eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ. اى کسانیکه ایمان آورده اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید، و باصادقان و راستگویان باشید. ۱۱۹ توبه. تفسیر: در این آیه به مومنین دستور داده شده باتقوا و پرهیزکار باشند و برای اینکه از مسیر تقوا منحرف نشوند باید با راستگویان و در کنار آنها باشند. 🍃 دستور به مومنین که باتقوا باشند، به این معنی است که تقوا بعد از ایمان حاصل میشود و مرتبه ای بالاتر از آنست. 👈 اما برای اینکه بدانیم راستگو چه کسی است، به آیات قرآن رجوع می کنیم: 🌹 لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ ... نیکى، این نیست که (به هنگام نماز) روى خود را بسوى مشرق یا مغرب کنید (اشاره به قبلتین). بلکه نیکوکار کسى است که به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتاب خدا و پیامبران، ایمان آورده. و مال خود را، با همهء علاقه اى که به آن دارد، به خویشاوندان و یتیمان و مستمندان و واماندگان در سفر و سائلان و بندگان انفاق می کند (در زمان ما بنده کسی است که مجبور است بخاطر تامین معیشت خود و خانواده اش، تن به کارهای دور از شان و گاهی دور از ایمانش بدهد). و نماز را برپا مى دارد و زکات را مى پردازد. و (همچنین) کسانیکه به عهد خود به هنگامیکه عهد بستند وفا مى کنند. و در برابر سختى ها و بیماریها و هنگام جنگ، استقامت می ورزند. اینها کسانى هستند که راست مى گویند. و اینها پرهیزکارانند. ۱۱۷ بقره. در این آیه، حقیقت نیکوکارى چنین بیان شده: ایمان به خدا و روز رستاخیز و فرشتگان و کتب آسمانى و پیامبران. انفاق در راه خدا، به نیازمندان و محرومان. بر پا داشتن نماز. پرداختن زکات. وفاى به عهد. استقامت در برابر مشکلات و بیماریها. و جهاد. و پس از ذکر همهء اینها مى فرماید، کسانیکه این صفات را دارا باشند، صادقان و پرهیزکارانند. 👈 و در آیهء ۱۵ سورهء حجرات مى خوانیم: 🌹 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذینَ آمَنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ یَرْتابُوا وَ جاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فی سَبیلِ اللّهِ أُولئِکَ هُمُ الصّادِقُون. مؤمنان تنها کسانى هستند که ایمان به خدا و پیامبرش آورده، سپس شک و تردیدى به خود راه نداده اند، و با اموال و جانهاى خود در راه خدا جهاد کردند، اینها صادقان هستند. این آیه نیز صدق را، مجموعه اى از ایمان و عمل که در آن هیچگونه تردید و تخلفى نباشد معرفى مى کند و شرکت در جهاد. 👈 و باز در آیهء ۸ سورهء حشر مى خوانیم: 🌹 لِلْفُقَراءِ الْمُهاجِرینَ الَّذینَ أُخْرِجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَ أَمْوالِهِمْ یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللّهِ وَ رِضْواناً وَ یَنْصُرُونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ هُمُ الصّادِقُون. این اموال (اشاره به اموالی که در اختيار پیامبر بود) براى فقیران مهاجرى است که از خانه و کاشانه و اموال خود بیرون رانده شدند در حالیکه فضل الهى و رضاى او را مى طلبند و خدا و رسولش را یارى مى کنند و آنها راستگویانند. در این آیه، مؤمنان محرومى که علیرغم همهء مشکلات، استقامت به خرج می دهند، و از خانه و اموال خود بیرون رانده می شوند، و جز رضاى خدا و یارى پیامبر هدفى ندارند، بعنوان صادقان معرفى شده اند. 🌸 از مجموع این آیات نتیجه مى گیریم صادقین آنهائى هستند که تعهدات خود را در برابر ایمان به پروردگار بخوبى انجام مى دهند، نه تردیدى به خود راه مى دهند، نه عقب نشینى مى کنند و نه از انبوه مشکلات مى هراسند، بلکه با انواع فداکارى ها، صدق ایمان خود را ثابت مى کنند. ■ 👈 دقیقا و براحتی میتوان این آیات را ملاک شناسایی منافق قرار داد. به اینصورت که منافق، کسی است که با این نشانه هایی که برای صادقان بیان شده مخالفت می‌کند و آنها را قبول ندارد..... و اصلا این نشانه ها در او نیست. و این یعنی راستگو نیست بلکه دروغ میگوید و نمی‌شود به او اعتماد کرد. مثلا او موافق جهاد نیست و به هر شکلی سعی می‌کند از آن فرار کند و به هر قیمتی حاضر است با دشمن صلح کند حتی به قیمت مذاکره و سازش. او موافق کمک به مومنانی که به آنها ظلم شده و از خانه و کاشانهء خود بیرون رانده شده اند نیست و با آن مخالفت می‌کند.
5.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁨🎥 پخش صوت رئیس جمهور در جلسه غیر علنی مجلس توسط رسایی! رسایی: 🔹آقای قالیباف شما میروید در جلسه سران قوا مینشینید و تصمیمی خلاف تصمیمی که ما اینجا گرفتیم را میگیرید این را من نمیگویم حرف خود آقای پزشکیان است! ✅ @Khabar_Fouri⁩ ⁨https://t.me/Khabar_Fouri/424010⁩
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تُطیعُوا فَریقاً مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ یَرُدُّوکُمْ بَعْدَ إیمانِکُمْ کافِرینَ. اى کسانیکه ایمان آورده اید! اگر از گروهى از اهل کتاب، (که با شما و دین شما دشمنی دارند) اطاعت کنید، شما را پس از ایمان، به کفر باز مى گردانند. ۱۰۰ آل عمران. تفسیر: خداوند به مومنان هشدار مى دهد که اگر تحت تأثیر سخنان مسموم دشمن واقع شوند، و به آنها اجازه دهند در میان افرادشان نفوذ کنند، و به وسوسه هاى آنها ترتیب اثر دهند، چیزى نخواهد گذشت که بسوى کفر و به عقب بازمى گردند. ■ 👈 بازگشت به کفر که در این آیه آمده، هم به معنی بیگانگى مطلق از اسلام است، و هم منظور بازگشت به جهالتهای قبل از ایمان است. 👈 در آیهء بعد، بصورت تعجب از مؤمنان سؤال مى کند که: 🌹 وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنتُمْ تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ آيَاتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ ۗ وَمَن يَعْتَصِم بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ. و چگونه کفر می ورزید، با اینکه آیات خدا بر شما خوانده مى شود، و پیامبر او در میان شماست؟! (بنابراین، به خدا تمسک جویید) و هر که به خدا تمسک جوید، به راهى راست، هدایت شده است. ۱۰۱ آل عمران. 👈 👈 اینکه فرموده پیامبر در میان شماست به این معنی نیست که مخاطب این آیه فقط مسلمانان صدر اسلام هستند! بلکه منظور، کلام خداست که بوسیلهء وحی بصورت تدریجی بر پیامبر نازل میشد که با رحلت جانسوز ایشان، وحی به پایان رسید اما کلام الله باقی ماند و به دست توانمند اوصیاء ایشان سپرده شد. پس مفهوم آیه به گستردگی مومنان، الی ابد است و اختصاص به صدر اسلام ندارد. ⚫ 👈 حالا به جامعهء خود نگاه کنیم. چه شد سالهای پرحرارت ایمان؟ چه شد آن سالهایی که جوانان و نوجوانان برای شرکت در جنگ و جهاد از یکدیگر سبقت می‌گرفتند؟ کجایند دخترانی که حُجب و حیایشان از ظاهرشان پیدا بود؟ کجایند مردانی که غیرتشان حفاظی بود برای زنان و دخترانشان؟ کجاست ادب و اخلاق؟ کو سفره ای که سرسوزنی حرام در آن نبود؟ چه شد مهربانی و دگرخواهی؟ چه شد اخلاص در بین مسئولین؟ چه شد زندگی کردن مسئولین برای مردم؟ و چه شد و چه شد و چه شد؟ ⚫ 👈 نتیجهء این حجم از عقب گرد، نفوذ دشمن است به قلبهای ضعیف در ایمان. نتیجهء حاکم شدن منافقان در مقاطعی بر ایران اسلامی است. نتیجهء دزدی‌ها، و اختلاسها، و رانت و مانور آقازاده هاست. نتیجهء غربگرایی بسیاری از آنهاست که بر این خاک حاکم شدند. نتیجهء حاکم شدن تجملات و الگوبرداری از بیگانگان است. نتیجهء فاصله گرفتن از فرهنگ دینی است. و نتیجهء فاصله گرفتن از ولایت است. ✅ 👈 اما ما هستیم...... تا آخر. ✅ 👈 و خداوند، یار و یاور متقین است. و او بزرگترین و بهترین است. 🌹وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِأَعْدَائِكُمْ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَلِيًّا وَكَفَىٰ بِاللَّهِ نَصِيرًا. خدا دشمنان شما را بهتر مى شناسد. (و آنها نمى توانند زیانى به شما برسانند) و کافى است که خدا ولىّ شما باشد. و کافى است که خدا یاور شما باشد. ۴۵ نساء. 🌹فَاعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ مَوْلاکُمْ نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصیرُ. پس بدانید خداوند سرپرست شماست! چه سرپرست خوبى! و چه یاور خوبى! ۴۰ انفال.
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنكُمْ... اى کسانیکه ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیامبر و اولوا الامر را. و هر گاه در امرى نزاع داشتید، آنرا به خدا و پیامبر باز گردانید (و از آنها داورى بطلبید) اگر به خدا و روز رستاخیز ایمان دارید. این (کار براى شما) بهتر، و عاقبت و پایانش نیکوتر است. ۵۹ نساء. تفسیر: اطاعت از خداوند، مقتضاى حاکمیت ذات اوست، ولى اطاعت از پیامبر، فرمان پروردگار است و این یعنی اطاعت از خداوند، واجب ذاتی است، و اطاعت از پیامبر، واجب است چون خدا فرمان داده. و در مرحلهء سوم، فرمان به اطاعت از أُولُوا الأَمْر مى دهد. 🍃 خداوند اطاعت از اولوا الامر را برابر اطاعت از پیامبر قرار داده است (أَطیعُوا الرَّسُولَ و أُولِی الأَمْرِ مِنْکُمْ). به این معنی که اولوا الامر، شرایط یکسان با پیامبر دارند، یعنی به مقام عصمت رسیده اند و از نظر علوم دینی در حد کمال هستند. و اینان، فقط امامان معصوم هستند و لاغیر. اگر غیر از این باشد فرمانبرداری از آنها بدون هیچ قید و شرطی، آنطور که در آیه بیان شده، صحیح نخواهد بود. اولی الامر در این آیه، فقط معرفی جایگاه امامان است. و اینکه اولوا الامر را جدا از پیامبر بیان فرموده به این معنی است که اولوا الامری و پیامبری دو منصب جداست که در زمان پیامبر، خود ایشان اولوا الامر هم بوده اند علاوه بر مقام رسالت. اما امامان معصوم فقط مقام اولوا الامری را دارند. (امیدوارم توانسته باشم مطلب به این مهمی را تنها در چند سطر، کاملا بیان کنم). 👈 👈 اما منظور از نزاع در این آیه که باید برای حل آنها فقط و فقط به امر خدا و رسول مراجعه کرد، اختلاف در احکام و قوانین کلى اسلام است که تشریع آن با خدا و پیامبر است، زیرا امام، فقط مجرى احکام است، نه قانونى وضع مى کند، و نه نسخ مى کند، بلکه همواره در مسیر اجراى احکام خدا و سنت پیامبر است. 🌸 و لذا اهل بیت همیشه فرموده اند: اگر از ما سخنى بر خلاف کتاب اللّه و سخن پیامبر نقل کردند، هرگز نپذیرید، محال است ما چیزى بر خلاف کتاب اللّه و سنت پیامبر بگوئیم. اصول کافی، ج۱، ص۶۹. 👈 یعنی جوامع اسلامى برای حل کلیهء منازعات، حق رجوع به هیچ محکمه اى جز محکمهء خدا و پیامبر ندارند 👉 👈 اما در آیهء بعد کسانی را معرفی می فرماید که حل اختلافات خود را نزد حکام طاغوت می برند: 🌹 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا... آیا ندیدى کسانى را که گمان مى کنند به آنچه (از کتابهاى آسمانى که) بر تو و پیش از تو نازل شده، ایمان آورده اند، در حالیکه مى خواهند براى داورى نزد طاغوت و حکام باطل بروند؟! با اینکه به آنها دستور داده شده که به طاغوت کافر شوند! اما شیطان مى خواهد آنانرا در گمراهى دورى بیفکند. ۶۰ نساء. طاغوت از مادهء طغیان است به معنى سرکشى و شکستن حدود و قیود، و یا هر چیزى که وسیلهء طغیانگرى و یا سرکشى است. ■ بنابراین طاغوت همان کسانی هستند که ادعای برتری دارند نسبت به سایر بندگان خدا و در ظلم و غارت آنان هیچ ابایی ندارند. آنها را می‌کُشند، خانه هایشان را غصب می‌کنند، شهرها را اشغال میکنند، اموالشان را غارت می‌کنند و یکدیگر را در این مسیر یاری می‌دهند. ■ حالا در این هنگامه، بعضی از کسانیکه خیال می‌کنند ایمان آورده اند را می‌بینیم که برای برقراری ارتباط با طاغوت از یکدیگر سبقت می‌گیرند و حتی برای رفع اختلافات میان خود و دیگران به آنان رجوع می‌کنند و از آنان کمک می‌خواهند. ■ حالا یا آشکار و یا بصورت پنهانی. 👈 در آیهء بعد، خداوند، این گروه را با نام منافق معرفی فرموده است: 🌹 وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنكَ صُدُودًا. و هنگامیکه به آنها گفته شود: بسوى آنچه خداوند نازل کرده، و بسوى پیامبر بیایید، منافقان را مى بینى که از (قبول دعوت) تو، به شدت اعراض مى کنند. ۶۱ نساء. ■ نیازی به توضیح بیشتر نیست.... ■ حتی نیازی به بردن نام منافقان هم نیست. ■ معرف حضور هستند. 👈 خدا هدایتشان کند، و اگر درهای هدایت را به روی خود بسته اند، خداوند آنها را از سر راه خلق الله بردارد که راه نفس کشیدن را تنگ کرده اند.
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ. ای کسانیکه ایمان آورده اید! از صبر و نماز، کمک بگیرید، خداوند با صابران است. ۱۵۳ بقره. تفسیر: مومنان در این آیه فرمان داده شده اند که با دو نیروی استقامت و نماز، به جنگ مشکلات و حوادث سخت بروند که پیروزى از آن آنهاست، زیرا خداوند با صابران است (إِنَّ اللّهَ مَعَ الصّابِرینَ). 👈 صبر هرگز به معنى تحمل بدبختیها و تن دادن به ذلت و تسلیم در برابر عوامل شکست نیست.... ■ آنگونه که منافقان تفسیر می‌کنند. آنها قائلند به اینکه این صبری که خداوند سفارش فرموده یعنی در برابر دشمنیها سکوت کنیم و تن به ذلت بدهیم، سازش کنیم و صبور باشیم!! پس تکلیف جهاد چه میشود؟ و هیهات من الذله به چه معناست؟ و اگر اینگونه که شما می‌گویید باشد، پس چه زمان باید به استقلال برسیم؟ این روش مسلمان مومن نیست. اگر بود پیشوایانمان چنین عمل می‌کردند. ⚫ صبر و شکیبایی به این معنی که شما می‌گویید نیست. ✅ 👈 بلکه صبر و شکیبائى به معنى پایدارى و استقامت در برابر مشکلات است. 👈 صبر در زندگی روزمره در چهار جنبه قابل بیان است: 🍃 صبر بر اطاعت، یعنى مقاومت در برابر مشکلاتى که در راه طاعت وجود دارد. در انجام عبادات و تمام فرامین الهی از جمله انجام کار خیر. یعنی برای انجام کار خیر، ناراحت نشویم و با میل، آنرا انجام دهیم. و صبر در برابر بدیها، یعنی روح خود را بزرگ کنیم برای گذشت، و صبر در برابر دشمن، یعنی مقاومت در مقابل او. 🍃 صبر بر معصیت و بدی، یعنى ایستادگى در برابر انگیزه هاى گناه و شهوات سرکش و طغیانگر. 🍃 صبر بر مصیبت، یعنى پایدارى در برابر حوادث ناگوار و عدم خود باختگى و شکست روحى و ترک جزع و فزع. ✅ ✅ در حقیقت، صبر و شکیبایی به معنی داشتن آرامش است. آرامشی که در پرتو آن، سختیها نمی‌توانند تمرکز انسان را برهم زنند وقدرت تصمیم‌گیری او را زائل کنند. ✅ 👈 انسان صبور، با بهره گیری از آرامشی که دارد در مواجهه با مسائل مختلف میتواند درست ترین تصمیم را بگیرد. اما انسان عجول و بی صبر، در مواجهه با مسائل مختلف، آسانترین تصمیم را می گیرد. و همیشه آسانترین تصمیم، درست ترین تصمیم نیست. 👈 در آیات بسیاری به صبر و شکیبایی فرمان داده شده ایم. از جمله: 🌹إِنَّما یُوَفَّى الصّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَیْرِ حِساب. صابران، پاداش خود را بى حساب مى گیرند. ۱۰ زمر. 🌹 إِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ. این کار از محکم ترین کارهاست (که باعث عزم در امور میشود). ۱۷ لقمان. 🟢 اصولاً هیچ فضیلتی بدون داشتن صبر و استقامت، ارج و بهائى نخواهد داشت، چرا که پشتوانهء همهء آنها صبر است. 🌷حضرت امیر در کلمات قصار، شمارهء ۸۲ فرموده اند: بر شما باد به صبر و پایدارى که صبر در برابر ایمان همچون سر است در مقابل تن. تن بى سر فایده اى ندارد، همچنین ایمان بدون صبر، ناپایدار و بى نتیجه است. 👈 تکیه گاه مهم دیگری که در کنار صبر، معرفى شده صلوة است. 🌸 در روایت آمده: هنگامیکه امیرالمومنین با مشکلى روبرو مى شد به نماز برمى خاست و پس از نماز به دنبال حل مشکل مى رفت و این آیه را تلاوت مى فرمود: 🌹وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاة... اصول کافی، ج۳، ص۴۸۰. 💚 در واقع کمک گرفتن از نماز و صبر به هنگام مواجهه با گرفتاریها یعنی، هنگامیکه انسان در برابر حوادث سخت و مشکلات طاقت فرسا قرار مى گیرد، و نیروى خود را براى مقابله با آنها ناچیز مى بیند، نیاز به تکیه گاهى دارد که از هر جهت نامحدود و بى انتها باشد. نماز، او را با چنین مبدئى متصل می‌سازد، و با اتکاء بر او مى تواند با روحى مطمئن و آرام، به جنگ مشکلات و سختیها برود. و اگر مشکلی واقعا قابل حل نبود، انسان صبور و متوکل، توانایی دارد آنرا تحمل کند. 🍃 پس در مواجهه با مشکلات به دو اصل تکیه کنیم: یکى اتکاى به خداوند که نماز، مظهر آنست و دیگرى مسئلهء خود یارى و اتکاى به نفس، که بعنوان صبر از آن یاد شده است 🍃
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِن قَبْلِكُم ۖ مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ. آیا گمان کردید داخل بهشت مى شوید، بى آنکه حوادثى همچون حوادث گذشتگان به شما برسد؟! همانها که سختیها و زیانها به آنها رسید، و آنچنان بى قرار شدند که پیامبر و افرادى که با او ایمان آورده بودند گفتند: پس یارى خدا کى خواهد آمد؟! (به آنها گفته شد) آگاه باشید، یارى خدا نزدیک است. ۲۱۴ بقره. شان نزول: هنگامیکه در جنگ احزاب ترس و خوف شدید بر مسلمانان غالب شد و در محاصره قرار گرفتند، این آیه نازل شد و آنان را به صبر و استقامت دعوت نمود و وعدهء یارى و نصرت به آنها داد. مجمع البیان ، ج ۱، ص ۳٠۸. و چون آنها نهایت استقامت خود را در برابر این حوادث به خرج دادند و دست به دامن الطاف الهى زدند به آنها گفته شد: آگاه باشید! یارى خدا نزدیک است (أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَریبٌ). تفسیر: بدون امتحان وارد بهشت نمى شویم! جمعى از مؤمنان مى پندارند عامل اصلى ورود در بهشت تنها ایمان آوردن به خداست و به دنبال آن نباید ناراحتى و رنجى را متحمل شوند، و بى آنکه تلاش و کوشش به خرج دهند، خداوند همهء کارها را درست خواهد کرد و دشمنان را نابود خواهد ساخت. در واقع این ایمان، زبانی است. در عمل است که میزان ایمان قلبی اثبات می‌شود. در شدائد و در گرفتاریها. 👈 👈 جملهء مَتى نَصْرُ اللّهِ، به معنی یارى خدا چه وقت مى آید؟ که از سوى پیامبران و مؤمنان در مواقع نهایت شدت گفته شده، به معنى شک و تردید در این موضوع، یا اعتراض و ایراد نیست، بلکه به عنوان تقاضا و انتظار، مطرح شده است، و لذا به دنبال آن، از سوى خداوند، به آنها بشارت داده مى شود که یارى خدا نزدیک است. 👈 👈 چرا باید براى پیروزى، موفقیت و نایل شدن به مواهب بهشتى، به استقبال مشکلات برویم و فداکارى کنیم؟ 🍃 🍃 چون در حقیقت، این مشکلات، آزمونى است که مؤمنان را پرورش مى دهد و صاحبان ایمان راستین را از متظاهران به ایمان، آشکار مى سازد. ✔ و با تعبیر به الَّذِیْنَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ: به معنی کسانیکه پیش از شما بودند، به مسلمانان مى فرماید که: این تنها شما نیستید که گرفتار انواع مشکلات از سوى دشمنان در تنگناهاى زندگى شده اید، بلکه اقوام پیشین نیز، گرفتار همین مشکلات و شدائد بوده اند. ✅ اصولاً رمز تکامل و ترقى انسان ها همین است، افراد و امت ها باید در کوره هاى سخت حوادث قرار بگیرند، و همچون فولاد آبدیده شوند، استعدادهاى درونى آنها شکوفا گردد، و ایمانشان به خدا قوى تر شود، ضمناً افراد لایق و مقاوم و با ایمان، از افراد نالایق شناخته شوند و صفوفشان از هم جدا گردد. 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند: امت هائى که پیش از شما بودند با انواع بلاها شکنجه مى شدند، ولى این امر هرگز آنها را از دینشان منصرف نمى کرد، تا آنجا که اره بر سر بعضى از آنها مى گذاردند و آنها را به دو پاره تقسیم مى کردند... به خدا سوگند! که برنامه دین خدا کامل مى شود و به پیروزى مى رسد تا آنجا که یک نفر سوار، فاصله میان صنعاء و حَضرَمُوت (بیابان هاى مخوف عربستان) را طى مى کند، و از هیچ چیز جز خدا نمى ترسد. ولى شما عجله مى کنید. درّ المنثور ، ج ۱، ص۲۴۳.
