eitaa logo
با چهارده معصوم (ع)
1.2هزار دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
7 ویدیو
1 فایل
با چهارده معصوم (ع) احادیث ائمه معصومین ،احادیث تصویری ، حدیث قدسی ،معارف ،قرآن @ba14masoom «نشر مطالب، آزاد است» تاریخ ساخت کانال 1397/02/04 شرایط تبلیغات در کانال زیر https://eitaa.com/joinchat/1449066547Cb7701b4b48
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🔻امام زين العابدين عليه‌السلام: وَاللّه ِ مَا الدُّنيا وَالآخِرَةُ إلاّ كَكَفَّتَيِ الميزانِ ؛ فَأَيُّهُما رَجَحَ ذَهَبَ بِالآخَرِ ➖ به خدا سوگند، دنيا و آخرت دُرُست مانند دو كفّه ترازويند كه هركدام سنگين‌تر شود، ديگرى سبُك‌تر می‌شود. 📚 بحارالأنوار: ج 73، ص 92، ح 69 علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🔸 مواسات و همدردی 🔅 : با همدردی با برادران خود، خويشتن را به خدا نزديك كنيد. تَقَرَّبُوا إِلَى اللَّهِ تَعَالَى بِمُوَاسَاةِ إِخْوَانِكُمْ. الخصال، ج‏۱، ص ۸ علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🏷 حقوق مسلمین نسبت به همدیگر 🔅 : 🔸 «بر مسلمانان است كه در راه همبستگى بكوشند، و با هم همدلى كنند، و نسبت به نيازمندان مواسات (از خود گذشتگى) داشته باشند و به يكديگر مهرورزى كنند» . 🔹 «ويَحِقُّ عَلَى المُسلِمينَ الاِجتِهادُ فِي التَّواصُلِ وَالتَّعاوُنُ عَلَى التَّعاطُفِ وَالمُواساةُ لِأَهلِ الحاجَةِ وتَعاطُفُ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ..». 📚 الكافي: ج ٢ ص ١٧٤ ح ١٥ علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🔺 دانش، ادب و اندیشه 🔅 : 🔸 «دانش، ميراثى گرانبها، آداب پسنديده، زيورهاى تازه و کهنگی ناپذیر، و انديشه، آيينه‌اى صاف است» . 🔹 اَلْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَةٌ وَ اَلْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ وَ اَلْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ. 📚 نهج البلاغه، حکمت ٥ علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🏷 دشمن پنهانكار 🔅 : 🔸 «از دشمن پنهانكار، بيشتر از دشمن آشكار ، برحذر باش» . 🔹 «كُن لِلعَدُوِّ المُكاتِمِ أشَدَّ حَذَراً مِنكَ لِلعَدُوِّ المُبارِزِ .». 📚 شرح نهج البلاغه : ج ٢٠ ص ٣١١ ح ٥٧٥ علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 💠 جايگاه عقل در سيره پیامبر و اهل بیت(ع) ✍️ مطالعه دقيق سیره نبوی و ائمه عیهم السلام، اين نتيجه را در پی دارد كه سيره و سنّت، هماهنگ با فطرت، عقل و علم است و ايشان، تحت تعليم و تربيت مستقيم الهى به بالاترين مراتب كمال انسانى دست يافته اند. 🔺بنا بر اين، گفتار يا رفتارى كه به پيامبر(ص) و ائمه(ع) نسبت داده شود و عقل و علم، آن را نادرست مى دانند، واقعيت ندارد . 🔹 (ص) ، خود در حديثى به اين معيار اشاره نموده است: 🔸هر گاه حديثى از قول من شنيديد كه دل هايتان به [درستىِ] آن گواهى داد و موها و پوست بدنتان آن را خوش داشت و ديديد كه به شما نزديك است، بدانيد كه من از شما به آن سخن نزديك ترم (آن را من گفته ام)؛ امّا اگر از قول من ، حديثى شنيديد كه دل هايتان با آن آشنا نبود و موها و پوست بدنتان از آن گريزان گرديد و ديديد كه از شما دور است، بدانيد كه دورى من از آن سخن، بيشتر است تا دورى شما از آن . 📚 مسند ابن حنبل : ج ۹ ص ۱۵۴ ح ۲۳۶۶۷ 🚩 هر گفتار و رفتارى را كه عقل و علم، به بطلان آن حكم كنند، نمى توان به پيامبر(ص) نسبت داد ؛ امّا نسبت دادن هر گفتار و رفتار صحيحى به ايشان نيز صحيح نيست ؛ بلكه هماهنگى با عقل، تنها يك قرينه است كه در كنار ساير قرائن مى تواند موجب اثبات درستىِ نسبت يك گفتار يا رفتار به پيامبر(ص) باشد . (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🔺 انواع عقل‌‏ 🔅 : 🔸 «عقل، دو گونه است: عقل طبیعى و عقل تجربى، و هر دوی آنها سودبخش‏ اند» . 🔹 العَقلُ عَقلانِ: عَقلُ الطَّبعِ، وعَقلُ التَّجرِبَةِ، وكِلاهُما يُؤَدِّي إلَی المَنفَعَةِ. 📚 مطالب السؤول: ج۱ ص۲۱۱ علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🏷 مانع تباهی جامعه 🔅 : 🔸 «مى‌بينيم مردم، گاه دور و پنهان از چشم ديگران كارهاى فاسد انجام مى‌دهند. پس اگر اقرار به خداوند و ترس از او در نهان نباشد، هيچ كس، هرگاه با شهوت و هوس خويش تنها مى‌شد، در ترك معصيت و پرده درى و ارتكاب گناه كبيره، ملاحظه هيچ كس را نمى كرد؛ چون اين كار او، از نگاه خلق پوشيده بود و كسى ناظر آن نبود، و اين، جامعه را به تباهى مى‌كشانْد» . 🔹 «أَنّا قَد وَجَدنَا الخَلقَ قَد يَفسُدونَ بِأُمورٍ باطِنَةٍ مَستورَةٍ عَنِ الخَلقِ ، فَلَولَا الإِقرارُ بِاللّهِ وخَشيَتُهُ بِالغَيبِ لَم يَكُن أَحَدٌ إِذا خَلا بِشَهوَتِهِ وَإِرادَتِهِ يُراقِبُ أَحَدا في تَركِ مَعصِيَةٍ وَانتِهاكِ حُرمَةٍ وَارتِكابِ كَبيرٍ ، إِذا كانَ فِعلُهُ ذلِكَ مَستورا عَنِ الخَلقِ بِغَيرِ مُراقِبٍ لِأَحَدٍ فَكانَ يَكونُ في ذلِكَ هَلاكُ الخَلقِ أَجمَعينَ،...». 📚 علل الشرائع : ص ٢٥٢ ح ٩ علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 ♨️ كيسه توليد كنندگان دارو را پُر نكنید! 💠رعايتِ ضرورت در تجويز دارو ✍️ در روايات فراوانى از اهل بيت عليهم السلام تأكيد شده است كه تا آن جا كه بدن، قدرت تحمّل بيمارى را دارد، بيمار نبايد به پزشك مراجعه كند؛ زيرا مصرف دارو بدون ضرورت براى سلامت انسان، زيانبار است. ▫️ مى فرمايد : اِمشِ بِدائِكَ ما مَشى بِكَ . 