eitaa logo
آیات الهی
58 دنبال‌کننده
99 عکس
43 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ جزء هفدهم ✨ مُخبتین چه کسانی هستند؟ 🌹🌹وَ لِکُلِّ أُمَّة جَعَلْنا مَنْسَکاً لِیَذْکُرُوا اسْمَ اللّهِ عَلى ما رَزَقَهُمْ مِنْ بَهِیمَةِ الأَنْعامِ فَإِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَلَهُ أَسْلِمُوا وَ بَشِّرِ الْمُخْبِتِینَ. براى هر امتى قربانگاهى قرار دادیم، تا نامخدا را (به هنگام قربانى) بر چهار پایانى که به آنان روزى داده ایم ببرند، و خداى شما معبود واحدى است، در برابر (فرمان) او تسلیم شوید. و متواضعان و تسلیم شوندگان را بشارت ده. ۳۴ حج. تفسیر: در آیهء بعد به ۴ ویژگی آنان اشاره فرموده. دو ویژگی معنوی و دو ویژگی جسمانی. 🌹الَّذِینَ إِذا ذُکِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ الصّابِرِینَ عَلى ما أَصابَهُمْ وَ الْمُقِیمِی الصَّلاةِ وَ مِمّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ. همانها که چون نام خدا برده مى شود، دل هایشان پر از خوف (پروردگار) مى گردد، و در برابر مصیبت هائى که به آنان مى رسد شکیبا هستند، و آنها که نماز را بر پا مى دارند، و از آنچه به آنان روزى داده ایم انفاق مى کنند. ۳۵ حج. 👈 وَجِلَت، به معنی خوف و خشیت الهی است. در بارهء خوف و خشیت، در پیغام قرآنی جزء نهم بطور مفصل خواندیم. 👈 مخبتین، آنها هستند که خوف و خشیت الهی دارند، و در برابر مصائب صبورند ( دو ویژگی جسمانی). نماز برپا می دارند و از هرآنچه خداوند به آنها عطا فرموده انفاق می کنند (دو ویژگی معنوی). 💚 به اینان بشارت الهی داده شده. 👌 اما در آیهء ۳۸ حج، بشارتی دیگر به نیکوکاران فرموده است که باعث اطمینان خاطر و آرامش دل مومنین است: 🌹إِنَّ اللّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ خَوّان کَفُور. خداوند از کسانیکه ایمان آورده اند دفاع مى کند، خداوند هیچ خیانتکار ناسپاسى را دوست ندارد. 👈 ◾ اما انسان ناسپاس: 🌹وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىٰ بِجَانِبِهِ ۖ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ يَئُوسًا. هنگامیکه به انسان نعمت مى بخشیم، (از حق) روى مى گرداند و متکبرانه دور مى شود. و هنگامیکه بدى به او مى رسد، (از همه چیز) مأیوس مى گردد. ۸۳ اسراء. انسان ناسپاس در مقابل نعمت، شکرگزار نیست و مغرور میشود. و در مقابل مصیبت و سختی و گرفتاری هم صبور نیست و ناامید می گردد. مَسَّهُ الشَّرُّ، اشاره به کوچکترین ناراحتی است. یعنی انسان ناسپاس نه تنها در مصائب و سختیهای شدید، بی صبری می کند بلکه در برابر کمترین ناراحتی هم صبور نیست. اینجاست که می فرماید: 🌹قُتِلَ الْإِنسَانُ مَا أَكْفَرَهُ. مرگ بر این انسان، چقدر ناسپاس است! ۱۷ عبس. ✨ حدیث ۸۱۵ نهج الفصاحه ✨ 🌸 پیامبر فرموده اند:  بندهء مومن، بر بندگان خدا ستم نمیکند و برای رعایت دوستان، مرتکب گناه نمیشود، و امانتدار است، و حسود نیست و طعنه نمی زند و لعنت نمیکند، و حق را می گوید اگرچه از او شهادت نخواهند، و لقبهای بد بکار نمی برد و در نماز خاشع است و در کار زکات سریع است، و در مصیبت، وقار و متانت دارد، و به هنگام نعمت، شاکر است، و به آنچه دارد قانع است و ناشکری نمیکند و بخل، او را از کار نیک باز نمیدارد💫 👈 به آنچه دارد قانع است، نه به این معنی که برای معیشت بهتر تلاش نمی کند و بی حرکت است. انسان برای زندگی بهتر تلاش می کند و بی حرکت نیست اما نه از هر راهی. او پس از تلاش به رزقی که خداوند عطا می فرماید راضی است و خود را به گناه آلوده نمی کند.
✨ جزء هجدهم ✨ السابقون چه کسانی هستند؟ 🌹🌹إِنَّ الَّذِینَ هُمْ مِنْ خَشْیَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ....... مسلماً کسانیکه از خشیت الهی، بیمناکند. و آنانکه به آیات پروردگارشان ایمان مى آورند. و آنها که به پروردگارشان شرک نمی ورزند. و آنها که نهایت کوشش را در انجام طاعات به خرج مى دهند و با این حال، دل هایشان هراسناک است از اینکه بسوى پروردگارشان باز مى گردند. چنین کسانى در خیرات سرعت دارند و از دیگران سبقت مى گیرند (السابقون). ۵۷ تا ۶۱ مومنون. تفسیر: در پیغام قرآنی جزء نهم خواندیم: خشیت الهی ترس از خداست که همراه با تعظیم و احترام است. یعنی نه از ترس عذاب بلکه بخاطر عظمت ذات اقدس پروردگار است که او را تعظیم می کند و هدفش فقط و فقط جلب خشنودی اوست. ایمانی را هم که تاکید فرموده، یک ایمان حقیقی است که هیچکس را بیشتر از خدا در قلب انسان جای نمی دهد ( توحید بدور از شرک ). 👈 و در بیان ویژگی دیگر السابقون فرموده است: همهء تلاش خود را در راه بندگی خدا بکار می گیرند اما باز هم از روزی که بسوی پروردگارشان بازگردند، ترس دارند و نگران هستند. ✅ اینان در انجام خیرات، تعجیل می کنند و زمان را از دست نمی دهند. 🌸 تعجیل در خیرات را در دو جنبه باید رعایت کرد: اول برای انجام کار خیر، اگر در توان داریم صبر نکنیم که دیگری آنرا انجام دهد. و در انجام طاعات و عبادات خداوند، سستی و کاهلی نکنیم. و دوم برنامه ریزی امور روزمره است که باید بر اساس خشنودی خدا باشد🌸 سپس در آیهء ۶۲ فرموده است: 🌹وَ لا نُکَلِّفُ نَفْساً إِلاّ وُسْعَها...... و ما هیچکس را جزء به اندازهء توانائیش تکلیف نمى کنیم. و نزد ما کتابى است که به حق سخن مى گوید، و به آنان هیچ ستمى نمى شود. 👈 یعنی توان انجام آنچه را که فرمان دادیم، به انسان عطا کرده ایم با درجات مختلف، اما در توان همهء بندگان هست. بنابراین در اجرای فرامین خدا کوتاهی نکنید. 👌 و در آیهء ۳۷ سورهء نور از جزء هجدهم، به ویژگی بسیار زیبا و مهمی در مومنان حقیقی اشاره فرموده است: 🌹رِجَالٌ لَا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ۙ يَخَافُونَ يَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ. پاکمردان (و زنانی) که هیچ کسب و تجارت (و مشغولیات دنیا)، آنان را از یاد خدا و به پا داشتن نماز و دادن زکات غافل نمی کند و از روزی که دل و دیده‌ها در آن روز حیران و مضطرب است ترسان و هراسانند. ۳۷ نور.
🖤 تسلیت شب ضربت بر فرق ولایت.... شبی که تپش قلب مومنین جور دیگری است. صدای آن آواز غمگینی است که نسل به نسل از قلب مادران به قلب فرزندانشان منتقل می‌شود. امشب همهء اهل آسمان سیه پوشند. پرچم عزا بزنیم که تن اسلام زخمی شد..... و مرهمی هم ندارد.
🖤 تسلیت سالروز ضربت بر فرق ولایت 🖤 ✨جزء نوزدهم✨ عبادالرحمن به معنی بندگان خاص خدا چه کسانی هستند؟ 🌹🌹 وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا...... بندگان (خاص) خداوند رحمان، کسانى هستند که آرام و بى تکبر بر زمین راه مى روند(نه با غرور و فخر فروشی). و هنگامیکه جاهلان آنها را مخاطب سازند (و سخنان نابخردانه گویند)، به آنها سلام مى گویند ( یعنی بزرگوارى مى کنند و از آن با صبر و حوصله عبور می کنند). همانها که شبانگاه براى پروردگارشان سجده و قیام مى کنند. و همانها که مى گویند: پروردگارا! عذاب جهنم را از ما بر طرف گردان، که عذابش سخت است و پردوام. مسلماً آن (جهنم)، بد جایگاه و بد محل اقامتى است. ۶۳ تا ۶۶ فرقان. تفسیر: آنان، شب که جائى براى تظاهر و ریا نیست و از مزاحمت مشغله های روزمره فارغ هستند، با حواس جمع و حضور قلب به ذکر خدا و قیام و سجود در پیشگاه با عظمت او، مى پردازند. 