eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 🌹🌹وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لَا يُقْضَىٰ عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا وَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُم مِّنْ عَذَابِهَا ۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي كُلَّ كَفُورٍ و کسانیکه کافر شدند، آتش دوزخ براى آنهاست. هرگز فرمان مرگی برایشان صادر نمى شود تا بمیرند، و نه از عذابشان کاسته خواهد شد. اینگونه هر ناسپاسى را مجازات مى کنیم. ۳۶ فاطر. 👈 سپس در آیهء بعد، از عجز و ناله های آنان فرموده است: 🌹 وَهُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا... آنها در دوزخ فریاد مى زنند: پروردگارا! ما را بیرون آور تا عمل صالحى انجام دهیم غیر از آنچه انجام مى دادیم. (به آنان گفته مى شود) آیا شما را به اندازه اى که اهل تذکر است در آن متذکر مى شود، عمر ندادیم، و انذارکنندهء (الهى) بسراغ شما نیامد؟! اکنون بچشید که براى ستمکاران هیچ یاورى نیست! ۳۷ فاطر. تفسیر: خداوند در برابر تقاضای کفران کنندگان، دو موهبت الهی را یادآور میشود که طول عمر است و ناصحان الهی. ✅ می فرماید به اندازهء کافى عمر به شما داده شد، و به مقدار لازم انذارکنندهء الهى بسراغ شما آمد، و دو رکن بیدارى و نجات، حاصل گشت (مهلت و مربی). بنابراین، عذر و بهانه اى براى شما وجود ندارد. ✅ 👈 تذکر بسیار مهمی در این آیه است و آن اینکه: روز قیامت از هیچ فردی، عذر و بهانه پذیرفته نیست. ■ حتی از آنها که در خانواده های منحرف بزرگ شده اند و رابطهء خوب و زیادی با دین و مؤمنان نداشته اند. ■ حتی از آنها که رهبران گمراه و منافق، بر آنها مسلط شده و آنها را از مسیر راست و درست به بیراهه کشانده اند. 👈 به همهء آنها گفته می‌شود به اندازهء کافی عمر عطا کردم و به اندازهء کافی، کسانی در میان شما بودند که از آیات و فرامین الهی بگویند.... که البته منظور از این عمر، زمان طولانی و سال‌های زیادی هم نیست. 👈 در اینباره به دو حدیث رجوع می کنیم: 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند: هنگامیکه روز قیامت شود، منادى ندا کند، انسانهاى شصت ساله کجا هستند؟ این همان عمرى است که خداوند دربارهء آن فرموده: آیا ما شما را به مقدارى که افراد، متذکر شوند، عمر ندادیم ؟! تفسیر قرطبی و تفسیر درّ المنثور. 🌸 و در حدیث دیگرى از امام صادق که فرموده اند: مقدار آن، هجده سال تعیین شده است. مجمع البیان، ذیل همین آیه. 👈 👈 در این دو حدیث، حداقل و حداکثر سن تذکر بیان شده. به این معنی که هجده سالگی، زمان آغاز متذکرشدن به خود است که باید کاستیها و آموزشهای غلط در رفتار و گفتار، جبران شود، و برای این تذکر به خود، تا سن شصت سالگی فرصت داریم، اما بعد از آن، تغییر، یا غیرممکن است و یا بسیار بسیار دشوار. 👈 به عادتهای غلط و به روش‌ها و تفکرات اشتباهی که در ما شکل گرفته توجه کنیم. 🟢 خود را در معرض تعلیم و تربیت ثانوی قرار دهیم و به تعلیم و تربیت اولیه راضی نباشیم. تعلیم و تربیت اولیه، همانست که از بدو خلقت، تحت فرمان دیگران می آموزیم. اما خداوند منان موهبتی بزرگ در اختیار بندگانش قرار داده و آن بلوغ فکری است. جمیع انسانها در یک سنی که بستگی به خودشان و محیط پیرامونشان دارد، به بلوغ فکری می رسند و خداوند قدرت و توانایی تشخیص به آنها عطا می فرماید. انسان در اینزمان می‌تواند با مطالعه، تحقیق و مشورت، خود را در معرض تعلیم و تربیت ثانوی قرار دهد و رشد کند. ⚫ اما بیشتر انسانها از کنار این موهبت الهی عبور می کنند و حاضر به تغییر و بهتر شدن نیستند. و اکتفا می‌کنند به همان چیزی که هستند و از خودشان راضی‌اند.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 🌹🌹فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ..... اما قوم عاد به ناحق در زمین تکبّر ورزیدند و گفتند: چه کسى از ما نیرومندتر است؟! آیا نمى دانستند خداوندى که آنانرا آفریده از آنها قویتر است؟! و (بخاطر این پندار) پیوسته آیات ما را انکار مى کردند. ۱۵ فصلت. تفسیر: ■ انسان اگر بى مایه و کم ظرفیت باشد، هنگامیکه مختصر قدرتى در خود احساس کند، سر به طغیان بر مى دارد، و حتى گاه از بى خردى به مبارزه با قدرت پروردگار برمى خیزد! ■ 👈 اما بالاخره قوم متکبر و از خود راضی هود، آنقدر به این تکبر و غرور ادامه دادند و به دعوت پیامبرشان بسوی حق، پشت کردند تا اینکه نزول عذاب الهی بر آنان قطعی شد و دیگر کسی توان مقابله با آن عذاب را نداشت، و عذاب نازل شد: 🌹 فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ.... سرانجام تند بادى هول انگیز و سرد در روزهایى شوم و پر غبار بر آنها فرستادیم تا عذاب خوارکننده را در زندگى دنیا به آنها بچشانیم. و به یقین عذاب آخرت خوارکننده تر است، و (از هیچ سو) یارى نمى شوند. ۱۶ فصلت. ✔ این تندباد، هفت شب و هشت روز، می وزید، و تمام زندگى این قوم جبار و خودخواهِ مغرور را در هم کوبید، و جز ویرانه اى از آن قصرهاى پرشکوه و زندگى مرفه و اموال سرشار، باقى نماند. ✔ آنها یک عمر تلاش کردند که خود را بزرگ نشان دهند، خداوند هم به هنگام عذاب، مجازاتى خوارکننده در این دنیا و جهان دیگر، براى آنان قرار داده است. 