eitaa logo
دروس آیت الله سیفی مازندرانی
1.6هزار دنبال‌کننده
319 عکس
361 ویدیو
111 فایل
در این کانال دروس عمومی و لجنه های تخصصی بارگذاری می گردد. نشانی کانال حفظ و نشر آثار آیت الله سیفی مازندرانی👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/seyfimazandrani_com
مشاهده در ایتا
دانلود
osol-(401-9-20).mp3
15.69M
🌐فایل صوتی درس خارج 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
feq-(401-9-21).mp3
15.62M
🌐فایل صوتی درس خارج 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
osol-(401-9-21).mp3
15.44M
🌐فایل صوتی درس خارج 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
osol-(401-9-22).mp3
14.22M
🌐فایل صوتی درس خارج 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
tafsir-(401-9-22).mp3
12.77M
فایل صوتی درس 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: وَقُلۡنَا يَـٰٓـَٔادَمُ ٱسۡكُنۡ أَنتَ وَزَوۡجُكَ ٱلۡجَنَّةَ وَكُلَا مِنۡهَا رَغَدًا حَيۡثُ شِئۡتُمَا وَلَا تَقۡرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
tafsir-(401-9-23).mp3
12.24M
فایل صوتی درس 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: وَقُلۡنَا يَـٰٓـَٔادَمُ ٱسۡكُنۡ أَنتَ وَزَوۡجُكَ ٱلۡجَنَّةَ وَكُلَا مِنۡهَا رَغَدًا حَيۡثُ شِئۡتُمَا وَلَا تَقۡرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
qavaede-feq-(401-9-23).mp3
14.25M
🔊فایل صوتی درس 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
mostahdese-(401-9-23).mp3
11.06M
🔊فایل صوتی درس خارج 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
📢 اطلاعیه | 🔸جلسه پرسش و پاسخ استدلالی پیرامون مسأله با حضور فقیه محقق حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) در محل مرکز تخصصی فقه و اصول «معهد الاجتهاد الفعال» برگزار شد. 🔹متن سوالات + :👇 1️⃣سوال اول: اساسا ماهیت محاربه چیست؟ همه ی فقهای ما تعریف کرده اند محارب را به «من شهر سلاحه لاخافة الناس»، کسی که شهر سلاح کرده است برای اخافه ناس. چیزی که ممکن است مطرح بشود «قصد اخافه» است - که حتما قصد اخافه داشته باشد - ، جوابش این است که قصد اخافه متیقن آن است، اما اگر چنانچه بگونه ای شهر سلاح بکند که ذات این شهر سلاح اخافه ایجاد میکند و خودش هم عالم است که این اخافه ایجاد میکند، بدون تردید داخل در همین «من شهر سلاحه لاخافه الناس» است، از آن زمانی که سلاح را برکشیده است – چه سرد و چه گرم – و فهمید که دیگران فرار میکنند و میترسند – کما اینکه ما دیدیم در این اغتشاشات اخیر – همان لحظه علم پیدا میکند که اینجا اخافه ایجاد شده است، از آن لحظه به بعد [این عنوان] «من شهر سلاحه لاخافه الناس» صادق هست، ولو اینکه در ابتدای شهر و اظهار کردن و کشیدن سلاح این قصد را نداشته باشد. 2️⃣ سوال دوم: آیا صدق عنوان محارب مجوز اعدام هست یا باید محارب دست به قتل هم بزنند؟ امام راحل عظیم الشأن ما ایشان نظرشان این است که لازم نیست حتی بکشد، اصلا لازم نیست که جرح هم بکند، همینکه شمشیر را کشید برای اخافه – حتی اگر جرح هم نکند – نظر امام این است که حق حاکم شرعی است که او را بکشد 3️⃣ سوال سوم: آیا حکم محارب با توبه کردن و اظهار پشیمانی او تغییر پیدا میکند یا خیر؟ اگر قبل از آنی که دستگیر بشوند توبه کنند، لکن خودشان با اختیار خودشان رفتند خود را معرفی کردند و گفتند ما چنین کاری کردیم ولی واقعا پشیمان شده ایم، توبه کردیم... خب این کسی که خودش می آید خودش را معرفی میکند – و هنوز کسی دستگیر است او را - و اظهار توبه بکند، اینجا در آیه شریفه دارد که توبه شان قبول است و حاکم هم حق دارد که اینها را عفو بکند، اما بعد از اینکه او را گرفتند - و در حال فرار بود سر مرز – و آوردند، آنوقت اگر چنانچه توبه کرد این توبه هیچ فایده ای ندارد در قانون شرع، – ولو اینکه در نزد خدا قبول است [توبه او] – اما با حکم الهی شرعی این باید قتل بشود – ولو اینکه توبه اش اگر واقعی باشد خدا میبخشد او را – . [اما] فقیه اگر اینجا [بعد از دستگیری محارب او را] ببخشد، فردای قیامت مجازات [و] عذاب میشود. 4️⃣ سوال چهارم: در صدق عنوان محارب با توجه به آنچه که فرمودید قصد «اخافه» لازم نیست؟ فرض میگیریم که کسی در میان اینها [اغتشاشگران] قصد اخافه نداشته باشد – بله قبول است – اما وقتی که کشید قمه را دید طرف دارد فرار میکند، اینجا علم پیدا کرد به اینکه این طرف ترسیده است، پس اخافه الان صادق شد - علم وجدانی پیدا کرده است - ، از این لحظه [به بعد] ادامه بدهد در حکم محارب است. 5️⃣ سوال پنجم: گفته میشود که هر چند اینها - [اغتشاشگران] - سلاح کشیده اند، اما شهر سلاح اینها در مقابله با حکومت است، پس آن قید «لاخافة الناس» اینجا صادق نیست، نظر حضرتعالی در این رابطه چیست؟ اینکه قصد براندازی حکومت داشته باشند یا طرف مقابل خود را حکومت ببینند یا اینکه بخواهند به حکومت ضربه بزنند، منافات ندارد با اینکه از طریق ایجاد خوف، رعب، وحشت و نا امنی آن هدف خودشان را پیاده بکنند - بنا بر این - ، این مانع صدق «لاخافة الناس» نمی شود. علاوه بر اینکه - اینهایی که محرز شده است چنین قصدی دارند - مصداق باغی هستند. [و] این [صدق عنوان باغی] اختصاص به [حاکم بودن] امام معصوم ندارد، اختصاص به زمان حضور [امام هم] ندارد، و مجازات باغی بدون شک و تردید قتل است – بعد از موعظه و نصیحت ابتدایی – ، که [البته] میدانید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دائماً در حال نصیحت به اینها است. 6️⃣ سوال ششم: نظر حضرتعالی در رابطه با گفتگوی مسئولین با زنانی که علنا اقدام به کشف حجاب می نمایند چیست؟ امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین خدا است، خیمه اسلام به این امر به معروف و نهی از منکر می تواند بایستد و پابرجا باشد. در روایتی از امام باقر آمده است: یا امر به معروف و نهی از منکر بکنید و یا عذاب همه شما را میگیرد - و خشک و تر هم نمیکند - . در بعضی روایات دارد که: عذاب یعنی؛ گرفته شدن حکومت عادله از دست شما و به حکومت طواغیت و مستکبران و فساق دچار شدن. در موثقه سکونی - از امام صادق - از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل میکند: «أمرنا رسول الله ص أن نلقی أهل المعاصی بوجوه مُکفَهِرة» یعنی از اول با اینها با ترش رویی و خشونت برخورد بکنید، چون اینها اهل منطق نیستند و اهل معصیت هستند. ☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ | سوال اول: اساسا ماهیت محاربه چیست؟ همه ی فقهای ما تعریف کرده اند محارب را به «من شهر سلاحه لاخافة الناس»، کسی که شهر سلاح کرده است برای اخافه ناس. تبعا اینجا چیزی که ممکن است مطرح بشود «قصد اخافه» است - که حتما قصد اخافه داشته باشد - ، جوابش این است که قصد اخافه متیقن آن است، اما اگر چنانچه بگونه ای شهر سلاح بکند که ذات این شهر سلاح اخافه ایجاد میکند و خودش هم عالم است که این اخافه ایجاد میکند، بدون تردید داخل در همین «من شهر سلاحه لاخافه الناس» است، از آن زمانی که سلاح را برکشیده است – چه سرد و چه گرم – و فهمید که دیگران فرار میکنند و میترسند – کما اینکه ما دیدیم در این اغتشاشات اخیر – همان لحظه علم پیدا میکند که اینجا اخافه ایجاد شده است، از آن لحظه به بعد [این عنوان] «من شهر سلاحه لاخافه الناس» صادق هست، ولو اینکه در ابتدای شهر و اظهار کردن و کشیدن سلاح این قصد را نداشته باشد. ☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ | سوال دوم: آیا صدق عنوان محارب مجوز اعدام هست یا باید محارب دست به قتل هم بزنند؟ امام راحل عظیم الشأن ما ایشان نظرشان این است که لازم نیست حتی بکشد، اصلا لازم نیست که جرح هم بکند، همینکه شمشیر را کشید برای اخافه – حتی اگر جرح هم نکند – نظر امام این است که حق حاکم شرعی است که او را بکشد ☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ | سوال سوم: آیا حکم محارب با توبه کردن و اظهار پشیمانی او تغییر پیدا میکند یا خیر؟ اگر قبل از آنی که دستگیر بشوند توبه کنند، لکن خودشان با اختیار خودشان رفتند خود را معرفی کردند و گفتند ما چنین کاری کردیم ولی واقعا پشیمان شده ایم، توبه کردیم... خب این کسی که خودش می آید خودش را معرفی میکند – و هنوز کسی دستگیر است او را - و اظهار توبه بکند، اینجا در آیه شریفه دارد که توبه شان قبول است و حاکم هم حق دارد که اینها را عفو بکند، اما بعد از اینکه او را گرفتند - و در حال فرار بود سر مرز – و آوردند، آنوقت اگر چنانچه توبه کرد این توبه هیچ فایده ای ندارد در قانون شرع، – ولو اینکه در نزد خدا قبول است [توبه او] – اما با حکم الهی شرعی این باید قتل بشود – ولو اینکه توبه اش اگر واقعی باشد خدا میبخشد او را – . [اما] فقیه اگر اینجا [بعد از دستگیری محارب او را] ببخشد، فردای قیامت مجازات [و] عذاب میشود. ☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ | سوال چهارم: آیا قصد در بحث اخافه الناس هم دخیل است؟ فرض میگیریم که کسی در میان اینها [اغتشاشگران] قصد اخافه نداشته باشد – بله قبول است – اما وقتی که کشید قمه را دید طرف دارد فرار میکند، اینجا علم پیدا کرد به اینکه این طرف ترسیده است، پس اخافه الان صادق شد - علم وجدانی پیدا کرده است - ، از این لحظه [به بعد] ادامه بدهد در حکم محارب است. ☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ | سوال پنجم: گفته میشود که هر چند اینها - [اغتشاشگران] - سلاح کشیده اند، اما شهر سلاح اینها در مقابله با حکومت است، پس آن قید «لاخافة الناس» اینجا صادق نیست، نظر حضرتعالی در این رابطه چیست؟ اینکه قصد براندازی حکومت داشته باشند یا طرف مقابل خود را حکومت ببینند یا اینکه بخواهند به حکومت ضربه بزنند، منافات ندارد با اینکه از طریق ایجاد خوف، رعب، وحشت و نا امنی آن هدف خودشان را پیاده بکنند - بنا بر این - ، این مانع صدق «لاخافة الناس» نمی شود. علاوه بر اینکه - اینهایی که محرز شده است چنین قصدی دارند - مصداق باغی هستند. [و] این [صدق عنوان باغی] اختصاص به [حاکم بودن] امام معصوم ندارد، اختصاص به زمان حضور [امام هم] ندارد، و مجازات باغی بدون شک و تردید قتل است – بعد از موعظه و نصیحت ابتدایی – ، که [البته] میدانید صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دائماً در حال نصیحت به اینها است. ☑️ @ayatollahseyfi
احکام محاربه.docx
27.3K
✅ متن کامل بیانات آیت الله سیفی مازندرانی در جلسه پرسش و پاسخ استدلالی پیرامون مسأله در محل مرکز تخصصی فقه و اصول «معهد الاجتهاد الفعال» .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ | سوال ششم: بحث حجاب و امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کمرنگ شده است، امر به معروف و نهی از منکر از اصول قانون اساسی است و نسبت به واجبات دیگر در اولویت است و امر به معروف و نهی از منکر در درجه های بالاتر به عهده مسئولین حکومت اسلامی است و گاهی مسئولین در مقابل کشف حجاب هم واکنشی نشان نمی دهند! امر به معروف و نهی از منکر از ضروریات دین خدا است، خیمه اسلام به این امر به معروف و نهی از منکر می تواند بایستد و پابرجا باشد. در روایتی از امام باقر آمده است: یا امر به معروف و نهی از منکر بکنید و یا عذاب همه شما را میگیرد - و خشک و تر هم نمیکند - . در بعضی روایات دارد که: عذاب یعنی؛ گرفته شدن حکومت عادله از دست شما و به حکومت طواغیت و مستکبران و فساق دچار شدن. در موثقه سکونی - از امام صادق - از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل میکند: «أمرنا رسول الله ص أن نلقی أهل المعاصی بوجوه مُکفَهِرة» یعنی از اول با اینها با ترش رویی و خشونت برخورد بکنید، چون اینها اهل منطق نیستند و اهل معصیت هستند. ☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ | سوال هفتم: فرض این است که اگر حاکم اسلامی به کارگزاری نفوذ بدهد که عملکرد بخش معظمی از زندگی مردم یا بخشی از زندگی آنها تباه شود و این بخش مردم به حسب سختیها و زخمی که خورده اند وارد میدان شوند و اعتراض کنند و با ابزاری که عرفا سلاح محسوب نشود مثل آتش زدند سطل اشغال و ...، و نیروهایی مثل بسیج و سپاه وارد عمل شوند و درگیری ایجاد شود و ضرب و جرح ایجاد شود و عده ای از مردم هم از آنها حمایت می کنند، آیا عنوان محارب بر اینها صادق است یا عنوان دیگری بر آنها صادق است؟ در این فرض - اگر [حتی] سلاح سرد هم نداشته باشند - ، عنوان محارب صادق نیست، لکن به عنوان مقابله و معارضه با ولی امر و بغات علی الامام اینها بدون تردید مجرم هستند و مامورین مواظب هستند که با بلندگو نصیحت کنند و اگر ادامه بدهند باید با هر وسیله ممکن (البته با رعایت ترتیب ایسر فالایسر) جلوی اینها را بگیرند ☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ | سوال هشتم: سوال اینجاست که این خساراتی که به این مردم وارد شده است با نظر حاکمیت بوده است؟ این حرف که خسارات وارد شده به مردم با نظر حاکمیت بوده است باطل محض است، چون مسئولین ما – رئیس قوه قضائیه، آقای رئیسی و آقای قالیباف و مسئولین زیر نظر اینها – فدایی اسلام و مردم هستند، اینها شب و روز دارند تلاش میکنند. البته ممکن است مدیران میانی و سطح پایین تر، در مسئولیتهای مختلف – ما قبول داریم، من خودم هم معتقد هستم که – هستند افراد نا به کاری که پستها را اشغال کرده اند و منشأ عقده مردم شده اند - اینها را قبول داریم - . ☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ | بخش آخر: مطرح شده از سوی برخی مشاهیر... بعضی از مشاهیر گفته اند که اگر این شخص کسی را نکشته باشد حکمش فقط نفی بلد است، اما این حرف غلط است و از روی بیسوادی است و هنوز تحریر الوسیله امام راحل را نیز نفهمیده اند، اینکه بگویند که این اعترافها تحت فشار است و بی اعتبار است، این حرفها هم دروغ است و کسی که این حرفها را بزند از عدالت ساقط است، و اینکه گفته شود که کسی را فقط بخاطر بستن راه مردم اعدام کردن این هم افترا است و باید ورود کند و با این موضع گیریها مقابله کند. ☑️ @ayatollahseyfi
sahife-(401-9-23).mp3
8.72M
🔊فایل صوتی درس 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
tafsir-(401-9-24).mp3
12.43M
فایل صوتی درس 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: وَقُلۡنَا يَـٰٓـَٔادَمُ ٱسۡكُنۡ أَنتَ وَزَوۡجُكَ ٱلۡجَنَّةَ وَكُلَا مِنۡهَا رَغَدًا حَيۡثُ شِئۡتُمَا وَلَا تَقۡرَبَا هَٰذِهِ ٱلشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ ٱلظَّـٰلِمِينَ 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
feq-(401-9-26).mp3
12.25M
🌐فایل صوتی درس خارج 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
osol-(401-9-26).mp3
12.44M
🌐فایل صوتی درس خارج 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi
rohani-seyd-sadeq-401-09-26.mp3
1.19M
◼️بیانات فقیه مجاهد آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) در مورد شخصیت حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی (رحمت الله علیه) در آخر درس خارج اصول امروز ☑️ @ayatollahseyfi
akhlaq-(401-9-26).mp3
3.85M
🌐فایل صوتی درس 🔷استاد: آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله ♦️با موضوع: وَ قَالَ ( عليه السلام ) : وَ تَمَسَّک وَ اسْتَنْصِحْهُ 📅تاریخ: ☑️ @ayatollahseyfi