👈 سپس در ادامهء وصف عبادالرحمن فرموده است: 🌹🌹 وَالَّذِينَ إِذَا أَنفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَٰلِكَ قَوَامًا...... و کسانیکه هر گاه انفاق کنند، نه اسراف و زیاده روى مى نمایند و نه سختگیرى، بلکه در میان این دو، حد وسط دارند. و کسانیکه معبود دیگرى را با خداوند نمى خوانند، و انسانى را که خداوند خونش را حرام شمرده، جز به حق نمى کشند(مثل قصاص)، و زنا نمى کنند(اعم از زنای حقیقی یا مجازی)، و هر که چنین کند، مجازات سختى خواهد دید، عذاب او در قیامت مضاعف مى گردد، و همیشه با خوارى در آن خواهد ماند. مگر کسانیکه توبه کنند و ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، که خداوند گناهان آنانرا به حسنات مبدل مى کند، و خداوند همواره آمرزنده و مهربان بوده است. و کسیکه توبه کند و عمل صالح انجام دهد، بسوى خدا بازگشت مى کند. ۶۷ تا ۷۱ فرقان. 👈 در آیات فوق، نخست از مسئلهء شرک، پس از آن، قتل نفس و سپس زنا سخن به میان آمده. این سه گناه، از نظر ترتیب اهمیت، به همین صورت که در آیه آمده اند، مى باشد و از آنجا که این سه گناه، نهایت اهمیت را دارد، فرموده است: کسانیکه مرتکب این امور شوند، عذاب آنها در قیامت مضاعف مى گردد، و با خوارى، جاودانه در عذاب خواهد ماند. ✨ حدیث ۵۶۶ نهج الفصاحه در بارهء انفاق صحیح. 🌸 پیامبر فرموده اند: خرج کن و حساب مکن (منظورشان انفاق همراه با آزار و منت و حسابکشی و سختگیری است)، که در اینصورت خدا هم بر تو حساب می کند، و بخل مورز که خدا بر تو بخل می ورزد 💫 👌 و باز در ادامه، به ویژگی‌های دیگری از عبادالرحمن اشاره فرموده است: 🌹🌹 وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا....... و کسانیکه شهادت به باطل نمى دهند (و در مجالس باطل هم شرکت نمى کنند). و هنگامیکه با لغو و بیهودگى برخورد کنند، بزرگوارانه از آن مى گذرند (لغو به معنی هر کاری است که از روی عقل و منطق نیست). و کسانیکه هر گاه آیات پروردگارشان به آنان گوشزد شود، کر و کور روى آن نمى افتند. و کسانیکه مى گویند: پروردگارا! از همسران و فرزندانمان مایهء روشنى چشم ما قرار ده، و ما را براى پرهیزگاران پیشوا گردان. ۷۲ و ۳ فرقان. در یازدهمین توصیف، اشاره فرموده است که این بندگان، در مقابل دین و مذهب، چشم و گوش بسته نیستند که بتوان براحتی آنها را فریب داد و از مسیر حق منحرف کرد. و برنامه ریزی و تلاش آنان برای همسر و فرزندان، در مسیری است که روشنی چشم آنها شوند (یعنی رشد در همهء زمینه ها) و از خدا می خواهند: پروردگارا! ما را امام و پیشواى پرهیزگاران قرار ده. 💚 عبادالرحمن، الگوها و اسوه هاى جامعهء انسانى هستند. سرمشق هائى براى پرهیزگاران. ائمهء اهلبیت، از روشنترین مصداقهاى آیه مى باشند، و سپس مومنین حقیقی از پیروان آنان. ✅ بعد از بیان این اوصاف سیزده گانه، پاداش آنانرا می فرماید: 🌹أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا.... آنها هستند که درجات عالى بهشت در برابر شکیبائیشان به آنان پاداش داده مى شود  و در آن، با تحیت و سلام روبرو مى شوند. در حالیکه جاودانه در آن خواهند ماند، چه قرارگاه و محل اقامت خوبى! 👈 لازمهء انجام همهء این فرامین، صبر است و استقامت، لذا در بیان پاداش چنین بندگانی فقط به استقامت آنها اشاره شده. صبر در برابر انجام ندادن گناه، و در برابر انجام کار خیر، و در برابر بدی مردم و صبر در مصیبت و صبر بر گذر زمان. سعی کنیم دعاهایی را که در این آیات بیان شده، روزانه بخوانیم.
🖤تسلیت شب شهادت خلیة الرسول🖤 ✨ جزء بیستم ✨ 🌹🌹إِنَّ قارُونَ کانَ مِنْ قَوْمِ مُوسى فَبَغى.... قارون از قوم موسى بود، اما بر آنان ستم کرد، ما آن قدر از گنجها به او داده بودیم که حمل کلیدهاى آن براى یک گروه زورمند مشکل بود(بعضی گفته اند ۱۰ نفر و بعضی گفته اند ۴۰ نفر). (بخاطر آورید) هنگامى را که قومش به او گفتند: این همه شادى مغرورانه مکن، که خداوند شادى کنندگان مغرور را دوست نمى دارد. ۷۶ قصص. 👌 سپس با پندهایی بسیار مهم ادامه دادند: 🌹وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللّه الدّارَ الآخِرَةَ.... در آنچه خدا به تو داده، سراى آخرت را بطلب، و بهره ات را از دنیا فراموش مکن، و همان گونه که خدا به تو نیکى کرده نیکى کن، و هرگز در زمین در جستجوى فساد مباش، که خدا مفسدان را دوست ندارد. ۷۷ قصص. ◾ اما قارون از روی جهل و نادانی پاسخ داد: 🌹قالَ إِنَّما أُوتِیتُهُ عَلى عِلْم عِنْدِی.... (قارون) گفت: این ثروت را بوسیلهء دانشى که نزد من است به دست آورده ام! آیا او نمى دانست که خداوند اقوامى را پیش از او هلاک کرد که نیرومندتر و ثروتمندتر از او بودند؟! (و هنگامى که عذاب الهى فرا رسد)، از گناهان مجرمان سؤال نمى شوند. ۷۸ قصص. تفسیر: لا یُحِبُّ الفَرِحین، اشاره به شادی بیش از حد در نعمت است. یعنی زمان عطای نعمت آنقدر سرخوش میشود و یا مغرور می گردد که بکلی از خداوند غافل میشود. خداوند چنین شادمانی را دوست ندارد (إِنَّ اللّه لایُحِبُّ الْفَرِحیِن). سپس فرموده: از آنچه خدا داده برای آخرت استفاده کن و دنیا را هم فراموش مکن. 👈 یعنی دنیا هدف نیست، دنیا وسیله است. به این معنی که از رزق عطا شده برای دنیای خود و خانواده استفاده کنیم، اما مهمتر، ساخت آخرتمان است. و انجا که فرموده وَ أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّه إِلَیْکَ، به معنی خدا به تو نیکی کرده تو هم به دیگران نیکی کن، اشاره به این دارد که: 👈 حالا که خداوند از ثروت و عقل و قدرت مدریت و.... هر عطای دیگری به شخصی بیشتر از دیگران بخشیده، او هم باید مازاد دارایی و از هر آنچه رزق اوست به دیگران ببخشد. نه اینکه تجمل گرا شود و اسراف کند. وَ لاتَبْغِ الْفَسادَ فِی الأَرْضِ، یعنی روی زمین فساد نکن. 👈 اشاره به کسانی دارد که از هر راهی بدنبال ثروت اندوزی هستند، حتی با ظلم به دیگران. سپس فرموده او گفت: هر چه دارم از علم و زحمت خودم است! 👈 هر زمان که بخاطر داشته هایمان به زحمات خود اشاره کردیم و از وجود اقدس خداوند غافل شدیم بدانیم که غرور، ما را فرا گرفته و این زمان، زمان خطرناکی است. و آنجا که فرموده: از مجرمان سوال نمیشود، به این معنی است که: 👈 آنقدر همه چیز پس از مرگ برای انسان روشن می‌شود که نیازی به توضیح نیست و این سوال با سوال از حساب و کتاب فرق دارد. سپس به سرنوشت این انسان مغرور اشاره فرموده: 🌹فَخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ فِی زِینَتِهِ....  (روزى قارون) با تمام زینت خود در برابر قومش ظاهر شد، آنها که خواهان زندگى دنیا بودند گفتند: ایکاش همانند آنچه به قارون داده شده است ما نیز داشتیم! به راستى که او بهرهء عظیمى دارد! ۷۹ قصص. 🌹وَ قالَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ.... اما کسانیکه علم و دانش (بهرهء دینی) به آنها داده شده بود گفتند: واى بر شما! ثواب الهى براى کسانیکه ایمان آورده اند و عمل صالح انجام مى دهند بهتر است، اما جز صابران، آنرا دریافت نمى کنند. ۸۰ قصص. 👈◾ ولی گوش قارون دنیاطلب و مغرور، این نصایح را نمی شنید. پس: 🌹فَخَسَفْنا بِهِ وَ بِدارِهِ الأَرْضَ..... پس ما، او و خانه اش را در زمین فرو بردیم، و گروهى نداشت که او را در برابر عذاب الهى یارى کنند، و خود نیز نمى توانست خویشتن را یارى دهد. ۸۱ و آنها که دیروز آرزو مى کردند به جاى او باشند (هنگامى که این صحنه را دیدند) گفتند: واى بر ما! گوئى خدا رزق را بر هر که از بندگانش بخواهد گسترش مى دهد یا تنگ مى گیرد، اگر خدا بر ما منت ننهاده بود (و ثروتی عطا کرده بود که ما دچار غرور ناشی از آن میشدیم)، ما را نیز به قعر زمین فرو مى برد! اى واى! گوئى کافران هرگز رستگار نمى شوند. ۸۲ قصص. وَ لایُلَقّاها إِلاَّ الصّابِرُونَ، یعنی فقط صابران می دانند پاداشی که برای مومنان در نظر گرفته شده از دنیا، بهتر است. هر چقدر هم که دارایی، فراوان باشد، اشاره به این دارد که: 👈 انسان باایمان در همه حال صبور است. چه زمانیکه به او رزق فراوانی عطا شود و چه آنزمان که در فقر باشد و محرومیت. نه آنزمان که بهرهء دنیا نصیب او شد دچار هیجان شادمانی و غرور میشود، و نه اگر از دنیا نصیبی نبرد، دچار یأس و ناامیدی می گردد. 👌 او در همهء شرایط، هیجانات خود را کنترل می کند و صبور است و شکرگزار.
🖤 امشب آسمان میهمانی ارجمند دارد. امشب آسمان جور دیگری است. جشن استقبال با شکوهی بر پا کرده اند. اما زمینیان..... امشب، شب خداحافظی زمینیان است با شکوه خلقت... و چه فقدان جبران ناپذیری!! امشب، خاک یتیم می‌شود. خاک یعنی من، یعنی تو، یعنی همهء زمین.
✨ جزء بیستم و یکم ✨ 🖤 تسلیت شهادت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام 🖤 🌹🌹یُدَبِّرُ الأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فِی یَوْم کانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَة مِمّا تَعُدُّونَ. امور این جهان را از آسمان بسوى زمین تدبیر مى کند، سپس در روزى که مقدار آن هزار سال از سالهائى است که شما مى شمرید، بسوى او بالا مى رود (و دنیا پایان مى یابد). ۵ سجده. تفسیر: این آیه در بارهء آفرینش و حیات، سپس پایان جهان سخن فرموده است. خداوند، امور زمین را از آسمان تدبیر می کند آنگاه که جهان پایان بیابد همه بسوی او بازگشت داده میشویم. اما در بارهء مدت زمان هزارساله که اشاره فرموده است، تفاسیر متعددی بیان شده حتی پیروان بعضی مسلکهای ساختگی، از این آیه سوء استفاده کرده و هزار سال را به معنای پایان عمر دین می دانند!! 👈 برای بیان بهترین تفسیری که موجود است باید به آیهء ۴ معارج رجوع کنیم: 🌹تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ. فرشتگان و روح (آن فرشته مقرب خداوند) بسوى او عروج مى کنند در روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است. ۴ معارج. در بیان اینکه میان این آیه که زمان روز قیامت را پنجاه هزار سال بیان فرموده و آیهء مورد بحث که هزار سال فرموده، منافاتی نیست، باید اشاره کنیم به حدیث حضرت امام صادق: 👇 🌸 امام صادق علیه السلام در تفسیر این نکته فرموده اند: پیش از آنکه در روز قیامت به حساب شما برسند در همین دنیا از خود حساب بکشید، زیرا در قیامت پنجاه توقفگاه است که درنگ در هرکدام برای حسابرسی، هزار سال به طول می‌انجامد. سپس این آیه را تلاوت فرمود: فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ. الکافی، ج۸، ص۱۴۳. وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۹۵. بحار الأنوار، ج۶۷، ص۶۴. ✅ پس منظور از هزار سال اشاره به یکی از موقفهای پنجاه گانهء روز قیامت دارد. یعنی عروج ملائکه که فرمان خداوند را در تدبیر امور جهان انجام می دهند، در یکی از این موقفها بسوی خداوند صورت می گیرد و همهء امور، را از ابتدای خلقت تا پایان جهان به خداوند متعال عرضه می دارند. و در موقفهای دیگر، انسانها به انواع مختلف مورد حسابرسی قرار می گیرند. ◾ و چه سخت خواهد بود........ 💚 اما پیامبر بزرگوار اسلام در بارهء سختی روز حساب برای مومنین فرموده اند: قسم به کسیکه جان محمد به دست اوست، آنروز براى مؤمن، سبک و آسان مى شود، آسان تر از یک نماز واجب که در دنیا مى خواند. مجمع البیان، ج۱۰، ص۳۵۳. 👌 اما رمز موفقیت در رسیدن به این جایگاه چیست؟ آنرا خداوند در آیهء ۵ معارج فرموده است 👇 🌹فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا. پس صبر جمیل پیشه کن. ۵ معارج. صبر جمیل به معنى شکیبائى زیبا و قابل توجه است، و آن، صبر و استقامتى است که تداوم داشته باشد، یأس و نومیدى به آن راه نیابد، و توأم با بى تابى و جزع و شِکوِه و آه و ناله نگردد. صبر جمیل یعنی مقاومت در برابر سختیهای راه رسیدن به خشنودی خدا، که گرفتار خستگی و کوچکترین انحرافی نگردیم. ◾در غیر این صورت جمیل نیست.
✨ جزء بیستم و دوم ✨ دلیل وجود شیطان: 🌹🌹وَ ما کانَ لَهُ عَلَیْهِمْ مِنْ سُلْطان إِلاّ لِنَعْلَمَ مَنْ یُؤْمِنُ بِالآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فِی شَکّ وَ رَبُّکَ عَلى کُلِّ شَیْء حَفِیظٌ. او سلطه بر آنان نداشت (بر مردمان). مگر براى اینکه مؤمنان به آخرت را، از آنها که در شک هستند باز شناسیم، و پروردگار تو، نگاهبان همه چیز است. ۲۱ سباء. تفسیر: هیچکس مجبور به پیروى وسوسه هاى شیطان نیست. یعنی خداوند توان مقابله در برابر شیاطین را به انسان عطا فرموده وگرنه هیچوقت از او نمی خواست تا در مقابل شیطان ایستادگی کند. ◾ این خود ما هستیم که به او اجازه می دهیم به قلب ما ورود کند. اینرا خود شیطان هم در روز قیامت به مردمی که به او معترض میشوند که تو ما را گمراه کردی نیز می گوید: 👈 وَ ما کانَ لِی عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطان إِلاّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ. من سلطه اى بر شما نداشتم، جز این که شما را دعوت کردم، و شما هم دعوت مرا اجابت نمودید. ۲۲ ابراهیم. ( و این اجابت بخاطر ضعف ایمان است). 💚 خداوند بر همه چیز داناست و خیلی خوب از درون و باطن بندگانش باخبر است اما، هرگز به علمش از باطن اشخاص، و اعمال بالقوهء آنها کسى را مجازات نمى کند، بلکه باید میدان امتحان فراهم گردد، وسوسه هاى شیاطین و هواى نفس شروع شود، تا هر که آنچه در درون دارد با کمال آزادى اراده و اختیار، بیرون بریزد، زیرا تا در خارج عملى انجام نشود، استحقاق ثواب و عقاب حاصل نمى شود. 👈 به تعبیر دیگر، تا آنچه بالقوه است فعلیت نیابد، و بصورت عمل خوب یا بد، انجام نشود، کسى را پاداش نمى دهند و مجازات نمى کنند. خداوند از نیات باخبر است اما تا آن نیت به انجام نرسد، شایستهء پاداش و یا مستحق عذاب نیست. البته آثار خوب و بد این نیات در مجموع زندگی فرد نمایان می‌شود، اما مهم اینست که به فعلیت برسد. 👈 در آیهء مورد بحث، افراد در مقابل وسوسه های شیطان، دو گروهند: مومنان، و کسانیکه ایمانشان ضعیف است و در شک هستند. مومنین که به یاری خدا و استقامتی که در برابر شیاطین دارند، از وسوسه ها محفوظند. اما وقتی بسراغ افراد بی ایمان می رود، آنها را براحتی آلوده به انواع گناه می کند. ◾ و وقتی توانست به قلب افراد در شک نفوذ کند آرام نمی گیرد و ماموریت او هنوز تمام نشده، حالا باید پایه های نفوذ خود را مستحکم کند و آنانرا تا مرز بی ایمانی بکشاند. 👈 اینجاست که اگر در مسائل دین و مذهبمان، و به مومنین و حرکت آنها، دچار شک یا تردیدی شدیم، به آن تن ندهیم و از منابع قابل اعتماد، شک خود را برطرف سازیم. 👌 اما در پایان آیه برای اینکه مومن اطمینان خاطر پیدا کند که مقابلهء او در برابر شیطان، نزد خدا فراموش نمیشود و خداوند در طول این مسیر از او مراقبت می کند، فرموده است: وَ رَبُّکَ عَلى کُلِّ شَیْء حَفِیظٌ. خداوند حافظ همه چیز است. 👈◾ آنگاه در همین جزء ۲۲، در سورهء فاطر می خوانیم: 🌹وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِما کَسَبُوا....... اگر خداوند مردم را به سبب کارهائى که انجام داده اند مجازات کند، جنبنده اى را بر پشت زمین باقى نخواهد گذاشت! ولى (به لطفش) آنها را تا سر آمد معینى تاخیر مى اندازد اما هنگامیکه اجل آنان فرا رسد، (خداوند هر که را به مقتضاى عملش جزا مى دهد) او نسبت به بندگانش بیناست. ۴۵ فاطر. 🖤 پس چه بسیارند مردمانی که تن به وسوسه های شیطان و یارانش از انس و جن می دهند، و چه کم هستند کسانیکه به خدا و دین او، و جانشینان او در زمین، و به کتاب او، و به آخرت یقین دارند و به یاری خدا و با تحمل سختیهای راه، در امتحانات الهی سربلند هستند.
🖤 تسلیت سومین شب شهادت قرآن ناطق بدست غاصبان ولایت 🖤 ◾ گناه جاری: گناهی است که آثار آن بعد از مرگ ما هم باقی است و تا پایان جهان ادامه دارد. و روز قیامت، انبوهی از گناه، گریبان ما را می گیرد که از آنها بی‌خبریم. نشر آنچه به آن علم نداریم و ایجاد شبهه، دروغ و تهمتی که دیگران آنرا باور کنند، کلامی نادرست و زشتی که از خود به یادگار می گذاریم، ایجاد بدعتها و رسم و رسوم غیر معمول، نشر تفکر نادرست در بین مردم و بسیاری از رفتارها و گفتارها که تاثیر آن تا بعد از مرگ ما ادامه دارد. بخصوص کسانی باید به این مهم دقت کنند که در میان خانواده، و جامعه از جایگاه و قدر و منزلتی برخوردارند و دیگران آنها را الگویی مناسب می دانند و به علم او اعتماد دارند. 🌹يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا. خداوند آنچه را پیش رو دارند، و آنچه را پشت سر گذاشته اند مى داند. در حالیکه آنها به او احاطهء علمى ندارند. ۱۱۰ طه. روز قیامت، آنچه را پشت سر گذاشته ایم، اعمالی است که در دنیا انجام داده ایم. اما آنچه پیش رو داریم چیست؟ در حالیکه با مرگ، همهء فرصتها تمام میشود!! آنچه پیش رو داریم آثاری است که پس از مرگ ما از اعمالمان در دنیا باقی می ماند از خیر و شر و روز قیامت بعنوان آنچه در پیش رو داریم در مقابلمان حاضر می گردد. از خودمان اعمال نیک باقی گذاریم، اعمالی که آثار آن مایهء عزت و سربلندیمان شود. همه و ما را دعا کنید.
✨ جزء بیستم و سوم ✨ گفتگوی بندگان با یکدیگر در قیامت: 🌹فَأَقْبَلَ بَعْضُهُمْ عَلى بَعْض یَتَساءَلُونَ..... بعضى رو به بعضى دیگر کرده از یکدیگر سوال می کنند. یکى از آنها مى گوید: من همنشینى داشتم، که پیوسته مى گفت: آیا باور کرده اى، که وقتى ما مُردیم و به خاک و استخوان مبدل شدیم، (بار دیگر) زنده مى شویم، و جزا داده خواهیم شد؟! ۵۰ تا ۵۳ صافات. سپس ادامه می دهد: 🌹قالَ هَلْ أَنْتُمْ مُطَّلِعُونَ.... آیا شما مى توانید از او خبرى بگیرید؟ اینجاست که نگاهى مى کند، ناگهان او را در میان دوزخ مى بیند. (به او) مى گوید: به خدا سوگند نزدیک بود مرا (هم) به هلاکت بکشانى! و اگر نعمت پروردگارم نبود، من نیز از احضار شدگان بودم! ۵۴ تا ۵۷ صافات. تفسیر: در حقیقت، این پیغام ادامهء پیغام قرآنی روز قبل است که خداوند در آیهء ۲۱ سباء فرمودند: شیطان برای اینست تا مردمان را وسوسه کند که مومن به قیامت از کسیکه شک دارد مشخص شده و شناخته شوند. در آیات مورد بحث، شیطان، یکی از یاران خود از جنس انس را به سراغ مومنی فرستاده تا او را به انحراف کشد اما خداوند یاری فرموده و بندهء باایمان خود را بواسطهء صبر و استقامتی که در برابر وسوسه های شیاطین دارد، از انحراف نجات می دهد و در قیامت، او بهشتی و دوست نادرستش جهنمی خواهند بود. ◾👈 در مقطعی دیگر، جهنمیان به گفتگو با یکدیگر می پردازند که این خبر، بسیار پندآموز است: ◾ پیشوایان گمراه را به دوزخ هدایت می کنند سپس پیروان گمراهشان به آنان ملحق میشوند. آنگاه پیشوایان به یکدیگر می گویند: 🌹هذا فَوْجٌ مُقْتَحِمٌ مَعَکُمْ لا مَرْحَباً بِهِمْ إِنَّهُمْ صالُوا النّارِ. این گروهى است که همراه شما وارد دوزخ مى شوند خوشآمد بر آنها مباد، همگى در آتش خواهند سوخت! ۵۹ ص. 👈 سپس گروه تازه وارد که این سخن را می شنوند به گروه اول (به رهبران گمراه خود) می گویند: 🌹قالُوا بَلْ أَنْتُمْ لا مَرْحَباً بِکُمْ أَنْتُمْ قَدَّمْتُمُوهُ لَنا فَبِئْسَ الْقَرارُ. بلکه خوشآمد بر شما مباد که این (عذاب) را شما براى ما فراهم ساختید. چه بد قرارگاهى است اینجا!! ۶۰ ص. ◾ گروه اول کسانی هستند که در کلام و عمل توانسته اند گروه دوم را که ضعیف النفس هستند به انحراف بکشند و خط فکری آنها را به مانند خود کنند. گروهی ضعیف النفس که برای مخالفت با مومنین بدنبال هر فرصتی هستند و به سمت هر انحرافی کشیده میشوند. و هرگز بدنبال رفع شک و تردید از ذهن خود نیستند تا تحقیق کنند ببینند آیا الگوهایشان درست می گویند یا خیر؟ اینان همانهایی هستند که شیطان می تواند در قلب آنها نفوذ کرده و با وسوسه های بی اساس خود، آنان را به قعر دوزخ هدایت کند. 👈 سپس با دیدن الگوهای خود در جهنم به خداوند عرضه می دارند: 🌹قالُوا رَبَّنا مَنْ قَدَّمَ لَنا هذا فَزِدْهُ عَذاباً ضِعْفاً فِی النّارِ. پروردگارا! هر که این (عذاب) را براى ما فراهم ساخته، عذابى مضاعف در آتش بر او بیفزا! ۶۱ ص. 👈◾ مانند همین گفتگو را در سورهء اعراف می خوانیم: 🌹رَبَّنا هؤُلاءِ أَضَلُّونا فَآتِهِمْ عَذاباً ضِعْفاً مِنَ النّارِ.... پروردگارا! اینها ما را گمراه کردند، عذاب مضاعف از آتش براى آنها قرار ده! خداوند می فرماید: برای همهء شما عذاب، مضاعف است اما نمی دانید. ۳۸ اعراف. 👈 چرا عذاب آنها مضاعف است؟! بخاطر انحراف خودشان و به انحراف کشیدن دیگران. ✅ اما بازگردیم به گفتگوی جهنمیان در سورهء ص. آنان پس از آنکه از پروردگار برای الگوهای خود عذاب مضاعف می خواهند، به یکدیگر می گویند 👇 🌹وَ قالُوا ما لَنا لانَرى رِجالاً کُنّا نَعُدُّهُمْ مِنَ الْأَشْرارِ؟..... چرا مردانى را که ما از اشرار مى شمردیم (در اینجا و در آتش دوزخ) نمى بینیم؟! آیا ما آنان را مسخره می کردیم یا (به اندازه اى حقیرند که) چشمها آنها را نمى بیند؟! ۶۲ و ۳ ص. 💚 چه مومنینی که در دنیا مورد تمسخر گنهکاران قرار نمی گیرند. مدام به آن مومنان خرده می گیرند و بدگوئی آنها را می کنند و مورد ایراد و اتهام قرار می دهند. اما آن مومنین با صبر و استقامت مسیر حق را طی می کنند و همگی، نتیجه را روز قیامت می بینند که هر یک در چه جایگاهی قرار دارد! اما اصولا دوزخیان در این جهان نیز، گرفتار تخاصم و نزاعند و روح پرخاشگرى و نزاع و جدال بر آنها حاکم است، هر روز با کسى به مخالفت و درگیری می پردازند، اما در قیامت که پرده ها کنار می رود آنچه در درون داشتند ظاهر مى گردد، و در جهنم به جان هم می افتند. ✅ سپس بخاطر مطمئن شدن بندگان به این اخبار فرموده است: 🌹إِنَّ ذلِکَ لَحَقٌّ تَخاصُمُ أَهْلِ النّارِ. گفتگوی خصمانه دوزخیان یک واقعیت است. ۶۴ ص.
👈 👈 آیا اگر زنی بخاطر فقر، تن‌فروشی کند گنهکار است؟ و آیا ثروتمندان جامعه از مردم و حکومت، در گناه او شریکند یا خیر؟ 🌹 الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ. شیطان، شما را (هنگام انفاق) وعدهء فقر و تهیدستى مى دهد. و به زشتیها امر مى کند. ولى خداوند وعدهء آمرزش و فزونى بشما مى دهد. و خداوند، رحمت و قدرتش گسترده، و (به هر چیز) داناست. (و به وعدهء خود وفا مى کند). ۲۶۸ بقره. تفسیر: شیطان به هنگام انفاق، به مومن وعدهء فقر و تهیدستى مى دهد، و مى گوید تأمین آیندهء خود و فرزندانتان را فراموش نکنید، و از امروز فردا را ببینید و آنچه بر خویشتن رواست بر دیگرى روا نیست و امثال این وسوسه هاى گمراه کننده. بعلاوه او مومن را وادار به معصیت و گناه مى کند (وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ). فَحْشاء به معنى هر کار زشت و بسیار قبیح است. به این معنی که شیطان بوسیلهء ترس از فقر و تهیدستى انسان را وادار به کسب مال از انواع طرق نامشروع مى کند. تعبیر به امر کردن شیطان، اشاره به همان وسوسه هاى اوست، که اصولاً تسلیم در برابر وسوسه های شیطان از کوته بینی است. زیرا کسیکه می گوید انفاق و بذل مال، چیزى جز کم کردن مال نیست، این همان نظر کوته بینانهء شیطانى است، در صورتیکه انفاق، ضامن بقاى اجتماع، تحکیم عدالت اجتماعى، و سبب کم کردن فاصلهء طبقاتى و پیشرفت همگانى و عمومى مى باشد، و این یک نظر بلند می خواهد که سرچشمه اش وعده های الهی است. ضمناً اگر فحشاء را به معنى مطلق فساد اخلاقی بگیریم، ارتباط آن با ترک انفاق بر کسى پوشیده نیست، زیرا سرچشمهء بسیارى از گناهان، و بى عفتى ها و خودفروشى ها، فقر و تهیدستى است. ⚫️ البته این چیزی از بار گناه فاسدان کم نمیکند و مجازات آنها قطعی است مگر توبه و جبران کنند، ولی کسیکه از انفاق به او ممانعت کرده در فحشای او شریک است (دقت کنیم). 👈 در زبان عرب به شخص بخیل، فاحش مى گویند. روح البیان، ج۱، ص۴۳۱. در حقیقت، رابطهء بخل با فحشاء در همین است. اگر کسی بخاطر فقر تن به فحشا دهد، هرچند کار زشت او قابل توجیه نیست و فقر او چیزی از بار گناهش کم نمی کند، اما افراد توانمندی که از فقر او باخبر بودند و می توانستند او را از نیازمندی نجات دهند ولی بی تفاوت گذر کردند، در فحشای او شریکند، حالا از خانواده و اقوام او، همسایگان، ثروتمندان جامعه و حکومت. (دقت کنیم). بگذریم از کسانیکه عمل زشت برایشان عادت شده و حتی اگر نیاز هم نداشته باشند خود را از فحشاء حفظ نمی کنند. سپس فرموده: خداوند از سوى خود آمرزش، فضل و بخشش را بشما وعده مى دهد (وَ اللّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً). منظور از مغفرة، آمرزش گناهان است و منظور از فضل، زیاد شدن سرمایه ها در پرتو انفاق. و ضامن این وعده، جملهء آخر همین آیه است: خداوند قادر و توانا، و عالم است (وَ اللّهُ واسِعٌ عَلیمٌ). ⚫️⚫️⚫️ اما مراقب باشیم و بدانیم، هرگز یک انسان پاکدامن و با ایمان، یک مرتبه در آغوش فساد قرار نمى گیرد، بلکه گام به گام این راه را مى سپرد: گام اول، معاشرت و دوستى با آلودگان است. گام دوم، شرکت در مجلس آنها. گام سوم، فکر گناه. گام چهارم، ارتکاب مصادیق مشکوک و شبهات. گام پنجم، انجام گناهان صغیره. و بالاخره در گام هاى بعد گرفتار بدترین کبائر مى شود. هرگز فکر نکنیم که این وضعیت، گریبان ما را نخواهد گرفت. شیاطین اعم از انسانهای خبیث و جنهای شرور، همیشه و در همه جا در کمین مومنین هستند.