May 11
📆۲۱تیرماه؛ روز عفاف و حجاب
🔻آیههای متعدد قرآن کریم از #حجاب سخن گفتهاند. در اینجا یک آیه را ذکر میکنیم تا به پیوند عمیق عقل و وحی بیشتر توجه کنیم:
«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لأزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ»(احزاب، ۵۹.)
معنای سادۀ آیه این است: پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مسلمانان سفارش کن که با چادرهایشان خود را کامل و نیکو بپوشانند. اینجور پوشش بهتر است برای آنکه آنان را به پاکدامنی بشناسند و اذیتشان نکنند.
🔹نکتههای فراوانی در این چند کلمه نهفته است که برخی را بازگو میکنیم:
🔸این آیۀ شریفه به پیامبر میفرماید: اول زنان و دختران خودت، سپس بقیۀ زنها. از نکاتی که این تأکید ویژه به ما میفهماند، این است: رهبر بزرگ اسلام پوشش کامل را از همسران و دختران خود آغاز میکنند؛ آنان نیز از شرّ بیماردلان در امان نیستند، چه رسد به زنان و دختران ما!
🔸وسیلۀ حجاب را با واژۀ «جلابیب» گفته که جمع جلباب بوده و از ریشۀ «جلب» است. جلب یعنی سوقدادن و کشاندن چیزی از جایی به جایی. نمونهاش هم جلبِ لباس است: پوشش را میکشاند. کجا؟ «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ»؛ یعنی دورتاردور خودشان بگیرند. درحقیقت، پوشش را باز نگذارند.
🔸جلب و جلباب ازنظر واژهشناسی، چند تفاوت دارند؛ ازجمله اینکه اصل کلمۀ جلب سهحرفی (ج، ل، ب) است و جلباب پنجحرفی (ج، ل، ب، ا، ب). در زبان عربی، افزایش حرف نشانۀ تقویت و تکرار معناست و تکرار معنا یعنی استمرار. همچنین الف هم که به شکل ایستاده نوشته میشود، یعنی استقامت در عمل؛ بنابراین، این پوششِ زن باید دائمی باشد.
🔸فرمود: «يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ» (به خودشان نزدیک بکنند)؛ یعنی پوشش را باز نکنند که لباس زیر آن پیدا باشد.
🔸«عَلَيْهِنَّ» گویای این است که جلباب پوششی سرتاسری است؛ ازاینرو، غیر از «خُمُر»ی است که در آیۀ۳۱سورۀ نور، سفارش شده و بهمعنای مقنعه و روسری است که سر و گردن و روی سینه را کاملاً میپوشاند: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ».
🔸عبارت «ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ» علت را گفته: با این پوشش، بینندگان تقوا و عفت و پاکدامنی آنها را بهتر میشناسند و آزارشان نمیدهند.
👈این استدلال محکم، بخشی از رهنمودهای عقل است، به نظر شما با این اوصاف، امکان دارد این پوشش چیزی جز «چادر» باشد؟!
@abolhasanmahdavi
🔻از دیدگاه عقل و وحی، محور اساسی حضور زنان در جامعه و در برابر نامحرم، یک نکته است: رعایت حدود شرعی و قانونی و خودداری از خودنمایی و جلب توجه.
🔹از لابهلای دلایل عقلی، این مطلب بهوضوح پیداست. برای روشنترشدن موضوع از دیدگاه وحی نیز چند نکته را کوتاه، مرور میکنیم:
🔸خودنمایی نکردن: «لَا تَبَرَّجْنَ» (خودنمایی نکنید.)"احزاب،۳۲"
🔸پنهانکردن زینتها: «لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» (زیور و آرایش خود را آشکار نکنند.)"نور،۳۱"
🔸آرایشنکردن: «لَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ» (زیور و آرایش خود را آشکار نکنند.)"نور،۳۱"
🔸صدانکردن پا و کفش هنگام راهرفتن: «لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ» (پاهاى خود را چنان بر زمين نكوبند تا آن زينتى كه پنهان كردهاند، جلب توجه کند.)"نور،۳۱"
🔸مراقبت از نگاه: «يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ» (ديدگان خود را فرو بندند [و چشمچرانی نکنند].)"نور،۳۱"
🔸تحریکآمیز سخننگفتن: «فلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا» (صدا را نازک نکنید و با ناز و کرشمه حرف نزنید تا کسیکه مرض دارد، مبادا به شما طمع کند! و در کل، پسندیده [و باادب] حرف بزنید.)"احزاب،۳۲"
🔸خوشبونکردن خود: «أَيُّ امْرَأَةٍ تَطَيَّبَتْ ثُمَّ خَرَجَتْ مِنْ بَيْتِهَا فَهِيَ تُلْعَنُ حَتَّى تَرْجِعَ إِلَى بَيْتِهَا مَتَى مَا رَجَعَتْ» (هر زنی خود را خوشبو کرده و از منزل بیرون رود، تا وقتی برگردد، پیوسته مورد لعنت قرار میگیرد و از رحمت الهی دور است.)"از رسول اکرم در الکافی، ج۵: ۵۱۸"
@abolhasanmahdavi
🔻«چادر سیاه» بال مشکی پرواز است و با فروغی تابناک، چشمان هوسناک را میراند؛ شخص را میپوشاند و شخصیت را نمایان میسازد؛ سلوک پاکان است و پاکسیرتی را فریاد میزند که «از كوزه همان برون تَراود كه در اوست.»
👈مبانی و آثار بحث «حجاب» و « چادر» در بیان
آیتالله سیدابوالحسن مهدوی را در اینجا پی بگیرید:
http://abolhasanmahdavi.ir/lecture/420/
بهداشت جسم؛ جلسه18.mp3
6.25M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۱۸
📆۴شنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۲۵دقیقه
🔸بیت آیتالله مهدوی
@abolhasanmahdavi
شرح حکمت210نهجالبلاغه.mp3
9.71M
🔻 #شرح_حکمت ۲۱۰ نهجالبلاغه
📆 ۵شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۸
⏱مدت زمان: ۳۹دقیقه
🔸حسینیه جوادالائمه«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه
🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظهالله
🔹امشب از نماز مغرب و عشاء
🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیهالسلام
@abolhasanmahdavi
شرح دعای23؛ جلسه4.mp3
14.96M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه
🔸شرح دعای۲۳؛ جلسه۴
📆 ۲۱ تیر ۱۳۹۸
⏰مدت زمان: ۶۱دقیقه
🔻مسجد امام سجاد«علیهالسلام»
@abolhasanmahdavi
🔻از دستور هایی که در روایات اهل بیت«علیهمالسلام» وارد شده است، تأسی به سیره و سُنت پیامبر گرامی اسلام«صلیاللهعلیهوآله» است.
🔹وجود مبارک پیامبر خدا نیز از نعمتهای حلال دنیا استفاده میکردند. ایشان هیچکدام از نعمتهای حلال را بر خودشان حرام نکردند؛ بنابراین، ما نیز نباید حلالی را حرام کنیم؛ زیرا اگر بنا بود نعمتی بر ما حرام باشد، پیامبر الهی حتماً آن را برای مردم بیان میفرمودند.
🔸از سوی دیگر، وجود مبارک ایشان هیچگاه در زندگی زیادهرَوی نمیکردند و همواره در امکانات زندگی و در مصرف، به حداقل بسنده میکردند.
🔹چنین نبود که حتما همیشه غذای خوش طعم و مناسب بخورند: گاهی نان خشک می خوردند و گاهی نیز چیزی برای خوردن نداشتند.
🔸حکایت های زیبایی که از روحیه پیامبر نقل شده، بسیار زیباست و هریک از آن ها انسان را برای خود سازی تحریک میکند. ایشان حتی به پردهای که در منزل دخترشان نصب شده بود، حساس بودند و مایل نبودند به همین اندازه نیز دخترشان به دنیا توجه کنند.
👈البته معنای این کار این نیست که ما نیز در زمان فعلی چنین کاری کنیم؛ بلکه ما طبق دستور روایات، وظیفه داریم موقعیت زمان و مکان را در نظر بگیریم و با توجه به شأن خودمان عمل کنیم. آنچه در تأسی به سُنت پیامبر«صلیاللهعلیهوآله» اهمیت دارد، از سویی همان تحصیل روحیهی زهد است و از سوی دیگر رعایت قناعت و کفاف در مقام عمل است.
✳️برای رعایت قناعت (روحیهی اکتفا به کمتر از حد نیاز) و کفاف (اکتفاکردن به اندازهی نیاز در مقام عمل)، هر کس باید سطح زندگی خود و شأن خود را در نظر بگیرد. طبیعی است در تعیین مقدار حد نیاز، افراد با هم متفاوتاند.
👈ماجرای حمادبنعیسی خواندنی است:
در محضر امام صادق«علیهالسلام» بودم که مردی به آن حضرت عرض کرد: «خدا شما را اصلاح کند! شما فرمودید که علیبنابیطالب"علیهالسلام" لباس زبر و خشن در بر میکرد و پیراهن چهاردرهمی میپوشید و مانند اینها؛ در صورتی که بر تن شما، لباس نو میبینیم»
حضرت به او فرمودند: «همانا علیبنابیطالب"علیهالسلام" آن لباسها را در زمانی میپوشید که انگشتنما نبود و اگر آن لباس را این زمان میپوشید، به بدی انگشتنما میشد؛ پس بهترین لباس هر زمان، لباس مردم آن زمان است؛ ولی قائم ما اهلبیت"علیهالسلام" زمانی که قیام کند، همان جامهی علی"علیهالسلام" را پوشیده و به روش علی"علیهالسلام" رفتار میکند.» [زیرا آن حضرت همچون جدش حضرت امیرالمومنین«علیهالسلام»، حکمفرمایی و زمامداری میکند و وظیفهی امام در زمان حکومتش این است که خود را در ردیف مردم فقیر آورد.]
@abolhasanmahdavi