feq-haj-(99-3-12).mp3
24.62M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع: #حج_12_03_1399
فقه نظام.mp3
12.31M
🔵فایل صوتی بیا نات فقیه محقق آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله در تبیین مبانی #فقه_معاصر ، #فقه_نظام ، #فقه_حکومت_و_سیاست https://eitaa.com/ayatollahseyfi
فقه نظام پرسش وپاسخ.mp3
15.93M
🔵فایل صوتی پرسش و پاسخ در تبیین مبانی #فقه_معاصر ، #فقه_نظام ، #فقه_حکومت_و_سیاست https://eitaa.com/ayatollahseyfi
feq-haj-(99-3-13).mp3
25.13M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_13_03_1399
feq-haj-(99-3-14).mp3
25.92M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_14_03_1399
feq-haj-(99-3-15).mp3
24.95M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #_15_03_1399
feq-haj-(99-3-17).mp3
26.42M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_17_03_1399
هدایت شده از آیت الله سیفی مازندرانی
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 امروز که نظام اسلامی تشکیل شده است فقه نباید در طهارت و دیات و .... متوقف شود و عمر را صرف آن کنیم درحالی که این همه مسایل جدید رخ داده است؛ #فقه_فعال، فقه کارآمد در همه موارد و حتی در میدان نبرد و حمله و مبارزه با استکبار و نظام سلطه است تا برای آن پاسخ داشته و حکم قاطع بدهد.
🔴 بعد از غیبت صغری فقه به تدریج رو به خمودی رفته است و در طول تاریخ نیز فقها، فقه را میخواندند، اما کمتر شاهدیم که فقه وارد عرصه اجتماعی شده باشد در حالی که براساس آیات قرآن، فقه باید منجر به صدور حکم و اداره اجتماع شود زیرا رسالت انبیاء این بوده است.
این همه آیاتی که در قرآن در مورد سیاست خارجی و تعامل با بیگانه و اجرائیات شئون حکومت بیان شده کم کم از دوره ائمه رو به فراموشی رفت در حالی که فقه فعال، فقه کارآمد در همه عرصهها و مخصوصا مهمترین عرصهها یعنی عرصه امنیت و سیاست و اقتصاد است.
✳️استاد سیفی مازندرانی(زیدعزه) ، ۴ آبان ماه در همایش فقه فعال
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
feq-haj-(99-3-18).mp3
24.44M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع #حج_18_03_1399
feq-haj-(99-3-19).mp3
23.87M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_19_03_1399
feq-haj-(99-3-20).mp3
23.31M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : حج_20_03_1399
🖋 چند سؤال از محضر فقیه محقق آیت الله سیفی مازندرانی در موضوع تکثیر نسل❇️
✳️متن سؤال:
محضر محترم حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
سلام علیکم
پرسشهائی در زمینه تکثیر نسل در جامعه مطرح است، تقاضا می شود در صورت امکان به صورت تفصیلی به آنها پاسخ فرمائید:
۱- آیا تکثیر نسل از دیدگاه روایات و نصوص امری مطلوب به شمار می آید یا خیر؟
۲- وظیفه حکومت اسلامی در این باره چیست؟
۳- با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبریدام ظلّه العالی در مورد ضرورت تکثیر نسل و اولویت آن نسبت به بسیاری از امور ، آیا مصوباتی که بر خلاف نظرات ایشان می باشد جنبه شرعی دارد یا خیر؟
روح الله آسوده
✳️ پاسخ استفتاء :
بسمه تعالی
پاسخ سؤال اول: تکثیر اولاد و نسل في حد نفسه و به عنوان اولی در شرع مقدّس اسلام امری مستحب است. و این از نصوص مستفیضه استفاده می شود، مثل:
1 – موثقه محمد بن مسلم، عن ابی عبدالله علیه السلام، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:«أکثروا الولد اُکاثر بکم الاُمم غداً».(کافی: ج 6، ص 2، ح 3)
2 – روایت صحیحهی محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام ، فرمود:«إن رسول الله صلی الله علیه و آله قال: تزوّجوا فانّي مکاثر بکم الامم غداً في القیامة حتی أن السقط یجيءُ علی باب الجنة فیقال: اُدخل الجنة. فیقول: لا أدخُل حتی یدخل أبواي الجنّة قبلي» (وسائل الشیعة: باب 1 از مقدمات نکاح، ح 2) وجه دلالت آن: تعلیل امام علیه السلام به جمله:«فانی مکاثرٌ بکم الاُمم غداً» است؛ چرا که ظهور در این معنی دارد که: تأکید پیامبر بر ازدواج به خاطر تکثیر نسل مؤمنین است، زیرا که مایه افتخار و مباهات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فردای قیامت در محضر انبیاء و امت های گذشته است.
3 - و نیز صحیحهی عبدالله بن سنان دقیقاً بر همین معنا دلالت دارد. (وسائل الشیعة: ب 15 از ابواب مقدمات نکاح، ح 1 / کافی: ج 5، ص 333، ح 1)
4 - در صحیحه ابی حمزه از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت گردید که فرمود:«خیر نسائکم الولود العفیفة» بهترین زنان شما امت، زنانی هستند که دارای فرزندان زیاد و پاکدامن باشند.(وسائل الشیعة: ب 6 از ابواب مقدمات نکاح، ح 2)
در این زمینه روایات فوق حد استفاضه و در حد تظافر بلکه تواتر است. و ما به تفصیل این روایات و مدالیل آنها را در جلد اول و دوم کتاب «حلقات الفقه الفعال» مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم.
آنچه بیان گردید حکم اولی تکثیر اولاد و ازدیاد نسل مؤمنین است، ولی گاهی به عنوان ثانوی واجب می شود. مثل آن صورتی که در اثر تقلیل نسل نو اکثر جمعیت را سالخوردگان تشکیل دهند و جمعیت جوانان اندک شده و موجبات ضعف کیان اسلام و مسلمین و سستی ارکان حکومت و کند شدن یا توقف پیشرفت و سبب رکود اقتصاد و ضعف بنیان دفاعی حکومت اسلامی شود. در این گونه موارد ازدیاد نسل و تکثیر اولاد بر همگان به عنوان ثانوی واجب می شود و این وجوب متوقف بر حکم ولیّ امر نیست، بلکه في نفسه در شرع برای آحاد مکلفین ثابت است.
پاسخ سوال دوم: یکی از مهمترین وظائف حکومت اسلامی احیای سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت عصمت علیهم السلام است که در صریح قرآن کریم به آن ترغیب گردید. فرمود:«لَقَد کَانَ لَکُم فِي رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ» (احزاب: 21)و سید الشهداء علیه السلام در خطاب به برادرش محمد حنفیه در بیان فلسفه قیام خونین خود فرمود:«أنی اُرید أن... أسیر بسیرة جدي و أبی علي بن أبی طالب».(بحار الأنوار: ج 44، ص 329)
پاسخ سؤال سوم: به مقتضای ادلّه ولایت مطلقهی فقیه هرگونه مصوبّه، لایحه، بخشنامه ومانند آن در صورتی که بر خلاف سیاست ولی امر مسلمین یا در جهت مخالفت با حکم ایشان باشد غیر مشروع و عمل به آن اطاعت از طاغوت است.
تاریخ: شانزدهم شوال سنه ی 1441 هـ.ق
برابر 19خرداد سال 1399 هـ.ش
حوزه ی علمیه قم :
علی اکبر سیفی مازندرانی
@ayatollahseyfi
feq-haj-(99-3-21).mp3
25.93M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع: #حج_21_03_1399
هدایت شده از آیت الله سیفی مازندرانی
#اطلاعیه
#دعوت_به_همکاری
👈🏻 معهد الاجتهاد الفعال از فضلای واجد شرائط جهت امور ویراستاری ، دعوت به همکاری می نماید.
🔴 شرایط متقاضیان:
✳️ دارای سابقه ویراستاری کتب فقهی و اصولی
✳️ سابقه حداقل 5 سال شرکت در دروس خارج
✳️ احراز صلاحیت ویراستاری از طریق ویرایش فایل نمونه
✳️ فرد متقاضی که از مهارت و رزومه موفقی در زمینه ویرایش کتب برخوردار باشد در اولویت قرار دارد.
✳️ نوع قرار داد مؤسسه به صورت ساعتی و دور کاری و با حقوق مکفی است.
🌐 آیدی ثبت نام: @Mahdy_j
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
feq-haj-(99-3-22).mp3
24.09M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_22_03_1399
هدایت شده از پاسخ به شبهات
feq-haj-(99-3-24).mp3
25.96M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_24_03_1399
feq-haj-(99-3-25).mp3
28.51M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_25_03_1399
feq-haj-(99-3-26).mp3
26.59M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع: #حج_26_03_1399
feq-haj-(99-3-27).mp3
25.99M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_27_03_1399
feq-haj-(99-3-28).mp3
27.61M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_28_03_1399
feq-haj-(99-3-29).mp3
28.9M
فایل صوتی درس خارج #فقه با موضوع : #حج_29_03_1399
با سلام محضر مبارک حضرت آیتالله سیفی مازندرانی
✳️ اخیرا اظهارنظرهایی درباره حکم قتل فرزند توسط پدر مطرح شده است، و برخی افراد عدم قصاص پدر در قتل فرزند را نوعی مالکیت پدر بر فرزند تعبیر کرده اند، و آن را صرفا یک برداشت فقهی از سوی فقها و نه متکی به آیات قرآن دانسته اند.
❓با توجه به این اظهار نظرها سوالات زیر مطرح می شود که تقاضا دارم پاسخ بفرمایید.
(مجید راسخی)
🔴 بر اساس فقه اهل بیت آیا پدر قاتل فرزند قصاص می شود یا خیر؟ و آیا در این زمینه مستندات قرآنی و روایی وجود دارد؟
✅ قصاص پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است به اتفاق فقها و بدون هیچ مخالفی جایز نیست، بلکه در کلمات فقها امامیه تصریح به اجماع بر آن شده است، و در ریاض و جواهر ( جواهر الکلام ج ۴۲ ص ۱۶۹ و ریاض المسائل ج ۱۴ ص ۹۱ ، موسوعه السید الخوئی / مبانی تکمله المنهاج : ج ۴۲ ص ۸۷) و سایر کتب فقهی معتبر به این اجماع تصریح و به استفاضه نقل شده است.
⭕️ و نیز روایات صحاح مستفیضه به صراحت دلالت بر عدم جواز قصاص پدر به سبب قتل فرزند دارد( وسائل الشیعه ب ۳۲ من ابواب قصاص النفس) ولکن برخی روایات بالخصوص دلالت بر ضرب شدید و تبعید و نفی بلد پدر قاتل دارد ولی سند آن ضعیف است( وسائل الشیعه ب ۳۲ از ابواب قصاص ح ۹).
⭕️ ولی دیهی فرزند مقتول بر پدر واجب است که تعلق به ورثهی فرزند دارد ، دلیل آن _ علاوه بر آیه شریفه: ( فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ) و فتوای اصحاب _ روایت معتبره ظریف (طریف) بر ثبوت دیه فرزند مقتول میباشد که علی التحقیق سند این روایت معتبر است.
⭕️ و اما تعزیر پدر _ علاوه بر دیه _ توسط حاکم بر حسب تشخیص ایشان جایز است و این به دلیل عموم صحیحه حماد بن عثمان (وسائل الشیعه ب ۱۰ از ابواب بقیه الحدود ح ۳) بر جواز تعزیر کل من ارتکب معصیه به تشخیص الحاکم می باشد، بنابراین قصاص پدر قاتل جائز نیست، و دیه فرزند مقتول بر پدر واجب است و به وراث فرزند تعلق میگیرد و حاکم شرع بر حسب تشخیص مصلحت میتواند پدر او را تعزیر نماید.
🔴 در فرض عدم قصاص حکمت و فلسفه عدم قصاص پدر در قتل فرزند چیست؟
✅ حکمت عدم قصاص پدر قاتل فرزند حق بزرگ پدر بر فرزند است که در روایات صحیحه به آن تصریح شده است.
در صحیحه محمد بن مسلم ( وسایل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۵۸ ح ۱ ب ۷۹) از رسول خدا سوال شد چه کسی بیشترین حق را بر مرد دارد ؟رسول خدا فرمود: پدر.
البته این از مصالح و حکمت های حکم است نه علت ، که حکم دائر مدار آن باشد.
🔴 آیا این بدین معناست که از نظر شرع مقدس برای پدر جایز است فرزندان خود را بکشد؟
✅پاسخ: حرمت قتل فرزند توسط پدر از ضروریات دین است چون مشمول آیه ی (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا ) که صریح در حرمت قتل هر انسان مومن است می باشد.
و هیچ روایتی حتی ضعیف دلالت بر استثناء پدر از اطلاق این آیه وارد نشده است و نیز کسی از فقها اعم از علماء شیعه و سنی فتوا به جواز قتل فرزند توسط پدر نداده است و حرمت آن مورد اتفاق همه علمای اسلام میباشد.
🔴. در صورتی که پدری عادت به کشتن فرزندان خود نماید آیا حکم قصاص ثابت است؟
✅ پاسخ : نه هیچ دلیلی بر قصاص پدر در فرض مذکور نیست مگر به عنوان ثانوی با تشخیص ولی امر در جهت حفظ مصالح اسلام و مسلمین.
🔴 آیا عدم قصاص پدر در قتل فرزند ناشی از مالکیت پدر بر فرزند است و آیا این صرفا یک برداشت فقهی از ناحیه فقها است؟
✅ پاسخ : هرگز چنین ملازمه ای نیست، اما اینکه در روایت وارد شده است انت و مالک لابیک مقصود حق حرمت پدر بر فرزند است نه مالکیت به حمل شایع ، حتی انسان بر نفس خود به اتفاق نص و فتوی مالک نیست ، از اینرو حرمت اضرار و جنایت بر نفس (قطع یا قتل) از مسلمات فقه و اجماع همه فقهاست.
همه احکام فوق الذکر به استناد آیات شریفه قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است ، که به برخی از آنها اشاره کرده ایم.
البته چون نفی قصاص پدر قاتل فرزند بر خلاف اطلاقات کتاب و سنت و اصول و قواعد مسلمه است لذا باید اقتصار بر موردش نمود و در سایر حدود اثبات نفی حد، نیاز به دلیل دارد.
۱۸ تیر ماه ۱۳۹۹
۱۶ ذی القعده ۱۴۴۱
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
https://eitaa.com/joinchat/1864433688C6e3b02e090