🔅 با درد خويش ، تا آن هنگام كه با تو مدارا مى كند ، مدارا كن . نهج البلاغه ، حكمت ۲۷ و از روايت شده است : 🔅 تا زمانى كه بيمارى به جد با شما درگير نشده است، درگير معالجه طبيبان نشويد، كه درمان، به مانند ساختمان است كه مقدار كمى از آن، شخص را به مقدار فراوانش مى كشاند . اِدفَعوا مُعالَجَةَ الأَطِبّاءِ مَا اندَفَعَ الدّاءُ عَنكُم ؛ فَإنَّهُ بِمَنزِلَةِ البِناءِ قَليلُهُ يَجُرُّ إلى كَثيرِهِ . علل الشرائع، ص ۴۶۵، ح ۱۷ 🚩طبق دلالت التزامى اين احاديث، بر فرض، اگر بيمارى اين ره نمودها را ناديده گرفت و به پزشك مراجعه كرد، پزشكِ متعهّد و باتقوا، كسى است كه پس از معاينه، اگر تشخيص داد بيمارى او جزئى است و نيازى به دارو ندارد، اقدام به نوشتن نسخه و تجويز دارو نكند، و اگر تشخيص داد كه مصرف دارو ضرورت دارد ، بيش از اندازه لازم ، دارو تجويز ننمايد تا كيسه توليد كنندگان دارو را پُر كند . 📚 دانش نامه احاديث پزشكى : ج۱ ص ۵۹ علیه السلام علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🏷 درمان سودمند! 🔅 : 🔸 «هيچ دارويى نيست، مگر آنكه خود بيمارى تازه اى را دامن مى زند. براى بدن چيزى سودمندتر از پرهيز و خوردن غذا در حدّ نياز بدن نيست» . 🔹 «لَيسَ مِن دواءٍ إلاّ و هو يُهَيِّجُ داءً ، و ليسَ شيءٌ في البَدنِ أنفَعَ مِن إمساكِ اليدِ إلاّ عمّا يَحتاجُ إلَيهِ». 📚 الكافی : ج ٨ ص ٢٧٣ ح ٤٠٩ علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🏷 استوار و روشنگر 🔅 : 🔸 «به كتاب خدا، چنگ در زنيد ؛ زيرا آن، ريسمانى استوار و نورى روشنگر است .» . 🔹 «عَلَيكُم بِكِتابِ اللَّهِ ، فَإِنَّهُ الحَبلُ المَتينُ وَالنّورُ المُبين». 📚 نهج البلاغه : خطبه ١٥٦ علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺
🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺 🕌استدراج: غافلگير كردن گناهكاران با نعمت! واژۀ «استدراج» به معناى فريب دادن و نزديك كردن تدريجى است. در اصطلاح دينى، مراد از استدراج اين است كه خداوند گناهكاران و نافرمانان جسور و بى‌شرم را سريع گرفتار عقوبت نمى‌كند؛ بلكه درهاى نعمت خود را بر آنها مى‌گشايد. فراوانى نعمت يا آنها را از خواب غفلت بيدار مى‌كند كه اين همان «هدايت الهى» است و يا بر غرور آنها مى‌افزايد و عقوبت را سخت‌تر مى‌سازد كه اين، استدراج است «استدراج» دو بار در قرآن كريم به كار رفته است. متكلّمان مسلمان، استدراج را در دو معنا به كار برده‌اند: الف. امور و كارهاى شگفت و فوق‌العاده‌اى كه از كسانى مانند و راهبان سرمى‌زند ب. مهلتى كه خداوند به بندگان گناهكار مى‌دهد و چون مى‌خواهد آنان را نگونبخت كند، خواسته‌هاى دنيايى‌شان را برمى‌آورد و بنده بى آنكه خود بداند، اندك اندك از رحمت خدا دور مى‌شود و به او نزديك مى‌گردد. ▫️امیرالمؤمنین علیه‌السلام: آنان كه در رفاه و آسايش زندگى مى‌كنند، به فكر خطر استدراج باشند، مبادا نعمت‌ها وسيله‌ خواب و غفلت آنان شود. 🔹دائرةالمعارف تشيّع، ٢/١٠٠. تفسیر نورالثقلین علیه السلام علیه السلام 🌺🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌺