eitaa logo
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
594 دنبال‌کننده
405 عکس
20 ویدیو
11 فایل
در این کانال بنا دارم آیات و روایاتی که کاربرد آنها در زندگی زیاد و مهم است را با توضیحی مختصر بگذارم. @hamidreza_baghery کانال‌های دیگر بنده👇 https://eitaa.com/sharhe_hal https://eitaa.com/sharhehal_hoze
مشاهده در ایتا
دانلود
در قرآن به برخی چیزها قسم خورده شده است، گاهی هم تعبیر بلاغی «لا اقسم» آمده است. برخی می‌گویند بعد از لا باید مکثی کرد و بعد اقسم را خواند، یعنی نه چنین نیست که قسم نخورم، قسم می‌خورم، برخی هم می‌گویند این تعبیر یعنی آنقدر این مطلب ارزشمند است که به آن قسم نمی‌خورم. در هر دو صورت اهمیت و ارزشمندی آنچه طرف قسم است معلوم است. یکی از چیزهای طرف قسم در قرآن، نفس لوامه است. این معنا در مقابل نفس اماره قرار دارد و اشاره به ستیز میان دعوت‌های عقلانی و شهوانی، در درون انسان دارد، کانه انسان دو وجود انسانی و حیوانی دارد که در حال جنگ با یکدیگر هستند. این جدال در اکثر ما باقی است تا جایی که دیگر عقل حاکم مطلق شود و به قولی به آن نفس مطمئنة گوییم. در جدال عقل و شهوت با اینکه هرکدام پیروز شوند ظاهرا خود ما هستیم ولی حالت سرور در پیروزی عقل بر شهوات برای ما حاصل می‌شود نه برعکس، این نشان می‌دهد آن خود اصیل ما که پیروزیش را واقعا پیروزی خودمان می‌دانیم، وجود انسانی و عاقل ماست، نه وجود حیوانی و شهوانی. در واقع ما یک نفس بیشتر نداریم و فقط دو گرایش به آنچه مناسب خود می‌دانیم در آن است، مثلا شهوت می‌گوید دیدن تصویر این خانم برای شما خوب است و عقل دعوت کننده به طاعت خدا می‌گوید خوب نیست. ما دو مبدأ برای امر به بدی‌ها در وجودمان داریم، یکی شیاطین، یکی نفس امارة با همان تعریفش، اولی با بی‌محلی کم کم می‌رود یا دعوتش کم می‌شود و دومی هم تربیت پذیر است و با طاعت عقل به حالت اطمینان (یا حسن ظن) به خدا و اهل بیتش می‌رسد و دیگر امر به بدی‌ها نمی‌کند. @ayat_va_revayat
🔹 نماز از مهم‌ترین عبادات نیایشی است و زکات از مهم‌ترین عبادات مالی است. 🔹از جمله ادعاهای برخی جریان‌های انحرافی این است که عبادات برای رساندن شما به مراحلی از کمال است و وقتی رسیدی دیگر نیازی به آن نداری؟! آنها بعد از رسیدن به مراحلی رساله را کنار می‌گذارند و واجبات را ترک و برخی حرام‌ها را مرتکب می‌شوند. اما از آنها می‌پرسیم کدام کمال است که شما به آن رسیده‌اید و نبی خدا عیسی (علیه السلام) نرسیده بود؟! از قول عیسی علیه السلام در قرآن آمده است: «وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا» خداوند من را هرجا كه باشم مایه برکت نهاده است و تا زنده‌ام به نماز و زكات سفارشم كرده است. چه کسی از پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین و عیسی (علیهم السلام) که تا پایان عمر عبادت‌های سنگین می‌کردند، بالاتر است که چنین ادعایی کند که گمراهانی چون اهل صوفیه می‌کنند؟! 📌با آیات و روایات کاربردی مغفول واقع شده همراه شوید. @ayat_va_revayat
فضیلت نماز دهه اول ذی الحجة جعفر بن محمد علیهماالسلام قال: قال لي أبي محمد بن علي علیهماالسلام : يابني لاتتركن أن تصلي كل ليلة بين المغرب والعشاء الآخرة من ليالي عشر ذي الحجة ركعتين تقرأ في كل ركعة فاتحة الكتاب وقل هو الله أحد مرة واحدة و هذه الآية «وَوَاعَدْنَا مُوسَیٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَیٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ». فإذافعلت ذلك شاركت الحاج في ثوابهم و إن لم تحج. امام صادق علیه‌السلام فرمودند : پدرم امام باقر علیه السلام به من فرمود : پسرم در دهه اول ماه ذی الحجة مابین نماز مغرب و عشا دورکعت نماز که در هر رکعت فاتحه الکتاب(سوره حمد) و سوره توحید و آیه «وَوَاعَدْنَا مُوسَیٰ ثَلَاثِینَ لَیْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَیٰ لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ» (آیه۱۴۲ سوره اعراف) خوانده می‌شود ، را هرگز ترک نکن. پس اگر این نماز را بخوانی در ثواب حاجیان شریک خواهی بود گرچه به حج نرفته باشی. 📚 الإقبال بالأعمال الحسنه صفحه۶۱۳ 📌با آیات و روایات کاربردی مغفول واقع شده همراه شوید. @ayat_va_revayat
برخی تصورشان از ولایت چیزی شبیه شاهنشاهی و دیکتاتوری است و در نتیجه از همان جهتی که دیکتاتوری و شاهنشاهی را نفی می‌کنند، ولایت‌مداری را هم نفی می‌کنند. می‌گویند همه انسان‌ها برابر هستند و اساسا اینکه کسی اولی(مقدم) بر دیگری باشد عین ظلم است. پس با این استدلال حتی اگر به زبان هم نیاورند ولی مثلا: «النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» هم حرف غلط و مستلزم ظلم است. رسیدن بشر به اینکه همه انسان‌ها برابر هستند، نشان از تکامل بشر است و این حرف مورد تایید خداوند هم است. خداوند می‌گوید: 👈 «مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ» (۷۹ - آل عمران) خداوند عالم‌ترین، شجاع‌ترین، عابدترین، عادل‌ترین، صادق‌ترین، مهربان‌ترین انسان‌ها (اشفق علیهم من آبائهم و امهاتهم) را پرورانده و در مقام عصمت قرار داده است تا واسطه عبادت و بندگی خداوند و کمال بندگان بر زمین باشند. ولایت این واسطه‌ها، همان ولایت خداوند است برای تحقق دین خدا و کمال بندگان، هر حقی به آنها داده شده است در همین راستا است و خود خداوند حافظ آنها است و هیچ خیانتی در مسیر ولایت الهی به نفع خودشان یا اطرافیانشان نخواهند داشت. 👈 «وَمَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَنْ يَغُلَّ ۚ وَمَنْ يَغْلُلْ يَأْتِ بِمَا غَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» (۱۶۱ - آل عمران) 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مصاحبه مردمی 🔹 چه کسی را در زندگی از همه بیشتر دوستش داریم ؟؟ 🔗 چه کسی مارو بیشتر از همه دوست داره؟؟ برای خواندن متن کامل روایتی که در فیلم استفاده می‌شود، روی لینک بالا بزنید.👆 @ayat_va_revayat
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
برخی تصورشان از ولایت چیزی شبیه شاهنشاهی و دیکتاتوری است و در نتیجه از همان جهتی که دیکتاتوری و شاهن
یک نکته در مورد این روایت عرض کنم: در نسخه‌هایی از این روایت در دیگر کتب، با همین مضامین و عبارات، اضافاتی نسبت به این نسخه که بنده آوردم وجود دارد که با ظاهر قرآن سازگار نیست. مثلا می‌گوید حضرات معصومین سایه نداشته‌اندو... و آنها را از نظر ظاهر متمایز از انسان‌های معمولی می‌کند. اما در قران می‌گوید: «وَلَوْ جَعَلْنَاهُ مَلَكًا لَجَعَلْنَاهُ رَجُلًا وَلَلَبَسْنَا عَلَيْهِمْ مَا يَلْبِسُونَ» [این مغالطه‌گران لجوج می‌گویند: چرا پیامبر از جنس فرشتگان نیست؟] اگر او را فرشته‌ای قرار می‌دادیم، یقیناً وی را به شكل مردی در می‌آوردیم، و قطعاً حقیقت را همانطور كه آنان بر دیگران مُشتبه می‌كنند [به سزای لجاجتشان‌] بر خود آنان مُشتبه می‌ساختیم، [تا بر فرض پیامبر قرار دادن فرشته، باز بگویند: چرا پیامبری از جنس بشر برای ما قرار داده است؟] (۹ - انعام) پس برخی دستکاری‌ها ممکن است در روایات شده باشد که ملاک ما در اعتبار سنجی آن قرآن و عقل قطعی است و به همین جهت بنده این نسخه عاری از آن مطالب را انتخاب کردم. @ayat_va_revayat
ما برنامه‌ریزی می‌کنیم و خداوند هم برنامه می‌ریزد، آخرش هم آنکه می‌شود همان است که خدا می‌خواهد. روی هیچ چیزی خیلی حساب باز نکنیم و از آن مهم‌تر روی هیچ چیز هم بی‌حساب نشویم. اگر مؤمن باشیم، معمولا خداوند کارمان را از آنجاهایی راه می‌اندازد که رویش حساب باز نکرده‌ایم. تا معلوم شود رئیس خداست، به قولی تا معلوم شود کت تن کیست؟!😉 از امام صادق (علیه السلام) روایت است: «كُنْ لِمَا لاَ تَرْجُو أَرْجَى مِنْكَ لِمَا تَرْجُو» به آنچه که امید نبسته‌ای بیشتر امید ببند تا آنچه امید بسته‌ای. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
در روایت است وقتی آیه «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذا ناجَیْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَیْنَ یَدَیْ نَجْواکُمْ صَدَقَةً» (۱۲ مجادله) نازل شد و قرار شد هرکس می‌خواهد با پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) صحبت کند قبلش صدقه دهد، کسی این کار را نکرد و حضرت امیر (علیه السلام) ده‌بار صدقه دادند و ده سوال پرسیدند. بعد هم این آیه و حکم آن نسخ شد. این ده سوال حضرت امیر و ده پاسخ پیامبر اکرم بسیار جالب است، ده سوال و جواب کوتاه و پر معنا. یکی از این سوال‌ها این بود: «مَا اَلْحِيلَةُ؟!» چاره چیست؟! وقتی انسان متحیر می‌شود و عقل انسان راه روشنی پیش رو ندارد و حالت تحیر است، به دنبال چاره می‌گردد. در چنین حالتی چه باید کرد؟! پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پاسخ دادند: «تَرْكُ اَلْحِيلَةِ» چاره جویی را رها کن. صبر کن کاری نکن، به خودت هم فشار نیاور که حتما باید کاری کنم. گاهی باید صبر کرد. ..... شیرازی‌ها یک حالت خوشی دارند که تفسیر همین راهکار است، وقتی متحیر می‌شوند و هیچ راه مشخصی پیش روی خود نمی‌بینند می‌گویند: «حالو» یعنی حالو یه طوری میشه غصه نخور، حرص نخور. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
از امام باقر (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) روایت است: گوئی می‌بینم قومی را که «قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ» از سمت شرق خارج می‌شوند. (آن زمان حضرت در مدینه هستند و مشرق می‌شود: ایران، هند و...) «يَطْلُبُونَ اَلْحَقَّ فَلاَ يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلاَ يُعْطَوْنَهُ» این قوم حق را مطالبه می‌کنند اما به آنها داده نمی‌شود. سپس دوباره مطالبه می‌کنند و باز نمی‌دهند. (اینکه دوباره مطالبه می‌کنند ظاهرش این است که این وسط یک مدتی از گرفتن حقشان کوتاه آمده‌اند.) «فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلاَ يَقْبَلُونَهُ» وقتی می‌بینند حقشان را نمی‌دهند شمشیرهایشان را برهنه می‌کنند و بر شانه می‌گذارند یعنی سلاحشان را آشکار و آماده می‌کنند، از قدرت و مقاومت استفاده می‌کنند. وقتی چنین می‌کنند حقشان را می‌دهند ولی دیگر نیازی به آن ندارند، خودکفا شده‌اند و می‌گویند نمی‌خواهیمش. «حَتَّى يَقُومُوا وَ لاَ يَدْفَعُونَهَا إِلاَّ إِلَى صَاحِبِكُمْ» این شرایط ادامه می‌یابد تا اینکه اینها قیام می‌کنند و قدرت یا قیام خود را به کسی ندهند جز صاحب ولایت (امام زمان). بعد حضرت ادامه می‌دهند: کشتگانشان شهید هستند و اگر آنها را درک می‌کردم خودم را حفظ می‌کردم برای حضرت حجت(عج). برخی بر اساس روایات می‌گویند هر قیامی قبل از ظهور امام زمان باطل است اما به چنین روایاتی توجه ندارند. برخی این روایت را بر انقلاب اسلامی ایران تطبیق می‌دهند چون حاکمیتی که گفتمان شیعه معتقد به مهدویت داشته باشد فقط ایران است. @ayat_va_revayat
آیات و روایات کاربردی غفلت شده
از امام باقر (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) روایت است: گوئی می‌بینم قومی را که «قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ»
برخی که این روایت را بر انقلاب اسلامی و شرایط کنونی تطبیق می‌دهند، در مورد کسانی که در حوادث مختلف وارد فضای جهاد می‌شوند، می‌گویند ما باید خودمان را حفظ کنیم تا امام زمان بیاید. گفتم شما می‌خواهی چهره و لباس امام زمان را درک کنی یا راه و مسیرش را؟! می‌خواهی امام زمان را درک کنی که به کمال برسی و کدام کمال بالاتر از شهادت؟! خدا بخواهد ما را برای آن زمان حفظ می‌کند ما که نمی‌توانیم از یک تکلیف واجب امروزمان دست برداریم برای درک امام زمان در آینده! این خودش پشت کردن به امام زمان است و مطمئنا وقتی هم حضرت بیاییند بهانه‌ای برای همراهی نکردن با ایشان خواهیم داشت. تازه خیلی هم نگران نباش همانطور که شهید حججی گفتند موقع ظهور این شهدا بر می‌گردند. گاهی دل‌ها ترسان است، برایش فلسفه بافی معنوی و عاشقانه می‌کنند! 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
یکی از چیزهایی که در دعاها و اذکار رسیده از اهل بیت (علیهم السلام) وجود دارد، ضریب دادن به اذکار و ستایش‌هایشان است. شاید همین یک عمل بتواند دنیا و آخرت انسان را آباد کند، چون در دستگاه خداوند هرچه ببخشد با هر ضریبی چیزی کم نمی‌شود و خداوند رحمة للعالمین دنبال بهانه برای بخشش به بندگان است‌. امام سجاد علیه السلام در دعای اول صحیفه خداوند را چنین حمد می‌کند و به آن ضریب می‌دهند: 👈 «حَمْداً يَفْضُلُ سَائِرَ الْحَمْدِ كَفَضْلِ رَبِّنَا عَلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ» ستایشی که از دیگر ستایش‌ها، برتری جوید، مانند برتری پروردگار، به همه مخلوقاتش. 👈 «حَمْداً لَا مُنْتَهَى لِحَدِّهِ، وَ لَا حِسَابَ لِعَدَدِهِ، وَ لَا مَبْلَغَ لِغَايَتِهِ، وَ لَا انْقِطَاعَ لِأَمَدِهِ» ستایشی که مرزش را پایانی و شمارۀ آن را حسابی و پایانش را نهایتی و مدّتش را سرآمدی، نباشد. در تسبیح ماه ذی‌الحجه از امیرالمؤمنین (علیه السلام) پس از ضریب دادن‌های مختلف به ذکر «لا اله الا الله» آمده است: 👈 «لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ مِنَ الْيَوْمِ إلَي يَوْمِ يُنْفَخُ فِي الصُّورِ» «لاَ إلَهَ إلاَّ اللَّهُ» از امروز تا روز دميده شدن در صور. خداند ملکی را موکل می‌کند تا قیامت این اذکار را برای ما ثبت و حساب کند. 📌با آیات و روایات کاربردی همراه شوید. @ayat_va_revayat
در آیات مختلفی صحبت از رحمت و یا غضب خداوند بر بندگان شده است. مثلا در آیه ۹۳ نساء می‌گوید: 👈 «وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَآؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ...» هرکس مؤمنی را از روی عمد بکشد جزای او جهنم است و در آن تا ابد می‌ماند و خداوند بر او غضب می‌کند. قدر متیقن آیه کسی است که دیگری را از جهت مؤمن بودنش از روی عمد بکشد. حالا خداوند بر او غضب می‌کند یعنی چه؟! خداوند عصبانی می‌شود و او هم به زندگی عادی خود ادامه می‌دهد؟! خیر. در مباحث خداشناسی توضیح می‌دهند که انفعال از عوامل بیرونی، نوعی نقص است و خداوند منفعل نمی‌شود، پس غضب کردن برای خداوند معنا ندارد بلکه یعنی خداوند کاری با او می‌کند که نشانه غضب خداوند بر او باشد. مثل اینکه می‌گوییم فلان پرستار با مریض مهربانی کرد، این بیان حس پرستار به مریض نیست بلکه منظور کارهایی است که نشان مهربانی است. افعال انفعالی یعنی افعالی که حاصل و پاسخ یک اتفاقی در بیرون است و برای خداوند معنا ندارد، رحمت و غضب و... قانون ثابت خداوند است. مائیم و آینه خلقت. «اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ» معنی آیه این نیست که خداوند مثلا به آنها تمسخر آمیز می‌خندد بلکه یعنی خداوند کاری با آنها می‌کند که نشان مسخره شدنشان است. «عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يَرْحَمَكُمْ» امید واثق باشد که پروردگارتان بر شما رحم کند. یعنی کاری با شما کند که نشانه رحمت خداوند است. خداوند بر خلاف خیلی از ماها تعارف زبانی و اظهار محبت و رحمت و یا غضب و ناراحتی زبانی صرف نمی‌کند بلکه همه چیز در ارتباط با خداوند نقد و عملی است. @ayat_va_revayat