eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
آیات الهی
✨ از اعمال ماه ذیقعده ✨ برای روز يكشنبهء اين ماه نمازی آسان و پرفضيلت از رسول خدا (صلی الله عليه و
نماز یکشنبه های ماه ذیقعده. کیفیت نماز، سنجاق شده. همه و ما را دعا کنید.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ.... آمد و شد (پیروزمندانهء) کافران در شهرها، تو را نفریبد. این متاع ناچیزى است. و سپس جایگاهشان دوزخ است، و چه بدجایگاهى است! ولى کسانیکه از (نافرمانى) پرودگارشان مى پرهیزند، براى آنها باغهایى بهشتى است، که از پاى درختانش نهرها جاریست. جاودانه در آن خواهند بود. این نخستین پذیرایی خداوند است و آنچه نزد خداست برای ابرار (بهترین نیکان ) بهتر است. ۱۹۶و ۷ و ۸ آل عمران. تفسیر: بسیارى از مشرکان مکه و یهودیان، تجارت پیشه بودند، و از این راه ثروت قابل ملاحظه اى بدست آورده، در ناز و نعمت به سر مى بردند. در حالیکه مسلمانان بخاطر شرائط خاص زندگى، از جمله جنگها و محاصرهء اقتصادى از ناحیه دشمنان نیرومند، از نظر وضع مادى، بسیار در زحمت بودند، و سخت زندگى مى کردند (خیلی سخت). ■ مقایسهء این دو حالت این سؤال را براى بعضى طرح کرد که چرا افراد بى ایمان این چنین در ناز و نعمتند، اما افراد با ایمان در رنج و عذاب، و فقر و پریشانى زندگى مى کنند؟ چرا آنها با آنهمه جنایت و آلودگى، زندگى مرفهى دارند، ولی مومنین، با داشتن ایمان و تقوى در سختى به سر مى برند؟ 👈 خداوند، در آیهء مذکور، اینگونه پاسخ فرمود: این متاع ناچیزی است. یعنی هرگز آنچه کافران از هر راهی بدست می آورند با آنچه خداوند به مومنین در برابر صبرشان عطا می‌فرماید، اصلا قابل قیاس نیست. ضمن اینکه پیروزى هاى طغیانگران و ستمکاران، ابعاد محدودى دارد، همانطور که محرومیت ها و ناراحتى هاى افراد باایمان نیز، محدود است. در همان صدر اسلام، می بینیم، پس از مدتی، مسلمانان پاداش صبر و تحمل و مجاهدتشان را گرفتند و دشمن، مغلوب شد و قدرت و ثروت، بدست مسلمانان افتاد. ✅ البته این پیروزیها نتیجهء ایمان، صبر، شکیبایی، و جهاد با دشمن است. و فرموده جایگاهشان جهنم است و چه بد جایگاهی است!! یعنی اگر کافران ثروتمند هستند، در واقع این رزق و روزی آنها از جانب خدا نیست. بلکه خودشان از هر راهی، آنرا کسب می‌کنند که نه تنها جای غبطه ندارد بلکه انسان مومن باید خدا را شکر کند که اینگونه ثروت در دارائیش نیست. 👈 و سرانجام نیکی که خداوند در پایان آیه برای مومنین فرموده است، فقط در قیامت نیست. خداوند منان، در همین دنیا هم، پاداش صبر و مجاهدت مومنین را خواهد داد: 🌹وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا. و هر که تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى کند. ۲ 🌹وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا. و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى دهد. و هر که بر خدا توکل کند، خدا امر او را کفایت مى کند. خداوند فرمان خود را به انجام مى رساند. به یقین خدا براى هر چیزى اندازه اى قرار داده است. ۳ طلاق. 🌷امیرالمومنین در خطبهء باعظمت نود و یک نهج البلاغه، فرموده اند: بخشايش خداوند متعال به کسیکه درخواست می کند، بيشتر از کسیکه درخواست نمی کند نیست. به این معنی که سخاوت و بخشش خدا شامل حال همهء خلایق می شود، چه آنهایی که برای رزق و روزی دعا می کنند چه آنهایی که دعا نمی‌کنند، بهرحال خداوند، رزق همه را در اختیارشان می گذارد. اگر سفارش شده ایم برای معیشت بهتر دعا کنیم به این معنی نیست که یکجا بنشینیم و دعا کنیم و منتظر رزق باشیم. اولین شرط استجابت دعا، تلاش است. یعنی اینکه در راه صحیح و خداپسند برای رزق بیشتر تلاش کنیم و دعا کنیم تلاشمان به یاری خداوند نتیجه دهد و خداوند سبحان به رزقمان برکت عطا فرماید. ضمن اینکه تلاش برای زندگی بهتر، هرگز ما را از نام و یاد خداوند، غافل نکند و چنان غرق در حساب و کتاب نشویم که از بندگی خدا خارج گردیم. 🌹رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ... مردان و ( زنانی ) که هیچ تجارت و داد و ستدى آنان را از یاد خدا و برپا داشتن نماز و اداى زکات غافل نمى کند. آنها از روزى مى ترسند که در آن، دلها و چشمها دگرگون مى شود. ۳۷ نور.