eitaa logo
باعلی تامهدی علیهما السلام
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
991 ویدیو
13 فایل
نهج البلاغه بخوانیم باعلی همراه شویم تا دورنمای عصر ظهو ودوران زیست با امام معصوم را تجربه کنیم برای زمینه سازی ظهور
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹شرح 🔴 قسمت یازدهم 🔷2. جایگاه ورع: 🔻سرفصل دیگری که پیرامون ورع در نهج البلاغه بیان شده جایگاه بسیار موکد ورع است که این سرفصل را می توانیم در دو بخش بررسی کنیم اول ورع عموم مردم و دوم ورع کارگزاران نظام اسلامی. 🔹2.1 ورع عموم مردم: درباره ورع عموم مردم دو نکته در نهج البلاغه آمده است که بسیار جالب است: • اول اینکه حضرت ورع را یکی از پنج موضوع بسیار مهمی می‌دانند که باید دائم بدان تاکید کرد. لذا خود مولا در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه با عبارات تاکیدی جالبی اینگونه می‌فرمایند: " العمل العمل" کار کنید، کار برای آخرت "ثم النهایه ثم النهایه" برای عاقبت امرتان فکر کنید "الستقامه الستقامه" در راه حق پافشاری کنید پایداری کنید "ثم الصبر الصبر" بر دشواری ها تلخی های مسیر حق صبور باشید صبور باشید "والورع الورع" از حرام دوری گزینید ورع داشته باشید». • نکته ی دوم پیرامون ورع عمومی این است که حضرت یکی از شعبه‌های فساد جامعه را فساد اهل کسب و کار می دانند. لذا حضرت امیر علیه السلام در خطبه ۱۲۹ در شکایت از فساد فراگیر جامعه می‌فرمایند: ( "این المتورعون فی مکاسبهم" کجا رفتند کاسب هایی که در کسب و کارشان رعایت ورع می کردند و از شبهه ی حرام هم پرهیز می‌کردند.) 🔹 2.2 ورع کارگزاران: ورع در بخش کارگزاران هم دو نکته خیلی جالب دارد: 🔸اولاً امیرالمومنین علیه السلام در بند ۲ از نامه ۵۳ به جناب مالک اشتر شهید می نویسند: ("وَ الْصَقْ بِاَهْلِ الْوَ رَع وَ الصِّدْقِ" به کسانی که اهل ورع و صداقت هستند بچسب "ثمَّ رُضْهُمْ اَنْ لايُطْرُوكَ" یک جوری با آنها برخورد کن که آنها تو را تملق نگویند، چاپلوسی تو را نکند. "و لايُبَجِّحُوكَ بِباطِل لَمْ تَفْعَلْهُ " و تو را در مورد کاری که اصلاً انجام نداده ای نستایند یعنی صدق داشته باشند . "فَاِنَّ كَثْرَةَ الاِْطْراءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ" چرا؟! به خاطر اینکه زیادی تعریف و تمجید و چاپلوسی از مدیر اورا به غرور می کشاند. "وَتُدْنى مِنَ الْعِزَّةِ." او را نزدیک به خود فریبی می‌کند.) یعنی برو با کسانی همنشین شو که اولا چاپلوسی تو را نمی کنند ثانیا حتی ایراد تو را خیلی صادقانه می گویند چون با حقیقت کار دارند، نه با خوشایند حاکم . 🔸نکته دوم این است که امیرالمومنین انتظار دارند کارگزاران نظام چون نماینده و نمایشگر حاکم جامعه اسلامی هستند خیلی اهل ورع باشند و ورع کارگزاران را نوعی کمک کردن به حاکم می دانند. در نامه ی ۴۵ خطاب به عثمان بن حنیف که خودش فرماندار بصره از طرف مولا علی علیه السلام است و سر سفره سرمایه‌داری در بصره نشسته؛ او را خطاب و عتاب می‌کنند و می‌فرمایند: «تو چگونه ادعا می کنی که نماینده علی هستی در حالی که امام تو هرگز به دو لباس فرسوده اش لباسی اضافه نکرد و بیش از دو قرص نان به غذایی دست نبرد» بعد می فرمایند: « البته تو نمی توانی و شماها نمی توانید مثل علی اینقدر زاهدانه زندگی کنید "وَلكِنْ اَعينُونى بِوَرَع وَ اجْتِهاد و عِفَّة وَ سَداد" حداقل اگر نمی‌توانید مثل علی باشید که نمی توانید، من را کمک کنید با ورع و تلاش زیاد و عفت و استواری در مسیر حق». 🔻بنابراین کارگزاران نظام نمی توانند به هیچ بهانه‌ای تجملاتی و اشرافی زندگی کنند، چون اینها نماینده رهبر جامعه هستند و مردم خواهی نخواهی آنها را نماینده ی حاکم جامعه می‌دانند. لذا از باب "کونوا لنا زینا ولا تکونوا علینا شینا" که امام صادق علیه السلام طبق نقل فرمود: «یک جوری زندگی کنید که باعث زینت و افتخار ما باشید نه باعث سرافکندگی و خجالت ما» مصداق این قصه در مورد کارگزاران نظام این است که در جامعه‌ای که اینقدر مشکلات اقتصادی و معیشتی هست آنها هم باید مثل رهبر عزیز انقلاب در نهایت ورع زندگی کنند تا جامعه ناامید نشود. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
11.شرح حکمت 4,قسمت یازدهم.mp3
4.74M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ ورع 3⃣ 🔺جایگاه ورع در عموم مردم و کارگزاران نظام اسلامی در نهج البلاغه 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
سهم امروز مطالعه نهج البلاغه از حکمت ۲۱۰ تا حکمت ۲۲۲ •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 از خدا بترسيد، ترسيدن انسان وارسته ای كه دامن به كمر زده و خود را آماده كرده، و در فرصتها كوشيده، و هراسان در اطاعت خدا تلاش كرده، و در دنياي زودگذر، و پايان زندگی و عاقبت كار، به درستی انديشيده است. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 بخشندگی نگاهدارنده آبروست، و شكيبایی دهان بند بی خردان، و عفو زكات پيروزی، و دوری كردن كيفر خيانتكار، و مشورت چشم هدايت است. و آن كس كه با رای خود احساس بی نيازی كند به كام خطرها افتد، شكيبایی، با مصيبتهای شب و روز پيكار كند، و بی تابی، زمان را در نابودی انسان ياری دهد، و برترين بی نيازی ترك آرزوهاست، و چه بسا عقل كه اسير فرمانروایی هوس است، حفظ و به كارگيری تجربه رمز پيروزی است، و دوستی نوعی خويشاوندی به دست آمده است، و به آن كس كه به ستوه آمده و توان تحمل ندارد اعتماد نكن. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 خودپسندی يكی از حسودان عقل است. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 چشم از سختی خار و خاشاك و رنج ها فروبند تا همواره خشنود باشی. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 كسی كه درخت شخصيت او نرم و بی عيب باشد، شاخ و برگش فراوان است. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 اختلاف ، نابودكننده انديشه است. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
💠 كسی كه به نوایی رسيد تجاوزكار شد. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 در دگرگونی روزگار گوهر شخصيت مردان شناخته می شود. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 حسادت بر دوست، از آفات دوستی است. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 قربانگاه انديشه ها، زير برق طمع هاست. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 داوری با گمان بر افراد مورد اطمينان، دور از عدالت است. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠 بدترين توشه برای قيامت، ستم بر بندگان است. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈• 💠خود را به بی خبری نماياندن و چشم پوشی از بهترين كارهای بزرگواران است. 📒 •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
