eitaa logo
این بقية الله
158 دنبال‌کننده
140 عکس
86 ویدیو
11 فایل
لینک کانال جهت معرفی به دوستان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمام شدن امر [دین] به آن حضرت در کتاب توحید شیخ صدوق به سند خود از حضرت رضا سلام الله علیه آمده: تمام شدن امر به قائم آل محمد علیهم السلام است . 📚 مکیال المکارم ، ج ۱ ، ص ۱۰۲ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
🔴 قتل نسل و ذریّه ی قاتلان امام حسین سلام الله علیه به دست حضرت قائم ارواحنا فداه 🔻 عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ‌بْنِ‌صَالِحٍ الْهَرَوِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی‌الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام) یَا ابْنَ‌رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَا تَقُولُ فِی حَدِیثٍ رُوِیَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) أَنَّهُ قَالَ إِذَا خَرَجَ القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قَتَلَ ذَرَارِیَّ قَتَلَهًِْ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) بِفِعَالِ آبَائِهَا فَقَالَ (علیه السلام) هُوَ کَذَلِکَ فَقُلْتُ وَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری مَا مَعْنَاهُ قَالَ صدَقَ اللَّهُ فِی جَمِیعِ أَقْوَالِهِ وَ لَکِنْ ذَرَارِیُّ قَتَلَهًِْ الْحُسَیْنِ (علیه السلام) یَرْضَوْنَ بِفِعَالِ آبَائِهِمْ وَ یَفْتَخِرُونَ بِهَا وَ مَنْ رَضِیَ شَیْئاً کَانَ کَمَنْ أَتَاهُ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِیَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ بِالْمَغْرِبِ لَکَانَ الرَّاضِی عِنْدَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ شَرِیکَ الْقَاتِلِ وَ إِنَّمَا یَقْتُلُهُمُ القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) إِذَا خَرَجَ لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِمْ قَالَ قُلْتُ لَهُ بِأَیِّ شَیْءٍ یَبْدَأُ القائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مِنْکُمْ إِذَا قَامَ قَالَ یَبْدَأُ بِبَنِی شَیْبَهًَْ فَیَقْطَعُ أَیْدِیَهُمْ لِأَنَّهُمْ سُرَّاقُ بَیْتِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ. عبدالسّلام هروی گوید: به امام رضا (سلام الله علیه ) عرض کردم: «در مورد این حدیث: «هنگامی‌که حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خروج کند، نسل و ذرّیّه‌ی قاتلان امام حسین (علیه السلام) را به‌واسطه‌ی آنچه پدرانشان انجام دادند به قتل می‌رساند، که از امام صادق (علیه السلام) روایت شده چه میگویید»؟ فرمود: «بله، همین‌طور است». عرض کردم: «پس معنای این کلام خداوند عزّوجلّ: وَ لاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَی چیست»؟ آن حضرت فرمود: «خدای بلند مرتبه در تمامی سخنان خویش راست میگوید ولکن طوایفی که پدرانشان امام حسین (سلام الله علیه) را به قتل رساندند، از اعمال پدرانشان راضی هستند و به آن افتخار می‌کنند و کسی که به کاری راضی باشد، مثل کسی است که آن کار را انجام داده باشد. اگر شخصی در مشرق کشته شده باشد و شخصی دیگر در مغرب زمین از آن قتل راضی باشد، نزد خدای عزّوجلّ شریک قتل محسوب می‌شود و اگر هنگامی‌که حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خروج کند، آنان را به قتل برساند، به این دلیل است که آنان به عمل پدرانشان راضی بودند». به آن حضرت عرض کردم: «امام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که از خاندان شماست، خروج خویش را با چه کسانی آغاز می‌کند»؟ فرمود: «با بنی‌شیبه آغاز می‌کند و دستان ایشان را قطع می‌کند، زیرا آنان سارقان خانه خدای عزّوجلّ هستند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۶۸۰ 📚 بحارالأنوار، ج۴۵، ص۲۹۵ 📚علل الشرایع، ج۱، ص۲۲۹ 📚عیون أخبارالرضا (ع)، ج۱، ص۲۷۳ 📚وسایل الشیعهًْ، ج۱۶، ص۱۳۸ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
🔴 تعلیم و آموختن قرآنی که امیرالمؤمنین سلام الله علیه جمع کرده بود 🔸️در بحار به نقل از نعمانی از امیرمؤمنان علی سلام الله علیه آمده که فرمود: گویا می‌بینم شیعیان ما در مسجد کوفه خیمه‌ها زده اند و قرآن را به همان گونه که نازل شده به مردم می‌آموزند . 🔹️و نیز از آن حضرت مروی است که فرمود: گویی عجم را می‌بینم که خیمه هایشان در مسجد کوفه برپا است و قرآن را همانطور که نازل شده است به مردم می‌آموزند. اصبغ بن نباته می‌گوید: عرض کردم: مگر [این قرآن] همان گونه که نازل شده نیست؟ فرمود: نه، هفتاد نفر از قریش به نام خودشان و نام پدرانشان از قرآن محو شده است، و ابولهب را جا نگذاشته اند مگر به منظور سرزنش رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم. چون عموی آن حضرت بود . 🔸️ از حضرت امام صادق سلام الله علیه است که فرمود: گویی شیعیان علی را می‌بینم که مثانی (قرآن) به دست گرفته اند و آن را به مردم می‌آموزند . 🔹️ و از ارشاد القلوب دیلمی از حضرت امام باقر سلام الله علیه روایت است که فرمود: چون قائم عجل اللَّه فرجه بپاخیزد خیمه‌هایی نصب می‌شود برای کسانی که قرآن را به همان گونه که خداوند جلّ جلاله آن را نازل فرموده، به مردم بیاموزند. پس دشوارترین چیزی که خواهد بود برای کسانی است که آن را حفظ کرده اند، زیرا با این تألیف اختلاف دارد . 📚 مکیال المکارم ، ج ۱ ، ص ۱۰۳ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
🔴 بیان اجمالی علامات ظهور ۶۱- ساخته شدن فرودگاه و پایگاهی در شوشتر و اهواز . ۶۲- ساخته شدن فرودگاه و پایگاهی در ارمنیّه . ۶۳- ساخته شدن فرودگاه و پایگاهی در موصل . ۶۴- ساخته شدن فرودگاه و پایگاهی در همدان . ۶۵- ساخته شدن فرودگاه و پایگاهی در ورقه . ۶۶- ساخته شدن فرودگاه و پایگاهی در رقطاء . ۶۷- ساخته شدن فرودگاه و پایگاهی در رُحبه . ۶۸- ساخته شدن فرودگاه و پایگاهی در دیر هند . ۶۹- ساخته شدن فرودگاه و پایگاهی در قلعه . ۷۰- ظاهر شدن دود تیره ای بالای سرها که در چشم و گوش بینی های مردم رود ، مومنین را حالت زکامی رو دهد و کفّار را هلاک کند . ۷۱- سوار شدن مردها بر چرخ ها . ۷۲- سوار شدن زن ها بر چرخ ها . ۷۳- کشف حجاب زن ها . ۷۴- حکومت کردن زن ها . ۷۵- غالب شدن زن ها بر مُلک . ۷۶- مستشار امور شدن زن ها . ۷۷- لباس بدن نما پوشیدن زنان . ۷۸- زنان گیسوان خود را مانند کوهان شترِ بُختی کنند . ۷۹- مجلس گرفتن زنان . ۸۰- سخنرانی کردن زن ها . 📚نوائب الدهور فی علائم ظهور ، ج ۱ ، ص ۹۹ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
🔴 غیبت کبری و صغری 🔻 امام سجاد سلام الله علیه فرمود: اِنَّ لِلْقائِمِ مِنّا غَیْبَتَیْنِ: اِحداهُما اَطولُ مِنَ الاُخری. اَمّا الاُولی فَسِتَّة اَیّامٍ وَ سِتَّةَ اَشْهُر وَ سِتَّ سَنَواتٍ وَ اَمّا الْاُخْری فَیَطُولُ اَمَدُها حَتّی یَخْرَجَ مِنْ هذَا الْامْرِ اَکْثَرُ مَنْ یَقُولُ بِهِ، فَلا یَثْبُتُ عَلَیْهِ الاّ مَنْ قَوِیَ یَقِینُهُ وَ صَحَّتْ مَعْرِفَتُهُ وَ لَمْ یَجِدْ فی نَفْسِهِ حَرَجاً مِمّا قَضَیْنا وَ سَلَّمَ لَنا اَهْلَ البَیْتِ؛ برای قائم ما دو غیبت است که یکی از آنها طولانیتر از دیگری است. اما اولی شش سال و شش ماه و شش روز طول میکشد و اما دومی به قدری طول میکشد که بیشتر کسانی که به غیبت او ایمان داشتند از اعتقاد خود بر می­گردند. فقط کسانی بر اعتقاد خود استوار می­مانند که یقین محکم و شناخت صحیح داشته باشند و سخنان ما بر آنها گران نباشد و تسلیم ما اهل بیت باشند. 📚 بحارالانوار، ج ۵۱ ، ص ۱۳۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
🔴 یاران حضرت مهدی سلام الله علیه 🔻 حضرت سجاد سلام الله علیه فرمودند: ...کَأنّی بِصاحِبِکُمْ قَدْ عَلا فَوْقَ نَجَفِکُمْ بِظَهْرِ کُوفان فی ثَلاثَمأةٍ وَ بِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلا، جَبرئیلُ عَنْ یَمِینهِ وَ میکائیلُ عَِِنْ شِمالِهِ وَ اِسْرافیلُ أَمامَهُ، مَعَهُ رایَةُ رَسُول الله صلی الله علیه و آله قَد نَشَرها لایَهْوِی بِها الی قَوْم الاّ أَهْلَکَهُم اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ؛ گویا صاحب شما (مهدی) را میبینم که پشت کوفه بالای نجف در بین سیصد و سیزده نفر قرار گرفته، جبرئیل از راستش، و میکائیل از سمت چپش و اسرافیل جلو آن حضرت قرار دارند. و با او پرچم رسول خدا است که آن را برافراشته است. و بر قومی فرود نمی­ آید جز آنکه آنها را [ به امر] خدای عزیز و جلیل هلاک می­کند. 📚 بحار الانوار، ج ۵۱ ، ص ۱۳۵ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
🔴 انتظار راستین و پاداش آن 🔻 امام سجاد ـ سلام الله علیه ـ فرمود: اهل زمان غیبت او که قائل به امامت او و منتظر ظهور او باشند، برتر از مردمان هر زمان دیگر می­باشند، زیرا خدای تبارک و تعالی به آنها آن قدر عقل، فهم و شناخت عطا فرموده است که غیبت امام در پیش آنها چون زمان حضور شده است. خداوند اهل آن زمان را همانند مجاهدانی قرار داده که در محضر رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ شمشیر بزنند، آنها مخلصان حقیقی و شیعیان واقعی و دعوت کنندگان به دین خدا در آشکار و نهان می­باشند. 📚بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۲ 📚منتخب الاثر، ص ۲۴۴ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
