📚معرفی کتاب
📗کشف الحیل
مؤلفان: عبدالحسین آیتی، علیامیر مستوفیان
ناشر: راه نیکان
زبان: فارسی
سال چاپ: 1389
تعداد صفحات: 874
قطع و نوع جلد: وزیری (گالینگور
📗توضیح کتاب:
کتاب حاضر، حاوی مجموعة سه جلدی «کشف الحیل»، اثر «عبدالحسین آیتی»، در ارتباط با فرقة بهائیت است. در واقع، آیتی مجموعة اطلاعات خود را از هجده سال زندگی در جمع بهابیان، پس از خروج از این فرقه، به قلم تحریر در آورده است؛ آیتی در دوران حضورش در جمع بهائیان با نام «عبدالحسین تفتی» مشهور به «آواره» زندگی میکرد و پس از خروج،نام خود را به آیتی تغییر داد. وی در جلد نخست این کتاب، سؤالاتی را از خود، دربارة بهائیت پرسیده و آنگاه به آن پاسخ داده است. در جلد دوم، آیتی، ضمن بیان وجه اشتراک میان بهاییان و یزیدیان، به معرفی برخی کتب منتشر شده در این فرقه پرداخته و به اجمال، هر یک را نقد کرده است. ضمن آنکه در این جلد، تاریخ «کرد یزدی» نیز که از جهاتی با عقاید و قواعد بهایی تناسب و تشابه دارد، آورده شده است. در جلد سوم نیز برگزیده ای از خطا به ها و نامه هایی که بهاییها به آیتی نوشته اند و سعی کرده اند، که او را به جمع خود باز گردانند، ارائه شده است.
#بهائیت
#معرفی_کتاب
💀@bahaiyat💀
🔹عقاید و احکام بهائیت (۲)
ادعای نبوت از سوی بهائیت و توجیه خاتمیت پیامبر اسلام(ص لی الله علیه وآله)، و نیز ادعاهای مختلف دربارهٔ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه)، مهدویت، نبوت و الوهیت، از دیگر مشخصههای اعتقادی آنان است که با اصول ادیان الهی، منطق، عقلانیت و سیره پیامبران(علیهمالسلام)، و حتی آموزههای درونی آنان ناسازگار است.[۱] عقاید آنان مضطرب، پریشان و آمیخته به مسائل پوچ و بیاساس و نیز کتابها، الواح، مکاتبات و نامههای شیرازی و نوری پر از غلطهای واضح است؛ به گونهای که بسیاری از محققان آن را درخور نقد و بررسی ندانستهاند و عدهای از علما نیز پس از مناظره، شیرازی را دیوانه دانستهاند.[۲]
در احکام این دو فرقه بابیه و بهائیه نیز هرچند بسیاری از آنها از جهت ظاهرِ عناوین مثل نماز، روزه، زکات، حج، نکاح و طلاق، مانند احکام اسلاماند، اما حکم، چگونگی عمل و محتوای آنها چیز دیگری است و با احکام اسلام یا کاملاً یا در برخی از موارد و شاخهها متفاوت است.[۳]
📗[۱]نجفی، بهاییان، ۱۱۲؛ جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۵۸.
📗[۲]نجفی، بهاییان، ۱۱۲؛ جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۶۸.
📗[۳]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۶۳.
#بهائیت
#احکام_بهائیت
💀@bahaiyat💀
🍀امام صادق عليه السلام :
☘️اِفتَرَقَ النّاسُ فينا عَلى ثَلاثِ فِرَقٍ : فِرقَةٌ أحَبّونَا انتِظارَ قائِمِنا لِيُصيبوا مِن دُنيانا ، فَقالوا وحَفِظوا كَلامَنا وقَصَّروا عَن فِعلِنا ، فَسَيَحشُرُهُمُ اللّه ُ إلى النّارِ .
وفِرقَةٌ أحَبّونا وسَمِعوا كَلامَنا ولَم يُقَصِّروا عَن فِعلِنا ، لِيَستَأكِلُوا النّاسَ بِنا ، فَيَملَأُ اللّه ُ بُطونَهُم نارًا ، يُسَلِّطُ عَلَيهِمُ الجوعَ والعَطَشَ .
وفِرقَةٌ أحَبّونا وحَفِظوا قَولَنا وأطاعوا أمرَنا ولَم يُخالِفوا فِعلَنا ، فَاُولئِكَ مِنّا ونَحنُ مِنهُم
🌱مردم درباره ما، سه گروه شده اند: گروهى كه به انتظار قائم ما دوستمان دارند تا از دنياى ما بهره گيرند. آنها سخن ما را مى گويند و حفظ مى كنند ولى از كردار ما كوتاهى مى ورزند، خداوند اين گروه را به آتش در اندازد و گروهى كه ما را دوست دارند و سخن ما را مى شنوند و از كردار ما كوتاهى نمى ورزند تا با نام ما، اموال مردم را بستانند، خداوند، شكم آنان را از آتش مى آكند وگرسنگى و تشنگى بر ايشان حاكم گرداند و گروهى كه ما را دوست دارند وسخن ما را حفظ مى كنند و فرمان ما مى برند و با رفتار ما مخالفت نمى ورزند، آنها از مايند و ما از ايشان هستيم.
📚 تحف العقول : ۵۱۴ عن المفضل
#حدیث_روز
💀@bahaiyat💀
🔹عقاید و احکام بهائیت(۳)
برای نمونه نماز در آیین بابیه که نوری نیز به آن فرمان داده، نُه رکعت است و به صورت انفرادی در صبح و ظهر و شام بر هر بالغی واجب است؛ همچنین قبله بهائیان شهر عکاست که قبر نوری در آن واقع است.[۱] آنان نماز جماعت را حرام میدانند؛ هرچند بر اساس شواهد تاریخی خود نوری و پسرش تا آخر عمر پشت سر امام جماعت وقت، نماز را به جماعت میخواندند.[۲] همچنین بهائیان روزه میگیرند؛ ولی بر اساس تقویمِ آنها، هر سال نوزده ماه و هر ماه نوزده روز است و روزهداری آنان مختص به نوزده روز آخر سال که ماه علاست میباشد.[۳] آنان قائل به نکاحاند ولی ازدواج با بیش از دو زن و بلکه بیش از یک زن را حرام میدانند.[۴] هرچند بسیاری از آنان بیش از یک زن گرفتهاند و حتی خود نوری با اینکه به گفته خودش زندانی بود، به دو ـ سه زن قناعت نکرد.[۵] در این فرقه معاملات ربوی آزاد است و حکم حجاب از زنان برداشته شده است.[۶]
📗[۱]بهاءالله، کتاب اقدس، ۶؛ جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۶۳.
📗[۲]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۱۱۰.
📗[۳]بهاءالله، کتاب اقدس، آیه ۴۰ و ۴۴؛ جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۱۶۳.
📗[۴]بهاءالله، کتاب اقدس، باب ۱۵.
📗[۵]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۱۱۲.
📗[۶]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۱۱۲.
#بهائیت
#احکام_بهائیت
💀@bahaiyat💀
🔻 آیا کودکان بهائی تغییر عقیده میدهند❗️
🔹برنامهریزی تشکیلات بهائیت و اوجگیری عملیاتی برای بهائیسازی کودکان ایرانی در سالهای اخیر موجب شد تا زمینه برخورد با تبلیغ تبشیری این فرقه در کشور فراهم شود.
🔸بهائیت اصرار بر تبلیغ کودکان مسلمان دارد و نه تنها اجازه تبلیغ کودکان بهائی را به دیگر ادیان نمیدهد، بلکه برای تبلیغ کودکان بهائی هم مجازات تعیین کرده است!
📎 #تبلیغ_بهائیت
📎 #بهائیت
#کودکان_بهائی
💀@bahaiyat💀
🔹خودزنی بهائیت
عبدالبهاء درخصوص سیاست مظلوم نمایی بهائیان میگوید که ما در راه بهائیت باید هزارگونه آزار و اذیت، سختی و لعن ببینیم و اگر مانند سایرین راحت باشیم، پیشرفتی نمیکنیم.
بهائیت گمان دارد که با مظلومنمایی میتوانند بر ضعفهاى عقیدتى خود سرپوش بگذارد و درکنار توجیه خیانتهایش، توجه جهانیان را جلب و جامعه جهانی را به نفع خود بسیج کند.
#بهائیت
#خودزنی_بهائیت
💀@bahaiyat💀
🔹ارتباط با بیگانگان
آنچه همه مورخان و محققان در تاریخ بابیت و بهائیت بر آن اتفاق نظر دارند، استفاده دولتهای بیگانه از این فرقه در دوره قاجار و پهلوی و وابستگی و سرسپردگی تمامعیار رهبران این فرقه به آنهاست.[۱] دولتهای روس و انگلیس که سلطه خود را بر دولت ایران مستقر کرده بودند، برای مقابله با اقتدار ملت که به تبعیت از مراجع تقلید، حاضر به تسلیم نبودند، به فکر شکستن اقتدار مذهب شیعه افتادند و با توجه به زمینههایی که در افکار شیخیه وجود داشت، به ایجاد فرقه بابیت و سپس بهائیت[۲] که بهطور کامل وابسته به آنان و در خدمت اهداف آنان بود پرداختند.[۳] عباس افندی از دولت انگلیس نشان «شهسواری» دریافت کرد و پس از استقرار انگلیسیها در فلسطین، آنان وی را «سِر» لقب دادند.[۴]
بهائیت در آغاز مورد حمایت روسیه و انگلیس بود؛ ولی پس از مدتی آمریکا نیز از آن حمایت کرد. اسناد به دستآمده از سفارت آمریکا در ایران پس از تصرف آن نشان میدهد که بهائیها با دستگاههای جاسوسی آمریکا ارتباط داشتهاند و آمریکا از آنان حمایت میکرده است[۵] چنانکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، احسان یارشاطر از بهائیان معروف، در آمریکا مأمور تدوین دایرةالمعارف ایران به نام ایرانیکا شد[۶] در این دایرةالمعارف تحریفهای زیادی در مسائل تاریخی و فرهنگی ایران انجام گرفته و به تفصیل از میرزاحسینعلی نوری ستایش شده است.[۷] دولت فرانسه نیز که به اهمیت بهائیت در ایجاد تفرقه و حفظ سیادت بیگانگان پی برده بود، از عباس افندی خواست تا نظر عنایتی به مستعمرات آن کشور نظیر الجزایر اندازد و مبلغانی به آفریقا ارسال کند.[۸]
امامخمینی رحمهالله علیه که فرقه بهائیت را فرقهای ساختگی و مولود سیاستهای استعماری و در خدمت اهداف قدرتهای استکباری میدانست[۹] از گذشته آن را ابزار دست اسرائیل شمرده و به مردم و علما دربارهٔ این فرقه که در رژیم پهلوی پستهای حساس را به دست گرفته بود، هشدار داده است.[۱۰]
📗[۱]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۲۷۱.
📗[۲]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۸۵.
📗[۳]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۲۴۱–۲۹۰.
📗[۴]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۱۶۶و ۲۲۵؛ آیتی، کتاب کشف الحیل، ۲/۳۰۵.
📗[۵]دفتر پژوهشها، نیمه پنهان، ۱۴۲–۱۴۶.
📗[۶]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۴۰۰–۴۰۱.
📗[۷]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۴۰۰–۴۰۱.
📗[۸]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۲۲۵.
📗[۹]امامخمینی، صحیفه، ۳/۲۰۴–۲۰۵.
📗[۱۰]امامخمینی، صحیفه، ۱/۲۶۲
#بهائیت
#بهائیت_بیگانگان
💀@bahaiyat💀
🔹 تاریخچه بابیت(۱)
بابیت یا آیین بابی (بیانی)، به دینی گفته میشود که در سال ۱۲۶۰ قمری توسط سید علیمحمد شیرازی ملقب به باب، در ایران پدید آمد و پیروانی از تمامی قشرها و اصناف جامعه و از مناطق مختلف ایران به خود جذب کرد. سید علیمحمد باب خود را پیامبری جدید و بشارت دهندهٔ دینی که قرار است پس از او توسط «من یُظهِرهالله» (آنکه خداوند او را ظاهر خواهد ساخت)، ظاهر شود خواند و بارها در آثار خود به ظهور او اشاره کرد.
پس از تیرباران باب، پیروانش که به «بابی» مشهور بودند بر طبق بیانات باب به دنبال «من یظهره الله» میگشتند. در سال ۱۲۷۹ قمری، بهاءالله خود را «من یظهره الله» یا همان موعود کتاب بیان خواند. اکثر بابیان به او ایمان آورده و بهائی نام گرفتند. گروه کوچک که به پیروی از میرزا یحیی صبح ازل، بابی باقی ماندند ازلی نام گرفتند که تعداد آنها اکنون اندک است.
📗بهالله در قرآن، صفحه ۱۴۶.
📗یاران پارسی، صفحه ۱۴۶
#بابیت
#بابیت_و_بهائیت
#تاریخچه_بابیت
💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
animation.gif
96.3K
🔹لوح هیکل، دستخط باب، لوگو آیین بیانی. شمایل این نماد، یک ستارهٔ پنجپر است که یک پنجضلعی (پنتاگرام) در مرکز آن قرار دارد.
#بابیت
#بابیت_بهائیت
#لوح_هیکل
💀@bahaiyat💀
🔹 تاریخچه بابیت(۲)
در دورهٔ قاجار، دین بابیت با تلاش سید علیمحمد باب طباطبایی شیرازی، پدید آمد.
به پیروان سید علیمحمد باب، بابی یا پیرو آیین بیانی گفته میشود. همچنین به بابیانِ پس از میرزا یحیی نوری (معروف به صبح ازل)، بابی ازلی گفته میشود.
سید علی محمد باب در ابتدا ادعای باب بودن و سپس ادعای امام زمان بودن داشت و پس از چندی ادعای پیامبری کرد و سخنانی گفت که بی شباهت به ادعای الوهیت نیست. ریشه دیدگاههای او را در برخی عقاید صوفیه، نقطویه و شیخیه دانستهاند که مسبوق به سابقه نیز بودهاست. به گفتهٔ محمدعلی ناظمالشریعه، باب در ماکو تعالیم نقطویه را آموخت و آنها را مستقیماً در کتاب بیان وارد کرد. گرچه این قضیه ثابت نشدهاست، اما شباهتهای غیرقابل انکاری بین نقطویه و بابیه وجود دارد: باورهایی در مورد انتقال روح، افراط در تاویل قرآن و احادیث، ادعای نسخ شریعت اسلام، و علاقهٔ شدید به عدد ۱۹.
باب در آثارش بر بهبود وضعیت زنان، حذف روحانیت، جستجوی مستقل حقایق معنوی، سیر تکاملی و تداوم ظهور ادیان، و اهمیت ایمان به پیامبری که بعد از او ظاهر میشود تأکید میکرد.
📗سجادی، علیرضا. «بابیه». دانشنامه بزرگ اسلامی. دریافتشده در ۲ مه ۲۰۱۴.
#بابیت
#بابیت_و_بهائیت
#تاریخچه_بابیت
💀@bahaiyat💀
💠قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری علیه السلام :
إنَّ اللهَ تَبارَکَ وَ تَعالی بَیَّنَ حُجَّتَهُ مِنْ سائِرِ خَلْقِهِ بِکُلِّ شَیء، وَ یُعْطِیهِ اللُّغاتِ، وَمَعْرِفَهَ الاْنْسابِ وَالاْجالِ وَالْحَوادِثِ، وَلَوْلا ذلِکَ لَمْ یَکُنْ بَیْنَ الْحُجَّهِ وَالْمَحْجُوحِ فَرْقٌ.
🔹همانا خداوند متعال، حجّت و خلیفه خود را برای بندگانش الگو و دلیلی روشن قرار داد، همچنین خداوند حجّت خود را ممتاز گرداند و به تمام لغت ها و اصطلاحات قبائل و اقوام آشنا ساخت و أنساب همه را می شناسد و از نهایت عمر انسان ها و موجودات و نیز جریات و حادثه ها آگاهی کامل دارد و چنانچه این امتیاز وجود نمی داشت، بین حجّت خدا و بین دیگران فرقی نبود.
📚الکافی، ج ۱، ص ۵۱۹، ح ۱۱»
#حدیث_روز
💀@bahaiyat💀
💠خانم کمال آبادی لطفا سکوت !!!
به مجریان نقشه های بر اندازانه بیت العدل فرمان دهید کسانی که فرزند دارند دست به اقدامات ضد امنیتی براندازی نزنند
فریبا کمالآبادی: بازداشت والدین بهائی دارای فرزند خردسال مصداق «شکنجه کودک» است
✅کاش یکی از این خانم می پرسید:
لطفا برای رژیم صهیونیستی پیام بدهید که:
کشتن پدر و مادر در جلوی چشم کودک غزهای چه حکمی در آئین بهائیت و در قانون حقوق بشر دارد؟
اگر کودک غزه ای را زیر آوار لِه کنند چه حکمی دارد؟
اگر برق بیمارستان را قطع کنند و کودکان بسیاری از نبودِ اکسیژن بمیرند، چه حکمی در آئین بهائیت دارد؟
در مورد چند هزار کودک که آنها را با بمب های آتشزا و بمب های فسفری بسوزانند، چه افاضهای میفرمائید؟
اگر مادران و پدرانشان را جزغاله کنند و کودک نگاه کند، بیت العدل چه حکمی برای جزغاله کننده صادر میکند؟
#بهائیت
#غزه_فلسطین
💀@bahaiyat💀
🔸نفوذ در رژیم پهلوی(۱)
بهائیت نقش مهم و قابل توجهی در رسیدن رضاخان میرپنج به قدرت و ادامه سلطنت وی داشت. محمدرضا آشتیانیزاده که در زمان رضاشاه پهلوی چند دوره نماینده مجلس شورای ملی بود، در خاطرات خود، از روابط ویژه پهلوی با بهائیان سخن گفته است و میافزاید بهائیت فرقهای سرِّی بود و جز سران فرقه دیگران تظاهر به بهائیت نمیکردند و رسماً خود را مسلمان معرفی میکردند و رضاشاه نیز از این قاعده مستثنی نبود. سیاست رژیم پهلوی نیز همواره در جهت تقویت بهائیت بود و آنان با حمایت رضاشاه در ارکان حکومت وارد شده بودند روابط وی با بهائیت به قدری گرم و صمیمانه بود که وی اسدالله صنیعی را که بهائی تراز اول بود، آجودان مخصوص پسر خود محمدرضا کرد. همزمانی اقدامات شدید رضاشاه علیه روحانیت و مراکز علوم دینی با نفوذ و اقتدار بهائیان نیز بیانگر ماهیت حکومت وی و هماهنگی میان آنان است. در دوره محمدرضا پهلوی سیطره بهائیان و گسترش دامنه نفوذ و اقتدار آنان در حکومت و سیاست و دیگر شئون کشور به اوج خود رسید
و با توجه بهشدت وابستگی او مسئولیتهای مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی را در دست بهائیها قرار داد.
ادامه دارد...
📗جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران ،صص۲۹۶–۲۹۳_۳۲۲_۴۱۹_ ۴۴۷_۵۲۴–۵۲۷.
📗فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ۱/۳۷۴.
#بابیت_بهائیت
#رژیم_پهلوی
💀@bahaiyat💀
dar jostojoye haghighat.pdf
5.63M
📚معرفی کتاب
📗کتاب در جستجوی حقیقت / کاوشی در فرقه ضاله بهائیت
❗️آنچه باید از بهائیت بدانید...
✏️ حجتالاسلام دکتر #علیرضا_روزبهانی
#بهائیت
#معرفی_کتاب
💀@bahaiyat💀
🔸نفوذ در رژیم پهلوی(۲)
به گونهای که حتی برخی از نخستوزیران مانند امیرعباس هویدا و تعدادی از وزیران مانند منوچهر شاهقلی، عطاءالله خسروانی، فرخرو پارسا، هوشنگ نهاوندی و منصور روحانی و امیران ارتش همچون جعفر شفقت، پرویز خسروانی، پرویز ثابتی، کرامتالله شباب و روحالله ثابتی و مسئولان مهم کشور و نیز نزدیکان وی مانند پزشک مخصوص او عبدالکریم ایادی، نعمتالله نصیری، حبیبالله ثابت پاسال و هژبر یزدانی بهائی بودند[۱] و بهائیان در دوره پهلوی از امتیازات سیاسی و اقتصادی فراوانی برخوردار بودند.[۲]
از سوی دیگر، در دربار پهلوی هم اقدامات و تلاشهای زیادی به نفع بهائیان صورت میگرفت. هویدا که خود بهاییزاده بود، در مدت طولانی مسئولیت خود، کمکهای زیادی به بهائیان کرد و نفوذ آنان، در تمام سطوح مدیریتی کشور را به حد کمال گسترش داد. او در دولت خود دست بهائیان را باز گذاشته بود، به گونهای که آنان پیشرفت و موفقیتهای خود در دهه آخر رژیم پهلوی را نتیجه خدمات هویدا میدانند[۳] همچنین برخی دوستان نزدیک و بانفوذ محمدرضا پهلوی نیز بهائی و از نوعی مصونیت قانونی برخوردار بودند. ایادی پزشک مخصوص او از حامیان اصلی بهائیان در ایران بود و در برابر فشار مسلمانان بهشدت از آنان حمایت میکرد[۴] به گونهای که در زمان وی تعداد بهائیان ایران به سه برابر افزایش پیدا کرد.[۶۳]
📗[۱]جواهری، بهائیت پادجنبش تجدید حیات ملت ایران، ۳۲۷ و ۳۵۷_ ۳۲۸–۳۳۸.
📗[۲]فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ۱/۳۷۴–۳۷۶_ ۱/۲۰۳.
📗[۳]زاهد زاهدانی، بهائیت در ایران، ۲۳۹–۲۴۰.
📗[۴]میلانی، معمای هویدا، ۳۴۸–۳۴۹.
#بابیت_بهائیت
#رژیم_پهلوی
💀@bahaiyat💀
🔸سید علی محمد شیرازی کیست؟
سیّد علیمحمد شیرازی (تولد۲۷ مهر ۱۱۹۸، فوت ۱۷ تیر ۱۲۲۹ هـ. ش) که با لقب باب نیز شناخته میشود، بهاعتقاد بهائیان قائم اسلام، پیامبر جدید و بنیانگذار دین بابی بود. با اتمام هزاره اول پس از درگذشت امام حسن عسکری، امام یازدهم شیعیان در سال ۲۶۰ هـ ق،او جنبش بابی را در ایران بنیان گذاشت و پیروانی از قشرها و اصناف جامعه از مناطق مختلف ایران را به خود جذب کرد. باب دعاوی خود را به تدریج ظاهر ساخت، در سال ۱۲۶۰ هجری قمری ادعا کرد که باب است و ۴ سال بعد ادعا کرد که خود مهدی است. دو سال بعد، حکومت قاجار سید علیمحمد باب را در سن ۳۱ سالگی پس از آنکه خود را «مظهر الهی» نامید و کتاب بیان را در بنیاد نهادن دینی جدید نوشت، به فرمان امیرکبیر اعدام شد.
باب همچنین خود را پیامبری جدید و بشارت دهندهٔ دینی که قرار است پس از او توسط «من یُظهِرهالله» (آنکه خداوند او را ظاهر خواهد ساخت)، ظاهر شود خواند و بارها در آثار خود به ظهور او اشاره کرد. پس از او افراد بسیاری ادعا کردند «مَن یُظهِرُهالله»اند. به اعتقاد بهاییان باب مبشر آئین بهائی بوده و «مَن یُظهِرُهالله» همان بهاءالله پیامبر این آئین است. اکثر بابیان بعد از اعدام باب به آئین بهائی گرویدند. از القاب باب میتوان به «نقطه اولی» و «مبشر امرالله» و «سید ذکر» اشاره کرد. باب در آثارش بر بهبود وضعیت زنان، حذف روحانیت، جستجوی مستقل حقایق معنوی، سیر تکاملی و تداوم ظهور ادیان، و اهمیت ایمان به پیامبری که بعد از او ظاهر میشود تأکید میکرد
📗دین بهایی آیین فراگیر جهانی، نوشتهٔ ویلیام هاچر و دوگلاس مارتین، ص ۳۳
#بابیت
💀@bahaiyat💀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تساوی حقوق زن و مرد در بهائیت؛ واقعیّت یا شعارِ طنزِ تبلیغی؟
🔸"تساوی حقوق رجال و نساء" از جمله تعالیم بهائیت است و بر این ادّعا نیز گوش فلک را کر کردهاند؛ امّا واقعیّت چیست؟ این قسمت خشت کج رو ببینید
#بهائیت
#تساوی_حقوق_زن_مرد
💀@bahaiyat💀
🔹دوران کودکی و جوانی سید علی محمد باب
سیّد علیمحمد شیرازی پیش از سحر اول محرم ۱۲۳۵ در محله بازار مرغ، شیراز به دنیا آمد. پدرش میرزا محمدرضا پسر میرزا ابوالفتح و مادرش فاطمه بیگم بودند. پدر باب که بزاز بود و در محله بازار وکیل شیراز حجره داشت، در نخستین سالهای زندگی باب درگذشت و او در خانه داییاش علیمحمد که وصی پدرش نیز بود، بزرگ شد. علیمحمد او را در ۵ یا ۶ سالگی برای یادگیری مقدمات فارسی به مکتبخانه فرستاد. معلم مکتب مشهور به «شیخ عابد» و شیخی بود. باب بعد از ۶ یا ۷ سالی تحصیل در آن مکتب خانه محلی، در سن پانزده سالگی تجارت خانوادگی را پی گرفت. او در این زمان به همراه داییاش به بوشهر رفت.او مدتی در بوشهر شاگرد تجارتخانه داییاش بود. تقریباً ۲۰ ساله بود که جهت زیارت به عراق سفر کرد و نزدیک یک سال (۱۸۳۹–۱۸۴۰) را در آن جا و اکثراً در کربلا گذراند و در طول آن مدت در کلاسهای سید کاظم رشتی -پیشوای مکتب شیخیه- شرکت کرد. وی کمی بعد، به اصرار خانوادهاش به شیراز بازگشت. باب دست کم در دو جا در آثار خود، از رشتی با عنوان «معلم من» (معلمی) یاد میکند. باب در سن بیست و دو سالگی ازدواج کرد و به واسطهٔ این ازدواج فرزندی به نام احمد داشت که در نوزادی درگذشت.
📗سید علی محمد باب،دانشنامه جهان اسلام.
#بابیت
#کودکی_بهائیت
💀@bahaiyat💀