هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
«وَرَفَعْنَاهُ مَكَانًا عَلِيًّا»
و ما او را به مقام والایی رساندیم.
«أُولَئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ مِن ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْرَائِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا إِذَا تُتْلَىَ عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا»
آنها پیامبرانی بودند که خداوند مشمول نعمتشان قرار داده بود، از فرزندان آدم و از کسانی که با نوح بر کشتی سوار کردیم و از دودمان ابراهیم و یعقوب و از کسانی که هدایت کردیم و برگزیدیم. آنها کسانی بودند که وقتی آیات خداوند رحمان بر آنان خوانده میشد به خاک میافتادند، در حالی که سجده میکردند و گریان بودند.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۵۷ و ۵۸)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آنگاه به مقام بلندپایه او اشاره کرده مى گوید: ما او را به مقام بلندى رساندیم (وَ رَفَعْناهُ مَکاناً عَلِیّاً).
در این که منظور، عظمت مقام معنوى ادریس یا بلندى مکان حسى او است در میان مفسران گفتگو است.
بعضى همان گونه که ما انتخاب کردیم آن را اشاره به مقامات معنوى و درجات روحانى این پیامبر بزرگ مى دانند.
و بعضى معتقدند خداوند ادریس را همچون مسیح(علیه السلام) به آسمان برد و تعبیر مَکاناً عَلِیّاً را در آیه فوق اشاره به همین مى دانند.
ولى اطلاق کلمه مکان ، به مقامات معنوى، امرى متداول و معمول است.
🌺🌺🌺
پس از آن به صورت یک جمعبندى از تمام افتخاراتى که در آیات گذشته پیرامون انبیاء بزرگ و صفات و حالات آنها و مواهبى که خداوند به آنها داده بود، بیان گردید، چنین مى گوید: آنها پیامبرانى بودند که خداوند آنان را مشمول نعمت خود قرار داده بود (أُولئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ).
که بعضى، از فرزندان آدم بودند، و بعضى از فرزندان کسانى که با نوح در کشتى سوار کردیم و بعضى از دودمان ابراهیم و اسرائیل (مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ وَ مِمَّنْ حَمَلْنا مَعَ نُوح وَ مِنْ ذُرِّیَّةِ إِبْراهِیمَ وَ إِسْرائِیلَ).
با این که همه این پیامبران از فرزندان آدم بودند، ولى با توجه به نزدیکى آنها به یکى از پیامبران بزرگ از آنان به عنوان ذریه ابراهیم و اسرائیل یاد شده و به این ترتیب، منظور از ذریه آدم در این آیه، ادریس است که طبق مشهور، جد پدر نوح پیامبر بود.
و منظور از ذریه کسانى که با نوح بر کشتى سوار شدند؛ ابراهیم(علیه السلام)است; زیرا ابراهیم(علیه السلام) از فرزندان سام (فرزند نوح) بوده.
و منظور از ذریه ابراهیم، اسحاق، اسماعیل و یعقوب است، و منظور از ذریه اسرائیل، موسى، هارون، زکریا، یحیى و عیسى مىباشد که در آیات گذشته به حالات آنها و بسیارى از صفات برجستهشان، اشاره شده.
سپس، این بحث را با یاد پیروان راستین این پیامبران بزرگ تکمیل کرده مى گوید: از کسانى که هدایت کردیم و برگزیدیم، افرادى مىباشند که وقتى آیات خداوند رحمان بر آنها خوانده شود، به خاک مى افتند در حالى که سجده مى کنند و سیلاب اشکشان سرازیر مى شود (وَ مِمَّنْ هَدَیْنا وَ اجْتَبَیْنا إِذا تُتْلى عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیّاً).
🌺🌺🌺
قابل توجه این که در آیات گذشته، سخن از مریم به میان آمد در حالى که او از انبیاء نبود، او از کسانى بود که در جمله مِمَّنْ هَدَیْنا داخل است، از مصادیق آن محسوب مى شود و در هر زمان و مکانى، مصداق یا مصداقهائى داشته و دارد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۷ و ۵۸ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
957_20427429114048.mp3
3.07M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۵۶_۵۸
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
«فَخَلَفَ مِن بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضَاعُوا الصَّلَاةَ وَاتَّبَعُوا الشَّهَوَاتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا»
امّا پس از آنان، فرزندان ناشایستهای روی کار آمدند که نماز را تباه کردند و از شهوات پیروی نمودند؛ و به زودی (مجازات) گمراهی خود را خواهند دید!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۵۹)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
سپس، از گروهى که از مکتب انسان ساز انبیاء جدا شدند و پیروانى ناخلف از آب در آمدند، سخن مى گوید و قسمتى از اعمال زشت آنها را بر شمرده مى گوید: بعد از آنها فرزندان ناشایستهاى روى کار آمدند که نماز را ضایع کردند و از شهوات پیروى نمودند که به زودى مجازات گمراهى خود را خواهند دید (فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیّاً).
🌺🌺🌺
خَلْف (بر وزن برف) به معنى فرزندان ناصالح و به اصطلاح ناخلف است در حالى که خَلَف (بر وزن صدف) به معنى فرزند صالح است.
این جمله ممکن است اشاره به گروهى از بنى اسرائیل باشد که در طریق گمراهى گام نهاده، خدا را فراموش کردند، پیروى از شهوات را بر ذکر خدا ترجیح دادند، جهان را پر از فساد نمودند و سرانجام به نتیجه اعمال سوء خود در دنیا رسیدند و در آخرت نیز خواهند رسید.
در این که منظور از اضاعه صلاة در اینجا ترک نماز است و یا تأخیر از وقت آن؟ و یا انجام اعمالى که نماز را در جامعه ضایع کند؟ مفسران احتمالات مختلفى داده اند، ولى معنى اخیر، صحیح تر به نظر مى رسد.
اما چرا از میان تمام عبادات، روى نماز انگشت گذارده شده؟ شاید دلیل آن این باشد که نماز چنان که مى دانیم سدّى است در میان انسان و گناهان، هنگامى که این سدّ شکسته شد، غوطهور شدن در شهوات، نتیجه قطعى آن است.
و به تعبیر دیگر، همان گونه که پیامبران، ارتقاء مقام خود را از یاد خدا شروع کردند و به هنگامى که آیات خدا بر آنها خوانده مى شد به خاک مى افتادند و گریه مى کردند، این پیروان ناخلف سقوط و انحرافشان از فراموش کردن یاد خدا شروع شد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۹ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم 🌹
«إِلَّا مَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَأُولَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ شَيْئًا»
مگر آنان که توبه کنند و ایمان بیاورند و کار شایسته انجام دهند؛ چنین کسانی داخل بهشت میشوند، و کمترین ستمی به آنان نخواهد شد.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۰)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
از آنجا که برنامه قرآن در همه جا این است که راه بازگشت به سوى ایمان و حق را باز بگذارد؛ در اینجا نیز بعد از ذکر سرنوشت نسلهاى ناخلف چنین مى گوید: مگر آنها که توبه کنند، ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند، آنها داخل بهشت مىشوند و کمترین ظلمى به آنها نخواهد شد (إِلاّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لایُظْلَمُونَ شَیْئاً).
🌺🌺🌺
بنابراین، چنان نیست که اگر کسى یک روز در شهوات غوطهور شود براى همیشه مُهر یأس و نومیدى از رحمت خدا بر پیشانى او کوفته شود، بلکه تا نفسى باقى است و انسان در قید حیات دنیا است، راه بازگشت و توبه باز است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۰ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
2_144189955875709629.mp3
2.82M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۵۹_۶۰
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتِي وَعَدَ الرَّحْمَنُ عِبَادَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّهُ كَانَ وَعْدُهُ مَأْتِيًّا»
وارد باغهایی جاودانی میشوند که خداوند رحمان بندگانش را به آن وعده داده است؛ هر چند آن را ندیدهاند. مسلماً وعدهی خدا تحقق یافتنی است!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۱)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در این آیات، توصیف بهشت و نعمتهاى بهشتى شده است که در آیات گذشته از آن یاد شده بود.
نخست بهشت موعود را چنین توصیف مى کند: باغهائى است جاودانى که خداوند رحمان، بندگانش را به آن وعده داده است و آنها آن را ندیده اند (ولى به آن ایمان دارند) (جَنّاتِ عَدْن الَّتِی وَعَدَ الرَّحْمنُ عِبادَهُ بِالْغَیْبِ).
وعده خدا حتماً تحقق یافتنى است (إِنَّهُ کانَ وَعْدُهُ مَأْتِیّاً).
🌺🌺🌺
قابل توجه این که در آیات گذشته که سخن از توبه، ایمان و عمل صالح بود و به دنبال آن وعده بهشت، جَنَّت به صورت مفرد آمده بود، اما در اینجا به صورت جمع (جَنّات); زیرا بهشت در حقیقت مرکب از باغهاى متعدد و فوق العاده پر نعمتى است که در اختیار مؤمنان صالح قرار دارد.
توصیف به عَدْن، که به معنى همیشگى و جاودانى است، دلیل بر این است که بهشت همچون باغها و نعمتهاى این جهان نیست که زائل شدنى باشد; زیرا چیزى که انسان را در رابطه با نعمتهاى بزرگ این جهان نگران مى سازد، این است که همه آنها سرانجام زوال پذیرند، اما این نگرانى در مورد نعمتهاى بهشتى وجود ندارد.
کلمه عِبادَهُ به معنى بندگان مؤمن خداوند است نه همه بندگان، و تعبیر بِالْغَیْب که بعد از آن گفته شده است، یعنى از دیده هاى آنها پنهان است و به آن ایمان دارند.
این احتمال نیز، در معنى بِالْغَیْب وجود دارد که نعمتهاى بهشتى آن چنان است که هیچ چشمى ندیده و هیچ گوشى نشنیده و حتى به مغزهاى انسانها، خطور نکرده است، و به کلى از حس و درک ما غائب است. جهانى است برتر، وسیعتر و مافوق این جهان که ما تنها شبحى از آن را از دور با چشم جان مى بینیم.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۱ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
926_20558557025998.mp3
2.18M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۶۱
@ayehsobh
هدایت شده از کانون شهدای گمنام مسجدالرسول ص مبارکه
🖤🖤🖤🖤🖤🖤
با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام #اربعین حسینی و با توجه به در پیش بودن آغاز سال تحصیلی جدید و با تشکر از کمکهای مردمی شما خوبان در مراحل قبلی، لطفاً به نیت فرج امام زمان عج و به نیابت از پدران و مادران آسمانی، از هزار تومان تا هر چه در توان دارید؛ تا ۲۵ شهریور ۱۴۰۲/مصادف با شهادت امام رضا علیهالسلام، به شماره کارت زیر، جهت کمک به دانشآموزان نیازمند و تهیهی #لوازم_التحریر برای ایشان، واریز فرمائید.
با تشکر از دستان پر مِهر شما🙏
💐💐💐💐💐💐💐💐💐
💳 شماره کارت:
۶۰۳۷۹۹۷۴۵۲۸۸۲۰۶۲
(بانک ملی/ امیری)
🆔 @shahed
📱 ۰۹۱۰۶۴۲۹۳۰۰
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
« لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا إِلَّا سَلَامًا وَلَهُمْ رِزْقُهُمْ فِيهَا بُكْرَةً وَعَشِيًّا»
در آنجا هرگز گفتار لغو و بیهودهای نمیشنوند؛ و جز سلام در آنجا سخنی نیست؛ و هر صبح و شام، روزی آنان در بهشت مقرّر است.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۲)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
پس از آن، به یکى دیگر از بزرگترین نعمتهاى بهشتى اشاره کرده، مى گوید: آنها هرگز در آنجا سخن لغو و بیهودهاى نمىشنوند (لایَسْمَعُونَ فِیها لَغْواً).
نه دروغى، نه دشنامى، نه تهمتى، نه زخم زبانى و نه حتى سخن بیهودهاى.
🌺🌺🌺
تنها چیزى که در آنجا مرتباً به گوش مى خورد، سلام است (إِلاّ سَلاماً).
سَلام به معنى وسیع کلمه که دلالت بر سلامت روح، فکر، زبان، رفتار و کردار بهشتیان دارد.
سلامى که آن محیط را، بهشتى کرده و هر گونه اذیت و ایذاء از آن برچیده شده است.
سلامى که نشانه یک محیط امن و امان، یک محیط مملوّ از صفا، صمیمیت، پاکى، تقوا، صلح و آرامش است.
و به دنبال این نعمت، به نعمت دیگرى اشاره مى کند، مى گوید: هر صبح و شام روزى آنها در بهشت در انتظارشان است ( وَ لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیها بُکْرَةً وَ عَشِیّاً).
این جمله دو سؤال را برمى انگیزد:
نخست این که مگر در بهشت صبح و شامى وجود دارد؟
پاسخ این سؤال در روایات اسلامى آمده: گرچه در بهشت همواره نور و روشنائى است اما بهشتیان از کم و زیاد شدن نور و نوسان آن شب و روز را تشخیص مىدهند.
سؤال دیگر این که از آیات قرآن به خوبى استفاده مى شود که بهشتیان هر چه بخواهند از مواهب و روزى ها در اختیارشان همیشه و در هر ساعت وجود دارد، این چه رزقى است که فقط صبح و شام به سراغ آنها مى آید؟
پاسخ این سؤال را از حدیث لطیفى که از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل شده، مى توان دریافت آنجا که مى فرماید:
هدایاى جالب و نخبه از سوى خداوند بزرگ در اوقاتى که در این دنیا نماز مىخواندند، به آنها در بهشت مىرسد.
از این حدیث، استفاده مى شود این هدایاى ممتاز که به هیچ وجه نمى توان ماهیت آن را حتى با حدس و تخمین بیان کرد، نعمت هائى است بسیار پرارزش که علاوه بر نعمت هاى معمول بهشتى، صبح و شام به آنها اهدا مى گردد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۲ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن كَانَ تَقِيًّا»
این همان بهشتی است که به بندگان پرهیزکار خود، به ارث میدهیم.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۳)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
پس از توصیف اجمالى بهشت و نعمتهاى مادى و معنوى آن، بهشتیان را در یک جمله کوتاه معرفى کرده، مى گوید: این همان بهشتى است که ما به ارث به بندگان پرهیزکار مى دهیم (تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ کانَ تَقِیّاً).
و به این ترتیب، کلید درِ بهشت با تمام آن نعمتها که گذشت چیزى جز تقوا نیست.
🌺🌺🌺
باز در اینجا به کلمه إِرْث برخورد مى کنیم که معمولاً به اموالى گفته مى شود که از کسى به دیگرى بعد از مرگش، انتقال مى یابد، در حالى که بهشت مال کسى نبوده و ظاهراً انتقالى در کار نیست.
پاسخ این سؤال را از دو راه مى توان گفت:
1 ـ ارث از نظر لغت، به معنى تملیک آمده است و منحصر به انتقال مالى از میت به بازماندگانش، نمى باشد.
2 ـ در حدیثى، از پیامبر اکرم(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم:
هر کس، بدون استثناء منزلگاهى در بهشت و منزلگاهى در دوزخ دارد، کافران منزلگاه دوزخى مؤمنان را به ارث مى برند، و مؤمنان جایگاه بهشتى کافران را.
ذکر این نکته نیز لازم است که وراثت به آن معنى که در حدیث آمده بر اساس پیوندهاى نسبى نیست، بلکه، بر اثر پیوند مکتبى و عملى و تقوا است.
از شأن نزولى که بعضى از مفسران در آیه فوق، نقل کرده اند نیز همین معنى استفاده مى شود که یکى از مشرکان به نام عاص بن وائل مزد کارگر خود را (که گویا مرد مسلمانى بوده است) نپرداخت، و به طعنه گفت: اگر آنچه محمّد مى گوید، حق باشد ما از هر کس به نعمتهاى بهشت سزاوارتریم، در همانجا مزد این کارگر را به طور کامل خواهم پرداخت! آیه فوق نازل شد و گفت: این بهشت مخصوص بندگان با تقوا است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۳ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
959_20630629661704.mp3
2.67M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۶۲_۶۳
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَمَا نَتَنَزَّلُ إِلَّا بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ مَا بَيْنَ أَيْدِينَا وَمَا خَلْفَنَا وَمَا بَيْنَ ذَلِكَ وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا»
(پس از تأخیر وحی، جبرئیل به پیامبر عرض کرد:) ما جز به فرمان پروردگار تو، نازل نمیشویم؛ آنچه پیش روی ما و پشت سر ما و آنچه میان این دو میباشد، همه از آن اوست؛ و پروردگارت هرگز فراموشکار نبوده (و نیست)!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۴)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
این آیه، از زبان پیک وحى مى گوید: ما جز به فرمان پروردگار تو نازل نمى شویم (وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلاّ بِأَمْرِ رَبِّکَ).
همه چیز از او است و ما بندگانیم جان و دل بر کف. آنچه پیش روى ما و آنچه پشت سر ما، و آنچه در میان این دو است همه از آن او است (لَهُ ما بَیْنَ أَیْدِینا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَیْنَ ذلِکَ).
خلاصه آینده، گذشته و حال، اینجا و آنجا و همه جا، دنیا و آخرت و برزخ همه، متعلق به ذات پاک پروردگار است.
🌺🌺🌺
و این را نیز بدان که پروردگارت فراموشکار نبوده و نیست (وَ ما کانَ رَبُّکَ نَسِیّاً).
بعضى از مفسران براى جمله لَهُ ما بَیْنَ أَیْدِینا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَیْنَ ذلِکَ تفسیرهاى متعددى که احیاناً بالغ بر یازده تفسیر مىشود، ذکر کرده اند، ولى آنچه در بالا آوردیم از همه مناسب تر به نظر مى رسد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۴ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
528_20672670022071.mp3
1.81M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۶۴
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«رَّبُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا»
همان پروردگار آسمانها و زمین، و آنچه میان آن دو قرار دارد! او را پرستش کن و در راه عبادتش شکیبا باش! آیا مثل و مانندی برای او مییابی؟!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۵)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
سپس اضافه مى کند: اینها همه به فرمان پروردگار تو است. پروردگار آسمانها و زمین و آنچه در میان این دو قرار دارد (رَبُّ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ وَ ما بَیْنَهُما).
حال که چنین است و همه خطوط به او منتهى مى شود، تنها او را پرستش کن (فَاعْبُدْهُ).
عبادتى توأم با توحید و اخلاص. و از آنجا که در این راه ـ راه بندگى، اطاعت و عبادت خالصانه خدا ـ مشکلات و سختىها فراوان است، اضافه مى کند: و در راه عبادت او صابر و شکیبا باش (وَ اصْطَبِرْ لِعِبادَتِهِ).
🌺🌺🌺
و در آخرین جمله مى گوید: آیا مثل و مانندى براى خداوند پیدا مى کنى؟ (هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِیّاً).
این جمله، در حقیقت دلیلى است بر آنچه در جمله قبل آمده، یعنى مگر براى ذات پاکش شریک و مانندى هست که دست به سوى او دراز کنى و او را پرستش نمائى؟!
کلمه سَمِىّ گرچه به معنى هم نام است، ولى روشن است منظور در اینجا تنها نام نیست، بلکه محتواى نام است، یعنى آیا کسى غیر از خدا، خالق، رازق، محیى، ممیت، عالم و قادر به همه چیز و بر همه چیز، پیدا خواهى کرد؟
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۵ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh