هدایت شده از معیار استان فارس
🇮🇷💐
💐
💠 #عکس_نوشت(۱)
❇️موضوع: خدمتگزاری به مردم در کلام مقام معظم رهبری
🍃🌻🍃
#روشنگری
#خدمت_رسانی
#ثامن
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
🇮🇷💐
💐
💠 #عکس_نوشت(۲)
❇️ موضوع: خدمتگزاری به مردم در کلام امام خمینی رحمةالله عليه
🍃🌻🍃
#روشنگری
#خدمت_رسانی
#ثامن
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷💐
💐
❇️ #صوتی (۳)
💢 موضوع: چالشهای پیش روی دولت سیزدهم
🍃🌻🍃
🎙 کارشناس: احسان گودرزی
#روشنگری
#ثامن
#دولت_انقلابی
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷💐
💐
#فتوکامنت
🌐 موضوع: بیماری وحشی طغیان کرده...
🍃🌻🍃
✅ مراقب خودمان باشیم...
#همه_علیه_کرونا
#روشنگری
#ثامن
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از معیار استان فارس
۳۱۳.mp3
4.5M
هدایت شده از معیار استان فارس
1.pdf
827.2K
🇮🇷💐
💐
💠 #یادداشت (۲)
✅ موضوع: با عملکرد اتوکشیده نمی شود کار کرد‼️
✍️ یونس باقرزاده
🍃🌻🍃
#روشنگری
#خدمت_رسانی
#ثامن
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
AUD-20210826-WA0018.opus
494.8K
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷💐
💐
❇️ #صوتی(۱)
💢 موضوع: اولین سالگرد رزمایشهای بصیرتی ثامن و الزامات خدمت رسانی دولت سیزدهم
🍃🌻🍃
🎙 کارشناس: دکتر قاسم حبیب زاده
#روشنگری
#ثامن
#خدمت_رسانی
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
📌 فلسفه رای اعتماد و وظیفه نظارتی مجلس در برابر دولت
📍رای اعتماد به وزیران مطابق اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی است این اصل بیان می دارد : " وزراء توسط رئیس جمهور تعیین و برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می شوند.
🔹با تغییر مجلس، گرفتن رای اعتماد جدید برای وزراء لازم نیست. تعداد وزیران و حدود اختیارات هر یک از آنان را قانون معین می کند." بنابراین عملا تا مجلس نسبت به وزیر پبشنهادی رئیس جمهور اعتماد خود را بیان نکند، کسب کرسی وزارت امکان پذیر نیست،
🔻اما سوال اصلی اینجاست که منشا این رای اعتماد کجاست و چرا باید مجلس در تعیین وزرای کابینه دخالت داشته باشد.
🔹 مطابق اصل ۱۲۲ قانون اساسی رئیس جمهور در برابر وظایف خود نسبت به رهبری، ملت و مجلس مسئول است و همچنین اصل ۱۳۴ قانون اساسی رئیس جمهور را مسئول عملکرد و تصمیمات هیات وزیران می داند، از این رو مطرح می شود که رئیس جمهور در قبال این مسئولیت باید اسباب و اختیارات لازم را در چیدمان ترکیب کابنیه خود داشته باشد، در نتیجه اخذ رای اعتماد از مجلس می تواند ورود به صلاحیت ها و اختیارات رئیس جمهوری باشد و زمینه عدم پاسخگویی او را فراهم آورد.
🔹برخی هم برای رفع این شبه رای اعتماد به وزرا را یک فرآیند تشریفاتی الزامی در قانون دانسته اند و معتقدند رای اعتماد به وزرا همچون مراسم تحلیف از الزامات تشریفاتی قانون است، که مسلماً حرف کم مایه و بی اساسی است چرا که عملا نمایندگان با عدم رای اعتماد به وزرا می توانند ترکیب وکابینه و حتی سمت و سوی برنامه های اجرایی دولت را تحت تاثیر قرار دهند.
🔹اما چرایی رای اعتماد به وزرا در مجلس را باید در نظام سیاسی ایران و نسبت قوه مقننه و قوه مجریه با هم دانست، نظام سیاسی ایران با توجه به وجود رکن ولایت فقیه یک نظام سیاسی منحصر به فرد محسوب می شود، لیکن در تنظیم روابط قوای مجریه و مقننه به نظر می رسد باید این نظام را نظامی نیمه ریاستی – نیمه پارلمانی دانست.
🔹 در نظام نیمه ریاستی- نیمه پارلمانی نظیر آنچه در فرانسه هم وجود دارد، از طرفی رئیس جمهور برآمده از آرای مستقیم مردم است و برخلاف نظام های پارلمانی منتخب پارلمان نیست و از سوی دیگر او و هیئت وزیرانش همچون نظام های ریاستی از تیررس نظارت پارلمان خارج نیستند.
🔹 اصل ۱۲۲ رئیس جمهور را در قبال وظایف خود و اصل ۱۳۴ در قبال عملکرد هیات وزیران به مجلس مسئول دانسته است اما کار به همینجا ختم نمی¬شود، اصل ۱۳۷ قانون اساسی تاکید دارد علاوه بر رئیس جمهور، تک تک وزرا نیز در قبال وظایف خود و همچنین تصمیماتشان در قالب اقدامات هیات دولت به مجلس به صورت مستقیم پاسخگو هستند.
🔹 لذا شاهد آن هستیم در نظام سیاسی ایران، وزرا برخلاف نظام ریاستی در قبال پارلمان هم پاسخگو هستند، وجوه نظارتی مجلس مثل سوال و استیضاح از وزرا هم ریشه در هیمن مسئولیت وزرا در قبال مجلس دارد.
🔹فلسفه رای اعتماد به وزرا را نیز باید در همین موضوع جستجو کرد، وزرا را زمانی می توان به صورت مستقیم به مجلس پاسخگو کرد که در فرآیند انتخاب آنها مجلس تائیدی بر برنامه ها و صلاحیت های عمومی و تخصصی آنها داده باشد،
🔹مجلس همچون رئیس جمهور باید مسوولیت وزیر انتخابی را بر عهده بگیرد و فقط در این حالت است که پاسخگویی وزرا به مجلس و نظارت مجلس بر عملکرد آنها و هیات دولت مفهوم و معنی پیدا میکند، فلذا رای اعتماد در نظام سیاسی ایران نه یک الزام تشریفاتی قانونی و نه یک تعارض در عملکرد و استقلال دو قوه است، بلکه اسباب و زمینه نظارت مجلس به قوه مجریه و پاسخگو¬سازی وزرا به نمایندگان مردم و پایبند نمودن آنها به اجرای قوانین و برنامه های مصوب کشور است.
#سید_مهدی_جوادی
هدایت شده از معیار استان فارس
⭕️واکسن آلوده آمریکایی!!
🔻ما نمیگیما بی بی سی میگه... فکر کن؟!!!
✅ژاپن (حیات خلوت آمریکا) تزریق واکسن آمریکایی مدرنا را در کشورش متوقف کرد.
⁉️چرا؟! چون آلوده بوده!
‼️قابل توجه اونها که یقه چاک میکنن اگر واکسن آمریکایی وارد شده بود ما این قدر تلفات روزانه نداشتیم.
✍🏼سادات عسگری
هدایت شده از معیار استان فارس
⁉️ آیا شما عدالتخواه هستید؟!
✅ برخی از اعضای جنبش دانشجویی عدالت خواهی در شرایطی که هنوز کابینه رئیسی به صورت رسمی اعلام نشده ، اتهاماتی را علیه آن وارد کردند که امروز با اعلام رسمی و بررسی لیست کابینه در مجلس مشخص شد آن ادعاها غلط و بی اساس بوده است.
❌وحید اشتری، از اعضای اصلی جنبش موسوم به عدالتخواهی در توییتی مدعی شده بود که وزیر مسکن دولت رئیسی، همان وزیر مسکن دولت روحانی است و با این اساس دولت جدید چگونه می خواهد در وضعیت مسکن تحول ایجاد کند. اما بعد مشخص شد که وزیر پیشنهادی مسکن هیچ ارتباطی با دولت روحانی ندارد.
