.
⁉️ شما معتادِ به چه چیزی هستی؟
مرحوم آیت الله حائری شیرازی:
اینطور نیست که فقط هروئینیها معتاد باشند. ما هم مثل معتادی هستیم که هروئین او «حبّ دنیا» است. یکی معتاد به قدرت است، یکی معتاد به ریاست است، یکی معتاد به اسم است، یکی معتاد به شهرت است. انسان وقتی معتاد اسم و شهرت شد، وقتی از او تعریف میکنی، کِیف میکند! نشئه میشود! مثل اینکه مواد به او رسیده است. وقتی هم که از او تعریف نمیکنی، مثل این است که مواد به او نرسیده و خمار است. اینها همهاش اعتیاد است.
📌جهانِ پساکرونا
🔴 فرار نیلی از مناظره با دکتر درخشان
⭕️ شبکه ۴ از پرفسور درخشان و دکتر نیلی برای مناظره دعوت کرده اما نیلی گفته نمیام!
پرفسور درخشان که البته خودشان بارها اعلام آمادگی کرده بودند.
این فرارکردن نیلی خیلی معنا دارد!
این نئولیبرالها هیچوقت اهل گفتگو و دیالوگ نبودند. همیشه با دیکتاتوری رسانهای خواستند حرفشان را یکطرفه بزنند.
#بچههای_شیکاگو
#بحران_نیلی
#سازمان_برنامه_و_بودجه
📌جهانِ پساکرونا
🏡 معماری، حیا، تواضع
🏢 معماری، بی حیایی، تکّبر
تا قبل از ورود مدرنیسم به ایران، یکی از مهمترین قواعدی که در معماری ما (به ویژه در معماری ابنیه مسکونی) رعایت میشد قاعده درونگرایی بود. یعنی سیما و نمای خانه رو به درون بود و معمولاً همه پنجرهها و بازشوها به یک حیاط مرکزی که در دل خانه وجود داشت باز میشدند. این قاعده هم با شرایط جغرافیایی ما تطبیق داشت و هم با فرهنگ و اعتقادات ما؛ زیرا خانههای درونگرا هم انعطاف پذیری بیشتری متناسب با تغییرات فصلی و آب و هوایی دارند و هم تطبیق بیشتری با موضوع حفظ حریم و مرزبندی با محیط بیرون دارند.
اما بعد از ورود مدرنیسم به ایران، خانههای درونگرا به تدریج جای خود را به خانههای برونگرا دادند که نه با شرایط اقلیمی ما تطبیق دارند و نه با فرهنگ و اعتقادات ما.
برخلاف خانههای سنتی، نمای خانههای برونگرا رو به معبر و خیابان است و همین موضوع سبب شده تا نمای خانه تبدیل شود به دستمایهای برای اعتیاد دو طرفه (هم اعتیاد مالک و هم اعتیاد معمار).
اعتیاد مالک از آن جهت که اگر تموّل اقتصادی داشته باشد سعی میکند مکنت مالی خود را در نمای خانهاش جلوهگر سازد؛ دقیقاً شبیه به اتفاقی که این روزها در نمای خانههای لاکچری در برخی محلات مرفه شاهد هستیم.
اعتیاد معمار نیز از آن جهت که آنگاه که محصول کارش با نماهای برونگرا در معرض دید عموم جامعه (و نه فقط مالک خانه) قرار بگیرد سعی میکند به هر طریق ممکن، طرحش جلوهگری بیشتری داشته باشد که چنین غایتی در وجوه مختلف طرح (از هندسه و فرم گرفته تا مصالح و رنگ و ...) تاثیر میگذارد.
نتیجه چه میشود؟ آنگاه که همه یا اغلب قریب به اتفاق معماران به دنبال این جلوهگری و یونیک بودن باشند، شهرهای هزار پاره و پر از اغتشاش بروز مییابد (دقیقاً شبیه به وضعیت امروز کلانشهرهای ما)؛ شهرهایی که در آن، هر کس با طرحش به دنبال شاخص شدن است و در چنین شهری، نمای ساختمان به ابزاری برای تفرعن و تفاخر تبدیل میشود. تفاخری که محصول اعتیاد دو طرفه است: هم اعتیاد مالک خانه به تعریف دیگران از سیما و منظر خانهاش و هم اعتیاد معمار به تمجید دیگران از یونیک بودن و شاخص بودن طرحش.
📌جهانِ پساکرونا
سه گزاره و یک سوال:
گزاره ۱: از ابتدای امسال، از حدود ۱۰۰ روز ممکن، بچهها در برخی از کلانشهرهای ما، فقط ۴۵ روز به مدرسه رفتهاند، یعنی کمتر از نصف!
گزاره ۲: خیلی از همین بچهها روزهایی که مدرسه نرفتهاند، به علت آلودگی هوا توی آپارتمانهای نقلی بودهاند که کمترین نسبتی با نیازهای یک کودک یا نوجوان (چه جسمی و چه روحی) ندارد.
گزاره ۳: همین بچههایی که توی کلانشهرها نه نیازهای جسمیشان تامین میشود و نه نیازهای روحی و روانیشان، چندسال دیگه قراره پدرها و مادرهای این سرزمین باشند.
سوال: گرچه چنین کلانشهرهای عمودی و متراکمی، از منظر نظام سرمایهداری خیلی هم خوب و بهصرفه هستند اما آیا وقتش نرسیده که برای محاسبه بهصرفه بودن یا نبودن چنین کلانشهرهایی، مواردی نظیر هزینههای مادی و معنوی حاصل از افزایش طلاق و آسیبهای اجتماعی و افزایش سرانه جرم و ... را هم لحاظ کنیم؟ آیا چندبرابر شدن سرانه جرم و یا رشد قابل توجه نرخ طلاق، نتیجه طبیعی این نوع حکمرانی شهری و عدم تامین نیازهای جسمی، روحی و روانی کودکان امروز و پدران و مادران فردا نیست؟ توی مملکتی که مجموع مساحت همه کلانشهرها و شهرها و روستاهاش فقط یک درصد مساحت کشور هست، این نوع تمرکزگرایی چقدر توجیه دارد؟!
پینوشت: تصویر فوق، برگرفته از پژوهش اسکار نیومن درباره رابطه ارتفاع ساختمان با سرانه جرم است. طبق این نمودار، هرچه ارتفاع بلوکها بیشتر شده، سرانه جرم نیز افزایش یافته است./ بلد طیب
📌جهانِ پساکرونا
💎 انـقـلاب اسـلامی
🔻 انقلاب مسیر است، نه مقصد!
🔹 مقصد، آنجا و چیزی است که باید به آن برسیم . . .
🔸 لذا تا وقتی به مقصد نرسیدهایم انقلاب ادامه دارد
🔺 مقصد، اسلامی شدن است...
👤 حسین کاوه
📌جهانِ پساکرونا
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 به نظر شما اگر در تهران یا دیگر شهرهایی که مبتنی بر ارتفاع سازی (آپارتمان) ساخته شده اند همچین زلزله ای بیاد چه اتفاق وحشتناکی می افتد؟ چند هزارنفر یا چند میلیون نفر از هموطنان مان خواهند مُرد؟ هزینه ی چنین بحرانی چقدر خواهد بود؟
البته الان هم که هنوز زلزله نیامده، آپارتمان سازی مشکلات و بحران های عدیده ای چون آلودگی هوا، بحران پسماند، مشکلات روانی، جسمی، فرهنگی و.. بوجود آمده است!
📌جهانِ پساکرونا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پهلوی دوم به اعتراف خودش
این ۴۶ ثانیه دو تا نکته خیلی عجیب داره:
اولیش اینه که (ثانیه ۲۵) پهلوی دوم رسما داره جلوی دوربین اعتراف میکنه که ساواک از شکنجههای وحشتناک استفاده می کرده.
دومیش هم اینه که (ثانیه ۳۸) رسما داره اعتراف میکنه که آدم آمریکا بوده و ماموریت داشته تا منافع آمریکا را در ایران تامین کنه!
ولی شاید عجیبتر از این دو نکته این باشه که همین الان و با وجود انبوهی از اسناد مشابه، یه عده به پسر چنین آدمی وکالت دادهاند تا بیاد و مثلا ایران را سر و سامان دهد!
📌جهانِ پساکرونا
از ظرفیت های کشور و نظام اسلامی استفاده کردند و کاسبی راه انداختند و سرمایه دار شدند ولی هیچ وقت به قوانین کشور و احکام شرعی پایبند نیستند!
فروش دست بند طلای مردانه در دیجی کالا!
📌جهانِ پساکرونا
7.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دقیقههای اقتصاد اسلامی
♻️ قسمت ۲۲ از ۱۰۰
ساختارهای بینالمللی (بانکجهانی و...) ایجاد شدند تا ما را به بردگی ببرند
🗣 دکترحمیدرضا مقصودی
@eq_qasd
📌جهانِ پساکرونا
12.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | مساله بانک از دیدگاه پرفسور مسعود درخشان
به جای تحلیلِ غایت پدیده (بانک) ، رفتارهای آن را جزء جزء تحلیل کردیم و تحت عقود بردیم.
📌جهانِ پساکرونا
🔴 نگرانی حجت الاسلام استاد راجی (مدیر اندیشکده سعداء) از طرح مولدسازی
📌جهانِ پساکرونا
این آپارتمان ها رو که دیدم با خودم گفتم:
ما
پردیسان
طبقه ۵
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi