May 11
May 11
🌹🌹كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَإِنَّمَا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۖ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ وَأُدْخِلَ الْجَنَّةَ فَقَدْ فَازَ ۗ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ.
هر انسانى مرگ را مى چشد. و شما پاداش خود را بطور کامل در روز قیامت خواهید گرفت. و هر که از آتش (دوزخ) دور شده، و به بهشت وارد شود، نجات یافته و رستگار شده است و زندگى دنیا، چیزى جز مایهء فریب نیست. ۱۸۵ آل عمران.
تفسیر: روزى مى رسد که مرگ به سراغ هر کسی می آید حتی اگر آنرا فراموش کرده باشیم.
و سپس بعد از زندگى این جهان، مرحلهء پاداش و کیفر اعمال شروع مى شود.
بخشی از این حساب و کتاب اعمال در عالم برزخ است و همهء اعمال از ریز و درشت در قیامت.
و آنجا که فرموده، هر که از آتش دوزخ دور شود به بهشت وارد میشود، نشان می دهد کافیست ایمان فرد، کمی ضعیف باشد آنگاه عوامل دوزخ، جاذبهء بیشتری خواهند داشت تا عوامل بهشت.
عوامل دوزخی شدن مانند شهوت نامشروع (از کم تا زیاد )، مال حرام (از کم تا زیاد )، کسب مقام به هر قیمتی، و دروغ و تهمت و غیبت و استهزاء و .... جاذبهء بیشتری دارند و فقط روی کسانی اثر نمی گذارد که ایمان خود را با اتکا به کلام الله و کلام معصومین با شدت و استقامت حفظ و کنترل می کنند.
👈 و در ادامهء آیه برای اطمینان خاطر مومنین که مبادا فریب دنیا را خورده و دوزخی شوند می فرماید:
این زندگى و عوامل سرگرم کنندهء آن، از دور، فریبندگى خاصى دارد اما به هنگامی که انسان به آن نائل مى گردد، و از نزدیک آنرا لمس مى کند، معمولاً چیزى تو خالى بنظر مى رسد، و معنى متاع غرور نیز چیزى جز این نیست.
✅ و این نکوهش دنیا، به این معنی نیست که برای معیشت بهتر تلاش نکنیم. بلکه به این معنی است که همچنانیکه برای زندگی بهتر و کسب معیشت حلال تلاش میکنیم، طوری نباشد که از طاعت و بندگی خدا غافل شویم و یا خدایی ناکرده به حرام و گناه بیفتیم و یا آنچنان دلبستهء دنیا شویم که وجود آن ما را مغرور و نبود آن ما را غمگین کند، و یا به طرق مختلف با سرمایه ای که در اختیار ماست باعث آزار دیگران شویم.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶، یک پیغام قرآنی در کانال قرار می گیرد/
🌹🌹لَّيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ ۗ مَن يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا.
(پاداشهاى الهى) به آرزوهاى شما و آرزوهاى اهل کتاب نیست. هر که عمل بدى انجام دهد، مطابق آن کیفر داده مى شود. و کسى را جز خدا، ولىَّ و یاور خود نخواهد یافت. ۱۲۳ نساء.
تفسیر: ارزش وجودى اشخاص و پاداش اعمال آنها هیچگونه ربطى به ادعاها و آرزوهاى آنها ندارد، بلکه تنها بستگى به ایمان و عملشان دارد.
پس از نزول این آیه، بعضى از مسلمانان آنچنان در وحشت فرو رفتند که از ترس به گریه افتادند. زیرا مى دانستند انسان، خطاکار است و بالاخره ممکن است گناهانى از او سرزند، اگر بنا باشد هیچگونه عفو و بخششى در کار نباشد و کیفر همهء اعمال بد خود را ببیند کار، بسیار مشکل خواهد شد و لذا به پیامبر عرض کردند که این آیه چیزى براى ما باقى نگذارده است، پیامبر فرمودند: قسم به آن کسیکه جانم به دست اوست، مطلب همان است که در این آیه نازل شده، ولى این بشارت را به شما بدهم که موجب نزدیکى شما به خدا و تشویق به انجام کارهاى نیک گردد: مصائبى که به شما مى رسد کفارهء گناهان شماست حتى خارى که در پاى شما مى رود.
