eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
6.1هزار دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
360 ویدیو
46 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
.... ادامه از قبل ✅پست‌تر از حیوان 🔻از نظر قرآن کریم، کسانیکه در این گروه[بندگان نفس] قرار دارند، از چهارپایان پست‌ترند؛ زیرا سرمایهٔ عقل و درک انسانی در وجودشان هست، ولی از آن استفاده نمی‌کنند. 🔹اینان عقل دارند؛ اما تعقّل نمی‌کنند. چشم دارند؛ ولی حق را نمی‌بینند. گوش دارند؛ اما سخن حق را نمی‌شنوند. در واقع، دلیل پایین‌تر بودن درجهٔ این افراد از حیوانات این است: حیوان به دلیل آنکه عقل ندارد، امکان تعقل ندارد. انسانی هم که عقل دارد و تعقل نمی‌کند، عمل او همچون عمل حیوان، ولی رتبهٔ او پست‌تر از حیوان است؛ زیرا عقل دارد و استفاده نمی‌کند. 🔸قرآن کریم در ضمن آیه‌ای در سوره اعراف به این حقیقت اشاره کرده است: «وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ»؛ و در حقیقت، بسیاری از جنّیان و آدمیان را برای دوزخ آفریده‌ایم. [زیرا] دل‌هایی دارند که با آن [حقایق را] دریافت نمی‌کنند و چشمانی دارند که با آن نمی‌بینند و گوش‌هایی دارند که با آن نمی‌شنوند. آنان همانند چهارپایان، بلکه گمراه‌ترند. آنها همان غافلان‌اند. 🔸کتاب آسمانیِ ما حتی در یکی از آیات خود به صراحت، کافر را به حیوان تشبیه کرده است و می‌فرماید: «وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ وَالنَّارُ مَثْوًى لَهُمْ»؛ کسانیکه کافر شده‌اند، همچون حیوانات بهره می‌برند و می‌خورند و جایگاه آنها آتش است. 👈البته حسرت واقعی در قیامت از آنِ همین افرادی است که فرمان عقل را نادیده گرفته‌اند و هرچه خیرخواهان آنان را به صبر در برابر نفس توصیه کردند، گویا اصلاً گوششان نشنیده است. چندین چراغ دارد و بیراهه می‌رود/بگذار تا بیفتد و بیند سزای خویش 🔸قرآن کریم در سورهٔ مُلک آیات۱۰و۱۱ می‌فرماید: «وَ قَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ*فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقًا لِأَصْحَابِ السَّعِيرِ»؛ و گویند: «اگر شنیده بودیم یا تعقّل کرده بودیم، در [ میان] دوزخیان نبودیم.» پس به گناهشان اعتراف می‌کنند و مرگ و دوری[از رحمت خدا] بر اهل جهنم باد. 👈این گروه نمی‌توانند در این حالت صبر کنند؛ چون نیروی عقل در وجودشان خفته یا از بین رفته است و قوّهٔ عاقله در آنها جایگاهی ندارد که بخواهد با نفس مقابله کند. تمام تصمیمات چنین افرادی یک طرفه است؛ یعنی در وجود آنها، فقط نفس حاکم است. @abolhasanmahdavi
🔻نگاهی به صحیفه سجادیه(۱۳) 🔹الله؛ بگشای ای گشاینده ««فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ» @abolhasanmahdavi
✅اقسام انسان‌ها در مقابل تحریک عقل و نفس انسان موجودی دو بُعدی است که نیروهای عقل و نفس، هم‌زمان، در وجود او مقابله می‌کنند و در هر فرمانی که از عقل خویش می‌گیرد، نفس نیز دستوری در مقابل آن صادر می‌کند تا شخص را از دستور عقل نهی کند. 👈با توجه به این نکته، انسان‌ها در برابر تحریک‌های عقل و نفس، به سه گروه تقسیم می‌شوند: 🔘دستهٔ دوم: فرمان‌بَران عقل 🔻ویژگی افراد گروه دوم چنین است: فرماندهٔ آنان فقط نیروی عقل است و به خواهش‌های نفسانی اعتنایی نمی‌کنند. 🔹واضح است که این گروه همواره در مقابل خواسته‌های نفس می‌ایستند و در این مقابله، به صفت صبر نیازمندند. 🔸به بیان دیگر، شیطان و نفس اَمّاره پیوسته برای به دام‌انداختن این گروه برنامه‌ریزی می‌کنند؛ اما آنان با بی‌اعتنائی کامل، فقط به وظیفهٔ خود عمل می‌کنند. 🔰کُشتن نفس 🔻نکتهٔ مهم دربارهٔ این گروه این است که اگر فرمان‌برداری از عقل برای این افراد عادت شود، به تدریج نفس آنها کُشته می‌شود و با کشته‌شدن نفس، دیگر از صبر و بردباری بی‌نیاز خواهند شد. همچنین اگر این افراد، به لذتِ فراوان اطاعت از عقل دسترسی پیدا کنند، باز سختی ترک خواهشِ نفس را احساس نمی‌کنند تا به صبر نیاز داشته باشند. اگر لذتِ ترک لذت بدانی/دگر لذت نفس لذت نخوانی ▫️برای، مثال کسیکه در تمام لحظات زندگی خود با طهارت بوده است و از این پاکی روح لذت می‌برد، هیچ‌گاه برای وضوگرفتن به صبر نیاز ندارد و سرما و گرما و مشکلات دیگر او را از این کار باز نمی‌دارد؛ بلکه اگر نتواند وضو بگیرد، بسیار ناراحت می‌شود و برای وضونگرفتن احتیاج به صبر دارد. 🔺از بزرگی نقل کرده‌اند که فرموده بود: «وقتی از دست‌شویی بیرون می‌آیم، در فاصلهٔ بین دست‌شویی تا شیر آب، از خدای خودم خجالت می‌کشم که در محضر او بی طهارتم!» @abolhasanmahdavi
🌸ولادت با سعادت حضرت علی اکبر«علیه‌السلام» را به محضر حضرت ولیعصر«ارواحنافداه» و محبین و ارادتمندان به آن حضرت و را به تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi
‍ 🔻سیدالشهدا«علیه‌السلام» راجع به حضرت علی اکبر «سلام‌الله‌علیه» جمله‌ای را شهادت می‌دهند، فرمودند: «أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِکَ»؛ یعنی این جوان شبیه‌ترین انسان‌ها است به پیامبر گفتار او و اخلاق او و رفتار ظاهری او؛ یعنی آن آیه‌ای که راجع به پیامبر هست، آیۀ۴سورۀ قلم می‌فرماید: «إِنَّکَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ‏»، دقیقاً آن اخلاق عظیم پیامبر متجلی در حضرت علی اکبر«سلام‌الله‌علیه» شده بود. 👈 همین‌طور که به ایشان اظهار علاقه می‌کنیم، تأسی هم بکنیم و سعی کنیم ما هم رفتارمان، اخلاقمان و گفتارمان مثل این خاندان باشد و آنچه که از ما می‌خواهند این است. امیدوارم که همۀ ما موفق به تحصیل این کمالات الهی بشویم. @abolhasanmahdavi
27.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | ویژگی‌های حضرت علی اکبر «علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
اقسام انسان‌ها در مقابل تحریک عقل و نفس ▫️انسان موجودی دو بُعدی است که نیروهای عقل و نفس، هم‌زمان، در وجود او مقابله می‌کنند و در هر فرمانی که از عقل خویش می‌گیرد، نفس نیز دستوری در مقابل آن صادر می‌کند تا شخص را از دستور عقل نهی کند. 👈با توجه به این نکته، انسان‌ها در برابر تحریک‌های عقل و نفس، به سه گروه تقسیم می‌شوند: 🔘دستهٔ سوم: افراد بینابین 🔻گروه سوم افرادی هستند که در بین دو حالت قبلی قرار دارند؛ یعنی گاهی عمل صالح انجام می‌دهند و گاهی به گناه آلوده می‌شوند: قرآن کریم می‌فرماید: «وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صَالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً»؛ و گروهی دیگر[از آنان]به گناهان خود اعتراف کرده، کارنیک را با کار بدِ دیگری درآمیخته‌اند. 🔹چنین اشخاصی گاهی صبر می‌کنند و گاهی صبر ندارند. این افراد زمانیکه به ندای عقلشان لبیک می‌گویند و از گناه روگردان می‌شوند، به صفت صبر احتیاج دارند؛ ولی وقتی از خواهش‌های نفسانی پیروی می‌کنند، دیگر به صرف نیازی ندارند. 🔸متاسفانه بیشتر مسلمانان در این قِسم سوم جای دارند. امام حسین«علیه‌السلام» می‌فرمایند: مردم بندگان دنیایند و دین چون آب دهانی بر زبان‌های آنان جاری است. تا زمانیکه زندگی آنان رو به راه است، حافظ دین‌اند؛ اما آنگاه که پای آزمایش در میان آید، دین‌داران حقیقی اندک خواهند بود. @abolhasanmahdavi
✅تقسیم قرآنی سادات ▫️قرآن کریم نمونهٔ این تقسیم‌بندی [بندگان نفس، فرمان‌بَران عقل و افراد بینابین] را دربارهٔ سادات بیان فرموده است: «فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّه ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ»؛ برخی از آنان برای خود ستمکارند و برخی از ایشان میانه‌رو و برخی از آنان در کارهای نیک، به فرمان خدا پیشگام‌اند. 🔻بر اساس این آیه، سادات سه دسته‌اند: 🔹دستهٔ اول، اصلاً شیعه نیستند: «فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» این دسته به خودشان ظلم کرده‌اند که منکر ولایت ائمه«علیهم‌السلام» شده‌اند؛ 🔹دسته دوم، «وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ»اند که یعنی سادات شیعهٔ میانه‌رو هستند و گاهی عمل صالح انجام می‌دهند و گاهی عمل ناشایست. 🔹دستهٔ سوم نیز که جانمان فدای آنها باد، ائمهٔ اطهار«علیهم‌السلام» هستند. خدای متعال در توصیفشان می‌فرماید: «وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللهِ»؛ آنان به اذن خدا سبقت به خیرات گرفتند. آنان هیچ خیری را رها نکردند؛ بلکه تمام اعمال خیر را به‌سرعت انجام می‌دادند. @abolhasanmahdavi
🔻قرائت زیارت آل‌یاسین و سخنرانی 📆یکشنبه ۱۷فروردین۱۳۹۹ ⏰حوالی ساعت۲۱ 📱پخش زنده از صفحه اینستاگرام به نشانی: http://instagram.com/abolhasanmahdavi_live
🔻نگاهی به صحیفه سجادیه(۱۴) 🔹الله؛ به‌زودی و شیرینی بچشانمان ««وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً» @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه.mp3
9.27M
🔊 بشنوید | قرائت #دعای_هفتم صحیفه سجادیه ⏰مدت زمان: ۶دقیقه @abolhasanmahdavi
علیه‌السلام (۱) ✅نورانی‌شدن دل 🔻وقتی انسان به یاد «انسان کامل» باشد، فکرش نورانی می‌شود. در مقابل، اگر آدمی به یاد گناه باشد دچار ظلمت روحی می‌شود. 🔹هر مؤمنی علاوه بر اینکه باید مراقب رفتارش باشد، باید از فکرش نیز مراقبت کند. 👈یکی از دلایل ضرورت پاسبانی از فکر این است که رفتار انسان تحت تأثیر اندیشه اوست و تصورات فکری او بر جسم و عملش نیز اثر می‌گذارد. از این دست است ترشح‌شدن بزاق دهان هنگام تصور کردن ترشی. فکر گناه و شهوت‌رانی نیز روح و جان انسان را تیره و آلوده می‌کند و بر اعمال و رفتار ظاهری او اثر منفی می‌گذارد. 🔸به عکس هرگاه کسی به یاد پروردگار یا حجت کردگار باشد، در واقع، به منبع نور متصل می‌شود و ارمغان پیوند پربرکت فکر با یاد او، این گره‌خوردن نورانیت فکر با عمل صالح است. ادامه دارد... @abolhasanmahdavi