💚 از اعمال هر شب ماه مبارک رمضان 💚 🌼 شیخ کفعمی نقل کرده است که در هر شب ماه رمضان دو رکعت نماز در هر رکعت،  حمد را یک بار و توحید را سه بار بخواند و پس از سلام نماز بگوید: سُبْحانَ مَنْ هُوَ حَفیظٌ لایغْفُلُ سُبحانَ مَنْ هُوَ رَحیمٌ لایعْجَلُ سُبْحانَ مَنْ هُوَ قاَّئِمٌ لایسْهُو سُبْحانَ مَنْ هُوَ دائِمٌ لایلْهُو. منزه است آن خدای نگهبانی که غفلت نمی‌کند، منزه است آن خدای مهربانی که شتاب نمی‌کند. منزه است آن خدای پابرجایی که کسی را از یاد نمی‌برد، منزه است آن خدای جاودانی که به چیزی سرگرم نمی‌شود. سپس ذکر تسبیحات اربعه (سبحان الله و الحمدلله و لا اله الا الله و الله اکبر) را هفت مرتبه بگوید و آنگاه بخواند: سُبْحانَک سُبْحانَک سُبْحانَک یا عَظیمُ اغْفِرْ لِی الذَّنْبَ الْعَظیمَ. خداوندا تو از هر عیب و نقصی منزهی، منزهی، منزه. بارالها گناهان بزرگم را بیامرز. و در آخر، ده بار صلوات بفرستد. پیامبر فرموده اند کسیکه این دو رکعت نماز را به جا آورد خداوند هفتاد هزار گناه او را می‌آمرزد. مستدرک المسائل، ج۶، ص۲۱۵، حدیث ۶۷۷.
11.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁨🎥 یادآوری هشدار ۳ سال پیش رهبر انقلاب درباره اوکراین 🔹رهبر انقلاب:‌ خب حالا که صحبت اوکراین مطرح شد، عبرتهایی هم در این قضیّه‌ی اوکراین وجود دارد که انسان مشاهده می‌کند. یکی این است که پشتیبانی قدرت‌های غربی از کشورها و دولت‌هایی که ‌دست‌نشانده‌ی آنها هستند، یک سراب است، واقعیّت ندارد؛ این را همه‌ی دولت‌ها بدانند. 🆔 @YjcNewsChannel⁩ ⁨https://t.me/f_s_islam/11507⁩
⚫ منافق ⚫ 🌹🌹 إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا..... به یقین کسانیکه گفتند: پروردگار ما خداوند یگانه است. سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مى شوند که: نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است. ۳۰ فصلت. تفسیر: فرشتگان بشیر به چه کسانی نازل می‌شوند و بشارت تحقق وعدهء خداوند را به آنها می‌دهند؟ 👈 آیا فقط گفتن اینکه پروردگار ما خداوند یگانه است کافيست؟ خیر کافی نیست. ( ثُمَّ استَقَامُوا ). باید بعد از ایمان به خداوند یگانه، در برابر سختیهای مسیر ایمان، استقامت و مقاومت کنیم. 👈 سختیهای این راه چیست؟ ✔ سختی در انجام طاعات و عبادات. سختی در حفاظت نفس از گناه. سختیهای روزمره و طبیعی. و سختی در برابر دشمنان دین و انسانیت. ⚫ همیشه بیشترین آزار برای مومنان، سختی از طرف بدخواهان و دشمنان بوده است. در تمام طول تاریخ اسلام بلکه در تمام طول تاریخ انبیاء نگاه کنیم، بیشتر از فقر و مهاجرت، سختیهایی متوجه مؤمنان بوده که از طرف دشمنان به آنها تحمیل شده. جنگها، مبارزه ها، مکرها...... تا به عصر حاضر و نسلی که اکنون روی زمین زندگی می‌کنند. ⚫ هنوز هم بیشترین آزارها در تمام دنیا از سوی دشمنان و بدخواهان، به مؤمنان تحمیل می‌شود. همه جا مسلمان کُشی، آواره کردن مسلمانان، غصب دارایی و شکنجهء مسلمانان.... بخصوص با شیعیان، که بیشترین مشکل را دارند. ■ حالا در این میان کدامیک از مؤمنان حاضرند با دشمنان، دست دوستی داده مذاکره کنند، عهدنامه منعقد کنند و در مقابل آن زورگویان و ظالمان، کوتاه بیایند؟؟ ■ جز منافقان؟؟ ■ و منافقان، همان ایمان آورندگانی هستند که ایمانشان لقلقهء زبان است و از روی یقین و قلبی نیست....لذا استقامت و مقاومتی هم از آنان دیده نمی‌شود. 👈 اگر کسی بگوید باید در صلح و آرامش باشیم، ما همه انسانیم و روی کرهء خاکی زندگی می‌کنیم، پس باید با یکدیگر کنار آمده و دست برادری به هم بدهیم، در پاسخ می‌گوییم بله باید اینطور باشد......ولی آیا اینطور است؟ ■ آیا کسیکه با ما دشمن است و این دشمنی را ثابت کرده، دوست و برادر ما خواهد شد؟ آیا دلش برای ما خواهد سوخت؟ آیا از پیشرفت ما جلوگیری نخواهد کرد؟ آیا ما را نخواهد کُشت؟ 👈 بخدا که اگر دستش به ما برسد یکروز هم آرامش برایمان نخواهد گذاشت: 👇 🌹إِنْ یَثْقَفُوکُمْ... اگر آنها بر شما مسلط شوند، دشمنانتان خواهند بود و دست و زبان خود را به بدى کردن نسبت به شما مى گشایند، و دوست دارند شما به کفر باز گردید! ۲ ممتحنه. خب! آیا این آیهء شریفه، خبر از آینده نیست؟ آیا این موهبت خداوند منان برای مومنان نیست تا دشمنان را بهتر بشناسند؟ کدام مومن حقیقی به این خبر از آینده یقین ندارد؟ خب حالا گفتند و اصرار کردند مذاکره کنیم. سپس رفتار طرف مقابل مذاکره را هم دیدند و یک تجربهء تلخ بلکه بسیار تلخ برای مردم به ارمغان آوردند. چرا باز هم همچنان حرف مذاکره را پیش کشیدند؟ ولایت فرمودند مذاکرهء دوباره با دشمن، هوشمندانه، عاقلانه و شرافتمندانه نیست. ■ آنها تصور می‌کنند مقام ولایت اینها را بر اساس نظر شخصی فرمودند. خیر. ایشان تسلط کافی به فرمایشات خداوند و اخباری که در مورد دشمن فرموده است دارند و اشراف کافی هم به سیاست منطقه و جهان دارند و از همهء اینها گذشته، شاهد تجربه ای تلخ در مذاکره با دشمن بودند. لذا مذاکرهء دوباره با دشمن را شرافتمندانه و عاقلانه و هوشمندانه نمی‌دانند. کاملا صحیح است 👌 بنابراین با وجود همهء این اخبار و تجربه ها و خسارتها، اگر کسی هنوز حرف از مذاکره زده و امید نجات را به دشمن بسته باشد، آیا چیزی غیر نفاق است؟ آیا منافق نیست؟ آیا او دوست ملت ایران است؟ پس دشمن کیست؟ 👈 👈 حواسمان را جمع کنیم. آخرت خود را به دنیایمان نفروشیم. بخدا که منشاء اصلی مشکلات اقتصادی، تحریم نیست. منشأ مشکلات اقتصادی، همانهایی هستند که دوست دارند با دشمنان ارتباط دوستانه برقرار کنند و راه حل را در فشار اقتصادی می‌بینند. اما ما ایستاده ایم و به فرمان خداوند مقاومت می‌کنیم تا زمان یاری خدا برسد. ✅ صبح روشن نزدیک است. 👈 که در ادامه، فرشتگان بشارت می‌دهند: 🌹نَحْنُ أَوْلِيَاؤُكُمْ..... ما (فرشتگان) یاران و مددکاران شما در زندگى دنیا و آخرت هستیم. و براى شما هرچه دلتان بخواهد در بهشت فراهم است، و هرچه طلب کنید به شما داده مى شود. ۳۱ فصلت. 👈 دقت کنیم، بشارت فقط مربوط به آخرت نیست. پاداش خداوند در همین دنیا بر مومنینی که مقاومت می‌کنند نازل خواهد شد. چه در زندگی روزمره شاهد گشایشها خواهند بود چه در سطح جامعه بلکه جهان.
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁨🎥 رهبر انقلاب: امروز ملت ایران با یک جبهۀ وسیعی از قدرت‌مداران کافر یا منافق مواجه است 🔹ما با ملت‌ها مشکلی نداریم؛ ملت‌ها باهم یا برادر هستند یا اگر بیگانه باشند کاری باهم ندارند. 🔹قرآن متضمن چگونگی رفتار با این‌هاست؛ اینکه در چه مرحله با این‌ها حرف بزنیم، در چه مرحله دست همکاری دهیم، در چه مرحله مشت به دهانشان بکوبیم و در چه مرحله شمشیر بکشیم. ✅ @Khabar_Fouri⁩ ⁨https://t.me/Khabar_Fouri/424562⁩
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 🌹🌹 وَسِيقَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ جَهَنَّمَ زُمَرًا... و کسانیکه کافر شدند گروه گروه بسوى جهنم رانده مى شوند. هنگامیکه به دوزخ مى رسند، درهاى آن گشوده مى شود و نگهبانان دوزخ به آنها مى گویند: آیا پیامبرانى از میان شما به سویتان نیامدند که آیات پروردگارتان را براى شما بخوانند و نسبت به ملاقات این روز شما را انذار کنند؟! مى گویند: آرى، (پیامبران آمدند) ولى (ما مخالفت کردیم و) فرمان عذاب الهى بر کافران مسلّم شده است. به آنان گفته مى شود: از درهاى جهنم وارد شوید، جاودانه در آن بمانید. چه بد جایگاهى است جایگاه متکبران! ۷۱ و ۲ زمر. تفسیر: تعبیر به زمر به معنى گروه اندک، نشان مى دهد که آنها در دسته هاى کوچک و پراکنده، بسوى جهنم رانده مى شوند. 👈 👈 این امر ادامه پیدا مى کند، تا هنگامیکه به دوزخ مى رسند، در این موقع درهاى دوزخ گشوده مى شود، و نگهبانان دوزخ از روى ملامت به آنها مى گویند: تمام اسباب هدایت براى شما فراهم بود. با اینحال، چگونه این تیره روزى، دامان شما را گرفت؟ پس از آن درهای جهنم که تا این لحظه بسته بود، بناگاه باز میشود و جهنمیان با دیدن ناگهانی شرایط جهنم، به یاد فرصتهای از دست رفتهء دنیایشان می افتند و با یک جملهء کوتاه و دردآلود، به خازنان دوزخ پاسخ می دهند که: آرى، پیامبران آمدند، و آیات الهى را بر ما خواندند، و به قدر کافى انذار کردند. ■ 👈 منظور از حَقَّتْ کَلِمَةُ الْعَذابِ، به معنی فرمان عذاب الهی، مسلّم شده است، اشاره به اینست که، زمانیکه انسان بر اثر گناه فراوان، دشمنى، لجاجت و تعصب در برابر حق، کارش به جائى مى رسد که دیگر هدایت بر او کارساز نیست، بر دل او مهر نهاده مى شود، و راه بازگشتى براى او باقى نمى ماند، و در اینحال، فرمان عذاب الهى در مورد او قطعى مى گردد 👉 ■ ■ این گفتگوى کوتاه در آستانهء جهنم، پایان مى گیرد و به آنها گفته مى شود از درهاى جهنم وارد شوید، جاودانه در آن بمانید، چه بد جایگاهى است جایگاه متکبران! درهاى جهنم، بر حسب اعمال انسانها تنظیم شده است، و هر گروهى را به تناسب عمل خود بسوی دری از درهای دوزخ مى برند، همانگونه که درهاى بهشت نیز چنین است. 🌷 بعنوان مثال، طبق فرمایش امیرالمومنین، یکى از درهاى بهشت، باب المجاهدین نام دارد: اِنَّ الْجَهادَ بابٌ مِنْ أَبْوابِ الْجَنَّةِ: جهاد درى از درهاى بهشت است. فرازی از خطبهء سی و هفت نهج البلاغه. 👈 اما چرا خداوند از میان تمام اوصاف رذیلهء انسان، که او را به دوزخ مى کشاند، روى مسئلهء تکبر تکیه فرموده است؟؟ چون سرچشمهء کفر و انحراف و تمام گناهان، کبر و غرور، و عدم تسلیم در برابر حق است. 🌸 در همین رابطه، امام صادق و امام باقر علیهما السلام فرموده اند: لایَدْخُلُ الْجَنَّةَ مَنْ فِى قَلْبِهِ مِثْقالُ ذَرَّة مِنْ کِبْر: کسیکه به مقدار ذره اى از تکبر در قلبش وجود داشته باشد داخل بهشت نمى شود! کافی، ج۲، باب الکبر، حدیث ۶. ⚫ پیش از این در پیغامهای قرآنی روزهای قبل، از جمله در آیهء ۵ سورهء منافقین خواندیم یکی از خصوصیات منافقان، استکبار از حرف حق است. او در برابر حرف حق مقاومت می‌کند و دیگران را هم از مسیر درست به انحراف می‌کشاند. کسی که نفاق دارد حالا در مقیاس کوچک یا بزرگ، نه پندپذیر است و نه پذیرندهء حرف حق. او اگر سخنی را خودش دوست داشته باشد خواهد پذیرفت. 🍃 خود را محک بزنیم. ⚫ و چه سخت است روز قیامت برای کسانیکه کافر میشوند: 🌹إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا یُنَادَوْنَ لَمَقْتُ اللَّهِ أَکْبَرُ مِنْ مَقْتِکُمْ أَنْفُسَکُمْ إِذْ تُدْعَوْنَ إِلَى الْإِیمَانِ فَتَکْفُرُونَ. کسانی را که کافر شدند روز قیامت صدا می‏زنند که عداوت و خشم پروردگار نسبت به شما از عداوت و خشم خودتان نسبت به خودتان بیشتر است، چرا که دعوت بسوی ایمان می‏شدید ولی انکار می‏کردید. ۱۰ غافر.