📸 تصویری از حاشیه نشست سران گروه هفت
🔺میزان تنش میان آمریکا و دیگر اعضای این گروه بی سابقه توصیف شده است.
@ayna_ammariyon
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تقابل دو دیدگاه در مجلس در رابطه با FATF
🔹واکنش لاریجانی به پهن کردن طومار در مجلس
🆔 @ayna_ammariyon
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 با ارکانیک لایحه استعماری دیگر بیشتر آشنا شوید
🔺مجید شاکری، اقتصادان، FATF را کوتاه و مختصر توضیح می دهد....
@ayna_ammariyon
🔴مهم/ارتباط #FATF با قاسم سلیمانی چیست؟
✍محمدعلی مسعودی
🔹در روزهای اخیر صحبتهای یکی از نمایندگان سابق درباره ارتباط میان قاسم سلیمانی و گروه ویژه اقدام مالی یا همان #FATF خبرساز شده است.
🔹قاسم سلیمانی در لیست تحریمهای #شورای_امنیت سازمان ملل است. کافی است در گوگل این عبارت را جستجو کنید: 2231 List. شما به لیست افراد و نهادهای تحریمی #قطعنامه۲۲۳۱ خواهید رسید و در آن اسم سردار قاسم سلیمانی را خواهید دید.
🔹طبق این قطعنامه کشورها باید از تردد افراد تحریمی در خاک خود جلوگیری کنند و مراقبت کنند که هیچ گونه خدمتی از جمله خدمات مالی به افراد تحریمی از طریق خاک آنها ارایه نشود.
🔹درست به یاد دارید. قطعنامه ۲۲۳۱ همان قطعنامهای است که #برجام را تایید کرده و ایران نیز این قطعنامه را پذیرفته و تنها برای بخش موشکی آن بیانیه داده است!! به عبارت دیگر ایران تلویحاً تحریم شدن ۶۴ فرد و نهاد خود را پذیرفته است. فتامل!
🔹میدانید که FATF استانداردهای ۴۰ گانهای دارد. طبق استاندارد شماره ۷ کشورها باید ترتیباتی را اتخاذ کنند تا قطعنامههای فصل هفتمی شورای امنیت که متضمن تحریمهای مالی است، در نظام بانکی آنها اجرایی شود.
🔹پس FATF به صورت غیرمستقیم از کشورها میخواهد در نظام بانکی خود مراقبت کنند تا تحریمهای مالی و بانکی علیه افرادی همچون قاسم سلیمانی اجرا شود!
🔹البته ایران استاندارد شماره ۷ را نپذیرفته است. حداقل شاهدی برای این قضیه منتشر نشده است. به عبارت دیگر ایران به #FATF متعهد نشده که تحریمهای داخلی علیه افرادی همچون قاسم سلیمانی اعمال کند. اما آیا این پایان راه است؟
🔹طبق برنامه اقدام «Action Plan» که میان ایران و FATF توافق شده، بندهای ۲۱ و ۳۱ ایران متعهد شده است تا ترتیبات لازم برای شناسایی «ذینفع واقعی» را در نظام بانکی خود اجرا کند و همچنین اطلاعات مربوط به آنها را با کشورهای دیگر به اشتراک بگذارد.
🔹 لذا هرچند دولت ایران تصمیم ندارد که افرادی همچون قاسم سلیمانی را تحریم مالی کند (خیلی خندهدار است!) اما عملاً پذیرفته است کاری کند که به صورت خودکار این افراد نتوانند از نظام بانکی ایران خدمات دریافت کنند. (یعنی اسماً خبری نیست اما رسماً خود تحریمی اتفاق میافتد)
🔹این را هم بدانید بد نیست، که این وضعیت تنها برای ۶۴ فرد و نهادی که در لیست تحریمی قطعنامه ۲۲۳۱ قراردارند نیست، بلکه افراد و نهادهایی که در لیست #تحریمهای_ثانویه آمریکا قرار دارند که بالغ بر ۲۰۰ فرد و نهاد میشوند، نیز همین وضعیت را دارند. این همان لیستی است که #SDN_List نام دارد.
@ayna_ammariyon
1_12565314.mp3
2.58M
📢 بشنوید
🚨بیانات مهم استاد حسن عباسی خطاب به نمایندگان مجلس- FATF
⁉️ چرا مجلس اصرار به تصویب کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم و پالرمو دارد؟
@ayna_ammariyon
روزنامه کیهان:
#تیتر_یک
🔴مجلس با تصویب FATF پای داعش را به کشور باز نکند
پیوستن به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (TF) منجر به گذاشتن ابزارهای حقوقی جدید در اختیار دشمنان جمهوری اسلامی ایران، ایجاد اجماع جهانی علیه کشور و تحریمهای فزاینده علیه برخی از نهادهای حاکمیتی کشور همچون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواهد شد.
سرویس سیاسی-
در ماههای اخیر و بهخصوص بعد از خروج آمریکا از برجام، تصویب لوایح چهارگانه درخواستی کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) با اصرار دولت و با سرعت فراوانی در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.
تا کنون با توجه به بندهای ۸، ۲۴، ۲۷ و ۲۸ «برنامه اقدام» FATF، سه لایحه اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و مبارزه با پولشویی و الحاق ایران به کنوانسیون ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﻣﺘﺤﺪ ﺑﺮﺍی ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺟﺮﺍﺋﻢ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻓﺮﺍﻣلی (پالرمو) به تصویب مجلس رسیده است و صرفا هنوز تکلیف آخرین لایحه که همان لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (TF) است، در صحن علنی مجلس مشخص نشده است.
گروه FATF متشکل از 37 عضو اصلی و 2 عضو ناظر است که کار خود را با استانداردسازی درباره پولشویی آغاز کرده و سپس به تامین مالی تروریسم و بعد از آن، به تامین مالی تسلیحات کشتار جمعی رسیده است. در ماهیت سیاسی و غیرفنی این نهاد نیز همین بس که اصلیترین تامینکنندگان مالی تروریسم بینالملل یعنی آمریکا و شورای همکاری خلیج فارس عضو اصلی، و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی اعضای ناظر آن هستند. روندی که از سوی دولت ما تاکنون درباره FATF طی شده، از جایگاه «تصمیمپذیر» بوده است.
بررسی نتیجه اجرای FATF در ایران به موازات تحریمهای کاتسا و سیسادا و همچنین اظهارات اخیر مقامات وزارت خزانهداری آمریکا نشان میدهد، اجرای این کنوانسیون نه تنها موجب رفع موانع همکاری ایران با بانکهای خارجی نمیشود بلکه موجب افزایش اثرگذاری تحریمهای ثانویه آمریکا خواهد شد.
یکی از مهمترین استدلالهای مطرح شده توسط برخی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دفاع از تصویب لایحه جنجالی الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (TF) که چهارمین و آخرین لایحه درخواستی کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) از ایران و در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد، مغایرت تصویب این لایحه با منافع آمریکا و رفع مشکلات در برقراری روابط بانکهای ایرانی با بانکهای خارجی است.
آمریکاییها پیگیر اجرای FATF
از سوی ایران
این درحالی است که با وجود همکاریهای گسترده کشور با FATF از اواخر سال 94 و حتی خروج نام ایران از لیست سیاه FATF از تیرماه 95 تاکنون، وضعیت تعاملات بانکی ایران با سایر کشورها نه تنها بهتر نشده است و همچنان بانکهای متوسط و بزرگ خارجی تمایلی به همکاری با کشورمان ندارند، بلکه بانکهای چینی، ترکیهای و صرافیهای اماراتی که قبلا با ایران همکاری میکردند، امروزه این همکاریها را محدود کردهاند. این اتفاقات به خوبی اثبات میکند که لزوما همکاری با FATF به بهبود وضعیت همکاری ایران با بانکهای خارجی منجر نخواهد شد بلکه مشکل اصلی، حفظ کامل ساختار تحریمهای ثانویه بانکی آمریکاست.
@ayna_ammariyon