eitaa logo
باکلاس‌ها
12هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
785 ویدیو
207 فایل
💠 کانال معلم؛ علی اسعدی 👨🏻‍🏫 آیدی مدیر برای ارتباطــــــات آموزشی @ali_135454 👤 لینک‌ ناشناس ارتبــــــــاط با مدیر https://daigo.ir/secret/2618488614 💎 به گروه «تمثیلات معلمی» هم بپیوندید https://eitaa.com/joinchat/3532325272C9aeedb7464
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽کلیپ مهدوی ماندگار / استاد مرحوم کافی : 🌿🌹 به خدا آی شیعه ها آقامون میاد @baclassha
🔶همراهان عزیز! سلام. پیش از این در قالب چندین پوستر، ۲۷۴ نباید معلمی را بیان کردیم. از آنجا که برخی همکاران نکات مهم را کپی کرده، دسته بندی می کنند و برای استفاده بیشتر ذخیره می کنند، تمامی ۲۷۴ نکته و نباید معلمی را در یک جا و به صورت غیر پوستری ارایه می کنیم. 👇👇👇👇
☝️☝️👇👇☝️☝️👇☝️☝️👇👇☝️ 🔵«نبایدها» در تدریس معلم و استاد ✍ ۱. ترسیم نکردن اهداف درس در ابتدای ترم یا سال تحصیلی ۲. ترسیم رویایی و غیر قابل دستیابی اهداف درس ۳. توقع و انتظار یک‌سان از همه ۴. بی توجهی به وضع ظاهری خود ۵. بی نظمی و وقت ناشناسی ۶. بی مطالعه به کلاس رفتن ۷. سرسری گرفتن درس ۸. عدم مدیریت کلاس ۹. کم گذاشتن از وقت کلاس ۱۰. عدم ارتباط منطقی با فراگیران ۱۱. مسئولیت ناپذیری ۱۳. بی صبری و از کوره به در رفتن ۱۴. بی عدالتی ۱۵. عدم شناخت کافی از فراگیران ۱۶. تحقیر دانش آموزان ۱۷. غرور بی جا ۱۸. گوش ندادن به پرسش‌ها ۱۹. انتقاد نپذیرفتن ۲۰. ارزیابی نکردن خود ۲۱. ارزیابی نکردن مستمر پیشرفت تحصیلی فراگیران ۲۳. عدم مطالعه مستمر ۲۴. بی اطلاعی از اوضاع جامعه ۲۵. شوخی‌ بی جا ۲۶. فحاشی به فراگیران ۲۷. عدم بهره گیری از وسایل جدید کمک آموزشی ۲۸. عدم آشنایی با تکنولوژی‌های نو ۲۹. برقراری ارتباط عاطفی بیش از حد با فراگیران خصوصا با جنس مخالف ۳۰. ایجاد یاس و تا امیدی ۳۱. گلایه از وضعیت جامعه ۳۲. بیان مشکلات شخصی خود ۳۳. یک‌نواختی کلاس ۳۴. عدم بهره گیری از طنز و ... ۳۵. استفاده از حربه زور و تهدید ۳۶. استفاده از نمره به عنوان یک حربه ۳۷. بی میلی و بی رغبتی به درس ۳۸. انعطاف ناپذیری ۳۹. برخورد کینه‌ای با فراگیران ۴۰. عدم یادگیری فنون نوین تدریس ۴۱. عدم تعامل با دیگر همکاران خود ۴۲. تبعیض در نمره دادن ۴۳. قبول هدایا از فراگیران ۴۴. تحمیل هزینه‌های سنگین خرید کتاب و لوازمی که در وسع اکثریت نیست ۴۵. توجه نداشتن به فراگیران بی‌بضاعت ۴۶. عدم برخورداریٍ حداقلی از جنبه‌های عمومی علم روانشناسی ۴۷. با شکم گرسنه به کلاس رفتن ۴۸. با اعصاب خراب به کلاس رفتن ۴۹. پر کردن جیب‌‌های خود از کاغذ، خودکار، کیف پول، موبایل و ... به نحوی که ظاهر را خراب کند ۵۰. متهم کردن فراگیران به دروغ در صورتی که به دلیلی عذر بیاورند ۵۱. بی‌توجهی به مشکلات شخصی و خانوادگی دانش آموزان و دانشجویان ۵۲. همراه نداشتن خودکار ۵۳. عدم معرفی منابع مرتبط ۵۴. به روز نبودن منابع ۵۵. انگشت نما شدن ۵۶. انگشت‌نما کردن یک یا چند فراگیر ۵۷. درگیری لفظی ۵۸. درگیری یا تنبیه فیزیکی ۵۹. عبوس و گرفته بودن ۶۰. مسواک نزده به کلاس رفتن ۶۱. بوی نامطبوع کفش یا بدن ۶۲. با عینک آفتابی یا دودی(به نحوی که چشم دیده نشود، درس دادن(اگر مجبورید هر از گاهی آن را از چشم بردارید حتی برای چند ثانیه) ۶۳. تا پایان کلاس، یک جا نشستن یا ایستادن ۶۴. گیر دادن بی خودی ۶۵. از کاه کوه ساختن که سرانجامش پشیمانی است ۶۶. سوء ظن بی جهت به خود یا کلاس ۶۷. به همراه نداشتن یک آینۀ کوچک ۶۸. ترس و وادادگی در کلاس ۶۹. اهمیت بیشتر به پولدارها و آقازاده‌ها ۷۰. تحقیر پولدارها و آقازاده‌ها ۷۱. بی‌توجهی و تحقیر‌ بی‌بضاعت‌ها ۷۲. آمد و شد به دانشگاه یا مدرسه با ماشین دانشجویان و دانش آموزان ۷۳. درگیری و مجادله با مدیران آموزشگاه ۷۴. بازی با خودکار، ریش، دکمه، تسبیح و ... ۷۵. یکسره‌ درس دادن ۷۶. نداشتن طرح درس(دستکم طرح درس ذهنی) ۷۷. تعجیل در رسیدن به اهداف ۷۸. عدم تقسیم بندی بالسویۀ مطالب درسی در طول سال تحصیلی ۷۹. خواستم تمرین‌های دشوار ۸۰. رفاقت بیش از اندازه و غیرمتعارف با فراگیران ۸۱. اکتفا کردن به حرف و سخنرانی ۸۲. پوشیدن لباس نامناسب، جلف و جلب توجه کننده ۸۳. فرستادن دانش‌آموز به دفتر و ناتوانی از حل مشکل در کلاس ۸۴. ایجاد حالت پادگانی ۸۵. ایجاد توقع غیرقابل دسترسی(مثلاً کاری کنید که از شما انتظار جوک گویی و خنداندن در هر کلاس داشته باشند) ۸۶. پراکنده گویی یا پراکنده نویسی تابلو و ... ۸۷. وادار کردن دانش‌آموز خلافکار به عذرخواهی ۸۸. عذرخواهی مکرر از کلاس ۸۹. بی توجهی به رفع تیک‌های رفتاری ۹۰. عدم رفع شبهۀ مشهود در ظاهر و سعی در مخفی کردن آن(مثلاً اگر یک انگشت ندارید، خیلی راحت بگویید مادرزاد است یا در تصادف قطع شده) ۹۱.نامنطم‌نویسی روی تابلو ۹۲. خواب آلوده درس دادن ۹۴. سستی بدنی و ورزیده نبودن ۹۵. نگرش سیاسی به فراگیران ۹۶. خواستن چیزی از فراگیران اگر خود به آن پایبند نیستید ۹۷. پیوند ندادن آموزش‌های قبلی به درس فعلی ۹۸. گفتن مطالب غیرمستند ۹۹. خروج از طرح درسی خود ۱۰۰. توجه به بخشی از کلاس یا تعداد خاصی از فراگیران و غفلت از انها
. 🔵 ادامۀ نبایدهای معلم و استاد✍ ۱۶۹. مسلط نبودن به بخشنامه‌‌ها، دستورالعمل‌ها و قوانین آموزشگاه مرتبط با تدریس(بازه زمانی، منایع، حضور و غیاب، آزمون و...) ۱۷۰. عدم بومی سازی و ایجاد انعطاف در موارد بند بالا با توجه به فرهنگ منطقه. 🇮🇷تنفس:👆👇 (نقل است مجرمی را نزد پادشاهی آوردند و محکوم به شلاق شد. برای پادشاه کاری پیش آمد. کسی که شلاق می‌زد گفت: قربان با این مجرم چه کنم؟ گفت: بزن تا برگردم. آمدن پادشاه یک روز طول کشید؛ وقتی برگشت دید مجرم زیر شلاق مرده است و او همچنان می زند! گفت: پدرسوخته چرا چنین می کنی؟ مگر شلاق بر گردۀ مرده اثری هم دارد؟! گفت: قربان خودتان فرمودید بزن تا من برگردم؛ من فقط اطاعت امر کردم!)😄 ۱۷۱. عدم توجه به زبان بدن موقع تدریس کلامی ۱۷۲. آهسته بودن تن صدا و فقط توجه به ردیف‌های اول ۱۷۳. نرفتن هر ازگاهی به میان و انتهای کلاس ۱۷۴. نداشتن رویه ای ثابت در چگونگی برخورد با تاخیرها ۱۷۵. نداشتن رویه ای ثابت در دادن یا ندادن نمره کمکی ۱۷۶. نداشتن رویه ای ثابت در برخورد با غیبت‌ها ۱۷۷. نداشتن رویه ای ثابت برای آزمون‌ها ۱۷۸. نداشتن رویه ای ثابت در پرسش یا عدم پرسش درس قبل ۱۷۹. نداشتن رویه ثابت در امور انضباطی کلاس ۱۸۰. نداشتن رویه ای ثابت در تدریس و تغییر روش های ناقص(روش مناسب باخودت را پیدا کن) ۱۸۱. عدم ایجاد انگیزه در تدریس ۱۸۲. عدم سیر صعودی ساده به سخت در تدریس ۱۸۳. عدم استفاده از تمثیل و ساده سازی ۱۸۴. استفاده از حربۀ نمره برای اولین گام در تشویق یا تنبیه ۱۸۵. عدم سخنوری و تقویت آن ۱۸۶. عدم شناسایی استعدادها ۱۸۷. عدم تعامل منطقی با اولیا ۱۸۸. عدم ارتقای علمی مستمر خود ۱۸۹. عدم بهره گیری از کانال روش تدریس🙈 ۱۹۰. ناآشنایی به اینترنت و فضای مجازی ۱۹۱. عدم مهارت در طراحی سوال ۱۹۲. حاشیه روی و فراموشی مطالب اصلی ۱۹۳. به دنبال رضایت مدیران و همکاران بودن ۱۹۴. صمیمی نبودن با متعلمان ۱۹۵. ریسک پذیر نبودن ۱۹۶. نداشتن معلومات عمومی و دینی ۱۹۷. بیش از حد «کج‌دار و مریز» بودن ۱۹۸. خوب گوش ندادن به پرسش یا سخن فراگیران ۱۹۹. ندادن جرئت و جسارت اظهار نظر مخالف به متعلمین ۲۰۰. اجازۀ بدگویی از دیگر استادان و معلمان ۲۰۱. عدم قدردانی از معلمان پیشین کلاس ۲۰۲. عدم درک شرایط فعلی و مقایسه با دوران تحصیل خود ۲۰۳. بی توجهی به پیشرفت یا پسرفت تحصیلی و برخورد تدریس ۲۰۴. دادن لقمۀ جویده علم به متعلم به جای قدرت اندیشه ورزی ۲۰۵. تدریس چیزی که علاقه دارد اما تخصص ندارد ۲۰۶. تدریس چیزی که تخصص دارد اما علاقه ندارد ۲۰۷.تدریس‌چیزی‌که‌نه‌تخصص‌دارد‌نه‌‌علاقه😳 ۲۰۸. رازدار نبودن و‌ترس متعلمان از بازگویی مشکلات خود به او ۲۰۹. بی‌توجهی به احساسات و عواطف فراگیران ۲۱۰. به دنبال نتیجه تدریس نبودن ۲۱۱. بدبینی به کنش‌ها و واکنش‌های کلاس ۲۱۲. نداشتن وقار ۲۱۳. حب و بغض در تشویق و تنبیه ۲۱۴. تدریس برای خوشایند دیگران ۲۱۵. درنظر نگرفتن تاثیر رفتار ۲۱۶. بیان سست و سرد ۲۱۷. بیان خشن ۲۱۸. بیان غیر اخلاقی ۲۱۹. بیان بسیار احساسی و عاطفی ۲۲۰. بیان بی احساس و کلیشه ای ۲۲۱. بیان و لطیفه های خارج از نزاکت و عدم تطابق با جنسیت مخاطبین ۲۲۲. یکی از اساتید نوشته است: «در اختیار گذاشتن شماره تلفن» ( البته من در این باره نگاه سیاه یا سفید ندارم ... با مدیریت و کنترل اشکال ندارد) ۲۲۳. نجوشیدن کلام از عمق باور ۲۲۴. تناسب نداشتن لحن بیان با موضوع درس ۲۲۵. مشارکت ندادن فراگیران در بحث‌ و کار گروهی