👈 اما روز سعد و نحس که در آیه بیان شده چیست؟ بعضی از مردم، بعضى از روزها را روز مسعود و مبارک، و بعضى را روز شوم و نحس مى شمرند. در آیات قرآن، تنها در دو مورد اشاره به نحوست ایام شده. یکى در همین آیه، و دیگرى در آیهء ۱۹ قمر که هر دو آیه در بارهء عذاب قوم عاد است. ✔ در بعضی روایات، از بعضی روزها بعنوان روز نحس یاد شده. مثلا چهارشنبهء آخر هر ماه. در همین روز قابیل، برادرش هابیل را کشت. و خداوند در آخرین چهارشنبهء ماه تندباد را بر قوم عاد فرستاد. نورالثقلین، ج۵، ص۱۸۲. ✔ یا اینکه روز سوم هر ماه، روز نحسى است، چرا که آدم و حوا در آنروز از بهشت رانده شدند، و لباس بهشتى از تن آنها کنده شد. همان مدرک، ص۵۸. ✅ و در مقابل، یکى از یاران امام ششم از آن حضرت پرسید: آیا در هیچ روزى از روزهاى مکروه چهارشنبه و غیر آن، سفر کردن مناسب است؟ امام در پاسخ فرمود: سفرت را با صدقه آغاز کن و آیة الکرسى را به هنگامیکه مى خواهى حرکت کنى، تلاوت کن و هر کجا مى خواهى برو. بحارالانوار، ج۵۹، ص۲۸. 🍃 👈 👈 پس در حقیقت، مقصود اسلام از توجه دادن به این حوادث نحسی که در روزهای خاص اتفاق افتاده، عبرت گرفتن از آنهاست. وگرنه در عالم خلقت، هیچ روزی نحس نیست و اگر کسی بخاطر بی مبالاتی و یا عدم مطالعه و تحقیق کافی، در کاری که انجام می دهد شکست بخورد یا دچار خسارت شود، هرگز نمی تواند بگوید چون روز و ساعت نحسی بود اینطور شد. ضمن اینکه بدانیم و باور داشته باشیم قدرت خداوند از همهء نیروها برتر است و اصلا همهء نیروها را از شر و خیر، خود خداوند آفریده. پس اگر گفتند فلان روز، نحسی دارد با دادن صدقه و توکل بر خدا و استغاثه از او و طلب یاری از قدرت بی انتهای پروردگار، بر نیروهای شرور غالب شویم و إن شاءالله در رسیدن به اهداف عالی، موفق گردیم. 🍃 👈 👈 حتی اگر ساعت و روز خاص، تأثیرى هم داشته باشد، به فرمان خداست. هرگز نباید براى آنها تأثیر مستقلى قائل شد، و از لطف خداوند خود را بى نیاز دانست، وانگهى، نباید حوادثى را که غالباً جنبهء کفارهء اعمال نادرست انسان دارد، به تأثیر ایام ارتباط داد، و خود را تبرئه کرد. (دقت کنیم).
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 🌹🌹وَمَنْ یَعْشُ عَنْ ذِکْرِ الرَّحْمَنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ. هر که از یاد خدا رویگردان شود شیطانی را بسراغ او می‏فرستیم و همواره قرین او باشد. ۳۶ زخرف. 👈 باز هم جایگاه و تأثیر همنشین: تفسیر: قطعا بیگانگی از خداوند سبحان، آثار مرگبار دلبستگی به دنیاست. به این معنی که اگر کسی چنان دلبسته زرق و برق دنیا شود که از یاد خدا غافل گردد، شیاطین اعم از انس و جن، همنشین او خواهند شد.... چون در واقع چنین فردی دیگر حفاظی در برابر شیاطین ندارد و اصلا انسانهای پاک و صالح همنشین چنین کسی نمی‌شوند و دقیقا او بستری است فراهم برای اینکه انسانها و جنهای شرور بوسیلهء او به اهداف شوم خود برسند. بنابراین ذکر و یاد خدا حفاظی است محکم در برابر شیاطین. هرکه مدام به یاد خدا باشد، درست را از غلط تشخیص می‌دهد و اگر شیطانی بخواهد با او همنشینی کند، او را از خود خواهد راند. یاد خدا، ایمان است و اعمال صالح. اعمال واجب و مستحب، و دوری از حرام و مکروه. 👈 سپس به دو امر مهم که شیاطین درباره این غافلان انجام مى دهند اشاره کرده مى فرماید: 🌹وَإِنَّهُمْ لَیَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِیلِ وَیَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ. و آنها (شیاطین) این گروه را از راه خدا باز می‏دارند، در حالیکه گمان می‏کنند هدایت یافتگان حقیقی آنها هستند. ۳۷ زخرف. انسان غافل، هر وقت ارادهء بازگشت کنند، سنگى بر سر راه آنها مى افکنند و مانعى ایجاد مى کنند، تا هرگز به صراط مستقیم بازنگردند. و آنچنان طریق گمراهى را در نظر آنها زینت مى دهند که گمان مى کنند هدایت یافتگان حقیقى آنها هستند. 👈 این وضعیت تا کی ادامه دارد؟ 🌹حَتَّى إِذَا جَاءَنَا قَالَ یَا لَیْتَ بَیْنِی وَبَیْنَکَ بُعْدَ الْمَشْرِقَیْنِ فَبِئْسَ الْقَرِینُ. تا زمانی که نزد ما حاضر شود می‏گوید: ایکاش میان من و تو فاصله مشرق و مغرب بود، چه بد همنشینی هستی تو! ۳۸ زخرف. او و همنشینش از شیاطین، کنار هم در دوزخ هستند و بناچار مدام یکدیگر را می بینند..... برای این انسان فریب خورده، ضمن تحمل عذاب الهی، هر لحظه همنشین خود را که او را از سراط مستقیم منحرف کرده، می بیند و به یاد غفلتهایش در دنیا می افتد و به اینکه چگونه فریب او را خورد و باعث آزار مومنین شد!! و بیشترین فاصله را با همنشین خود، آرزو می‌کند. 👈 ولى این آرزو، هرگز به جائى نمى رسد، و میان آنها و شیاطین هرگز جدائى نمى افتد، لذا در آیه بعد مى افزاید: 🌹وَلَنْ یَنْفَعَکُمُ الْیَوْمَ إِذْ ظَلَمْتُمْ أَنَّکُمْ فِی الْعَذَابِ مُشْتَرِکُونَ. هرگز این گفتگوها امروز به حال شما سودی ندارد، چرا که ظلم کردید، و همه در عذاب مشترکید. ۳۹ زخرف. 👈 👈 👈 از یاد خداوند سبحان غافل نشویم و بشدت مراقب باشیم چه کسی همنشین ماست؟ 🌹وَقَیَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَاءَ فَزَیَّنُوا لَهُمْ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَحَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنَّهُمْ کَانُوا خَاسِرِینَ. ما برای آنها همنشینان (زشت سیرتی) قرار دادیم، و آنها زشتیها را از پیش رو و پشت سر در نظرشان جلوه دادند، و فرمان الهی درباره آنها تحقق یافت، و به سرنوشت اقوام گمراهی از جن و انس که قبل از آنها بودند گرفتار شدند، آنها مسلما زیانکار بودند. ۲۵ فصلت.
