eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
5.8هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
335 ویدیو
35 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
باسمه‌تعالی 🔹فراخوان🔹 📚برای ارتقای کیفی کتاب‌های منتشرشده از حضرت آیت‌الله مهدوی، از تمام کسانی‌که این کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اند، درخواست می‌کنیم نظرات خود دربارۀ ضعف‌ها و قوت‌های این آثار را، به ادمین کانال ارسال فرمایند. 📖لطفاً نام کتاب یا کتاب‌هایی را که مطالعه کرده‌اید، ذکر کنید و اگر فقط بخشی از کتابی را خوانده‌اید، با ذکر اسم کتاب بیان کنید. 📎لطفاً میزان تحصیلات خود را اعلام فرمایید. قالب ارسال: متن یا صوت مهلت: ۵خرداد۱۳۹۹ با تشکر فراوان ارتباط با ادمین: @admin_s_mahdavi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 اطلاع‌نگاشت | اصلاح اقتصاد؛ اولویت مجلس یازدهم 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیامی به مناسبت افتتاحیه‌ی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی صادر کردند؛ ایشان ضمن یادآوری مسئله اصلی کشور، توصیه‌هایی در این زمینه بیان نمودند که در این اطلاع‌نگاشت مرور میشود. 💻 @Khamenei_ir
✅قناعت و کفاف یا حرص گاهی صبر کردن در کم‌شدن اموال است که خودش به دو قسم تقسیم می‌شود: 🔹حالت اول: کفاف و قناعت یا اسراف و تَبذیر(شَره: خواهش، طمع) 🔻اگر کسی وسعت مالی داشت، اما به اندازهٔ نیازش از مال دنیا استفاده کرد، به «کفاف» عمل کرده است. همین فرد اگر مقداری کم از حد کفایت مصرف‌ کرد، به صفت «قناعت» دست یافته است. ▫️طبیعتاً کسیکه می‌خواهد این دو صفت را به دست آورد، باید در برابر میل نفس به مصرف‌کردن بیش از نیاز، مقاومت و صبر کند و این سختی را به خود بقبولاند. در مقابل این دو صفت، اگر کسی به اسراف یا تَبذیر دچار شود و به سبب نداشتن صبر در خرج‌کردن ولخرجی کند، «شَره» در مال دارد. 🔹حالت دوم: زهد یا حرص 🔻اگر انسان بخواهد به مال دنیا بی‌رغبت شود و علاقهٔ به دنیا را از وجود خود بیرون سازد تا صفت «زهد» را تحصیل کند، در این راه باید صبر بسیار داشته باشد. 🔸البته اگر به بی‌رغبتیِ به دنیا عادت کرد و روحیه‌اش شد و از این بی‌رغبتی لذت بُرد، دیگر به صبر هم نیاز ندارد. ▫️به هر حال، انسان زاهد یا اصلاً مالی ذخیره نمی‌کند یا اگر بنابر مصلحتی ذخیره کرد، به آن میلی ندارد و از دنیا دل‌کَنده است. 👈ریشهٔ این زهد، در حقیقت، صبرِ او در برابر مال و منافع دنیوی است. در مقابلِ این حالت، صفت «حرص» قرار دارد. رضا کن پیشه و صبر و قناعت/مُبرا ساز دل از حرص و از آز @abolhasanmahdavi
🔻محبت به خدا؛ بزرگ‌ترین عامل تقویت اراده @abolhasanmahdavi
▪️۱۴خرداد؛ سالروز ارتحال رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی«قدس‌سره» را خدمت ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi
31.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻از رحلت تا تدفین امام خمینی «قدس‌سره» @abolhasanmahdavi
هم اکنون سخنرانی مقام معظم رهبری بصورت زنده از شبکه یک سیما
هدایت شده از KHAMENEI.IR
990314_سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی .mp3
17.41M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمه‌الله). ۹۹/۳/۱۴ 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙🚨شما رهبر بشوید...‌ 🔻صدایی که تا لحظاتی دیگر می‌شنوید، برای اولین بار منتشر می‌شود؛ این فایل صوتی، حاوی سخنانی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در یک محفل خصوصی، از دیدار محرمانه با حضرت امام خمینی در سال آخر عمر امام بیان میکنند؛ جایی که امام برای اولین بار در حضور سران قوا به ایشان میگویند «شما رهبر بشوید». متن این روایت در خلال متون، کتاب روایت رهبری منتشر شده است.‌ 🔻حضرت امام خمینی در مهرماه ۶۷، یعنی قریب به شش ماه مانده به رویدادهای فروردین ۶۸ که به عزل آیت‌الله منتظری از رهبری آینده نظام و انقلاب انجامید، در جلسه‌ای با سران قوا (آقایان خامنه‌ای، هاشمی، موسوی، موسوی اردبیلی) و حاج سید احمد خمینی، ضمن تاکید مجدد بر کنار گذاشتن آقای منتظری، رهبری آیت‌الله خامنه‌ای را پیشنهاد داده بودند.‌ 💻 @khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بیانات آیت الله مهدوی در جمع تشییع‌کنندگان پیکر مطهر شهید مدافع حرم جواد محمدی @abolhasanmahdavi
✅بهداشت جسم؛ جلسه۲۶ 🔻عوامل دور کنندهٔ جنون و دیوانگی 🔻سستی و ضعف بدن 🔻خوراکی‌های سستی آور 🔻عوامل جلوگیری از ناآرامی 📆۱۱دی۱۳۹۸ 🔹جهت مشاهده متن جلسه۲۶ اینجا را کلیک کنید. 🔹جهت مشاهده متن و صوت دیگر جلسات بهداشت جسم اینجا را کلیک کنید و یا هشتگ را دنبال کنید. @abolhasanmahdavi
✅سعهٔ صدر و زجر و تَبرُّم 🔻صبر در تحمل فشارهای روحی و اندوه‌ها و ملامت‌ها و نگرانی‌هایی که در گذران زندگی به شخص می‌رسد، «سعهٔ صدر» نام دارد. 🔹صفت سعهٔ صدر حاکی از ظرفیت روحی وسیع شخص است؛ به‌گونه‌ای که صاحب این صفت می‌تواند به راحتی فشارهای زندگی را تحمل کند. 🔸در مقابلِ آن نیز «زجر» و «تَبرُّم» و «ضیقِ صدر» قرار دارد: زجر به‌معنای ناراحتی و ملامت است و تَبرُّم به‌معنای به‌ستوه‌آمدن و نگران‌شدن. ضیقِ صدر نیز به‌معنای نداشتن ظرفیت روحی برای تحمل مشکلات است. @abolhasanmahdavi
✅عفت و شهوت 🔻صبر در برابر خواهش‌های جنسیِ نفس، «عفت» نامیده می‌شود؛ ولی نشان‌دادن واکنش مثبت به این خواهش‌ها، «شهوت» نام دارد. 🔹همچنین واژهٔ عفت می‌تواند به معنای صبر و خودداری نفس از هرگونه تمایل ناشایست باشد؛ مثل عفت در کلام و در نگاه و نیز در خوردن و پوشیدن که جامع همهٔ این‌ها صفت صبر است. @abolhasanmahdavi
تواضع و تکبر 🔻صبر در مقابل خودبرتربینی نفس «تواضع» است و عکسِ آن، «تکبر» نام دارد. ✅شفقت و حِقد 🔻بدخواهی نفس برای دیگران را «حِقد» گویند. در مقابل آن، صفت زیبای «شفقت» است که صاحب آن در برابر بدخواهی نفس برای دیگران، صبر می‌ورزد و احسان و خدمت به مردم را جایگزین می‌کند. ✅انصاف و عصبیت 🔻«عصبیت» پافشاری بی‌دلیل بر باطل است و عکسِ آن، یعنی صبر در اَدای حق، «انصاف» نامیده می‌شود؛ اگرچه این صبر خلاف میل انسان باشد. ✅استقامت و اعوجاج 🔻دورشدن و دوربودن از حق «اِعوجاج» نام دارد و پایداری بر حق، «استقامت» است. به عبارت دیگر اگر کسی بخواهد همواره به حق پایبند باشد، باید صبورانه استقامت بورزد و در برابر آسیب‌ها و موانع متزلزل نشود. ✅سخاوت و ایثار و بخل 🔻«سخاوت» صبر در بخشش مال به دیگران است و «ایثار» مقدم‌کردن نیاز دیگران بر نیاز خود. در مقایسه با سخاوت، ایثار به صبرِ بیشتر نیاز دارد؛ اما کسیکه برای این صفات صبر ندارد، صفت «بخل» را برگزیده است. @abolhasanmahdavi
📆۱۵شوال؛ سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی"علیه‌السلام" تسلیت. 🔻شخصی خدمت امام هادی"علیه‌السلام" آمد، حضرت فرمودند: کجا بودی؟ گفت: کربلا بودم و از زیارت امام حسین"علیه‌السلام" خدمت شما آمده‌ام. 🔸وقتی حضرت متوجه شدند او اهل شهر ری است، فرمودند: اگر حضرت عبدالعظیم"علیه‌السلام" را زیارت کرده بودی، مثل کسی بودی که امام حسین"علیه‌السلام" را زیارت کرده است. 🔹در این روایت قید شب جمعه وجود ندارد، صِرف زیارت آن بزرگوار را معادل زیارت کربلا یاد کرده‌اند. @abolhasanmahdavi
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ 🔻امام رضا«علیه‌السلام» به عبدالعظیم نوشتند: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم ای عبدالعظیم! سلام مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو: در دل‌های خویش برای شیطان راهی نگشایند و آنان را به راست‌گویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی‌فایده فراخوان و به صله رحم و رفت و آمد با یکدیگر و رابطه گرم و دوستانه با هم دعوت کن، چرا که این کار باعث تقرّب به خدا و من و دیگر اولیاء او است. دوستان ما نباید فرصت‌های گران‌بهای زندگی و وقت ارزشمند خود را به دشمنی با یکدیگر تلف کنند. من با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب اینگونه امور شود یا به یکی از دوستانم و رهروانم خشم کند و به او آسیب رساند از خدا بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی مجازات کند و در آخرت نیز اینگونه افراد از زیانکاران خواهند بود. به دوستان ما توجه ده که خدا نیکوکرداران آنان را مورد بخشایش خویش قرار داده و بدکاران آنان را جز، آنهایی که بدو شرک ورزند و یا یکی از دوستان ما را برنجانند و یا در دل نسبت به آنان کینه بپرورند، همه را مورد عفو قرار خواهد داد اما از آن سه گروه نخواهد گذشت و آنان را مورد بخشایش خویش قرار نخواهد داد. جز اینکه از نیت خود بازگردند و اگر از این اندیشه و عمل زشت خویش بازگردند، مورد آمرزش خواهند بود اما اگر همچنان باقی باشند، خداوند روح ایمان را برای همیشه از دل آنان خارج ساخته و از ولایت ما نیز بیرون خواهد برد و از دوستی ما اهل بیت«علیهم‌السلام» نیز بی‌بهره خواهند بود و من از این لغزش‌ها به خدا پناه می برم. اختصاص شیخ مفید، ص۲۴۱ ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ @abolhasanmahdavi
غبطه و حسادت 🔻کسیکه آرزو کند نعمت دیگران از بین برود، صفت «حسادت» دارد؛ اما «غبطه» صبر بر وجود نعمت دیگران است و در نهایت، آرزوی داشتن آن نعمت، بدون اینکه بخواهد نعمت از دیگران گرفته شود. ✅سخن‌چینی و ستاریت 🔻«ستّاریّت» به‌معنای صبر در رازداری و کتمان عیوب است و در مقابل آن «سخن‌چینی»(هُمَزَه) قرار دارد، یعنی فاش‌کردن عیوب مردم. ✅عُزلت و حب شهرت 🔻افرادی که شهرت و تسخیر قلوب را دوست دارند، با اینکه به «حبّ شهرت» دچارند، گاهی برای تسخیر قلوب دیگران، از شهرت ظاهری صرف‌نظر کرده و صبر می‌کنند و به ظاهر «عُزلت» را بر می‌گزینند تا مردم را فریب دهند و محبوب آنان واقع شوند. ✅اخلاص و ریا 🔻«ریا» تمایل به نشان‌دادن عمل صالح به دیگران است؛ اما صفت مقدس «اخلاص» با صبر در حفظ نیت برای خدا به انسان ارزانی می‌شود. ✅حیا و وقاحت 🔻کسیکه جرئت انجام‌دادن اَعمال خلاف شرع و عرف و عقل دارد، به صفت «وقاحت» یا بی‌حیایی گرفتار است؛ اما صبر بر انجام‌ندادن چنین اعمالی «حیا» نام دارد. ✅ظلم و عدالت 🔻کسیکه برای رعایت حقوق اعضا و جوارح خود یا حقوق دیگران صبر می‌کند، به صفت «عدالت» مزین است و در مقابل آن، کسیکه حقوق اعضای خود یا حقوق دیگران را رعایت نمی‌کند، به صفت «ظلم» دچار شده است. @abolhasanmahdavi
✅شکر و کفران 🔻کسیکه نعمت‌های الهی را نشناسد و آن را در مسیر رضایت مُنعِم مصرف نکند، بلکه نعمت را کتمان سازد، «کفران» نعمت کرده است. 🔹به عکس، صبر بر قدرشناسی نعمت‌ها و صَرف آنها در مسیر رضایت خداوند و اظهار نعمت‌ها، تشکر و سپاسگزاری از مُنعم است. پس زیربنای «شکر» نیز صفت صبر است؛ گرچه در ظاهر، متعلق صبر و شکر مختلف است: شکر، هنگام نعمت‌ها و صبر در بلاهاست. 🔸به هر حال، در این بحث متوجه شدیم که علاوه بر اینکه در سختی‌ها به صبر نیاز داریم، هنگام جلب رضایت مُنعم در نعمت‌ها و جاری‌ساختن آن نعمت‌ها در چهارچوب خشنودی خداوند کریم(مُنعم) نیز به صبر محتاجیم. 👈شاید یکی از معانی دعا برای درخواست صبر «شاکرین» همین باشد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ صَبرَ الشَّاکِرینَ لَک!» @abolhasanmahdavi
ایمان صبر است 🔻صبر وجه اشتراک همهٔ صفات اخلاقی است؛ زیرا انسان برای تحصیل هر نوع صفت اخلاقی خوب، باید فشارهای جسمی یا روحی آن را تحمل کند و طبیعی است که انسان بدون استقامت و بردباری، هیچ صفتی را نمی‌تواند به‌دست بیاورد. بنابراین، نام همهٔ این صفات صبر نیز هست. 🔹به همین دلیل، رسول گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» در پاسخ به پرسش فردی از چیستی ایمان فرمودند: «ایمان صبر است.» در اینجا، منظور حضرت این است که تمام ایمان صبر است. 🔸این پاسخ نظیر جمله‌ای است که به پیامبر گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» منسوب است که در تعریف حج فرمودند: «حج عرفه است»؛ در حالیکه حج فقط عرفه نیست، بلکه مشعر و مِنا و مسجدالحرام نیز جزو اعمال حج است؛ اما عرفه یگانه عملی است که روح حج در آن قرار دارد. ▫️شاید به همین دلیل، در میان همهٔ صفات اخلاقی، صفت صبر به همراه صفتِ اعتقادیِ یقین، علت انتخاب دوازده امام«علیهم‌السلام» برای امامت بوده است؛ زیرا صبرِ بی‌نهایت در برگیرندهٔ تمام صفات اخلاقی دیگر است. @abolhasanmahdavi
