eitaa logo
از حوزه چه خبر؟
5.7هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
823 ویدیو
130 فایل
از حوزه چه خبر؟ ✔️انعکاس اخبار در موضوع روحانیت توسط یک طلبه؛ ✔️این کانال شخصی است 🚹ادمین: @sarbazemajazi تعرفه تبلیغات: https://eitaa.com/joinchat/3464364054Cd0040dd556
مشاهده در ایتا
دانلود
اختصاصی از حوزه چه خبر؟ 🌟🌟 ثبت نام درخواست کمک هزینه خرید مسکن ویژه طلاب آغاز شد. 🌟🌟 طلاب گرامی می بایست با مراجعه به سامانه پیشخوان (مطابق تصویر بالا) نسبت به تکمیل مدارک اقدام نمایند. پیشخوان: http://dashboard.ismc.ir دریافت فرم ثبت نام: word ➕ https://b2n.ir/359583 pdf ➕ https://b2n.ir/227955 مقررات: https://b2n.ir/899647 ⛔️ کپی ممنوع 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند: نشست آنلاین کودک و رفتار سالم استاد: حجت الاسلام دکتر نصیر عابدینی زمان برگزاری: سه شنبه و چهارشنبه 20 و 21 آبان ماه ساعت برگزاری: ساعت 10 صبح ثبت نام و اطلاعات بیشتر: el.balagh.ir مرکز آموزش های کاربردی 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌🎥پیش‌بینی پارسال سید‌حسن‌نصرالله از انتخابات آمریکا 🔹اگر ترامپ در انتخابات شکست بخورد، که انشاءالله خواهد خورد، آزادی قدس در تیررس قرار خواهد گرفت. 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حفظ آبرو 💠 در محضر آیت الله جوادی آملی 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
تسهیل در رزرو مجتمع‌های ولایت برای اساتید، طلاب مجرد، طلاب شاغل و کارکنان نهادهای حوزوی اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/708803 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
سلام، ضمن تشکر از کانال خوبتون، چرا هدیه مقام معظم رهبری به طلاب جهادی کرونا به حساب برخی از طلاب واریز نشده است؟ : با سلام، تشکر از همراهی شما مخاطبین گرامی، تا کنون، برای طلاب جهادی از سوی مقام معظم رهبری 3 مرحله هدیه واریز شده است. این واریزی بر اساس میزان فعالیت و عرصه خدمت ثبت شده برای طلاب گرامی در سامانه حوادث حوزوی بوده است. سامانه حوادث حوزوی زیر نظر شورای هماهنگی نهادهای حوزوی (متشکل از مدیریت های استانی، مرکز خدمات و دفتر تبلیغات) فعال بوده، و در استان های مختلف کشور، مسئول ثبت طلاب، متفاوت بوده است. در تصویر بالا ملاک واریز هدیه مراحل دوم و سوم را ذکر نموده‌ایم. ⛔️ کپی فقط با ذکر منبع➕ لینک کانال 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣حمایت مرکز خدمات از طلاب کارآفرین اداره کل معیشت وتوانمند سازی مرکزخدمات حوزه های علمیه به عنوان متصدی امر معیشت طلاب وروحانیون محترم، به پشتوانه امر رهبری در نام گذاری سال جاری، باهدف تحقق رونق وشتاب تولید و شناسائی خانواده های طلابِ فعال درعرصه خود اشتغالی وکارآفرینی و ایجاد بانک اطلاعات جهت ارائه خدمات حمایتی درزمینه های : 🌀 مربی‌ و‌ مشاورین شغلی 🌀 شبکه توزیع و فروش 🌀 علاقه‌مندان‌ به‌ کسب‌وکار ثبت نام بعمل می‌آورد. توجه : درصورتی که طلابِ برادر درخواستی نسبت به حمایت ، به ویژه تسهیلات دارند، می‌بایست مشغولیت ایشان به شئونات حوزوی اعم از تدریس، تالیف یا تبلیغ با ارائه مدرک نهاد مربوطه اعلام شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فرم ثبت‌نام به معاون فرهنگی و اشتغال مرکز خدمات محل تحصیل، مراجعه فرمائید. ⛔️ کپی فقط با ذکر منبع➕ لینک کانال 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢📢 🔰جذب و استقرار بلند مدت روحانی مستقر در مناطق شهری و روستایی از طرف سازمان تبلیغات اسلامی ✅با توجه به تفاهم نامه همکاری بنیاد علوی و سازمان تبلیغات اسلامی ظرفیت استقرار مبلغین توانمند جهت امامت در مناطق مورد هدف بنیاد علوی فراه‍م آمده است. ✳️ مزایا: 🔅تشکیل پرونده و برخورداری از حق التبلیغ و امتیازات استقرار توسط سازمان تبلیغات اسلامی 🔅اسکان در خانه عالم 🔅اهدای کمک هزینه آموزشی و فرهنگی ❇️ شرایط: 🔸تحصیلات سطح دو حوزه علمیه 🔹سابقه و تجربه تبلیغی و تربیتی 🔸تأهل 🔹حکم تلبس و ملبس بودن به لباس مقدس روحانیت 🔸موفقیت در مصاحبه 🔹اولویت با مبلغین یا 🔸نکته : در شادگان تسلط ب زبان عربی ✅ ثبت نام 🔵⚪️🔴درصورت تمایل از طریق لینک زیر ثبت نام فرمایید. https://formaloo.com/114 مهلت ثبت نام : 27 آبان 🔻لیست مناطق هدف: 🔹ملک شاهی ( ایلام) 🔸هلیلان (ایلام) 🔹میانکوه (چهارمحال و بختیاری) 🔹لنده ( کهکیلویه بویر احمد) 🔹بخش احمدی ( هرمزگان) 🔸(زلقی الیگودرز) لرستان 🔹دیشموک کهکیلویه 🔸شادگان خوزستان ✅جهت کسب اطلاعات بیشتر به eitaa.com/arefi2255 پیام بفرستید یا با شماره در ساعات اداری ۰۲۵۳۷۷۴۲۵۳۴ تماس حاصل فرمائید. دفتر جذب و استقرار سازمان تبلیغات اسلامی (میز امامت بنیاد علوی) ⛔️ کپی فقط با ذکر منبع ➕ لینک کانال 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
🔻ثبت‌نام آغاز شد.... 🔶مؤسسه قرآن و عترت «بینات» 🔹اولین مؤسسه تخصصی حفظ قرآن در استان خوزستان ❇️برنامه های بلندمدت حفظ قرآن: 🔶(۴ساله و ۳۰ ماهه) ❇️دوره‌های حفظ اجزاء و سور منتخب: 🔶حفظ جزء ۳۰ ویژه نوجوانان 🔶حفظ ۱۲ سوره منتخب ویژه کودکان 🔶دوره حفظ ، ترجمه و مفاهیم آیات موضوعی 🔶دوره‌ی ویژه‌ حفظ تدبری قرآن 🔶دوره‌های تثبیتی ویژه حافظان قرآن 🔶دوره‌های تربیت مربی ویژه حافظان 🔶دوره‌های آمادگی اخذ مدرک رسمی الهیات ویژه حافظان 📱جهت كسب اطلاعات بيشتر و مشاوره و ثبت نام: eitaa.com/Saedihefz 🔶۰۹۱۶۷۶۴۰۱۷۴ ❇️ https://eitaa.com/joinchat/173867076Cf84135243d
تصاویر/ دیدار نماینده ولی فقیه در خوزستان با آیت الله اعرافی مشاهده همه تصاویر: https://hawzahnews.com/x9TdY
قابل توجه مسئولین شهریه مدارس علمیه کشور دفتر شهریه مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی در رابطه وصل شهریه طلاب پایه دوم مدير محترم، با سلام احتراما جهت تكميل اطلاعات طلاب پايه دو نهايتا تا 6آذرماه (10 ربيع الثاني) فرصت داريد نسبت به ثبت عكس، موبايل و آدرس ايشان اقدام نماييد. با تشكر دفتر شهريه حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي @az_howze_che_khabar
✳ حب به مال و مقام تمام دین انسان را نابود می‌کند 🔻 در روایات داریم و اگر در کسی نفوذ کنند، همه‌ی او را هلاک خواهند کرد؛ زودتر از این‌که دو گرگ، یک گله‌ی بی‌صاحب را بدرند! 🔸 تعبیر روایت خیلی زیباست؛ چون گرگ این‌گونه است که وقتی وارد گله‌ای می‌شود، این‌طور نیست که یکی را بخورد و وقتی سیر شد، به‌دنبال کار خود برود؛ بلکه اول همه‌ی گوسفندان را زخمی می‌کند و روی زمین می‌اندازد، بعد که سبُعیّتش آرام گرفت، شروع به خوردن یکی از آن‌ها می‌کند تا سیر شود. حب به جاه و مال هم این‌طور نیست که فقط اعتقاد به یا را سست کند و بعد از بین برود؛ بلکه وقتی این بیایند، ریشه‌ی همه‌ی را می‌زنند و تمام دین انسان را نابود می‌کنند. هم اعتقادات، از تا را خراب می‌کنند و هم التزامات انسان به فروع را سست کرده و و را از بین می‌برند. 👤 📚 (رساله‌ی دوم: حب به دنیا) 📖 ص ۲۴۲ ✅ اینجا حرف حساب بخوانید؛
عاقبت عدالت طلبی بدون مبنا می‌شود صدرالساداتی... می‌شود خون‌خواه کسانی که جان و مال مردم ایران را می‌خواستند به گروگان بگیرند... و در ظلمی بالاتر همه کشته‌ها را به نیروهای نظامی و امنیتی کشور مرتبط می‌کند، و چشم می‌بندد بر ضدانقلابی که مردم بیگناه و تماشاچی حاضر در معرکه را به گلوله بسته بودند. خیلی‌ها برای سالگرد کشته شدگان آبان ۹۸ برنامه ریزی کرده بودند و این خیلی ها به پشتیبانی رسانه ای نیاز دارند. به راستی نقش صدرالساداتی در تکمیل این پازل چیست؟!!
💻📱بسته‌اینترنت 120گیگ ویژه اساتید 🔴 آخرین مهلت ثبت نام ویژه اساتید حوزه علمیه ثبت نام فقط تا 25 آبان، ساعت 24 میسر بوده و تمدید نخواهد شد. ثبت نام از طریق لینک زیر 👇 http://ictgifts.ismc.ir ⛔️ کپی فقط با ذکر منبع ➕ لینک کانال 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت حجت‌الاسلام جواد اژه‌ئی ▫️ بسمه تعالی با اندوه و تأسف فراوان خبر درگذشت عالم مجاهد جناب حجةالاسلام آقای دکتر جواد اژه‌ئی را دریافت کردم؛ شخصیت برجسته و ممتازی که سالهای متمادی مجاهدتهای بزرگ و مبارک را بااخلاص و بدون اندک تظاهری عهده‌دار شد و یادگارهای فراموش‌نشدنی برای کشور و انقلاب برجای گذاشت. تشکیل انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، تشکیل مدارس استعدادهای درخشان کشور، مدیریت پدرانه بر مجموعه‌های نخبگانی جوان، و سازنده در دوران طلائی مدال‌آوری‌های علمی بین‌المللی از جمله‌ی این یادگارهای بی‌همانند است. این مجاهد خاموش که خود برادر شهیدی عزیز و داماد شهید عالیقدر آیت‌الله بهشتی بود بنای نخبگی و نخبه‌پروری را بر شالوده‌های محکم ایمان وانقلاب استوار ساخت و سپیدروی و سرافراز به ملاقات خداوند رحیم شتافت. اینجانب با تأسف عمیق به همسر گرامی و صبور و فرزندان عزیز و دیگر منسوبان و بازماندگان ایشان و نیز عموم جامعه‌ی نخبگانی کشور تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۹۹/۸/۲۴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦یک راهنمایی خوب برای کسانی که به فکر راه اندازی یا توسعه کسب کار هستند! 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
از حوزه چه خبر؟
🚦یک راهنمایی خوب برای کسانی که به فکر راه اندازی یا توسعه کسب کار هستند! 🌐کانال از حوزه چه خبر؟ 🆔 h
با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و فاصله زیاد هزینه های زندگی و درآمد طلاب، نظر شما در رابطه ایجاد کسب و کارهای کوچک توسط طلاب به شرط حفظ شئونات طلبگی، چیست؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید @sarbazemajazi
از حوزه چه خبر؟
با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و فاصله زیاد هزینه های زندگی و درآمد طلاب، نظر شما در رابطه ایجاد کسب
❓تضمین روزی طالب علم؟ ✍️ محمدمهدی دلیر این باور بین برخی از متصدیان حوزه مشهور است که روزیِ جویندگان علم تضمین شده است، و حتی بر دانش‌پژوهانی که به دنبال کسب رزق حلال می‌روند، خرده می‌گیرند؛ در حالی که این نگرش مستندی صریح از آیات و روایات صحیحه ندارد. روایتی که معمولاً مستند این دیدگاه قرار می‌گیرد، چنین است: «قد ورد في الحديث عن النبي صلى الله عليه وآله: أن الله تعالى قد تكفل لطالب العلم برزقه خاصة عما ضمنه لغيره» (منیة المريد، ص160). برخی دیگر نیز این روایت را به همین صورت از رسول خدا ص دانسته‌اند (نمونه: منتخب حكم النبيّ الأعظم ص، ريشهري، 1/ 31) چنین روایتی در منابع امامیه سابقه ندارد. ظاهراً شهید ثانی (م966) که در منیة المرید از عامه هم نقل می‌کند، از روایاتی اصالتاً عامی این گونه فهمیده که رزق طالب علم به طور مخصوص ضمانت شده، و در مقام نقل مضمون حدیث، تحریری جدید ارائه داده است. 🔻ما در این‌جا به ذکر و بررسی روایات عامه می‌پردازیم، که البته برخی از آن محتمل در معنایی صحیح و موافق با سایر ادله است: 1. ... حدثنا يونس بن عطاء، قال حدثنا سفيانُ الثَّوْرِيُّ، عَنْ أَبِيهِ، عَنْ جَدِّهِ، عَنْ زِيَادِ بْنِ الْحَارِثِ الصُّدَائِيُّ، قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: "مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ تَكَفَّلَ اللَّهُ بِرِزْقِهِ". (الفوائد والأخبار لابن حمكان، 142؛ مسند الشهاب القضاعي، 1/ 244؛ تاریخ بغداد، 4/ 296) این روایت –همانطور که خطیب بغدادی تذکر داده- تنها به طریق سفیان ثوری، محدث متمایل به زهد صوفیانه نقل شده است. 2. ...عن أبي يوسف قال: سمعت أبا حنيفة رحمه الله يقول: " حَجَجْتُ مَعَ أَبِي سَنَةَ ثَلَاثٍ وَتِسْعِينَ وَلِيَ سِتَّ عَشْرَةَ سَنَةً فَإِذَا شَيْخٌ قَدِ اجْتَمَعَ النَّاسُ عَلَيْهِ فَقُلْتُ لِأَبِي: مَنْ هَذَا الشَّيْخُ؟ فَقَالَ: هَذَا رَجُلٌ قَدْ صَحِبَ النَّبِيَّ ص يُقَالُ لَهُ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَارِثِ بْنِ جَزْءٍ، فَقُلْتُ لِأَبِي: فَأَيُّ شَيْءٍ عِنْدَهُ؟ قَالَ: أَحَادِيثُ سَمِعَهَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقُلْتُ لِأَبِي: قَدِّمْنِي إِلَيْهِ حَتَّى أَسْمَعَ مِنْهُ، فَتَقَدَّمَ بَيْنَ يَدَيَّ وَجَعَلَ يُفَرِّجُ النَّاسَ حَتَّى دَنَوْتُ مِنْهُ فَسَمِعْتُهُ يَقُولُ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مِنْ تَفَقَّهَ فِي دِينِ اللَّهِ كَفَاهُ اللَّهُ هَمَّهُ وَرَزَقَهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ» (تاریخ بغداد، 4/ 50؛جامع بیان العلم و فضله، 1/ 203) از اساسی‌ترین مشکلات طریق این حدیث ارسال و انقطاع آن است؛ چرا که ابوحنیفه متولد 80 هجری بوده (تهذیب الکمال، 29/ 444) و وفات عبدالله بن جزء را بین 85تا 88ق ضبط کرده اند (تهذیب الکمال، 14/ 393)، لذا دیدار این دو چندان معقول به نظر نمی‌رسد. ذهبی که متوجه این اشکال شده، ملاقات ابوحنیفه و عبدالله را گمانی خطا شمرده (که ابن سعد بدان معتقد است) و منشأ این گمان را روایت متهمان به کذب دانسته، و البته احتمال تصحیف را هم نفی نکرده: «وزعم من لا معرفة له: أن الإمام أبا حنيفة لقيه، وسمع منه. وهذا جاء من رواية رجل متهم بالكذب. ولعل أبا حنيفة أخذ عن عبد الله بن الحارث الزبيدي الكوفي أحد التابعين، فهذا محتمل. وأما الصحابي، فلم يره أبداً». (سیر اعلام النبلاء، 3/ 387) 3. أخبرنا أبو محمد دعلج بن أحمد بن دعلج، ثنا أحمد بن محمد أبو جعفر القاضي، ثنا أبو زكريا السمسار هو يحيى بن هاشم، ثنا مسعر بن كدام، عن عطية، عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ غَدَا فِي طَلَبِ الْعِلْمِ صَلَّتْ عَلَيْهِ الْمَلَائِكَةُ، وَبُورِكَ لَهُ فِي مَعَاشِهِ، وَلَمْ يُنْتَقَصْ مِنْ رِزْقِهِ، وَكَانَ عَلَيْهِ مُبَارَكًا. (امالی ابن بشران، 325؛ جامع بیان العلم وفضله، 1/ 205) خود عامّه این روایت را موضوع، و راوی آن را (یحیی بن هاشم) کذاب دانسته‌اند (سلسلة الأحاديث الضعيفة والموضوعة، 1/ 498) 4. ويروى أَن الله سُبْحَانَهُ أوحى إِلَى الأَرْض يَا أَرض حرمت عَلَيْك أَن تطعمي بني آدم إِلَّا بكد الْيَمين وعرق الجبين غير طَالب الْعلم فَإِنِّي تكفلت برزقه. ذكره فِي حقائق التَّفْسِير. (نشر طي التعريف في فضل حملة العلم الشريف، 189) دلالت این روایت از همه به برداشت امروزی نزدیک‌تر است. اما سندی ندارد، و اگر انتساب آن به حقائق التفسیر صحیح باشد، با توجه به کثرت نقل احادیث ضعیف و موضوع توسط سلمی و تمایلات صوفیانه‌اش، ابهام دو چندان می‌شود. به ویژه ترک کار در میان صوفیه هم مطرح بوده است. 🔸گفتنی است آیات و روایاتی وجود دارد، که بنا بر آن خداوند به نحو کلی متکفل روزی خلائق است (هود: 6؛ کافی، 1/ 30؛ أمالي صدوق، 7) و این منافاتی با روایات بسیار در امر به طلب روزی ندارد. و ارائه روایت بالا به عنوان مخصص نیز سنداً و متناً با چالش‌های بسیاری مواجه است.
از حوزه چه خبر؟
❓تضمین روزی طالب علم؟ ✍️ محمدمهدی دلیر این باور بین برخی از متصدیان حوزه مشهور است که روزیِ جویندگا
✍ عبدالله ابن عبدالله سلام علیکم نسبت به متنی که منتشر کردید دو مناقشه ایی وارد است وآن این است که اخبار مذکور در کتب فقهای امامیه به صورت اسناد قطعی به معصوم بیان شده، لذا باید توجه داشت که این اخبار موید به شهرت عملی اصحاب هستند. از جانب دیگر در متن مذکور برداشت مورد مناقشه از اخبار را مختص معاصرین می داند، در حالی که سیره مشهور فقها، همین برداشت می باشد و کفایت میکند که به کتاب قصص العلمای تنکابنی رجوع کنید. ➖ان قلت:بعضی اصحاب معصومین کار و فعالیت تجاری داشتند مثلا:جمال،اسکافی وغیره. ➕قلنا: مطلق راوی را نمی توان فقیه قلمداد کرد، بلکه بیشتر روات فقیه نبوده اند، لذا علی القاعده پیشه و کار خاصی داشتند. لکن فقهای اصحاب مشهور به پیشه خاصی نبوده اند. هذا مضافا الی اینکه علوم دینی در عصر اهلبیت به گستردگی عصر حاضر نبوده است لذا چه بسا اجتهاد در مساله ایی آن زمان وقتی کمتری را پر می کرد لکن درعصر حاضر اگر کسی ادنی معرفتی به علوم اسلامی داشته باشد خواهد فهمید که تخصص در علوم دینی و کار غیر منافی با شان طلبگی مانعه الجمع هستند. ✅ راهکار این است که بجای سوق طلاب به حواشی چند کار را ملتزم شویم: (۱)-استعداد یابی طلاب به صورتی که اگر طلبه ایی استعداد وکشش تحصیل تمام وقت علوم دینی را ندارد مشخص شود تا انرژی وهزینه حوزه خرج آن گره نشود. (۲)-حوزه از پذیرش بی رویه طلاب جلو گیری کند وبرای طلابی که بالفعل در حال تحصیلند خدمات رسانی کند. (۳)-پرهیز از خرج های نجومی برای ساختمان حوزه وصرف آنها بر خود طلاب. درحال حاضرشاهد خرج های نجومی برای ساخت حوزه هستیم درحالی که بیش از نیاز استانی است و اگر این توان پشتیبانی برای ساختمان سازی را خرج طلاب می کردیم به چنین معضلاتی مبتلا نمی شدیم. (۴)-ملاحظه می شود که شهریه ایی که بعضی مراجع در قم به طلاب محصل در نجف میدهند ده برابر شهریه ای است که به طلاب ایرانی می دهند در حالی که اگر نصف شهریه طلاب نجفی را به طلاب ایرانی بدهند نه طلاب عراقی به مشکلی بر نخواهند خورد و طلاب ایرانی نفسی راحتتر خواهند کشید. (۵)-اگر نقل مشهوری بین طلاب یعنی شهریه دادن به طلاب سنی صحیح باشد باید توجه داشت که زمانی که طلاب شیعی به مشکل برخورده اند آیا لزومی دارد شهریه به طلاب سنی داد؟! (۶)-فرصتهای شغلی طلبگی همانند تدریس را حوزه باید برای طلاب فاضل جوان فراهم کند وبجای آنکه مدرسی که مستغنی از شهریه تدریس است و حوصله تدریس ندارد ۷درس بگیرد ۴درس را برای دیگران خالی بگذارد وکذلک نماز جماعت و غیره. در آخر از اینکه یک بحث مهم و چالشی رو توی کانالتون مطرح کردید تشکر می کنم💐
هدایت شده از فقه و معارف
🔻گفتگو با مدیر حوزه‌های علمیه درباره مسئله تحول در حوزه 🔰بایدهای حوزه عصر انقلاب 🔹پیدایش انقلاب اسلامی، تداوم آن، گسترش امواج انقلاب اسلامی در جهان و منطقه نیازمند به نیرو، فکر، تئوری و نظریه است که بخشی از آن در حوزه‌های علمیه و قسمت‌هایی از آن در دانشگاه‌ها و مراکز دیگر انجام شده است. حاصل این تطورات، دستاوردهای بزرگی است. بسط و توسعه‌ی دامنه‌ی علوم و معارف اسلامی و رفتن به‌سمت تخصص‌ها، پایه‌ریزی روش‌های جدید، بهره‌گیری از شیوه‌های نوین، تغییر و تحولاتی که در نظام مدیریتی، نظام آموزشی، نظام پژوهشی، نظام تربیتی و اخلاقی رخ داده، بخشی از دستاوردهای این تطورات است. 🔗 مطالعه متن کامل گفت‌وگو: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46592 💻 @khamenei_maaref
هدایت شده از فقه و معارف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻گفتگو با حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه 🔰ماجرای تأسیس جامعةالمصطفی 🔗 مطالعه متن کامل گفت‌وگو: https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46592 💻 @khamenei_maaref
از حوزه چه خبر؟
با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و فاصله زیاد هزینه های زندگی و درآمد طلاب، نظر شما در رابطه ایجاد کسب
سلام در مورد کسب و کار طلاب نظر خیلی خاص ندارم ولی در مورد رزق و روزی طلاب این روایت زیر جالب و بسیار مفیده عَنْ عَبْدِ الْحَمِيدِ الْوَاسِطِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قُلْتُ لَهُ أَصْلَحَكَ اللَّهُ لَقَدْ تَرَكْنَا أَسْوَاقَنَا انْتِظَاراً لِهَذَا الْأَمْرِ حَتَّى لَيُوشِكُ الرَّجُلُ مِنَّا أَنْ يَسْأَلَ فِي يَدِهِ فَقَالَ يَا [أَبَا] عَبْدِ الْحَمِيدِ أَ تَرَى مَنْ حَبَسَ نَفْسَهُ عَلَى اللَّهِ لَا يَجْعَلُ اللَّهُ لَهُ مَخْرَجاً بَلَى وَ اللَّهِ لَيَجْعَلَنَّ اللَّهُ لَهُ مَخْرَجاً رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا راوی از امام می پرسد که عده ای از شیعیان جهت انتظار حکومت شما اهل بیت دارند فعالیت می کنند و منتظر هستند و این فعالیت به حدی است که بعضی از شیعیان ما نزدیک است که فقیر بشوند. که امام هم پاسخ می دهند که آیا تابحال شخصی را دیده ای که برای خدا خودش را وقف کند ولی خداوند راه خروج برایش نشان ندهد؟ سه نکته مهم از روایت: * از لفظ روایت مشخص است که عده ای از شیعیان در آن زمان بودند که بخاطر فعالیت های زیادی که داشتند حتی مغازه های خودشان را هم تعطیل کردند و امام این کار را تایید کردند * امام در اینجا به راوی نمی گوید که شما فعالیتتان را کم کنید و به مغازه برسید، بلکه استدلال می کنند و می گویند آیا تا به حال شخصی دیده شده که خودش رو وقف خدا بکنه ولی روزیش نرسه؟ * امام در آخر برای افرادی که همچین کاری رو انجام می دهند طلب رحمت می کنند! منبع: الکافی، المحاسن، کمال الدین