نورالثقلین، ج۱، ص۵۵۳.
در اینجا ممکن است کسانى از جملهء وَ لا یَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللّهِ وَلِیّاً وَ لا نَصیراً، به معنی هیچکس را سرپرست و یاور در برابر گناهان نمى بیند، چنین استدلال کنند که با وجود این جمله مسئلهء شفاعت و مانند آن به کلى منتفى خواهد بود و آیه را دلیل نفى مطلق شفاعت بگیرند.
اما معنى شفاعت این نیست که شفیعان همانند پیامبران، امامان و صالحان، دستگاه مستقلى در برابر خداوند دارند، بلکه شفاعت آنها نیز به فرمان خداست و بدون اجازهء او، و شایستگى و لیاقت شفاعت شوندگان، هیچگاه اقدام به شفاعت نخواهند کرد.
بنابراین، شفاعت سرانجام به خدا باز مى گردد، و شعبه اى از ولایت، نصرت و کمک و یارى خداوند محسوب مى شود.
و برای اطمینان خاطر مومنین بلافاصله مى فرماید:
🌹وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا.
و کسانیکه کار شایسته اى انجام دهند، خواه مرد باشند یا زن، در حالیکه ایمان داشته باشند، چنین کسانى داخل بهشت مى شوند. و کمترین ستمى به آنها نخواهد شد. ۱۲۴ نساء.
👈 نکتهء مهمی که در این آیه بیان شده اینست که عمل صالح به شرط ایمان مورد قبول است.
/ إن شاءالله هرروز ساعت ۱۶، یک پیغام قرآنی در کانال قرار می گیرد /
🌹🌹وَذَرْنِي وَالْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِيلًا.
و مرا با تکذیب کنندگان صاحب نعمت واگذار، و آنها را کمى مهلت ده. ۱۱ مزمل.
تفسیر: صاحب نعمت، خداست و تکذیب کنندگان او کسانی هستند که آنچه را بدست می آورند از خدا نمی دانند و فکر میکنند بواسطهء علم و زحمت و تلاش خودشان است که رزق و روزی خدا را بدست آورده اند، و کسانی هستند که با ناشکری و شِکوِه و نالهء مدام به درگاه خدا فقط نداشته ها را می بینند و هرگز بخاطر داشته ها خدا را سپاس نمی گویند.
👈 اینان کسانی نیستند که شایستهء مهلت باشند برای توبه. اینان کسانی هستند که دیگر راه هدایت برویشان باز نیست و مهلتی که به آنها داده میشود، برای اتمام حجت است، و هم اینکه در این مهلت داده شده ماهیت خود را آشکار سازند، و پشت خود را از بار گناه سنگین کنند، آنگاه عذاب خدا گلوى آنها را خواهد فشرد.
⚫ و در ادامهء همین تهدید بصورت صریح تر مى فرماید:
🌹إِنَّ لَدَيْنَا أَنكَالًا وَجَحِيمًا.
حقیقتا (براى آنها) نزد ما غل و زنجیرها و (آتش) دوزخ است. ۱۲ مزمل.
أَنکال به معنى زنجیرهاى سنگین است.
آنها در برابر آزادى بى قید و شرط و تنعمى که در این دنیا داشتند، در آنجا برایشان اسارت است و آتش.
و در ادامه می فرماید:
🌹وَطَعَامًا ذَا غُصَّةٍ وَعَذَابًا أَلِيمًا.
و غذایى گلوگیر، و عذابى دردناک. ۱۳ مزمل.
غذائى بر عکس غذاهاى چرب و شیرین دنیاى آنها، که براحتى از گلو فرو مى رفت و گوارا بود.
غذایی که فرقی نداشته که آیا حلال است یا حرام؟ حق دیگران است یا خیر؟ خمس و زکاتش داده شده یا نه؟ غذایی که نه حق سائل در آن منظور شده، نه حق محروم. خلاصه غذایی که هرگز از گلوی مرد و زن باایمان، پایین نمی رود ولی این مکذبان مغرور براحتی آنرا می خورند و به خورد خانوادهء خود هم می دهند.
قطعا چنین کسانی در قیامت غذایی گلوگیرشان میشود که عذاب الیم است.
👈 ابعاد عذاب الیم، از نظر شدت و عظمت بر هیچکس جز خدا معلوم نیست.
پس از آن به شرح روزى مى پردازد که این عذابها در آن ظاهر مى شوند، مى فرماید:
🌹يَوْمَ تَرْجُفُ الْأَرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَّهِيلًا.
در آنروز که زمین و کوهها سخت به لرزه درمى آید، و کوهها (چنان درهم کوبیده مى شود که) به شکل توده هایى از شن نرم در مى آید. ۱۴ مزمل.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
🌹🌹إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا.
به یقین براى پرهیزگاران، نجات و رستگارى بزرگى است. ۳۱ نبأ
تفسیر: مَفاز به معنى رسیدن به خیر و نیکى توام با سلامت است، و به معنى نجات و پیروزى.
پس از آن، به شرح این فوز و سعادت پرداخته، مى فرماید:
🌹حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا.
باغهایى سرسبز، و انواع انگورها. ۳۲ نبأ.
حَدائِق، جمع حدیقه به معنى باغ و بستان خرم، سرسبز و پر درخت است، که دیواری گرداگرد آن کشیده شده و از هر نظر محفوظ است.
و اینکه از میان تمام میوه ها روى انگور تکیه شده، بخاطر مزایاى فوق العاده اى است که این میوه در میان میوه ها دارد.
مواد غذائى آن بسیار نزدیک به شیر مادر است، دو برابر گوشت در بدن ایجاد حرارت مى کند. داراى خاصیت ضد سم، مفید براى تصفیهء خون، دفع رماتیسم، نقرس، و عامل مبارزه با افزایش اورهء خون است.
اضافه بر اینها، انگور اعصاب را تقویت کرده، تولید نشاط مى کند، و بخاطر داشتن انواع ویتامینها به انسان نیرو و توان مى بخشد.
اینها گوشه اى از آثار و خواص انگور است، لذا در حدیثى از پیغمبر بزرگوار اسلام مى خوانیم: خَیْرُ فاکِهَتِکُمُ الْعِنَبُ: بهترین میوهء شما انگور است.
این حدیث در منابع متعددی آمده از جمله در بحارالانوار، ج۵۹، ص۲۹۲.
آنگاه، به همسران بهشتى که یکى دیگر از مواهب پرهیزگاران است اشاره کرده، مى فرماید:
🌹وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا.
و حوریانى بسیار جوان و همسن و سال. ۳۳ نبأ.
و در آیهء بعد، چهارمین نعمت بهشتى را که در انتظار پرهیزگاران است چنین شرح مى دهد:
🌹وَكَأْسًا دِهَاقًا.
و جامهایى لبریز و پیاپى (از شراب طهور). ۳۴ نبأ.
و از آنجا که سخن از جام و شراب، تداعى معنى نامطلوب آنرا در دنیا مى کند، بلافاصله مى فرماید:
🌹لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا.
در آنجا نه سخن لغو و بیهوده اى مى شنوند و نه دروغى. ۳۵ نبأ.
شراب دنیا عقل را مى زداید، هوش را از سر مى برد، و انسان را به بیهوده گوئى و سخنان ناموزون وامى دارد، اما شراب طهور بهشتى، به انسان، روح، عقل و نور و صفا مى بخشد.
پس بذله گویی بیش از حد، لغو و بیهوده گویی، رعایت نکردن وقار و متانت که آثار مصرف شراب مست کننده در دنیاست، رفتارهای مناسبی نیستند. مراقب باشیم به این رفتارها گرفتار نشویم مانند کسیکه شراب مست کننده مصرف کرده.
به هر حال، یکى از مواهب بزرگ معنوى بهشتیان اینست که: در آنجا اثرى از دروغ پردازى ها، بیهوده گوئى ها، تهمت ها و افتراها، تکذیب حق، و توجیه باطل، و گفتگوهاى ناهنجارى که قلب پرهیزکاران را در این دنیا آزار مى دهد وجود نخواهد داشت.
و در پایان ذکر این نعمتها به نعمت معنوى دیگرى اشاره مى کند که از همه بالاتر است، مى فرماید:
🌹جَزَاءً مِّن رَّبِّكَ عَطَاءً حِسَابًا.
این پاداشى است از سوى پروردگارت و عطیه اى است مطابق (اعمالشان). ۳۶ نبأ.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
🌹🌹رَّبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرَّحْمَٰنِ ۖ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا.
پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان آن دو است، همان پروردگار رحمان. و (در آنروز) هیچکس حق ندارد بى اجازهء او سخنى بگوید (یا شفاعتى کند). ۳۷ نبإ.
سپس به یکی از مهمترین خصوصیت آنروز اشاره کرده می فرماید:
🌹 يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا ۖ لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمَٰنُ وَقَالَ صَوَابًا.
روزى که روح و ملائکه به صف مى ایستند و هیچیک، جز به اذن خداوند رحمان، سخن نمى گویند، و (آنگاه که مى گویند) درست مى گویند. ۳۸ نبأ.
تفسیر: روح در قرآن کریم معانی متعددی دارد، اما در این آیه، منظور فرشته ای است باعظمت تر از جبرئیل.
سپس در بارهء این روز بزرگ که هم روز قیام انسانها، هم فرشتگان، و هم یوم الفصل و روز کیفر طاغین و پاداش متقین است مى فرماید:
🌹ذَٰلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ ۖ فَمَن شَاءَ اتَّخَذَ إِلَىٰ رَبِّهِ مَآبًا.
آنروز حق است. هر که بخواهد (اکنون) راه بازگشتى بسوى پروردگارش برمى گزیند. ۳۹ نبأ.
حَق به معنى چیزى است که ثابت است، واقعیت دارد و تحقق مى یابد، به علاوه روزى است که حق هر کس به او داده مى شود، حقوق مظلومان از ظالمان گرفته خواهد شد، و حقایق و اسرار درون به ظهور مى پیوندد.
اما راه بازگشت بسوی خدا:
تمام اسباب این حرکت الهى فراهم است، راه و چاه ارائه شده، انبیا به قدر کافى ابلاغ فرمان حق کرده اند، عقل انسانى نیز پیامبرى از درون اوست، سرنوشت طاغیان و پرهیزگاران نیز بخوبى تبیین شده، و دادگاه و دادخواه و دادرس نیز تعیین گردیده، تنها چیزى که باقى مانده، تصمیم قاطع انسان است که با استفاده از اختیارى که خدا به او داده است راه را برگزیند و پیش رود.
سپس، بعنوان تأکید روى مسئلهء مجازات مجرمان، و بیان نزدیک بودن آنروز بزرگ در برابر کسانیکه آنرا دور، مى پندارند، مى فرماید:
🌹إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا.
و ما شما را از عذاب نزدیکى بیم دادیم. در روزى که انسان آنچه را از قبل با دستهاى خود فرستاده مى بیند، و کافر مى گوید: ایکاش خاک بودم (و گرفتار عذاب نمى شدم). ۴۰ نبأ.
وقتی هر آنچه در قیامت انتظار ما را می کشد نتیجهء آن چیزی است که با دست خودمان فرستاده ایم، دیگر پشیمانی چه سود؟!
👈 گنهکاران، پشیمان هستند از اینکه ایکاش راه راست را انتخاب می کردیم و بسیاری از درستکاران، پشیمان هستند از اینکه ما که راه راست را انتخاب کرده بودیم ایکاش تلاش بیشتری می کردیم.
در قیامت این افسوسها و حسرتها سودی ندارد.
بیائید همین الان، همین لحظه را برای خودمان لحظهء پشیمانی و حسرت قرار دهیم و بشتابیم بسوی آمرزش و مغفرت الهی که قیامت بسیار نزدیک است.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
🌹🌹بَلِ الَّذِينَ كَفَرُوا يُكَذِّبُونَ.
بلکه کافران پیوسته (آیات الهى را) انکار مى کنند. ۲۲ انشقاق.
تفسیر: بکار بردن فعل مضارع در بارهء کافران براى استمرار آمده، یعنی آنها در تکذیب هاى خود اصرار دارند، اصرارى که از روح لجاج و عناد سرچشمه مى گیرد، تکذیبى که از نارسائى دلائل حق نیست بلکه بخاطر تعصب و تقلید کورکورانه از نیاکان و حفظ منافع مادى و کسب آزادى براى اشباع هوس هاى شیطانیشان است.
سپس، با لحنى تهدیدآمیز مى فرماید:
🌹وَاللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا يُوعُونَ.
و خداوند آنچه را (در دل) پنهان مى دارند بخوبى مى داند. ۲۳ انشقاق.
👈 خداوند از نیات و اهداف آنها، و انگیزه هائى که سبب این تکذیب هاى مستمر مى گردد، با خبر است هر چند آنها بر آن پرده پوشى کنند، و سرانجام، کیفر همهء آنرا به آنها خواهد داد.
سپس می فرماید:
🌹فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ.
پس آنها را به عذابى دردناک بشارت ده. ۲۴ انشقاق.
بشارت عذاب!!
چگونه عذاب بشارت است؟
وعدهء عذاب الهی بشارت است، هم برای مومنین و هم برای کافران.
برای مومنین بشارت است تا بدانند در پیشگاه خدا میان آنان و کافران تفاوت از زمین است تا آسمان.
و برای کافران هم بشارت است که با شنیدن وعده های عذاب از خواب غفلت بیدار شده و توبه کنند و در مسیر حق قرار بگیرند و همین باعث دوری آنها از عذاب الهی بشود.
در آخرین آیهء این سوره، بصورت یک استثناء، بار دیگر به سرنوشت مؤمنان صالح العمل اشاره کرده، مى فرماید:
🌹إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ.
مگر کسانیکه ایمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند، که براى آنان پاداشى است دائمى! ۲۵ انشقاق.
در تفسیر این آیه دو نکته وجود دارد. اول اینکه پس از وعدهء عذاب به کافران، بلافاصله از پاداش دائمی نیکوکاران فرموده. این همان دعوت به توبه و بازگشت است.
و دوم أَجرُُ غَیرُ مَمْنُون که به معنى پاداشی که قطع و نقصان در آن وجود ندارد، به این معنی است که نعمتهاى آخرت بر عکس نعمتهاى دنیا که ناپایدار و نقصان پذیرند، و غالباً آمیخته با عوارض نامطلوب، و یا منت این و آنست، هیچگونه منت، نقصان، فنا و عوارض نامطلوب در آن راه ندارد، جاودانى است، نقصان ناپذیر است، خالى از هرگونه ناملایمات و هرگونه منت است.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨عمل صالح به شرط ایمان قبول است ✨ ( ۱ )
🌹🌹وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
به کسانیکه ایمان آورده، و کارهاى شایسته انجام داده اند، بشارت ده که باغهایى بهشتى براى آنهاست که نهرها از پاى درختانش جاریست. هر زمان که میوه اى از آن، روزى آنان شود، مى گویند: این همان است که قبلاً به ما روزى داده شده بود. و میوه هایى که براى آنها آورده مى شود، همه (از نظر خوبى و زیبایى) یکسانند. و براى آنان همسرانى پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود. ۲۵ بقره.
تفسیر: طراوت از آنِ باغى است که همیشه آب در آن جاریست، آبى که متعلق به خود آنست و هرگز قطع نمى شود، خشکسالى و کمبود آب، آنرا تهدید نمى کند و باغهای بهشت چنین است.
آنگاه مى فرماید: هر زمان از این باغها میوه اى به آنها داده شود، مى گویند: این همان است که از قبل به ما داده شده است.
در اینباره سه تفسیر وجود دارد.
بعضى گفته اند: منظور اینست که این نعمتها بخاطر اعمالى است که ما قبلاً در دنیا انجام دادیم و این همان وعده هایی است که به ما داده شده بود.
بعضى دیگر گفته اند: هنگامیکه میوه هاى بهشتى را براى دومین بار براى آنها مى آورند مى گویند: این همان میوه اى است که قبلاً خوردیم، ولى هنگامى که آنرا مى خورند مى بینند، طعم جدید و لذت تازه اى دارد.