▪️همزمان با ایام شهادت امام صادق «علیه‌السلام» ده شب مجلس وعظ و خطابه از شام سه‌شنبه ۲۰خردادماه در بیت مرحوم آیت الله سیدبهاءالدین ‌مهدوی «قدس‌سره» با سخنرانی حجج اسلام: نصر، بهشتی‌نژاد، اکبری‌نژاد و گرجی و مداحی مداحان اهلبیت«علیهم‌السلام» ضمنا شب آخر دعای کمیل با نوای آیت‌الله مهدوی قرائت می‌گردد. 👇👇👇👇👇👇👇 از عموم مؤمنین تقاضا می‌شود به منظور جلوگیری از شیوع بیماری و ویروس کرونا با ماسک و دست‌کش در جلسه حضور به هم رسانید. @abolhasanmahdavi
✅صبر درحق‌گویی و حق‌پذیری 🔻یکی از مصداق‌های برجسته و گردنه‌های دشوار صبر، صبرِ در اعتراف‌کردن به حق است، آن هم در جایی‌که حق به ضرر انسان تمام شود. 🔹کسیکه می‌خواهد مطلب حق یا باطلی را مخفی نگه دارد، برای نگفتنِ آن به صبر نیاز دارد. اگر صبر در اِخفای حق باشد، به آن «کتمان» گویند. در مقابل صفت کتمان نیز، «اعتراف و اقرارِ به حق» قرار دارد. 🔸البته مخفی‌کردن همیشه رذیلهٔ اخلاقی به‌شمار نمی‌رود؛ بلکه گاهی کتمان بجاست؛ مثل کتمان‌کردن گناه و اسرار خویش یا گناه و اسرار دیگران. @abolhasanmahdavi
🔻اقرار به حق حتی هنگام ضرر دیدن، همان حالتی است که در عرف عامیانه می‌گویند: «حرف حق تلخ است»؛ یعنی چون خلاف میل انسان است، تلخ و ناگوار است. 🔹در زبان عربی، برای بیان معنای تلخ از کلمه «مُرّ» استفاده می‌کنند. اصطلاح «مُرّ قانون» که در عرف به کار می‌رود نیز از همین باب است؛ یعنی رعایت قانون ضررها و تلخی‌هایی دارد که تحمل آن خلاف خواهش‌های نفس است. از این جهت، اعتراف به ضررِ خود بدون شاهد پذیرفته می‌شود؛ ولی ادعای به نفع خود نه. 🔸این دلیل که اعتراف بر ضد خود، یک احتمال بیشتر ندارد و آن ارزش بیان حق است که او را وادار به گفتن آن می‌کند. فرد می‌داند اعتراف به ضرر خودش تمام می‌شود، اما ضرر کتمان حق بیشتر است؛ لذا اعتراف می‌کند. اما هنگام ادعای به‌نفع خود، دو احتمال هست: یکی احتمال اظهار حق و دیگری احتمال جلب منفعت ناحق و باطل. به دلیل همین دو احتمال، قاضی از مدعی تقاضای بیّنه می‌کند تا شهادت به احتمال اول بدهند و احتمال دوم را نفی کنند. 👈بنابراین، از مصادیق بسیار مهم صبوری‌کردن، هنگام حق‌گویی و حق‌پذیری است؛ به‌خصوص گفتن یا پذیرفتن حقی که به ضرر انسان باشد. سختی صبر در این جایگاه، به سبب این است که نفس انسان پذیرای چنین ضرری نیست و انسان را به شدت از این کار نهی می‌کند. @abolhasanmahdavi
🔻گاهی، صبر در حق‌گویی و حق‌پذیری اهمیت بسیار حیاتی و ویژه‌ای می‌یابد که مصداق بسیار مهم آن، صبر در پذیرفتن دین حق است؛ برای مثال، کسیکه به آیین نورانی تشیع مشرّف نشده است، اگر دربارهٔ حقانیت مذهب شیعه تحقیق کرد و متوجه حقیقت مطلب شد و دریافت که تشیع یگانه آیینی است که در پیشگاه خداوند سبحان پذیرفته است، بسیار تلخ و سخت است که اعتقادات خود را کنار گذارد به مذهب حق اعتراف کند. 🔹در واقع، صبر در پذیرش دین در این جایگاه بسیار مشکل است. برای همین است که بیشتر برادران اهل‌تسنن و همچنین پیروان دیگر ادیان الهی حاضر نیستند به دور از تعصبات فکریشان تحقیق کنند و در صورت اثبات حقانیت مذهب شیعه، به اشتباه خود اعتراف کنند و به افتخار شیعه‌بودن نائل شوند. کسانی هم که به مذهب تشیع تشرف پیدا می‌کنند، واضح است که از صبر بسیار فراوانی برخوردار هستند. @abolhasanmahdavi