🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🌾🌾 هدایت الهی 🌾🌾
🌾اگر امروز ما خدای نکرده دچار وادی کفر به خدا شویم و از نعمت بزرگ هدایت الهی روی برگردانیم ناسپاسیی آن نعمت بزرگ است که یک چنین شکنجهای برای ما آماه شده: اعدت للکافرین.
🌾و اینکه میفرماید: این شکنجه برای کافران آماده شده است، کافر یعنی چه؟ و ناسپاسیی کدام نعمت الهی کفر است؟
🌾آیا ناسپاسی نعمت نان و آبی که خدا بما داده؟ که البته ناسپاسیی اینها هم بد است، اما ناسپاسیی بزرگتر، ناسپاسیی هدایت خداست.
🌾خدا راه را و وسیله شناختن راه را در مقابل ما قرار داده و آن، خرد واندیشه و قدرت تأمّل و عقلی است که در وجود ماست.
🌾لذا اگر ما این عقل را با جهالتها و تعصبها و خودخواهیها و با کوتاهی کردن در تأمّل و اندیشه پوشاندیم، از راه هدایت منحرف شدیم و این ناسپاسی و کفران نعمت الهی است و کافر یعنی ناسپاس این نعمت.
🌾البته ممکن است کسانی در جهالت بمانند به خاطر اینکه دستشان نرسد، مثل اینکه انسان متوسط معمولی در یک گوشهی دنیا که نور هدایت به او نرسیده است و او هم دارد برای خودش به یک شکلی زندگی میکند.
🌾او را ما به این معنا کافر نمیگوئیم، یعنی این بیدین هست، اما کافر نیست بلکه کافر آن کسی است که با راه هدایت مقابله میکند و ناسپاسی یعنی مقابله کردن، والاّ اگر کسی نعمت را نشناخته باشد به او نمیگویند، کفران نعمت کرد.
🌾من به روشنی میبینم که دست قدرت لایزال هدایت الهی همواره پشت سر این نظام و ملت است و در همه موارد او را به راه درست هدایت کردهاست و باز هم کمک خداوند در مقاطع حساس به کمک این ملت خواهد آمد.
🌾هیچ کس نباید از این حرکتِ عمومی برکنار باشد و بخصوص نباید به دشمنان اسلام کمک شود.
🌾 در اینجا دو مسأله وجود دارد: یکی مقابله با دشمن و دوّم کمک نکردن به او. این کمک نکردن از مقابله کردن مهمتر است.
🌾در آیه شریفه قرآن در سوره «نساء» نسبت به اراده پروردگار، این گونه میفرماید: «یرید اللَّه لیبیّن لکم و یهدیکم سنن الّذین من قبلکم.» یعنی خدا میخواهد که شما هدایت شوید؛ راه را پیدا کنید؛ چشمهای شما ببیند و قلب شما آگاه باشد.
🌾اما در آیه بعد، نقطه مقابل این است «و یرید الّذین یتّبعون الشّهوات ان تمیلوا میلاً عظیماً.» اما کسانی که مست قدرت و شهوتند، دچار غفلت هستند و میخواهند شما هم مثل آنها در غفلت به سر ببرید و متوجّه نباشید و راهتان را پیدا نکنید.
🌾لذا، صاحبان قدرت و گردنکلفتهای عالم که قدرت و شهوت و مقام و همه موجبات غفلت را با همدیگر دارند، هر جا به مردم و کسانی که بیدارند و دلهایشان به هدایت الهی نورانی است برخورد میکنند، میخواهند آنها را هم مانند خود دچار غفلت کنند و از راه راست منحرف نمایند.
🌾🌾از بیانات نائب الإمام آية الله العظمی خامنهای حفظه
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
💠💠انتخابات روز جمعه از چشم انداز امنیت ملی💠💠
💠روحانی و خاتمی و تیم (ضد) امنیتی اطراف شان، از شبکه رسانی ای زیر دست خواسته اند این انگاره را جا بیندازند که انتخاب نامزد مورد حمایت آنها، یعنی صلح در منطقه، و پیروزی نامزد رقیب، یعنی جنگ!
💠این گزاره که تنه به تبلیغات گوبلزی می زند، ۱۸۰ درجه خلاف واقع است و هر گاه ائتلاف اشرافییت غربگرا در کشور صاحب موقعیت شده، تهدید های نظامی و امنیتی (علاوه بر تهدید های اقتصادی) رو به افزایش گذاشته است.
💠در سال های أغازین دولت خاتمی که شعار گفت و گوی تمدن ها می داد، دولت آمریکا جرئت کرد در مرزهای شرقی و غربی ما جنگ راه بیندازد، ایران را محور شرارت بخواند و تهدید به حمله اتمی کند. و اگر درایت شهید سلیمانی در ناکام گذاشتن آمریکا در میدان نبود، حتما ایران، هدف بعدی حمله بود.
💠دولت آمریکا، همچنین مقارن با دولت روحانی، در حالی که برای مذاکره در باغ سبز نشان می داد و جان کری، ظریف و حسین فریدون را د ر آغوش می کشید و وعده لغو تحریم ها را می داد، جنگ نیابتی گسترده را به مثابه سرطان، در سوریه و عراق گسترش داده و تا پشت مرزهای ایران تاخته بود.
💠اینجا هم اگر درایت شهید سلیمانی و همرزمانش (در اوج مغازله روحانی و ظریف با طرف آمریکایی) برای تاراندن داعش و النصره نبود، آمریکا و اسرائیل و ناتو به عملیات گازانبری در منطقه دست می زدند. اما سردار سلیمانی، هر دو جنگ را که به جنگ جهانی چهارم و سوم معروف شد، مغلوبه کرد.
💠به همین علت هم بود که آمریکا -پس از شکست در لشکر کشی ۷ هزار میلیارد دلاری- فرمانده جبهه مبارزه با تروریسم و اشغالگری را در فرودگاه بغداد ترور کرد، اما این تهدید خطرناک، پاسخ در خوری از دولت روحانی نگرفت.
💠نکته آخر و مهم تر، به امروز بر می گردد. به احتمال قریب به یقین، یکی از دلایل تردید جدی رژیم صهیونیستی در حمله به لبنان (غیر از هراس از توان رزمی بالای حزب الله)، سرنوشت انتخابات مهم ایران است.
💠هر تحرک جنگی علیه لبنان، قبل از نهایی شدن نتیجه انتخابات ایران می تواند به ضرر غربگرایانی تمام شود که محل امید غرب هستند. چه این که مردم ایران، تهدید دشمنان را جدی تر می گیرند و بیشتر به گزینه مقاومت، گرایش پیدا می کنند.
💠از سوی دیگر، حتما برای صهیونیست ها فرق می کند که کدام جریان در ایران، سکان دولت را به دست می گیرد: جریان منفعل و مروّج غرب هراسی، یا جریان نترس و شجاعی که بودنش در دولت، همین چند ماه قبل موجب شد نیروهای نظامی مقتدر ایران بتوانند به پشتوانه دولت و دیپلماسی، اسرائیل متجاوز را به تحقیر آمیز ترین و بازدارنده ترین شکل ممکن، مجازات کنند.
💠بنابراین، از این زاویه هم مهم است که روز جمعه چه کسی انتخاب می شود؟ کسی که با آمدن او و عقبه منفعلش، جرئت گسترش جنگ در منطقه به اسرائیل و آمریکا داده می شود و تهدید ها علیه ایران را فرونی می بخشد؟ یا نامزد و جریان انقلابی که جرئت گسترش جنگ را از اسرائیل و آمریکا گرفته و امنیت کشور را پاس داشته اند؟
محمد ایمانی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔅🔅به یک رئیسجمهور خوب رأی بدهیم🔅🔅
🔅این روزها در میان برخی گفتارهای کف خیابانی، حرف از انتخاب بین بد و بدتر است. نفس وجود این گفتار در جامعه حکایت از کاهش معنای انتخابات نزد برخی از اقشار اجتماعی بوده و نشان میدهد، الگوی رایدهی بخشی از جامعه همچنان سلبی است.
🔅 آنها نهاد دولت را نه یک امر تسهیلگر، بلکه مداخلهگر میدانند. بنابراین معنای انتخابات برای آنها این است که باید بین مداخله کمتر و مداخله بیشتر یکی را انتخاب کنند.
🔅طبیعی است که این نگاه منفی، دلایل و ریشه های خاص خود را دارد که در این یادداشت مد نظر نگارنده نیست. این نحوه نگریستن به صحنه انتخابات، هم به عنوان یک آسیب قابلیت مسأله مندی داشته و هم قابلیت نقد و تخاطب دارد.
🔅اکنون که در آستانه انتخابات قرار داریم، فرصتی برای آسیب شناسی، فهم و حل مسأله در کوتاه مدت نداریم. اما فرصت نقد و آگاهی بخشی در کوتاه مدت ممکن است. هر چند میزان اثرش چندان پایدار نباشد.
🔅🔅نقد اول.
🔅 اساسا انتخاب به خودی خود امری منفی و سلبی نیست، بلکه به معنای وجود امکانی برای یافتن راهی بهینه و عبور از وضع فعلی به وضعی بهتر است.
🔅اگر چنین نبود اساسا میل به انتخاب بوجود نمی آمد. عبور از یک دولت مداخله گر به دولت تسهیل گر، یک انتخاب ایجابی و نه سلبی است. اساسا انتخاب بین یک «دولت بی اعتقاد به بازی دادن مردم و قیم مآب» و یک «دولت معتقد به تسهیل گری و مشارکت واقعی مردم» است.
🔅🔅نقد دوم.
🔅در میان دو نامزد موجود، آن نامزدی قائل و ملتزم به نقش مردم است که به دنبال رأی ایجابی باشد، نه رأی سلبی. کسی که بدنبال بسیج جامعه برای نه گفتن به به نامزد دیگر نیست.
🔅در مقابل نامزدی که به صورت مداوم به وضع بد مردم ارجاع می دهد و تغییرات مثبت صورت گرفته را نمیبیند، ذهنیت مردم را گرفتار انتخاب بین بد و بدتر می کند. او پس از رای آوردن نیز، مردم را به وضع بد عادت میدهد.
🔅🔅نقد سوم.
🔅 انتخاب بین بد و بدتر، یعنی عادت به حداقلها و رفتن به سراشیبی بدترین وضعیت است. طبیعی است وقتی ذهن خود را گرفتار انتخاب بین بد و بدتر کنیم، در نتیجه انتخاب بدی خواهیم کرد.
🔅انتخاب بد یعنی انتظار داریم وضعمان بدتر نشود، یعنی به حداقلها رضایت دادهایم. رضایت به حداقلها، نوعی انفعال و عقب نشینی است.
🔅یعنی منتظر عمل و اقدام دیگران ماندن، یعنی بدون گرفتن تضمین و موضع فعال، اجازه مداخلهگری به آنان بدهیم تا دوباره مجبور به انتخاب بین وضع بدتر شده و بدتر نشدن آن شویم. این سیر ما را به بدترین وضعیت میرساند.
🔅🔅نقدچهارم.
🔅ذهنیت مأیوس و گرفتار رأی سلبی انتخاب سختی خواهد داشت. چون اول باید ببیند کدام نامزد بدتر از آن یکی است. آنگاه به آن نامزد کمتر بد، رأی بدهد.
🔅بنابراین منتظر شنیدن بدگویی نامزدها از یکدیگر است. طبیعتاً هر نامزد که توان بدگویی بیشتری از نامزد دیگر داشته باشد، از نظر این طیف موفقتر بوده و رای بیشتری جمع میکند.
🔅چنین انتظاری موجب می شود به حرفهای ایجابی و برنامههای واقعی نامزدها توجه کمتری شود و انتخاب بدی صورت بگیرد.
🔅🔅نتیجه:
🔅 ذهنیت مأیوس و سلبی، مستعد انتخاب بد بوده و صحنه را برای نامزدی که میخواهد از مردم رای سلبی بگیرد آمادهتر میکند. در مقابل بخش زیاد و قابل توجهی از جامعه، گرفتار این ذهنیت مأیوس نیست.
🔅آنها به این انتخابات پیش آمده به دیده فرصت مینگرند. پنجره بازی که میتواند، امکانهای انتخابشان را بهینه کرده و وضع را بهتر کند. در واقع آنان برای بهتر شدن وضعیت رأی میدهند نه بدتر نشدن آن.
🔅انتخاب آنها آسانتر است چون انتخاب بین رئیس جمهوری خوب و رئیس جمهور بد، کار چندان سختی نیست.
جعفر عليان نژادی
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🔘🔘ریشهیابی کاهش مشارکت در انتخابات اخیر🔘🔘
🔘با وجود اینکه نظرسنجیها مشارکت بالای 45 درصد را بیان میکرد؛ اما در انتخابات ریاستجمهوری اخیر شاهد مشارکت 40 درصدی بودیم که این مسئله دلایل گوناگونی دارد که در ادامه بیان میکنیم:
🔘مشکلات معیشتی طبیعتاً یکی از این دلایل است که نمیتوان از آن چشم پوشید؛ چرا که مشکلات اقتصادی معیشت مردم را تحت تأثیر قرار داده است.
🔘هرچند این عامل علت تامه نیست، اما اثرگذار است. شهید رئیسی هرچند در کاهش معضلات معیشتی همت گمارد و برنامههایی، همچون طرح رتبهبندی معلمان و حل مشکل کارگران هفت تپه را در پیش گرفت، اما مشکلی که در یک دهه عمق پیدا کرده است، نمیتواند در سه سال رفع شود؛
🌾لذا رهبر معظم انقلاب فرمودند: «اگر دولت شهید رئیسی تداوم پیدا میکرد، بسیاری از مشکلات مردم و عمدتاً مشکلات اقتصادی حل میشد.»
🔘اما اگر بخواهیم عمیقتر به موضوع نگاه کنیم، مشکلات اقتصادی در طول برهههای گوناگون وجود داشته است؛ اما میزان مشارکت فراز و فرود خاص خود را داشته است؛
🔘 از این رو نمیتوان مشکل اقتصادی را مشکل اصلی کاهش مشارکت دانست؛ به تبع رفع مشکلات اقتصادی نیز راه حل کامل این مسئله نیست، به این معنا که اگر مشکلات اقتصادی نیز حل شود، باز هم مسائلی مشارکت را تهدید خواهد کرد.
🔘در واقع، مشکل دیگری که به لحاظ جامعهشناختی مردم در معرض آن قرار دارند، فیلترینگ حبابی است. در واقع، فضای مجازی و رسانههای غربی تلاش دارند با جنگ شناختی روحیه یأس و ناتوانی را به مخاطب القا کنند و پس از آن مخاطب را در فیلتر حبابی قرار دهند.
🔘فیلتر حبابی به این معناست که وقتی ذائقه مخاطب به سمت ناامیدی تمایل پیدا کرد، دیگر این مخاطب، محتوای دیگری به او نرسد.
🔘لذا این مخاطب در حباب خود قرار میگیرد و خطر این است که جامعه در کل، به بسیاری از این حبابها تقسیم شود که هر یک به طرز عجیبی از دیگران جدا میشوند و وقتی از هم دور میشوند، احتمال اینکه هر یک از آنها هر زمان که با هم برخورد میکنند آشفته یا شوکه شوند، بیشتر میشود.
🔘لذا در موضوعی، همچون انتخابات ما شاهد این هستیم که بخشی از جامعه نسبت به افرادی که باور دارند، صندوق رأی تأثیر دارد و میتواند منشأ حل مشکلات مختلف شود، موضع مخالف میگیرند.
🔘 بنابراین، باید این فضای حبابی شکسته شود، باید خرده روایتها به شکلهای مختلف به گوش اقشار آسیبدیده در جنگ شناختی برسد تا خارج از فضای فیلتر حبابی، استدلال و منطق صحیح شنیده شود و جامعه در فضای منطقی تصمیمگیری کند.
🔘 این فضای منطقی و عقلانی است که کمک میکند فرد اصلح و کارآمد دارای ایده و برنامه برای توسعه ایران انتخاب شود.
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