eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِیدًا. خداوند شرک به او را نمی‏آمرزد (ولی) کمتر از آنرا برای هر که بخواهد (و شایسته بیند) می‏آمرزد و هر که برای خدا شریکی قائل شود در گمراهی دوری افتاده است. ۱۱۶ نساء. ● شرک یعنی بیشتر از آنکه باید از خدا خوف داشته باشیم، از بندگان او حساب ببریم. ● شرک یعنی بیشتر از آنکه به خدا امید داشته باشیم به بندگان او امید ببندیم. ● شرک یعنی بیشتر از آنکه از خدا درخواست و طلب نیاز کنیم، از بندگان او حاجت بخواهیم. 👈 و خلاصه شرک یعنی: 🌹وَمِنَ النَّاسِ مَن يَتَّخِذُ مِن دُونِ اللَّهِ أَندَادًا يُحِبُّونَهُمْ كَحُبِّ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِّلَّهِ..... بعضى از مردم، غیر از خداوند همتایانى (براى پرستش) انتخاب مى کنند. و آنها را همچون خدا دوست دارند. اما کسانیکه ایمان آورده اند، محبتشان به خدا، شدیدتر است. ۱۶۵ بقره. 🍃 یعنی مومن واقعی، هیچکس و هیچ چیز را بیشتر از خدا و یا به اندازهء او دوست ندارد. 👈 که خداوند فرموده است: 🌹 وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلًا. نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند. ۸ مزمل. 👈 آنگاه فرموده است چیزی که مشرکان می‌پرستند از دو حالت خارج نیست: 🌹إِنْ یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ إِلَّا إِنَاثًا وَإِنْ یَدْعُونَ إِلَّا شَیْطَانًا مَرِیدًا. آنها غیر از خدا تنها بتهائی را می‌خوانند که اثری ندارند و (یا) فقط شیطان سرکش و ویرانگر را می‏خوانند. ۱۱۷ نساء. ■ یک دسته، بى اثرند و بى خاصیت و دستهء دیگر، طغیانگرند و ویرانگر و کسیکه در برابر چنین معبودهائى سر تسلیم فرود مى آورد در گمراهى آشکار است! ■ شیطان مرید، یعنى شیطان که تمام صفات فضیلت از شاخسار وجودش فرو ریخته و چیزى از نقاط قوت در او باقى نمانده است. 👈 آنگاه به جایگاه شیطان اشاره فرموده است: 🌹لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِکَ نَصِیبًا مَفْرُوضًا. خداوند او را از رحمت خویش بدور ساخته و او گفته است که از بندگان تو نصیبی خواهم گرفت. ۱۱۸ نساء. 👈 نصیبی از بندگان یعنی شیطان می‌داند نمی‌تواند بر گردهء همهء بندگان خداوند سوار شود، فقط می‌تواند افسار افراد بی ایمان و ضعیف الایمان را بدست بگیرد. 👈 سپس به روش‌های شیطان برای گمراه کردم بنی آدم اشاره فرموده است: 🌹وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا. و آنها را گمراه می‌کنم و به آرزوها سرگرم می‏سازم و به آنها دستور می‏دهم که (اعمال خرافی انجام دهند و) گوش چهارپایان را بشکافند و آفرینش خدائی را تغییر دهند، و آنها که شیطان را بجای خدا ولیّ خود برگزینند زیان آشکاری کرده‏ اند. ۱۱۹ نساء. 👈 قطعا کسیکه رانده شدهء درگاه الهی است نمی‌تواند تاثیر مثبتی در زندگی انسان داشته باشد. روش او برای اغفال انسان، آرزوهای دست نیافتنی و سرگرم کننده، خیالات و اوهام و خرافه است. و تنها کسی گرفتار اینها می‌شود که شیطان را سرپرست خود قرار دهد. ⚫ کدام انسان عاقل با اینهمه قابلیت که خداوند در نهاد او به ودیعه گذاشته، اگر به او اختیار انتخاب سرپرست بدهند، موجود پست و ضعیف و رانده شده از درگاه الهی را برای سرپرستی خود انتخاب می‌کند؟!! 👈 آنگاه به معرفی بیشتر شیطان پرداخته است: 🌹یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا. شیطان به آنها وعده ها(ی دروغین) می‌دهد و به آرزوها سرگرم می‌سازد و جز فریب و نیرنگ به آنها وعده نمی‏دهد. ۱۲۰ نساء. ■ وعده های دروغ، آرزوهای دست نیافتنی و سرگرم کننده، فقط انسان را از یک مسیر صحیح برای زندگی سالم دور می‌کند. چنین کسی هیچ هدفی برای خود ندارد فقط به آرزوی دراز و اوهام و خیالات، سرش را گرم می‌کند لذا تلاشی از سوی او برای بهتر زندگی کردن نیست. ■ و اینها همه، خدعه و فریب شیطان است و اصلا حقیقت ندارد. 👈 و جایگاهشان: 🌹أُولَئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَلَا یَجِدُونَ عَنْهَا مَحِیصًا. آنها ( شیطان و پیروان او ) جایگاهشان جهنم است و هیچ راه فراری ندارند. ۱۲۱ نساء.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹لَا یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا. افراد با ایمانی که بدون بیماری و ناراحتی از جهاد باز نشستند با مجاهدانی که در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند یکسان نیستند، خداوند مجاهدانی را که با مال و جان خود جهاد نمودند بر قاعدان برتری بخشیده و به هر یک از این دو دسته (به نسبت اعمال نیکشان) خداوند وعده پاداش نیک داده و مجاهدان را بر قاعدان برتری و پاداش عظیمی بخشیده است. ۹۵ نساء. تفسیر: این آیه کسانى را که از روى نفاق و دشمنى از شرکت در جهاد خوددارى می‌کنند، شامل نمى شود زیرا در غیر اینصورت، خداوند با این لحن ملایم دربارهء آنها سخن نمى فرمود، و در آخر آیه به آنها وعدهء پاداش نمى داد. 👈 منظور از قاعِدُون، در اینجا افرادى هستند که به اصول اسلام، و به جهاد، ایمان دارند و مخالفتی ندارند و ضربه ای نمی‌زنند اما ایمانشان ضعیف است و باعث می‌شود همت کافی برای شرکت در جهاد نداشته باشند. 🍃 به این معنی که آنها که بعلت داشتن بیماری یا نقص عضو یا هر ضعفی که مانع از شرکت در جهاد می‌شود، عذرشان پذیرفته است. 🍃 اما کسانیکه بعلت ضعف ایمان از شرکت در جهاد خودداری می‌کنند، اعمال صالح دیگر آنها شایستهء پاداش است که خداوند وعده فرموده. ⚫ ولی گروهی که بدون داشتن هیچگونه عذری، بلکه فقط از روی عناد و نفاق از شرکت در جهاد خودداری می‌کنند، و حتی دیگران را هم از جهاد منع می‌کنند، نه تنها اعمال صالحشان شایستهء پاداش نیست بلکه مجازات هم خواهند شد. 🟢 و گروه‌ دیگری از مردم، کسانی هستند که شرایط جهاد را دارند و بدون هیچ ترس و نگرانی، و دلبستگی با جان و اموال خود در جهاد با دشمن شرکت می‌کنند که تفاوت این افراد با افرادی که بدون هیچ عذری فقط از روی ضعف ایمان در جهاد شرکت نمی‌کنند، از زمین است تا آسمان. 👈 پاداش آنها را در آیهء بعد بیان فرموده است: 🌹دَرَجَاتٍ مِنْهُ وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا. درجات (مهمی) از ناحیه خداوند و آمرزش و رحمت (نصیب آنان می‏گردد) و (اگر لغزشهائی داشته‏ اند) خداوند آمرزنده و مهربان است. ۹۶ نساء. 👈 از تعبیر به درجات، مى توان فهمید که مجاهدان در یک حد و پایه نیستند و به اختلاف درجهء اخلاص، فداکارى و تحمل ناراحتى ها، مقامات معنوى آنها مختلف است. زیرا مسلّم است همهء مجاهدانى که در یک صف در برابر دشمن مى ایستند، به یک اندازه، جهاد نمى کنند و به یک اندازه اخلاص ندارند، بنابراین هر یک، به تناسب کار و نیت خود پاداش مى گیرند. 👈 اما جهاد: جهاد یعنی تلاش و کوشش برای برداشتن موانع در ادامهء مسیر برای رسیدن به کمال. جهاد با نفس ( جهاد اکبر ) و جهاد با دشمن ( جهاد اصغر ). 👈 ضمن اینکه جهاد با دشمن، فقط اختصاص به گلوله و عدوات جنگی ندارد. هر گونه فعالیتی که منجر به ضعف و نابودی دشمن شود، جهاد است. گاهی با صبوری، گاهی با تحمل، گاهی بوسیلهء قلم، مواقعی هم بوسیلهء اموال. بهرحال کسانیکه خالصانه در مسیر الهی با نفس خود و با دشمنان به هر وسیله ای که در اختیارشان است جهاد می‌کنند و از هیچکس جز خدا نمی‌ترسند و دنیا و عزیزان و سرمایه هایشان مانع از شرکت در جهاد نمی‌شود، درجات بسیار بالایی در پیشگاه الهی دارند و لغزشهایشان بخشیده می‌شود.
آیات الهی
✨ از اعمال ماه ذیقعده ✨ برای روز يكشنبهء اين ماه نمازی آسان و پرفضيلت از رسول خدا (صلی الله عليه و
نماز یکشنبه های ماه ذیقعده. کیفیت نماز، سنجاق شده. همه و ما را دعا کنید.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ لَا یَحْزُنْکَ الَّذِینَ یُسَارِعُونَ فِی الْکُفْرِ مِنَ الَّذِینَ قَالُوا آمَنَّا بِأَفْوَاهِهِمْ وَلَمْ تُؤْمِنْ قُلُوبُهُمْ وَمِنَ الَّذِینَ هَادُوا سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ سَمَّاعُونَ لِقَوْمٍ آخَرِینَ لَمْ یَأْتُوکَ یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ مِنْ بَعْدِ مَوَاضِعِهِ یَقُولُونَ إِنْ أُوتِیتُمْ هَذَا فَخُذُوهُ وَإِنْ لَمْ تُؤْتَوْهُ فَاحْذَرُوا وَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِکَ لَهُ مِنَ اللَّهِ شَیْئًا أُولَئِکَ الَّذِینَ لَمْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یُطَهِّرَ قُلُوبَهُمْ لَهُمْ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ وَلَهُمْ فِی الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ. ای فرستادهء (خدا) آنها که با زبان می‏گویند ایمان آورده‏ ایم و قلب آنها ایمان نیاورده و در مسیر کفر بر یکدیگر سبقت می‏جویند تو را اندوهگین نکنند و (همچنین) از یهودیان که زیاد به سخنان تو گوش می‏دهند تا دستاویزی برای تکذیب تو بیابند. آنها جاسوسان جمعیت دیگری هستند که خود آنها نزد تو نیامده‏ اند، آنها سخنان را از محل خود تحریف می‏کنند، و می‏گویند اگر این را (که ما می‏خواهیم) به شما دادند بپذیرید و الّا دوری کنید. و کسی را که خدا بخواهد مجازات کند قادر به دفاع از او نیستی، آنها کسانی هستند که خدا نخواسته دلهایشان را پاک کند، در دنیا رسوائی و در آخرت مجازات بزرگ نصیب آنان خواهد شد. ۴۱ مائده. تفسیر: بخش اول آیه در بارهء منافقانی است که به زبان ایمان دارند اما در عمل بسوی کفر بر یکدیگر سبقت می‌گیرند. 🔷 فرموده است اینها تو را غمگین نسازند. ● پس از معرفی دشمنان داخلی، دشمنان خارج را معرفی فرموده است: یهودیان و البته دوستداران آنها از هر دین و مذهبی. 🔷 و فرموده است از آنها هم غمگین مشو. 👈 سپس در ادامهء آیه، به وضوح و به روشنی، رفتار منافقانهء آنانرا بیان فرموده است: ● زیاد به سخنان تو گوش می‌دهند، نه برای اطاعت بلکه برای تکذیب و افترا. ● آنها برای دیگران جاسوسی می‌کنند. به اینصورت که اگر از تو حکمى موافق میل خود بشنوند بپذیرند، و اگر بر خلاف میلشان بود، مخالفت کنند. به این دلیل که، اینها مطیع و شنواى فرمان بزرگان خود هستند نه فرمان تو. ● دیگر اینکه سخنان خدا را از مواضع حقیقى خود تحریف می‌کنند. به دلیل اینکه آنها پیش از آنکه نزد تو بیایند تصمیم خود را گرفته اند، تصمیم آنها همان است که بزرگانشان به آنها دستور داده اند. ● به این ترتیب، امیدى به هدایت آنها نیست، و خدا مى خواهد به این وسیله آنها را مجازات و رسوا کند و آنقدر مجازاتشان بزرگ است که تو قادر به دفاع از آنها نیستی. ● و آنها کسانى هستند که بعلت آلودگی فراوان، خدا نمى خواهد قلب آنها را شستشو دهد. ● و در پایان آیه مى فرماید: آنها هم در این دنیا رسوا و خوار خواهند شد و هم در آخرت کیفر عظیمى خواهند داشت 👈 سپس فرمایش خود را در آیهء بعد ادامه داده، می‌فرماید: 🌹سَمَّاعُونَ لِلْکَذِبِ أَکَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِنْ جَاءُوکَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ یَضُرُّوکَ شَیْئًا وَإِنْ حَکَمْتَ فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ. آنها بسیار به سخنان تو گوش می‏دهند تا آنرا تکذیب کنند، مال حرام فراوان می‏خورند اگر نزد تو آمدند در میان آنان داوری کن یا (اگر صلاح بود) آنها را بحال خود واگذار و اگر از آنها صرف نظر کنی به تو زیان نمی‏رسانند و اگر میان آنها داوری کنی با عدالت داوری کن که خدا عادلان را دوست دارد ۴۲ مائده. ⚫ 👈 منافقان و یهودیان و دوستان آنها با هر دین و مذهبی. ● در این آیه دوباره تاکید فرموده است آنها به سخنان تو گوش می‌دهند اما نه برای اطاعت بلکه برای تکذیب و افترا و برای اینکه در لابلای سخنان تو دستاویزی به نفع خودشان پیدا کنند. ● آنها حرام می‌خورند و ابایی از اینکه اموالشان با حرام مخلوط شوند ندارند. 🔹 و آنگاه فرموده است مختاری بنا به مصلحت در میانشان داوری کنی یا اینکه از آنها روی بگردانی. و سپس فرموده است اگر صلاح دانستی که از آنان روی بگردانی، هیچگونه زیانی نمی‌توانند به تو برسانند.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹وَیَوْمَ یَحْشُرُهُمْ جَمِیعًا یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ قَدِ اسْتَکْثَرْتُمْ مِنَ الْإِنْسِ وَقَالَ أَوْلِیَاؤُهُمْ مِنَ الْإِنْسِ رَبَّنَا اسْتَمْتَعَ بَعْضُنَا بِبَعْضٍ وَبَلَغْنَا أَجَلَنَا الَّذِی أَجَّلْتَ لَنَا قَالَ النَّارُ مَثْوَاکُمْ خَالِدِینَ فِیهَا إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ إِنَّ رَبَّکَ حَکِیمٌ عَلِیمٌ. و آنروز که همهء آنها را جمع و محشور می‏سازد به آنان می‏گوید ای جمعیت شیاطین و جن شما افراد زیادی از انسانها را گمراه ساختید. دوستان و پیروان آنها از میان انسانها می‏گویند: پروردگارا! هر یک از ما دو گروه (گروه پیشوایان و پیروان گمراه) از دیگری استفاده کردیم (ما به لذات هوس آلود و زودگذر رسیدیم و شیاطین بر ما حکومت کردند) و به اجلی که برای ما مقرر داشته بودی رسیدیم، (خداوند) می‏گوید: آتش جایگاه شماست، جاودانه در آن خواهید ماند، مگر آنچه خدا بخواهد، پروردگار تو حکیم و دانا است. ۱۲۸ انعام. تفسیر: این هشدارها بخاطر آنست که تنها به این چند روز زندگى ننگریم و به پایان کار هم بیندیشیم. ● منظور از شیاطین در این آیه، جنهای شرور هستند به ریاست ابلیس. ■ 👈 اما در برابر بازخواست خداوند، جنیان سکوت می‌کنند ولی پیروان گمراه آنان از انسانها به سخن آمده و برای خداوند توضیح می‌دهند..... و پاسخ خداوند به هر دوی آن گروهها شرارهء آتش دوزخ است. ⚫ جنیان اغواگر، دلخوش هستند که پیروان تسلیمى از انسانها دارند و بر آنها حکومت مى کنند، و انسانهای گمراه نیز از زرق و برق هاى دنیا و لذات بى قید و شرط و زودگذر آن که بر اثر وسوسه هاى شیاطین، دل انگیز و دلچسب جلوه می‌کند دلخوش هستند. 👈 در آیهء بعد، به یک قانون همیشگى الهى در مورد این گونه اشخاص، اشاره فرموده است: 🌹وَکَذَلِکَ نُوَلِّی بَعْضَ الظَّالِمِینَ بَعْضًا بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ. و اینچنین بعضی از ستمگران را به بعض دیگر وامی گذاریم به سبب اعمالی که انجام می‏دادند. ۱۲۹ انعام. همان گونه که ستمگران و طاغیان در این دنیا حامى و پشتیبان یکدیگر و رهبر و راهنماى هم هستند و در مسیرهاى غلط همکارى نزدیک دارند، در جهان دیگر نیز آنها را به یکدیگر وامى گذارند و این فقط بخاطر اعمالى است که در این جهان انجام داده اند. 🌷 حضرت امیر فرموده اند: نُوَلـِّى کُلَّ مَنْ تَوَلـّى أَوْلِیائَهُمْ فَیَکُونُونَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ: هر که با اولیائش در روز قیامت خواهد بود. تفسیر على بن ابراهیم قمى،ج ۱، ص ۲. 👈 👈 قابل توجه اینکه، چه آنهایی که دیگران را به مسیر باطل، راهنمایی و رهبری می‌کنند و چه آنهایی که پیرو آنان شده و در این مسیر قرار می‌گیرند، ظالم و ستمگرند. /ادامهء این آیات، فرداإن شاءالله/
🌸 تقویم ماه بزرگ ذی الحجه 🌸 💚 روز اول ماه، مصادف است با ازدواج پربرکت آقا امیرالمومنین و بانوی اسلام، حضرت زهرای اطهر. و همچنین میلاد حضرت ابراهیم خلیل. 🖤 هفتم ماه، روز شهادت آقا امام محمد باقر. 💚 روز نهم، روز بسیار پرفضیلت عرفه است. همچنین سالروز شهادت مسلم بن عقیل در کوفه. مسلم، شوهر خواهر آقای اباعبدالله و نائب ایشان بود که خبر شهادت او در میانهء راه به اباعبدالله رسید. 💚 روز دهم، روز بزرگ عید قربان. 💚 روز پانزدهم، میلاد مبارک آقا امام هادی است. 💚 روز هجدهم این ماه شریف، روز بسیار بزرگ غدیر و معرفی مولا علی علیه السلام بعنوان تنها امیر بر مومنان از طرف پیامبر بزرگوار اسلام می‌باشد. 🌺 همه و ما را دعا کنید 🌺
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 👈 در پیغام قرآنی روز گذشته خواندیم، روز قیامت جنهای شرور که به ریاست ابلیس، انسانهای گمراه را رهبری کرده اند، همه با هم محشور شده و با هم به دوزخ رانده می‌شوند. و خواندیم هر دوی این دو گروه ظالم و ستمگرند. رهبران گمراه ظالم هستند چون دیگران را از راه راست منحرف می‌کنند، ضمن اینکه خودشان هم در آن مسیر، ثابت قدم هستند....... و پیروان‌ گمراه به خود ظلم می‌کنند که بدون بینش صحیح و تحقیق، بدنبال رهبران گمراه حرکت می‌کنند و در مسیر باطل پیش میروند، ضمن اینکه دیگران را هم تشویق به قرار گرفتن در این مسیر غلط می‌کنند و یا ایجاد شک و شبهه می‌کنند برای درستکاران. 👈 در آیهء بعد، دوباره خداوند سبحان، جنیان شرور که حاکم بر انسانهای گمراه شدند و انسانهای گمراه را که پیروی از آنها کردند را مخاطب قرار داده می‌فرماید: 🌹🌹یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ أَلَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیَاتِی وَیُنْذِرُونَکُمْ لِقَاءَ یَوْمِکُمْ هَذَا قَالُوا شَهِدْنَا عَلَى أَنْفُسِنَا وَغَرَّتْهُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَشَهِدُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ کَانُوا کَافِرِین. ای جمعیت جن و انس آیا رسولانی از شما بسوی شما نیامدند که آیات مرا برایتان بازگو می‏کردند و از ملاقات چنین روزی شما را بیم می‏دادند؟ آنها می‏گویند گواهی میدهیم بر ضد خودمان. و زندگی (پر زرق و برق) دنیا آنها را فریب داد، و بر زیان خود گواهی می‏دهند که کافر بودند. ۱۳۰ انعام. 👈 در مورد اینکه آیا پیامبری از جنس جن به آنها نازل شده در تفسیر سورهء جن، به تفصیل آمده اما آنچه به اجمال از آیات سورهء جنّ، می‌توان گفت اینست که: قرآن و اسلام براى همه، حتى جنیان نازل شده، و پیامبر اسلام مبعوث به همه بوده است. و رسولان و نمایندگانى از خود آنها از طرف پیامبر بزرگوار اسلام، مأمور دعوت جنیان بوده اند. روز قیامت پرده ها کنار رفته و همهء گنهکاران و گمراهان اعتراف به انحراف می‌کنند. و از آنجا که دنیا آنها را فریب داد، می‌توان فهمید که سدّ بزرگ راه سعادت انسان ها دلبستگى بى حدّ و حساب و تسلیم بى قید و شرط در برابر مظاهر جهان ماده است، دلبستگى هائى که انسان را به زنجیر اسارت مى کشاند و او را به هر گونه ظلم و ستم، تعدى و اجحاف، خود خواهى و طغیان، دعوت مى کند. 👈 و اینکه خداوند برای همهء طوایف، رسولانی از جنس خودشان برایشان مبعوث میکند، قانون الهی و تغییر ناپذیر است: 🌹ذَلِکَ أَنْ لَمْ یَکُنْ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُرَى بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا غَافِلُونَ. این بخاطر آنست که پروردگارت هیچگاه (مردم) شهرها و آبادیها را بخاطر ستمهایشان در حال غفلت و بیخبری هلاک نمی‏کند (بلکه قبلا رسولانی برای آنها می‏فرستد). ۱۳۱ انعام. 👈 و در آیه بعد، سرانجام آنها را خلاصه کرده، اعلام مى دارد: هر یک از این دسته ها: نیکو کار و بدکار، فرمانبردار و قانون شکن، حق طلب و ستمگر، درجات و مراتبى بر طبق اعمال خود در آنجا دارند و پروردگارت هیچ گاه از اعمال آنها غافل نیست، بلکه همه را مى داند و هر که به آنچه لایق است، خواهد رسید. 🌹وَلِکُلٍّ دَرَجَاتٌ مِمَّا عَمِلُوا وَمَا رَبُّکَ بِغَافِلٍ عَمَّا یَعْمَلُونَ. و برای هر یک (از این دو دستهء نیکوکار و بدکار) درجات است از آنچه عمل کردند و پروردگارت غافل از اعمالی که انجام می‏دهند نیست. ۱۳۲ انعام.
‌ ‌ ‌ ✨ از اعمال ماه ذی الحجه ✨ پیامبر فرموده اند: عبادت و کار نیک، در هیچ ایامی به اندازهء این ایام فضیلت ندارد. اقبال، ص۳۱۷. انجام اعمالی در دههء اول، سفارش شده که در اینجا به چند عمل از مهمترینها، اشاره می کنیم: ✨ اول، روزه گرفتن در نه روز اول است. امام کاظم فرمود: روزهء نه روز اول ماه ذی الحجه، ثواب روزهء یک عمر را دارد. ما را هم دعا کنید. ✨ دوم، یک نماز دو رکعتی است که در ده شب اول، بین نماز مغرب و عشاء خوانده میشود با این کیفیت: در هررکعت پس از سورهء حمد و قل هوالله احد، یکبار آیهء ۱۴۲ سورهء اعراف را می خوانیم: 🌹 وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ. / إن شاءالله از امشب، به مدت ده شب، این نماز را بخوانیم؛ و از فردا به مدت نه روز، روزه بگیریم/ ✨ سوم، آقا امام محمد باقر فرموده اند: خداوند این پنج دعا را بوسیلهء جبرئیل براى حضرت عیسى علیه السلام، هدیه فرستاد، تا در ایام این دهه، آنها را بخواند. آن پنج دعا چنین است: ۱) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ. ۲) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَتَّخِذْ صٰاحِبَةً وَلاٰ وَلَداً. ۳) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، اَحَداً صَمَداً، لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُواً اَحَدٌ. ۴) اَشْهَدُ اَنْ لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ، وَحْدَهُ لاٰ شَریکَ لَهُ، لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ، یُحْیى وَیُمیتُ، وَهُوَ حَىٌّ لاٰ یَمُوتُ، بِیَدِهِ الْخَیْرُ، وَهُوَ عَلىٰ کُلِّ شَىْءٍ قَدیرٌ. ۵) حَسْبِىَ اللهُ وَکَفىٰ، سَمِعَ اللهُ لِمَنْ دَعٰا، لَیْسَ وَرٰآءَ اللهِ مُنْتَهىٰ، اَشْهَدُ لِلهِ بِمٰا دَعٰا، وَاَنَّهُ بَرىءٌ مِمَّنْ تَبَرَّءَ، وَاَنَّ لِلهِ الْأٰخِرَةَ وَالْأُولىٰ. اقبال، ص۳۲۳. و در زادالمعاد آمده اگر این شهادتها هر روز ۱۰ مرتبه خوانده شود، به روایت عمل شده. / با توضیح اینکه این دعا، یا به زبان عربی بر حضرت عیسی نازل شده و یا امام باقر آنرا به زبان عربی برگردانده اند/ ✨ و چهارم، امیر مومنان فرموده اند: ۱۰ روز اول، این تهلیلات را روزی ۱۰ مرتبه بخوانیم: لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الّلَیٰالى وَالدُّهُورِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ اَمْوٰاجِ الْبُحُورِ. لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ وَرَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمّٰا یَجْمَعُونَ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَالشَّجَرِ. لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَالْوَبَرِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَالْمَدَرِ. لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ فِى اللَّیْلِ اِذٰا عَسْعَسَ، وَالصُّبْحِ اِذٰا تَنَفَّسَ. لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ عَدَدَ الرِّیٰاحِ فِى الْبَرٰارى وَالصُّخُـورِ، لاٰ اِلـٰهَ اِلَّا اللهُ مِـنَ الْیَـوْمِ اِلـىٰ یَـوْمِ یُنْفَخُ فِى الصُّورِ. اقبال، ص۳۲۴. 🌺 همه و ما را دعا کنید 🌺
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹مَّن يُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ ۖ وَمَن تَوَلَّىٰ فَمَا أَرْسَلْنَاكَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا. کسیکه از پیامبر اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده. و هر که سرباز زند، تو را حفاظت کنندهء او نفرستادیم (و در برابر او، مسئول نیستى). ۸۰ نساء. تفسیر: اطاعت خدا از اطاعت پیامبر بزرگوار نمى تواند جدا باشد، زیرا پیامبر اسلام هیچ گامى بر خلاف خواست خداوند بر نمى دارد، سخنان و کردار و رفتار او همه مطابق فرمان خداست. پس از آن به این نکته مى پردازد که: اگر کسانى سرپیچى کنند و با دستورات پیامبر به مخالفت برخیزند مسئولیتى در برابر اعمال آنها ندارد و موظف نیست به حکم اجبار آنها را از هر خلافکارى باز دارد، وظیفهء او تبلیغ رسالت و امر به معروف و نهى از منکر و راهنمائى افراد گمراه و بى خبر است. 👈 بطور مثال در جنگ احد، پیامبر بزرگوار، وظیفه داشته است از نظر فنون جنگى حداکثر دقت و مراقبت را از نقشهء جنگ و حفاظت مسلمانان از شرّ دشمن بکار گیرد که انجام داد. ولى اگر کسانى دستور پیامبر را زیر پا گذاشتند و به همان دلیل گرفتار شکست شدند، مسئولیت آن متوجه خود آنهاست، نه شخص پیامبر. ✅ باید بدانیم، این آیه یکى از روشن ترین آیات قرآن است که دلیل بر حجیت سنت پیامبر بزرگوار اسلام و قبول احادیث ایشان مى باشد، لذا کسى نمى تواند بگوید: قرآن را قبول دارم ولى احادیث معتبری که از پیامبر بزرگوار رسیده را قبول ندارم. 🌺 از جمله حدیث معروف ثقلین. 👈 سپس در آیه دوم اشاره به وضع جمعى از منافقان و یا افراد ضعیف الایمان کرده، می‌فرماید: 🌹طَاعَةٌ فَإِذَا بَرَزُوا مِنْ عِنْدِکَ بَیَّتَ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ غَیْرَ الَّذِی تَقُولُ وَاللَّهُ یَکْتُبُ مَا یُبَیِّتُونَ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ وَکِیلًا. آنها در حضور تو می‏گویند فرمانبرداریم اما هنگامیکه از نزد تو بیرون می‏روند جمعی از آنها جلسات سرّی شبانه بر ضد گفته‏ های تو تشکیل می‏دهند، خداوند آنچه را در این جلسات می‏گویند می‏نویسد، اعتنائی به آنها مکن (و از نقشه‏ های آنها وحشت نداشته باش) و توکل بر خدا کن و کافی است که او یار و مدافع تو باشد. ۸۱ نساء. ■ منافقان در برابر مومنان هرگز بیکار نمى نشینند و با اجتماعات شبانه و مخفی خود، و مشورت با یکدیگر نقشه هائى براى کارشکنى در برنامه هاى مومنان طراحی می‌کنند. 🍃 اما خداوند آنچه را که در این جلسات به تصویب مى رسانند ثبت مى کند. 🍃 و فرموده است نگران نقشه های آنان نباش و بر خدا توکل کن. صدالبته که منافقان و دشمنان مومنین، دچار شرک و انتخاب همتا برای خداوند سبحان هستند. و بدنبال عزت در نزد دشمن هستند. به همین دلیل از جانب خداوند یاری نمی‌شوند و مأمن و پناهی نخواهند داشت. 👈 و مأمن و پناه واقعی برای کسانی است که خداوند کریم در آیهء ۸۲ انعام فرموده است: 🌹الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ. آنها که ایمان آوردند و ایمان خود را با شرک نیامیختند امنیت برای آنهاست، و آنها هدایت یافتگانند. ۸۲ انعام.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹وَذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا ۚ ... و رها کن کسانى را که آیین خود را بازیچه و سرگرمى قرار دادند، و زندگى دنیا، آنها را مغرور ساخته. و با این (قرآن)، به آنها یادآورى کن، تا گرفتار (عواقب شوم) اعمال خود نشوند. (و در قیامت) جز خدا، نه یاورى دارند، و نه شفاعت کننده اى. و (چنین کسانى) هر گونه غرامتی بپردازند، از آنها پذیرفته نخواهد شد. آنها کسانى هستند که به سبب اعمالى که انجام داده اند گرفتار شده اند. نوشابه اى از آب سوزان و عذاب دردناکى براى آنهاست. به سزاى این که کفر می ورزیدند. ۷۰ انعام. تفسیر: در بارهء کسانیکه آیین خود را به بازی میگیرند، ۲ تفسیر وجود دارد. اول، اشاره به کسانی است که آئینی برای خود ساخته اند که از نظر محتوا پوچ و واهى است. ■ اینان همان منافقانند که نباید برای هدایت آنها تلاش کرد و وقت گذاشت. اما باید آنها را کنترل کرد. و اگر نفاق خود را آشکار کردند باید با آنها وارد جهاد شد چنانکه در زمان حیات پیامبر، منافقان، نفاق خود را آشکار نکردند لذا پیامبر با آنان وارد جنگ مسلحانه نشد ولی در زمان خلافت حضرت امیر، نفاق خود را آشکار کردند و ایشان با آنها مسلحانه جنگیدند. 👈 در تفسیر دیگر، اشاره به کسانی دارد که نسبت به آئین خود، به چشم بازى و سرگرمى مى نگرند و هرگز بعنوان یک مطلب جدی روى آن فکر نمى کنند. ⚫ در هر حال آیه، شامل حال همهء کسانى مى شود که مقدسات و احکام الهى را بازیچه قرار می‌دهند برای رسیدن به هدف هاى مادی و شخصى. 👈 پس از آن به پیامبر دستور مى دهد، به آنها در برابر این اعمال هشدار دهد، روزى فرا مى رسد که همه تسلیم اعمال خویشند و راهى براى فرار از چنگال آن ندارند. و مى افزاید، در آنروز جز خدا نه حامى و یاورى دارند و نه شفاعت کننده اى. ■ کار آنها در آنروز بشدت، سخت و دردناک است و چنان در زنجیر اعمال خود گرفتارند که امکان رهایی نیست. آنروز به هیچ وجه محل پرداختن غرامت و جریمه برای رها شدن از اعمال بدی که انجام داده اند نخواهد بود. ■ نه راه جبران در آنروز باز است و نه زمان، زمان توبه است، به همین دلیل راه نجاتى براى آنها نیست. سپس مى فرماید: نوشابه اى دارند از آب داغ و سوزان به همراه عذاب دردناک در برابر پشت پازدنشان به حق و حقیقت. آنها را از درون بوسیلهء آب سوزان مى سوزاند، و از برون به وسیلهء آتش. 👈 یعنى، مجازات آنها بر اثر یک عامل خارجى نیست که بتوان آن را به نوعى دفع کرد، بلکه از درون ذات، صفات و اعمال خود آنها سرچشمه مى گیرد، آنها اسیر کارهاى زشت خویشند، به همین دلیل رهائى براى آنها ممکن نیست. زیرا جدائى از اعمال و آثار اعمال، همچون جدائى از خویشتن است و امکان ناپذیر (دقت کنیم). 👈 آنگاه در آیهء بعد فرموده است: 🌹قُلْ أَنَدْعُو مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا یَنْفَعُنَا وَلَا یَضُرُّنَا.... بگو آیا چیزی غیر از خدا بخوانیم که نه سودی به حال ما دارد نه زیانی و (به این ترتیب) بازگشت به عقب کنیم بعد از آنکه خداوند ما را هدایت کرده؟ همانند کسیکه بر اثر وسوسه‏ های شیاطین راه را گم کرده و سرگردان مانده، در حالیکه یارانی هم دارد که او را به هدایت دعوت می‏کنند که بسوی ما بیا، بگو تنها هدایت خداوند هدایت است و ما دستور داریم که تسلیم پروردگار عالمیان باشیم. ۷۱ انعام. 👈 تصمیمات انسان در برابر دیگران از دو حال خارج نیست. 🔹 یا جلب منفعت است و یا دفع ضرر. منتها منفعت و ضرر از نظر انسان باایمان و انسان ضعیف الایمان یا بی ایمان بسیار تفاوت دارد. ■ اصلا دعوا بر سر همین است. مومن می‌گوید منفعت و ضرر من و خانوادهء من و اموال من در برابر منفعت و ضرر دین من، ارزشی ندارد. همهء هستی من فدای دین. بأبی انت و أمی. اما منافق و افراد ضعیف الایمان، منفعت و ضرر را در امور شخصی خود و در اولاد و اموال خود می بینند. اینها همان کسانی هستند که شیطان آنها را وسوسه کرده. حتی دوستانی هم دارند که این اشکالات را به آنها تذکر می‌دهند آما آنها گوش فرا نداده و در همان مسیر نادرست، سرگردان می‌مانند. 🔹خیلی باید دقت کنیم. ✅ امام حسینی باشیم. 👈 و در پایان، در دو جملهء کوتاه، راه را روشن می فرماید: 🌹وَأَنْ أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَاتَّقُوهُ وَهُوَ الَّذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ. و اینکه نماز را بر پا دارید و تقوا داشته باشید و اوست که بسوی او محشور خواهید شد. ۷۲ انعام.
⚫ در دام نفاق گرفتار نشویم ⚫ 🌹🌹وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ يَقُولُ لِلْمَلَائِكَةِ أَهَٰؤُلَاءِ إِيَّاكُمْ كَانُوا يَعْبُدُونَ. (بخاطر بیاور) روزى را که خداوند همهء آنان را محشور مى کند، سپس به فرشتگان مى گوید: آیا اینها شما را پرستش مى کردند؟! ۴۰ سبأ. تفسیر: بدیهى است این سؤال، سؤالى نیست که مجهولى را براى ذات پاک خداوند کشف کند، چرا که او به همه چیز عالم است، هدف، اینست که از بیان فرشتگان، حقایق گفته شود، تا این گروهِ عبادت کننده، سرافکنده و شرمنده شوند، و بدانند آنها از عمل اینها کاملاً بیزارند، و براى همیشه مأیوس شوند. و دیگر اینکه این خطاب در بارهء همهء معبودهای غیر از خداست اما فرشتگان را بعنوان سمبل معبودهای غیر از خدا عنوان فرموده است. چون هیچ موجودی مانند ملائکه گوش به فرمان خدا نیست. 👈 اما پاسخ ملائکه: 🌹قَالُوا سُبْحَانَكَ أَنتَ وَلِيُّنَا مِن دُونِهِم ۖ بَلْ كَانُوا يَعْبُدُونَ الْجِنَّ ۖ أَكْثَرُهُم بِهِم مُّؤْمِنُونَ. آنها مى گویند:«منزّهى (از اینکه همتایى داشته باشى). تنها تو ولىّ و سرپرست مایى، نه آنها. (آنها ما را پرستش نمى کردند) بلکه جنّ را پرستش مى نمودند. و اکثرشان به آنها ایمان داشتند. ۴۱ سبأ. ✅ یک پاسخ جامع و مودبانه. 👈 اما منظورشان از پرستش جن و ایمان به جنیان چیست؟ برای همه روشن است. منظور از پرستش جنیان، پرستش و فرمانبرداری از ابلیس و شیاطین است. و البته هر آنچه که ابلیس دستور به پرستش آن می‌دهد اعم از پول و انسانهای دیگر و جاه و مقام و خلاصه هر آنچه که انسانها همتای خداوند قرار داده و آنرا بیشتر از خدا دوست دارند. در واقع پاسخ ملائکه خطاب به کسانیکه معبودهایی غیر از خدا دارند اینست: شما در حقیقت هوی و هوس ها و اوهام و پندارهاى خویش را مى پرستیدید نه ما را، و از این گذشته، این عبادت شما نه به امر و فرمان ما بود، و نه به رضایت ما، و عبادتى که چنین باشد، در حقیقت عبادت نیست فقط خدعه و نیرنگ شیطان است برای دور کردن انسان از صراط مستقیم. 👈 سپس در آیهء بعد، خط بطلان میکشد روی هر آنچه به غیر از خدا پرستش میشود: 🌹فَالْيَوْمَ لَا يَمْلِكُ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ نَّفْعًا وَلَا ضَرًّا وَنَقُولُ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّتِي كُنتُم بِهَا تُكَذِّبُونَ. امروز کسى از شما نسبت به دیگرى مالک سود و زیانى نیست. و به ستمکاران مى گوییم: بچشید عذاب آتشى راکه تکذیب مى کردید! ۴۲ سبأ. ■ 👈 منظور از این خطاب اینست که هر چقدر در دنیا یکدیگر را پرستش کردید و به یکدیگر سود رساندید و به دیگران ضرر، اما امروز تنها مالک، خداست و هیچکس جز خداوند قادر، صاحب سود و زیانی نیست. امروز همهء کسانی را که بخاطر آنها به مومنین پشت کردید و دست دوستی بسوی دشمنان دین و مؤمنان دراز کردید بیاورید. آنها هرگز نمی‌توانند سودی به شما برسانند و یا از ضرری جلوگیری کنند. هر چه هست، در دنیا می‌گذارید و با دست خالی در پیشگاه خداوند حاضر می‌شوید. و وسیلهء پذیرایی از شما آتش است. همان آتشی که به جان و زندگی دیگران انداختید.