. 🔵 ادامۀ نبایدها👇 226- احساس عدم توانایی برخورد و کوتاه آمدن در برابر فراگیران شلوغ و برهم زننده نظم 227- میدان دادن به فراگیران شلوغ و برهم زننده نظم 228- اخراج از کلاس به عنوان اولین راهکار در برخورد با چنین فراگیران 229- عدم توجه به عواقب بعدی اخراج(چه بسا دانشجویی عمدا سروصدا کند تا اخراج شود و بعد به تفریح در خارج از محیط کلاس مشغول شود) 230- عدم تاثیر اخراج در سرنوشت آن‌ها مگر همان اصل اخراج(چه بسا اگر نتیجه منفی اخراج همان صرف اخراج باشد کسانی به این کار عادت کنند؛ مگر اینکه نمره منفی یا غیبت آن ساعت برای آن‌ها منظور شود) 231- اخراج با توهین 232- اخراج با استفاده از برخورد فیزیکی(گرفتن دست و کشاندن او به بیرون) 233- اخراج با ضعف 234- اخراج با استفاده از مدیر یا ناظم مدرسه 235- نهادینه شدن اخراچ به عنوان امری ثابت نزد استاد و معلم و استفاده مکرر از این شیوه 236- اخراج و به دل گرفتن کینه 237- اخراج و نپذیرفتن عذر 238- اخراج و عدم پیگیری و دلسوزی از سرانجام آن 239- اخراج بدون تعامل منطقی با اولیا 240- اخراج بدون اقناع منطقی اولیا (اگر از آموزشگاه دلیل آن را بپرسند) 241- اخراج علی رغم عذرخواهی متخلف 242- اخراج بدون اقناع کلاس 243- اخراج بدون اقناع شخص(اگر منصف باشد) 244- اخراج و اظهار و بروز خوشحالی در کلاس از نبود فرد متخلف 245- اخراج برای تخلفی که راهکار دیگری هم دارد 246- اخراج برای نمایش قدرت 247- اخراج برای زهرچشم از دیگر متخلفان 248- اخراج برای خوشایند کلاس یا شخصی خاص 249- اخراج برای تقلید از سایر معلمان و استادان 250- اخراج برای خنک شدن دل خود 251- اخراج برای تخلفی که تناسبی با این تصمیم ندارد 252- اخراج بدون اینکه بدانیم پس از اخراح به کجا می رود 253- اخراج در صورتی که بدانیم یا احتمال دهیم عواقب منفی آن بیشتر از عدم اخراج است 254- اخراج با تحقیر 255- اخراج با بد دهانی 256- اخراج هنگامی که عصبانی و برافروخته هستید 257- اخراج وقتی آب‌ها از آسیاب افتاده و همه چیز درست شده 258- اخراج با التماس(با خواهش مؤدبانه متفاوت است) 259- اخراج بدون در نظر گرفتن سن و سال و روحیات مخاطب(مثلا یک دانشجوی 40 یا 50 ساله را که نمی شود اخراج کرد) 260- اخراج کودکان خردسال 261- اخراج زمانی که والدین دانش آموز در آموزشگاه حضور دارند 262- اخراج زمانی که احیانا بدانیم والدین فراگیر در مسافرت هستند 263- اخراج وقتی بدانیم خطری خارج از محیط اموزشگاه در کمین آن‌هاست 264- اخراج بدون اطلاع مدیر آموزشگاه 265- اخراج هم از کلاس و هم از محیط آموزشگاه 266- اخراجی که ناشی از رفتار نادرست خود معلم باشد 267- اخراج بدون تذکر و هشدار قبلی 268- اخراج چون ضعیف است؛ مقاومت نمی‌کند و فورا بیرون می‌رود 269- اخراج بدون در نظر گرفتن نتیجه اخراج قبلی برای یک فراگیر 270- اخراج بدون تجزیه و تحلیل جامع واقعی و ذهنی از اثرگذاری یا عدم آن 271- اخراج و به این شیوه انگشت نما شدن 272- اخراج و انگشت نما کردن فراگیر به آن 273- اقدام به اخراج در صورتی که می دانید فراگیر مقاومت خواهد کرد 274- اخراج به خاطر رفتاری که فراگیر در آن بی تقصیر است(مثلا بیش فعال است)
🔳 هشتم شوال سالروز تخریب حرم بقیع تسلیت و تعزیت باد. @baclassha
Photo from dr.ghodsi
ابتکار یک معلم ریاضی برای جلوگیری از تقلب امتحان مجازی☝️ 😳😁
خاطرات - الف.pdf
1.85M
👆👆 pdf ✅ ۵۰ خاطره زیبا و خواندنی ۱ درباره امر به معروف و نهی از منکر 🌸 پُر از شیوه و مُدل ... @baclassha
🔰 یکی از بهترین روش های تدریس آموزش عینی، نمایشی و عملی است. داستان زیر نمونه بسیار جالبی از این روش برای آموزش تفاوت "عشق و ازدواج" است.👌👇👇 🔰عشق_و_ازدواج 🌺 مهندس ایرج حسابی در یکی از خاطراتش از پروفسور حسابی می گوید : یک روز از پدرم سوال کردم فرق بین عشق و ازدواج❤️ چیست؟ روزی کتـابی قدیمی آورد وبه من گفت این برای توست. با گفتـم اما این کتاب خیلی با ارزش است. از او تشکر کردم👌 و در حالی که خیلی ذوق داشتـم ، تصمیم گرفتم کتاب را جایی دنج بگـذارم تا سـر فرصت آنرا بخوانـم. چند روز بعـد پدر ای آورد ، نگاهی بـه آن انـداختم و به نظـرم جالب آمد ، پـدر گفت: روزنامه امانت است ولی موقتا می‌توانی آنرا داشته باشی با عجله شروع به خواندنش کردم که مبادا فرصت مطالعه را ازدست بدهم در همین گیر ودار پدرم لبخندی زد و گفت: پسـرم حالا فهمیدی فرق عشق و ازدواج به چیست؟💐 در عشق❤️ می کوشی تا تمـام محبت و احسـاست را صـرف شخصی کنی که شـاید سهـم تو نبـاشد ، امـا کتاب با ارزشی است که به خیال این که همیشه فرصت خواندن اورا داری به حال خود رهایش میکنی🌺💐 کانال: نکته های ناب @baclassha
❇️ مرحوم حاج شیخ حسنعلی اصفهانی معـروف به شیخ نخودکی در وصیت خود به فرزندش می گوید: اگـر آدمی چهل روز به ریاضت وعبادت بپردازد ولی یک‌بار نماز صبح از او فوت شود نتیجه آن چهل روز عبـادت بی ‌ارزش و هَبَاءً مَنْثُورًا خواهد شد. ▶️ ای فرزندم! بدان که درتمام عمرم تنها یک بار نماز صبحم قضا شد. پسربچه ای داشتم کـه شب آن روز فـوت شد. سحرگاه درعالم رویا به من گفتند که ایـن مصیبت بـه علت فـوت آن نماز صبح به تو وارد آمد ▶️ اکنون اگر یک شب ، نماز شبی از مـن فوت شود، صبح آن شب، انتظار بلاء را میکشم که به من نازل شود. ▶️ سپس حاج شیخ حسنعلی می‌افزاید: پسرم! تو را سفارش می کنم که نماز خود را اول وقـت بخـوان و از تا آنجا که می توانی غفلت مکن ...🌺 ( هَبَاءً مَنْثُورًا یعنی گـرد و غـبار پراکنده. وَقَدِمْنَا إِلَىٰ‌مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا. فرقان آیه ۲۳) @baclassha