🔴 فتنه­ های دوران غیبت 🔻امام زین العابدین سلام الله علیه فرمود: یا اباخالد لَتأتِیَنَّ فِتَنٌ کَقِطَعِ اللَّیْلِ المُظْلِمِ لایَنْجُو الاّ مَنْ أَخَذَ اللهُ مِیثاقَهُ اوُلئکَ مَصابیحُ الهُدی وَ یَنابِیعُ العِلْم یُنْجِیهِمُ اللهُ مِنْ کُلِّ فِتْنَةٍ مُظْلِمَةٍ؛ ای اباخالد! براستی (در دوران غیبت) فتنه­ هایی همچون قطعه­ های شب تار هجوم می­ آورد که از آن جز کسانی که خدا از آنها پیمان گرفته رهایی نمی­ یابد. همانها چراغهای هدایت و سرچشمه علمند، که خداوند آنها را از هر فتنه تاریک نجات می­ بخشد. 📚 بحارالانوار، ج ۵۱ ، ص ۱۳۵ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 تعلیم و آموختن قرآنی که امیرالمؤمنین سلام الله علیه جمع کرده بود (ادامه) 🔹️در کافی به سند خود از سالم بن ابی سلمه روایت کرده است که گفت: من می‌شنیدم که مردی بر حضرت امام صادق سلام الله علیه حروفی از قرآن خواند که مانند خواندن متعارف مردم نبود. پس حضرت صادق علیه السلام به او فرمود: از این قرائت دست بردار و همانطور که مردم می‌خوانند بخوان تا قائم عجل اللَّه تعالی فرجه قیام کند، که وقتی آن حضرت بپاخیزد کتاب خدا را با حدودش خواهد خواند، و مصحفی که علی علیه السلام نوشته بیرون می‌آورد. سپس فرمود: هنگامی که علی علیه السلام آن را نوشت و از جمع آوریش فراغت یافت آن را برای مردم آشکار ساخت و فرمود: این کتاب خدای عزّ و جل است همانطور که خداوند آن را بر حضرت محمد نازل کرده به درستی که من آن را از دو لوح جمع نموده ام. جواب دادند: اینک مصحف جامعی در دست ماست و نیازی به این نداریم، فرمود: به خدا سوگند که پس از این روز ابداً آن را نخواهید دید، بر من فقط لازم بود که وقتی آن را جمع کردم به شما خبر دهم تا آن را بخوانید . 🔸️در احتجاج آمده: هنگامی که رسول اللَّه صلی الله علیه وآله وسلم وفات یافت، علی علیه السلام قرآن را جمع کرد و آن را نزد مهاجرین و انصار برد و بر آنان عرضه کرد، زیرا که پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم او را به این کار وصیت فرموده بود، پس چون ابوبکر آن را گشود در اولین صفحه ای که باز کرد رسوائیهای قوم در آن آشکار شد، عمر برآشفت و گفت: ای علی آن را بازگردان که ما را به آن نیازی نیست پس حضرت امیر علیه السلام آن را گرفت و رفت. آنگاه زید بن ثابت را که قاری قرآن بود احضار کردند، عمر به او گفت: علی قرآن را نوشته بود آورد ولی در آن رسواییهای مهاجرین و انصار بود و ما نظرمان بر این است که قرآن را جمع کنیم و فضیحتهای مهاجرین و انصار را از آن بیندازیم زید رأی موافق داد ولی گفت: اگر من قرآن را آن طور که شما می‌خواهید جمع کردم و بعد از آن علی قرآن خودش را آشکار کرد آیا زحمتهای شما هدر نمی رود؟ عمر گفت: چاره ای جز این نیست که او را بکشیم و از او راحت شویم. پس حیله ای بکار بردند تا به دست خالد بن ولید آن حضرت را بکشند، ولی نتوانستند و چون عمر به خلافت رسید، از علی علیه السلام خواست آن قرآن را بیاورد تا میان خودشان آن را تحریف کنند، به آن حضرت گفت: یا ابالحسن خوب بود قرآنی که نزد ابی بکر آوردی، حالا بیاوری تا بر آن اجتماع کنیم. علی علیه السلام فرمود: هیهات هیچ راهی به سوی آن نیست. من در آن موقع آن را آوردم تا حجّت بر شما تمام گردد؛ و روز قیامت نگویید ما از این قرآن غافل بودیم، یا به من نگویید که تو آن را نیاوردی. البته قرآنی که نزد من است جز پاکیزگان و اوصیا از فرزندان من هیچ کس به آن دست نمی یابد. عمر گفت: آیا وقت معیّنی برای آشکار ساختن این قرآن هست؟ فرمود: آری؛ هنگامی که قائم از فرزندان ما قیام کند آن را ظاهر نماید، و مردم را بر آن وامی دارد، پس سنّت بر آن جاری می‌گردد . 📚 مکیال المکارم ، ج ۱ ، ص ۱۰۳ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
🔴 حكايت دعاى علوى مصرى 🔻سيّد جليل القدر رضى الدين علىّ بن طاووس رحمه اللّه در «مهج الدعوات» مى گويد: دعاى علوى مصرى را در كتابى قديمى-كه نويسنده اش خود را حسين بن علىّ بن هند معرّفى كرده و گفته آن را در شوّال سال سيصد و نود و شش نوشته ام-يافتم، نويسنده سند دعايش را اين گونه بيان كرده است: دعايى است كه مولاى مان امام منتظر صلوات اللّه عليه به مردى از شيعيان خود كه گرفتار ظلم و ستم بود در خواب آموخته است و خداوند براى او گشايشى ايجاد كرد و دشمنش را كشت... سيّد اجلّ فرموده است: دعاى معروف به دعاى علوى مصرى براى هر كار سخت و بزرگ خوانده مى شود. سيّد بن طاووس رحمه اللّه به دو طريق اين دعا را نقل مى كند و مى فرمايد: ابو الحسن علىّ بن حمّاد بصرى گفت: ابو عبد اللّه حسين بن محمّد علوى به من خبر داد كه: محمّد بن على علوى حسينى مصرى برايم گفت: غم و اندوه شديد و پيش آمد ناگوارى از طرف يكى از ملوك ديارم به من رسيد به طورى كه تمام فكرم را به خود مشغول كرده بود و بسيار هراسناك بودم و هرگز اميدى براى رهائى خويش نداشتم. به زيارتگاه سرورانم و پدرانم عليهم السّلام در عراق رفتم، و پناهنده به ايشان و قبورشان گشتم، و از بلاى بزرگ كسى كه از او مى ترسيدم به آن جا پناه آوردم و پانزده روز در حالى كه شب وروز دعا و گريه و ناله مى كردم در آن جا اقامت كردم كه قائم زمان و ولىّ رحمان عليه و على آبائه افضل التحيّة و السّلام در بين خواب و بيدارى نزدم آمده و خود را به من نشان داد و فرمود: اى فرزندم؛ آيا از فلانى مى ترسى؟ گفتم: آرى، به من چنين وچنان قصدى نموده است و من به سروران و مواليانم عليهم السّلام روى آورده و به ايشان شكايت مى كنم تا مرا از شرّ او خلاص كنند. حضرت فرمود: چرا خدا را كه پروردگار تو و پروردگار پدرانت مى باشد با دعاهايى كه اجدادم پيامبران صلوات اللّه عليهم هنگام شدّت و گرفتارى مى خواندند و رفع گرفتارى از آن‌ها مى شد نمى خوانى و دعا نمى كنى؟ گفتم: آن‌ها چگونه دعا مى كردند تا من هم دعا كنم؟ حضرت فرمودند: چون شب جمعه شد برخيز و غسل كن و نمازت را بخوان و چون از سجدۀ شكر فارغ شدى درحالى كه بر سر دو زانويت نشسته اى، اين دعا را با تضرّع و ناله بخوان. محمّد بن على گفت: آن حضرت، پنج شب پياپى نزد من آمد و اين دعا را برايم تكرار كرد تا آن كه حفظ كردم و آمدنش را در شب جمعه قطع كرد؛ پس برخاستم و غسل كردم و لباسم را عوض كرده و خود را خوشبو نمودم و آن چه از نماز شب بر من لازم بود بجا آوردم و بر زانوهايم نشسته و خدا را با اين دعا خواندم. شب شنبه نيز به صورت شب هاى گذشته آن حضرت نزد من آمد و به من فرمود: اى محمّد؛ دعايت مستجاب شد و دشمنت كشته شد، و چون از دعا فارغ شدى خداوند عزّ و جلّ او را هلاك كرد. محمّد بن على گفت: چون صبح شد هيچ اندوهى نداشتم مگر غم وداع سرورانم عليهم السّلام و بازگشتن به سوى منزلى كه از آن گريخته بودم. وقتى مقدارى از راه را طى كردم فرستادۀ فرزندانم را ديدم و نامه هاى آنان به دستم رسيد كه نوشته بودند: مردى كه از او گريختى در مجلسى كه برقرار كرده بود گروهى را جمع كرد و بعد از آن كه همه خوردند و نوشيدند و پراكنده شدند، او با غلامان خود آن جا خوابيدند. صبح كه شد هيچ حسّ و حركتى از او شنيده نشد؛ پرده از صورتش كنار زدند و ديدند كه از پشت سر ذبح شده است و خونش روان است و اين حادثه در شب جمعه اتّفاق افتاده است و نمى دانند چه كسى آن كار را كرده است؟ فرزندانم از من خواسته بودند هرچه سريع تر به خانه برگردم. وقتى به خانه رسيدم دربارۀ زمان اين حادثه پرسيدم و دانستم درست هنگام فراغ من از دعا بوده است. 📚 صحیفه مهدیه ، ص ۲۰۵ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1351090401C23e00aef92
🔴 دعاى علوى مصرى از امام زمان ارواحنا فداه كه در گرفتارى هاى شديد خوانده مى شود ربّ من ذا الّذي دعاك فلم تجبه، و من ذا الّذي سألك فلم تعطه، و من ذا الّذي ناجاك فخيّبته، أو تقرّب إليك فأبعدته. و ربّ هذا فرعون ذوا الأوتاد، مع عناده و كفره و عتوّه و إذعانه الرّبوبيّة لنفسه، و علمك بأنّه لا يتوب، و لا يرجع و لا يئوب، و لا يؤمن و لا يخشع، استجبت له دعآءه، و أعطيته سؤله، كرما منك وجودا، و قلّة مقدار لما سئلك عندك، مع عظمه عنده، أخذا بحجّتك عليه، و تأكيدا لها حين فجر و كفر، و استطال على قومه و تجبّر، و بكفره عليهم افتخر، و بظلمه لنفسه تكبّر، و بحلمك عنه استكبر، فكتب و حكم على نفسه جرأة منه، أنّ جزآء مثله أن يغرق في البحر، فجزيته بما حكم به على نفسه. إلهي و أنا عبدك، ابن عبدك و ابن أمتك، معترف لك بالعبوديّة، مقرّ بأنّك أنت اللّه خالقي، لا إله لي غيرك، و لا ربّ لي سواك، موقن بأنّك أنت اللّه ربّي، و إليك مردّي و إيابي، عالم بأنّك على كلّ شيء قدير، تفعل ما تشآء و تحكم ما تريد، لا معقّب لحكمك، و لا رادّ لقضاءك، و أنّك الأوّل و الآخر و الظّاهر و الباطن، لم تكن من شيء، و لم تبن عن شيء، كنت قبل كلّ شيء، و أنت الكآئن بعد كلّ شيء، و المكوّن لكلّ شيء، خلقت كلّ شيء بتقدير، و أنت السّميع البصير. و أشهد أنّك كذلك كنت و تكون، و أنت حيّ قيّوم، لا تأخذك سنة و لا نوم، و لا توصف بالأوهام، و لا تدرك بالحواسّ، و لا تقاس بالمقياس، و لا تشبّه بالنّاس، و أنّ الخلق كلّهم عبيدك و إماؤك، أنت الرّبّ و نحن المربوبون، و أنت الخالق و نحن المخلوقون، و أنت الرّازق و نحن المرزوقون. فلك الحمد يا إلهي، إذ خلقتني بشرا سويّا، و جعلتني غنيّا مكفيّا، بعد ما كنت طفلا صبيّا، تقوتني من الثّدي لبنا مريئا، و غذّيتني غذآء طيّبا هنيئا، و جعلتني ذكرا مثالا سويّا. فلك الحمد حمدا إن عدّ لم يحص، و إن وضع لم يتّسع له شيء، حمدا يفوق على جميع حمد الحامدين، و يعلو على حمد كلّ شيء، و يفخم و يعظم على ذلك كلّه، و كلّما حمد اللّه شيء. و الحمد للّه كما يحبّ اللّه أن يحمد، و الحمد للّه عدد ما خلق، و زنة ما خلق، و زنة أجلّ ما خلق، و بوزن أخفّ ما خلق، و بعدد أصغر ما خلق. و الحمد للّه حتّى يرضى ربّنا و بعد الرّضا، و أسئله أن يصلّي على محمّد و ال محمّد، و أن يغفر لي ذنبي، و أن يحمد لي أمري، و يتوب عليّ إنّه هو التّوّاب الرّحيم. إلهي و إنّي أنا أدعوك و أسألك باسمك الّذي دعاك به صفوتك أبونا ادم عليه السّلام، و هو مسيء ظالم حين أصاب الخطيئة، فغفرت له خطيئته، و تبت عليه، و استجبت له دعوته، و كنت منه قريبا يا قريب، أن تصلّي على محمّد و ال محمّد، و أن تغفر لي خطيئتي و ترضى عنّي، فإن لم ترض عنّي فاعف عنّي، فإنّي مسيء ظالم خاطئ عاص، و قد يعفو السّيّد عن عبده، و ليس براض عنه، و أن ترضي عنّي خلقك، و تميط عنّي حقّك. إلهي و أسئلك باسمك الّذي دعاك به إدريس عليه السّلام، فجعلته صدّيقا نبيّا، و رفعته مكانا عليّا، و استجبت دعآءه، و كنت منه قريبا يا قريب، أن تصلّي على محمّد و ال محمّد، و أن تجعل ما بي إلى جنّتك، و محلّي في رحمتك، و تسكنني فيها بعفوك، و تزوّجني من حورها، بقدرتك يا قدير. إلهي و أسئلك باسمك الّذي دعاك به نوح، إذ نادى ربّه أَنِّي مَغْلُوبٌ فَانْتَصِرْ* فَفَتَحْنا أَبْوابَ اَلسَّماءِ بِماءٍ مُنْهَمِرٍ* وَ فَجَّرْنَا اَلْأَرْضَ عُيُوناً فَالْتَقَى اَلْماءُ عَلى أَمْرٍ قَدْ قُدِرَ، و نجّيته على ذات ألواح و دسر، فاستجبت دعآءه و كنت منه قريبا يا قريب، أن تصلّي على محمّد و ال محمّد، و أن تنجيني من ظلم من يريد ظلمي، و تكفّ عنّي بأس من يريد هضمي، و تكفيني شرّ كلّ سلطان جآئر، و عدوّ قاهر، و مستخفّ قادر، و جبّار عنيد، و كلّ شيطان مريد، و إنسيّ شديد، و كيد كلّ مكيد، يا حليم يا ودود. إلهي و أسئلك باسمك الّذي دعاك به عبدك و نبيّك صالح عليه السّلام فنجّيته من الخسف، و أعليته على عدوّه، و استجبت دعآءه، و كنت منه قريبا يا قريب، أن تصلّي على محمّد و ال محمّد، و أن تخلّصني من شرّ ما يريدني أعدآئي به، و سعى بي حسّادي، و تكفينيهم بكفايتك، و تتولاّني بولايتك، و تهدي قلبي بهداك، و تؤيّدني بتقواك، و تبصّرني (و تنصرني) بما فيه رضاك، و تغنيني بغناك يا حليم. إلهي و أسألك باسمك الّذي دعاك به عبدك و نبيّك و خليلك إبراهيم عليه السّلام، حين أراد نمرود إلقآئه في النّار، فجعلت له النّار بردا و سلاما، و استجبت له دعآءه، و كنت منه قريبا يا قريب، أن تصلّي على محمّد و ال محمّد، و أن تبرّد عنّي حرّ نارك، و تطفئ عنّي لهيبها، و تكفيني حرّها، و تجعل نآئرة أعدآئي في شعارهم و دثارهم، و تردّ كيدهم في نحورهم، و تبارك لي فيما أعطيتنيه، كما باركت عليه و على اله، إنّك أنت الوهّاب الحميد المجيد. إلهي و أسئلك بالاسم الّذي دعاك به إسماعيل عليه السّلام، فجعلته نبيّا و رسولا، 👇