eitaa logo
باعلی تامهدی علیهما السلام
1.2هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
991 ویدیو
13 فایل
نهج البلاغه بخوانیم باعلی همراه شویم تا دورنمای عصر ظهو ودوران زیست با امام معصوم را تجربه کنیم برای زمینه سازی ظهور
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۵۳ بخش ۳ جایگاه سخاوت و ایثارگری.mp3
3.01M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 3⃣ ⭕️ جایگاه سخاوت و ایثارگری 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 3 ) 🔹 جایگاه سخاوت و ایثارگری 🔰 نکتهٔ دیگری که مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه، پیرامون ادب دارند این است که: راهبرد ادب چیست؟ اگر خواستیم مؤدب بشویم چه کنیم؟ 🔻حضرت می‌فرماید: " کافی است از هر چیزی که در دیگران نمی‌پسندی، خودت اجتناب کنی." این نکته را در حکمت های ۳۶۵ و ۴۱۲ ، با عبارت های بسیار نزدیک به هم بیان کردند. 🔻 یکی از تکالیفی که بر عهده پدر هست نسبت به فرزندان، حُسن تأدیب و حُسن ادب است. در حکمت ۳۹۹ می‌خوانیم: « حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ » ؛ " حق فرزند بر پدر این است که اسم نیکو برای فرزندش بگذارد، خوب و نیکو ادبش کند و قرآن را به او بیاموزد. " 🔻نکتهٔ دیگری که مولا علی (علیه السلام) می‌فرمایند این است که بر همین اساس یکی از حقوقی که مردم بر گردن رهبر دارند، تأدیب مردم است تا از جهالت خارج شوند. لذا حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۳۴ می فرماید: « فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَيَّ ...وَ تَأْدِيبُكُمْ كَيْمَا تَعْلَمُوا » " حقّ شما مردم بر من این است (که بعد از چند نکته می‌فرمایند) شما را تأدیب کنم تا آنچه لازم هست یا نیاز دارید را بدانید. " 🔻نکته‌ٔ پایانی هم این است که کسی که به ادب کردن خودش اقدام می‌کند و با ادب عملی دیگران را دعوت به خوبی ها می‌کند، ارزشمندتر و لایق احترام تر است تا کسی که با زبان، مردم را دعوت به خوبی ها می‌کند و خودش هم عمل نمی‌کند. 🔻 لذا در حکمت ۷۳ مولا علی (علیه السلام) فرمود: آن کسی که خودش را تعلیم می‌دهد و تربیت می‌کند، ارزش احترامش بالاتر از کسی است که دیگران را تعلیم می‌دهد و کسی که با عمل خودش دیگران را دعوت به خوبی ها می‌کند، بهتر از کسی است که با زبان خودش مردم را به خوبی ها دعوت می‌کند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه به مالک اشتر (قسمت_سوم ) 7⃣ اصول روابط اجتماعی رهبران ♦️تا ميتوانی با پرهيزكاران و راستگويان بپيوند و آنان را چنان پرورش ده كه تو را فراوان نستايند، و تو را برای اعمال زشتی كه انجام نداده ای تشويق نكنند، كه ستايش بی اندازه، خود پسندی می آورد، و انسان را به سركشی وا ميدارد. هرگز نيكو كار و بدكار در نظرت يكسان نباشند، زيرا نيكوكاران در نيكوكاری بی رغبت، و بدكاران در بد كاری تشويق می گردند، پس هر كدام از آنان را بر أساس كردارشان پاداش ده. بدان ای مالك هيچ وسيله ای برای جلب اعتماد والی به رعيّت بهتر از نيكوكاری به مردم، و تخفيف ماليات، و عدم اجبار مردم به كاری كه دوست ندارند، نمی باشد، پس در اين راه آنقدر بكوش تا به وفاداری رعيّت، خوشبين شوی، كه اين خوشبينی رنج طولانی مشكلات را از تو بر می دارد، پس به آنان كه بيشتر احسان كردی بيشتر خوشبين باش، و به آنان كه بد رفتاری كردی بد گمان تر باش. و آداب پسنديده ای را كه بزرگان اين امّت به آن عمل كردند، و ملّت اسلام با آن پيوند خورده، و رعيّت با آن اصلاح شدند، بر هم مزن، و آدابي كه به سنّتهاي خوب گذشته زيان وارد می كند، پديد نياور، كه پاداش برای آورنده سنّت، و كيفر آن برای تو باشد كه آنها را در هم شكستی. با دانشمندان، فراوان گفتگو كن، و با حكيمان فراوان بحث كن، كه مايه آبادانی و اصلاح شهرها، و برقراری نظم و قانونی است كه در گذشته نيز وجود داشت. 8⃣شناخت اقشار گوناگون اجتماعی ♦️ای مالك بدان مردم از گروههای گوناگونی می باشند كه اصلاح هر يك جز با ديگری امكان ندارد، و هيچ يك از گروهها از گروه ديگر بی نياز نيست. از آن قشرها، لشكريان خدا، و نويسندگان عمومی و خصوصی، قضات دادگستر، كارگزاران عدل و نظم اجتماعی ، جزيه دهندگان، پرداخت كنندگان ماليات، تجّار و بازرگانان، صاحبان صنعت و پيشه وران، و نيز طبقه پايين جامعه، يعنی نيازمندان و مستمندان می باشند، كه برای هر يك خداوند سهمی مقرّر داشته، و مقدار واجب آن را در قرآن يا سنّت پيامبر (صلّی اللّه عليه و آله و سلّم) تعيين كرده كه پيمانی از طرف خداست و نگهداری آن بر ما لازم است. پس سپاهيان به فرمان خدا، پناهگاه استوار رعيّت، و زينت و وقار زمامداران، شكوه دين، و راههای تحقّق امنيّت كشورند. امور مردم جز با سپاهيان استوار نگردد، و پايداری سپاهيان جز به خراج و ماليات رعيّت انجام نميشود كه با آن برای جهاد با دشمن تقويت گردند، و برای اصلاح امور خويش به آن تكيّه كنند، و نيازمنديهای خود را برطرف سازند.سپس سپاهيان و مردم، جز با گروه سوم نمی توانند پايدار باشند، و آن قضات، و كارگزاران دولت، و نويسندگان حكومتند، كه قراردادها و معاملات را استوار می كنند، و آنچه به سود مسلمانان است فراهم می آورند، و در كارهای عمومی و خصوصی مورد اعتمادند. و گروههای ياد شده بدون بازرگانان، و صاحبان صنايع نمی توانند دوام بياورند، زيرا آنان وسائل زندگی را فراهم می آورند، و در بازارها عرضه می كنند، و بسياری از وسايل زندگی را با دست می سازند كه از توان ديگران خارج است. قشر ديگر، طبقه پايين از نيازمندان و مستمندانند كه بايد به آنها بخشش و ياری كرد. برای تمام اقشار گوناگون ياد شده، در پيشگاه خدا گشايشی است، و همه آنان به مقداری كه امورشان اصلاح شود بر زمامدار، حقّی مشخصّ دارند، و زمامدار از انجام آنچه خدا بر او واجب كرده است نميتواند موفّق باشد جز آن كه تلاش فراوان نمايد، و از خدا ياری بطلبد، و خود را برای انجام حق آماده سازد، و در همه كارها، آسان باشد يا دشوار، شكيبایی ورزد.
AUD-20210228-WA0009.
4.29M
🔈 نهج البلاغه گویا نامه ۵۳ از بند ۷ تا بند ۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📔 لذت مطالعه (خلاصه کتاب) 🔔 ناقوس ها به صدا در می آیند.(۶۰) 📚 انتشارات عهدمانا دست خط بعدی از مرد دیگری است که او هم در جنگ حضور داشته و با مطالعهٔ یادداشتهای عمروعاص ، ماجرای صفین را پی می گیرد. » جرج گفت : « جنگ صفین یکی از عجیب ترین محاربه های تاریخ است. حتماً وقایعش را خوانده ای . بعد کتابی برداشت و گفت : « این کتاب نهج البلاغه است. من آن قدر آن را خوانده ام که بیشتر مطالبش را از حفظم. من این کتاب را به تو هدیه میدهم تا تحقیق دربارهٔ علی را با مطالعهٔ این کتاب شروع کنی... بله این جاست ، او در نامه ای به یکی از یارانش که او را به فرمانداری مصر منصوب کرده ، مطالبی می نویسد که در واقع منشور حکومت اوست . این جا را بشنو! » گفت : این نامه زمانی نوشته شده که دنیای مسیحیت و یهودیت ، در وحشیگری کامل بودند. نامه اش بسیار طولانی است ، من فقط چند فرازش را می خوانم . «ای مالک ، مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش . مبادا همچون حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی ؛ زیرا مردم دو دسته اند : دسته ای برادر دینی تو و دستهٔ دیگر همانند تو در آفرینش يكسان اند. اگر گناهی از آنان سر می زند و با علت هایی بر آنان عارض می شود یا خواسته و ناخواسته اشتباهی مرتکب می گردند ، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر ؛ آن گونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد . بر بخشش دیگران پشیمان مباش و از کیفر کردن متخلّفان شادی مکن و از خشمی که می توانی از آن رها گردی ، شتاب نداشته باش . به مردم نگو به من فرمان داده اند و من نیز فرمان می دهم که این گونه خود بزرگ بینی ، دل را فاسد و دین را پژمرده و موجب زوال نعمت هاست و اگر با مقام و قدرتی که داری ، دچار تکبّر یا خودبزرگ بینی شدی ، به بزرگی حکومت پروردگارت که برتر از توست بنگر که تو را از سرکشی نجات می دهد و تندروی تو را فرو می نشاند و عقل و اندیشه ات را به جایگاه اصلی باز می گرداند . بپرهیز که خود را در بزرگی همانند خداوند پنداری . خداوند ، هر سرکشی را خوار می سازد و هر خودپسندی را بی ارزش می کند. با خدا و با مردم و با خویشاوندان نزدیک و با افرادی از رعیت که آنان را دوست داری ، انصاف را رعایت کن ؛ که اگر چنین نکنی ، ستم روا داشته ای و کسی که به بندگان خدا ستم کند ؛ خدا به جای بندگانش، دشمن او خواهد بود و آن را که خدا دشمن شود ، کسی او را نپذیرد تا آنگاه که بازگردد و توبه کند و چیزی چون ستمکاری ، نعمت خدا را دگرگون نمی کند که خدا دعای ستمدیدگان را میشود و در کمین ستمکاران است. » ↩️ ادامه دارد...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۵۴ بخش ۱ اهمیت عقل و ادب و مشورت.mp3
2.54M
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 2⃣ ⭕️ اهمیت عقل و ادب و مشورت 🎙حجت الاسلام
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ 🌹شرح ( 2 ) 🔹 اهمیت عقل و ادب و مشورت 5⃣ نکتهٔ دیگری که مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه، پیرامون ادب دارند این است که: راهبرد ادب چیست؟ اگر خواستیم مؤدب بشویم چه کنیم؟ 🔻حضرت می‌فرماید: " کافی است از هر چیزی که در دیگران نمی‌پسندی، خودت اجتناب کنی." این نکته را در حکمت های ۳۶۵ و ۴۱۲ ، با عبارت های بسیار نزدیک به هم بیان کردند. 6⃣ یکی از تکالیفی که بر عهده پدر هست نسبت به فرزندان، حُسن تأدیب و حُسن ادب است. در حکمت ۳۹۹ می‌خوانیم: « حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى الْوَالِدِ أَنْ یُحَسِّنَ اسْمَهُ وَ یُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ الْقُرْآنَ » ؛ " حق فرزند بر پدر این است که اسم نیکو برای فرزندش بگذارد، خوب و نیکو ادبش کند و قرآن را به او بیاموزد. " 7⃣ نکتهٔ دیگری که مولا علی (علیه السلام) می‌فرمایند این است که بر همین اساس یکی از حقوقی که مردم بر گردن رهبر دارند، تأدیب مردم است تا از جهالت خارج شوند. لذا حضرت علی (علیه السلام) در خطبه ۳۴ می فرماید: « فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَيَّ ...وَ تَأْدِيبُكُمْ كَيْمَا تَعْلَمُوا » ؛ " حقّ شما مردم بر من این است (که بعد از چند نکته می‌فرمایند) شما را تأدیب کنم تا آنچه لازم هست یا نیاز دارید را بدانید. " 8⃣ نکته‌ٔ پایانی هم این است که کسی که به ادب کردن خودش اقدام می‌کند و با ادب عملی دیگران را دعوت به خوبی ها می‌کند، ارزشمندتر و لایق احترام تر است تا کسی که با زبان، مردم را دعوت به خوبی ها می‌کند و خودش هم عمل نمی‌کند. 🔻 لذا در حکمت ۷۳ مولا علی (علیه السلام) فرمود: آن کسی که خودش را تعلیم می‌دهد و تربیت می‌کند، ارزش احترامش بالاتر از کسی است که دیگران را تعلیم می‌دهد و کسی که با عمل خودش دیگران را دعوت به خوبی ها می‌کند، بهتر از کسی است که با زبان خودش مردم را به خوبی ها دعوت می‌کند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا