🌹 عظمت و بزرگی امام عسکری (علیه السلام) در نگاه اهل تسنن
📝 پرسش: آیا علمای اهل تسنن هم درباره عظمت و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر؟، اگر گفته اند برایمان بیاورید.
📝 پاسخ: امام گرامی ما امام حسن عسکری علیه السلام نه تنها فضل و مناقب و شرافت و بزرگی اش کتب شیعه را پر کرده است؛
📚 بحارالأنوار، ج50، ص233 به بعد
🌹 بلکه بزرگان اهل تسنن هم زبان به مدح و ستایش امام عسکری گشوده اند که به برخی اشاره می کنیم:
1⃣ "محمد بن طلحه شافعی"
🌹 او می نویسد: «بدان که بالاترین منقبت و بزرگترین مزیتی که خداوند به امام عسکری اختصاص داده این است که مهدی از نسل او به دنیا آمده و پسر اوست که به وی منتسب می شود و پاره ای است که از وجود او گرفته شده است.»
📚 مطالب السوول، ج2، ص148
2⃣ "ابن صباغ مالکی"
🌹 او می نویسد: «او سرور اهل زمان و امام مردمان روزگار خود بود. گفته هایش همه ثابت و استوار و کردارش پسندیده بود. اگر فضلا و بزرگان هم عصرش را همچون قصیده ای فرض کنیم وی شاه بیت آن قصیده می باشد. و اگر آنان را همچون دری از جواهرات به شمار آوریم وی همچون یاقوت شاهوار وسط آن گردنبند در شمار خواهد بود.
🌹 یکه تاز میدان دانش که هیچ کس را یارای هماوردی با او نبوده و آشکار کننده پیچیدگی های مسائل علمی که این کار خسته و ملولش نمی کرد.
📚 الفصول المهمه، ص275
3⃣ "علامه سبط بن جوزی" می نویسد:
🌹 «او دانشمندی راستگو بوده که از پدرش و جدش حدیث روایت کرده است.»
📚 تذکره الخواص، ص362
4⃣ "علامه شبراوی شافعی" نیز می نویسد:
🌹 «یازدهم از پیشوایان حسن خالص می باشد که به لقب عسکری نیز مشهور شده است و در شرافت او همین بس که امام مهدی منتظَر از فرزندان او است. مرحبا به چنین خاندان با شرافت و نسب متعالی و همین افتخار در بلندای مقدار و مرتبه او کافی است.»
📚 الاتحاف بحب الاشراف، ص178
🌹اَللّهُمَ عَجِّللِوَلیِّڪَ الفَرَج
#اسعداللهایامکم
آقامبــارکاســتردایامامتت
ایغایبازنظربهفدایامامتت
#غدیر_ثانی
🔴 برگی از عبرت های تاریخ
♦️جعفر، یکی از فرزندان حضرت امام علی بن محمد الهادی(علیهالسلام)، برادر حضرت امام حسن عسکری(علیهالسلام) و عموی حضرت حجه ابن الحسن مهدی موعود(عج) است که در سال ۲۲۶قمری متولد شد.
♦️او گرچه دوران کودکی و نوجوانی خود را تحت تربیت امام معصوم و در بیت عصمت سپری کرد و بخوبی با تعالیم خاندان وحی آشنا بود، اما در آستانه ی جوانی به معاشرت با برخی کارگزاران حکومت عباسی مبتلا شده و نفوذ عناصر قدرت طلب و فاسد دربار عباسی در جعفر، اندک اندک، کار او را به جایی رساند که آشکارا از ساده زیستی و ارزشهای خاندان امامت دور شده و روشی بر خلاف پدر بزرگوارش را در پیش گرفت و حس دنیاطلبی و قدرت خواهی تا آنجا در وی قوت گرفت که در هنگام شهادت پدرش حضرت امام هادی(ع)، ادعای امامت کرد، اما بدلیل جایگاه رفیع برادرش حضرت امام حسن عسکری(ع) و شناخت و بصیرت شیعیان، ادعای او چندان مورد توجه قرار نگرفت.
♦️جعفر که خود را سهیم در خاندان امامت می دانست، بعد از شهادت برادرش امام عسکری(ع) نیز بلافاصله ادعای امامت کرد و با حمایت کارگزاران عباسی و پولهای دربار، عده ای را نیز به سوی خود جذب نمود اما در هنگامی که خود را آماده ی اقامه ی نماز بر پیکر امام عسکری(ع) کرده بود، به یکباره، خورشید نورانی وجود مقدس امام عصر(ع) بر پیکر پدر خویش حاضر شده و ردای جعفر را کشیده و فرمود: ای عمو ! پس بایست که من سزاوارترم به نماز بر پدر خود از تو . و جعفر از نفوذ معنوی کلام حضرت مهدی(عج) عقب ایستاد و رنگش متغیر شد. و بدین ترتیب، حضرت امام عصر(عج) بر پدر بزرگوار خود نماز خواندند.
♦️با این وجود، جعفر دست از توطئه بر نداشت و ضمن تحریک حکومت عباسین برای حمله به منزل امام یازدهم و دستگیری امام عصر(عج)، با ادعای وراثت خاندان امامت و کمک کارگزاران عباسی، اموال امام عسکری(ع) را نیز تصرف نمود و البته چند سال بعد در سن ۴۷ سالگی در نهایت انزوا پشیمانی و توبه درگذشت.
💢ماجرای جعفر کذاب، نمونه ای دیگر از تشابهات تاریخی همچون پسر نوح(ع) و برادران یوسف(ع) و ابولهب و... است که برای همه ی اهل بصیرت، حامل این پیام مهم است که اصل و نسب و انتساب به خانواده ی بزرگان، گرچه می تواند یک امتیاز و مایه ی افتخار باشد، اماشرط کافی برای فلاح و رستگاری افراد، تمسک به روش خوبان و دوری از ناپاکان و مفسدین و فتنه گران است.
فاعتبروا یا اولی الالباب...
⁉️ آیا واقعا خلیفهی دوم در تاریخ ۹ ربیع الاول به قتل رسیده است؟
♦️ به نوشته منابع تاریخی خلیفه دوم در روز 23 یا 27 ذی الحجة سال ۲۳ هجری توسط فیروز (یا پیروز) ملقب به «ابو لؤلؤ» غلام مغیرة بن شعبه مجروح شد و سه روز بعد کشته شد. علمای متقدّم شیعه بر اینکه وی در ذیحجه به قتل رسیده اتفاق نظر داشته اند
📚 برخی از #منابع معتبری که قتل عمر بن خطاب را در ماه ذو الحجة ذکر کرده اند، این کتب هستند:
مرُوج الذَهب، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۶)، ج ۲، ص۱۳۵۲ // تاریخ یعقوبی، یعقوبی(متوفی ۲۸۴)، ج ۲، ص ۱۵۹ // تاریخ مدینه، ابن شَبه نمیری(متوفی ۲۶۲)، ج ۳، ص۸۹۵ و ۹۴۳ // تاریخ خلیفه بن خیاط، خلیفه بن خیاط عصفری(متوفی ۲۴۰)، ص۱۰۹ // أخبار الطوال، ابوحنیفه دینوری(متوفی ۲۸۲)، ص۱۳۹ // تاریخ کبیر، بخاری(متوفی ۲۵۶)، ج ۶، ص۱۳۸ // المصنف، ابن أبی شیبه کوفی(متوفی ۲۳۵)، ج ۸، ص۴۱ // تاریخ طبری، طبری(متوفی ۳۱۰)، ج ۳، ص۲۶۵ // المعارف، ابن قُتَیبه دینَوری (متوفی ۲۷۶)، ص۱۸۳ // فتوح، أحمد بن أعثم کوفی(متوفی ۳۱۴)، ج ۲، ص۲۳۲۹ // موطأ، مالک بن انس (متوفی ۱۷۹)، ج ۲، ص۸۲۴ // الآحاد والمثانی، ضحاک(متوفی ۲۸۷)، ج ۱، ص۱۰۲ // المصنف، عبدالرزاق صنعانی(متوفی ۲۱۱)، ج ۱۱، ص۳۱۵ // مسند احمد، احمد بن حنبل(متوفی ۲۴۱)، ج ۱، ص۵۵ // طبقات الکبری، محمد بن سعد(متوفی ۲۳۰)، ج ۳، ص۳۶۴ // أنساب الأشراف، بلاذری (متوفی ۲۷۹)، ج ۱۰، ص۴۳۹ // المحبر، محمد بن حبیب هاشمی بغدادی(متوفی ۲۴۵)، ص۱۴ // الثقات، ابن حبان(متوفی ۳۵۴)، ج ۲، ص۲۳۸ // مسند ابن جعد، علی بن جعد بن عبید(متوفی ۲۳۰)، ص۱۹۵ // التنبیه والإشراف، علی بن حسین مسعودی(متوفی ۳۴۵)، ص۲۵۰ // استیعاب، ابن عبد البِرّ(متوفی ۴۶۳)، ج ۳، ص۱۱۵۲ المعجم الکبیر، طبرانی(متوفی ۳۶۰)، ج ۱، ص۷۰ // مستدرک، حاکم نیشاپوری (متوفی ۴۰۵)، ج ۳، ص۹۲ // التعدیل والتجریح، سلیمان بن خلف باجی(متوفی ۴۷۴)، ج ۳، ص۱۰۵۴ // سنن کبری، بیهقی(متوفی ۴۵۸)، ج ۸، ص۱۵۰ // البدء و التاریخ، مطهر بن طاهر مقدسی (متوفی ۵۰۷)، ج ۵، ص۱۹۱ // تاریخ مدینۀ دمشق، ابن عساکر(متوفی ۵۷۱)، ج ۴۴، ص۱۴ // صفوه الصفوه، ابن جوزی(متوفی ۵۹۷)، ج ۱، ص۲۹۱ // الإنباء، ابن عمرانی (متوفی ۵۸۰)، ص۴۸ // اُسدالغابه، ابن اثیر(متوفی ۶۳۰)، ج ۴، ص۷۷ // شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید(متوفی ۶۵۶)، ج ۱۲، ص۱۸
🔖🖌 پ.ن طبق نقل قول ظاهرا ۹ ربیع الاول ، روز قتل عمرابن سعد ملعون میباشد
48.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #انیمیشن_سلام_بر_ابراهیم
💠 قسمت ششم - کمیل نفس میکشد
🔸بخش ۱/۲
#شهید_ابراهیم_هادی
49.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #انیمیشن_سلام_بر_ابراهیم
💠 قسمت ششم - کمیل نفس میکشد
🔸بخش۲/۲
#شهید_ابراهیم_هادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اغاز امامت حضرت مهدی مبارک❤️❤️🌷🌷🌷