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹 قُلْ أَؤُنَبِّئُكُم بِخَيْرٍ مِّن ذَٰلِكُمْ ۚ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِّنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ. بگو آیا شما را از چیزى آگاه کنم که از این(سرمایه هاى مادى)، بهتر است؟ براى کسانبکه پرهیزکار و تقواپیشه هستند، (و از این سرمایه ها، در راه مشروع استفاده مى کنند)، در نزد پروردگارشان، باغهایى بهشتى است که نهرها از پاى درختانش مى گذرد. جاودانه در آن خواهند بود. و همسرانى پاکیزه و خشنودى خداوند (نصیب آنهاست). و خدا به (اعمال) بندگان، بیناست. ۱۵ آل عمران. تفسیر: در واقع، خداوند در این آیه، به افراد با ایمان اعلام مى کند که اگر به زندگى حلال دنیا قناعت کنند، و از لذات نامشروع و هوس هاى سرکش و ظلم و ستم به دیگران بپرهیزند، خداوند لذاتى برتر و بالاتر در جهت مادى و معنوى که از هر گونه عیب و نقص پاک و پاکیزه است، نصیب آنها خواهد فرمود. 👈 سپس در دو آیهء بعد، به معرفى این بندگان پرهیزکار و متقی پرداخته و شش صفت ممتاز براى آنها بر شمرده است: 🌹 الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّار. (همان) کسانیکه مى گویند: پروردگارا! ما ایمان آورده ایم. پس گناهان ما را بر ما ببخش و ما را از عذاب دوزخ، نگاه دار. ۱۶ آل عمران. 👈 پس از بيان ۳ خصلت مومنین، به ۳ خصلت دیگر آنان در آیهء بعد اشاره فرموده است: 🌹الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ. آنها که استقامت می‏ورزند. راستگو هستند. (در برابر خدا) خاضع و (در راه او) انفاق مى کنند. و در سحرگاهان از خداوند، آمرزش مى طلبند. ۱۷ آل عمران. ✅ و باز هم استقامت. استقامت یعنی مقاومت و شکیبایی در برابر سختیها اعم از سختیهای شخصی، خانوادگی و در سطح کشور و خاکی که در آن زندگی می‌کنیم. استقامت یعنی تسلیم نشدن در برابر زور و تن ندادن به ذلت. ✅ شاخصها بعدی مومن، راستگویی اوست. راستگو کسی است که حرف خلاف واقع نمیگوید، خلف وعده نمی‌کند و امانتدار است. او هرگز قولی نمی‌دهد که احتمال داشته باشد نتواند آنرا عملی کند. او امانتدار و رازدار است. از رازهای شخصی، خانوادگی و اسرار مملکت اگر در اختیار اوست. و امانتدار از همهء امانتهایی که در اختیار اوست. 👈 قابل توجه همهء کسانیکه دارائیهای دیگران در اختیار آنهاست و به آن دستدرازی می‌کنند. ✅ انفاق در راه خدا، پنجمین ویژگی این بندگان پاک و خالص خداست. انفاق به بخشش هر آنچه خداوند در اختیار ما قرار داده برای نیازمندان گفته می‌شود. اعم از علم و تفکر و توانایی، و اموال اگر مازاد است. نفقه یکی از شاخه های انفاق است. 🍃 صحبت در اینباره بسیار است که إن شاءالله در زمان مقتضی به آن خواهیم پرداخت. ✅ و ششمین ویژگی، استغفار در سحرگاهان است. 🌸 امام صادق در این باره فرموده اند: هر که در نماز وتر (آخرین رکعت نماز شب) هفتاد بار بگوید: أَسْتَغْفِرُ اللّهَ رَبِّى وَ أَتُوبُ اِلَیْهِ و تا یک سال این عمل را ادامه دهد، خداوند او را از استغفار کنندگان در سحر (اَلْمُسْتَغْفِرِیْنَ بِالأَسْحارِ) قرار خواهد داد و او را مشمول عفو و رحمت خود خواهد ساخت. تفسیر برهان، ج۱، ص۲۷۳. 👈👈 اما چرا در میان اوقات شبانه روز، تنها به وقت سَحَر اشاره شده؟ در حالیکه استغفار و بازگشت بسوى خدا در هر حال مطلوب است. 🟩 این براى آنست که انسان در سحر، فارغ از گرفتاریها و انجام کارهای روزمره است. و آرامش و سکوتی هم که در سحرگاهان وجود دارد، در ساعات روز بدست نمی آید. همچنین نشاطى که بعد از استراحت و خواب به انسان دست مى دهد، آمادگى بیشترى براى توجه به خداوند به او مى بخشد. ✅✅ استغفار در سحرگاهان را از دست ندهیم. اگر شبها کمی زودتر به استراحت بپردازیم، زمان مناجات خالصانه با پروردگار را در سحر از دست نمی دهيم. 🍃 در بارهء بیداری در بین الطلوعین، سفارشات بسیاری شده که إن شاءالله به وقتش خواهیم خواند. 🌷 امیرالمومنین در بارهء استغفار در شمارهء ۸۸ کلمات قصار در نهج البلاغه فرموده اند: در روی زمين دو وسيله برای امان از عذاب خداوند بود، يكی از آن دو به عالم بالا برده شده است، پس دومی را بگيريد و به آن تمسك بجوييد. اما امانتی كه به عالم بالا برده شده است، رسول خداست، و آن وسيلهء امان كه در روی زمين باقی است، توبه و بازگشت بسوی خداست. که خداوند فرمود: 🌹 وَمَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنتَ فِيهِمْ ۚ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ. ولى (اى پیامبر) تا تو در میان آنها هستى، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد. و (نیز) تا استغفار مى کنند، خدا عذابشان نمى کند. ۳۳ انفال 🌷
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ... اى کسانیکه ایمان آورده اید، هنگامیکه (در میدان نبرد) با گروهى رو به رو مى شوید، ثابت قدم باشید. و خدا را فراوان یاد کنید، تا رستگار شوید. ۴۵ انفال. تفسیر: خداوند در این آیه و دو آیهء بعد، شش دستور در بارهء جهاد به مسلمانان داده است. 🍃 اول، ثابت قدم باشید. یعنی از دشمن نترسید و با ذلت و خواری، تن به سازش به نفع دشمن ندهید. 🍃 دوم، خدا را فراوان یاد کنید. شک نیست منظور از یاد خدا تنها ذکر لفظى نیست، بلکه خدا را در درون جان، حاضر دیدن و به یاد علم و قدرت بى پایان و رحمت وسیعش بودن است. این توجه به خدا روحیهء سرباز مجاهد را تقویت مى کند و در پرتو آن احساس مى نماید در میدان مبارزه تنها نیست، تکیه گاه نیرومندى دارد که هیچ قدرتى در برابر آن مقاومت نمى کند. 🍃 سومین دستور که از مهم ترین برنامه هاى مبارزه است توجه به مسئله رهبر و اطاعت از دستور پیشوا و فرمانده است، لذا در آیهء بعد مى فرماید: 🌹 وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ ۖ وَاصْبِرُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ. و از خدا و پیامبرش اطاعت نمایید. و با یکدیگر نزاع نکنید، که سست مى شوید، و قدرت (و شوکت) شما از میان مى رود. و صبر و استقامت کنید که خداوند با صابران است. ۴۶ انفال. 🍃 پس چهارمین دستور اینست که از پراکندگى و نزاع بپرهیزید (وَ لاتَنازَعُوا). زیرا نخستین اثر کشمکش، نزاع و اختلاف مجاهدان، سستى، ناتوانى و ضعف در مبارزه است (فَتَفْشَلُوا). و نتیجهء این سستى، از میان رفتن قدرت و قوت و هیبت و عظمت مومنین است. پس اگر هم اعتراضی داریم، باید بدور از جنجال و هرج و مرج و توهین باشد. ضمن اینکه با حمایتهای بی دلیل و بی موقع از دورافتادگان مسیر حق و حقیقت باعث رونق خطاها و اشتباهات آنها نشویم. 🍃 و در پنجمین فرمان، دستور به استقامت در برابر دشمنان و در مقابل حوادث سخت مى دهد. 👈 👈 یک نکته: تفاوت میان ثبات قدم که فرمان اول بود، با استقامت و صبر که پنجمین فرمان است، از این نظر است که ثبات قدم، بیشتر جنبهء جسمانى و ظاهرى دارد، در حالیکه استقامت و صبر، بیشتر جنبه هاى روانى و باطنى را شامل مى شود. یعنی نه از ترس جان، از دشمن فرار کنیم و نه از ترس رجزخوانیها و هیاهوی او دچار اضطراب و هراس شویم که میدان را به نفع دشمن خالی کنیم. 🍃 در ششمین و آخرین دستور، مسلمانان را از پیروى کارهاى ابلهانه و اعمال غرور آمیز و بى محتوا و سر و صداهاى تو خالى و بى معنى باز مى دارد: 🌹 وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ خَرَجُوا مِن دِيَارِهِم بَطَرًا وَرِئَاءَ النَّاسِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ وَاللَّهُ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ. و مانند کسانى نباشید که از روى سرمستى و غرور و خودنمایى در برابر مردم، از سرزمین خود (بسوى میدان نبرد) بیرون آمدند. و (مردم را) از راه خدا باز داشتند. (و سرانجام هم شکست خوردند) و خداوند به آنچه عمل مى کنند، احاطه (و آگاهى) دارد. ۴۷ انفال. همانها که با نام دین و حفاظت از شرف مومنین و صیانت از عزت مردم، قدم در میدان نبرد گذاشتند. (چقدر نرم و روان، تاریخ تکرار میشود!!). اما قطعا سرانجام چنین افرادی با چنین افکاری، شکست است. آنچنانکه خداوند در پایان آیه فرموده است: و خداوند به کارهائى که اینگونه افراد انجام مى دهند محیط است و از اعمالشان با خبر (وَ اللّهُ بِما یَعْمَلُونَ مُحیطٌ).
سال گذشته همچین شبی، چه شب سخت و عجیبی را گذراندیم.... اما گذشت و چه پایان غم انگیزی داشت. ملت بزرگ ایران عادت دارند که در سخت ترین شرایط...... بهترینها را از دست بدهند. 💚 أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ. 👈 و خداوند، اینگونه از او در برابر بی مهریها دفاع کرد..... و چه دفاع جانانه ای.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ ۚ..... کسانیکه کافر شدند، اموالشان را براى بازداشتن (مردم) از راه خدا خرج مى کنند. آنان این اموال را صرف مى کنند، اما مایهء حسرت و اندوهشان خواهد شد. سپس شکست خواهند خورد. و کافران بسوى دوزخ گردآورى خواهند شد. ۳۶ انفال. تفسیر: در عصر پیغمبر، قدرت و ثروت حجاز در دست مکیان بود. زمانیکه پیامبر در مدینه حکومت اسلامی تشکیل دادند، دشمنان اسلام و پیامبر، ایشان و حکومتشان را تحریم اقتصادی کردند. در تمام حجاز، هیچکس اجازهء تجارت با مدینه را نداشت. نه کسی چیزی به آنها می فروخت، و نه چیزی می خرید. خیلی زود مدینه با فقر روبرو شد و پیامبر و یارانشان روزهای سخت و طاقت فرسایی را آغاز کردند. البته پیامبر و یارانشان پیش از این در شعب ابیطالب، با اولین و شدیدترین تحریمهای اقتصادی روبرو شده بودند. دشمنان از یکطرف، مدینه را تحریم اقتصادی کردند و از طرف دیگر، هزینه های فراوانی را جهت اسلام ستیزی و دور کردن مردم از اسلام و مسلمین و نشان دادن جلوه ای زشت از اسلام بکار گرفتند و تلاش فراوان نمودند، اما در نهایت تنها حسرت و شکست و سرافکندگی برایشان باقی ماند. چگونه؟ 👇 اول با تلاشهای نفسگیر و طاقت فرسا، اما خستگی ناپذیر پیامبر بزرگوار، و دوم اینکه این تحریمها و فشارها نه در مکه و نه در مدینه، مسلمانان را از پای در نیاورد و ثبات و استحکام و ایمان آنان متزلزل نشد و هرگز تحت این فشارها تسلیم دشمن نشدند. و بالاخره اسلام به بار نشست و حیرت دشمنان را برانگیخت. 👈 اما اگر مسلمانان عصر پیامبر، تحت فشارهای دشمن از پای در می آمدند، چگونه اسلام به بار می نشست؟ این تحمل و شجاعت و اعتماد مسلمانان به خدا و رسول خدا بود که نهال اسلام را از گزند دشمنان حفظ و آنرا تبدیل به درختی تنومند نمود. ( و اینک شاهد تکرار تاریخ هستیم..... تا عملکرد ما چه باشد. ). ✅ شکست باطل در مقابل حق، قطعی است، و البته زمان و نوع تحقق آن بستگی به روحیهء ایمانی و شجاعت و درایت مومنین دارد. 👈 حالا اصولا چرا باید مومنین و رهبران و پیشوایان آنها برای به بارنشستن اسلام در تمام ادوار، متحمل اینهمه سختی بشوند؟!! 👈 پاسخ را در ادامه فرموده است: 🌹لِيَمِيزَ اللَّهُ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ... (اینها همه) بخاطر آنست که خداوند (مى خواهد) ناپاک را از پاک جدا سازد، و ناپاکها را روى یکدیگر بگذارد، و همه را متراکم سازد، و (یکجا) در دوزخ قرار دهد. و اینها همان زیانکارانند. ۳۷ انفال. 👈 ضمیمه کردن خبیث و ناپاک از هر گروه و در هر شکل و لباس، که سرانجام شکل واحدى خواهند داشت، و پایان کار همهء آنها زیان و خسران خواهد بود. 👈 👈 👈 پس، این یک امتحان بزرگ است برای اهل ایمان که کدامیک در گذر زمان، تحت فشارهای مختلف از سوی دشمن، متزلزل شده و بسوی طاغوت روی می آورد. این زمان، زمان تفکیک مومنین از یکدیگر بر اساس درجهء ایمانشان و تفکیک آنها از کسانی است که یا بهره ای از ایمان ندارند و یا بهرهء کمی دارند. 🌹 رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً ۚ إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ. پروردگارا! دلهایمان را بعد از آن که ما را هدایت فرمودى، منحرف مگردان. و از سوى خود رحمتى بر ما ببخش زیرا تویى بخشنده. ۸ آل عمران.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹وَمَن يُشَاقِقِ الرَّسُولَ مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَىٰ وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا.... هر که بعد از آشکار شدن هدایت براى او، با پیامبر مخالفت کند، و از راهى جز راه مؤمنان پیروى نماید، ما او را به همان سو که مى رود مى بریم. و به دوزخ داخل مى کنیم. و چه بد فرجامى است. ۱۱۵ نساء. تفسیر: این آیات در بارهء کسانی است که با وجود اینکه خداوند راه هدایت را بوسیلهء پیامبر بزرگوار روشن فرمود، باز هم به بیراهه می روند. و در تفسیری دیگر آمده، در مورد کسانی هم هست که پس از آنکه از زشتی خلافی که انجام داده اند آگاه میشوند، بجای توبه و بازگشت، در پیروی از باطل، لجاجت می کنند. و حتی ممکن است از دین هم خارج شوند. 👈 یُشاقِق از مادهء شقاق، به معنى مخالفت آگاهانه، توأم با عداوت و دشمنى است. 🟩 منظور از سبیل المؤمنین، راه توحید، خداپرستى و اصل اسلام است. همان مسیری که قرآن، پیامبر و اهل بیت، روشن کرده اند. اگر مومنی برنامه ای یا نظری یا حکمی صادر کند که در قرآن و سنت، بطور مشخص به آن اشاره نشده، نمیتوان به آن گفت سبیل المومنین و مخالفت با آن، مخالفت با سبیل المومنین نیست. صرفاً یک مخالفت سلیقه ای می باشد. آنجایی مخالفت جایز نیست که، برنامه و حکم صادره، در قرآن و سنت کاملا مشخص و روشن است. مثلا برگزاری مراسم سوگواری برای امام حسین. گریه بر امام حسین علیه السلام و بزرگداشت عاشورای حسینی، به منظور احیاء دین و قرآن است. و بسیار از طرف معصومین، به این امر سفارش شده ایم. برنامه هایی که در این رابطه وجود دارد، سبیل المومنین است مانند پیاده روی اربعین. یا موضعگیری در برابر دشمنان که بطور واضح و روشن برای مومنین مشخص شده، که سبیل المومنین است و اگر کسی با آن‌ مخالف کند، با راه و طریقی مخالفت کرده که از سوی خداوند سبحان روشن شده است. ◾ اما سرنوشت مخالفان سبیل المومنین، عاقبت شوم در این جهان و همچنین عاقبت دردناک در آن جهان دارند. 👈 در این جهان همانطور که قرآن مى فرماید: روز به روز در مسیر غلط خود راسخ تر مى شوند و زاویهء انحراف آنها از جادهء حق، با پیشروى در بیراهه بیشتر مى گردد و این سرنوشتى است که خود آنها براى خویشتن انتخاب کرده اند، و بنائى است که پایه گذارى آن بدست خودشان شده است، بنابراین هیچگونه ستمى دربارهء آنها به عمل نیامده. ■ و اینکه مى فرماید: نُوَلِّهِ ما تَوَلّى: ما او را به همان راه که مى رود مى کشانیم، اشاره به همین سلب توفیق معنوى، و عدم تشخیص حق و پیشروى در بیراهه است. ■ و آنجا که مى فرماید، نُصْلِهِ جَهَنَّم،َ اشاره به سرنوشت آنها در رستاخیز است. 👈 👈 در آیات بسیاری می خوانیم خداوند بر فهم و چشم و گوش گنهکاران، مهر باطل می زند. به این معنی است که آنها فرصتهای زیادی را که در اختیارشان قرار می گیرد، با بی توجهی از دست می دهند و بطور طبیعی، فهم و شعور و چشم و گوششان در مقابل حق بسته می‌شود و سزاوار کنار گذاشتن میشوند. 🕌 آقا اباعبدالله فرموده اند: یاَ یُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ وَ لا تَحتَسِبوا بِمَعروفٍ لَم تَجعَلوا. اى مردم در خوبى‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ها شتاب نمایید و کار نیکى را که در انجامش شتاب نکرده‏اید، به حساب نیاورید. ارشاد القلوب دیلمى، ص ۷۳.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا. خداوند شرک به او را نمی‏آمرزد (ولی) کمتر از آنرا برای هر که بخواهد (و شایسته بیند) می‏آمرزد و هر که برای خدا شریکی قائل شود در گمراهی دوری افتاده است. ۱۱۶ نساء. ● شرک یعنی بیشتر از آنکه باید از خدا خوف داشته باشیم، از بندگان او حساب ببریم. ● شرک یعنی بیشتر از آنکه به خدا امید داشته باشیم به بندگان او امید ببندیم. ● شرک یعنی بیشتر از آنکه از خدا درخواست و طلب نیاز کنیم، از بندگان او حاجت بخواهیم. 👈 و خلاصه شرک یعنی: 🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ..... بعضى از مردم، غیر از خداوند همتایانى (براى پرستش) انتخاب مى کنند. و آنها را همچون خدا دوست دارند. اما کسانیکه ایمان آورده اند، محبتشان به خدا، شدیدتر است. ۱۶۵ بقره. 🍃 یعنی مومن واقعی، هیچکس و هیچ چیز را بیشتر از خدا و یا به اندازهء او دوست ندارد. 👈 که خداوند فرموده است: 🌹 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا. نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند. ۸ مزمل. 👈 آنگاه فرموده است چیزی که مشرکان می‌پرستند از دو حالت خارج نیست: 🌹إِنْ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا إِنَاثًا وَإِنْ یَدْعُونَ إِلَّا شَیْطَانًا مَرِیدًا. آنها غیر از خدا تنها بتهائی را می‌خوانند که اثری ندارند و (یا) فقط شیطان سرکش و ویرانگر را می‏خوانند. ۱۱۷ نساء. ■ یک دسته، بى اثرند و بى خاصیت و دستهء دیگر، طغیانگرند و ویرانگر و کسیکه در برابر چنین معبودهائى سر تسلیم فرود مى آورد در گمراهى آشکار است! ■ شیطان مرید، یعنى شیطان که تمام صفات فضیلت از شاخسار وجودش فرو ریخته و چیزى از نقاط قوت در او باقى نمانده است. 👈 آنگاه به جایگاه شیطان اشاره فرموده است: 🌹لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِکَ نَصِیبًا مَفْرُوضًا. خداوند او را از رحمت خویش بدور ساخته و او گفته است که از بندگان تو نصیبی خواهم گرفت. ۱۱۸ نساء. 👈 نصیبی از بندگان یعنی شیطان می‌داند نمی‌تواند بر گردهء همهء بندگان خداوند سوار شود، فقط می‌تواند افسار افراد بی ایمان و ضعیف الایمان را بدست بگیرد. 👈 سپس به روش‌های شیطان برای گمراه کردم بنی آدم اشاره فرموده است: 🌹وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا. و آنها را گمراه می‌کنم و به آرزوها سرگرم می‏سازم و به آنها دستور می‏دهم که (اعمال خرافی انجام دهند و) گوش چهارپایان را بشکافند و آفرینش خدائی را تغییر دهند، و آنها که شیطان را بجای خدا ولیّ خود برگزینند زیان آشکاری کرده‏ اند. ۱۱۹ نساء. 👈 قطعا کسیکه رانده شدهء درگاه الهی است نمی‌تواند تاثیر مثبتی در زندگی انسان داشته باشد. روش او برای اغفال انسان، آرزوهای دست نیافتنی و سرگرم کننده، خیالات و اوهام و خرافه است. و تنها کسی گرفتار اینها می‌شود که شیطان را سرپرست خود قرار دهد. ⚫ کدام انسان عاقل با اینهمه قابلیت که خداوند در نهاد او به ودیعه گذاشته، اگر به او اختیار انتخاب سرپرست بدهند، موجود پست و ضعیف و رانده شده از درگاه الهی را برای سرپرستی خود انتخاب می‌کند؟!! 👈 آنگاه به معرفی بیشتر شیطان پرداخته است: 🌹یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا. شیطان به آنها وعده ها(ی دروغین) می‌دهد و به آرزوها سرگرم می‌سازد و جز فریب و نیرنگ به آنها وعده نمی‏دهد. ۱۲۰ نساء. ■ وعده های دروغ، آرزوهای دست نیافتنی و سرگرم کننده، فقط انسان را از یک مسیر صحیح برای زندگی سالم دور می‌کند. چنین کسی هیچ هدفی برای خود ندارد فقط به آرزوی دراز و اوهام و خیالات، سرش را گرم می‌کند لذا تلاشی از سوی او برای بهتر زندگی کردن نیست. ■ و اینها همه، خدعه و فریب شیطان است و اصلا حقیقت ندارد. 👈 و جایگاهشان: 🌹أُولَئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَلَا یَجِدُونَ عَنْهَا مَحِیصًا. آنها ( شیطان و پیروان او ) جایگاهشان جهنم است و هیچ راه فراری ندارند. ۱۲۱ نساء.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹لَا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا. افراد با ایمانی که بدون بیماری و ناراحتی از جهاد باز نشستند با مجاهدانی که در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند یکسان نیستند، خداوند مجاهدانی را که با مال و جان خود جهاد نمودند بر قاعدان برتری بخشیده و به هر یک از این دو دسته (به نسبت اعمال نیکشان) خداوند وعده پاداش نیک داده و مجاهدان را بر قاعدان برتری و پاداش عظیمی بخشیده است. ۹۵ نساء. تفسیر: این آیه کسانى را که از روى نفاق و دشمنى از شرکت در جهاد خوددارى می‌کنند، شامل نمى شود زیرا در غیر اینصورت، خداوند با این لحن ملایم دربارهء آنها سخن نمى فرمود، و در آخر آیه به آنها وعدهء پاداش نمى داد. 👈 منظور از قاعِدُون، در اینجا افرادى هستند که به اصول اسلام، و به جهاد، ایمان دارند و مخالفتی ندارند و ضربه ای نمی‌زنند اما ایمانشان ضعیف است و باعث می‌شود همت کافی برای شرکت در جهاد نداشته باشند. 🍃 به این معنی که آنها که بعلت داشتن بیماری یا نقص عضو یا هر ضعفی که مانع از شرکت در جهاد می‌شود، عذرشان پذیرفته است. 🍃 اما کسانیکه بعلت ضعف ایمان از شرکت در جهاد خودداری می‌کنند، اعمال صالح دیگر آنها شایستهء پاداش است که خداوند وعده فرموده. ⚫ ولی گروهی که بدون داشتن هیچگونه عذری، بلکه فقط از روی عناد و نفاق از شرکت در جهاد خودداری می‌کنند، و حتی دیگران را هم از جهاد منع می‌کنند، نه تنها اعمال صالحشان شایستهء پاداش نیست بلکه مجازات هم خواهند شد. 🟢 و گروه‌ دیگری از مردم، کسانی هستند که شرایط جهاد را دارند و بدون هیچ ترس و نگرانی، و دلبستگی با جان و اموال خود در جهاد با دشمن شرکت می‌کنند که تفاوت این افراد با افرادی که بدون هیچ عذری فقط از روی ضعف ایمان در جهاد شرکت نمی‌کنند، از زمین است تا آسمان. 👈 پاداش آنها را در آیهء بعد بیان فرموده است: 🌹دَرَجَاتٍ مِنْهُ وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا. درجات (مهمی) از ناحیه خداوند و آمرزش و رحمت (نصیب آنان می‏گردد) و (اگر لغزشهائی داشته‏ اند) خداوند آمرزنده و مهربان است. ۹۶ نساء. 👈 از تعبیر به درجات، مى توان فهمید که مجاهدان در یک حد و پایه نیستند و به اختلاف درجهء اخلاص، فداکارى و تحمل ناراحتى ها، مقامات معنوى آنها مختلف است. زیرا مسلّم است همهء مجاهدانى که در یک صف در برابر دشمن مى ایستند، به یک اندازه، جهاد نمى کنند و به یک اندازه اخلاص ندارند، بنابراین هر یک، به تناسب کار و نیت خود پاداش مى گیرند. 👈 اما جهاد: جهاد یعنی تلاش و کوشش برای برداشتن موانع در ادامهء مسیر برای رسیدن به کمال. جهاد با نفس ( جهاد اکبر ) و جهاد با دشمن ( جهاد اصغر ). 👈 ضمن اینکه جهاد با دشمن، فقط اختصاص به گلوله و عدوات جنگی ندارد. هر گونه فعالیتی که منجر به ضعف و نابودی دشمن شود، جهاد است. گاهی با صبوری، گاهی با تحمل، گاهی بوسیلهء قلم، مواقعی هم بوسیلهء اموال. بهرحال کسانیکه خالصانه در مسیر الهی با نفس خود و با دشمنان به هر وسیله ای که در اختیارشان است جهاد می‌کنند و از هیچکس جز خدا نمی‌ترسند و دنیا و عزیزان و سرمایه هایشان مانع از شرکت در جهاد نمی‌شود، درجات بسیار بالایی در پیشگاه الهی دارند و لغزشهایشان بخشیده می‌شود.
آیات الهی
✨ از اعمال ماه ذیقعده ✨ برای روز يكشنبهء اين ماه نمازی آسان و پرفضيلت از رسول خدا (صلی الله عليه و
نماز یکشنبه های ماه ذیقعده. کیفیت نماز، سنجاق شده. همه و ما را دعا کنید.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ لَا یَحْزُنْکَ الَّذِینَ یُسَارِعُونَ فِی الْکُفْرِ مِنَ الَّذِینَ قَالُوا آمَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِینَ هَادُوا سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِینَ لَمْ یَأْتُوکَ یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَوَاضِعِهِ یَقُولُونَ إِنْ أُوتِیتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا وَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِکَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَیْئًا أُولَئِکَ الَّذِینَ لَمْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ. ای فرستادهء (خدا) آنها که با زبان می‏گویند ایمان آورده‏ ایم و قلب آنها ایمان نیاورده و در مسیر کفر بر یکدیگر سبقت می‏جویند تو را اندوهگین نکنند و (همچنین) از یهودیان که زیاد به سخنان تو گوش می‏دهند تا دستاویزی برای تکذیب تو بیابند. آنها جاسوسان جمعیت دیگری هستند که خود آنها نزد تو نیامده‏ اند، آنها سخنان را از محل خود تحریف می‏کنند، و می‏گویند اگر این را (که ما می‏خواهیم) به شما دادند بپذیرید و الّا دوری کنید. و کسی را که خدا بخواهد مجازات کند قادر به دفاع از او نیستی، آنها کسانی هستند که خدا نخواسته دلهایشان را پاک کند، در دنیا رسوائی و در آخرت مجازات بزرگ نصیب آنان خواهد شد. ۴۱ مائده. تفسیر: بخش اول آیه در بارهء منافقانی است که به زبان ایمان دارند اما در عمل بسوی کفر بر یکدیگر سبقت می‌گیرند. 🔷 فرموده است اینها تو را غمگین نسازند. ● پس از معرفی دشمنان داخلی، دشمنان خارج را معرفی فرموده است: یهودیان و البته دوستداران آنها از هر دین و مذهبی. 🔷 و فرموده است از آنها هم غمگین مشو. 👈 سپس در ادامهء آیه، به وضوح و به روشنی، رفتار منافقانهء آنانرا بیان فرموده است: ● زیاد به سخنان تو گوش می‌دهند، نه برای اطاعت بلکه برای تکذیب و افترا. ● آنها برای دیگران جاسوسی می‌کنند. به اینصورت که اگر از تو حکمى موافق میل خود بشنوند بپذیرند، و اگر بر خلاف میلشان بود، مخالفت کنند. به این دلیل که، اینها مطیع و شنواى فرمان بزرگان خود هستند نه فرمان تو. ● دیگر اینکه سخنان خدا را از مواضع حقیقى خود تحریف می‌کنند. به دلیل اینکه آنها پیش از آنکه نزد تو بیایند تصمیم خود را گرفته اند، تصمیم آنها همان است که بزرگانشان به آنها دستور داده اند. ● به این ترتیب، امیدى به هدایت آنها نیست، و خدا مى خواهد به این وسیله آنها را مجازات و رسوا کند و آنقدر مجازاتشان بزرگ است که تو قادر به دفاع از آنها نیستی. ● و آنها کسانى هستند که بعلت آلودگی فراوان، خدا نمى خواهد قلب آنها را شستشو دهد. ● و در پایان آیه مى فرماید: آنها هم در این دنیا رسوا و خوار خواهند شد و هم در آخرت کیفر عظیمى خواهند داشت 👈 سپس فرمایش خود را در آیهء بعد ادامه داده، می‌فرماید: 🌹سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جَاءُوکَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ یَضُرُّوکَ شَیْئًا وَإِنْ حَکَمْتَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ. آنها بسیار به سخنان تو گوش می‏دهند تا آنرا تکذیب کنند، مال حرام فراوان می‏خورند اگر نزد تو آمدند در میان آنان داوری کن یا (اگر صلاح بود) آنها را بحال خود واگذار و اگر از آنها صرف نظر کنی به تو زیان نمی‏رسانند و اگر میان آنها داوری کنی با عدالت داوری کن که خدا عادلان را دوست دارد ۴۲ مائده. ⚫ 👈 منافقان و یهودیان و دوستان آنها با هر دین و مذهبی. ● در این آیه دوباره تاکید فرموده است آنها به سخنان تو گوش می‌دهند اما نه برای اطاعت بلکه برای تکذیب و افترا و برای اینکه در لابلای سخنان تو دستاویزی به نفع خودشان پیدا کنند. ● آنها حرام می‌خورند و ابایی از اینکه اموالشان با حرام مخلوط شوند ندارند. 🔹 و آنگاه فرموده است مختاری بنا به مصلحت در میانشان داوری کنی یا اینکه از آنها روی بگردانی. و سپس فرموده است اگر صلاح دانستی که از آنان روی بگردانی، هیچگونه زیانی نمی‌توانند به تو برسانند.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹وَیَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمِیعًا یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَکْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ وَقَالَ أَوْلِیَاؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِی أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَاکُمْ خَالِدِینَ فِیهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّ رَبَّکَ حَکِیمٌ عَلِیمٌ. و آنروز که همهء آنها را جمع و محشور می‏سازد به آنان می‏گوید ای جمعیت شیاطین و جن شما افراد زیادی از انسانها را گمراه ساختید. دوستان و پیروان آنها از میان انسانها می‏گویند: پروردگارا! هر یک از ما دو گروه (گروه پیشوایان و پیروان گمراه) از دیگری استفاده کردیم (ما به لذات هوس آلود و زودگذر رسیدیم و شیاطین بر ما حکومت کردند) و به اجلی که برای ما مقرر داشته بودی رسیدیم، (خداوند) می‏گوید: آتش جایگاه شماست، جاودانه در آن خواهید ماند، مگر آنچه خدا بخواهد، پروردگار تو حکیم و دانا است. ۱۲۸ انعام. تفسیر: این هشدارها بخاطر آنست که تنها به این چند روز زندگى ننگریم و به پایان کار هم بیندیشیم. ● منظور از شیاطین در این آیه، جنهای شرور هستند به ریاست ابلیس. ■ 👈 اما در برابر بازخواست خداوند، جنیان سکوت می‌کنند ولی پیروان گمراه آنان از انسانها به سخن آمده و برای خداوند توضیح می‌دهند..... و پاسخ خداوند به هر دوی آن گروهها شرارهء آتش دوزخ است. ⚫ جنیان اغواگر، دلخوش هستند که پیروان تسلیمى از انسانها دارند و بر آنها حکومت مى کنند، و انسانهای گمراه نیز از زرق و برق هاى دنیا و لذات بى قید و شرط و زودگذر آن که بر اثر وسوسه هاى شیاطین، دل انگیز و دلچسب جلوه می‌کند دلخوش هستند. 👈 در آیهء بعد، به یک قانون همیشگى الهى در مورد این گونه اشخاص، اشاره فرموده است: 🌹وَکَذَلِکَ نُوَلِّی بَعْضَ الظَّالِمِینَ بَعْضًا بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ. و اینچنین بعضی از ستمگران را به بعض دیگر وامی گذاریم به سبب اعمالی که انجام می‏دادند. ۱۲۹ انعام. همان گونه که ستمگران و طاغیان در این دنیا حامى و پشتیبان یکدیگر و رهبر و راهنماى هم هستند و در مسیرهاى غلط همکارى نزدیک دارند، در جهان دیگر نیز آنها را به یکدیگر وامى گذارند و این فقط بخاطر اعمالى است که در این جهان انجام داده اند. 🌷 حضرت امیر فرموده اند: نُوَلـِّى کُلَّ مَنْ تَوَلـّى أَوْلِیائَهُمْ فَیَکُونُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ: هر که با اولیائش در روز قیامت خواهد بود. تفسیر على بن ابراهیم قمى،ج ۱، ص ۲. 👈 👈 قابل توجه اینکه، چه آنهایی که دیگران را به مسیر باطل، راهنمایی و رهبری می‌کنند و چه آنهایی که پیرو آنان شده و در این مسیر قرار می‌گیرند، ظالم و ستمگرند. /ادامهء این آیات، فرداإن شاءالله/