی آنان قرار می‌گرفتند و همیشه سرشان را در مقابل مومنین بالا گرفته و متکبرانه با آنان ستیز می‌کردند...... و دوم در برابر کسانی رسوا می‌شوند که عمری با دروغ و فریب، مسیر صحیح و راست را در برابر آنان کج و معوج نشان دادند و باعث انحراف آنان شدند و امروز در قیامت همگی در دوزخ خواهند بود. ■■ و خداوند آنها را خطاب قرار می‌دهد که آنانکه بخاطرشان با بنده های مومن و حق گوی من دشمنی می‌کردید کجایند تا شما را یاری کنند؟ و این یعنی در این لحظه خداوند به دفاع از مومنین در برابر منافقان می‌پردازد، و رسوایی بزرگی برای منافقان به بار خواهد آمد. ولی آنان برای سوال پروردگار پاسخی ندارند و ذلیل و حقیر، سرشان را زیر انداخته و هرچه در دنیا بر علیه مومنین تاخت و تاز کردند، آنجا بازخواست می‌شوند. و کسانیکه از علم، بهره مند هستند در ادامهء این رسوایی و تحقیر منافقان می‌گویند: انروز رسوایی و بدبختی برای کافران است. 👈👈 چه کسانی هستند این عالمان که روز قیامت اجازهء سخن گفتن دارند آنهم در محضر خداوند سبحان؟! اینان همان شاهدان روز قیامت هستند که بزرگترین مصداق آنان، ائمهء اطهار و اولیاء الهی هستند. 👈 سپس در بارهء آن گنهکاران توضیح می‌فرماید: 🌹الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنفُسِهِمْ ۖ فَأَلْقَوُا السَّلَمَ مَا كُنَّا نَعْمَلُ مِن سُوءٍ ۚ بَلَىٰ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ. همان کسانیکه فرشتگان (مرگ) جانشان را مى گیرند در حالیکه به خود ظلم کرده بودند! در این موقع آنها تسلیم مى شوند (ولی مى گویند) ما کار بدى انجام نمى دادیم! (به آنها گفته مى شود) آرى، خداوند به آنچه انجام مى دادید عالم است (و می‌داند دروغ می‌گویید). ۲۸ نحل. 👈 و آنگاه، آخرین کلامی که متکبران حق، در قیامت می‌شنوند اینست: 🌹فَادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۖ فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ. اکنون از درهاى جهنم وارد شوید در حالى که جاودانه در آن خواهید بود. چه بد است جایگاه متکبران! ۲۹ نحل
سلام ما را به جدت، اباعبدالله برسان.....
⚫ منافق ⚫ 👈 در پیغامهای قرآنی روزهای گذشته، در بارهء تکبر و سرپیچی از حق خواندیم. نظر حضرت امیر در این باره بسیار قابل توجه است: 🌷 بخشی از خطبهء مهم صد و نود و دوم نهج البلاغه. 👈 اگر بنا بود خداوند به بعضی از بندگانش رخصت بدهد که به او تکبر کنند، قطعا به پيامبران و اولياء خاص خود اجازه می داد ولکن خداوند سبحان، زشتی تکبر و خودپسندی را برای آنان ناپسند دانست و فروتنی را برای آنان پسنديد، پس آنان گونه های خود را بر زمين چسبانيدند و صورتهايشان را به خاک ماليدند. و بالهای خود را برای مومنين از روی تواضع گستردند، آنان مردمانی مستضعف بودند که با گرسنگی و انواع فقر، آنانرا آزمايش کرد و به مشقت و سختی مبتلا فرمود، در رويدادهای وحشتناک امتحان نمود و با ناگواریها تصفیه شان فرمود. پس مال و فرزندان را ملاک خشم یا رضایت خدا قلمداد مکنید. اینها آزمایش و امتحان است و نشانهء بی نیازی و توانایی خداوند. و خداوند سبحان و باعظمت چنين فرموده است: 🌹 آيا گمان می کنند اينکه ما بوسيلهء مال و فرزندان، آنانرا کمک می نماييم، (به این معنی است که) آنانرا در وصول به خيرات سرعت می دهيم؟ نه چنين است آنان نمی فهمند. ۵۵ و ۶ مومنون. و خداوند سبحان بندگان مستکبر خود را که در نزد خويشتن بزرگ و چشمگيرند، بوسيلهء اولیاء خود که در چشمان آنان، مستضعف و بينوايند، امتحان و آزمايش می کند ( دقت کنیم ). حضرت موسی بن عمران با برادرش هارون به فرعون وارد شدند در حالیکه لباسی از پشم داشتند و عصايی به دست. آن دو بزرگوار به فرعون شرط کردند که اگر اسلام را بپذيرد (و تسلیم در برابر فرمان خدا شود)، مِلک و سلطنتی که در اختيار دارد برای او باقی بماند و عزتش پايدار. ● فرعون مستکبر به قوم خود چنين گفت:  آيا تعجب نمی کنيد از اينکه اين دو نفر با حال فقر و ذلتی که دارند، برای من شرطی پيشنهاد می کنند که اگر آنرا پذيرفتم عزتم پايدار و مِلکم باقی می ماند؟ آيا برای ادعای چنين مقامی شايسته نبود که دستبندهای طلا بر دست داشتند؟ ۵۳ زخرف. ● اين سخن باطل فرعون ناشی از باعظمت دانستن طلا و اندوختن آن و پست شمردن پشم و پوشيدن آن بوده است. 👈 👈 👈 اگر خداوند سبحان می خواست برای آن پيامبرانی که مبعوث فرمود، خزانه های طلا و معادن طلای ناب را باز کند و همچنين به آنان کشتگاه های باغها را عطا فرمايد و پرندگان آسمان و حيوانات وحشی زمينها را با آنان همراه و همدم نمايد، می توانست. اگر خداوند سبحان به انبياء خود، چنين امتيازاتی می داد، آزمايش، ساقط می شد و پاداش، باطل می گشت و اخبار پيامبران از بين می رفت و پاداشها برای کسانیکه دستورات خداوند را پذيرفته بودند و کسانیکه از آزمايشها سربلند بيرون آمده بودند، واجب نمی گشت و مردم باايمان شايستگی پاداش انسانهای احسانگر را نداشتند و الفاظ (زشت و زيبا) معانی حقيقی خود را ارائه نمی دادند. ولکن خداوند سبحان رسولان خود را در تصميمهايی که برای ابلاغ دين خداوند می گرفتند نيرومند ساخته و در پديده های ظاهری که با چشمان حسی ديده می شوند، ناتوان نموده بود، با قناعتی که دلها را پر می کرد و چشمها را بی نياز می ساخت و با فقر و نيازمندی که آزار آن چشمها و گوشها را پر می نمود. و اگر پيامبران، نيرومندانی بودند که کسی و يا مقامی نمی توانست قصد سوئی به آنان داشته باشد و دارای عزتی بودند که مورد ظلم قرار نمی گرفتند و مِلکی داشتند که گردنهای مردان به آن دراز می گشت و جهاز مرکبها برای حرکت بسوی آن بسته می شد، اين نيرومنديها ايجاب می کرد که مردم از پيامبران به آسانی بپذيرند و در برابر آنان استکبار نورزند. و به آنان به جهت ترس (از قدرت و ثروتشان)، ايمان بياورند، يا از جهت رغبت (به منفعت) به آن پيامبران بگروند. در اين صورت نيتها (و هدف گيريها) در ايمان آوردن به پيامبران، مشترک و مخلوط به دو پديدهء جلب سود و دفع زيان می گشت و اعمال نيکوی آن مردم تجزيه می شد به سودجويی و گريز از ضرر، و اجابت دعوت انبياء. 👈 👈 👈 وليکن خداوند سبحان خواست که پيروی از رسولان او و تصديق کتابهای او و خشوع به مقام ربوبی او و تمکين به امر او و تسليم محض به اطاعت او، اموری خاص و ویژهء آن ذات اقدس باشد و با هيچ چيزی خارج از آن امور، آلوده نگردد. و هراندازه ابتلاء و آزمايش بزرگتر باشد پاداش و جزاء، باعظمت تر خواهد بود. ●/ در نظر دنیاطلبان، هر که ثروت بیشتری دارد عزیزتر است و گرامی تر. حتی ممکن است خودش هم فقیر نباشد. او در مقابل هرکه دارائیش بیشتر از اوست، دچار نوعی خودحقیربینی میشود که این خودحقیربینی یا باعث حسادت شده و به تخریب آنها می پردازد، و یا خود را پائین تر حس کرده و بندگی آنان را می کند. و همین دنیاطلب، در مقابل کسانیکه دارایی کمتری دارند، دچار خودبرتربینی شده و فخرفروشی می کند و سر خود را به غرور در مقابل آنان بالا می گیرد!! /●
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹وَبُرِّزَتِ الْجَحِيمُ لِلْغَاوِينَ و دوزخ براى گمراهان آشکار مى گردد. ۹۱ شعراء. تفسیر: پس از بازپرسی و تفهیم اتهام به گنهکاران، آنها را محاکمه کرده و محکوم به مجازات می‌شوند. مجازاتشان دوزخ است با تمام عذابهایش. 👈 پس از آنکه حکم صادر شد و دوزخ برایشان نمایان گردید، اولین سخنی که بعنوان سرزنش و عذاب روحی به آنان گفته می‌شود اینست که: 🌹وَقِيلَ لَهُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ؟ کجا هستند معبودانى که آنها را پرستش مى کردید غیر از خدا؟! آیا آنها شما را یارى مى کنند، یا کسى به یارى آنها مى آید؟! ۹۲ و ۳ شعراء. 👈 اما گنهکاران از پاسخ عاجزند. لذا: 🌹فَكُبْكِبُوا فِيهَا هُمْ وَالْغَاوُونَ پس همهء آن معبودان با عابدانِ گمراه به دوزخ افکنده مى شوند. ۹۴ شعراء. 👈 و همچنین: 🌹وَجُنُودُ إِبْلِيسَ أَجْمَعُونَ. همهء لشکریان ابلیس. ۹۵ شعراء. ■ 👈 لشکریان ابلیس از انسان و جن. همانها که برای انحراف دیگران از مسیر حق تلاش می‌کنند. دروغها می‌گويند، تهمتها می‌زنند، رابطه با دشمن را عادی سازی می‌کنند، دعوت به مذاکره با دشمن می‌کنند، خود را روباه و دشمن را شیر می‌بينند، حقیر و ذلیل و کوته بین هستند، امروز یک حرف و فردا حرفی دیگر می‌زنند، سخن از صلح و برادری با کسانی می‌زنند که اگر از دستشان برآید یکروز هم فرصت زندگی به مردم نمی‌دهند........ و خلاصه نه بینش صحیحی از کتاب خدا دارند و نه از سخن معصومین. ● فقط یک چیزهایی را حفظ کرده اند و تکرار می‌کنند. 👈 سپس معبودان گمراه و پیروانشان در دوزخ با هم جدل میکنند: 🌹قَالُوا وَهُمْ فِيهَا يَخْتَصِمُونَ. آنها در آن جا در حالیکه به مخاصمه برخاسته اند (پیروان گمراه به رهبران گمراه ) مى گویند: ۹۶ شعراء. 🌹تَاللَّهِ إِن كُنَّا لَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ. به خدا سوگند که ما در گمراهى آشکارى بودیم، چون شما را با پروردگار جهانیان برابر مى شمردیم! ۹۷ و ۸ شعراء. 👈 و در اینزمان، رهبران گمراه را مجرم خطاب می‌کنند: 🌹وَمَا أَضَلَّنَا إِلَّا الْمُجْرِمُونَ. و کسى جز مجرمان ما را گمراه نکرد. ۹۹ شعراء. 👈 علاوه بر این، حقیقت دیگری هم برایشان روشن می‌شود و آن اینکه: 🌹فَمَا لَنَا مِن شَافِعِينَ. ( امروز) شفاعت کنندگانى براى ما وجود ندارد، و نه دوست گرم و پر محبّتى. ۱۰۰ و ۱۰۱ شعراء. 👈 و افسوسی به آنها دست می‌دهد که وقتی در دنیا بودند بدون هییییچ زحمتی می‌توانستند به آن دست پیدا کنند: 🌹فَلَوْ أَنَّ لَنَا كَرَّةً فَنَكُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ. ایکاش بار دیگر باز مى گشتیم تا از مؤمنان باشیم! ۱۰۲ شعراء. 👈 آنگاه خداوند، این ماجرا را برای عموم مردم، یک عبرت معرفی می‌فرماید: 🌹إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً ۖ وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ به یقین در این ماجرا، نشانه (و عبرتى) است. ولى بیشتر آنان مؤمن نبودند. ۱۰۳ شعراء. ✅ کاش طوری زندگی کنیم که در همه چیز الگو باشیم نه عبرت.
