🔆🔆🔆🔆🔆🔆
🔆
🔆
#روزچهارم
نکات تفسیری آیه ۲۰۰ سوره آل عمران از تفسیر المیزان
🔰امرهائى كه در اين آيه آمده يعنى امر #اصبروا و #صابروا و #رابطوا و #اتقوا همه مطلق و بدون قيد است در نتيجه صبرش ، هم شامل صبر بر شدائد مى شود و هم شامل صبر در اطاعت خدا و همچنين صبر بر ترك معصيت و بهر حال منظور از آن صبر تك تك افراد است چون دنبالش همين صبر را به صيغه ((مفاعله صابروا)) آورده كه در مواردى استعمال مى شود كه ماده فعل بين دو طرف تحقق مى يابد.
و #مصابره عبارت است از اينكه جمعيتى به اتفاق يكديگر اذيت ها را تحمل كنند و هر يك صبر خود را به صبر ديگرى تكيه دهد و در نتيجه بركاتى كه در صفت صبر هست دست به دست هم دهد و تأثير صبر بيشتر گردد و اين معنا امرى است كه هم در فرد (اگر نسبت به حال شخصى او در نظر گرفته شود) محسوس است و هم در اجتماع (اگر نسبت به حال اجتماع و تعاون او در نظر گرفته شود) چون باعث مى شود كه تك تك افراد نيروى يكديگر را به هم وصل كنند و همه نيروها يكى شود و انشاءالله به زودى بحثى مفصل در اين باره در جاى خودش خواهيم كرد.
وَ #رَابِطوا مرابطه از نظر معنا اعم از مصابره است چون مصابره عبارت بود از وصل كردن نيروى مقاومت افراد جامعه در برابر شدائد و مرابطه عبارت است از همين وصل كردن نيروها اما نه تنها نيروى مقاومت در برابر شدائد بلكه همه نيروها و كارها در جميع شئون زندگى دينى چه در حال شدت و چه در حال رخا و خوشى .
و چون مراد از مرابطه اين است كه جامعه به سعادت حقيقى دنيا و آخرت خود برسد و اگر مرابطه نباشد گو اينكه صبر من و تو به تنهائى و علم من و توبه تنهائى و هر فضيلت ديگر افراد به تنهائى سعادت آور هست ولى بعضى از سعادت را تأمين مى كند و بعضى از سعادت سعادت حقيقى نيست ، به همين جهت دنبال سه جمله : ((اصبروا و صابروا و رابطوا)) اضافه كرد: ((و اتقوا الله لعلكم تفلحون )) كه البته منظور از اين فلاح هم فلاح تام حقيقى است .
#روزچهارم
#سورهمبارکهآلعمران
#رمضان
#المیزان
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔 @b_elmedini
✨✨✨✨✨
✨
#تفسیر_سوره_حمد5⃣
🔰این مقداری که همه موجودات عالم، #اسمخدا و #نشانهخدا هستند، را همه عقول درک می کنند. اما معنای واقعی مطلب این است که در اینجا مسئله اسم گذاری نیست. ما عموماً برای فهماندن اشیاء به یکدیگر برای آنها اسم قرار می دهیم مانند:چراغ، اتومبیل یا زید.
اما موجودی که نامتناهی است و محدودیتی در وجودش ندارد، واجب می باشد و عقلا باید همه کمالات را داشته باشد. زیرا اگر کمالی را نداشته باشد، محدود و ناقص می شود. موجود محدود نیز یک موجود ممکن است و دیگر واجب نخواهد بود. لذا وجود واجب، نامتناهی بوده و همه کمالات را نیز به صورت نامتناهی دارد.
چنین موجودی مبدا سایر موجودات است و آن موجودات نیز صفت های او را در خود دارند اما به صورت ناقص. این صفات مراتب دارند. بالاترین مرتبه، مرتبه ای است که جمیع صفت های حق تعالی در آن وجود دارد و به آن #اسماعظم می گویند.
#اسماعظم عبارت از آن اسمی است که واجد همه کمالات حق تعالی است به طور ناقص، و این نقص یک نقص امکانی است(چون اسم اعظم واجب نیست و ممکن است). لذا اسم اعظم نسبت به ذات حق تعالی ناقص است اما نسبت به موجودات، تمام صفت ها را در حد کمال دارد. موجوداتی که به دنبال این اسم اعظم موجود می شوند هم به اندازه هستی خودشان این صفت ها را دارا هستند؛ چه موجودات مجرد و چه موجودات مادی. حتی حیوانات و گیاهان هم که موجوداتی ناقص اند، در حد خودشان کمالات را منعکس می کنند. حتی ادراک هم دارند و تسبیح می کنند، اما ما به دلیل اینکه در حجاب هستیم، قادر به درک اینها نیستیم و خیال می کنیم چیزی در کار نیست.
لکن عالم پرهیاهوست. تمام عالم زنده است و همه هم #اسمالله هستند. دستتان، زبانتان، قلبتان و حتی وقتی الحمدلله می گویید و حمد می کنید، اینها همه #اسمالله است.
#تفسیر_سوره_حمد
#امام_خمینی
#رمضان
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔 @b_elmedini
✨✨✨✨✨
✨
#تفسیر_سوره_حمد6⃣
🔰گفتیم همه چیز #اسمالله است و این اسماء از اوست. همچنین اسم در مسمای خود(ذات) فانی است. ما خیال می کنیم که استقلالی داریم اما واقعیت این است که اگر در یک آن، آن شعاع وجودی که سبب ظهور و تجلی موجودات توسط حق تعالی شده، برداشته شود و آن تجلی حضور نداشته باشد، تمام موجودات لاشئ شده و به حالت اولشان برمی گردند. زیرا همه عالم با تجلی حق تعالی وجود پیدا کرده است. و آن تجلی و نور، اصل حقیقت وجود است؛ یعنی #اسمالله است. لذا الله نورالسموات و الارض .
خداوند #نور آسمان ها و زمین است. این نور ظهوری دارد. انسان، حیوانات و همه موجودات ظهورات این نور هستند. پس همه موجودات #نورالله هستند.
می گوییم الله نور السموات و الارض زیرا وجود آسمان ها و زمین که نور هستند، از خداست. و این نور آنقدر در ذات الهی فانی است که می گوییم [الله نور السموات و الارض] نه [الله یُنَوِّر السماوات] زیرا در عبارت دوم، یک مفهوم جدایی میان خدا و موجودات نهفته است؛ در حالیکه گفتیم هیچ استقلالی میان موجودات و خداوند وجود ندارد. استقلال یعنی اینکه یک موجود، دیگر ممکن نباشد و واجب شود. در حالیکه تنها وجود واجب، ذات حق تعالی است.
بنابراین از این جهت که می فرماید: به اسم الله قل هو الله احد ، معنی اش آن نیست که بگو بسم الله الرحمن الرحیم؛ بلکه بدین معناست که #بااسماللهبگو . یعنی گفتنت هم با #اسمالله است.
نتیجه آن که چون همه ی امور و همه چیزها از اوست، و هیچ موجودی از خودش چیزی ندارد، پس حمدی که می کنیم و می کنند، به سبب اسم الله است. و از این جهت فرموده: #بسمالله .
#تفسیر_سوره_حمد
#رمضان
#امام_خمینی
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔@b_elmedini
🍀🍀🍀🍀🍀🍀
🍀
🍀
🔹اولین معلم انسان
خداوند اوّلین #معلم انسان است؛ خداوند انسان را برای هدفی والا برگزیده و تربیت نموده است، لذا در ابتدای خلقت انسان به ملائکه فرمود: اِذ قالَ رَبُّکَ لِلمَلئِکَةِ إنّی جاعِلٌ فِی الارَضِ خَلیفَةً (بقره/30). خداوند انسان را شایسته جانشینی خودش دانست و در مقامِ نخستین #معلم انسان، به او آموخت تا در مسیر رشد و تکامل قرار گیرد. در اولین کلاس درس؛ خداوند اسماء الهی را به انسان آموزش داد، عَلَّمَ آدَمَ الأَسماءَ کُلَّها (بقره/31). طبق این آیه شریفه، خداوند #معلم آدم (ع) است که کل اسما را به آدم (ع) تعلیم داد.
علاوه بر این آیات، خداوند در چندین آیه قرآن، آموختن را بدون واسطه به خودش نسبت می دهد. خداوند به انسان، قرآن را آموخت .
امام خمینی با توجه به آیه؛ الله وَلیُّ الَّذیِنَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إلَی النُّورِ(بقره/257)؛ می فرمود:
«همین سِمَت #معلمی است. خدای تبارک و تعالی این سِمَت را به خودش نسبت می دهد که خدای تبارک و تعالی ولیّ مؤمنین است؛ و آنها را از ظلمات اخراج می کند به سوی نور.
و معلم اول خدای تبارک و تعالی است که اخراج می کند مردم را از ظلمات به وسیله انبیا و به وسیله وحی؛ مردم را دعوت می کند به نورانیت؛ دعوت می کند به کمال؛ دعوت می کند به عشق؛ دعوت می کند به محبت؛ دعوت می کند به مراتب کمالی که از برای انسان است.»
(صحیفه امام، ج9، ص219)
🔹دومین معلم انسان
انبیا الهی دومین #معلم برای بشریت هستند. آنها انسان را به سوی حقیقت دعوت نموده و رستگاری را به انسان تعلیم دادند. انبیا الهی تنها معلم بشر نیستند آنها معلم ملائکه الهی نیز هستند. قرآن می فرماید: قالَ یا آدَمُ أَنبِئهُم بِأَسمائِهِم،(بقره/33) خداوند فرمود: ای آدم، ملائکه را از اسماءشان با خبر کن؛ و أَنبَأَهُم بِأَسمائِهِم(بقره/33) و حضرت آدم (ع) آنها را از اسمائشان با خبر نمود. حضرت آدم(ع) اولین #معلم کلاسی بود که فرشته های الهی دانش آموز آن بودند. با توجه به همین آیه است که امام خمینی در اشعارش فرمود:
🔆قدسیان را نرسد تا که به ما فخر کنند
🔆قصه علّم الأسما به زبان است هنوز
(دیوان امام، ص127)
این اولین کلاس انسان و اولین جایگاه #معلمی برای انسان بود. امام خمینی می فرمود:
از اول این بود که «آدم» که آمد با تعلیم الهی آمد و #معلم بشر بود. انبیا هم #معلم بشر بودند.(صحیفه امام، ج 7، ص428)
#معلمی
#شهید_مطهری
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔 @b_elmedini
🔹کلیپ موسسه در بزرگداشت روز معلم
https://www.instagram.com/tv/B_nsOzxpOYE/?igshid=1t5e0wdsdo605
🆔 @b_elmedini
بسمه تعالی
من ستایشگر معلمی هستم که اندیشیدن را به من آموخت، نه اندیشه
شهید مطهری
اساتید ارجمند بینشکده علم دینی
از زمانی که معرفت را با من به اشتراک گذاشتید و اندیشیدن و یافتن حقیقت را به من آموختید، هر روز شیداتر و نزدیک تر از دیروز، به جستجوی او هستم...
از تعلیم خود مرا به جاودانگی می رسانید
جاودان باشید...
ختم کامل قرآن کریم و
ختم ۱۴۰۰۰ صلوات به نیت تعجیل در فرج
در ماه مبارک رمضان
🌷هدیه اعضای بینشکده علم دینی به حجت الاسلام روح اله حریزاوی و تمامی اساتید بزرگوار موسسه علم دینی
#معلم
#بینشکده_علم_دینی
🆔@b_elmedini
✨✨✨✨✨
✨
✨
#تفسیر_سوره_حمد7⃣
🔰 #الله جلوه حق تعالی است و #رحمان و #رحیم از جلوه های این جلوه است. #رحمان با رحمت و با رحمانیت، همه موجودات را ایجاد کرده است. این #رحمت است. اصلا وجود، #رحمت است. حتی آن وجودی که به موجودات شریر اعطا شده نیز باز رحمت است؛
#رحمتواسعه ای که همه موجودات را تحت پوشش خود دارد. لذا همه موجودات عین رحمت هستند یعنی خودشان رحمتند.
و #اللهِ بسم الله، جلوه است به تمام معنا؛ مقامی است که جلوه را به تمام معنا بروز می دهد. البته خود این اسم باز جلوه است؛ زیرا خود ذات حق تعالی اسم ندارد:((لا اسم له و لا رسم)). و به میزان ظهور رحمانیت، اسم الله و اسم رحمان و اسم رحیم، بهره ای از کمال را دارند. و علت آن که #رحمان و #رحیم را ذکر نموده از آن جهت است که صفت #رحمانیت و #رحیمیت بالذات هستند و سایر صفات، تبعی اند. پس از آن اوست،
به اسمِ الله و به اسم رحمان و هر حمد و ستایشی که باشد، به او واقع می شود.
گاهی انسان می گوید فلان انسان چه فیلسوف خوبی است. یا فلان غذا بسیار لذید بود. انسان خودش نمی داند اما در ضمن این حرکات خدا را حمد می کند. زیرا آن انسان فیلسوف از خودش هیچ ندارد و هر چه هست، جلوه اوست. آنچه هم ادراک کرده با عقلی ادراک کرده که جلوه اوست. خود ادراک جلوه اوست. در حقیقت هیچ حمدی برای غیر خدا واقع نمی شود.
#تفسیر_سوره_حمد
#امام_خمینی
#رمضان
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔 @b_elmedini
🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀
🌀
🌀
🔰رحمت #رحمانی، مقام بسط کمال وجود است و رحمت #رحیمی مقام بسط وجود. پس، وجود با رحمت رحمانی پدیدار شده و هر پدیدهای با رحمت رحیمی به کمال معنوی و هدایت باطنی خویش میرسد، بدین لحاظ وارد شده است که
«یا رحمن الدنیا و رحیم الآخره»؛
«ای رحمان سرای دنیا و رحیم سرای آخرت».
و «الرحمن بجمیع خلقه والرحیم بمؤمنین خاصة»؛
«خداوند رحمان است به همه آفریدهها و رحیم است تنها بر مومنان».
پس، خداوند با حقیقت #رحمانی خویش وجود را بر ماهیات معدوم و فانی ارزانی داشته و با حقیقت #رحیمی، همه را به راه خود راهنمایی کرده است. البته، ظهور سلطنت #رحیمیت حق تعالی و طلوع دولت آن در عالم آخرت بیشتر خواهد بود، ولی در برخی آثار آمده است که «یا رحمان الدنیا والآخرة و رحیمهما»؛ «ای رحمان و ای رحیم دو سرا». این بدان اعتبار است که خداوند عشق طبیعی را در هر موجودی نهاده تا به مرور به مقام شایسته خود در حیات دنیا و آخرت و روز برداشت محصول برسد و هر کدام را به فعلیت و کمال لایق آن برساند.
🔘شرح دعای سحر_صفحات ۴۳ و ۴۴
#رمضان
#رحمن
#رحیم
#امام_خمینی
#دعای_سحر
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔@b_elmedini
🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀
🌀
🌀
#قلب انسان مانند آینه صاف و روشن است، و بر اثر توجه فوق العاده به دنیا و کثرت معاصی کدر می شود؛ ولی اگر انسان لا اقل #صوم را برای حق تعالی خالص و بی ریا انجام دهد (نمی گویم عبادات دیگر خالص نباشد، همه عبادات لازم است خالص و بی ریا انجام گیرد.) این عبادت را که اعراض از شهوات، اجتناب از لذات، و انقطاع از غیر خداست در این یک ماه بخوبی انجام دهد، شاید تفضل الهی شامل حال او شده آینه قلبش از سیاهی و کدورت زدوده گردد؛
و امید است که او را از عالم طبیعت و لذات دنیوی منحرف و منصرف سازد؛ و آن گاه که می خواهد وارد #شبقدر شود، نورانیتهایی که در آن شب برای اولیا و مؤمنین حاصل می شود به دست آورد. و جزای چنین روزه ای خداست؛ چنانکه فرموده است:
الصّوم لی و انا اجزی به
چیز دیگر نمی تواند پاداش چنین روزه ای باشد. جنات نعیم در مقابل روزه او بی ارزش بوده نمی تواند پاداش آن به حساب آید. ولی اگر بنا باشد که انسان به اسم روزه دهان را از مطعومات ببندد و به غیبت مردم باز کند و شب های ماه مبارک رمضان، که مجالس شب نشینی گرم و دایر بوده وقت و فرصت بیشتری است، با غیبت، تهمت و اهانت به مسلمانان به سحر انجامد، چیزی عاید او نمی شود و اثری بر آن مترتب نمی گردد.»
🔘 جهاد اکبر، ص 43 و 44
#صوم
#شب_قدر
#امام_خمینی
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔 @b_elmedini
🌀🌀🌀🌀🌀🌀🌀
🌀
🌀
🔰مسأله رحیمیت خداوند در دو عالم از منظر شیخ محیالدین عربی کاملا روشن است، زیرا صفت #ارحمالراحمین نزد صفت #منتقم شفاعت میکند و دولت از آن او میشود و منتقم، تحت سلطه و فرمان او قرار میگیرد. #رحمانیت و #رحیمیت نیز یا ذاتی است و یا فعلی .
🔰رحمت #رحمانی و #رحیمیتذاتی، عبارت است از تجلی ذات برای ذات و ظهور صفات و اسماء و لوازم آنها در قالب ظهور علمی و کشف تفصیلی در عین علم اجمالی در حضرت واحدیت.
🔰همچنین، خداوند دارنده رحمت #رحمانی و #رحیمیفعلی است که عبارت است از تجلی ذات در قالب افعال و به شکل بسط فیض و کمال فیض در موجودات به صورت عینی. و این یکی از دلایل تکرار عبارت #الرحمنالرحیم در سوره آغازین کتاب تدوینی (قرآن) است؛ چه این کتاب با کتاب تکوینی الهی تطابق کامل دارد.
🔰پس، اگر #الرحمنالرحیم در «بسم الله الرحمن الرحیم» وصف کلمه #الله قرار داده شود، اشاره به رحمانیت و رحیمیت ذاتی پروردگار دارد، ولی «الرحمن الرحیم» بعدی اشاره به رحمانیت و رحیمیت فعلی خواهد داشت.
🔘 شرح دعای سحر، صفحات ۴۳-۴۴
#رمضان
#رحمت
#امام_خمینی
🔻ما را در رسانه ها دنبال کنید:
ایتا | بله | تلگرام | اینستاگرام | آپارات
🆔@b_elmedini