🌀 درخت انقلاب و آفت دوقطبیها
◽️گفتاری از خانم دکتر فاضل؛ دکترای مدیریت آموزشی در تبیین دوگانههای اصیل انقلاب اسلامی و رد دوگانههای ساختگی:
🔹انقلاب، دوگانههایی را برداشت؛ اما دوگانههایی را هم وضع کرد. دوگانهای با معیاری از جنس حق و باطل و توحید و شرک.
🔹حرف دقیق و عمیق درباره آرمان و واقعیت این است که با هزینه کردن و با جهاد کردن، میتوان واقعیتها را تغییر داد و به آرمان رسید.
متن کامل:
https://ayyam.ir/2120
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 ۲۰ نکته درباره فعالیتها و مدیریت تشکلهای فرهنگی
▫️یادداشت یاسر عسگری دربارۀ اصول توانمندسازی فعالان و تشکلهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی:
🔹هر مجموعهای به این نیاز دارد که محیط پیرامونی یا محیط فعالیتش را دقیق بشناسد، گروههای همفکر، همسو و همکار و باتجربه در این زمینه را در منطقه شناسایی کند. چرا که این شناسایی و آشنایی میتواند به صورتهای مختلف تعامل، همفکری، کار مشترک، استفاده از پتانسیلها و ظرفیتهای همدیگر و پرهیز از موازی کاری و … بینجامد.
متن کامل یادداشت:
https://ayyam.ir/3426
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 وهم و خیال از بهترین نعمتهای الهی هستند
◽️تأملاتی از آیتالله جوادی آملی پیرامون هنر اسلامی:
🔹در جهانبینی الهی، هنرمند اسلامی صاحب فتواست. میتواند ثابت کند توحید الهی و نقش خدا را در جهان. سهم وحی و نبوت و رسالت و اینها را میتواند با برهان تبیین کند و چون عقل او عقل هنرمند است و عقل خشک نیست… قوه وهم را تعدیل میکند، نه تعطیل!
🔹هنر اسلامی با هنر غیر اسلامی، خیلی فرق دارد. هنر اسلامی آن است که از جای بالا میآید و راه تنزلش هم تا سطح طبیعت و حس، مستقیم است و دست مخاطبان خود، اعم از بینندگان و شنوندگان و خوانندگان و اینها را میگیرد، دوباره در همین صراط مستقیم به بالا میبرد، بدون اینکه در این آمدن یا رفتن، انحراف و اختلافی یا تخلفی پدید بیاید.
متن کامل:
https://ayyam.ir/3555
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 نان سالهای جنگ چه مزهای دارد؟
🔹این کتاب که محمد اصغرزاده تحقیق و مصاحبههای آن را برعهده داشته و به قلم محمود شمآبادی به نگارش درآمده، خاطرات زنان روستای صدخرو در پشتیبانی از جبهه و رزمندگان را روایت کرده است.
برشی از کتاب:
🔹جهاد زنان صدخروی با پخت نان برای رزمندهها شروع شد و تا پایان جنگ ادامه داشت. اولین چراغ را خیرالنساء صدخروی روشن میکند و با تلاشهای او و شوهرش حاج عباس، این روستا پایگاهی فعال برای پشتیبانی جنگ میشود.
♨️ نان سالهای جنگ، عنوان اولین کتاب از مجموعه تاریخ شفاهی پشتیبانی جنگ بوده که به همت انتشارات راهیار در تیراژ دو هزار نسخه به چاپ رسیده است. این کتاب را علاوه بر کتابفروشیها میتوانید از Ammaryar.ir و با تخفیف ویژه تهیه کنید.
اطلاعات بیشتر در مورد کتاب:
https://ayyam.ir/3554
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 تربیت، تولید انبوه با پول نفت نیست/ رشد انسانها با شتاب انجام نمیشود
◽️تحلیل مستند «عابدان کهنز» توسط حجتالاسلام نظافت:
🔹وقتی میخواهد یک کار تربیتی شکل بگیرد، یکی از حربههای شیطان این است که میگوید پول نیست، اعتبار نیست، امکانات نیست؛ ولی قرآن میگوید «انَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ»؛ در این فیلم میبنیم مؤمن انقلابی خودش امکانات را فراهم میکند و این تلاش موجب ساختهشدن خودش میشود.
🔹مستند عابدان کهنز به ما نشان داد یکی از کمبودهای امروز فضای تربیت انقلابی، قرارگاهی است که مجموعههای مختلف جمع شوند و به تبادل ایده و تجربیات بپردازند. ما الان مشکل توزیع پیام داریم. در دفاع مقدس فرماندهان جنگ در اتاق جنگ جمع میشدند، با هم گفتگو میکردند و بعد پخش میشدند و عملیات میکردند. امروز هم در جنگ نرم باید این ارتباطات را گسترش دهیم.
متن کامل:
https://ayyam.ir/3688
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 آزادیخواهانِ حامی فساد
◽️یادداشت آرش فهیم؛ روزنامهنگار و منتقد سینما در واکنش به نامه اهالی سینما برای مرخصی محمد امامی:
🔹در باور بسیاری از مردم نمیگنجد، فیلمسازهایی که آثارشان مملو از شعر و شعارهایی درباره آزادگی و حقوق انسانی است، یکباره خواستار آزادی یک مفسد اقتصادی شدهاند که حق و حقوق گروهی از انسانها را خورده است!
🔹نامه حمایت از یک اختلاسگر که امضای تعداد زیادی از سینماگران – از کارگردان و تهیهکننده گرفته تا منتقد و روزنامهنگار سینمایی- را برخود دارد، نشانه تشکیل یک شبکه گسترده در حمایت از لیبرالیسم فرهنگی است. این شبکه حتی منتقد و رسانه حامی هم دارد. انتشار این نامه را میتوان نوعی مانور قدرتنمایی صاحبان پولهای آلوده در سینما دانست.
متن کامل یادداشت:
https://ayyam.ir/3545
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 تاریخشفاهی به چه کار میآید؟
◽️یادداشت محمد صادق شهبازی دربارۀ اهمیت توجه به تاریخ شفاهی:
🔹تاریخ شفاهی بیش از تاریخ بودن، «گنجینهی راهکار» برای حرکتهــای امروز است. بسیاری از حرکتهــای خودجوش، مردممحور و مشارکتی، همین امروز هــم قابل تکرارند. مسئله این است که امروز سیطرهی رسانه و زندگی عافیتطلبانه، ما را از بهکارگیری این قالبهای موثر باز داشته است.
🔹بسیاری از چهرههای اثرگذار اما کمتر دیده شدهی انقلاب موجودند که با معرفی آنها از قبیل بزرگداشت، تولید مطالب رسانهای، تولید مستند، کتاب و… میتوان در مطــرح شدن آنها و ظرفیتسازی برای انقلاب به ویژه در مناطق همت گماشت و سیطرهی چهرههای سیاسی-جناحی و فرصتطلبان_ و نخبگان مدرن را پایان داد.
متن کامل یادداشت:
https://ayyam.ir/3584
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀دیمنتورها در آفساید
◽️یادداشت سعید خورشیدی؛ سردبیر نشریه فرهنگی، تحلیلی راه با موضوع نقدی بر امیدزدایی مطبوعات امروز:
🔹جریان روشنفکری دیمنتور، مدعی است که ما دغدغهمند پیشرفت کشور و نگران توقف ایران هستیم اما تحلیلها نشاندهنده آن است که نگرانی اصلی آنها توقف مسیر رسوخ غرب در ایران و کم شدن شدت و سرعت نفوذ فرهنگ و تمدن غرب در فرهنگ ایرانی و اسلامی جامعه است.
🔹ویژگی دیگر جریان روشنفکری دیمنتور، آن است که برخلاف شعارهایش، به شدت ضد واقعیت، ضد تاریخ و ضد تجربه است. این جریان علیرغم این که شعار تجربهگرایی، عبرت گرفتن از تاریخ و واقع بینی سرمیدهد، به شدت ضد این مفاهیم عمل میکند. چرا که اگر تجربه چهل ساله جمهوری اسلامی را در نظر بگیرد به نتایجی خلاف آن چه که منفعتش ایجاب میکند، میرسد.
متن کامل یادداشت:
🔗 https://ayyam.ir/3723
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 فرهنگ، موسیقی، سیاست
◽️ یادداشت دکتر محمد صفری؛ مستند ساز و مدیر مرکز فرهنگی میثاق با موضوع فلسفه موسیقی اعتراضی و نوع ضدآمریکایی آن
🔹موسیقی بهعنوان یک پدیده هنری مردمی همواره در بستر یک جامعه است که رشد و نمو میکند و در غمها، شادیها، رنجها، اندوهها و به طور کلی در همه فراز و نشیبهای یک جامعه در کنار مردم آن جامعه است. یکی از خاصیتهای موسیقی مردمی این است که میتوان از آن به عنوان وسیلهای برای بازگو کردن رخدادهای یک جامعه استفاده کرد.
🔹اگر قدرت موسیقی در دهه شصت[میلادی] به حدی بود که سیاستمداران مجبور به سرکوب آن میشدند؛ و اگر دهه هشتاد و نود [میلادی] و اوایل هزاره دوم، قدرت و وجهه هنرمندان دستاویزی برای استفاده ابزاری سیاستمداران بود، امروزه این موسیقی بیمایه و بیمحتوای شهر فرنگ است که با توسل به سیاستمداران میخواهند زنده بمانند.
متن کامل یادداشت:
🔗 https://ayyam.ir/3796
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 هویت زن انقلاب اسلامی و مرزبندی با الگوهای رقیب
◽️گفتاری از رقیه فاضل؛ پژوهشگر علوم تربیتی پیرامون مسئله زن در الگوی انقلاب اسلامی:
🔹تصور نکنیم برای رسیدن به یک الگوی اعتدالی از زن، باید کمی از غرب و کمی از شرق را داشته باشیم. معمولاً اغلب علمداران موضوع زن، و زن انقلاب اسلامی در مسائلی مثل اشتغال، حجاب، خانواده یا فرزندآوری، به التقاط افتادهاند. مثلاً استدلال آنها در ترویج حجاب این است که حجاب تو را زیباتر میکند. خب دختر وقتی بزرگ شود و ببیند راههای زیباتر شدن در حجاب منحصر نیست، دیگر این گونه اقناع نمیشود.
🔹در نگاه انقلاب اسلامی، زن در هر سه موقعیت فردی، خانوادگی و اجتماعی مطرح میشود و در هر موقعیتی تکالیف و حقوقی را دارد. نگاه انقلاب اسلامی به زن، جامع در هر سه این موقعیتهاست.
متن کامل:
https://ayyam.ir/3761
⚜️ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜️ @ayyam_ir
🌀 روایت پویشی که مورد تقدیر رهبر انقلاب قرار گرفت
◽️گفتوگو با محمد حکمآبادی از دست اندرکاران طرح پویش «هر محلّه یک قربانی»:
🔹ولادت امام زمان(عج) نزدیک بود. شب نیمه شعبان سالهای قبل، اهالی هر محله سبزوار یک ایستگاه صلواتی راه میانداختند اما امسال به خاطر کرونا، خبری از ایستگاه صلواتی و جشن نبود. بچهها به فکر بودند کاری کنند که هم حال مردم خوب شود و هم دل امام زمان(عج) شاد.
🔹هدف پویش، افزایش اعضا یا دیده شدن پوسترها نبود. افراد زیادی پوسترها را دیدند و به فکر قربانی کردن افتادند، هر چند پوستری نداشتند و ناشناس ماندند. جواد شمسآبادی میگوید: «مجموعه دوستانی که برایشان پوستر زده بودیم و در قالب پویش جلو آمده بودند، ۲۲ رأس گوسفند قربانی کرده بودند. شام میلاد امام زمان(عج) و با تماس افرادی که پوستر برای آنها نزده بودیم ولی قربانی کرده بودند، تعداد قربانیها به ۵۵ رأس رسید که در جای جای شهر قربانی شدند.
متن کامل گفتوگو:
🔗 https://ayyam.ir/3928
⚜ ایام | اندیشه، هنر، رسانه
⚜ @ayyam_ir