eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
5.9هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
344 ویدیو
37 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
(۷) 🔻پس از اینکه در عرفات بر شناخت حاجی افزوده شد، او پا به وادی مشعر می‌گذارد و باید از نیمه‌ی شب دهم تا اذان صبح روز یازدهم در آن مکان پُر رمز و راز چند ساعتی بیتوته کند. 🔹وادی مشعر نمادی از بندگی و ذکر خداست. مستحب است حاجیانی که شب‌هنگام به آنجا می‌رسند، تا صبح به عبادت خدا مشغول باشند. 🔸بالاخره فجر صادق نمایان می‌شود و اذان صبح فرا می‌رسد. در این هنگام، باید به نیت وقوف، تا طلوع آفتاب در مشعر بماند. مدت زمان بیتوته‌کردن حاجی در شب دهم، گاهی بیشتر از وقوف از اذان صبح تا طلوع آفتاب است؛ ولی گاهی هم در مسیر حرکت از عرفات به مشعر، نزدیک اذان صبح به مشعر می‌رسد؛ پس مدت بیتوته‌ی حاجی تا اذان صبح کمتر از وقوف او تا طلوع آفتاب می‌شود. همچنین مستحب است از سرزمین مشعر، هفتاد ریگ برای سنگ‌زدن به شیطان جمع کنند. @ostadmahdavi_ir
🔻راه معیت و همراهی با اهلبیت(علیهم‌السلام) در کلام امام جواد(علیه‌السلام) ▪️شهادت مظلومانه حضرت امام جواد(علیه‌السلام) را به محضر فرزندشان امام‌عصر‌(ارواحنافداه) و محبین و ارادتمندان به آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم. @ostadmahdavi_ir
🔻امام جواد(علیه‌السلام) در شهر بغداد بودند و بسیار تعظیم و تکریم می‌شدند. شخصی به نام حسین مُکاری می‌گوید: در دلم گفتم امام جواد(علیه‌السلام) با وجود این وضع و بزرگداشتی این‌گونه، هرگز به وطن خودشان باز نمی‌گردند. حتماً در بغداد خواهند ماند. 🔹گویی امام(علیه‌السلام) از دلم خبر داشتند؛ زیرا بلافاصله رو به من کردند و فرمودند: «ای حسین، نان جو با نمک نساییده در وطن جدّم پیغمبر، در دل من محبوب‌تر از این موقعیتی است که تو می‌بینی!» @ostadmahdavi_ir
(۸) ۱ 🔻خداوند هدف از خلقت را بندگی خدا بیان می‌کند: «وَ ما خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الإِنْسَ إِلّا لِیَعبُدُونَ»؛ جن و انس را نیافریدم، مگر برای اینکه مرا عبادت کنند. 🔹این عبادت‌ها به صورت دومرحله‌ای انجام می‌شود: عبادت‌های انسان از هنگام به‌دنیا آمدنِ او تا فرا رسیدن بلوغ، تمرینی یا تشریعی است؛ اما از بلوغ به بعد، عبادت فقط تشریعی و حقیقی است. البته از این دو حرکت، حرکت دوم اصلی‌تر است و مهمتر. 🔸مرحله‌ی قبل از بلوغ و مرحله‌ی بعد از آن، همان دو مرحله‌ای است که نماد آن در سرزمین مشعر تجلی کرده است؛ یعنی حاجی در ابتدا که وارد مشعر می‌شود، از نصف شب تا طلوع فجر، اندکی تمرین عبادت کرده و سپس از اذان صبح تا طلوع آفتاب در آنجا وقوف می‌کند و به ذکر الهی می‌پردازد. 👈باید دانست که حاجی با ورود به سرزمین مشعر، واردِ حرم امن الهی هم شده است و قبل از مشعر، خارج از حرم محسوب می‌شود. همچنین سرزمین مشعر، یگانه سرزمینی است که پروردگار سبحان، به ذکر الهی در آن دستور داده است: «فَإِذا أَفَضتُمْ مِن عَرَفاتٍ فَاذْکُرُوا اللهَ عِنْدَ الْمَشعَرِ الْحَرامِ»؛ پس هنگامی که از عرفات کوچ کردید، خدا را نزد مشعرالحرام یاد کنید. @ostadmahdavi_ir
(۹) ۲ 🔻ورود به مشعر، نمادی از آمدن به دنیا 👈از زمان ورود شبانه حاجی به مشعر تا اذان صبح، نماد همان تولد در تاریکیِ نادانی تا زمان بلوغ است: همانطور که زمان ورود حاجیان به سرزمین مشعر متفاوت است و حاجیان از اوایل شب تا طلوع فجر دسته‌دسته وارد مشعرالحرام می‌شوند، ورود انسانها به دنیا و تولد آنها نیز پی در پی است. 🔻کوتاهی عمر 👈وقوف در مشعر از اذان صبح تا طلوع آفتاب، نمادی از زمان بلوغ تا مرگ انسان است. زمان بلوغ انسان تا آخرین لحظه‌ی عمرش، در همان یک‌ساعت‌ونیمِ وقوف در مشعرالحرام خلاصه شده است: همانطور که حاجی در مشعر باید به ذکر الهی مشغول باشد، در طول عمر خود باید به بندگی خدا مبادرت ورزد. اگر «عبدالله» بشود، «عندالله» خواهد شد و به مقام جنب‌اللهی خواهد رسید. 🔻تاریکی شب؛ نشانه‌ی جهالت 👈هنگامیکه حاجی پا به سرزمین مشعر می‌گذارد، تاریکیِ شب همه جا را فرا گرفته است و بسیاری از چیزها برایش واضح نیست. اگر خوب به دنیا نگاه کنید، ندانستن وظیفه یا غفلت از آن، به راحتی در بسیاری از مردم دیده می‌شود. اکثر انسانها راه صحیح زندگی تا رسیدن به مقصد نهایی را به خوبی نمی‌دانند یا اگر می‌دانند، در غفلت از آن به سر می‌برند. غفلت و جهل انسانها به مثابه‌ی قرار داشتن در تاریکی و سردرگمی است. با این بیان، تاریکیِ شب نمادی از تحیّر انسان‌ها در تشخیص وظیفه و صراط مستقیم است. حقیقتا بیشترِ انسان‌ها در دنیا در غفلت به سر می‌برند و اهمیت سرمایه‌ی بندگی خدا برایشان روشن نیست؛ از این رو به واقع در سرگردانی عمیقی روزگار می‌گذرانند. البته در همان شب و همان لحظه‌های نورانی، عده‌ی اندکی را می‌بینید که در میان جهل و غفلتِ دیگران به بندگی خدا مشغول‌اند: نماز می‌خوانند، دعا می‌خوانند، گریه می‌کنند و ذکر می‌گویند. اینان همان کسانی هستند که در عرفات، خدای خود را خوب شناخته و با معرفت بیشتری به مشعر پا گذاشته‌اند. به فرموده‌ی پروردگار بلندمرتبه:«وَ مِنهُم سابِقٌ بِالخَیراتِ بِإِذنِ اللهِ ذلِکَ هُو الفَضلُ الکَبیرُ»؛ و برخی از آنان در کارهای نیک به فرمان خدا پیشگام‌اند و این، خود، توفیق بزرگ است. @ostadmahdavi_ir
(۱۰) ۳ 🔻آمادگی برای طاغوت‌ستیزی(تبرّی) 👈حاجیان در مشعر فقط به ارتباط با خالق مشغول نیستند؛ بلکه زمانی از وقت خود را هم به آمادگی برای رویارویی با دشمن می‌گذرانند؛ زیرا مستحب است از سرزمین مشعر، هفتاد ریگ برای سنگ‌زدن به شیطان جمع کنند. مشعرالحرام نمادی از بندگی انسان در دنیا بود. جمع‌آوری ریگ از آنجا برای مواجهه با دشمن، به این معناست که انسان باید در همین دنیا به ستیز با طاغوت و شیاطین بپردازد و خودش را برای مبارزه‌ی با دشمن آماده کند تا با برداشتن موانع بندگی از سر راه سیر و سلوکش، بتواند خدا را عبادت کند. پس عبادت خدا، به ذکرگفتن و نمازخواندن منحصر نیست و مبارزه با دشمن به انجام وظیفه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز نوعی عبادت و امتثال فرمان الهی است. 