eitaa logo
دروس آیت الله سیفی مازندرانی
1.6هزار دنبال‌کننده
319 عکس
361 ویدیو
111 فایل
در این کانال دروس عمومی و لجنه های تخصصی بارگذاری می گردد. نشانی کانال حفظ و نشر آثار آیت الله سیفی مازندرانی👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/seyfimazandrani_com
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋 چند سؤال از محضر فقیه محقق آیت الله سیفی مازندرانی در موضوع تکثیر نسل❇️ ✳️متن سؤال: محضر محترم حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله سلام علیکم پرسشهائی در زمینه تکثیر نسل در جامعه مطرح است، تقاضا می شود در صورت امکان به صورت تفصیلی به آنها پاسخ فرمائید: ۱- آیا تکثیر نسل از دیدگاه روایات و نصوص امری مطلوب به شمار می آید یا خیر؟ ۲- وظیفه حکومت اسلامی در این باره چیست؟ ۳- با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبریدام ظلّه العالی در مورد ضرورت تکثیر نسل و اولویت آن نسبت به بسیاری از امور ، آیا مصوباتی که بر خلاف نظرات ایشان می باشد جنبه شرعی دارد یا خیر؟ روح الله آسوده ✳️ پاسخ استفتاء : بسمه تعالی پاسخ سؤال اول: تکثیر اولاد و نسل في حد نفسه و به عنوان اولی در شرع مقدّس اسلام امری مستحب است. و این از نصوص مستفیضه استفاده می شود، مثل: 1 – موثقه محمد بن مسلم، عن ابی عبدالله علیه السلام، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:«أکثروا الولد اُکاثر بکم الاُمم غداً».(کافی: ج 6، ص 2، ح 3) 2 – روایت صحیحه‏ی محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام ، فرمود:«إن رسول الله صلی الله علیه و آله قال: تزوّجوا فانّي مکاثر بکم الامم غداً في القیامة حتی أن السقط یجيءُ علی باب الجنة فیقال: اُدخل الجنة. فیقول: لا أدخُل حتی یدخل أبواي الجنّة قبلي» (وسائل الشیعة: باب 1 از مقدمات نکاح، ح 2) وجه دلالت آن: تعلیل امام علیه السلام به جمله:«فانی مکاثرٌ بکم الاُمم غداً» است؛ چرا که ظهور در این معنی دارد که: تأکید پیامبر بر ازدواج به خاطر تکثیر نسل مؤمنین است، زیرا که مایه افتخار و مباهات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فردای قیامت در محضر انبیاء و امت های گذشته است. 3 - و نیز صحیحه‏ی عبدالله بن سنان دقیقاً بر همین معنا دلالت دارد. (وسائل الشیعة: ب 15 از ابواب مقدمات نکاح، ح 1 / کافی: ج 5، ص 333، ح 1) 4 - در صحیحه ابی حمزه از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت گردید که فرمود:«خیر نسائکم الولود العفیفة» بهترین زنان شما امت، زنانی هستند که دارای فرزندان زیاد و پاکدامن باشند.(وسائل الشیعة: ب 6 از ابواب مقدمات نکاح، ح 2) در این زمینه روایات فوق حد استفاضه و در حد تظافر بلکه تواتر است. و ما به تفصیل این روایات و مدالیل آنها را در جلد اول و دوم کتاب «حلقات الفقه الفعال» مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم. آنچه بیان گردید حکم اولی تکثیر اولاد و ازدیاد نسل مؤمنین است، ولی گاهی به عنوان ثانوی واجب می شود. مثل آن صورتی که در اثر تقلیل نسل نو اکثر جمعیت را سالخوردگان تشکیل دهند و جمعیت جوانان اندک شده و موجبات ضعف کیان اسلام و مسلمین و سستی ارکان حکومت و کند شدن یا توقف پیشرفت و سبب رکود اقتصاد و ضعف بنیان دفاعی حکومت اسلامی شود. در این گونه موارد ازدیاد نسل و تکثیر اولاد بر همگان به عنوان ثانوی واجب می شود و این وجوب متوقف بر حکم ولیّ امر نیست، بلکه في نفسه در شرع برای آحاد مکلفین ثابت است. پاسخ سوال دوم: یکی از مهمترین وظائف حکومت اسلامی احیای سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت عصمت علیهم السلام است که در صریح قرآن کریم به آن ترغیب گردید. فرمود:«لَقَد کَانَ لَکُم فِي رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ» (احزاب: 21)و سید الشهداء علیه السلام در خطاب به برادرش محمد حنفیه در بیان فلسفه قیام خونین خود فرمود:«أنی اُرید أن... أسیر بسیرة جدي و أبی علي بن أبی طالب».(بحار الأنوار: ج 44، ص 329) پاسخ سؤال سوم: به مقتضای ادلّه ولایت مطلقه‏ی فقیه هرگونه مصوبّه، لایحه، بخشنامه ومانند آن در صورتی که بر خلاف سیاست ولی امر مسلمین یا در جهت مخالفت با حکم ایشان باشد غیر مشروع و عمل به آن اطاعت از طاغوت است. تاریخ: شانزدهم شوال سنه ی 1441 هـ.ق برابر 19خرداد سال 1399 هـ.ش حوزه ی علمیه قم : علی اکبر سیفی مازندرانی @ayatollahseyfi
👈🏻 معهد الاجتهاد الفعال از فضلای واجد شرائط جهت امور ویراستاری ، دعوت به همکاری می نماید. 🔴 شرایط متقاضیان: ✳️ دارای سابقه ویراستاری کتب فقهی و اصولی ✳️ سابقه حداقل 5 سال شرکت در دروس خارج ✳️ احراز صلاحیت ویراستاری از طریق ویرایش فایل نمونه ✳️ فرد متقاضی که از مهارت و رزومه موفقی در زمینه ویرایش کتب برخوردار باشد در اولویت قرار دارد. ✳️ نوع قرار داد مؤسسه به صورت ساعتی و دور کاری و با حقوق مکفی است. 🌐 آیدی ثبت نام: @Mahdy_j ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از پاسخ به شبهات
feq-haj-(99-3-24).mp3
25.96M
فایل صوتی درس خارج با موضوع :
با سلام محضر مبارک حضرت آیت‌الله سیفی مازندرانی ✳️ اخیرا اظهارنظرهایی درباره حکم قتل فرزند توسط پدر مطرح شده است، و برخی افراد عدم قصاص پدر در قتل فرزند را نوعی مالکیت پدر بر فرزند تعبیر کرده اند، و آن را صرفا یک برداشت فقهی از سوی فقها و نه متکی به آیات قرآن دانسته اند. ❓با توجه به این اظهار نظرها سوالات زیر مطرح می شود که تقاضا دارم پاسخ بفرمایید. (مجید راسخی) 🔴 بر اساس فقه اهل بیت آیا پدر قاتل فرزند قصاص می شود یا خیر؟ و آیا در این زمینه مستندات قرآنی و روایی وجود دارد؟ ✅ قصاص پدری که فرزند خود را به قتل رسانده است به اتفاق فقها و بدون هیچ مخالفی جایز نیست، بلکه در کلمات فقها امامیه تصریح به اجماع بر آن شده است، و در ریاض و جواهر ( جواهر الکلام ج ۴۲ ص ۱۶۹ و ریاض المسائل ج ۱۴ ص ۹۱ ، موسوعه السید الخوئی / مبانی تکمله المنهاج : ج ۴۲ ص ۸۷) و سایر کتب فقهی معتبر به این اجماع تصریح و به استفاضه نقل شده است. ⭕️ و نیز روایات صحاح مستفیضه به صراحت دلالت بر عدم جواز قصاص پدر به سبب قتل فرزند دارد( وسائل الشیعه ب ۳۲ من ابواب قصاص النفس) ولکن برخی روایات بالخصوص دلالت بر ضرب شدید و تبعید و نفی بلد پدر قاتل دارد ولی سند آن ضعیف است( وسائل الشیعه ب ۳۲ از ابواب قصاص ح ۹). ⭕️ ولی دیه‌ی فرزند مقتول بر پدر واجب است که تعلق به ورثه‌ی فرزند دارد ، دلیل آن _ علاوه بر آیه شریفه: ( فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ) و فتوای اصحاب _ روایت معتبره ظریف (طریف) بر ثبوت دیه فرزند مقتول می‌باشد که علی التحقیق سند این روایت معتبر است. ⭕️ و اما تعزیر پدر _ علاوه بر دیه _ توسط حاکم بر حسب تشخیص ایشان جایز است و این به دلیل عموم صحیحه حماد بن عثمان (وسائل الشیعه ب ۱۰ از ابواب بقیه الحدود ح ۳) بر جواز تعزیر کل من ارتکب معصیه ‌ به تشخیص الحاکم می باشد، بنابراین قصاص پدر قاتل جائز نیست، و دیه فرزند مقتول بر پدر واجب است و به وراث فرزند تعلق میگیرد و حاکم شرع بر حسب تشخیص مصلحت می‌تواند پدر او را تعزیر نماید. 🔴 در فرض عدم قصاص حکمت و فلسفه عدم قصاص پدر در قتل فرزند چیست؟ ✅ حکمت عدم قصاص پدر قاتل فرزند حق بزرگ پدر بر فرزند است که در روایات صحیحه به آن تصریح شده است. در صحیحه محمد بن مسلم ( وسایل الشیعه ج ۲۰ ص ۱۵۸ ح ۱ ب ۷۹) از رسول خدا سوال شد چه کسی بیشترین حق را بر مرد دارد ؟رسول خدا فرمود: پدر. البته این از مصالح و حکمت های حکم است نه علت ، که حکم دائر مدار آن باشد. 🔴 آیا این بدین معناست که از نظر شرع مقدس برای پدر جایز است فرزندان خود را بکشد؟ ✅پاسخ: حرمت قتل فرزند توسط پدر از ضروریات دین است چون مشمول آیه ی (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا ) که صریح در حرمت قتل هر انسان مومن است می باشد. و هیچ روایتی حتی ضعیف دلالت بر استثناء پدر از اطلاق این آیه وارد نشده است و نیز کسی از فقها اعم از علماء شیعه و سنی فتوا به جواز قتل فرزند توسط پدر نداده است و حرمت آن مورد اتفاق همه علمای اسلام می‌باشد. 🔴. در صورتی که پدری عادت به کشتن فرزندان خود نماید آیا حکم قصاص ثابت است؟ ✅ پاسخ : نه هیچ دلیلی بر قصاص پدر در فرض مذکور نیست مگر به عنوان ثانوی با تشخیص ولی امر در جهت حفظ مصالح اسلام و مسلمین. 🔴 آیا عدم قصاص پدر در قتل فرزند ناشی از مالکیت پدر بر فرزند است و آیا این صرفا یک برداشت فقهی از ناحیه فقها است؟ ✅ پاسخ : هرگز چنین ملازمه ای نیست، اما اینکه در روایت وارد شده است انت و مالک لابیک مقصود حق حرمت پدر بر فرزند است نه مالکیت به حمل شایع ، حتی انسان بر نفس خود به اتفاق نص و فتوی مالک نیست ، از اینرو حرمت اضرار و جنایت بر نفس (قطع یا قتل) از مسلمات فقه و اجماع همه فقهاست. همه احکام فوق الذکر به استناد آیات شریفه قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام است ، که به برخی از آنها اشاره کرده ایم. البته چون نفی قصاص پدر قاتل فرزند بر خلاف اطلاقات کتاب و سنت و اصول و قواعد مسلمه است لذا باید اقتصار بر موردش نمود و در سایر حدود اثبات نفی حد، نیاز به دلیل دارد. ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۹ ۱۶ ذی القعده ۱۴۴۱ حوزه علمیه قم علی اکبر سیفی مازندرانی https://eitaa.com/joinchat/1864433688C6e3b02e090
🔷 برنامه های علمی تابستانه معهد الاجتهاد الفعال ✳️ فضلایی که حائز امتیازات خوب مائل به عالی و عالی می باشند در کلاس رجال آیت الله سیفی مازندرانی شرکت نمایند. ✳️ فضلا جدید الورود و حائز امتیاز خوب و خوب مائل به متوسط ملزم به شرکت در سائر کلاس ها خواهند بود. ✳️ فضلائی که مبتلا به بیماری خاص و یا مبتلا به کرونا باشند ، پس از تائید آموزش در کلاس مجازی شرکت نمایند. ✳️حضور در کلاس ها ملاک ارزیابی و شرط حضور در برنامه های علمی سال جدید خواهد بود.
rejal-(99-5-1).mp3
16.76M
فایل صوتی درس حضرت آیت الله سیفی مازندرانی
feqh-hokomati99-05-01.mp3
16.37M
بیانات آیت الله سیفی مازندرانی در مورد 1399/05/01
❇️ بیانات حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله در بحث ✳️ فقه حکومتی، فقهی است که متکفل بیان احکام الهی در شئون حکومت است و همانند کل فقه شیعه، در روایات نبی مکرم و اهل بیت، علیهم‌السلام ریشه دارد. ✳️ بی‌گمان هر حکومتی در هر جامعه‌ای باید و نبایدهایی دارد و کارگزاران حکومتی باید بر اساس قوانینی، حکومت را اداره، مدیریت و تدبیر کنند. حکومت الهی در اسلام نیز مهم‌ترین هدف بعثت نبی مکرم، نزول قرآن مجید و بعثت همه پیامبران الهی و در رأس رسالت‎های پیامبران بوده است. فقهی که بیانگر احکام و مقرراتی است که در واقع بُنیه و بنیان یک حکومت را تشکیل می‌دهد. برای حکومت ریل‎گذاری و قانون‎گذاری می‌کند؛ بنابراین در قانون اساسی ما آمده است که هیچ قانونی از مصوبات مجلس شورا یا خبرگان و مانند آنها در نظام مقدس جمهوری اسلامی که بر خلاف قانون مقدس شرع باشد، حجیت ندارد؛ مگر اینکه برپایه شرع مقدس باشد و مهم‌ترین جهت همنوای شرع، نفس ولی امر است؛ همان‌گونه که رسول خدا حکم می‌فرمود. ✳️ فقه حکومتی مهم‌ترین بخش فقه بعد از عبادات است. ادله فقه حکومتی 1-مسئله حکومت، در صریح قرآن کریم، هدف نزول قرآن بیان‌شده است: «إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَیک الْکتَابَ بالحقّ لِتَحْکمَ بَینَ النَّاسِ بِمَا أَرَاک اللَّهُ» «حکم بین‎الناس» در بسیاری از روایات و اغلب یا دست‎کم خیلی از موارد در قضاء استعمال می‌شود؛ اما سیاق آیه گویای روشنی است بر اینکه مقصود تنها قضاء نیست و آنچه در شأن پیامبر و در شأن هدف نزول قرآن مجید است، این نیست که پیامبر فقط مبعوث شده برای اینکه بخواهد بین عده‎ای رفع خصومت کند. از ضروریات دین ما است که رسالت پیامبر و هدف نزول قرآن در این منحصر نیست. 2-«شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَ مَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَ مُوسَى وَ عِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَ لاَ تَتَفَرَّقُوا فِيهِ»؛ از [احكام] دين آنچه را كه به نوح درباره آن سفارش كرد براى شما تشريع كرد و آنچه را به تو وحى كرديم و آنچه را كه درباره آن به ابراهيم و موسى و عيسى سفارش نموديم كه دين را برپا داريد. پنج پیامبر اولواالعزم را نام می‎برد که گل سرسبد همه پیامبران الهی‎اند و مقصود ذات مقدس حق همه انبیای الهی است. اقامه دین فقط این نیست که شخص در منزل خودش بنشیند و نماز بخواند و روزه بگیرد یا بعضی از عبادات فردی را انجام دهد. اقامه دین یعنی در بستر جامعه، در میان عباد، دین پابرجا شود، انجام و اجراء شود. اقامه دین بدون حکومت امکان‎ ندارد؛ چون سلاطین عالم و طواغیت و قدرتمندان و صاحبان زر و زور و تزویر هرگز راضی نمی‌شوند احکام دین بر آنها حاکم باشد و بین غنی و فقیر و ضعیف و قوی عدالت بر قرار شود. اسلام آمد تا حکومت الهی بر قرار کند. انبیای الهی آمدند تا جلوی این زیاده‎روی‌ها و طغیان‌ها گرفته شود؛ پس اقامه دین همیشه مزاحم سرکشان و طغیانگران و طواغیت تاریخ بوده است؛ برای همین به طرفداران انبیا اراذل می‌گفتند: «فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ مَا نَرَاكَ إِلاَّ بَشَراً مِثْلَنَا وَ مَا نَرَاكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِيَ الرَّأْيِ». 3- «فَلاَ وَ رَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَيَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً»؛ به خدایت قسم! ای پیامبر! امت تو در ادعای ایمان خود صادق نیستند و ادعای ایمان آنان را نپذیر؛ مگر اینکه تو را در اختلافات خود حَکَم قرار دهند و به حکم حکومتی تو تن بدهد. شَجَرَ اطلاق در مشاجرات و نزاعات دارد(اعم از نزاع‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...). ✳️ همانطور که امام راحل فرمود: «ولایت فقیه استمرار ولایت رسول خدا » است، معنایش این است که اگر ولی امر و فقیه جامع که متولی حکومت است، حکم کند، هرچند با مذاق سیاسی من جور در نیاید و مخالف باشد، با آن مخالفت یا سرکشی و ستیزه‎جویی نکنم و در قلب هم آن را پذیرا باشد. روایت اول 1- روایت معروف عمر بن حنظله از امام صادق، علیه‌السلام است که فرمود: «يَنْظُرَانِ إِلَى مَنْ كَانَ مِنْكُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَلْيَرْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً». نگاه کنید از میان خودتان انسان‌های سالم و پاک‎دستِ روایت محور را به حاکمیت برگزینید؛ یعنی نظری جز نظر اهل بیت نداشته باشند و در همه شئون حکومت احکامی صادر می‌کنند که حکم ما اهل بیت باشد؛ البته تنها روایت و حدیث کفایت نمی‌کند؛ بلکه باید صاحب‎نظر در حلال و حرام الهی و بر فقه الرجال و فقه الاسناد و فقه الحدیث و فقه المدلول و فقه المضمون مسلط باشد. ⬇️ @ayatollahseyfi
⬆️ ✳️ به گفته شیخ انصاری ـ برخلاف آنچه در کتاب مکاسب به ایشان نسبت داده می‌شود ـ ایشان حرف اول و آخرش را درباره به ولایت فقیه در کتاب القضاء زده است: «این روایت دلالت بر ولایت مطلقه فقیه دارد». «مطلقه» از قیود جدایی‎ناپذیر ولایت فقیه است، معنا ندارد فقیه در بعضی شئون حکومت داشته باشد و در بعضی شئون نداشته باشد. برداشتن مطلقه یعنی ناکارآمد کردن اصل مترقی ولایت فقیه. بعضی از اهالی حوزه و مدعی علم، می‌گفتند ولایت فقیه مربوط به ایران است و به بین الملل ربطی ندارد لذا شروط مقام معظم رهبری در بحث برجام لازم الاجرا نیست زیرا این قرارداد بین المللی است. کسی که می‎گوید ولایت فقیه به بین الملل ربطی ندارد به قول صاحب جواهر «ما ذاق من طعم الفقه شيئا » معنای فقه را درک نکرده است. ✳️ حتی «حج» که سوره‌ای به نام آن نازل شده، اگر زمانی آمریکا و اسرائیل آنجا را بگیرند و بگویند به ایرانی‌ها اجازه حج نمی‌دهیم؛ مگر اینکه به فلان قرارداد استبدادی و استعماری ما تن دهند آیا اینجا فقیه باید تن بدهد؟ پس آیه شریفه «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً» چه می‌شود؟ خدای تعالی در این آیه می‌فرماید هچ قانونی که موجب سلطه کفار بر مؤمنین و مسلمین شود، مشروع نیست و در اینجا فقیه می‌تواند به تعطیلی حج حکم کند و نرفتن به حج واجب می‌شود و در چنین فرضی رفتن به حج مخالفت با حکم ولی امر است. روایت دوم جایگاه فقه حکومتی در روایات ما دامنه گسترده‌ای دارد؛ برای نمونه آن توقیع مبارک که معنای بلندی دارد: «وَ أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِيهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِيثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِي عَلَيْكُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ». روایت سوم معتبره فضل بن شاذان که مرحوم امام در کتاب بیع بسیار به آن تکیه دارد و می‌توان به سهولت از دل آن ولایت فقیه در عصر غیبت را استخراج کرد: «أنّا لا نجد فرقة من الفِرَق و لا ملّة من الملل عاشوا و بقوا إلّا بقيّم و رئيس؛ لما لا بدّ لهم منه في أمر الدين و الدنيا، فلم يجز في حكمة الحكيم أن يترك الخلق بما يعلم أنّه لا بدّ لهم منه و لا قوام لهم إلّا به».⬇️ @ayatollahseyfi
⬆️❇️احکام حکومتی «احکام حکومتی» یکی از شئون دیگر فقه حکومتی است که فقه حکومتی در آن ریشه پیدا می‌کند و از ائمه معصومین، علیهم‌السلام وارد شده است. ✳️ بعد از حکومت امیرالمؤمنین، اولین حکومتی که تشکیل شد و مدعی است که مُر فقه اهل بیت را اجرا می‌کند و تا اندازه‎ای هم موفق بوده، نظام مقدس جمهوری اسلامی است. نمونه اول برای نمونه در برخی از روایات آمده است که « محمد بن يحيى، عن أحمد بن محمد، عن علي بن الحكم، عن مسكين بن أبي الحكم عن رجل، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: جاء رجل إلى النبي صلى الله عليه وآله فنظر إلى الشيب في لحيته فقال النبي صلى الله عليه وآله: نور ثم قال: من شاب شيبة في الاسلام كانت له نورا يوم القيامة قال: فخضب الرجل بالحناء ثم جاء إلى النبي صلى الله عليه وآله فلما رأى الخضاب قال: نور وإسلام فخضب الرجل بالسواد فقال النبي صلى الله عليه وآله: نور وإسلام وإيمان ومحبة إلى نسائكم ورهبة في قلوب عدوكمکم النبیّ علی اصحابه بتغییر الشیب بخضاب اللحیة» . حضرت به یارانش حکم فرمود که همه باید محاسن را رنگ کنید؛ زیرا دشمن در خطوط مقدم وقتی شما را نگاه کرد هیچ‌کدام از شما را ریش‌سفید نبیند؛ زیرا همین‌که ببیند بیشتر ریش‌سفید پیرند قدرت پیدا می‌کند. بااینکه خضاب کردن محاسن در حکم اولی شرع هرگز واجب نیست و از مستحبات است، اینجا بر همه واجب شد. نمونه دوم رسول خدا در زمانی حکم کردند که حضور در نماز جماعت واجب است؛ بااینکه به حکم اولی حضور در نماز جماعت مستحب است؛ اما حضرت حکم کرد که اگر کسی حاضر نشد خانه‌ او را آتش بزنید. نمونه سوم یا اینکه مسجدی را ساخته بودند به نام مسجد ضِرار که حضرت فرمودند آن مسجد را آتش بزنید و آتش زدند و این حکمِ حکومتی بود: «مَا كَانَ لِلْمُشْرِكِينَ أَنْ يَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِينَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ بِالْكُفْرِ أُولئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَ فِي النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقَامَ الصَّلاَةَ وَ آتَى الزَّكَاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسَى أُولئِكَ أَنْ يَكُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِينَ». نمونه چهارم یا اینکه در جایی دارد که حضرت حکم کرد به حرمت گوشت الاغ و اسب؛ در حالی که به اتفاق و اجماع فقهای شیعه حتی سنی، خوردن گوشت الاغ یا اسب مکروه است؛ نه حرام. حضرت چرا این کار را کردند؟ برای اینکه در آن مناطق کوهستانی که می‌جنگیدند به مرکب نیاز داشتند که حمل سلاح و آذوقه به دوش مرکب‌ها باشد. اگر اینها را برای غذا استفاده می‌کردند، رزمندگان مرکبی در مناطق کوهستانی نمی‎داشتند. نمونه پنجم یا فرض کنید آن درخت سمرة بن جندب فزاری که هر وقت جندب می‌خواست برود به درختش رسیدگی کند از زمین یک انصاری عبور می‌کرد و به خانه‌اش دید می‌زد. آن انصاری نزد پیامبر آمد و به ایشان گفت که هر موقع جندب می‌خواهد به درخت خودش سر بزند از جایی رد می‌شود که به خانه من مشرف است یا از خانه من رد می‌شود و خانه ما را دید می‎زند و ما در منزل راحت نیستیم. حضرت به جندب فرمود: این درخت را شما قطع کن، من در بهشت به جایش یک درخت به تو هدیه می‌دهم؛ اما او قبول نکرد و در پایان حضرت به قطع درخت او حکم داد؛ بااینکه تصرف در مال دیگری جایز نیست. نمونه ششم یا آنکه آب از زمین‌های بالا به سمت نخلستان می‌آمد، صاحب اولین زمین آب را می‌بست تا به بقیه نرسد. رسول خدا حکم فرمودند که کسی حق ندارد آب را نگهدارد و باید رها کند تا آب به دیگری برسد. نمونه هفتم موارد بسیاری از ائمه، علیهم‌السلام هست که در زمان خودشان حکم کردند؛ برای نمونه فرض کنید متعه در اسلام جایز است؛ اما دو نفر از اصحاب امام صادق، علیه‌السلام آمده بودند در مدینه که حضرت به آنها فرمود: «أنا حَرَّمتُکما المتعة»؛ من متعه را بر شما حرام کردم؛ زیرا شما با من رفت‌وآمد می‌کنید و دشمن روی شما حساس می‌شود و به خطر می‎افتید؛ پس متعه را بر شما حرام کردم. روایتش این است: «قَدْ حَرَّمْتُ عَلَيْكُمَا الْمُتْعَةَ مِنْ قِبَلِي مَا دُمْتُمَا بِالْمَدِينَةِ لِأَنَّكُمَا تُكْثِرَانِ الدُّخُولَ عَلَيَّ فَأَخَافُ أَنْ تُؤْخَذَا فَيُقَالَ هَؤُلَاءِ أَصْحَابُ جَعْفَرٍ». شما با من رفت‎وآمد دارید و می‌ترسم که شما را بکشند و می‎گویند اینها اصحاب امام صادق‌اند و من را هم در خطر می‌اندازید. احکام حکومتی از نبی مکرم اسلام و از امیرالمؤمنین در زمان حکومتشان فراوان صادر شد و همچنین ائمه بعدی که حتی متصدی حکومت هم نشده بودند و حکومت نداشتند؛ بااین‌حال حکم به قتل بعضی می‌کردند و حکمی می‎دادند که با احکام اولیه هم مخالف بود و اینها همه از شئون احکام حکومتی است. ⬇️ @ayatollahseyfi
⬆️❇️پیشینه فقه حکومتی ✳️از قدیمی‎ترین فقهای شیعه (شیخ مفید) است که ایشان تصریح کردند به اینکه اگر حکومتی حتی اگر طاغوت باشد (در زمان شیخ مفید حکومت طاغوت بود) یک فقیه شیعی حق دارد و می‎تواند حتی اگر آن طاغوت هم به او گفت بیا این بخش حکومت را شما عهده‎دار شو، اگر چنانچه او از جانب آن طاغوت هم عهده‌دار شد، باز هم عیب و بأسی بر او نیست. در آن زمان هم بسیار اعتراض می‌کردند و می‌گفتند این آخوند عمله طاغوت شده. ایشان گفتند که نگویید اجیر طاغوت و یاریگر ظالم است؛ زیرا فقیه جامع شرایط در عصر غیبت ولی امر امت شیعه است؛ طاغوت او را نصب کند یا نکند، چه مردم به رأی بدهند یا ندهند، او خودش فی‌نفسه هنگامی‌که آن شرایطی که ائمه علیهم‌السلام فرمودند از علم و تقوا و تدبیر و شجاعت و شرایط جامع فتوا و قیادت و رهبری، دارا شد، خودبه‌خود از سوی امام زمان ولی امر است و این طاغوت که بخشی از حکومت را به او داده، در واقع مانعی را از راه او برداشته است. ایشان می‌گویند این شخص نه‌تنها برایش جایز است؛ بلکه اگر ممکن شد حتی اگر طاغوت هم به او چنین اذن بدهد واجب است او اعمال کند؛ چون در واقع مانع از سر راه او برداشته شده است. ✳️محقّق کرکی در رسائل فقهیه‎ای که دارد ادعا کرده که اجماع فقهای ما بر این است که آنچه از رتق و فتق و ولایت و دخالتی که امام معصوم در شئون و امور مردم می‌تواند کند و حکم او نافذ است، همه آنها برای فقیه جامع ثابت است. این بحث در مباحث و سخنان و آثار فقهای قدیم ما ریشه دارد؛ مانند شیخ مفید، شیخ طوسی، شهیدین و محقّق کرکی. ✳️ فقه حکومتی به ولایت مطلقه اختصاص ندارد احکام اسلام بر دو قسم است: اولیه و ثانویه؛ بسیاری از احکامی که قرآن مجید، روایات و کتاب‎های فقهی بیان فرموده‌اند، احکام اولی‌اند و بسیاری از این احکام اولی مربوط به شئون حکومت است و حتی اگر حکومتی هم نباشد، باز هم اسلام درباره حکومت، فقه دارد و فقه حکومت متوقف بر این نیست که حکومتی دائر باشد یا اینکه مردم به یک فقیهی رأی بدهند و حاکم کنند. فقه حکومتی از احکام اولیه اسلام جدا نیست.⬇️ @ayatollahseyfi
⬆️🔴 عدم مشروعیت برجام قرآن ناطق است، یعنی آیات متعدد قرآن مجید حکمِ این قراردادها را بیان کرده و روایات فراوانی داریم و بر فقیه است که احکام آنها را استخراج و استنباط کند و درباره احکام شرعی این کنوانسیون‌ها کتاب بنویسد. از نظر شرع بعضی از این پیمان‎نامه‌هایی که بستند، بی‌گمان جایز نیست؛ مانند برجام؛ زیرا اولاً شرایط ولی امر را رعایت نکردند و وقتی شرایط ولی امر را رعایت نکنند، آن قرارداد نامشروع می‌شود. این حکم ثانوی حکومتی بود. سخن این است که به حکم اولی نیز جایز نیست؛ زیرا در سوره توبه بعد از اعلام برائت از معاهده با کفار و مشرکین، این طور دارد: «الَّا الَّذِینَ عَهَدتُّم مِّنَ الْمُشْرِکِینَ ثُمَّ لَمْ یَنقُصُوکُمْ شَیْئاً وَ لَمْ‌یُظَهِرُواْ عَلَیْکُمْ أَحَداً». مگر اینکه از دشمنان شما پشتیبانی نکنند و بر ما عیب و نقیصه و ضربه وارد نکنند. 🔶 این گروه 5+1 از دشمنان ما پشتیبانی نمی‌کنند؟ از اسرائیل پشتیبانی نمی‌کنند؟ ضربه نمی‌زنند؟ آیه می‌گوید اگر از دشمنان شما پشتیبانی نکردند و در تریبون‌ها، در سخنرانی‌ها و در تبلیغات خود بر شما نقص وارد نکردند، با این دو شرط «فَأَتِمُّوا إِلَیهِمْ عَهْدَهُمْ إِلی مُدَّتِهِمْ» حق دارید به عهد با اینها وفادار باشید؛ وگرنه این عهد مشروعیت ندارد. @ayatollahseyfi
rejal-(99-5-6).mp3
20.57M
فایل صوتی درس آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله