926_20717713076732.mp3
2.74M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۶۵
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَيَقُولُ الْإِنسَانُ أَئِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا»
انسان میگوید: «آیا پس از مردن، زنده (از قبر) بیرون خواهم آمد؟!»
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۶)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در آیات گذشته، بحثهاى قابل ملاحظهاى درباره رستاخیز، بهشت و دوزخ به میان آمد. آیات بعد نیز، در همین زمینه سخن مىگوید.
در آیه نخست، گفتار منکران معاد را چنین بازگو مى کند: انسان مى گوید: آیا هنگامى که من مُردم، در آینده زنده مىشوم، و سر از قبر برمى دارم؟! (وَ یَقُولُ الاِْنْسانُ أَ إِذا ما مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیّاً).
🌺🌺🌺
البته این استفهام، یک استفهام انکارى است، یعنى چنین چیزى امکان ندارد اما تعبیر به انسان (مخصوصاً با الف و لام جنس) با این که مناسب بود به جاى آن کافر گفته شود، شاید از این روست که این سؤال در طبع هر انسانى در ابتدا کم و بیش نهفته است که، با شنیدن مسأله زندگى بعد از مرگ فوراً علامت استفهامى در ذهن او ترسیم مى شود.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۶ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«أَوَلَا يَذْكُرُ الْإِنسَانُ أَنَّا خَلَقْنَاهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ يَكُ شَيْئًا»
آیا انسان به خاطر نمیآورد که ما پیش از این، او را آفریدیم در حالی که چیزی نبود؟!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۷)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
و بلافاصله با همان لحن و تعبیر، به آن پاسخ مى گوید که آیا انسان این واقعیت را به یاد نمى آورد که ما او را پیش از این آفریدیم، و او ابداً چیزى نبود؟! (أَ وَ لا یَذْکُرُ الاِْنْسانُ أَنّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ یَکُ شَیْئاً).
تعبیر به الإِنْسان در اینجا نیز ممکن است اشاره به این نکته باشد که انسان با آن استعداد و هوش خداداد نباید در برابر چنین سؤالى خاموش بنشیند، باید خودش با یادآورى خلقت نخستین، به آن پاسخ گوید و گرنه حقیقت انسانیت خود را به کار نگرفته است.
این آیات مانند بسیارى از آیات مربوط به معاد، تکیه روى معاد جسمانى دارد، و الا اگر بنا بود تنها روح باقى بماند و بازگشت جسم به زندگى مطرح نباشد، نه آن سؤال جا داشت، و نه این پاسخ.
🌺🌺🌺
بعضى از مفسران، در اینجا سؤالى مطرح کرده اند که اگر این دلیل درست است که هر کس کارى را انجام داد، قدرت دارد مانند آن را نیز انجام بدهد، پس چرا ما کارهائى را انجام مى دهیم و گاه نمىتوانیم عین همان را تکرار کنیم؟ مثلاً گاهى قطعه شعرى بسیار عالى مىسرائیم و یا خط بسیار زیبائى مىنویسیم، اما بعداً هر چه تلاش مىکنیم، مثل آن را نمىتوانیم انجام دهیم.
پاسخى را که ما براى این سؤال انتخاب کرده ایم این است: درست است که ما اعمال خود را از روى اراده و اختیار انجام مى دهیم، ولى گاهى یک سلسله امور غیر اختیارى در بعضى از ویژگىهاى افعال ما اثر مى گذارد، لرزش نامحسوس دست ما، گاه در شکل دقیق حروف مؤثر است و از این گذشته، قدرت و استعداد ما همیشه یکسان نیست. گاه عواملى پیش مى آید که تمام نیروى درونى ما را بسیج مى کند، و ما مى توانیم به اصطلاح شاهکارى بیافرینیم، ولى گاه عوامل محرکه ضعیف است و تمام نیروى ما بسیج نمى شود، به همین دلیل، کار مرتبه دوم به خوبى مرتبه اول انجام نمى گیرد.
ولى خداوندى که قدرتش بى انتها است، این گونه مسائل براى او مطرح نیست، هر کارى را انجام دهد عین آن را بى کم و کاست مى تواند تکرار کند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۷ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
931_20801806303010.mp3
3.06M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۶۶_۶۷
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«فَوَرَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّيَاطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا»
سوگند به پروردگارت که همهی آنها را همراه با شیاطین در قیامت جمع میکنیم؛ سپس همه را -در حالی که به زانو درآمدهاند- گرداگرد جهنم حاضر میسازیم.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۸)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در آیه بعد، با لحن بسیار قاطع، منکران معاد و گنهکاران بى ایمان را تهدید مى کند، و مى گوید: قسم به پروردگارت که ما همهی آنها را با شیاطینى که آنان را وسوسه مى کردند، و یا معبودشان بودند، محشور مى کنیم (فَوَ رَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّیاطِینَ).
سپس همه آنها را گرداگرد جهنم در حالى که به زانو درآمده اند حاضر مى کنیم (ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیّاً).
🌺🌺🌺
این آیه نشان مى دهد دادگاه افراد بى ایمان و گنهکار در نزدیکى جهنم است!.
تعبیر جِثِیّاً (با توجه به این که جِثِىّ جمع جاثى به معنى کسى است که بر سر زانو نشسته) شاید اشاره به ضعف، ناتوانى، ذلت و زبونى آنها باشد، گوئى قدرت ندارند بر سر پا بایستند، البته این کلمه معانى دیگرى هم دارد. از جمله این که بعضى جِثِىّ را به معنى گروه، گروه تفسیر کرده اند، و بعضى به معنى انبوه و متراکم بر روى هم، همانند خاک ها و سنگ ها، ولى تفسیر اول مناسب تر و مشهورتر است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۸ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
2_144189955899968605.mp3
2.61M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۶۸
@ayehsobh
هدایت شده از ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان تهران
اسامی، سن، مکان، تاریخ و نحوۀ شهادت هفت #شهید_مدافع_عفاف_و_حجاب در اغتشاشات سال ۱۴۰۱ در تهران
1⃣ بسیجیِ آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید حسین تقیپور
🩸۴۳ ساله
🩸۳ مهرماه
🩸فلکه سوم تهرانپارس
🩸با ضربات متعدد بوسیلۀ پنجهبوکس به سر و صورت
2⃣ مأمور انتظامی و آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید فرید کرمپور حسنوند
🩸۲۱ ساله
🩸۳۰ شهریور مجروح و ۵ مهر شهید میشوند
🩸در شهر پرند
🩸بوسیلۀ فردی به نام قبادلو با ماشین زیر گرفته میشوند.
3⃣ پاسدارِ آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید امیر کمندی
🩸۳۱ ساله
🩸۴ آبان با اصابت نارنجک دستی به سر
🩸در خیابان ستارخان به شهادت رسیدند.
4⃣ بسیجیِ آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید سلمان امیراحمدی
🩸۳۵ ساله
🩸۱۶ مهرماه
🩸با شلیک با سلاح ساچمهای و اصابت ۵۲ ساچمه، با فاصلۀ کم به صورت و گردن
🩸در محلۀ فلاح شهید شدند.
5⃣ بسیجیِ آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید پوریا احمدی
🩸۴۴ ساله
🩸۳۰ شهریور مجروح و ۱۲ مهرماه شهید شدند؛
🩸با ۹ ضربۀ چاقو در محلۀ پیروزی
6⃣ مأمور انتظامیِ آمر به معروف و ناهی از منکر و حافظ قرآن، شهید مهدی لطفیپور
🩸۲۸ ساله
🩸۲۴ مهرماه
🩸در اطراف زندان اوین به خاطر روغن ریختن در مسیر موتورسواران و پرتاب کوکتل مولوتوف دچار آسیبدیدگی شدید شدند و به شهادت رسیدند.
7⃣ طلبۀ بسیجیِ آمر به معروف و ناهی از منکر، شهید آرمان علیوردی
🩸۲۱ ساله
🩸۶ آبان در محلۀ اکباتان
🩸بوسیله شکنجه و ضرب و شتم شدید، به شهادت رسیدند.
☫ ستاد #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر استان تهران 🚦 @setadabmtehran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«ثُمَّ لَنَنزِعَنَّ مِن كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمَنِ عِتِيًّا»
سپس از هر گروه و جمعیّتی، کسانی را که در برابر خداوند رحمان از همه سرکشتر بودهاند، جدا میکنیم.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۹)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
و از آنجا که اولویتها در آن دادگاه عدل منظور مىشود، در آیه بعد مىگوید: ما اول به سراغ سرکشترین و یاغىترین افراد مىرویم، ما از هر گروه و جمعیتى افرادى را که از همه در برابر خداوند رحمان سرکشتر بودند؛ جدا مى کنیم (ثُمَّ لَنَنْزِعَنَّ مِنْ کُلِّ شِیعَة أَیُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمنِ عِتِیّاً).
همان بى شرمانى که حتى مواهب خداى رحمان را به دست فراموشى سپردند و در برابر ولى نعمت خود به گستاخى، طغیان و یاغى گرى برخاستند، آرى، اینها از همه، به آتش دوزخ سزاوارترند!
🌺🌺🌺
شِیعَة ، در اصل لغت به معنى گروهى است که با هم براى انجام کارى تعاون مى کنند، و انتخاب این تعبیر در آیه فوق، ممکن است اشاره به این باشد که این گمراهان بى ایمان در طریق طغیان و سرکشى با یکدیگر، همکارى داشتند و ما نخست به حساب آن گروه مى رسیم که از همه سرکش تر بودند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۹ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلَىَ بِهَا صِلِيًّا»
بعد از آن، ما بخوبی از کسانی که برای سوختن در آتش سزاوارترند، آگاهتریم!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۰)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
باز روى این معنى تأکید کرده مىگوید: ما به خوبى از کسانى که براى سوختن در آتش اولویت دارند آگاهیم (ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِینَ هُمْ أَوْلى بِها صِلِیّاً).
🌺🌺🌺
دقیقاً آنها را انتخاب مىکنیم و در این انتخاب هیچ گونه اشتباهى رخ نخواهد داد.
صِلِىّ مصدر است که هم به معنى روشن کردن آتش، و هم چیزى را که با آتش مى سوزانند آمده است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۰ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
915_20922922547967.mp3
1.68M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۶۹_۷۰
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا كَانَ عَلَىَ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا»
و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم میشوید؛ این امری است حتمی و قطعی بر پروردگارت!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۱)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آیات بعدی نیز، ادامه بحث در ویژگىهاى رستاخیز و پاداش و کیفر است.
نخست، به مطلبى که شاید شنیدنش براى غالب مردم شگفت انگیز باشد اشاره کرده مى گوید: همه شما بدون استثنا وارد جهنم مى شوید (وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّ وارِدُها).
این امرى است حتمى و فرمانى است قطعى از پروردگارتان (کانَ عَلى رَبِّکَ حَتْماً مَقْضِیّاً).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۱ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا»
سپس آنها را که تقوا پیشه کردند از آن رهایی میبخشیم؛ و ظالمان را -در حالی که (از ضعف و ذلّت) به زانو درآمدهاند- در آن رها میسازیم.
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۲)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
سپس آنها که تقوا پیشه کردند را از آن نجات مى دهیم، و ظالمان و ستمگران را در حالى که از ضعف و ذلت به زانو در آمده اند در آن رها مى کنیم (ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظّالِمِینَ فِیها جِثِیّاً).
🌺🌺🌺
در تفسیر این دو آیه میان مفسران گفتگوى دامنه دارى است. بر اساس این که منظور از ورود در جمله وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّ وارِدُها چیست؟
بعضى از مفسران معتقدند ورود در اینجا به معنى نزدیک شدن و اشراف پیدا کردن است، یعنى همه مردم، خوبان و بدان، بدون استثنا براى حسابرسى یا براى مشاهده سرنوشت نهائى بدکاران، به کنار جهنم مى آیند، سپس خداوند پرهیزگاران را رهائى مى بخشد و ستمگران را در آن رها مى کند.
تفسیر دومى که اکثر مفسران آن را انتخاب کرده اند این است که ورود در اینجا به معنى دخول است و به این ترتیب، همه انسانها بدون استثناء، نیک و بد، وارد جهنم مى شوند، منتها دوزخ بر نیکان سرد و سالم خواهد بود همان گونه که آتش نمرود بر ابراهیم(علیه السلام) (یا نارُ کُونِى بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِیْمَ); چرا که آتش با آنها سنخیت ندارد، گوئى از آنان دور مى شود و فرار مى کند، و هر جا آنها قرار مى گیرند خاموش مى گردد، ولى دوزخیان که تناسب با آتش دوزخ دارند همچون ماده قابل اشتعالى که به آتش برسد، فوراً شعلهور مى شوند.
قطع نظر از این که فلسفه این کار چیست که بعداً به خواست خدا شرح خواهیم داد، بدون شک ظاهر آیه فوق، با تفسیر دوم هماهنگ است; زیرا معنى اصلى ورود، دخول است، و غیر آن نیاز به قرینه دارد.
علاوه بر این، جمله: ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوْا: سپس پرهیزگاران را نجات مى دهیم همچون جمله: نَذَرُ الظّالِمِینَ فِیها: ستمگران را در آن وا مى گذاریم؛ همه، شاهد براى این معنى است.
تعبیر پر معنائى که درباره پل صراط در روایات آمده که آن بر روى جهنم کشیده شده، از مو باریک تر و از شمشیر تیزتر است نیز شاهد و گواه دیگرى بر این تفسیر است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۲ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
2_144189955911601198.mp3
1.65M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۷۱_۷۲
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَإِذَا تُتْلَىَ عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَيُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَّقَامًا وَأَحْسَنُ نَدِيًّا»
و هنگامی که آیات روشن ما بر آنان خوانده میشود، کافران به مؤمنان میگویند: «کدام یک از دو گروه [= ما و شما] جایگاهش بهتر، و جلسات انس و مشورتش زیباتر، و بخشش او بیشتر است؟!»
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۳)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
به دنبال بحثى که در آیات قبل، پیرامون ظالمان بى ایمان شد، در آیات بعد، گوشهاى از منطق و سرنوشت آنها را شرح مىدهد.
مى دانیم نخستین گروهى که به پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) ایمان آوردند، مستضعفان پاکدلى بودند که دستشان از مال و منال دنیا تهى بود، همان گروه محروم و مظلومى که آئین هاى الهى براى نجات آنان، از چنگال ظالمان و ستمگران آمده، مردان و زنان بلند همت و با ایمانى همچون بلال، سلمان، عمار، خَبّاب، سمیه و امثال آنها.
از آنجا که معیار ارزش در جامعه جاهلى آن زمان ـ همچون هر جامعه جاهلى دیگر ـ همان زر و زیور و پول و مقام و هیأت ظاهر بود، ثروتمندان ستمکار همچون نضر بن حارث و امثال وى، بر گروه مؤمنان فقیر، فخرفروشى کرده، مى گفتند: نشانه شخصیت ما با ما است، و نشانه عدم شخصیت شما همان فقر و محرومیتتان است!.
این خود دلیل بر حقانیت ما، و عدم حقانیت شما است!.
🌺🌺🌺
چنان که قرآن در آیه مورد بحث، مى گوید: هنگامى که آیات روشن ما بر آنها خوانده شود، کافران مغرور و ستمگر، به کسانى که ایمان آورده اند مى گویند: کدام یک از دو گروه ما و شما، جایگاهش بهتر، جلسات انس و مشورتش زیباتر، و بذل و بخشش او بیشتر است؟ (وَ إِذا تُتْلى عَلَیْهِمْ آیاتُنا بَیِّنات قالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لِلَّذِینَ آمَنُوا أَیُّ الْفَرِیقَیْنِ خَیْرٌ مَقاماً وَ أَحْسَنُ نَدِیّاً).
مخصوصاً در روایات اسلامى مى خوانیم: این گروه اشرافى و مترف، زیباترین لباس هایشان را مى پوشیدند و زینت مى کردند، جلو یاران رسول اللّه(صلى الله علیه وآله) راه مى رفتند، و نگاه تحقیر و تمسخرآمیز به آنها مى کردند، آرى، این است راه و رسم این طبقه در هر عصر و زمان.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۳ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَحْسَنُ أَثَاثًا وَرِءْيًا»
چه بسیار اقوامی را پیش از آنان نابود کردیم که هم مال و ثروتشان از آنها بهتر بود و هم ظاهرشان آراستهتر!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۷۴)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
ولى قرآن با بیانى کاملاً مستدل، و در عین حال قاطع و کوبنده، به آنها چنین پاسخ مى گوید: اینها گویا تاریخ گذشته بشر را فراموش کرده اند. اقوام بى شمارى پیش از آنها بود که هم مال، ثروت و وسائل زندگانیشان از اینها بهتر بود و هم منظره و ظاهرشان آراسته تر، اما ما این گروه ستمکار را نابود کردیم و از میان برداشتیم (وَ کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْن هُمْ أَحْسَنُ أَثاثاً وَ رِءْیاً).
🌺🌺🌺
آیا پول و ثروت آنها و مجالس پر زرق و برق، لباسهاى فاخر و چهرههاى زیبایشان توانست، جلو عذاب الهى را بگیرد؟
اگر اینها دلیل بر شخصیت و مقامشان در پیشگاه خدا بود، چرا به چنان سرنوشت شومى گرفتار شدند؟!
زرق و برق دنیا آن چنان ناپایدار است که با نسیم مختصرى نه تنها دفترش به هم مى خورد، بلکه گاهى طومارش درهم پیچیده مى شود.
قَرْن، معمولاً به معنى یک زمان طولانى است، ولى چون از ماده اقتران به معنى نزدیکى گرفته شده است، به قوم و جمعیتى که در یک زمان جمع اند نیز گفته مى شود.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۴ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
2_144189955917368031.mp3
2.71M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۷۳_۷۴
@ayehsobh