🔻مسلح‌شدن مخفیانه 👈برداشتن سنگ به منزله‌ی تهیه‌ی اسلحه است. اینکه حاجی باید در تاریکی شب به جمع‌آوری آن بپردازد، نشانگر این است که انسان باید مخفیانه و به دور از چشمان دشمن، خود را مسلح کند تا دشمن به تعداد و نوع اسلحه‌اش پی نبرد. همچنین حاجی می‌داند تعداد سنگی که واجب است در طول مدتِ انجام اعمال سرزمین منا به شیطان‌های سه‌گانه بزند، ۴۹ عدد است؛ ولی برای این کار مستحب است ۷۰ عدد ریگ جمع کند. این کار به این معناست که اسلحه‌ی مومن در مواجهه با دشمن، همیشه از مقدار احتیاج او باید بیشتر باشد؛ چنانکه عدد ۷۰ عدد کثرت نیز هست؛ یعنی ذخیره‌سازی اسلحه نباید محدود و به تعداد خاص باشد. ✅قرآن کریم در سوره‌ی انفال آیه ۶۰، بندگان خدا را برای آمادگی در برابر دشمن تحریک و تهییج می‌کند: و هر چه نیرو و اسب‌های آماده در توان دارید، بسیج کنید تا با این [تدارکات]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] دیگری غیر از ایشان را بترسانید؛ دشمنانی که شما نمی‌شناسیدشان و خدا آنان را می‌شناسد. هر چیزی در راه خدا خرج کنید، پاداشش به خود شما باز گردانیده می‌شود و بر شما ستم نخواهد رفت. 🔰توجه کنید که بعد از جمع‌آوری اسلحه، فرصت کمی تا زمان مبارزه با دشمن باقی است تا حاجی به سرزمین منا برود و جمره‌ی عقبه را سنگسار کند؛ چنانکه در همان لحظه های نخستِ صبح ظهور حضرت مهدی(علیه‌السلام)، مبارزه با شیطان آغاز می‌شود. خداوند نیز به فرصت اندک دشمنان، اینگونه اشاره می‌کند: «فَمَهِّلِ الکافِرینَ أَمهِلهُم رُوَیداً»؛ پس کافران را مهلت دِه و کمی آنان را به حال خود واگذار. 🔻ورود به شب عید قربان 👈زمانیکه حاجی در سرزمین مشعر به سر می‌برد، شب دهم ذی‌الحجه است و شب عید قربان، رفته‌رفته شب سپری می‌شود و طلوع آفتاب عید همه‌جا را نورانی می‌کند. در واقع طی‌شدن زمان و رسیدن به عید، امری خارج از اختیار حاجی است. این مطلب کنایه از آن است که گذران عمر انسان در دنیا در اختیار او نیست و او بخواهد یا نخواهد، این مدت را خواهد گذراند تا به طلوع صبح ظهور برسد: «اَ لَیسَ الصُّبحُ بِقَریبٍ»؛ آیا صبح نزدیک نیست؟ «انَّهُم یَرَونَهُ بَعِیداً وَ نَراهُ قَریباً»؛ به تحقیق، آنها آن روز را دور می‌بینند و ما آن را نزدیک می‌بینیم. @ostadmahdavi_ir
🔻برای دهه اول ماه ذی‌الحجة اعمالی را پیشنهاد می‌دهم که در صورت تمایل انجام دهید: 🔹از بهترین اعمال، تقید به نماز اول وقت است. انسان باید خود را در دورۀ سال مقید به نماز اول وقت کند؛ اما اگر کسی این کار را هنوز نکرده است، برای شروع این دهه از مواقع دیگر بهتر است. سعی کنید برای خود مشغله‌ای فراهم نکنید، با کسی وعده نگذارید و وقت نماز صبح و ظهر و شب را حفظ کنید. 🔹ادای نوافل شبانه‌روز است که تعداد رکعت‌هایش دو برابر نماز واجب است. هفده رکعت نماز واجب داریم و سی‌وچهار رکعت نافله. در این ایام، به خواندن این نوافل هم خیلی تأکید شده است؛ حتی اگر کسی فرصت ندارد، در حین راه‌رفتن نمازها را بخواند. در بین این سی‌وچهار رکعت نافله، به خواندن نماز شب تأکید بیشتری شده است. 🔹ختم قرآن در این ایام. عزیزانی که مایلند، در این ده شبانه‌روز، روزی سه جزء قرآن بخوانند. این‌گونه روز دهم که روز عید قربان است، قرآن ختم می‌شود و إن‌شاء‌الله عیدی خود را می‌گیرند. از ابتدا هم نیت کنید ثواب ختم قرآن را به چهارده معصوم(علیهم‌السلام) اهدا کنید. 🔹همچنین خواندن دو رکعت نماز بین نماز مغرب و عشاء که برای این ده شب وارد شده است. کیفیت نماز به این‌صورت است که بعد از حمد، سورۀ توحید و سپس آیۀ «وَ واعَدْنا» خوانده ‌می‌شود. کسانی‌که این نماز را بخوانند، در ثواب حاجیان خانۀ خدا شریک می‌شوند. 🔹روزه‌گرفتن در نُه روز اول ذی‌الحجه که باز مستحب است و ثواب آن این است که گویا تمام عمرش را روزه گرفته است. 🔹خواندن دعاهای وارد شده، به‌خصوص دعاهای شب و روز عرفه و شب و روز عید قربان که این هم خیلی اهمیت دارد. 🔸امیدوارم خدای متعال توفیق بهترین و خالص‌ترین عبادت برای پروردگار را به همۀ ما بدهد تا در اثر عبودیت به کمال نهایی خود و به انسان کامل، حضرت بقیةالله(ارواحنافداه)، برسیم. @ostadmahdavi_ir
🌸 سالروز ازدواج امیرالمؤمنین و حضرت فاطمه زهرا(علیهماالسلام) را به محضر همۀ ارادتمندان و محبین اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و به‌خصوص به زوج‌های جوان تبریک عرض می‌کنیم. @ostadmahdavi_ir
(۱۱) ۱ 🔻سرزمین منا سرای برآوردن آرزوهاست. حاجیان باید در شب یازدهم و دوازدهم ذی‌الحجه در صحرای منا وقوف کنند. ✅رمی جمره‌ی عقبه؛ صبح روز دهم(عید قربان) 👈اولین عملی که حاجی در آنجا انجام می‌دهد، رمی جمره‌ی عقبه است. جمره‌ی عقبه نمادی از مبارزه با شیطان بزرگ به‌شمار می‌آید که بر سر راه حرکت انسان به‌سوی پروردگارش ایستاده است. در حقیقت، انسان مؤمن از راه مبارزه با شیطان می‌تواند خود را برای تخلیه‌کردن از غیر خدا آماده سازد و از این رو میل‌های نفسانی را قربانی کند. ضمناً چون روز اول، یعنی عیدقربان، فقط رمی جمره‌ی عقبه(سوم) واجب است، حاجی در آن روز باید از جمره‌ی اول و دوم نیز عبور کند تا به جمره‌ی سوم، واقع در آخرین جای سرزمین منا، برسد و به آن سنگ بزند. این حالت، انسان را به این نکته رهنمون می‌سازد که در مواجهه‌ی با دشمن، باید اول عقبه و پشتیبانی آن را از بین ببرد تا در گام بعدی، بتواند دشمنی را که در صف اول نبرد قرار دارد، به راحتی نابود کند. اما پس از آن، در روزهای یازدهم و دوازدهم، به هر سه جمره سنگ می‌زند تا مطمئن شود همه‌ی شیطان‌ها را قلع‌وقمع کرده است. ادامه دارد...... @ostadmahdavi_ir
......ادامه از قبل 🔻در ابتدای صبح عید[قربان]، حاجی به فکر دفع و رفع موانع کمال است؛ زیرا تا سرزمین منا را از اغیار(بیگانگان) تخلیه نکند، نمی‌تواند شاهد تجلی احباب(دوستان) در سرزمین دل خود باشد. 🔹در زمان ظهور امام دوازدهم(علیه‌السلام) نیز چنین است و شیاطین از همان لحظه‌های اولِ صبح ظهور، به فکر خاموش‌کردن نور الهی هستند تا مانع از تسرّی‌یافتن و استمرار ظهور خورشید ولایت باشند. خداوند می‌فرماید: «یریدُونَ لِیُطفِئُوا نورَ اللهِ بِأَفواهِهِم وَ اللهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لو کَرِهَ الکافِرونَ»؛ آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل می‌کند؛ هرچند کافران خوش نداشته باشند. 🔸رمی جمرات، عملی است که حجاج باید در سه روزی که در منا وقوف کرده‌اند، انجامش دهند. دشمن‌ستیزی باید در آنجا استمرار داشته باشد؛ همانطور که در زمان ظهور نیز مبارزه با شیطان بزرگ و همه‌ی شیطان‌ها، از ابتدای روز ظهور تا انتهای آن، پیوسته ادامه دارد. @ostadmahdavi_ir
(۱۲) ۲ ✅قربانی 👈بعد از رمی جمره‌ی عقبه در روز عید قربان، دومین عملی که همان روز در سرزمین منا باید انجام داد، قربانی است. سرزمین منا همان جایی است که حضرت ابراهیم و فرزندش(علیهماالسلام)، تسلیم فرمان خدا شدند و حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) حاضر شد برخلاف خواسته‌های نفسانی خویش، فرزند عزیزش را سر بِبُرد. قرآن کریم درباره‌ی حالت این پدر و فرزند در برابر فرمان الهی می‌فرماید: «فَلَمَّا أَسلَمَا وَ تَلَّهُ لِلْجَبینَ»؛ پس چون هر دو تسلیم [فرمان خدا] شدند و ابراهیم جبین را بر خاک نهاد... . حقیقت و باطن سربریدن، همان دل‌کندگی از فرزند و دیگر نعمت‌های دنیوی است؛ زیرا تا شخص علاقه‌ی خود را از بهره‌های مادی قطع نکند، نمی‌تواند به سوی پروردگارش سیر معنوی در پیش بگیرد. خداوند در توصیف وابستگان به دنیا می‌فرماید: «یا أیُّها الَّذینَ آمَنُوا ما لَکُم إذا قیلَ لَکُمُ انْفِرُوا فی سَبیلِ اللهِ اثَّاقَلْتُمْ إلَی الأَرضِ أَ رَضیتُم بِالحَیاة الدُّنیا مِنَ الآخِرَةِ فَما مَتاعُ الحَیاة الدُّنیا فِی الآخِرَةِ إِلّا قَلیلٌ»: ای کسانیکه ایمان آورده‌اید، چه شده است که وقتی به شما گفته می‌شود: «در راه خدا حرکت کنید» سنگینی می‌کنید و به زمین می‌چسبید؟! آیا به جای آخرت، به زندگی دنیا خشنود شده‌اید؟ پس [بدانید که] فواید و منافع دنیا در برابر آخرت، جز اندکی نیست. 🔹حاجی نیز باید به تبعیت از حضرت ابراهیم(علیه‌السلام)، در روز عید قربان حیوانی ذبح کند. ذبح حیوان اشاره‌ای به نفس حیوانی است؛ نفسی که با خودخواهی و خودپرستی، سرتاسر وجود انسان را گرفتار کرده است. این کار نمادی از مبارزه با تعلقات دنیوی است؛ زیرا وقتی حاجی نفس حیوانی خود را ذبح کرد، عقل در وجودش حاکم می‌شود و وقتی عقل حاکم شد، انسان قدم‌به‌قدم به کمال خود نزدیک‌تر خواهد شد. @ostadmahdavi_ir
🔻حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) در طول عمرش، دو بار مأمور به ذبح شد: یکی در سرزمین منا که بنا شد فرزندش را ذبح کند. بار دوم وقتی بود که از خدا خواست کیفیت زنده‌کردن مرده‌ها را ببیند. 🔹قرآن کریم می‌فرماید: «إذ قالَ إبراهیمُ رَبِّ أَرِنی کَیفَ تُحیِ المَوتی قالَ أَ وَ لَم تُؤمِنْ قالَ بَلی وَ لکِنْ لِیَطمَئِنَّ قَلبی قالَ فَخُذ مِنَ الطَّیرِ فَصُرهُنَّ إلیکَ ثُمَّ اجعَل عَلی کُلِّ جَبَلٍ مِنهُنَّ جُزءاً ثُمَّ ادعُهُنَّ یَأتینَکَ سَعیاً وَ اعلَم أنّ اللهَ عزیزٌ حَکیمٌ»؛ و [یاد کن] آنگاه که ابراهیم گفت: «پروردگارا، به من نشان بده چگونه مردگان را زنده می‌کنی.» خداوند فرمود: «مگر ایمان نیاورده‌ای؟» گفت: «چرا، ولی تا دلم آرامش یابد.» فرمود: «پس چهار پرنده برگیر و آنها را پیش خود [ذبح کن و سپس] ریزریز کن و بر هر کوهی پاره‌ای از آن‌ها را قرار ده. آنگاه آنها را فرا بخوان. شتابان به سوی تو می‌آیند. بدان که خداوند توانا و حکیم است» 🔸شاید ذبح هر کدام از این پرندگان، یعنی خروس و مرغابی و کرکس و طاووس، نمادی از یکی از صفات زشت اخلاقی انسان باشد: نمادی از شهوت جنسی، نمادی از شهوت خوردن غذا، نمادی از شهوت طول عمر و نمادی از شهوت زیبایی. 👈اگر انسان به ذبح این موانع از درون خود موفق شود، استعداد پرواز به‌سوی معبود و نیز دیدن خدا به چشم دل را پیدا می‌کند. @ostadmahdavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻آداب دعا کردن: 🔹معرفت خالق 🔹مال حلال 🔹 حضور قلب 🔹 استغفار از گناهان 🔹گریه کردن 🔹تواضع @ostadmahdavi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پیام و درخواست بیت حضرت آیت الله ناصری: السلام علیکم و رحمة الله ضمن تقدیر از تفقد دوستان و ارادتمندان حضرت والد ، جناب حضرت آیت الله ناصری امیدوار به بهبود ،صحت و عافیت کامل ایشان هستیم و دوستانی که لطف کردند و می‌خواهند باز این لطف و احسان را ادامه بدهند ، سزاوار است که برای سلامتی و بازیافت صحت کامل و شفای عاجل ایشان هر کدام که در فرصتشان و وسعت وقتشان هست چهل مرتبه سوره حمد راتلاوت و قرائت کنند. باتشکر @ostadmahdavi_ir @naseri_ir
🔻 کسب حرام؛ مساوی کم‌شدن رزق حلال (۱) (۱۸) @ostadmahdavi_ir
(۱۳) ۳ 🔻حلق یا تقصیر(تراشیدن سر یا کوتاه‌کردن مو یا ناخن) 👈آخرین عمل حاجی در منا، تراشیدن موهای سر است. تراشیدن مو نیز نوع دیگری از قطع وابستگی و دلبستگی ‌به دنیاست که حاجی در این سفر روحانی، دوبار آن را تکرار می‌کند. ✅تراشیدن سر، نمادی از آراسته‌کردن روح 🔹حاجی پس از سنگ‌زدن به جمره‌ی عقبه در روز اول و نیز قربانی‌کردن، مشغول مبارزه با دشمن درونی می‌شود و سرِ خود را می‌تراشد. به این‌سان، وابستگی خود را به دنیا که نماد آن در زیبایی موی سر اوست، قطع می‌کند و می‌داند که آنکس که موفق به انقطاع از دنیا و زهد در آن شد، در حقیقت موفق به اتصال به الله تعالی شده است: «اِلهی هَب لی کَمالَ الانقِطاعِ إلَیکَ.» 🔸حجت‌های الهی هم که مقرب درگاه او شده‌اند، در ابتدا شرط زهد را پذیرفته و بِدان عمل کرده‌اند. در دعای ندبه آمده است: «بَعدَ أَن شَرَطتَ عَلَیهِمُ الزُّهدَ فی دَرجاتِ هذهِ الدُّنیَا الدَّنیَّةِ وَ زُخرُفِهَا وَ زِبرِجِها فَشَرَطُوا لَکَ ذلِکَ وَ عَمِلتَ مِنهُمُ الوَفاءَ بِهِ فَقَبِلتَهُم وَ قَرَّبتَهُم وَ قَدَّمتَ لَهُمُ الذِّکرَ العَلِیَّ وَ الثَّناءَ الْجَلِیَّ»؛ [و این] پس از آنی [بود که] با آنها شرط کردی تا کناره بگیرند از درجات [و ریاست‌های] این دنیای پست و از زیب و زیوَرش و آنها نیز این شرط تو را پذیرفتند و تو نیز وفای آنان را به این شرط دانستی؛ پس پذیرفتی‌شان و مقرب درگاهشان کردی و مقرر داشتی از پیش برای ایشان نامی بلند و ثنایی آشکار. 🔹پس حاجی می‌داند که انسان برای جلوگیری از آلوده‌شدن اعضا و جوارحش به گناه، باید گناه را از باطن خود ریشه‌کن کند؛ یعنی باید وجودش را از عادت به اخلاق‌های بد پاک سازد تا دیگر گناه، وسوسه‌اش نکند به او به رستگاری حقیقی دست یابد: «قَد أَفلَحَ مَن زَکَّاها وَ قَد خَابَ مَن دَسَّاهَا»؛ هرکس نفس خود را پاک و تزکیه کرد، رستگار شد و آنکس که نفس خود را با گناه آلوده ساخت، نومید و محروم شد. 🔰پیغمبر خاتم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) جمله‌ی «حَیَّ عَلی خَیرِ العَمَلِ» را در اذان و اقامه قرار دادند و اشاره فرمودند که با کامیابی در ارتباط با خدای سبحان و اقامه‌ی نماز می‌توانیم با دشمن بیرونی هم جهاد کنیم: بر خلاف نظر بعضی که خیرالعمل را جهاد دانستند و آن را مقدم بر نماز قرار دادند. @ostadmahdavi_ir
(۱۴) 🔻بالاخره حاجی مراحل گذشته را یکی پس از دیگری طی می‌کند و آهسته‌آهسته به سر منزل مقصود نزدیک می‌شود. او دوباره باید وارد مسجدالحرام شود؛ ولی این بار با کوله‌باری از معرفت و بندگی و با پشت‌سرگذاشتن مبارزه‌ای طولانی با شیطان و نفس اماره و مظاهر دنیوی و با قلبی سرشار از عشق به ملاقات با خدا. 🔹او اینگونه وارد مسجدالحرام می‌شود و در این ملاقات پُرنور و سُرور، به باقی‌مانده‌ی اعمالش یعنی طواف، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، طواف نساء و نماز طواف نساء می‌پردازد؛ در حالیکه زمانیکه از مسجدالحرام با لبیک‌گفتن خارج می‌شد، این‌چنین نبود و فقط قوه و استعداد رسیدن به کمال را داشت. آری بسیار فرق است بین «إنّا لله» و بین زمانیکه به «إلیه راجعون» می‌رسد. @ostadmahdavi_ir
🕋 🔻آیۀ ۳۷سورۀ ابراهیم می‌فرماید: «رَبَّنا إِنِّي أَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِّيَّتي بِوادٍ غَيْرِ ذي زَرْعٍ عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ.» حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) وقتی خانم و بچه‌اش را آورد مکه، هیچ‌کس آنجا نبود. نه‌تنها کسی نبود، چیزی هم نبود، خوراکی هم نبود. بیابانی بود که نه آبی داشت، نه گیاهی، نه درختی. در بیابان ساده هیچ‌چیز نبود، فقط هوا گرم بود. آن وقت درد دل کرد با خدا گفت: «خدایا من زن و فرزندانم را آوردم اینجا ساکن کردم.» بعد یک جمله‌ای دارد. به این جمله باید یک مقدار دقت بکنید. 🔹دنبالش دارد: «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوي إِلَيْهِمْ.» کسانی‌که توجه به تفسیر ندارند و ظاهر آیه را ترجمه می‌کنند، می‌گویند منظورشان زن‌وبچه‌شان است. مگر می‌شود شخصی مثل حضرت ابراهیم بگوید مردم را عاشق زن و بچۀ من بکن؟! 🔸به تفسیر که مراجعه می‌کنیم، در «تَهْوي إِلَيْهِمْ» خدای متعال اسم نیاورده، اما دارد می‌گوید در نسل ابراهیم(علیه‌السلام) بناست نفر به‌وجود بیایند که گل سرسبد عالم‌‌اند. آن‌وقت در آیه می‌گوید: «دل‌های مردم را عاشق آن چهارده تا بکن.» 👈 حضرت ابراهیم(علیه‌السلام) چه می‌گوید؟ می‌گوید من آمدم مکه، پایه‌ریزی کردم تا در آینده، دل‌های مردم را عاشق این چهارده نفر بکنی؛ یعنی این مکه بشود ، عشاق اهل‌بیت(علیهم‌السلام). @ostadmahdavi_ir
▪️شهادت مظلومانه امام محمدباقر(علیه‌السلام) را به محضر نورانی حضرت ولی‌عصر(ارواحنافداه و همه شیعیان و محبین به آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم. @ostadmahdavi_ir