🌺 فرازی از چهل و پنجمین دعای صحیفهء سجادیه، وداع امام سجاد با ماه مبارک رمضان 🌺 ای خدا! در روز فطر، از هر گناهی به درگاه تو توبه میکنیم که این روز را برای اهل ایمان، عید و روز شادی قرار دادی و برای ملت خود (یعنی کسانیکه این ماه را گرامی می دارند)، مجمع و محفلی آراستی. ما در این روز از هر گناهی که مرتکب شده ایم یا هر زشتکاری و بدی که پیش از این از ما سرزده، یا خیال بدی که در دل، پنهان داشتیم، توبه میکنیم، توبهء کسیکه هرگز قصد رجوع به هیچ گناه را نکند و به هیچ خطایی بازنگردد، توبهء نصوح که از هر شک و ریب، خالص باشد. ای خدا! تو از ما این توبه را بپذیر و از ما راضی باش و ما را بر این توبه ثابت بدار. 🌺🌺
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 🌹🌹أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ. (خداوند فرمان مى دهد) هر کافر حق ستیزى را در دوزخ افکنید. ۲۴ ق. تفسیر: كَفَّارٍ عَنِيدٍ، یعنی هر کافر خودخواه متکبر و لجوج. یعنی کسیکه به هیچ صراطی، مستقیم نیست. به هیچ وجه گوشی برای پذیرش پند و حرف حق ندارد. 👈 در آیهء بعد، به چند وصف از اوصاف زشت و مذموم این کافران عنید اشاره کرده، مى فرماید: 🌹مَّنَّاعٍ لِّلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُّرِيبٍ. آن کسیکه به شدت مانع خیر و متجاوز و در شک و تردید است. ۲۵ ق. ◾ مَنّاع لِلْخَیْرِ، کسی است که مانع انجام اعمال خیر میشود و مُعْتَد یعنى متجاوز، خواه متجاوز به حقوق دیگران، یا متجاوز از حدود احکام الهى، مثل حجاب یا جهاد. مُرِیْب، شخصى است که در شک است، شکى توأم با بدبینى، و دیگران را هم با گفتار و عمل خود به شک مى اندازد، و باعث گمراهى آنها مى شود. 👈 👈 سپس ریشهء اصلی این صفات رذیله را می فرماید: 🌹الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَٰهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ. همان کسیکه معبود دیگرى با خدا قرارداده، او را درعذاب شدید بیفکنید. ۲۶ ق. 👈 کسی یا چیزی را بیشتر از خدا یا به اندازهء او دوست دارد و باعث می‌شود بخاطر آن، خدا را نادیده بگیرد و در انجام فرمان پروردگار، متزلزل شود. کسیکه ‌مسائل پیرامون خود را در حیطهء قدرت خداوند نمی‌بیند بلکه می‌خواهد مشکلاتش را بوسیلهء دیگران حل کند، حتی اگر کسی را که برای حل مشکلاتش انتخاب کرده، سابقهء دشمنی با او داشته باشد. ◾ 👈 و در آیهء بعد، پرده ای دیگر از وضعیت اسفبار گنهکاران برداشته می فرماید: 🌹قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَٰكِن كَانَ فِي ضَلَالٍ بَعِيدٍ. و قرین او (از شیاطین) مى گوید: پروردگارا! من او را به طغیان وانداشتم، بلکه او خود در گمراهى دور و درازى بود. ۲۷ ق. 👈 👈 در این آیه منظور از قرین، شیاطین همنشین گنهکاران است. از انسان شرور یا فرزندان ابلیس. اینکه هم فرشتهء مامور انسان و هم شیطانِ همنشین او را با کلمهء قرین معرفی می فرماید، به این دلیل است که به همان اندازه که خداوند، فرشته ای را نزدیک به بنده اش قرار داده، این بندهء غافل به همان اندازه شیاطین جن و انس را به خود نزدیک می کند!!! 👈 👈 اما اینکه شیطان میگوید من او را به طغیان وانداشتم، توجیهی بر عملکرد شیطان نیست بلکه می‌خواهد این امر را ثابت کند که اجبارى در کار نبوده، و انسان با میل و رغبت خویش وسوسه هاى شیطان را پذیرفته است، بنابراین تضادى با آیه لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ: یه معنی من همهء آنها را اغوا مى کنم ندارد. ۸۲ سورهء ص. 👈 در حقیقت، شیطان فقط یک سلاح در برابر انسان دارد و آن عبارتست از وسوسه. و این انسان است که در برابر وسوسه های توخالی و بی ثمر شیطان مغلوب می‌شود. ◾ البته این انکار شیطان، چیزی از بار گناه او کم نمی کند. درست مثل زمانیکه افرادی، عامدا انسان را به راههای کج و اشتباه، راهنمایی می کنند، حال اگر انسان حرف آنها را حجت قرار نداده و از مسیر درست زندگی منحرف نشود، این چیزی از بار گناه منحرف کنندگان کم نمی کند (دقت کنیم). 👈 سپس خداوند به مخاصمه کنندگان می فرماید: 🌹قَالَ لَا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُم بِالْوَعِيدِ... نزد من جدال و مخاصمه نکنید. من پیشتر به شما هشدار داده ام (و اتمام حجت کرده ام). سخن من تغییرناپذیر است، و من هرگز به بندگان ستم نخواهم کرد. ۲۸ و ۹ ق. 💚 سخن خداوند برای مجازات مجرمان، تغییر ناپذیر است.... همچنین وعدهء عفو الهی برای گنهکاران توبه کار نیز تغییر ناپذیر است.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 🌹🌹إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ... آن (حوادث هولناک قیامت) از مسائل مهم است! هشدارى است براى همهء انسانها. براى کسانى از شما که مى خواهند پیش افتند یا عقب بمانند. ۳۵ و ۶ و ۷ مدثر. تفسیر: هدف از آفرینش دوزخ هرگز انتقامجوئى نیست، بلکه وسیله اى است براى انذار انسانها (نَذِیراً لِلْبَشَر). تا همگان را بیم دهد، و از عذاب وحشتناکى که در انتظار کافران، گنهکاران و دشمنان حق است برحذر دارد. 🍃 و سپس مى افزاید: این انذار مخصوص گروه معینى نیست بلکه براى همهء افراد بشر است براى کسانى از شما که مى خواهند تقدم جویند، و بسوى خیرات و اطاعت فرمان خدا پیش روند، و براى آنها که مایلند از این قافله عقب بمانند. 👈 راه، کاملا روشن شده و انتخاب پیش افتادن یا عقب ماندن با انسان است. 👈 سپس می فرماید: 🌹كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ... هرکه در گرو اعمال خویش است. مگر اصحاب یمین. ۳۸ و ۹ مدثر. رَهِیْنَه، از رهن به معنى وثیقه است. یعنی وجود انسان در رهن اعمال اوست. هنگامیکه تکالیفش را انجام دهد آزاد مى گردد و گرنه در قید اسارت باقى خواهد ماند. مگر اصحاب یمین که از قید این اسارت آزادند. آنها در پرتو ایمان و عمل صالح، غل و زنجیرهاى اسارت را شکسته اند، و بى حساب وارد بهشت مى شوند. آنها کسانى هستند که داراى ایمان و عمل صالحند، و اگر گناهان مختصرى داشته باشند تحت الشعاع حسنات آنهاست: اِنَّ الْحَسَناتَ یُذْهِبْنَ السَّیِّئات. اعمال نیکشان اعمال بد را مى پوشاند ۱۱۴ هود. بنابراین یا بدون حساب وارد بهشت مى شوند و یا اگر حسابى داشته باشند سهل و ساده و آسان است. 👈 همانگونه که در آیات ۷ و ۸ سورهء انشقاق فرموده است: 🌹فَأَمّا مَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ، فَسَوْفَ یُحاسَبُ حِساباً یَسِیراً. اما کسیکه نامهء اعمالش به دست راست او داده شده، حساب او آسان خواهد بود. 👈 سپس از وضعیت اصحاب یمین در قیامت می فرماید: 🌹فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُون... آنها در باغهاى بهشتى اند، و سؤال مى کنند. از مجرمان. چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! ۴۰ و ۴۱ و ۲ مدثر. پس رابطه میان بهشتیان و دوزخیان به کلى قطع نمى گردد، بهشتیان مى توانند از عالم خود وضع دوزخیان را مشاهده، و با آنها گفتگو کنند. 👈 دوزخیان در پاسخ به چهار گناه بزرگ اشاره می کنند: 🌹قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ. مى گویند: ما از نمازگزاران نبودیم. ۴۳. 🌹وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ. و اطعام مسکین نمى کردیم. ۴۴. 🌹وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ. و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم. ۴۵. 🌹وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ. و همواره روز جزا را انکار مى کردیم. ۴۶. 👈 این وضع و حال، ادامه داشت تا: 🌹حَتَّىٰ أَتَانَا الْيَقِينُ. تا زمانى که مرگ ما فرا رسید! ۴۷ مدثر. /تفسیر آیات در پیغام فردا إن شاءالله/
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 👈 در پیغام قرانی روز گذشته خواندیم، بهشتیان از جهنمیان سوال می‌کنند چه شد که جهنمی شدید؟ و آنها در ۴ جمله، علت را بیان میکنند. ■ ۱) نمازگزار نبودیم. ■ ۲) اطعام مسکین نمی‌کردیم. ■ ۳) خوض در باطل می‌کردیم. ■ ۴) منکر روز جزا بودیم. تفسیر: پس از دوری از نماز، به اطعام مسکین اشاره شده. مسکین آنقدر بی چیز است که حتی توان تهیهء غذا هم ندارد و اطعام او بر عهدهء ماست. ■ خوض در باطل به معنی فرو رفتن در باطل، مفهوم وسیع و گسترده اى دارد که شامل ورود در مجالس کسانى مى شود که آیات خدا را به باد استهزا مى گیرند، تبلیغات ضد اسلامى مى کنند، یا ترویج بدعت مى نمایند، و یا شوخى هاى رکیک دارند، یا گناهانى را که انجام داده اند، بعنوان افتخار یا تلذذ نقل مى کنند، و همچنین شرکت در مجالس غیبت، تهمت، لهو، لعب و مانند آنها. و تعریف کردن اعمال زشت دیگران هم خوض در باطل است. بطور کلی هر سخنی که باعث تضعیف دین و معنویت در خود یا دیگران شود، چه گفته شود چه شنیده شود، خوض در باطل است. ■ ■ انکار و تکذیب قیامت و یا حتی شک و تردید داشتن به رستاخیز، چهارمین گناهی است که قید شده که تمام ارزش هاى الهى و اخلاقى را متزلزل مى سازد، انسان را براى ارتکاب گناه تشجیع مى کند، و موانع گناه را از سر راه بر مى دارد. 🍃 این امور چهارگانه که از توحید شروع و به معاد، پایان مى پذیرد، ارتباط انسان را با خالق، خلق و خویشتن در بر می‌گیرد. 👈 حالا دردناکترین عذابی که در انتظار این مجرمان است، چیست؟! 🌹فَمَا تَنفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ. از این رو شفاعت شفاعت کنندگان به حال آنها سودى نمى بخشد. ۴۸ مدثر. نه شفاعت انبیا و رسولان پروردگار و امامان، و نه شفاعت فرشتگان و صدیقین و شهداء و صالحین. چرا که شفاعت، نیاز به وجود زمینهء مساعد دارد، و اینها زمینه ها را بکلى از میان برده اند. شفاعت، همچون آب زلالى است که بر پاى نهال ضعیفى ریخته مى شود، و بدیهى است اگر نهال بکلى مرده باشد این آب زلال، آنرا زنده نمى کند، و به تعبیر دیگر شخص شفاعت شونده قسمتى از راه را با پاى خود پیموده، و در فراز و نشیب هاى سخت وامانده، و شخص شفاعت کننده به او ضمیمه مى شود و او را یارى مى کند تا بقیه راه را بپیماید. 👈 سپس خداوند، متعجبانه سوال می کند: 🌹فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ... چرا آنها از تذکر روى گردانند (از آیات قرآن)؟! گوئى گورخرانى رمیده اند. که از (مقابل) شیرى فرار کرده اند! ۴۹ تا ۵۱ مدثر. 👈 سپس از انتظار نابجای مخالفان حق فرموده است: 🌹بَلْ یُرِیدُ کُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ یُؤْتَى صُحُفًا مُنَشَّرَةً. بلکه هر کدام از آنها انتظار دارد نامهء جداگانه‏ ای (از سوی خدا) برای او فرستاده شود. ۵۲ مدثر. 👈 اما حقیقت امر چیز دیگریست: 🌹کَلَّا بَلْ لَا یَخَافُونَ الْآخِرَةَ. چنین نیست که آنها می‏گویند، بلکه آنها از آخرت نمی‏ترسند. ۵۳ مدثر. 👈 سپس ادامه می‌دهد: 🌹کَلَّا إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ. چنین نیست که آنها می‏گویند، آن (قرآن) یک تذکر است. ۵۴ مدثر. 👈 تذکر به معنی یادآوری است. به این معنی که مطلبی را می‌دانیم ولی به آن اهمیت کافیی نمی‌دهیم یا توجه کافی نداریم. خداوند با کتاب‌های آسمانی، انرا به ما یادآوری می‌کند. آیات قران، همان فطرت خداجوست که در درون انسان نهاده شده اما او آنها را به فراموشی می‌سپرد لذا خداوند منان با نزول کتاب‌های آسمانی، فطرت خداجو را یادآوری می فرماید. 👈 سپس به نکتهء مهم اختیار اشاره فرموده است: 🌹فَمَنْ شَاءَ ذَکَرَهُ. پس هر که بخواهد از آن پند می‏گیرد. ۵۵ مدثر. 👈 چه کسی پند میگیرد؟ 🌹وَمَا یَذْکُرُونَ إِلَّا أَنْ یَشَاءَ اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَى وَأَهْلُ الْمَغْفِرَةِ. و هیچکس پند نمی‏گیرد مگر اینکه خدا بخواهد، او اهل تقوی و آمرزش است. ۵۶ مدثر. 🍃 👈 قطعا هرکه شایستگی لازم را کسب کرده باشد، خداوند هم او را یاری می‌کند تا آیات الهی بر دل او نشیند و از آن پند بگیرد. 🍃 👈 خداوند اهل تقواست، یعنی از هر گونه ظلم و قبیح و هر گونه کارى که بر خلاف حکمت است مى پرهیزد، و در حقیقت بالاترین مقام تقوا از آن خدا است. /إن شاءالله، در پیغام فردا روایاتی را می خوانیم که شفیعان روز قیامت را معرفی کرده اند/
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ در پیغام روز گذشته گفتگوی بهشتیان با جهنمیان را خواندیم که چرا جهنمی شدید؟ دوزخیان به ۴ عمل اشاره کرده و گفتند امروز شفاعت کننده ای برای ما نیست. 👈 در پیغام قرآنی امروز، روایاتی را از معصومین می‌خوانیم که شفیعان روز قیامت را معرفی فرموده اند: 👈 برای مختصر شدن پیغام، از متن عربی روایات صرف نظر کنیم. 🌸 نخستین شفیع، اطاعت از خداوند سبحان است. حضرت امیرالمومنین فرموده اند: برای رسيدن به خواسته‌های خود اطاعت خدا را شفيع خود قرار دهيد. خطبهء ۱۹۳ نهج البلاغه. 👈 در حقیقت کسیکه اطاعت خداوند را کرده باشد روز قیامت به شفیع دیگری نیاز ندارد. 🌸 شفیع دوم، توبه و بازگشت بسوی خداوند سبحان است. حضرت امیرالمومنین فرموده اند: شفيعی پذيرفته شده‌تر از توبه نيست. بحارالانوار، ج ۸. 🍃 همچنین فرموده اند: شفيعی پذيرفته شده تر از عذر خواهی نيست. غررالحکم، ج۶، ص۳۵۸. 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند: من در روز قيامت شفاعت می‌كنم و شفاعتم پذيرفته می‌شود و علی هم شفاعت می‌كند و شفاعت او نيز پذيرفته می‌شود. مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۱۵. 🌸 حضرت امیر فرموده اند: ما شفاعت می‌كنيم و دوستان ما هم شفاعت می‌كنند. خصال صدوق، ص۶۲۴. 🌸 پيامبر بزرگوار اسلام فرموده اند: و اهل بيت من شفاعت می‌كنند و شفاعت شان پذيرفته می‌شود. امالی صدوق، ص۲۹۱. 🌸 و نیز فرموده اند: پیامبران در بارهء تمام کسانیکه از روی اخلاص، به وحدانیت خداوند گواهی می‌دهند، شفاعت می‌کنند و آنها را از دوزخ خارج می‌سازند. مسند احمد، ج۳، ص۱۲. 🌸 همچنين فرموده اند: در آنروز به فرشتگان اجازه داده می‌شود که شفاعت کنند. مسند احمد، ج۵، ص۴۳. 🌸 و فرموده اند: نخست، انبیاء شفاعت می‌کنند، سپس علما، و بعد از آنها شهداء. سنن ابی ماجه، ج۲، ص۱۴۴۳. 🍃 و نیز فرموده اند: شفاعت شهید در بارهء ۷۰ نفر از خانواده اش پذيرفته می‌شود. سنن ابی داوود، ج۲، ص۱۵. 🍃 و باز فرموده اند: شفاعت شهداء در بارهء ۷۰هزار نفر پذيرفته می‌شود. 👈 با توجه به اینکه عدد هفتاد و هفتادهزار، هر دو از اعداد تکثیر است، منافاتی بین این دو روایت نيست ( عدد تکثیر یعنی عددی که برای تعداد زیاد استفاده می‌شود ). 🌸 حضرت امیر فرموده اند: بدانید قرآن، شفاعت کننده ای است که شفاعتش پذيرفته می‌شود. نهج البلاغه، خطبهء ۱۷۶. ( قرآن را با ترجمه بخوانیم ). 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند: هنگامیکه انسان به نود سالگی برسد ( و در مسیر ایمان باشد )، خداوند، گناهان گذشته و آیندهء او را می‌بخشد و شفاعت او در خانواده اش پذيرفته می‌شود. مسند احمد، ج۲، ص۸۹. 🌸 و نیز فرموده اند: روزه و قرآن برای بندگان در روز قیامت شفاعت می‌کنند. مسند احمد، ج۲، ص۱۷۴. 💚 🌸 مهمترین شفیع روز قیامت: 🌸 پیامبر بزرگوار اسلام فرموده اند: در قیامت، پیامبران و فرشتگان و مؤمنان شفاعت می‌کنند و خداوند میفرماید: شفاعت من باقی مانده 💚 صحیح بخاری، ج۹، ص۱۴۹.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 🌹🌹 أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا..........لَّا يَمْلِكُونَ الشَّفَاعَةَ إِلَّا مَنِ اتَّخَذَ عِندَ الرَّحْمَٰنِ عَهْدًا. آیا ندیدى که ما شیاطین را بسوى کافران فرستادیم تا آنانرا شدیداً تحریک کنند؟ پس دربارهء آنان شتاب مکن، ما آنها را به دقت (اعمالشان را ) شماره مى کنیم. در آنروز که متقین را دسته جمعى بسوى خداوند رحمان محشور مى کنیم. و مجرمان را (همچون شتران تشنه) به جهنم مى رانیم. آنان هرگز مالک شفاعت نیستند، مگر کسیکه نزد خداوند رحمان عهد و پیمانى دارد. ۸۳ تا ۸۷ مریم. تفسیر: کافران بواسطهء اعمالشان، خود را سزاوار پیروی از شیطان می‌کنند و شیاطین آنچنان بر آنها مسلط مى شوند که در هر مسیر و به هر شکلى بخواهند آنانرا به حرکت در مى آورند، و زیر و رو مى کنند. تسلط شیاطین (اعم از جن و انس)، بر انسان یک تسلط اجبارى و ناآگاه نیست، بلکه این انسان است که به شیاطین اجازه ورود به درون قلب و جان خود مى دهد. 👈 همانگونه که در آیهء ۱۰۰سورهء نحل می فرماید: 🌹إِنَّما سُلْطانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِینَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ: تسلط شیطان تنها بر کسانی است که ولایت او را پذیرا گشته، و او را معبود خود ساخته اند. 👈 آنگاه خطاب به پیامبر می فرماید: دربارهء آنها عجله مکن ما تمام اعمال آنها را دقیقاً شماره و احصا مى کنیم و همه را براى آنروز که دادگاه عدل الهى تشکیل مى شود، ثبت و ضبط خواهیم کرد. 🌸 آقا امام صادق مى فرمایند: پیامبر در تفسیر آیهء متقین را بسوی خدای رحمان محشور می کنیم، فرمودند: وَفْد، به کسانى مى گویند که سوار بر مرکب هستند. آنها افرادى هستند که تقوا و پرهیزگارى را پیشه ساختند، خدا آنها را دوست داشت و آنانرا مخصوص خود گردانید، و از اعمالشان خشنود شد، و نام متقین بر آنها گذارد. نورالثقلین، ج۳، ص۳۵۹. 🟢 👈 این متقین، آنهایی هستند که در بالاترین مرتبهء بهشت جای دارند، چون در آیهء فوق مى فرماید: متقین را بسوى خداى رحمان مى برد. نمی فرماید بسوی بهشت. 👈👈 وجه تمایز این گروه از متقین با دیگر متقیان که باعث می‌شود تا در بالاترین مکان بهشت جای گیرند، در آیاتی از سورهء بینه بیان شده که إن شاءالله در پیغام فردا می‌خوانیم. ⚫ 👈 و در بارهء کافران می فرماید: آنها را همچون شتران تشنه به جهنم می برند. همانطور که شتر تشنه بسوی آب می رود، کافران را با همان شتاب بسوی جهنم می برند. 👈 و در پایان آیه فرموده است: هیچکس نمی تواند شفاعت کند، مگر کسانیکه نزد خدا عهد دارند. 👈 معنى عهد چیست؟ 🌸 فرمایش پیامبر بزرگوار اسلام در بارهء عهد که در این آیه بیان شده: مسلمان باید در آستانهء مرگ چنین وصیت کند: پروردگارا! توئى که خالق آسمانها و زمین هستى، داناى پنهان و آشکارى، رحمان و رحیمى. من در این دنیا با تو پیمان مى بندم، و شهادت مى دهم که معبودى جز تو نیست، یگانه اى، شریکى ندارى، محمّد، بنده و فرستادهء توست، بهشت حق است، دوزخ حق است، رستاخیز و حساب، حق است، تقدیر و میزان سنجش اعمال حق است. دین همانگونه است که تو بیان کردى، و اسلام همانست که تو تشریع نمودى، و سخن همانست که تو گفته اى، قرآن همانگونه است که تو نازل کردى، تو خداوند حق و آشکارى. پروردگارا! محمّد(صلى الله علیه وآله) را از ما به بهترین پاداشى پاداش ده (که در آیهء ۲۳ سورهء شوری می خوانیم: من از شما پاداشی نمی خواهم مگر مودت نزدیکانم)، و تحیت و سلام بر او و آلش بفرست. پروردگارا! تو سرمایهء من در مشکلاتى و یار من در شدتها، تو ولىّ نعمت من هستی، تو معبود من و معبود پدران من هستی. به اندازهء یک چشم بر هم زدن، مرا به خود وامگذار که اگر واگذارى به بدیها نزدیک، و از نیکیها دور مى شوم. اى خداى من! تو مونس من در قبر باش. و براى من عهدى قرار ده که در روز قیامت آن را گشاده ببینم. سپس فرمود: بعد از اقرار به این حقایق، آنچه را که لازم مى بیند، وصیت مى کند و تصدیق این وصیت، آیهء ۸۷ سورهء مریم است. "آنها مالک شفاعت نیستند مگر کسیکه نزد خدای رحمان عهد و پیمانی دارد" اینست عهد و وصیت. مجمع البیان، ذیل همین آیات. ✅ قطعاً اگر این سفارشات پیامبر در قلب و جان مومن نفوذ کرده باشد، روز قیامت عهدی می‌شود برای او در نزد پروردگار عالمیان.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 👈 در پیفام قرانی روز گذشته از متقیانی خواندیم که در بالاترین جای بهشت قرار میگیرند. قرار امروز وجه تمایز آنها را با دیگر متقیان بخوانیم: 🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ. کسانیکه ایمان آوردند واعمال صالح انجام دادند، بهترین خلق (خدا) هستند. ۷ بینه. تفسیر: در این آیه تکرار شده، ادعاى ایمان به تنهائى کافى نیست، بلکه اعمال انسان باید گواه بر ایمان او باشد. 👈 👈 نکتهء بسیار مهمی که در بارهء مومنینی که عمل صالح انجام می دهند در این آیه به آن اشاره فرموده، اینست که آنها بهترین خلق هستند (أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ). یعنی انسانهاى مؤمن و صالح العمل، حتى از فرشتگان هم برتر و بالاترند. چرا که آیه، مطلق است و هیچ استثنائى در آن نیست، آیات دیگر قرآن نیز گواه بر این معنى مى باشد، مانند آیات سجود فرشتگان بر آدم، و آیهء وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی آدَم. ۷۰ اسراء. 👈 وجه تمایز اهل تقوا با یکدیگر: 🌹جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ. پاداش آنها نزد پروردگارشان باغهاى جاویدان بهشتى است که نهرها از پاى درختانش جارى است. همیشه در آن مى مانند. خدا از آنها خشنود است و آنها از او. و این (مقام والا) براى کسى است که خشیت الهی داشته باشد. ۸ بینه. 👈 👈 نخست، از پاداش مادى و جسمانى آنها که باغهاى پر نعمت بهشتى است سخن به میان آمده، و بعد از آن، پاداش معنوى و روحانى آنانرا بیان فرموده است که خدا از آنان راضى است و آنان از خدا. آنها از خدا راضى اند چرا که هر چه وعده داده بود به آنها عطا فرموده است و خدا از آنها راضى است چون هر چه او خواسته و فرمان داده، انجام داده اند، و اگر هم لغزشى بوده به لطفش صرفنظر فرموده است. ✅ 👈 اما بر اساس این آیهء شریفه، مقام رضایت خدا که بزرگترین پاداش خدا در قیامت است، برای آن بندگان باایمانی است که عمل صالح انجام می دهد و خشیت الهی دارند. ✅ خشیت الهی مرتبهء بالاتری است از خوف الهی است. خوف، به هر گونه ترسی گفته میشود که الزاما انسان را وادار به تکریم و تعظیم نمی کند. اما خشیت، یعنی ترس توأم با تعظیم و احترام. یعنی خشیت الهی، ترسی است که اعمال صالح را نه برای فرار از عذاب و نه برای کسب پاداش، بلکه فقط برای جلب خشنودی پروردگارش انجام می دهد. این نهایت بندگی و در خور بالاترین پاداش است که رضایت خداست. 👈 چنانکه فرموده است: 🌹وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَمَسَاكِنَ طَيِّبَةً فِي جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ. خداوند به مردان و زنان باایمان، باغهاى بهشتى وعده داده که نهرها از پاى درختانش جارى است. جاودانه در آن خواهند ماند. و (همچنین،) خانه های پاکیزه در باغهاى جاودان بهشتى (به آنها وعده داده). و خشنودى خدا، (از همه اینها) برتر است. و این، همان رستگارى و پیروزى بزرگ است. ۷۲ توبه.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 🌹🌹وَنَادَىٰ أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ.... و دوزخیان، بهشتیان را صدا مى زنند که مقدارى آب، یا از آنچه خدا به شما روزى داده، به ما ببخشید. آنها مى گویند: خداوند اینها را بر کافران حرام کرده است. ۵۰ اعراف. 👈 آنان چه کسانی هستند؟ 🌹الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا.... (همان) کسانیکه دین و آیین خود را سرگرمى و بازیچه گرفتند. و زندگى دنیا آنانرا مغرور ساخت. امروز ما آنها را فراموش مى کنیم، همانگونه که آنها دیدار چنین روزى را فراموش کردند و آیات ما را انکار مى نمودند. ۵۱ اعراف. 👈 سپس در آیهء بعد، دین و آئین را معرفی فرموده است: 🌹وَلَقَدْ جِئْنَاهُم بِكِتَابٍ فَصَّلْنَاهُ عَلَىٰ عِلْمٍ هُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ ما کتابى براى آنها آوردیم که (اسرار و رموز) آنرا با آگاهى شرح دادیم. (کتابى) که مایه هدایت و رحمت براى گروهى است که ایمان مى آورند. ۵۲ اعراف. 👈 کتاب آسمانی بر آنان نازل شده و در دسترسشان قرار دارد اما آنها با بی اعتنایی به کلام الله، از یاد خدا غافل می شوند. و حتی به عقل خودشان هم رجوع نمی‌کنند تا درست را از نادرست تشخیص دهند!! 👈 لذا خداوند در بارهء آنها می‌فرماید: 🌹هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا تَأْوِيلَهُ ۚ يَوْمَ يَأْتِي تَأْوِيلُه.... آیا آنها جز انتظار ظهور آیات (و فرا رسیدن تهدیدهاى الهى) را دارند؟! آن روز که ظهور آنها فرا رسد، (کار از کار گذشته، و پشیمانى سودى ندارد. و) کسانیکه قبلاً آنرا فراموش کرده بودند مى گویند: فرستادگان پروردگار ما، حق را آوردند. آیا (امروز) براى ما شفاعت کنندگانى وجود دارند که براى ما شفاعت کنند، یا (به ما اجازه داده شود به دنیا) بازگردیم، و اعمالى غیر از آنچه انجام مى دادیم، انجام دهیم؟! آنها سرمایهء وجود خود را از دست داده اند. و معبودهایى را که به دروغ ساخته بودند، همگى از نظرشان گم مى شوند. ۵۳ اعراف. ■ 👈 آنها در قیامت، با گرفتار شدن به نتیجهء اعمالشان، به دنبال شفیع و راه نجات می گردند و یا آرزو می کنند به دنیا بازگردند و اعمال صالح انجام دهند. اما سودی ندارد. ■ 👈 آنان سرمایه های وجودی خود را در راه باطل از دست داده اند. بهرحال اعضای بدن یکروزی توان و انرژی خود را از دست می دهد. آنروز روزیست که کسانیکه این سرمایه های وجود را در راه حق استفاده کرده اند، با نفسی مطمئن و قلبی آرام از دنیا می روند. ولی آنها که همین سرمایه های وجود را در مسیر باطل و خلاف حق بکار گرفته اند، در حالی دنیا را ترک می کنند که دوزخ در انتظارشان است و هیچ راه بازگشتی هم نیست، و کسانی را هم که در این مسیر باطل، الگوی خود قرار دادند و بخاطر آنان مقابل حق و مومنین ایستادند، گم می کنند. 