eitaa logo
حوزه حضرت خدیجه (س)
130 دنبال‌کننده
15.7هزار عکس
11.4هزار ویدیو
769 فایل
شبهات و سوالات بصیرتی خود را به ادمین انتقال دهید و پاسخ را از کارشناسان ما دریافت کنید؛
مشاهده در ایتا
دانلود
17.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یک جریان سیاسی به دنبال لغو کنسرت‌ها است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: 🔹یک جریان سیاسی دنبال لغو کنسرت‌ها و دو قطبی‌سازی است. 🔹یک جریان سیاسی در کشور به دنبال بزرگ‌نمایی برخی مشکلات که گاها طبیعی و در اجراها پیش می‌آید، هست تا اقشار مختلف مردم را در این موضوع مقابل هم قرار دهند. 🔹اجازه هنجارشکنی در فضاهای فرهنگی و هنری کشور را نمی‌دهیم ولی از طرف دیگر اتفاقات معدود و اندک را هم به پای اهالی فرهنگ و هنر نمی‌نویسیم. 🔹کنسرت‌های لغوشده با تقویم جایگزین برگزار می‌شوند تا مشکلات چند روز اخیرشان جبران شود.
💢رویترز: صادرات نفت ایران رکورد شکست 🔹رویترز از ثبت رکورد جدیدی برای تولید و صادرات نفت ایران از سال ۲۰۱۸ تاکنون، باوجود تحریم آمریکا خبر داد. 🔸اطلاعات شرکت کپلر(یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها) نشان می‌دهد که صادرات نفت خام ایران در ماه «مه» از یک و نیم میلیون بشکه در روز بیشتر شده که از سال ۲۰۱۸ تاکنون بی‌سابقه است. 🔹براساس آمار سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک)، میزان نفت تولیدی ایران در ماه «مه»، سه درصد از نفت تولیدی در جهان است و تولید این مقدار نفت در روز، از سال ۲۰۱۸ تاکنون بی سابقه است.
💢روسیه ایران را جایگزین کانال سوئز می‌کند 🔸وزیر حمل‌ونقل روسیه: یک سیستم حمل‌ونقل چندحالتهٔ ریلی، آبی و جاده‌ای به‌طول ۷۲۰۰ کیلومتر با عبور از کشورهای آذربایجان، ایران و هند جایگزین مسیر سابق که از اروپا و کانال سوئز عبور می‌کرد می‌شود. 🔹درحال‌حاضر فقط برخی از بخش‌های این مسیر عملیاتی‌ست. ایران و روسیه توافقی برای الحاق یک خط ریلی به این مسیر انجام دادند که روسیه قصد سرمایه‌گذاری بیش از ۳ میلیارد دلار در این مسیر را دارد.
💢علی اکبر صالحی: برجام در بُعد فنی توانست خوب عمل کند؛ در بُعد اقتصادی هم امیدواریم دوباره برگردد/ نه تنها چیزی از صنعت هسته‌ای کم نشد، بلکه با هوشمندی فراوان توانستیم ره صد ساله را یک‌شبه طی کنیم 🗣رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران: 🔸در برجام در ظاهر محدودیتی را پذیرفتیم، اما چیزی از بُعد فنی از دست ندادیم. اما با قانون مجلس که رهبر انقلاب نیز به آن اشاره داشت، بلافاصله تولید سوخت ۲۰ درصد را آغاز کردیم به طوری که در قانون مجلس گفته بود ۱۲۰ کیلو سوخت ۲۰ درصد در یک سال تولید شود، اما در نزدیک به یک سال، حدود ۴۰۰ کیلو سوخت تولید شد. 🔹ما برجام را به هم نزدیم و به تعهداتمان ملتزم بودیم اما فلز اورانیوم را تولید کردیم؛ درصورتی که برای تولید فلز اورانیوم، ۱۵ سال بعد از انعقاد برجام می‌توانستیم تحقیقات را شروع کنیم؛ اما ما تولید کردیم. بنابراین برجام توانست در بُعد فنی توانست خوب عمل کند. در بُعد اقتصادی هم امیدواریم برجام دوباره برگردد که ما بتوانیم رفع تحریم‌ها و داد و ستد بانکی را شاهد باشیم.