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ. اى کسانیکه ایمان آورده اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و باصادقان و راستگویان باشید. ۱۱۹ توبه. تفسیر: در این آیه به مومنین دستور داده شده باتقوا و پرهیزکار باشند و برای اینکه از مسیر تقوا منحرف نشوند باید با راستگویان و در کنار آنها باشند. 🍃 دستور به مومنین که باتقوا باشند، به این معنی است که تقوا بعد از ایمان حاصل میشود و مرتبه ای بالاتر از آنست. 👈 اما برای اینکه بدانیم راستگو چه کسی است، به آیات قرآن رجوع می کنیم: 🌹 لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ ... نیکى، این نیست که (به هنگام نماز) روى خود را بسوى مشرق یا مغرب کنید (اشاره به قبلتین). بلکه نیکوکار کسى است که به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب خدا و پیامبران، ایمان آورده. و مال خود را، با همهء علاقه اى که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و واماندگان در سفر و سائلان و بندگان انفاق می کند (در زمان ما بنده کسی است که مجبور است بخاطر تامین معیشت خود و خانواده اش، تن به کارهای دور از شان و گاهی دور از ایمانش بدهد). و نماز را برپا مى دارد و زکات را مى پردازد. و (همچنین) کسانیکه به عهد خود به هنگامیکه عهد بستند وفا مى کنند. و در برابر سختى ها و بیماریها و هنگام جنگ، استقامت می ورزند. اینها کسانى هستند که راست مى گویند. و اینها پرهیزکارانند. ۱۱۷ بقره. در این آیه، حقیقت نیکوکارى چنین بیان شده: ایمان به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتب آسمانى و پیامبران. انفاق در راه خدا، به نیازمندان و محرومان. بر پا داشتن نماز. پرداختن زکات. وفاى به عهد. استقامت در برابر مشکلات و بیماریها. و جهاد. و پس از ذکر همهء اینها مى فرماید، کسانیکه این صفات را دارا باشند، صادقان و پرهیزکارانند. 👈 و در آیهء ۱۵ سورهء حجرات مى خوانیم: 🌹 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی سَبیلِ اللّهِ أُولئِکَ هُمُ الصّادِقُون. مؤمنان تنها کسانى هستند که ایمان به خدا و پیامبرش آورده، سپس شک و تردیدى به خود راه نداده اند، و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد کردند، اینها صادقان هستند. این آیه نیز صدق را، مجموعه اى از ایمان و عمل که در آن هیچگونه تردید و تخلفى نباشد معرفى مى کند و شرکت در جهاد. 👈 و باز در آیهء ۸ سورهء حشر مى خوانیم: 🌹 لِلْفُقَراءِ الْمُهاجِرینَ الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أَمْوالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللّهِ وَ رِضْواناً وَ یَنْصُرُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ هُمُ الصّادِقُون. این اموال (اشاره به اموالی که در اختيار پیامبر بود) براى فقیران مهاجرى است که از خانه و کاشانه و اموال خود بیرون رانده شدند در حالیکه فضل الهى و رضاى او را مى طلبند و خدا و رسولش را یارى مى کنند و آنها راستگویانند. در این آیه، مؤمنان محرومى که علیرغم همهء مشکلات، استقامت به خرج می دهند، و از خانه و اموال خود بیرون رانده می شوند، و جز رضاى خدا و یارى پیامبر هدفى ندارند، بعنوان صادقان معرفى شده اند. 🌸 از مجموع این آیات نتیجه مى گیریم صادقین آنهائى هستند که تعهدات خود را در برابر ایمان به پروردگار بخوبى انجام مى دهند، نه تردیدى به خود راه مى دهند، نه عقب نشینى مى کنند و نه از انبوه مشکلات مى هراسند، بلکه با انواع فداکارى ها، صدق ایمان خود را ثابت مى کنند. ■ 👈 دقیقا و براحتی میتوان این آیات را ملاک شناسایی منافق قرار داد. به اینصورت که منافق، کسی است که با این نشانه هایی که برای صادقان بیان شده مخالفت می‌کند و آنها را قبول ندارد..... و اصلا این نشانه ها در او نیست. و این یعنی راستگو نیست بلکه دروغ میگوید و نمی‌شود به او اعتماد کرد. مثلا او موافق جهاد نیست و به هر شکلی سعی می‌کند از آن فرار کند و به هر قیمتی حاضر است با دشمن صلح کند حتی به قیمت مذاکره و سازش. او موافق کمک به مومنانی که به آنها ظلم شده و از خانه و کاشانهء خود بیرون رانده شده اند نیست و با آن مخالفت می‌کند.
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁨🎥 پخش صوت رئیس جمهور در جلسه غیر علنی مجلس توسط رسایی! رسایی: 🔹آقای قالیباف شما میروید در جلسه سران قوا مینشینید و تصمیمی خلاف تصمیمی که ما اینجا گرفتیم را میگیرید این را من نمیگویم حرف خود آقای پزشکیان است! ✅ @Khabar_Fouri⁩ ⁨https://t.me/Khabar_Fouri/424010⁩
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تُطیعُوا فَریقاً مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ یَرُدُّوکُمْ بَعْدَ إیمانِکُمْ کافِرینَ. اى کسانیکه ایمان آورده اید! اگر از گروهى از اهل کتاب، (که با شما و دین شما دشمنی دارند) اطاعت کنید، شما را پس از ایمان، به کفر باز مى گردانند. ۱۰۰ آل عمران. تفسیر: خداوند به مومنان هشدار مى دهد که اگر تحت تأثیر سخنان مسموم دشمن واقع شوند، و به آنها اجازه دهند در میان افرادشان نفوذ کنند، و به وسوسه هاى آنها ترتیب اثر دهند، چیزى نخواهد گذشت که بسوى کفر و به عقب بازمى گردند. ■ 👈 بازگشت به کفر که در این آیه آمده، هم به معنی بیگانگى مطلق از اسلام است، و هم منظور بازگشت به جهالتهای قبل از ایمان است. 👈 در آیهء بعد، بصورت تعجب از مؤمنان سؤال مى کند که: 🌹 وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ ۗ وَمَن يَعْتَصِم بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ. و چگونه کفر می ورزید، با اینکه آیات خدا بر شما خوانده مى شود، و پیامبر او در میان شماست؟! (بنابراین، به خدا تمسک جویید) و هر که به خدا تمسک جوید، به راهى راست، هدایت شده است. ۱۰۱ آل عمران. 👈 👈 اینکه فرموده پیامبر در میان شماست به این معنی نیست که مخاطب این آیه فقط مسلمانان صدر اسلام هستند! بلکه منظور، کلام خداست که بوسیلهء وحی بصورت تدریجی بر پیامبر نازل میشد که با رحلت جانسوز ایشان، وحی به پایان رسید اما کلام الله باقی ماند و به دست توانمند اوصیاء ایشان سپرده شد. پس مفهوم آیه به گستردگی مومنان، الی ابد است و اختصاص به صدر اسلام ندارد. ⚫ 👈 حالا به جامعهء خود نگاه کنیم. چه شد سالهای پرحرارت ایمان؟ چه شد آن سالهایی که جوانان و نوجوانان برای شرکت در جنگ و جهاد از یکدیگر سبقت می‌گرفتند؟ کجایند دخترانی که حُجب و حیایشان از ظاهرشان پیدا بود؟ کجایند مردانی که غیرتشان حفاظی بود برای زنان و دخترانشان؟ کجاست ادب و اخلاق؟ کو سفره ای که سرسوزنی حرام در آن نبود؟ چه شد مهربانی و دگرخواهی؟ چه شد اخلاص در بین مسئولین؟ چه شد زندگی کردن مسئولین برای مردم؟ و چه شد و چه شد و چه شد؟ ⚫ 👈 نتیجهء این حجم از عقب گرد، نفوذ دشمن است به قلبهای ضعیف در ایمان. نتیجهء حاکم شدن منافقان در مقاطعی بر ایران اسلامی است. نتیجهء دزدی‌ها، و اختلاسها، و رانت و مانور آقازاده هاست. نتیجهء غربگرایی بسیاری از آنهاست که بر این خاک حاکم شدند. نتیجهء حاکم شدن تجملات و الگوبرداری از بیگانگان است. نتیجهء فاصله گرفتن از فرهنگ دینی است. و نتیجهء فاصله گرفتن از ولایت است. ✅ 👈 اما ما هستیم...... تا آخر. ✅ 👈 و خداوند، یار و یاور متقین است. و او بزرگترین و بهترین است. 🌹وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِأَعْدَائِكُمْ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَلِيًّا وَكَفَىٰ بِاللَّهِ نَصِيرًا. خدا دشمنان شما را بهتر مى شناسد. (و آنها نمى توانند زیانى به شما برسانند) و کافى است که خدا ولىّ شما باشد. و کافى است که خدا یاور شما باشد. ۴۵ نساء. 🌹فَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ مَوْلاکُمْ نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصیرُ. پس بدانید خداوند سرپرست شماست! چه سرپرست خوبى! و چه یاور خوبى! ۴۰ انفال.
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ... اى کسانیکه ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر و اولوا الامر را. و هر گاه در امرى نزاع داشتید، آنرا به خدا و پیامبر باز گردانید (و از آنها داورى بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید. این (کار براى شما) بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است. ۵۹ نساء. تفسیر: اطاعت از خداوند، مقتضاى حاکمیت ذات اوست، ولى اطاعت از پیامبر، فرمان پروردگار است و این یعنی اطاعت از خداوند، واجب ذاتی است، و اطاعت از پیامبر، واجب است چون خدا فرمان داده. و در مرحلهء سوم، فرمان به اطاعت از أُولُوا الأَمْر مى دهد. 🍃 خداوند اطاعت از اولوا الامر را برابر اطاعت از پیامبر قرار داده است (أَطیعُوا الرَّسُولَ و أُولِی الأَمْرِ مِنْکُمْ). به این معنی که اولوا الامر، شرایط یکسان با پیامبر دارند، یعنی به مقام عصمت رسیده اند و از نظر علوم دینی در حد کمال هستند. و اینان، فقط امامان معصوم هستند و لاغیر. اگر غیر از این باشد فرمانبرداری از آنها بدون هیچ قید و شرطی، آنطور که در آیه بیان شده، صحیح نخواهد بود. اولی الامر در این آیه، فقط معرفی جایگاه امامان است. و اینکه اولوا الامر را جدا از پیامبر بیان فرموده به این معنی است که اولوا الامری و پیامبری دو منصب جداست که در زمان پیامبر، خود ایشان اولوا الامر هم بوده اند علاوه بر مقام رسالت. اما امامان معصوم فقط مقام اولوا الامری را دارند. (امیدوارم توانسته باشم مطلب به این مهمی را تنها در چند سطر، کاملا بیان کنم). 👈 👈 اما منظور از نزاع در این آیه که باید برای حل آنها فقط و فقط به امر خدا و رسول مراجعه کرد، اختلاف در احکام و قوانین کلى اسلام است که تشریع آن با خدا و پیامبر است، زیرا امام، فقط مجرى احکام است، نه قانونى وضع مى کند، و نه نسخ مى کند، بلکه همواره در مسیر اجراى احکام خدا و سنت پیامبر است. 🌸 و لذا اهل بیت همیشه فرموده اند: اگر از ما سخنى بر خلاف کتاب اللّه و سخن پیامبر نقل کردند، هرگز نپذیرید، محال است ما چیزى بر خلاف کتاب اللّه و سنت پیامبر بگوئیم. اصول کافی، ج۱، ص۶۹. 👈 یعنی جوامع اسلامى برای حل کلیهء منازعات، حق رجوع به هیچ محکمه اى جز محکمهء خدا و پیامبر ندارند 👉 👈 اما در آیهء بعد کسانی را معرفی می فرماید که حل اختلافات خود را نزد حکام طاغوت می برند: 🌹 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا... آیا ندیدى کسانى را که گمان مى کنند به آنچه (از کتابهاى آسمانى که) بر تو و پیش از تو نازل شده، ایمان آورده اند، در حالیکه مى خواهند براى داورى نزد طاغوت و حکام باطل بروند؟! با اینکه به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند! اما شیطان مى خواهد آنانرا در گمراهى دورى بیفکند. ۶۰ نساء. طاغوت از مادهء طغیان است به معنى سرکشى و شکستن حدود و قیود، و یا هر چیزى که وسیلهء طغیانگرى و یا سرکشى است. ■ بنابراین طاغوت همان کسانی هستند که ادعای برتری دارند نسبت به سایر بندگان خدا و در ظلم و غارت آنان هیچ ابایی ندارند. آنها را می‌کُشند، خانه هایشان را غصب می‌کنند، شهرها را اشغال میکنند، اموالشان را غارت می‌کنند و یکدیگر را در این مسیر یاری می‌دهند. ■ حالا در این هنگامه، بعضی از کسانیکه خیال می‌کنند ایمان آورده اند را می‌بینیم که برای برقراری ارتباط با طاغوت از یکدیگر سبقت می‌گیرند و حتی برای رفع اختلافات میان خود و دیگران به آنان رجوع می‌کنند و از آنان کمک می‌خواهند. ■ حالا یا آشکار و یا بصورت پنهانی. 👈 در آیهء بعد، خداوند، این گروه را با نام منافق معرفی فرموده است: 🌹 وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا. و هنگامیکه به آنها گفته شود: بسوى آنچه خداوند نازل کرده، و بسوى پیامبر بیایید، منافقان را مى بینى که از (قبول دعوت) تو، به شدت اعراض مى کنند. ۶۱ نساء. ■ نیازی به توضیح بیشتر نیست.... ■ حتی نیازی به بردن نام منافقان هم نیست. ■ معرف حضور هستند. 👈 خدا هدایتشان کند، و اگر درهای هدایت را به روی خود بسته اند، خداوند آنها را از سر راه خلق الله بردارد که راه نفس کشیدن را تنگ کرده اند.
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ. ای کسانیکه ایمان آورده اید! از صبر و نماز، کمک بگیرید، خداوند با صابران است. ۱۵۳ بقره. تفسیر: مومنان در این آیه فرمان داده شده اند که با دو نیروی استقامت و نماز، به جنگ مشکلات و حوادث سخت بروند که پیروزى از آن آنهاست، زیرا خداوند با صابران است (إِنَّ اللّهَ مَعَ الصّابِرینَ). 👈 صبر هرگز به معنى تحمل بدبختیها و تن دادن به ذلت و تسلیم در برابر عوامل شکست نیست.... ■ آنگونه که منافقان تفسیر می‌کنند. آنها قائلند به اینکه این صبری که خداوند سفارش فرموده یعنی در برابر دشمنیها سکوت کنیم و تن به ذلت بدهیم، سازش کنیم و صبور باشیم!! پس تکلیف جهاد چه میشود؟ و هیهات من الذله به چه معناست؟ و اگر اینگونه که شما می‌گویید باشد، پس چه زمان باید به استقلال برسیم؟ این روش مسلمان مومن نیست. اگر بود پیشوایانمان چنین عمل می‌کردند. ⚫ صبر و شکیبایی به این معنی که شما می‌گویید نیست. ✅ 👈 بلکه صبر و شکیبائى به معنى پایدارى و استقامت در برابر مشکلات است. 👈 صبر در زندگی روزمره در چهار جنبه قابل بیان است: 🍃 صبر بر اطاعت، یعنى مقاومت در برابر مشکلاتى که در راه طاعت وجود دارد. در انجام عبادات و تمام فرامین الهی از جمله انجام کار خیر. یعنی برای انجام کار خیر، ناراحت نشویم و با میل، آنرا انجام دهیم. و صبر در برابر بدیها، یعنی روح خود را بزرگ کنیم برای گذشت، و صبر در برابر دشمن، یعنی مقاومت در مقابل او. 🍃 صبر بر معصیت و بدی، یعنى ایستادگى در برابر انگیزه هاى گناه و شهوات سرکش و طغیانگر. 🍃 صبر بر مصیبت، یعنى پایدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شکست روحى و ترک جزع و فزع. ✅ ✅ در حقیقت، صبر و شکیبایی به معنی داشتن آرامش است. آرامشی که در پرتو آن، سختیها نمی‌توانند تمرکز انسان را برهم زنند وقدرت تصمیم‌گیری او را زائل کنند. ✅ 👈 انسان صبور، با بهره گیری از آرامشی که دارد در مواجهه با مسائل مختلف میتواند درست ترین تصمیم را بگیرد. اما انسان عجول و بی صبر، در مواجهه با مسائل مختلف، آسانترین تصمیم را می گیرد. و همیشه آسانترین تصمیم، درست ترین تصمیم نیست. 👈 در آیات بسیاری به صبر و شکیبایی فرمان داده شده ایم. از جمله: 🌹إِنَّما یُوَفَّى الصّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِساب. صابران، پاداش خود را بى حساب مى گیرند. ۱۰ زمر. 🌹 إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ. این کار از محکم ترین کارهاست (که باعث عزم در امور میشود). ۱۷ لقمان. 🟢 اصولاً هیچ فضیلتی بدون داشتن صبر و استقامت، ارج و بهائى نخواهد داشت، چرا که پشتوانهء همهء آنها صبر است. 🌷حضرت امیر در کلمات قصار، شمارهء ۸۲ فرموده اند: بر شما باد به صبر و پایدارى که صبر در برابر ایمان همچون سر است در مقابل تن. تن بى سر فایده اى ندارد، همچنین ایمان بدون صبر، ناپایدار و بى نتیجه است. 👈 تکیه گاه مهم دیگری که در کنار صبر، معرفى شده صلوة است. 🌸 در روایت آمده: هنگامیکه امیرالمومنین با مشکلى روبرو مى شد به نماز برمى خاست و پس از نماز به دنبال حل مشکل مى رفت و این آیه را تلاوت مى فرمود: 🌹وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة... اصول کافی، ج۳، ص۴۸۰. 💚 در واقع کمک گرفتن از نماز و صبر به هنگام مواجهه با گرفتاریها یعنی، هنگامیکه انسان در برابر حوادث سخت و مشکلات طاقت فرسا قرار مى گیرد، و نیروى خود را براى مقابله با آنها ناچیز مى بیند، نیاز به تکیه گاهى دارد که از هر جهت نامحدود و بى انتها باشد. نماز، او را با چنین مبدئى متصل می‌سازد، و با اتکاء بر او مى تواند با روحى مطمئن و آرام، به جنگ مشکلات و سختیها برود. و اگر مشکلی واقعا قابل حل نبود، انسان صبور و متوکل، توانایی دارد آنرا تحمل کند. 🍃 پس در مواجهه با مشکلات به دو اصل تکیه کنیم: یکى اتکاى به خداوند که نماز، مظهر آنست و دیگرى مسئلهء خود یارى و اتکاى به نفس، که بعنوان صبر از آن یاد شده است 🍃
