eitaa logo
بافتار
2.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
717 ویدیو
20 فایل
🎥🎞📷🎵 بافتار، جستاری در دنیای هنر اینجا از هنر، رسانه و فرهنگ حرف می‌زنیم بافتار در شبکه‌های اجتماعی دیگر⬇️ http://zil.ink/baftar_resane ارتباط با ما: @baftar_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
بخش اول: به تصویر کشیدن سوژه‌ای بارها و بارها در نقاشی، مسائلی را به همراه دارد؛ ممکن است هنرمند به تکرار بیفتد. اما «عبدالحمید قدیریان» بارها در تابلوهایش حضرت زهرا (س) را (حتی تابلوهایی که به‌ظاهر ارتباطی با آن معصوم ندارند) به تصویر کشیده است و به هیچ وجه فرمش کلیشه‌ای نشده است. وین عجب بین که چه نوری ز کجا می‌بینم! خود این نقاش می‌گوید: «هنرمند تا نبیند، نمی‌تواند خلق کند»؛ اما کدام دیدن؟ خودش اصرار دارد به این نکته توجه کند: «خداوند بارها عبارت «السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ» را در قرآن بیان می‌کند، شاید می‌خواهد به ما بگوید که به ازای یک بار مطرح شدن زمین، باید هفت بار آسمان برای شما مطرح باشد». قدیریان نمی‌تواند حقیقتی را که می‌بیند انکار کند؛ می‌بیند که دستی در پشت صحنه عرصه‌های گوناگون روزمره ما وجود دارد؛ پس سعی می‌کند این حقایق غیبی را در نقاشی‌هایش نشان دهد. با این حال، همواره معتقد است بوم نقاشی و بلکه دنیا، در به تصویر کشیدن و بیان نورهای آسمانی قاصر است. اگر نگاهی کنید به مستندهای پسرش «علی قدیریان» که پشت صحنه خلق آثار پدر را ثبت می‌کند؛ متوجه تلاش او برای نشان دادن نور آسمانی مادر مهربان، حضرت فاطمه زهرا (س) در نقاشی‌هایش می‌شویم. البته او درنهایت باید روی آن‌ نورها، داستان نقاشی را بکشد. با این حال، ما لایه‌های پیشین تابلو را مشاهده نمی‌کنیم؛ اما او سعی می‌کند در باطن اثرش، اگرچه بیننده نمی‌بیند، ولی این نور گسترده باشد. در واقع کارهای او از این جهت که چندلایه هستند، متفاوت و سرشار از مفاهیم معنوی است. این هنرمند، وقتی هم که درباره وقایع و رویدادها حرفی می‌زند، خیلی بعید است از حضرت فاطمه (س) سخن نگوید. او با تمام وجود حضور مادر مهربان را حس می‌کند؛ مثلاً در مصاحبه‌ای گفته است: «در چنین فضایی (دوران دفاع مقدس) بود که ما با نور حضرت زهرا (س) به عنوان محبتی که به إذن خدا بر عالم هستی سیطره دارد، آشنا شدیم». به گفته خودش، او دغدغه ارائه «تصویر صحیح در مباحث دینی» را دارد، به همین خاطر دست به خلق آثار با موضوع اهل بیت (ع) می‌زند. آثار فاطمی قدیریان، فهرست بلندبالایی از آیات قرآن را برایمان تداعی می‌کند که نشان از بنیان‌های معرفتی این نقاش دارد. مثلاً همواره حضرت زهرا به‌صورت نوری گسترده که بیانگر «عصمت» و «سَیّدَةُ نِساءِالْعالَمین» بودن یا آبشاری که نشانه «کوثر» و خیری کثیر است، حضور دارد. قدیریان درباره توجه ویژه‌اش به حضرت زهرا گفته است: «نام حضرت زهرا (س) اثرگذاری شگرفی دارد و آدمی را به سرعت از اعماق دنیا جدا می‌کند و به ارتفاعات آسمان می‌برد و این انگیزه اصلی من در تولید آثار است». به‌ تصویر کشیدن حضرت زهرا (س) در نقاشی‌هایش، شامل ویژگی‌ها و مولفه‌هایی مشترک می‌شود که باعث شکل‌گیری سبک ویژه هنرمند شده است. مادر مهربان در نقاشی‌های قدیریان همواره بانویی است که چون خورشید نوری گسترده دارد و در نقطه طلایی تابلو حاضر است؛ باتوجه به این موقعیت و جایگاه ویژه حضرت، شاهد اشرافی معنوی و عنایتی آسمانی هستیم. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
بخش دوم: حضرت زهرا(س) در آثار او نه شخصیتی منفعل، بلکه نقشی پیش‌برنده در داستان‌ آثار او دارد؛ یعنی صرفاً‌ شاهد بر قضایا نیست. نقش مشترک حضرت در این تابلوها، الهام‌بخش بودن ایشان است. حضرت در سراسر این تابلوها مانند تابلوی «شفا»‌ یا نقاشی «در محضر» نقش‌آفرین است. در نقاشی‌های فاطمی قدیریان، این حاشیه نیست که مخاطب را درگیر خود می‌کند؛ بلکه شکوه سادگی خود افراد مانند حضرت زینب (س) در نقاشی «واُماه» است که بیننده را مات خود می‌کند. قدیریان چون در طراحی صحنه فیلم و سریال تجربه دارد، عمدا حاشیه نقاشی را خیلی شلوغ نمی‌کند و با کمترین اشیاء در صحنه فضاسازی را انجام می‌دهد. در تابلوهای او، همواره حضرت زهرا یا به تعبیر خودش مادر مهربان را با ویژگی‌هایی واحد می‌بینیم: مادری با چادری سفید، آغوشی باز و شبیه خورشید نورانی. نور مادر مهربان به‌ قدری در نقاشی مهم و پررنگ است که اگر نباشد، تابلو تاریک است. به‌ قول خودش: «در آسمان فقط و فقط یک مادر وجود دارد. انگار این پایین (زمین) یک جوری در دامن آن مادر است. یک نور عظیم آن بالاست. وقتی رد خوبی‌ها را در این پایین می‌گیریم، می‌بینیم تمامش متصل به آن نور عظیم است. هرچه به آن متصل نباشد، این پایین خوب نیست. اصلاً خوبی‌ها به این دلیل خوبند که این به آن نور متصلند». چشم ناظری که بیشتر نقاشی‌های فاطمی‌ قدیریان دارند، گسترده و باز است تا بتواند زمین و آسمان را در یک قاب به ‌تصویر کشد. حضرت زهرا در این آثار، با توجه به قدرتی فراتاریخی و فرامکانی، محدودیتی ندارد و می‌تواند چه در واقعه کربلا مانند تابلوی «در محضر» و چه در واقعه کرونا مانند تابلوی «شفا» حاضر باشد. آدمی وقتی با کسی یا چیزی انس می‌گیرد، همیشه در دلش آن را یاد می‌کند. لذا باید گفت، عبدالحمید قدیریان در عین محبت و ارادتش به همه معصومین با حضرت زهرا (س) مأنوس‌تر است و حضورش را بیشتر درک می‌کند. در این فرسته به مناسبت ایام ولادت حضرت زهرا (س) و نیز نمایشگاه آثار عبدالحمید قدیریان با عنوان «نور هدی نور حسین است و بس»، به مرور و معرفی چند اثر فاطمی ایشان پرداخته‌ایم. این نمایشگاه از 17 دی‌ لغایت 6 بهمن در «فرهنگسرای نیاوران»، برپا است. 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸شرافت؛ شاعرِ شاعرتراش سیری در جهان شعری سیدمحمدجواد شرافت 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
‌🔹چهره‌اش انسان را یاد «قیصر امین‌پور» می‌اندازد. هم‌استانیِ خودش. روحیات و خُلقیاتش نیز شبیه اوست؛ همان‌قدر نجیب و شریف و با اصالت و شُسته رُفته؛ «سید‌ محمدجواد شرافت». خیلی‌ها شاعرند اما او در کنــار شاعرِ خوب بودن، معلم خوبی هم هست. شاعر شاگردپرور. یک معلم و منتقد با‌حوصله. ادب، اخلاق و تواضعش ویژگی‌های بارز دخیل در معلمیِ او هستند. با دقت وقت می‌گذارد و بدون هیچ بُخلی، داشته‌هایش را در اختیار دیگران قرار‌ می‌دهد. خود را به آب و آتش می‌زند، می‌سوزد و می‌سازد تا چراغ جلسات نقد و آموزش شهر قم خاموش نشود. عمده شاعران جوان شهر قم، خود را مدیون او می‌دانند‌. سید محمدجواد شرافت متولد ۳۰ دی ماه ۱۳۶۰ است. (ادامه متن را در اسلایدها بخوانید.) 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35
🔸کمیک‌موشنی در قامت فیلم سینمایی مروری بر کمیک‌موشن «نام‌ها» اثر جدید سیدرضا میرکریمی 🔺رسانه بافتار 🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35