هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
🔻شرح نهجالبلاغه
📆 شبهای جمعه، (ساعت۲۰)
🔸چهارراه شکرشکن، ابتدای خیابان حافظ، حسینیه جوادالائمه «علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
ایثار.mp3
14.18M
🔻ایثار
🔹ایثار اهلبیت«علیهمالسلام»
🔹توضیح آیات سوره انسان
📆۵شنبه، ۹ اسفند ۱۳۹۷
⏱مدت زمان: ۵۸دقیقه
🔸حسینیه جوادالائمه«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه
🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظهالله
🔹امشب از نماز مغرب و عشاء
🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیهالسلام
@abolhasanmahdavi
🔻شرط آنکه دوستی دو نفر درست و بجا و بادوام باشد، این است که هردو طرف به هم رغبت داشته باشند.
🔹ملاک دوستی صحیح نیز تقواست؛ یعنی دوستی دو انسان پاک و باتقوا که هریک حقیقتاً به دلیل تقوایی که در طرف مقابل هست، با دیگری رفیق شده است، دوطرفه و پایدار خواهد بود و حتی تا قیامت نیز ادامه خواهد یافت.
🔸قرآن کریم در توصیف دوستیها میفرماید: «الأَخِلَّاءُ یَومَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِینَ»؛ دوستان [دنیا] در آن روز، دشمن یکدیگرند، مگر متقین.
@abolhasanmahdavi
🔻اگر رفاقت بین دو نفر یک طرفه باشد، بدین صورت که یک طرف به دوست خود متمایل باشد، در حالیکه دیگری بیرغبت است، دو ضرر در آن رفاقت نهفته است:
1⃣ضرر اول نصیب کسی میشود که به دوست خود بیرغبت است؛ زیرا چنین شخصی بهرهاش از دوستان کم میشود، به سبب آنکه دوستانش را از دست میدهد.
2⃣ضرر دیگر متوجه نفر دوم است؛ زیرا او به شخصی اشتیاق دارد که آن شخص هیچ تمایلی به برقراری دوستی با او ندارد و بیدلیل به او پشت کرده است.
👈ضرر این اظهار علاقه و دوستی، ذلتی است که گریبانگیر شخص علاقهمند میشود.
🔸امیرالمؤمنین«علیهالسلام» هر دو مطلب را به زیبایی، در یک جمله بیان کرده و فرمودهاند: زهد شما به کسیکه راغب به شماست، سبب نقصان بهرهی شماست؛ [زیرا شما به او بیرغبتید؛ پس، از تقوا و کمالات او بهره نمیبرید.] نتیجهی رغبت و اشتیاق شما به کسیکه به شما تمایلی ندارد، ذلّت نفْس شماست.
@abolhasanmahdavi
شرح دعای22؛ جلسه2.mp3
14.75M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه
🔸شرح دعای۲۲؛ جلسه۲
📆 ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
⏱مدت زمان: ۶۰دقیقه
🔻مسجد امام سجاد«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
🔻متأسفانه در جامعهی امروز، نمونههای فراوانی از دوستیهای بیاساس به چشم میخورد.
🔹چه بسیار دانشجویان و جوانان عزیزی که بدون دلیل عقلایی، به همدرسی خود علاقهمند میشوند و بدون سنجش اینکه آیا بین آنان سنخیتی هست یا خیر، این علاقه آغاز و روزبهروز شدید میشود. در برخی مواقع، به ازدواج نیز میانجامد و متأسفانه دیری نمیپاید که این پیوند به طلاق کشیده میشود.
🔸در واقع، بیپایه و سستبودن این تمایل و پیوند به سبب این است که این علاقهمندی بر اساس تقوا نیست؛ بلکه براساس احساس و شهوت است.
✳️بهعکس، در ازدواجهایی که بر اساس تقوا صورت میگیرد و اشخاص باتقوا با یکدیگر پیمان زناشویی میبندند، معمولا جدایی کمتری هم دیده میشود؛ زیرا این پیوند رنگ خدایی گرفته است.
🔹امیرالمؤمنین«علیهالسلام» دربارهی دوستیهایی که بر اساس تقوا و برای خدا نباشد، فرمودند: کسیکه با اقبال شما به او، به شما علاقهمند شود، در هنگامیکه شما به او پشت کردید، همین شخص نیز به شما پشت میکند و در برابر شما زاهد میشود.
🔸یعنی این ارتباط به راحتی گسسته میشود؛ چون تمایل از روی تقوا نبوده و برای مسائل دنیایی است و پشتوانهی عقلی ندارد.
👈پس اگر انسان بر اساس دستور الهی و سنجیده عمل کند، در رفاقت و شراکت و ازدواج و در تمام زندگی خود، به لطف خداوند سبحان دچار مشکل نخواهد شد.
@abolhasanmahdavi
مال و ثروت؛ جلسه20.mp3
1.61M
🔻 #مال_و_ثروت؛ جلسه۲۰
📆 شنبه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۷
⏱مدت زمان: ۶دقیقه
🔸نمازخانه هلال احمر اصفهان
@abolhasanmahdavi
🔻درستی و نادرستی زهد وابسته به متعلق آن است؛ یعنی باید دید که فرودگاه زهد کجاست و شخص به چه چیزی زهد ورزیده است.
🔹اگر بیرغبتی به مسائل دینی باشد، نابجا و نکوهیده است؛ مانند بیاعتنایی به فرد مؤمن که هرچه او ابراز علاقه میکند، این شخص بیاعتنایی میکند.
🔸نیز زهد به عمل صالح، جلسهی خوب، کتاب خوب و اعمال صالحی از این قبیل، نابجا و نکوهیده است.
🔹بهویژه در این مواقع، باید در برابر رذیلهی تکبر هشیار بود و مراقبت کرد که زهد ورزیدن به آنچه باید به آن رغبت داشت، از سرِ تکبر نباشد.
👈برای نمونه، گاهی شخص خودش را برتر از دیگران میبیند و در یک جلسهی دینی شرکت نمیکند یا اگر به ناچار، در مجلسی شرکت کند، با دیگران صحبت نمیشود یا مشغول ذکر گفتن میشود و با این کار وانمود میکند که احتیاجی به سخنان و مواعظ گوینده ندارد و از این بحثها خیلی جلوتر است و از این آقا بیشتر میداند.
🔺بنابراین، گاهی زهدورزیدن به مسائل دینی نشانهی تکبر است و چون شخص خود را برتر از دیگران یا خدای ناکرده بالاتر از فرمانوخدای سبحان میداند، به عمل صالح رغبتی ندارد و اظهار بیمیلی میکند.
@abolhasanmahdavi
🔻ارزشمندبودن یا بیارزش بودن زهد به متعلَق آن بستگی دارد؛ مانند صبر که اگر کارهای نیکو به کار گرفته شود، بسیار عالی است؛ ولی اگر کسی در گناه و معصیت صبر کند، همان صبرِ باارزش در اینجا بیارزش میشود.
🔹مثلا رغبت و علاقهمندی به حجت خدا بسان محبت به خود خدا، امری آخرتی است؛ یعنی اثر آن منحصر به دنیا نبوده و در آخرت نیز برای انسان سودبخش است؛ نیز از عواملی است که در دنیا و آخرت، بیشترین بهره را برای انسان به ارمغان میآورد؛ بنابراین، از بهترین تمایلات معنوی محسوب میشود و محرومکردن خود از آن، خسارت عظیم روحی و ابدی در چی دارد.
🔸از این رو، انسانها باید به آن حضرت، کمال رغبت و بیشترین اشتیاق را داشته باشند؛ زیرا ایشان مقربترین مخلوق به خداوند متعالاند و تمام صفات الهی در وجود ایشان جمع شده است؛ بهگونهای که ایشان میزان خدایی و غیرخداییبودن همه چیز هستند.
👈مقام انسان در آخرت نیز به اندازهی سنخیت و نزدیکی به ایشان است.
سلام الله علیه و عجل الله تعالی فرجه الشریف.
@abolhasanmahdavi
🔻پیامبر گرامی اسلام«صلیاللهعلیهوآله» فرمودند:
وقتی خدا دنیا را خلق کرد، آن را به طاعت خود امر فرمود. دنیا نیز از پروردگارش اطاعت کرد.
🔹پس خداوند سبحان به دنیا فرمود: «با هرکس که طالب تو بود، مخالفت کن و با هرکس که با تو مخالف بود، موافقت کن!»
👈[سپس حضرت فرمودند:] دنیا بر این پیمانی که با خدا بسته، محکم ایستاده است.
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻 #مال_و_ثروت؛ جلسه۴ 📆 شنبه، ۲۱مهر۹۷ ⏱مدت زمان: ۷دقیقه 🔸نمازخانه هلال احمر اصفهان @abolhasanmahdavi
🔻علت مذمتشدن دنیا
🔹مال و ثروت؛ جلسه۴
📆۲۱ مهر ۱۳۹۷
🔸متن کامل را از اینجا👇بخوانید:
http://abolhasanmahdavi.ir/special/show/5580
@abolhasanmahdavi
🔻عجیب است که انسان این قانون را میداند که هر موجود دانی باید فدای موجود عالی شود؛ اما وقتی نوبت به خودش میرسد، خود را فدای موجودی پستتر از خود، یعنی دنیا میکند!
🔹در حالیکه دنیا باید فدای انسان شود و انسان فدای خدا. بنابراین، نباید گمان کرد انسان زاهد بهرهای از دنیا ندارد؛ بلکه دنیا بهسوی او میدود؛ اما او به دنیا "نه" میگوید و به آن پشت میکند.
🔸امیرالمومنین«علیهالسلام» میفرمایند: «کسیکه در دنیا زاهد است، دنیا از او فوت نمیشود.» یعنی دنیا به سراغ او میآید؛ گرچه زاهد دنبال آن نرود.
@abolhasanmahdavi
تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه1.mp3
2.28M
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
🔻تبیین بیانیه گام دوم انقلاب؛ جلسه۱
📆 ۲شنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
⏰مدت زمان: ۸دقیقه
🔸حوزه علمیه صدر بازار-درس خارج فقه
@abolhasanmahdavi
بهداشت جسم؛ جلسه11.mp3
6.53M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۱۱
📆۴شنبه، ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
⏱مدت زمان: ۲۶دقیقه
🔸بیت آیتالله مهدوی
@abolhasanmahdavi
سیدابوالحسن مهدوی
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۴ 📆۴شنبه، ۵ دی ۹۷ ⏱مدت زمان: ۳۷دقیقه 🔸بیت آیتالله مهدوی @abolhasanmahdavi
🔻طبیب از اسماء حسنای پروردگار
🔹بهداشت جسم؛ جلسه۴
📆 ۵ دی ۱۳۹۷
🔸متن کامل را از اینجا👇بخوانید:
http://abolhasanmahdavi.ir/special/show/5597
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
🔻شرح نهجالبلاغه
📆 شبهای جمعه، (ساعت۲۰)
🔸چهارراه شکرشکن، ابتدای خیابان حافظ، حسینیه جوادالائمه «علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
🔻سه نکته ضروری در تأثیرگذاری همنشینی با افراد:
1️⃣همنشینی حتی اگر طولانی هم نباشد، از نظر کیفی تأثیر خود را میگذارد؛
2️⃣انسان از همنشین خود تأثیر خواهد پذیرفت، حتی اگر در فکر و عمل با او مخالف باشد؛
3️⃣بهطور معمول، اثرپذیری از همنشین بد، آسانتر از اثرپذیری از همنشین خوب است؛ زیرا نیازی به زحمت تعقل و تفکر ندارد.
@abolhasanmahdavi
#سیاسی
#رئیس_جمهور
#مجلس
❓پرسش:
کدام قانون یا مسئول است که باید بر ریاست جمهوری نظارت کند و اگر در جایی اشتباه کرد، جلوی آن را بگیرد؟
🔊پاسخ را از آیتالله مهدوی در کانال پرسش و اندیشه بشنوید:
@mahdavi_porseman
🔻ورود ماه رجب، ورود ماه رحمت الهی است. از ماه رجب باید استفادههای بسیار زیادی بکنیم. در حدیث دارد که هروقت ماه رجب وارد میشد، پیامبر خدا«صلیاللهعلیهوآله» مسلمانها را دور خودشان جمع میکردند و میانشان میایستادند خطبهای را میخواندند.
🔹حمد خدا و ثنای الهی را میگفتند، نام انبیای قبل از خودشان را ذکر میکردند و بر آنها درود میفرستادند، بعد میگفتند: «أَيُّهَا الْمُسْلِمُونَ قَدْ أَظَلَّكُمْ شَهْرٌ عَظِيمٌ مُبَارَكٌ» شهر عظیمی که مبارک است بر شما سایه افکنده و این شهر، شهرِ اَصبّ یعنی ماهی است که ریزش در آن زیاد است.
🔸«وَ هُوَ شَهْرُ الْأَصَبِّ يَصُبُّ فِيهِ الرَّحْمَةَ عَلَى مَنْ عَبَدَهُ إِلَّا عَبْداً مُشْرِكاً أَوْ مُظْهِرَ بِدْعَةٍ فِي الْإِسْلَامِ» رحمت الهی، بر کسی که بندگی خدا را میکند نازل میشود؛ مگر اینکه بندۀ مشرکی باشد یا بخواهد بدعتی در اسلام ایجاد کند.
@abolhasanmahdavi
شرح حکمت203نهجالبلاغه.mp3
11.72M
🔻 #شرح_حکمت ۲۰۳ نهجالبلاغه
🔹توضیحی پیرامون لیلةالرغائب
📆 ۵شنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۷
⏱مدت زمان: ۴۸دقیقه
🔸حسینیه جوادالائمه«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
🔻اول ماه رجب، ولادت اماممحمدباقر«علیهالسلام» است. ولادت آن حضرت در سال ۵۷ قمری واقع شد.
🔹امام پنجم«علیهالسلام» تا سال ۶۱ که جریان کربلا اتفاق افتاد، حدود ۴ سالشان بود و در قضیۀ کربلا هم حضور داشتند و جریانها را از نزدیک میدیدند.
🔸در زمان امامباقر«علیهالسلام» برای نشر معارف اسلامی، اخلاق و احکام فرصت خوبی اتفاق افتاد.
🔹بهخلاف پدر بزرگوارشان، یعنی امامزینالعابدین«علیهالسلام» حدوداً ۳۵ سال بعد از جریان کربلا در قید حیات بودند و دشمنان اجازه نمیدادند امام چهارم«علیهالسلام» جلسهای ترتیب بدهند و معارف دین را به مردم منتقل بکنند.
🔸اما در زمان امام پنجم«علیهالسلام» دولت بنیامیه داشت افول میکرد و بنیالعباس علیه آنها اقداماتی کرده بودند. مقداری نظارت غاصبین خلافت بر امام کمتر شد و امام توانستند رسماً جلساتی را در منزل بگیرند.
🔹شاگردان خدمت امام میآمدند و حضرت علوم فراوانی را منتشر کردند که به همین مناسبت حضرت را «باقرالعلوم» نامیدند؛ یعنی انسانی که شکافندۀ همۀ علوم است.
@abolhasanmahdavi