بعضى دیگر هم گفته اند: منظور اینست آنها هنگامیکه میوه هاى بهشتى را مى بینند آنرا شبیه میوه هاى دنیا مى یابند، تا خاطرهء نامأنوسى نداشته باشد، اما به هنگامیکه مى خورند طعم کاملاً تازه و عالى در آن احساس مى کنند.
هیچ مانعى ندارد که هر سه تفسیر در مفهوم این آیه وجود داشته باشد.
سپس فرموده: و میوه هائى براى آنها مى آورند که با یکدیگر شبیه اند.
یعنى همهء آنها آنچنان در درجهء اعلا قرار دارند که نمى شود یکى را بر دیگرى ترجیح داد.
و بالاخره، آخرین نعمت بهشتى که در این آیه به آن اشاره شده، همسران پاک و پاکیزه است.
پاک از همهء آلودگیها. پاک از نظر روح و قلب، و پاک از نظر جسم و تن.
✅ اما نکتهء مهمی که در این دست آیات که از ایمان و عمل صالح فرموده وجود دارد اینست که در حقیقت، ایمان و عمل صالح مکمل یکدیگرند.
ایمان، همچون ریشه است و عمل صالح، میوهء آن. وجود میوهء شیرین دلیل بر سلامت ریشه است، و وجود ریشهء سالم، سبب پرورش میوه هاى مفید.
👈 و در مورد همسران مطهره، رسول گرامی اسلام فرمودند:
از گیاهان سرسبزى که بر مزبله ها مى رویند بپرهیزید! عرض کردند: اى پیامبر! منظور شما از این گیاهان چیست؟ فرمود: زن زیبائى است که در خانواده ای آلوده پرورش یافته.
وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۹.
بحار الانوار، ج ۱٠٠، ص ۲۳۲.
👈👈 و چقدر خانواده، مهم است!!
و چقدر مهم است!!
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۲ )
🌹🌹وَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ.
اما کسانیکه ایمان آوردند، و کارهاى شایسته انجام دادند، خداوند پاداش آنانرا بطور کامل خواهد داد. و خداوند، ستمکاران را دوست نمى دارد. ۵۷ آل عمران.
تفسیر: جملهء وَ اللّهُ لایُحِبُّ الظّالِمینَ، ناظر به این نکته است که تمام شعب کفر و اعمال سوء، در ظلم به معنى وسیع آن، خلاصه مى شود، یعنی همهء گناهان و همهء اعمال سوء و ناپسند، ظلم است و قطعا کسیکه گناه می کند حتی اگر خسارت گناه او متوجه دیگران باشد، اما اول ظلم به خود کرده. اولین ظلم گناهکار متوجه خود اوست و خداوند، ظلم و ظالم را دوست ندارد. و مسلم است خدایى که ظالمان را دوست ندارد، هرگز در حق بندگان ستم نخواهد کرد و اجر آنها را بطور کامل خواهد داد.
البته منظور از گناه و ظلم، گناهانی است که عمدا انجام میشود و فرد ظالم نه به فرامین خدا توجه می کند و نه به پند ناصحان. نه آن کسیکه تلاش میکند تا مرتکب هیچ گناهی نشود و اگر هم ناخواسته گناه کند خیلی زود متوجه میشود و توبه میکند و استغفار.
💚 و معرفی یک نعمت زیبای دیگر برای مومنین در قیامت در سورهء نساء:
🌹وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ لَّهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِيلًا.
و کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، بزودى آنها را در باغهاى بهشتى وارد مى کنیم که نهرها از پاى درختانش جارى است. جاودانه در آن خواهند ماند. و در آنجا همسرانى پاکیزه براى آنها خواهد بود. و آنان را در سایه اى گسترده (و فرح بخش) وارد مى کنیم. ۵۷ نساء.
مومنین در زیر سایهء درختانى زندگى خواهند کرد که بر خلاف سایه هاى نا پایدار این جهان، همیشگى است و هیچگاه بادهاى داغ، و سوز سرما، به آن راه ندارد.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/