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم ۖ مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ. آیا گمان کردید داخل بهشت مى شوید، بى آنکه حوادثى همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانها که سختیها و زیانها به آنها رسید، و آنچنان بى قرار شدند که پیامبر و افرادى که با او ایمان آورده بودند گفتند: پس یارى خدا کى خواهد آمد؟! (به آنها گفته شد) آگاه باشید، یارى خدا نزدیک است. ۲۱۴ بقره. شان نزول: هنگامیکه در جنگ احزاب ترس و خوف شدید بر مسلمانان غالب شد و در محاصره قرار گرفتند، این آیه نازل شد و آنان را به صبر و استقامت دعوت نمود و وعدهء یارى و نصرت به آنها داد. مجمع البیان ، ج ۱، ص ۳٠۸. و چون آنها نهایت استقامت خود را در برابر این حوادث به خرج دادند و دست به دامن الطاف الهى زدند به آنها گفته شد: آگاه باشید! یارى خدا نزدیک است (أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَریبٌ). تفسیر: بدون امتحان وارد بهشت نمى شویم! جمعى از مؤمنان مى پندارند عامل اصلى ورود در بهشت تنها ایمان آوردن به خداست و به دنبال آن نباید ناراحتى و رنجى را متحمل شوند، و بى آنکه تلاش و کوشش به خرج دهند، خداوند همهء کارها را درست خواهد کرد و دشمنان را نابود خواهد ساخت. در واقع این ایمان، زبانی است. در عمل است که میزان ایمان قلبی اثبات می‌شود. در شدائد و در گرفتاریها. 👈 👈 جملهء مَتى نَصْرُ اللّهِ، به معنی یارى خدا چه وقت مى آید؟ که از سوى پیامبران و مؤمنان در مواقع نهایت شدت گفته شده، به معنى شک و تردید در این موضوع، یا اعتراض و ایراد نیست، بلکه به عنوان تقاضا و انتظار، مطرح شده است، و لذا به دنبال آن، از سوى خداوند، به آنها بشارت داده مى شود که یارى خدا نزدیک است. 👈 👈 چرا باید براى پیروزى، موفقیت و نایل شدن به مواهب بهشتى، به استقبال مشکلات برویم و فداکارى کنیم؟ 🍃 🍃 چون در حقیقت، این مشکلات، آزمونى است که مؤمنان را پرورش مى دهد و صاحبان ایمان راستین را از متظاهران به ایمان، آشکار مى سازد. ✔ و با تعبیر به الَّذِیْنَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ: به معنی کسانیکه پیش از شما بودند، به مسلمانان مى فرماید که: این تنها شما نیستید که گرفتار انواع مشکلات از سوى دشمنان در تنگناهاى زندگى شده اید، بلکه اقوام پیشین نیز، گرفتار همین مشکلات و شدائد بوده اند. ✅ اصولاً رمز تکامل و ترقى انسان ها همین است، افراد و امت ها باید در کوره هاى سخت حوادث قرار بگیرند، و همچون فولاد آبدیده شوند، استعدادهاى درونى آنها شکوفا گردد، و ایمانشان به خدا قوى تر شود، ضمناً افراد لایق و مقاوم و با ایمان، از افراد نالایق شناخته شوند و صفوفشان از هم جدا گردد. 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند: امت هائى که پیش از شما بودند با انواع بلاها شکنجه مى شدند، ولى این امر هرگز آنها را از دینشان منصرف نمى کرد، تا آنجا که اره بر سر بعضى از آنها مى گذاردند و آنها را به دو پاره تقسیم مى کردند... به خدا سوگند! که برنامه دین خدا کامل مى شود و به پیروزى مى رسد تا آنجا که یک نفر سوار، فاصله میان صنعاء و حَضرَمُوت (بیابان هاى مخوف عربستان) را طى مى کند، و از هیچ چیز جز خدا نمى ترسد. ولى شما عجله مى کنید. درّ المنثور ، ج ۱، ص۲۴۳.
💚 از اعمال هر شب ماه مبارک رمضان 💚 🌼 شیخ کفعمی نقل کرده است که در هر شب ماه رمضان دو رکعت نماز در هر رکعت،  حمد را یک بار و توحید را سه بار بخواند و پس از سلام نماز بگوید: سُبْحانَ مَنْ هُوَ حَفیظٌ لایغْفُلُ سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحیمٌ لایعْجَلُ سُبْحانَ مَنْ هُوَ قاَّئِمٌ لایسْهُو سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لایلْهُو. منزه است آن خدای نگهبانی که غفلت نمی‌کند، منزه است آن خدای مهربانی که شتاب نمی‌کند. منزه است آن خدای پابرجایی که کسی را از یاد نمی‌برد، منزه است آن خدای جاودانی که به چیزی سرگرم نمی‌شود. سپس ذکر تسبیحات اربعه (سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر) را هفت مرتبه بگوید و آنگاه بخواند: سُبْحانَک سُبْحانَک سُبْحانَک یا عَظیمُ اغْفِرْ لِی الذَّنْبَ الْعَظیمَ. خداوندا تو از هر عیب و نقصی منزهی، منزهی، منزه. بارالها گناهان بزرگم را بیامرز. و در آخر، ده بار صلوات بفرستد. پیامبر فرموده اند کسیکه این دو رکعت نماز را به جا آورد خداوند هفتاد هزار گناه او را می‌آمرزد. مستدرک المسائل، ج۶، ص۲۱۵، حدیث ۶۷۷.