❌میلاد گودرزی، یکی دیگر از اعضا جنبش مذکور با ارائه اسنادی به قول خودش معتبر مدعی بود به سجاد مخبر، فرزند معاون اول رئیسی، 960 میلیون تومان پاداش داده شده است. بعد ها گودرزی در توییتی دیگر این خبر را تکذیب کرد و از سجاد مخبر عذر خواهی نمود.
🔺اتهام زنی اعضای جنبش به اصطلاح عدالت خواهی که مدعی هستند افشاگری هایشان با سند و مدرک است اما با بررسی های ساده کذب بودن افشاگری ها مشخص می شود، چه ارتباطی با عدالت خواهی دارد؟ چگونه می خواهند در پی جبران ادعاهای اشتباه خود برآیند؟ آیا آبروهای رفته به این سادگی اعاده خواهد شد؟
هدایت شده از معیار استان فارس
❌ کور شدن چشم سیا در تهران
🔻نیویورکتایمز گزارش داد «شبکه جاسوسی آمریکا در ایران» که توسط سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای ایجاد شبکه مخبران تشکیل شده است، در نتیجه «عملیات ضد اطلاعاتی بسیار کارآمد» از سوی تهران ناکام ماند.
🔹این روزنامه آمریکایی نوشته است: «مقامهای آمریکایی میگویند پیام مکتوب و محرمانه ارسال شده از سوی یک افسر سیا که مسؤولیت تشکیل شبکههای جاسوسی در ایران را به عهده داشت در سراسر بخشهای مقر مرکزی این سازمان اطلاعاتی در لانگلی طنینانداز شد: شبکه مخبران آمریکا تا حد زیادی مغلوب عملیاتهای ضد اطلاعاتی بسیار کارآمد تهران شده بود و تهران، مانع تلاشها برای بازسازی این شبکه شده است».
🔸 نیویورکتایمز همچنین به نقل از مقامهای آمریکایی مدعی شده رژیم اسرائیل با فراهم کردن «اطلاعات موثق» درباره فعالیتهای هستهای، برنامه موشکی و فعالیتهای منطقهای ایران به آمریکا برای پر کردن این شکاف کمک کرده است.
🔸به نوشته این روزنامه آمریکایی، سرویسهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل سوابق طولانی همکاری با یکدیگر را دارند و این همکاریها بویژه در دوران ریاستجمهوری «دونالد ترامپ» در آمریکا بشدت افزایش یافت.
🔹نیویورکتایمز در عین حال مدعی شده این وضعیت بعد از روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیسجمهور فعلی آمریکا که خواستار احیای توافق هستهای برجام بود تغییر کرد تا جایی که در بهار سال جاری، «بنیامین نتانیاهو»، نخستوزیر وقت رژیم صهیونیستی حتی تبادل اطلاعاتی با آمریکا را به دلیل «عدم اعتماد به دولت بایدن» متوقف کرد.
🔸طبق گزارش نیویورکتایمز، چالش کنونی پیش روی تلآویو و واشنگتن، در حالی که «نفتالی بنت» نخستوزیر رژیم صهیونیستی برای دیدار با «جو بایدن» به واشنگتن سفر کرده، بازسازی اعتماد، آن هم با وجود پیگیری اهداف متناقض در قبال ایران است. مقامهای ارشد صهیونیستی به روزنامه نیویورکتایمز گفتهاند یکی از اهداف کلیدی نفتالی بنت مشخص کردن این خواهد بود که آیا دولت بایدن از عملیاتهای مخفیانه اسرائیل علیه برنامه هستهای ایران حمایت خواهد کرد یا خیر.
🔹نخستوزیر رژیم صهیونیستی طی سفر خود به واشنگتن در مصاحبه با نیویورکتایمز مدعی شد همچنان به حملات مخفیانه این رژیم علیه برنامه هستهای ایران ادامه خواهد داد.
🔸بر این اساس مقامهای صهیونیستی امیدوارند هر گونه توافق جدید با ایران، محدودیتی برای چنین عملیاتهایی که در گذشته به ترور دانشمندان هستهای ایران و عملیات خرابکارانه در تأسیسات هستهای این کشور منجر شد پدید نیاورد. نیویورکتایمز ادعا کرده در دیدار نفتالی بنت با بایدن، نخستوزیر اسرائیل از آن جهت دست بالاتر را خواهد داشت که ایالاتمتحده برای اطلاعات درباره ایران بیشتر به اسرائیل وابسته شده است.
🔹به نظر می رسد ادعای نیویورکتایمز در بزرگنمایی اشراف اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بر ایران و وابستگی واشنگتن به تلآویو در این باره، تلاشی برای سرپوش گذاشتن روی شکست اطلاعاتی سیا و موساد از ایران است. گفتنی است مقامات آمریکایی تا این لحظه در مورد «شکست شبکهسازی اطلاعاتی خود در ایران» حاضر به ارائه توضیحی نشدهاند.
🔸تلاش نیویورکتایمز برای القای ضربه خوردن همکاری اطلاعاتیهای آمریکا و اسراییل در حالی است که این روزنامه پنجشنبه به نقل از منابع آمریکایی و صهیونیستی گزارش داد رژیم صهیونیستی ۲ ساعت قبل از عملیات خرابکارانه در تأسیسات هستهای نطنز در ماه آوریل- زمان نخستوزیری نتانیاهو- دولت بایدن را از این عملیات مطلع کرده بود.
هدایت شده از معیار استان فارس
🇮🇷💐
💐
✅ رئیسجمهور و اعضاء هیات دولت در نخستین روزهای فعالیت دولت سیزدهم صبح امروز با حضور در حسینیهی امام خمینی(ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.
#روشنگری
#ثامن
#دولت_انقلابی
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
🇮🇷💐
💐
✅ اهم محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیسجمهور و هیات دولت سیزدهم
🍃🌻🍃
❌ بخش اول
🔻 تمجید از اخلاص، مجاهدت، روش اسلامی و مردمی شهیدان رجایی و باهنر به عنوان درسی برای تمامی مسئولان
🔹 اولین توصیه رهبر انقلاب به دولت سیزدهم برای استفاده از هر لحظه این چهار سال با توجه به گذر شتابان زمان
🔸 تاکید بر لزوم استفاده از همه امکانات زمانی برای جلوگیری از تضییع وقت متعلق به مردم و اسلام
🔹 لزوم تمرکز دولت بر بازسازی انقلابی، عقلانی و فکورانه در همه عرصههای مدیریتی کشور
🔺 سخن گفتن از اهمیت همراهی توامان انقلابی بودن با عقلانیت به عنوان شیوه صحیح جمهوری اسلامی از اول کار تا امروز
#روشنگری
#ثامن
#دولت_سیزدهم
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
🇮🇷💐
💐
✅ اهم محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیسجمهور و هیئت دولت سیزدهم
🍃🌻🍃
❌ بخش دوم
🔻 تقدیر از سفر روز جمعه رئیس جمهور به استان خوزستان و حضور بی واسطه میان مردم به عنوان جلوهای از مردمی بودن
🔸ضرورت اتخاذ سبک زندگی مردمی و پرهیز از مَنش های اشرافیگری و نگاه از بالا به مردم
🔹 تاکید بر پرهیز از ایراد سخنان نامناسب و خلاف واقع که موجب ناامیدی مردم می شود و اشاره به در میان گذاشتن مسائل و مشکلات و راه حل آن ها با مردم
🔺 اشاره به عقب بودن کشور در زمینه عدالت و لزوم پیوست عدالت داشتن مصوبات، لوایح و بخشنامههای دولت
#روشنگری
#ثامن
#دولت_سیزدهم
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
🇮🇷💐
💐
✅ اهم محورهای بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیسجمهور و هیئت دولت سیزدهم
🍃🌻🍃
❌ بخش سوم و پایانی
🔻 قرار داشتن اساس حکومت اسلامی و جمهوری اسلامی بر اقامهی عدل، همچون آموزههای همه ادیان
🔸 آسیب دیدن اعتماد و امید مردم به دولت و لزوم ترمیم آن و اشاره به اعتماد مردم به عنوان بزرگترین سرمایه دولت
🔹 اهمیت یکی بودن حرف و عمل مسئولین برای جلب اعتماد مردم
🔹توصیه به تعیین نمودن روزشمار برای وعدههای دولت و تعقیب مداوم آنها
🔸 لزوم جلوگیری از احساس رهاشدگی در کشور برای پیشبرد سیاستهای دولت و اهمیت نمایش اراده و تصمیم گیری دولت در عمل
🔹اثرات مثبت استفاده از جوانان در بدنه دولت از جمله از بین بردن احساس انسداد و همچنین فراهم آمدن ذخیره ارزشمندی برای آینده مدیران کارکشته
🔸 یادآوری مجدد بدعهدی آمریکاییها در عمل نکردن به تعهدات خود در برجام و تفاوت نداشتن دولت کنونی آمریکا با دولت قبلی این کشور
🔹 تشبیه آمریکا در پشت صحنه سیاست خارجی خود به یک گرگ درنده که برخی مواقع به یک روباه حیلهگر تغییر می کند
🔸سخن گفتن از برادری ایران با مردم افغانستان و بیان اشتراک دینی و فرهنگی مردم دو کشور
🔹ابراز تاثر نسبت به مصیبت های افغانستان و تبیین نقش آمریکا در سختی ها و حوادث این کشور و همچنین حادثه کشتار روز پنجشنبه
🔸آگاهی بخشی در خصوص اشغالگری، ظلم و جنایات آمریکا در قبال افغانستان در ۲۰ سال اخیر همچون بمباران مجلس عروسی و عزا، زندانی کردن افراد و افزایش ده ها برابری تولید مواد مخدر
🔺تاکید بر طرفداری ایران از مردم و ملت افغانستان و دعا برای تبدیل وضع ملت افغانستان به بهترین وجه از جانب خداوند متعال
#روشنگری
#ثامن
#دولت_سیزدهم
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
🇮🇷💐
💐
🌀 #عکس_نوشت
🌺 رهبر معظم انقلاب: در مدت خدمت و مسئولیت، همتتان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البته عقلانی و فکورانه در همهی عرصههای مدیریتی انشاءاللّه بوجود بیاید.
#روشنگری
#ثامن
#دولت_سیزدهم
💐
🇮🇷💐
هدایت شده از معیار استان فارس
📌 نتیجه گیری با خودتان
1⃣ آمریکا به متحد خود ژاپن، واکسن آلوده صادر کرده است.
2⃣ روابط آمریکا و ژاپن به قدری نزدیک بود که ترامپ، نخست وزیر ژاپن را به عنوان نماینده خود به ایران فرستاد.
3⃣آمریکا سال هاست با مردم ایران دشمنی داشته و ورود هرگونه دارو را تحریم کرده است.
4⃣ویروس ایدز برای اولین بار در آفریقا توسط واکسن آبله ی شرکت فایزر وارد شد.
5⃣شرکت فایزر در پرونده خود آزمایش غیر قانونی دارو بر روی کودکان کشورهای دیگر را داشته است.
نتیحه با خودتان...
هدایت شده از معیار استان فارس
☘
✅ #یک_خبر_یک_تحلیل
🍃🌻🍃
🌐 خبر: در نخستین دیدار دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب، یکی از مهمترین نکاتی که مقام معظم رهبری برای این دولت مطرح و تأکید فرمودند، ملاحظات و شرایط انقلابی گری و حرکت انقلابی بود، با این توصیف که: «انقلابی بودن حتماً باید با عقلانیت و اندیشهورزی و خردمندی همراه باشد و این شیوه جمهوری اسلامی از آغاز بوده است. حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت، نه حرکت بیهوا و بیحساب».
✅ گزاره تحلیلی: در واکاوی این تأکید رهبر معظم انقلاب، مشاهده میشود برخی از روی ناآگاهی و بعضی از روی دشمنی، انقلابیگری را به معنای فاقد پشتوانه علمی بودن و بیانضباطی تعریف میکنند. این تعریف نادرست است. انقلابیگری را باید خردمندانه، دقیق و دلسوزانه، عادلانه و منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن معنا کرد. آنچه میتواند عقلانیت را در انقلابیگری به منصه ظهور برساند؛ عبارت است از؛ بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، بهکارگیری راهحلهای اساسی و نه موقتی و مسکّنی، عدم اکتفا به حداقلها و پرهیز از تخریب داشتهها، استفاده از دیدگاههای نخبگان خارج از دولت بدون در نظر گرفتن بحثهای سیاسی و جناحی، پیادهسازی تمامی حرکات انقلابی در بستر و چارچوب نظام، ارائه گزارش صادقانه و بدون مبالغه به مردم و عذرخواهی از آنها در مواقع بروز اشتباه. با عقلانیت انقلابی میتوان به قدرت تحلیل صحیح و بالا، عدم خطای محاسباتی، اتقان در کار، جامعنگری، نوآوری و خلاقیت و درنهایت به پیشرفت و دستاوردهای مطلوب و کمنظیری دستیافت.
🌀 نکته پایانی: رهبر معظم انقلاب پیش از این نیز در تعریف انقلابیگری و رابطه آن با عقلانیت فرمودهاند: «میشنوم گاهی اوقات بعضی در مقابل شعارهای انقلاب، عنوان و مفهوم عقلانیت را مطرح میکنند؛ کانّه عقلانیت نقطه مقابل انقلابیگری است؛ نه، این خطا است؛ عقلانیت واقعی هم در انقلابیگری است. نگاه انقلابی است که میتواند حقایق را به ما نشان بدهد. ببینید! کِی بود آنوقتی که امام، آمریکا را بهعنوان شیطان بزرگ معرفی کرد و بهعنوان یک موجود یا دولت غیرقابلاعتماد معرفی کرد؛ این را سالها پیش امام بزرگوار به ملّت ایران -به ماها- یاد داد؛ امروز بعد از گذشت سالها، رؤسای کشورهای اروپایی میگویند آمریکا غیرقابلاعتماد است».۱۳۹۶/۰۳/۱۴
✍ حسین عباسیان
#روشنگری
#ثامن
🍀
هدایت شده از معیار استان فارس
✅علت شکست آمریکا در افغانستان
🔻تصرف افغانستان توسط طالبان نگرانی اضطراری را نسبت به خروج ده ها هزار آمریکایی، متحدین و افغان های سرگردان در سراسر این کشور برمی انگیزد. با این حال نگرانی اساسیتر این است که چگونه آمریکا با وجود هشدارهای فراوان و بدون مشورت با متحدان یا افرادی که مستقیماً در دو دهه گذشته فداکارانه در این عملیات دخیل بودهاند، تصمیم به عقبنشینی گرفت و چرا چالش اساسی در افغانستان به شکل یک انتخاب ناگزیر میان «کنترل کامل افغانستان» یا «عقبنشینی کامل از آن» تفهیم و به مردم ارائه شد.
🔻یک مسئله اساسی، طی چندیدن نسل، تلاش های آمریکا در عملیات ضدشورش (اقدام نظامی یا سیاسی با هدف شکست نیروهای طغیانگر نامنظم) را از ویتنام تا عراق درگیر خود کرده است. زمانی که ایالات متحده جان نظامیان و اعتبار خود را به خطر انداخته و سایر کشورها را هم درگیر می کند، این کار باید بر اساس ترکیبی از اهداف استراتژیک و سیاسی انجام شود؛ به معنای ارائه اهداف راهبردی در جهت روشن کردن آنچه ما برای آن مبارزه می کنیم و اهداف سیاسی برای تبیین چارچوب قانونی در راستای کسب نتیجه مورد نظر چه در داخل کشور مربوطه و چه در سطح بین المللی.
🔻ایالات متحده به دلیل ناتوانی در تعریف اهداف قابل دستیابی و پیوند دادن آنها به روندهای سیاسی پایدار آمریکا، تلاشهای ضدشورش خود را بی ثمر کرده است. از سویی اهداف نظامی آمریکا بیش از حد مطلق و غیر قابل دستیابی بوده و از سوی دیگر اهداف سیاسی بیش از حد انتزاعی و فرّار ترسیم شده اند و عدم پیوند میان آنها، آمریکا را درگیر جنگ های بیپایانی کرد و باعث شد که در داخل کشور، هدف واحد را در باتلاقی از اختلافات داخلی مضمحل کنیم.
🔻ایالات متحده در میان حمایت گسترده مردم و در پاسخ به حمله القاعده به آمریکا، وارد افغانستان تحت کنترل طالبان شد و حمله نظامی اولیه به شکل موثری با پیروزی همراه شد. اما طالب ها در پناهگاههای پاکستانی خود به حیاتشان ادامه دادند و از همانجا با کمک برخی مقامات پاکستانی، در افغانستان به شورش دست زدند.
🔻اما با فرار طالبان از کشور، ما تمرکز استراتژیک خود را از دست دادیم، خود را متقاعد کردیم که در نهایت با تبدیل افغانستان به یک دولت مدرن با نهادهای دموکراتیک و دولتی که مبتنی بر قانون اساسی است، می توان از بازپروری پایگاههای تروریستی جلوگیری کرد. اما چنین پروژه ای نمی تواند برنامه زمانی هماهنگ با فرایندهای سیاسی آمریکا داشته باشد. در سال 2010 در مقاله ای در پاسخ به افزایش تعداد نیروهای اعزامی به افعانستان، من نسبت به روند طولانی و طاقتفرسای ماجرا هشدار دادم که حتی می تواند افغانهای غیرجهادی را نیز در برابر این تلاش ها برانگیزد.
🔻افغانستان هرگز یک دولت مدرن نبوده است. دولتمندی مستلزم احساس تعهد مشترک و تمرکز قدرت است. خاک افغانستان، آکنده از عناصری است که ناقض این ایدههاست. ایجاد یک دولت دموکراتیک مدرن در افغانستان که در آن احکام دولت به طور یکنواخت در سراسر کشور اجرا می شود، مستلزم یک دوره زمانی چندین ساله و در واقع چندین دههای است. چرا که این روندها در تضاد با سرشت جغرافیایی و خوی قومی-مذهبی این کشور است. چندپارگی، دسترسیناپذیری و عدم وجود مرجعیت محوری در افغانستان، آن را به پایگاهی جذاب برای شبکههای تروریستی تبدیل کرده است.
🔻اگرچه قدمت یک نهاد منحصربفرد متمرکز افغان به قرن 18 میرسد، اما اقوام همیشه به شدت در برابر تمرکز دولت مقاومت کردهاند. ثبات سیاسی و نظامی در افغانستان در بسترهای قومی-قبیلهای شکل گرفته، در یک ساختار اساساً فئودالی که در آن عوامل تعیین کننده، سازماندهندگان نیروهای دفاعی قبیله هستند. به طور معمول آنها در رقابت قبیلهای هستند اما در زمان حمله نیروهای خارجی، این فرماندهان جنگ به طور گسترده وارد ائتلاف واحد میشوند. مانند حمله ارتش بریتانیا در سال 1839 و یورش نیروهای مسلح شوروی به خاک افغانستان که در سال 1979 آنجا را اشغال کردند- و به دنبال تحمیل تمرکز و انسجام بودند.
🔻هم عقب نشینی فاجعه بار بریتانیا از کابل در سال 1842 که در آن تنها یک اروپایی از مرگ یا اسارت نجات یافت، و هم خروج حقیرانه شوروی از افغانستان در 1989، با بسیج موقتی قبایل ایجاد شد. در واقع تاریخ این کشور، استدلالهای کنونی مبنی بر اینکه مردم افغانستان حاضر نیستند برای خود بجنگند را تایید نمیکند. آنها جنگجویانی دلیر برای طوایف خود بوده و در راه خودمختاری قبیله خود ترسی از نبرد ندارند.
🔻با گذشت زمان در افغانستان، جنگ ویژگی های عملیاتهای ضدشورش نامحدود قبلی را به خود گرفت و به تدریج حمایت داخلی را در آمریکا از دست داد. پایگاه های طالبان ویران شده بود، اما پروژه ملت سازی در یک کشور جنگزده، باعث عزیمت نیروهای نظامی بیشتر به خاک افغانستان شد. طالبان قابل مهار بود، اما حذفشدنی نبود، و معرفی اشکال نامأنوس دولت برای
هدایت شده از معیار استان فارس
افغانها، باعث تضعیف وفاداری سیاسی و افزایش فساد در دل دولتها شد.
بدین وسیله، درباره افغانستان نیز الگوی قبلی منازعات داخلی آمریکا تکرار شد. آنچه طرف حامیان عملیات ضدشورش پیشرفت می نامید، طرف سیاسی دیگر آن را فاجعه تلقی می کرد. هر دو گروه تمایل داشتند یکدیگر را در طول مدیریت طرف مقابل [هم بر کشور و هم در جنگ] فلج کنند.
🔻در اینجا، آنچه نادیده گرفته شده بود، یک جایگزین قابل تصور بود که اهداف قابل دستیابی را ترکیب می کرد. می شد عملیات ضدشورش، به جای نابودی طالبان، به عملیات مهار محدود شود و یک رویکرد سیاسی-دیپلماتیک یکی از جنبههای خاص واقعیت افغانستان را مورد بررسی قرار دهد: اینکه همسایگان این کشور-حتی در صورت خصومت با یکدیگر و گهگاه با ما از تهدیدات بالقوه تروریستی افغانستان احساس خطر می کنند.
🔻بنابراین سئوال اساسی این است که آیا می توان رویه سیاسی را با گرایش عملیات ضدشورش هماهنگ کرد؟ مسلما هند، چین، روسیه و پاکستان منافع متفاوتی دارند. یک دیپلماسی خلاق ممکن است اقدامات مشترک برای غلبه بر تروریسم در افغانستان را تسهیل کند. این استراتژی می تواند به همان صورتی باشد که انگلیس به مدت یک قرن از پایگاههای زمینی خود در هند از منافعش در سراسر خاورمیانه دفاع کرد، آن هم بدون پایگاههای دائمی، اما با آمادگی پایدار برای دفاع از منافع خود و با همراهی متحدان منطقه ای خود.با این حال هرگز این استراتژی جایگزین مورد بررسی قرار نگرفت. روسای جمهور دونالد ترامپ و جو بایدن، با مخالفت علیه جنگ، مذاکرات صلح با طالبانی را کلید زدند که ما بیست سال پیش خود را متعهد به نابودی آن کرده بودیم و متحدان را وادار به دخالت در ماجرا کردیم. همه اینها اکنون به خروج بدون قید و شرط آمریکا از سوی دولت بایدن، و تبعاتی که امروز شاهد آن هستیم رسیده است
✍هنری کیسینجرAugust 29, 2021
هنری کیسینجر
وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا
ترجمه:علی آزادی
منبع:اکونومیست
✅ کانال تخصصی فرق و ادیان
🔸شیعه شناسی
🔹مسیحیت
🔸زرتشت
🔹وهابیت
🔸بهائیت
🔹تصوف
🔸 عرفان های نوظهور
🔹 احمدالحسن
🔸 آتئیست
┏━⊰✾✿✾⊱━━━─━━┓
❖
عضویت در کانال:
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
❖ https://eitaa.com/raheamin
┗━━━─━━⊰✾✿✾⊱━┛
منتظر حضور گرم شما هستیم...