eitaa logo
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
151 دنبال‌کننده
85 عکس
18 ویدیو
0 فایل
لعنت بر آنکه پایه گذار سقیفه شد قصد داریم که مطالب مربوط به ۹ربیع رو، از زاویه علمی بررسی کنیم. ارتباط باادمین @al_abd313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕯فلانی و فلانی مرا کشتند.... 🖤امام حسین در عصر روز عاشوراء در حالی که تنها در وسط پست ترین مردم زمان خویش بودند، بعد از اصابت تیر ، خون خویش را به محاسن مبارک خویش میزدند و می فرمودند: می خواهم جدم رسول خدا را با این حالت ملاقات کنم، و بگویم: فلانی و فلانی مرا کشتند.. 😭روی اصحاب المقاتل: قالوا فوقف ع يستريح ساعة و قد ضعف عن القتال فبينما هو واقف إذ أتاه حجر فوقع في جبهته فأخذ الثوب ليمسح الدم عن وجهه فأتاه سهم محدد مسموم له ثلاث شعب فوقع السهم في صدره و في بعض الروايات على قلبه فقال الحسين ع بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ عَلَى مِلَّةِ رَسُولِ اللَّهِ وَ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ وَ قَالَ إِلَهِي إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقْتُلُونَ رَجُلًا لَيْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ ابْنُ نَبِيٍّ غَيْرُهُ ثم أخذ السهم فأخرجه من قفاه فانبعث الدم كالميزاب فوضع يده على الجرح فلما امتلأت رمى به إلى السماء فما رجع من ذلك الدم قطرة و ما عرفت الحمرة في السماء حتى رمى الحسين ع بدمه إلى السماء ثم وضع يده ثانيا فلما امتلأت لطخ بها رأسه و لحيته و قال هَكَذَا أَكُونُ حَتَّى أَلْقَى جَدِّي رَسُولَ اللَّهِ وَ أَنَا مَخْضُوبٌ بِدَمِي وَ أَقُولُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَتَلَنِي‏ فُلَانٌ‏ وَ فُلَانٌ. ... 📚مقتل الحسین (للخوارزمی) ؛ ج۲ ؛ ص۳۹ 📚تسلية المجالس و زينة المجالس (مقتل الحسين عليه السلام)، ج۲ ، ص: ۳۲۱ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج۴۵، ص: ۵۳ 📚عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال ؛ ج۱۷ -الحسين ‏ع ؛ ص۲۹۵ 📚نفس المهموم في مصيبة سيدنا الحسين المظلوم، صفحه: ۳۲۵ 📚منتهی الآمال في تواريخ النبي و الآل (صلوات الله و سلامه علیهم)، جلد: ۱، صفحه: ۶۹۹ 📚ناسخ التواريخ، جلد: ۲، صفحه: ۴۵۲ 📚موسوعة الإمام الحسین علیه السلام، جلد: ۴، صفحه: ۵۰۲ 📚مع الرکب الحسیني من المدینة إلی المدینة، جلد: ۴، صفحه: ۴۲۶ 📚مقتل الحسین علیه السلام (المقرّم) ، صفحه: ۲۹۲ 📚‌الدمعة الساکبة في أحوال النبي «ص» و العترة الطاهرة، جلد: ۴، صفحه: ۳۴۸ ۱۰
عیدالزهرا غدیر ثانی عید الزهراء عید البقر و مشهور به عمرکشون لعنت بر عمر
🕯فلانی و فلانی مرا کشتند.... 🖤امام حسین در عصر روز عاشوراء در حالی که تنها در وسط پست ترین مردم زم
🔍منظور از فلان و فلان در این عبارت کیا هستند؟ 📝ان شاءالله در این باره یک بحثی رو مطرح میکنیم. 👌اگر شما عزیزان هم نظری دارید، می تونید با ما به اشتراک بگذارید...
💐نظرات برخی از دوستان بنده و عزیزان در رابطه این سوال: 📜به نظر شما منظور از فلان و فلان در کلام امام حسین علیه السلام در کربلا چیست؟ 🔻آمریکا و اسرائیل😊 💬از دیار مازندران 🔻منظور حضرت لورر و هاردی بوده😅 احتمالا 💬اهل هنر 🔻مثل خیلی از ایات و روایات دیگه به گستره زمان باید تفسیرشون کرد. میتونه منظور خیلی کلی باشه ، یه نماد ، یعنی "جریان باطل" مرا کشت.. حالا مصداقش توی هر زمانی میتونه یکی باشه.. 💬جواد ▪️اصلا حضرت نگفته فلان و فلان، اسمشونو برده. تو اون وضع جنگ و نزدیک شهادت که تقیه معنا نداشت. و اصلا اگه اسم شمر و اینا منظورشون بوده باید اسم می بردن، نمیشه تو روی طرف وایسی بهش بگی فلانی منو کشته که.. 💭ممد ▪️فلان و فلان رو من از زبون بقال سر کوچه هم میشنوم برام عمر و ابوبکر تبادر میکنه... 🗯از دیار خراسان ▪️ظاهرا شارحین و حدیث شناسان میگن که منظور ابوبکر و عمر بودن. ظاهرا نظر صحیح هم همین هست زیرا با شواهد و قرائن بیشتر سازگاری داره ولی میتوان در ضمن افراد دیگر از دشمنان حضرت هم باشند 💭حیدر ▪️به قرینه کلام حضرت زینب که گفتن تو کشته روز دوشنبه هستی نه روز جمعه، به نظر میاد مرادشون همون ابوبکر و عمر هست 💭محمدجواد ▪️نمیدونم، اما شاید منظور امام همون اولی و دومی بود؛ بر طبق چیزی که از زیارت عاشورا میشه برداشت کرد. 💬ع.ص ▪️چیزی که به ذهن من میرسه اینه که منظور ابوبکر و عمر ...چون معمولا تو اخبار اسم اون دوتا آورده نمیشه... قرینه شم میتوته جمله حضرت زینب سلام الله علیها باشه که وقتی بالای سر حضرت اومدن گفتن سلام بر کسی که او را دوشنبه غارت کردند... کلا ماجرای کربلا یه جور مقابله ی سیاسیه که منشأش ماجراهای خلافت...کما اینکه حتی بعضی ها میگن دلیل بستن آب بر روی حضرت از باب انتقام قضیه عثمان بوده.. 🗯ا.ح.م ▪️اگه میخواستن قاتلین حاضر رو نام ببرن باید بیشتر نام میبردن. پس احتمالا همون عمر و ابوبکر باشه 💭عباس ▪️افراد دور حضرت که متعدد بودند و بیشتر از دو نفر!؛ و اگر هم مسببین این جنگ منظور باشه، بازم بیش از دو نفره؛ اگر هم میخواستند به همان جماعت اشاره کنند میفرمودند: "قتلنی هولاء" این چند نفر منو کشتن. ولی با توجه به حدیث اذا کتب الکتاب قتل الحسین و نیز قول خود حضرت خطاب به سپاهیان که فرمود یا شیعه ابی سفیان ان لم یکن لکم دین... اینها نشون میده مراد و منظور حضرت همان موسسین اصلی جنگ بودند. والله العالم 🗯شیخ حسین ▪️اون وقت که تو متن مقتل بودم و میخوندم از مجموع قرائن برداشتم این بود که همون دو نفر منظوره. اسمشون تو مقاتل هست 💬سید جمال ▪️حقیقتش اونچه مشهور شنیدیم برداشتها به ابو بکر و عمر علیهما اللعنه می خورد؛ البته قراینی هم دارد. 💭محمد هادی.س ▪️آقای حسینی قزوینی علی الظاهر ربطش میدهد به سقیفه. و شکی هم نیست . طبق روایات دیگه وقتی امام عصر عج الله تعالی اون دونفر را زنده میکند اقرار میکنند تمام گناهان را حتی قتل هابیل را پی کردن گوساله حضرت صالح را وووو [منظورشون شترِ معجزه صالح بود. ادمین] 💬یعقوب
اگر شما هم در این رابطه نظری دارید، میتونید برامون ارسال کنید... ان شاء الله بررسی خودمون رو فردا انجام میدیم...
📚در روایات و غیر آن قراین زیادی میتوان یافت که منظور حضرت از "قتلنی فلان و فلان" در عصر عاشوراء، غاصب اول و ثانی بوده.. 🕯ان شاء الله در چند دسته این قراین رو خدمتتون عرض می کنیم: 🔷قراین محتوایی (داستان کربلا ، همراه با داستان سقیفه و ریشه و اساس آن به وفور در روایات یاد شده) 🔷قرینه لفظی (کنایه ی فلان و فلان اکثرا برای آندو نفر میاید) 🔷قرینه فکری-تاریخی (کنایه بکار بردن و تقیه کردن در مورد بقیه جا نداشت)
🔍قرینه محتوایی در برخی از ادعیه و روایات ، داستان کربلا همواره با اشاره به مؤسسین سقیفه و ظلم به اهل بیت همراه بوده... ما در این پیام خیلی کوتاه به برخی از این موارد اشاره میکنیم: 🔸از امام صادق علیه السلام نقل شده: اذا کتب الکتاب قتل الحسین (زمانی که منافقان (از جمله عمر و ابوبکر) در زمان رسول خدا، جمع شدند و صحیفه ی ملعونه را نوشتند و سقیفه را پی ریزی کردند ، همان زمان امام حسین به شهادت رسیدند) کافی و بحار و ... 🔸در برخی ادعیه و روایات ، امام حسین علیه السلام را شهید شده ی روز ۲شنبه خواندند، در حالی که عاشوراء سال ۶۱ هجری طبق مشهور علماء و طبق محاسبه نجوم و تاریخ و تقویم، روز ۲شنبه نبوده ، و جمعه یا شنبه بوده، در حالی که در روایات و تاریخ هست که روز شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله روز ۲شنبه بوده (که از همان زمان سقیفه را آندو نفر به شدت پیگیری کردند) زاد المعاد و لهوف و ... 🔸در زیارت عاشوراء که مخصوص امام حسین علیه السلام است ، در عبارت های مختلفی به مؤسسین این واقعه در گذشته اشاره می کند: ▪️اسس اساس الظلم ▪️اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد ▪️خص انت اول ظالم باللعن منی ثم العن الثانی ... و.. 🔸در دعای ندبه که اساسا برای بیان تاریخ اسلام و معرفی مبدأ جنایت بر اهل بیت علیهم السلام و بر اسلام تدوین شده ؛ آدرس دقیق جنایتکاران اصلی را به کودتا گران سقیفه می رساند، و ظلم و ستمی که به اهل بیت علیهم السلام شده را به همان مترتب می کند: ▪️فقتل من قتل و سبی من سبی.. 🔸و سائر اخباری که تمام جنایات بزرگ را بر گردن آندو نفر، قرار میدهند نیز مناسب برای مطلب ما هستند.
🔍قرینه لفظی 📝اصلا لفظ فلان و فلان که کنایه است از دو نفر در بسیاری از روایات به طور واضح کنایه از آندو نفر یعنی غاصب اول و ثانی آمده است... 🔖بلکه این مطلب آنقدر واضح بوده که خیلی اوقات راوی ها که از حضرات معصومین علیهم السلام سوال می کردند با همین کنایه سوال خود را مطرح می کردند 🔐اخیرا یکی از معاصرین (آقانجقی) در کتاب خود (الاسرار فیما کنی و عرف به الاشرار) به عنوان نمونه درضمن ۸صفحه روایاتی را آورده که به جای اینکه اسم آندو نفر را ببرند ، حضرات معصومین علیهم السلام یا راویان، با فلان و فلان به آندو اشاره کرده اند. مثل این تعابیر: ▪️خطوات الشیطان والله ولایة فلان و فلان ▪️زعمت انّ افضل الناس فی الاسلام فلان و فلان ▪️فی قوله تعالی "فبأی آلاء ربکما.." فی الظاهر مخاطبة الجن و الانس و فی الباطن فلان و فلان ▪️فی قوله تعالی "یحبونهم کحب الله" هم اولیاء فلان و فلان؛ اتخذوهم ائمة دون الامان الذی جعله الله للناس اماما ▪️من کان ابغض الی الله من أبی فلان و فلان؟ ▪️سَبْعَةُ نَفَرٍ مِنَ الْمُنَافِقِينَ وَ هُمْ فُلَانٌ‏ وَ فُلَانٌ‏ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ بْنُ عَوْفٍ وَ سَعْدُ بْنُ أَبِي وَقَّاصٍ وَ أَبُو عُبَيْدَةَ وَ سَالِمٌ مَوْلَى أَبِي حُذَيْفَةَ وَ الْمُغِيرَةُ بْنُ شُعْبَةَ ▪️فاغفر للذین تابوا من ولایة فلانٍ و فلانٍ و بنی امیة و اتبعوا سبیلک ای ولایة عليّ ولی الله ▪️اتبعوا ما اسخط الله ای موالاة فلان و فلان ▪️قول السائل: جعلت فداک ما تقول فی فلان و فلان قال علیه السلام... هما والله اول من ظلمنا حقنا ▪️قول السائل: اسألک عن فلان و فلان قال علیه السلام: فعلیهما لعنة الله بلعناته کلها ماتا والله و هما کافران مشرکان بالله العظیم ▪️لا یشرکون به شیئا یتبرّئون من فلانٍ و فلانٍ ▪️أُلهموا إلهاما لعنةَ فلانٍ و فلانٍ ▪️الجبت و الطاغوت فلان و فلان و فلان ▪️اربعة من الرجال و اربعا من النساء فلان و فلان و فلان و معاویة و یسمیهم و فلانة و فلانة و هند و ام الحکم اخت معاویة ▪️و لم یخلطوها بولایة فلان و فلان ▪️▪️▪️و موارد بسیار زیاد دیگر 🔊نکته بسیار مهم برخی اوقات این تقیه و کنایه از ناشر محترم یا نویسنده کتاب صادر شده نه از معصومین یا راویان مانند برخی از احادیث کتاب شریف تقریب المعارف (ابوالصلاح حلبی قرن۵) که در کتب متاخرین بجای اسم ابوبکر و عمر فلان و فلان جای گذاری کرده اند...
🔍قرینه فکری-تاریخی ✂️احتمالات دیگر غیر از عمر و ابوبکر اصلا جا نداشت که کنایه ای آورده شوند ، نه توسط امام نه راویان و نه کتاب های متاخر 📐احتمالات دیگر: 💡یا اینست که حضرت امام حسین علیه السلام به قاتلین دور و بر خودشون اشاره کرده باشند.. 🔏که اینجا کنایه معنا ندارد ، جلوی روی طرف در میدان جنگ، که دیگر تقیه ای وجود ندارد تا کنایه بکار برود 💡یا اینست که حضرت علیه السلام به یزید و ابن زیاد مثلا اشاره کرده اند که دستور این جنگ را داده بودند.. 🔏که اینجا هم تقیه جا ندارد چون که حضرت صراحةً قبل از این جملات ، در هنگامی که لشگریانِ قسی القلبِ دشمن را موعظه می کردند به صراحت نام ابوسفیان جد یزید را می بردند (یا شیعة ابی سفیان) ای دنباله روان ابوسفیان ، در حالی که نزد بنی امیه ابوسفیان به مراتب بلند مرتبه تر و مقدس تر از یزید بوده 📌و اصلا معاویه و یزید و ابن زیاد جزو مقدسات اکثر اهل سنت نیستند که راویان یا ناشرین بخواهند نام آنها را سانسور کنند و تقیه کنند 📖همچنان که در روایاتی میبینیم که ✅نام خلفای سه گانه کنایةً برده می شود ولی وقتی به معاویه می رسد نام او صراحةً اورده می شود (فلان و فلان و فلان و معاویة) ✅یا مثلا در زیارت عاشوراء به نام یزید که می رسد صراحت را شاهد هستیم (اللهم العن یزید خامسا) 🔵پس احتمال کنایه و تقیه به وسیله (فلان و فلان) در مورد افراد دیگر منتفی بوده و قطعا مراد همان دو غاصب اولی و دومی هستند.. و الله العالم
لطیفه یه روز یه سنی به یه شیعه میگه: ام المومنین رو دوست داری؟❤️ شیعه😐: نه سنی😕: چرا؟ شیعه😏: در اون صورت پیغمبر اکرم، میفرماید تو مگه زن دیگه پیدا نکردی اومدی سراغ زن من... منو چیکار به زن پیامبر، بگو ببینم، تو راضی هستی من زنت رو دوست داشتم باشم😉💋؟ 📚بحارالانوار/ ج۲۲ / ص۲۴۶ "ملحة"
😒ای کاش همون موقع جنگ جمل می مردی...أَه ⚔️نقلست: عمرعاص🙃 به عایشه گفت: دوست داشتم که تو همون موقع جنگ جمل میمردی!! عایشه😡: چرا؟! بی پدر عمرعاص😎: تو میمردی و میرفتی بهشت ولی ما خون تو رو هم مینداختیم گردن {امیرالمومنین} علی بن ابی طالب {علیه السلام} و دشمنی بیشتری با او می کردیم ❌الإحتجاج : رُوِيَ‏ أَنَّ عَمْرَو بْنَ الْعَاصِ قَالَ لِعَائِشَةَ لَوَدِدْتُ أَنَّكِ قُتِلْتِ يَوْمَ الْجَمَلِ فَقَالَتْ وَ لِمَ لَا أَبَا لَكَ قَالَ كُنْتِ تَمُوتِينَ‏ بِأَجَلِكِ‏ وَ تَدْخُلِينَ الْجَنَّةَ وَ نَجْعَلُكِ أَكْبَرَ التَّشْنِيعِ عَلَى عَلِيٍّ. 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏32 ؛ ص267 📚سفینة البحار ج3 ؛ ص747 (عیش) احوال عائشة
ام المؤمنین خواهد آمد... اما برای چه؟؟.. امام باقر علیه السلام فرمودند: قیام کننده ی ما قیام خواهد کرد، حمیراء را (لقب عایشه است) به نزد ایشان می آورند تا بر او حد جاری کند و انتقام دختر رسول خدا (صلی الله علیهما و آلهما) را از او بگیرد.. راوی میپرسد: فدایتان بشوم؛ چرا بر او حد جاری میکنند؟ حضرت امام باقر علیه السلام میفرمایند: بخاطر تهمتی که به مادر ابراهیم زد (ابراهیم پسر کوچک رسول خدا را به مرد دیگری نسبت داد العیاذ بالله) راوی میپرسد: خب چرا اجرای این حد، به تاخیر افتاد؟ حضرت فرمودند: بخاطر اینکه خداوند تبارک و تعالی ، حضرت رسول خدا را مایه رحمت قرار داد؛ و قیام کننده ما را مایه انتقام قرار داد. قال لى أبو جعفر عليه السلام أما لو قام قائمنا لقد ردّت‏ اليه‏ الحميراء حتّى يجلدها الحدّ و حتّى ينتقم لابنة محمّد فاطمة عليها السلام منها قلت جعلت فداك و لِمَ يجلدها الحدّ قال لفريتها على أمّ ابراهيم قلت فكيف أخّره اللّه للقائم فقال لأنّ اللّه تبارك و تعالى بعث محمّداً صلى الله عليه و آله رحمة و بعث القائم عليه السلام نقمة. 📚علل الشرائع ؛ ج‏۲ ؛ ص۵۷۹ 📚دلائل الإمامة (ط - الحديثة) ؛ ص۴۸۵ 📚مختصر البصائر ؛ ص۴۹۶ 📚الإيقاظ من الهجعة بالبرهان على الرجعة،(للحر العاملی) ، ص: ۲۴۴ 📚بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏۲۲ ؛ ص۲۴۲ / و ج‏۳۱ ؛ ص۶۴۰ / و ج‏۵۲ ؛ ص۳۱۴ / و ج‏۵۳ ؛ ص۹۰ 📚رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار (للسید نعمة الله الجزائری) ؛ ج‏۳ ؛ ص۱۸۵ 📚مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج‏۱۸ ؛ ص۹۲ 📚جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي) ؛ ج‏۳۰ ؛ ص۷۸۶ ۱۱