#راهکار_معیت_با_اهلبیت
🔻آیۀ شریفه ۶۹ نساء نکتۀ مهمی دارد و آن این است که راهکار عملی معیت و عهمراهی با انبیا و اهلبیت«علیهمالسلام»، یعنی ورود به صراط مستقیم را بیان کرده است و آن این است که اگر کسی مایل است در صراط مستقیم باشد و با اهلبیت«علیهمالسلام» باشد، راهش اطاعت از خدا و رسول است: «وَ مَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِکَ مَعَ الَّذینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحینَ وَ حَسُنَ أُولئِکَ رَفیقاً».
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
👈 لوح| رهبرانقلاب در پیام نوروزی۹۸: باید همه تلاش کنند تولید در کشور رونق پیدا کند. از اوّل سال تا آخر سال انشاءالله این معنا به صورت چشمگیری در کشور محسوس باشد...
👈 ۲۲ تولید اگر چنانچه به راه بیفتد، هم میتواند مشکلات معیشتی را حل کند، هم میتواند استغناء کشور از بیگانگان و دشمنان را تأمین کند، هم میتواند مشکل اشتغال را برطرف کند، هم حتّی میتواند مشکل ارزش پول ملّی را تا حدود زیادی برطرف کند. اگر این طور شد، امیدواریم که انشاءالله حلّ مشکل اقتصادی راه بیفتد.
قرائت زیارت آل یاسین.mp3
4.86M
#مراسم_تحویل_سال۱۳۹۸
🔻قرائت زیارت آلیاسین
⏰مدت زمان: ۱۹دقیقه
🔸 مسجد امام
@abolhasanmahdavi
توضیحی پیرامون دعای تحویل سال.mp3
9.54M
#مراسم_تحویل_سال۱۳۹۸
🔻توضیحی پیرامون دعای تحویل سال
⏰مدت زمان: ۳۹دقیقه
🔸 مسجد امام
@abolhasanmahdavi
قرائت زیارت عاشورا.mp3
4.25M
#مراسم_تحویل_سال۱۳۹۸
🔻قرائت زیارت عاشورا
⏰مدت زمان: ۱۷دقیقه
🔸 مسجد امام
@abolhasanmahdavi
تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه5.mp3
4.61M
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه۵
📆۲شنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
⏰مدت زمان: ۱۸دقیقه
🔸حوزه علمیه صدر بازار-درس خارج فقه
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب 🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه۵ 📆۲شنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ ⏰مدت زمان: ۱۸دقیقه
🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب۵
🔹اجرای عدالت در گروی تربیت و اصلاح
@abolhasanmahdavi
🔻یکی از منبریها بوده است، در عالم خواب خدمت امام زمان"علیهالسلام" رسیده بود و در خواب از حضرت پرسیده بود آقا من شنیده ام که شما در زیارت ناحیه میگویید من به جای اشک برایتان خون گریه میکنم.
🔹این کدام مصیبت کربلا است که اینگونه برایش اظهار ناراحتی میکنید؛ مصیبت شهادت جدتان است؟ فرموده بودند اگر خودِ جدّم امام حسین"علیهالسلام" زنده بودند، ایشان هم برای این مصیبت گریه میکردند.
🔸گفته بود پس برای چیست؟ مصیبت علیاکبر بوده است؟ مصیبت حضرت اباالفضل بوده است؟
▫️چند سوال میکند و آقا میفرمایند: اگر خود اینها هم زنده بودند برای این مصیبت به همین شکل به جای اشک خون گریه میکردند.
▪️سوال کرد پس برای کدام مصیبت است که اینگونه اظهار تاثر میکنید؟ فرمودند: مصیبت عمّهام حضرت زینب"سلاماللهعلیها" است.
@abolhasanmahdavi
▪️انجام اعمال امداود
🔻امروز با حضور آیتالله مهدوی
▫️میدان امام، مسجد امام
@abolhasanmahdavi
قرائت دعای اعمال ام داود.mp3
19.06M
#اعتکاف۱۳۹۸
🔻قرائت دعای اعمال امداود
▫️توسل به امام زمان"علیهالسلام"
▪️روضه حضرت زینب"علیهاالسلام"
📆جمعه، ۲ فروردین ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۷۸دقیقه
🔸مسجد امام اصفهان
@abolhasanmahdavi
🔻عملی که انسان از آن تعجب میکند، باید کار خارج از روال عادی و طبیعی باشد تا انسان را به تعجب بیندازد؛ مثلا مردم عادی در یک ساعت پنج صفحه مطالعه میکنند و شخصی در یک ساعت، بیست صفحه میخواند یا اینکه بیشتر خیاطها در یک روز پنج دست لباس میدوزند و شخصی در یک روز بیست دست لباس میدوزد.
🔹گاهی هم فرد از بیداری فراوان در شب و عبادت خالصانه و گریهی خاضعانهی خود عجب پیدا میکند اگر کسی از این قبیل کارهایی که حالت استثنائی دارند و خلاف روند عادی انجام میشوند، انجام دهد و خود را صاحب کمال بداند و تعجب کند و در آنها خدا را نیز دخیل نداند، به عجب دچار شده است.
👈چنین شخصی هیچگاه نگران نیست که مبادا نعمت و کمال از او گرفته شود.
@abolhasanmahdavi
🔻نکوهش عُجب در قرآن:
🔹خدای متعال در آیۀ ۳۲ سوره نجم میفرماید: «فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى» پس خود را نستایید. خداوند به آن که پرهیزکاری کرده، داناتر است.
🔹در آیۀ دیگری نیز می خوانیم: «یَا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى»؛ ای مؤمنان صدقات خود را با منت و آزار باطل نکنید.
👈انسان زمانی بر دیگران منت میگذارد که عجب داشته باشد و کارِ خود را بزرگ بشمارد. بنابراین، اگر کسی خود را بزرگ نبیند و کار خود را بزرگ نداند بر سر دیگران هم منّت نمیگذارد؛ لذا خداوند در آیه ۶۴ سورۀ بقره خاطرنشان میکند: «فَلَوْ لا فَضْلُ اللهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرينَ»؛ پس اگر فضل و رحمت خداوند نبود همواره در خسران بودید.
🔸بنابراین انسانی که بدون فضل و رحمت الهی در خسران به سر میبرد چگونه خود را مستقل از خدای مهربان میپندارد!
@abolhasanmahdavi
🔻نکوهش عُجب در روایات نبوی «صلیاللهعلیهوآله»:
🔸فرمودند: سه چیز است که انسان را هلاک می کند:
1⃣اول، بُخلی در وجود انسان باشد و او از بُخلش تبعیت کرده و انفاق نکند؛
2⃣دوم خواهش نفسی که انسان از آن تبعیت کند؛
3⃣سوم انسان به خودش عجب پیدا کند.
یعنی از عملکرد خودش تعجب کند و خود را در پیشرفت هایش مستقل بداند.
🔸فرمودند: اگر گناه نکنید از چیزی بدتر از گناه بر شما میترسم که آن عجب است.
معنای این روایت این است که پیامبر اکرم«صلیاللهعلیهوآله» بر کسی میترسند که گناه میکند؛ اما بدتر از گناه، عجب است که کسی گناه نکند و گمان کند سنگ تمام گذاشته و بسیار پیشرفت کرده است.
@abolhasanmahdavi
❓چیستی تکبر
تکبر روحیهای است درونی که موجب میشود شخص متکبر خود را در فضیلت و کمال، از دیگران بزرگتر ببیند.
🔻ارکان تکبر
با توجه به تعریف فوق، میتوانیم به سه رکن برای تکبر اشاره کنیم:
1⃣شخص متکبِّر؛
2⃣مُتُکَبَّر عَلیه، یعنی کسیکه خود را از او برتر میداند؛
3⃣مُتُکَبَّر به، یعنی فضیلت و صفتی که برای خود در آن صفت، برتری قائل است.
👈برای مثال، میتوان گفت اگر استادی خودش را در علومی که دارد، از شاگردانش برتر بداند، در برابر او تکبر ورزیده است. در این مثال، استاد "متکبِّر" است و علم او "مُتُکَبَّر به" و شاگرد "مُتُکَبَّر عَلیه".
🔹از آنچه ذکر کردیم، یکی از تفاوتهای عمدهی تکبر و عجب بهدست میآید: صفت عجب بدون وجود دیگران هم تحقق مییابد. با این اوصاف، اگر شخصی در منطقهای بهتنهایی زندگی کند و هیچ انسان دیگری هم وجود نداشته باشد، باز هم میتواند به خودپسندی دچار شود و در خود کمالی ببیند؛ نیز خود را در داشتن آن کمال مستقل بداند. اما ابتلا به رذیلهی تکبر برای این شخص تصورپذیر نیست؛ زیرا یکی از ارکان تکبر وجود دیگران است.
@abolhasanmahdavi
🔻پیام مسئول دفتر نمایندگی ولیفقیه در هلالاحمر استان اصفهان و عضو خبرگان رهبری در پی وقوع سیل در برخی از استانهای کشور:
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️خبر بروز سیل در استانهای گلستان، مازندران و فارس که باعث جانباختن و مصدومشدن عدهای از هموطنان و همچنین خرابی منازل و مزارع کشاورزی شده، موجب تاثر گردید.
▫️ضمن تشکر از تلاشهای بیوقفه نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی در امدادرسانی، امید است همت مومنانهی آحاد مردم، مسئولان محترم ذیربط و بهویژه نیروهای خدوم هلالاحمر، موجب تسریع در خدمترسانی و تسکین آلام آسیبدیدگان گردد.
▪️از درگاه پروردگار متعال برای جانباختگان طلب مغفرت و رحمت کرده و برای آسیبدیدگان آرزوی سلامتی عاجل و کامل و صبر و اجر مسئلت مینمایم.
سیدابوالحسن مهدوی
۶فروردین۱۳۹۸
@abolhasanmahdavi
🔻انسانی که عجب دارد اگر اعمال بدی هم داشته باشد برایش خوب زینت داده میشود. به بیان دیگر شیطان یا نفس انسان اعمال بد او را برایش زینت میدهند.
🔹اگر کسی به نفس خویش عجب داشته باشد، راحتتر میتواند درباره کارهای بد و خوب خود قضاوت کند.
👈علت این مسئله آن است که وقتی انسان از خوبیهای خود تعجب میکند مانند کسی است که پردهای روی عقل و درک او افتاده است و نمیتواند واقعیت را ببیند. گاهی این شخص از کمالات مجازی تعجب میکند که واقعا کمال هم نیست.
🔹قرآن کریم در آیات متعددی انسان را بیم میدهد از اینکه اعمال بدش برایش جلوه داده شود؛ لذا به انسان هشدار میدهد که مبادا فریب شیطان و نفس خود را بخورد؛ همچنین گمان نکند هرچه فکر کرد مایۀ زینت است، واقعا کمال و زینت باشد.
🔸خدای متعال در آیۀ ۸ سورۀ فاطر میفرماید: «أَ فَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدي مَنْ يَشاءُ فَلا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَراتٍ إِنَّ اللَّهَ عَليمٌ بِما يَصْنَعُونَ»؛ پس آیا کسیکه اعمال زشتش برای او آراسته شده و آنها را زیبا دیده [مانند مؤمن حقیقت بین است؟ هرگز چنین نیست]؛ زیرا خداوند هرکس را بخواهد، در گمراهی وامینهد و هرکس را بخواهد، رهنمون میشود. پس [ای پیامبر،] مبادا جانت برای آنها به سبب حسرتها و تأثر از بین برود که خدا به آنچه انجام میدهند، داناست!
@abolhasanmahdavi
🔻از آثار عجب، اعتماد بر اعمال خویش است.
🔹انسان مُعجِب بر اعمال خود تکیه میکند؛ برای همین، به خداوند تکیه و توکل نمیکند.
🔸این شخص حتی زمانی که عُقلا بر دیگران تکیه میکنند، بر کسی تکیه نمیکند؛ مثلا شاگرد به استادش تکیه میکند یا بیمار برای درمانِ خود به پزشک تکیه میکند؛ اما انسان مُعجِب بر هیچکدام تکیه نمیکند.
@abolhasanmahdavi
🔻انسانی که عجب دارد، عبادات و اخلاق و اعمالش را فوق دیگران و برتر از حد معمول میداند. برای همین، خود را بیعیب دانسته و متوجه کمبودهایی که دارد نیست.
🔹او از این نظر که مردم بهصورت عادی کارهایی را انجام میدهند آنان را مقصر(کوتاهیکننده) میداند؛ مثلا دیگران را در سطح پنجاه درجه از ایمان میبیند و خود را در هفتاد درجه میپندارد و به زحمتِ خودش میبالد؛ اما هیچگاه فکر نمیکند که اگر هفتاد درجه ایمان دارد، باز هم سی درجه کمبود دارد و به همین اندازه در شناخت خدا مقصر است.
🔸او به دلیل این کمبود، هیچگاه از خدا عذرخواهی نمیکند. سزاوار است انسان به خود یادآوری کند هر عملی که انجام داده است، باز هم نتوانسته عبادتی را بهجا آورد که شایستهی خدای متعال باشد.
@abolhasanmahdavi
تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه6.mp3
5.31M
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه۶
📆شنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
⏰مدت زمان: ۲۱دقیقه
🔸حوزه علمیه صدر بازار-درس خارج فقه
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب 🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه۶ 📆شنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ⏰مدت زمان: ۲۱دقیقه
🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب۶
🔹افزایش چشمگیر عیار معنویت و اخلاق
@abolhasanmahdavi
🔻کسیکه عجب دارد، به رحمت و لطف الهی امیدوار و مشتاق نیست؛ زیرا خود را از خدا مستقل میداند؛ در حالیکه بدون فضل و رحمت او انسان در خسران و زیان است: «فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرينَ» در واقع، هدف خلقت انسان رسیدن به رحمت رحیمیۀ الهی است: «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفينَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ»؛ و اگر پروردگارت ارادۀ حتمی میکرد، همۀ مردم را یک امت قرار میداد و آنها همواره در اختلافاند، مگر کسانیکه پروردگارت بر آنها رحم کرده و برای همین آنان را آفریده است.
@abolhasanmahdavi
🔻انسانی که عُجب دارد، به خدای متعال حُسنظن ندارد؛ به همین دلیل، از سودهای فراوانی محروم شده و متحمل ضررهای فراوانی میشود؛ ضررهایی که ائمه«علیهمالسلام» در روایات بسیاری به آن اشاره کردهاند.
🔹برای نمونه، امام هشتم حضرت علیبنموسیالرضا«علیهالسلام» فرمودند: «أَحْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِيَ الْمُؤْمِنِ بِي إِنْ خَيْراً فَخَيْراً وَ إِنْ شَرّاً فَشَرّاً»؛ به خداوند خویش خوشگمان باشید. همانا خداوندمتعال میفرماید: «من نزد گمان بندۀ مؤمن خودم هستم. اگر به من خوشگمان باشد، خوش میبیند و اگر سوءظن داشته باشد، شر میبیند.»
@abolhasanmahdavi