👈 نه فقط خود را، بلکه خانواده را هم از گناه و بیهودگیها و تفریحات لغو، دور کنیم و فرصتها را از دست ندهیم که مرگ، پایان همه چیز است: 🌹يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَّا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ. اى کسانیکه ایمان آورده اید! خود و خانوادهء خویش را از آتشى که هیزم آن انسانها و سنگها هستند نگه دارید. آتشى که فرشتگانى بر آن گمارده شده اند که خشن و سختگیرند و هرگز، فرمان خدا را مخالفت نمى کنند و آنچه را فرمان داده شده اند (بطور کامل) اجرا مى نمایند. ۶ تحریم.
⚫ از منافق پیروی نکنیم ⚫ 🌹🌹إِذِ الْأَغْلَالُ فِي أَعْنَاقِهِمْ وَالسَّلَاسِلُ يُسْحَبُونَ... در آن هنگام که غل و زنجیرها برگردن آنان قرار گرفته و آنها را مى کِشند، و در آب جوشان وارد مى کنند.، سپس در آتش دوزخ می‌سوزند. ۷۱ و ۲ غافر. 👈 آنگاه در همین حالی که گنهکاران در عذاب هستند: 🌹ثُمَّ قِيلَ لَهُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ تُشْرِكُونَ؟ سپس به آنها گفته مى شود: کجایند آنچه را همتاى خدا قرار مى دادید؟! ۷۳ غافر. 👈 و آنگاه خداوند به آن گنهکاران فرصت پاسخ می‌دهد: 🌹مِن دُونِ اللَّهِ ۖ قَالُوا ضَلُّوا عَنَّا بَل لَّمْ نَكُن نَّدْعُو مِن قَبْلُ شَيْئًا ۚ كَذَٰلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ الْكَافِرِينَ. همان معبودهایى را که جز خدا پرستش مى کردید؟! آنها مى گویند: همه از نظر ما پنهان و گم شدند. بلکه ما اصلاً پیش از این چیزى را پرستش نمى کردیم! اینگونه خداوند کافران را گمراه مى سازد. ۷۴ غافر. تفسیر: این نوع مجازات براى گناهکاران، در حقیقت عکس العملى است مناسب با اعمال آنها در این جهان. آنها از روى کبر و غرور، به تکذیب آیات الهى می پردازند، و خود را در زنجیرهاى تقلیدها و تعصبهاى کورکورانه از دشمنان دین و مومنان، گرفتار می سازند، پس در آنروز با نهایت ذلت و خوارى، غل و زنجیر بر گردن آنها مى نهند. (تجسم اعمالشان). ■ بهمین دلیل، آنها را سرزنش می‌کنند که: معبودهائى را که جز خدا پرستش مى کردید، کجایند تا شما را رهائى بخشند؟! و آنان که بی اثر بودن معبودهایشان را می‌بینند، با شرمساری می گویند ما چیزی نمی پرستیدیم. آنها در واقع سرابهائى بودند در بیابان زندگى ما، که آنها را آب گمان مى کردیم، اما امروز براى ما روشن شده که پرستش آنها جز ضلالت و گمراهى و بیهودگى هیچ نبود. ■ بعضی بزرگان هم گفته اند، آنها می خواهند با دروغگویی، خود را نجات دهند!! و در پایان آیه مى فرماید: اینگونه خداوند کافران را گمراه مى سازد. (کَذلِکَ یُضِلُّ اللّهُ الْکافِرِینَ). در حقیقت، این کفر و لجاجت آنها، حجابى میشود بر قلبشان، لذا فرصتهای مکرر را با جهل و نادانی از دست می دهند و خود را مستحق این می‌کنند که خداوند، هدایت را از آنها بردارد. 👈 اما در آیهء بعد، علت این عذاب دردناک را برای گنهکاران روشن می کند و می‌فرماید: 🌹ذَٰلِكُم بِمَا كُنتُمْ تَفْرَحُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَبِمَا كُنتُمْ تَمْرَحُونَ. این (عذاب) بخاطر آنست که به ناحق در زمین شادى مى کردید و از روى غرور و مستى به خوشحالى مى پرداختید. ۷۵ غافر. ■ از مخالفت با مومنان و کشتن آنان و در فشار گذاردن محرومان و مستضعفان، لذت مى بردید، و از ارتکاب گناهان و قانون شکنى، و ولخرجیهای بی مورد، در خود احساس غرور و سربلندى مى کردید، اکنون، باید کفارهء آنهمه شادى بیجا و غرور و غفلت و مستى شهوت را، در میان این غل و زنجیرها، و در لابلاى شعله هاى آتش بدهید. (اینست معنی شادی ناحق). 👈 اینگونه شادیهاى توأم با غرور و غفلت و بى خبرى، و همراه با هوسرانى و شهوت، انسان را به سرعت از خدا دور مى کند، و از درک حقایق باز مى دارد. 👈 سپس می فرماید: 🌹ادْخُلُوا أَبْوَابَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا ۖ فَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرِينَ. از درهاى جهنم وارد شوید و جاودانه در آن بمانید. و چه بد است جایگاه متکبران! ۷۶ غافر. ■ باز هم متکبران و مغروران. 🌷 حضرت امیر فرموده اند: جهنم هفت در دارد، به معنی هفت طبقه است، بعضى بالاى بعضى قرار گرفته. سپس یکى از دستهاى خود را روى دیگری قرار داده و می‌فرمایند این چنین. مجمع البیان، ج۶، ص۵۱۹. 👈 البته هفت در جهنم به معنی گروهبندی گناهان هم هست، که هر گروه از گناهکاران از دری وارد دوزخ میشوند.