شرح حکمتهای ۲۱۰ تا ۲۲۲.mp3
2.47M
🔈 شرح کلی و ساختاری حکمتهای ۲۱۰ تا ۲۲۲ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 طرح « با علی تا مهدی » •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
حکمت ۲۱۰ تا ۲۲۲.mp3
2.78M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم مطالعاتی روزانه نهج البلاغه ✅ از حکمت ۲۱۰ تا ۲۲۲ •┈┈••••✾•🌿🌹🌿•✾•••┈┈•
✍ بازنویسی تاریخ زندگی امیرمومنان علیه السلام به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت دهم: «هفتاد یادگار از احد برتنم» 🔻[پس از شکست اهل مکه در جنگ بدر] اهل مکه با تمام قوا و امکانات به سوی ما حرکت کردند تا انتقام کشته شدگان جنگ بدر را از ما بگیرند. جبرئیل به رسول خدا اطلاع داد و آن حضرت با یارانشان خارج از مدینه و در کنار کوه احد اردوگاه زدند. 🔻مشرکان یکباره بر ما یورش آوردند و ما را زیر ضربات شدید خود قرار دادند، تا اینکه بسیاری از مسلمانان به شهادت رسیدند و باقی گریختند. اما من در کنار رسول خدا استقامت ورزیدم؛ ولی مهاجران و انصار به سوی مدینه بازگشتند و می گفتند پیامبر و یارانش همگی کشته شده اند. اما خداوند متعال مارا یاری کرد و مانع از پیروزی قطعی مشرکان شد. 🔻در این جنگ هفتادواندی زخم بر تنم نشست.... در آن روز کاری انجام دادم که پاداش آن فقط با خداست. ✳️“لاسیف الا ذوالفقار لافتی الا علی" 🔻 در احد و هنگامی که مسلمانان از میدان نبرد فرار کرده بودند؛ چنان حالتی به من دست داد که تا آن روز تجربه نکرده بودم. چنان برای آن حضرت بی تاب شدم و با تمام توان پیشاپیش ایشان شمشیر زدم که لحظه ای برگشتم و حضرت را ندیدم! با خود گفتم پیامبر کسی نیست که از میدان فرار کند. در میان کشته ها هم نبود؛ پس شاید خداوند او را از میان ما برده و در آسمان جای داده است. 🔻پس غلاف شمشیر شکستم تا شهید شوم و با تمام توان به دشمن حمله کردم، آنها از مقابل من گریختند و راه باز شد که ناگاه دیدم رسول خدا بر اثر زخم های فراوان بی حال بر زمین افتاده اند.... از من پرسیدند: مردم چه کردند: عرض کردم آنان به دشمن پشت کردند و فرار را بر قرار ترجیح دادند. 🔻در این هنگام گروهی قصد جان پیامبر را داشتند. پیامبر به آنها اشاره کردند و فرمودند: یاعلی! حمله آن ها را پاسخ بده. من نیز آن قدر شمیر زدم تا جمع آنها از هم پاشید و گریختند. رسول خدا فرمودند: یاعلی! آیا صدای فرشتگان را می شنوی زبان به مدح و ثنای تو گشوده اند و فرشته ای به نام رضوان ندا سرداده است «لاسیف الا ذوالفقار لا فتی الا علی» اشک شوق از چشمانم جاری شد و خداوند را بر این نعمت شکر گزاردم. 1. الخصال جلد2 صفحه 368 2. الاختصاص صفحه 167 3. ارشاد القلوب جلد 2 صفحه 346 4. مسند ابی یعلی الموصلی جلد 1 صفحه 278 5. نهج البلاغه خطبه 156 📘 منبع: کتاب علی از زبان علی ↩️ ادامه دارد...
حرم دعاگوییم
13.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 همه دوستت دارند; شیعه، سنی، حتی غیر مسلمان!! - کسی که اصلا دین هم نداشته باشد، وقتی شخصیت امیرالمومنین را بشناسد، در مقابل او خضوع می کند!!