🔹 شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
📌جبران خسارت‌های ناشی از سیل گرمی به تخصیص اعتبارات ملی نیاز دارد اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره وقوع سیل در اردبیل، گفت: 🔹طی یک هفته 2 سیل پی در پی در شهرستان گرمی رخ داد که در اثر آن 7 نفر از همشهریان فوت کردند و 2 نفر نیز مصدوم شدند. 🔹در حوزه ماشین آلات سنگین با کمبودهایی روبه رو هستیم، همچنین مشکلاتی نیز در مناطقی که سیل وارد خانه‌های مردم و کوچه‌های روستایی شده وجود دارد. 🔹با توجه به اینکه با اعتبارات شهرستانی و استانی نمی‌توان خسارتی ایجاد شده در تجهیزات توسعه‌ای، راه‌ها، ابنیه‌ها، پل‌ها، شالیزار کشاورزان و ... را جبران کرد، از مسئولان ذیربط به ویژه رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور می‌خواهم، کمک ویژه‌ای شود و از اعتبارات ملی برای جبران این خسارت‌ها استفاده شود.
رمزگشایی از خبرسازی رسانه‌های آمریکایی در مورد توافقات جدید میان تهران و واشنگتن 🔹طی روزهای گذشته برخی رسانه‌های آمریکایی با انتشار اخباری که هیچ‌یک از مقامات واشنگتن و تهران تاکنون آن را تأیید نکرده‌اند از گفتگو میان مقامات این کشور با دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران خبر داده‌اند. 🔹موضوع قابل توجه در جریان‌سازی جدید رسانه‌های آمریکایی، پنهان‌سازی ادعاهای قبلی واشنگتن در مورد موضوعیت نداشتن تداوم دیپلماسی با ایران پس از اغتشاشات پائیز گذشته در کشورمان است. 🔹در حالی که ایران همواره بر ضرورت تداوم گفتگو برای دستیابی به توافق با هدف رفع تحریم‌ها تاکید داشته و هیچگاه از این رویکرد راهبردی عدول نکرده، جریان‌سازی رسانه‌های غربی به صورتی است که گویا ابتکار عمل در اختیار طرف غربی بوده و هست! 🔹بسیار روشن است که پس از اقدامات فعال و موثر ایران در تداوم همکاری با آژانس، مدیریت اغتشاشات داخلی و رفع تنش کم‌سابقه در مراودات منطقه‌ای، اینک طرف غربی است که راهی به غیر از همراهی با ابتکارات ایران ندارد. 🔹در این میان دو پرونده از موارد چهارگانه ادعایی آژانس بسته شده و مسیر همکاری فنی و حقوقی میان دو طرف از سنگلاخ‌های بهانه‌جویی‌های سیاسی تا حدودی فاصله گرفته است. 🔹ناامیدی غربی‌ها از اغتشاشات، به بار نشستن راهبرد دیپلماسی همسایگی دولت سیزدهم و آغاز مناسبات ایران و عربستان، همگی دلایل بسیار محکمی است که می‌تواند موجب خروج طرف غربی از توهم نتیجه‌بخش بودن سیاست افزایش فشار برای امتیازگیری شده باشد. 🔹گرچه هیچ یک از مقامات ایران و آمریکا تاکنون خبرهای منتشره در مورد آغاز گفتگوها و دستیابی به توافق را تأیید نکرده‌اند، اما واکاوی دقیق شرایط جدیدی که ذکر آن رفت، موضوع شکل‌گیری نوعی از گفتگوی با واسطه میان تهران و واشنگتن به‌ویژه در موضوع آزادی زندانیان دو طرف و رفع انسداد از منابع مالی ایران را محتمل می‌نماید. 🔹بیان این موضوع از سوی دو رسانه معتبر آمریکاییِ مرتبط با دستگاه‌های سیاسی و امنیتی آمریکا، نشان می‌دهد که کاخ سفید به‌دنبال انتقال نشانه‌های مثبت برای تغییر مسیر چندماه گذشته و بازگشت به میز مذاکره‌ای است که ایران هیچ‌گاه آن را ترک نکرده است.
نماینده آمریکایی: سفر رئیسی دهن‌کجی به آمریکاست 🔹سالازر رئیس کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا: سفر رئیس جمهور ایران به ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سرپیچی آشکار از ایالات متحده و نشانه شکست کامل سیاست واشنگتن در آمریکای لاتین است. 🔹هدف اصلی ایران ایجاد اتحاد با دولت‌های همفکر برای از بین بردن نفود ایالات متحده در نیمکره غربی و به چالش کشیدن واشنگتن در حیاط خلوت این کشور است.
💢از دیپلماسی اقتصادی تا سفره مردم 🔹یکی از نقاط قوت دولت افزایش تحرک در عرصه دیپلماسی و تنوع سبد ارتباط با کشورهاست؛ برای مثال راه‌اندازی کریدور شمال به جنوب می‌تواند در آینده ایران را به مسیر جایگزین کانال سوئز برای برخی کشورها تبدیل کند. 🔸تبدیل ایران به هاب گازی و غلات می‌تواند دو مشکل دیرین ما یعنی کمبود انرژی و غلات را حل کند. در کنار آنچه گفته شد پیگیری اموراتی که در سفر به آمریکای جنوبی مانند پالایشگاه و کشت فراسرزمینی انجام شد مایه امیدواری است و می‌تواند موجب بازارسازی نفت و تأمین مایحتاج کشور مانند ذرت، سویا و... گردد. 🔹اما دو نکته‌ای که باید مدنظر قرار بگیرد این است که: 🔻تناسب بین کار بنیادین و فعل روزمره: ممکن است در هر دولت کارهای زیربنایی صورت پذیرد که اثرات آن در آینده قابل مشاهده باشد اما آنچه وجود دارد این است که جامعه اسیر واقعیت‌های آنی و شرایط فعلی جامعه است و باید برای شرایط فعلی در کنار برنامه‌ریزی‌های آینده‌محور تلاش صورت پذیرد. بر این اساس، رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «شما که امروز چه در زمینه نفت، راه، صنعت، کشاورزی و چه در زمینه بازرگانی و... تلاش می‌کنید، کارهای ماندگاری انجام می‌دهید که بالاخره سه، پنج یا ده سال دیگر در زندگی مردم منعکس خواهد شد و مردم نتیجه کار شما را بلاشک در سفره، خانه و جیب خودشان حس خواهند کرد؛ لیکن این کارها علی‌العجاله کارهای بلندمدت و سازنده قواره کلی کشور است. اما نوع کار دوم، کارهای روزمره است که به نظر من ظرافتش بیشتر از کارهای اساسی و بنیادی است.» لذا باید بین کارهای زودبازده و تأثیرگذار در معیشت و امید مردم و اقدامات اساسی و بنیادین دیربازده تناسب برقرار نمود. 🔻تناسب بین احساس و عمل: برای مسئله امیدآفرینی می‌توان دو ساحت عمل و احساس را تعریف کرد. در واقع در ساحت عمل، مخاطب امیدآفرینی مسئولان، متولیان و کارگزاران هستند و در ساحت بازنمایی و ایجاد احساس، مخاطب امیدآفرینی «رسانه» اعم از بنگاه‌های خبری تا فرد رسانه‌هاست. 🔸طبیعتا اگر هر کدام از این دو ساحت مأموریت خود را به درستی انجام ندهند امیدآفرینی به درستی شکل نخواهد گرفت. چه اینکه اگر کاری شود بدون پیوست رسانه‌ای، مردم آن را آن‌گونه که باید نخواهند دید؛ همان‌طور که اگر کاری انجام نشود و رسانه گزارشی غیرواقعی از آن رویداد را بازنمایی کند، خروجی ندارد جز رشد بی‌اعتمادی. 🔹لذا امروز دولت در مسیر امیدوار‌کننده‌ای قدم برداشته که احساس آن در کف جامعه مقدمات و الزاماتی دارد که باید برای آن تلاش و برنامه‌ریزی صورت پذیرد. ✍🏻یعقوب ربیعی
آیا روسیه رقیب ایران در فروش نفت شده است؟ تحولات و رخدادهای سیاسی و جهانی همواره با فرصت‌ها و تهدیداتی همراه هستند و شاید نتوان رخدادی را مطلقاً مثبت یا منفی ارزیابی کرد. جنگ روسیه و اوکراین نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحریم‌ و فشار اقتصادی به روسیه از چند نظر تهدیدی برای ما به شمار می‌آید که مهم‌ترین آن بحث رقابت بر سر فروش نفت است. برخی کارشناسان سیاست بین‌الملل به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام بعد از آغاز جنگ روسیه و اوکراین را نیز از چالش‌های جنگ روسیه و اوکراین می‌دانند؛ چرا که بسیاری از نظارت‌های غرب بر توسعه فناوری هسته‌ای ایران و امتیازاتی که ایران پس از احیای برجام از غرب می‌گرفت، قرار بود از طریق روسیه انجام شود که تقابل روسیه و غرب این محاسبات را به هم زد. اما در کنار تهدیدات مورد اشاره، فرصت‌هایی نیز در پرتو این رخداد برای ایران به وجود آمده که به مراتب گسترده‌تر هستند. در حال حاضر، ایران به گلوگاه تنفسی روسیه تبدیل شده است و این بهترین فرصت برای ایران است که منافع روسیه را با منافع ایران گره بزند و بتواند از این فرصت تحریم‌ها را هر چه بیشتر خنثی کند. سوآپ انرژی از روسیه به سمت جنوب، افزایش ترانزیت کالاهای صادراتی و وارداتی روسیه از خاک ایران، تبادل فناوری به ویزه در حوزه فضایی، تأمین کالاهای مورد نیاز روسیه از سوی شرکت‌ها و تولیدکنندگان ایرانی و ده‌ها فرصت اقتصادی دیگر را می‌توان از این رخداد مورد توجه قرار داد. فراتر از موضوع فرصت‌های اقتصادی که برای اقتصاد خرد ایران وجود دارد، تشکیل یک قطب بزرگ اقتصادی در شرق است که از نظر منابع، فناوری، بازار مصرف و ... توان پیشی گرفتن از غرب را دارد و چین، روسیه و ایران در محوریت این قطب هستند؛ یعنی در تقابل مستقیم با قدرت اقتصادی غرب. منافع این قطب جدید اقتصادی، اقتضا می‌کند که روابط راهبردی با هم داشته باشند و رقابت درونی نداشته باشند.
تاثیر مشکلات اقتصادی در آشوب های ۱۴۰۱ چقدر بود؟ اغتشاشات اخیر یکی از پیچیده‌ترین آشوب‌های به وجود آمده پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران تا کنون است. این اغتشاشات محصول تهاجم ترکیبی دشمن است که یکی از جبهه‌های آن جنگ اقتصادی و فشار اقتصادی است. مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را اگر یک متغیر بدانیم و اغتشاشات را متغیر دیگر، باید بگوییم که این دو متغیر اثر متقابل بر روی یکدیگر داشته‌اند؛ تأثیر مشکلات اقتصادی بر اغتشاشات را باید در احساس نارضایتی و حتی بخشی از خشم اجتماعی حاکم بر جامعه دید که بسترساز اعتراضات بوده است و ضروری است برای آن چاره‌جویی کرد. البته بررسی‌ها نشان داده است، عناصر محرک و لیدرهای آشوب چندان دغدغه اقتصادی نداشته‌اند؛ به گونه‌ای که کمتر از ۱۰درصد از دستگیرشدگان دلیل آشوب‌گری خود را اقتصادی بیان کرده‌اند؛ ولی بخش قابل توجهی از معترضان دلیل همراهی خود با آشوب‌گران را مشکلات معیشتی دانسته‌اند؛ در حقیقت عامل اقتصادی محرک اغتشاشات نبوده، اما بسترساز و مؤید آن بوده است. از سوی دیگر، اغتشاشات نیز به دلیل پیامدها و آثاری که داشته، موجب تعمیق مشکلات اقتصادی مردم شده است. کاهش کسب‌وکارها در وضعیت بحرانی، آسیب دیدن مستقیم اموال و دارایی‌های برخی کسبه در اعتراضات، اعتصاب تحمیلی و اجباری برخی اصناف، از جمله مواردی است که در سطح خُرد بر معیشت مردم و میزان رضایت‌مندی آنها تأثیر ‌گذاشته است. البته خسارات وارده به بیت‌المال مسلمین، پایین آمدن میزان بهره‌وری، تقلیل روند و میزان سرمایه‌گذاری خارجی، کاهش درآمدهای ترانزیتی دولت و... نیز به صورت غیرمستقیم بر معیشت مردم تأثیرگذار است که نباید از آنها غافل شد.
چرا روسیه ترجیح می‌دهد از کریدور شمال ـ جنوب استفاده کند؟ به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا بندرهای روسیه از سمت غربی کاملاً بسته‌ شده و کشتیرانی و مرزهای هوایی اروپا برای روسیه تحریم است. در چنین وضعیتی، کریدور شمال ـ جنوب موجب ایجاد فضای تنفس اقتصادی می‌شود و امکان اتصال به آب‌های گرم خلیج‌فارس و آب‌های آزاد اقیانوس را به‌راحتی برای روسیه فراهم می‌کند. همچنین، یک مسیر امن تجاری با مزیت کاهش هزینه و افزایش سرعت مبادلات تجاری با کاهش زمان حدوداً یک‌سوم نسبت به کریدور قبلی را ایجاد می‌کند. وضعیت جغرافیایی و اقلیمی روسیه که شش ماه یخبندان است و عملاً هیچ‌گونه فعالیت کشاورزی در آن شش ماه نمی‌تواند صورت بگیرد، باعث حساسیت در انتخاب کریدور امن برای تأمین زنجیره غذایی و سایر کالاهای اساسی شده است که کریدور شمال ـ جنوب با توجه به کریدورهای رقیب از امنیت و ثبات بیشتری برخوردار است. بنابراین، با توجه به اینکه در وضعیت جنگ اوکراین، روسیه در تحریم به سر می‌برد، بیش از هر زمان دیگری برای مبادله کالا و تجارت خود با کشورهای آسیای جنوبی و هند به مسیر کریدور شمال ـ جنوب نیاز دارد. از سوی دیگر، کشورهای آسیای جنوبی و هند نیز می‌توانند از این کریدور برای افزایش تجارت با روسیه بهره‌مند شوند. چندی قبل برای نخستین‌بار محموله ترانزیت چندوجهی از مبدأ روسیه به مقصد هند مسیر خود را از طریق کریدور شمال ـ جنوب ایران موسوم به INSTC آغاز کرد که مزیت استفاده از این مسیر چندوجهی برای روسیه نیز کاهش حمل بار از ۴۵ روز به ۳۰ روز است و تا ۴۰ درصد هزینه حمل کالا را نیز در این کریدور برای بازرگان کاهش داد. چندوجهی بودن، ارزان بودن و کوتاه‌تر بودن کریدور شمالـ جنوب موجب برتری این مسیر نسبت به راه‌های دیگر است. همچنین، تقاطع‌های متعدد این مسیر با کریدورهای آسیای میانه و اروپا، از جمله اروپا – آسیا–قفقاز(تراسیکا) و حمل‌ونقل زمینی آسیا(آلتید)، مزیت مهم دیگری برای این کریدور است. توسعه مناسبات حمل‌ونقلی، افزایش حجم دسترسی به بازارهای جهانی، افزایش حجم حمل‌ونقل کالا و مسافر، تأمین امنیت سفر، ایمنی و حفظ محیط‌زیست، از دیگر مزیت‌های کریدور شمال ـ جنوب است که سه کشور هند، روسیه و ایران درصدد بیشینه‌سازی بهره‌مندی از آن هستند.