بهانه
🔴 خداوند #پهلوی_جانی را هلاک کرد؛ امّا امتحان تمام نشده است. هشدار مرحوم آیتالله العظمی #صافی_گلپا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ارتباط با کشورهای دشمن که بدنبال ضربه زدن هستند فایده ای ندارد.
نکات قابل توجه آیتاللهالعظمی سبحانی در دیدار با احمد وحیدی وزیر کشور
آیتالله العظمی سبحانی با بیان این که از همان دوره آیت الله هاشمی رفسنجانی با سیاست کاهش جمعیت مخالف بودم و در این مورد در آن دوران نیز مصاحبههایی داشته ام ، گفتند: تاکنون جامعه ای بخاطر ازدیاد نسل، نابود یا گرفتار فقر نشده است، بلکه فقر و نداری جوامع از عوامل خارجی ناشی می شود.
🔻ایشان با تاکید بر خطرناک بودن طرح غربالگری جمعیت، افزودند: اسم این طرح خوب است، اما ذات آن تهدیدکننده است و جمعیت سالم را نیز از بین می برد.
🔻برخی از کشورهای دنیا با کشور ما دشمنی و عداوت دارند و برخی دیگر ندارند و باید نحوه ارتباط با آنها بر اساس شکل تعامل آنها با ما تنظیم شود.
🔻 ما می خواهیم با دنیا رابطه داشته باشیم ولی ارتباط با کشورهای دشمن که بدنبال ضربه زدن هستند فایده ای ندارد.
@bahaneee
🔴 سالروز شروع درس ولایت فقیه امام(ره) در نجف
بیانات مهم امام (ره) درباره بحث #ولایت_فقیه و سابقه بحثها و نظرات فقهای شیعه در این باره
امام خمینی(ره) در روز چهارشنبه اول بهمن ماه ۴۸ بحث «ولایت فقیه» را در مسجد شیخ انصاری نجف آغاز کردند. تقریرات این درس تحت عنوان کتاب «ولایت فقیه» امام خمینی (ره) چاپ گردیده و امروز در دسترس است.
بعد از طی جلساتی امام در بحث به نکته زیر اشاره کردند:
🔸«موضوع ولایت فقیه چیز تازه ای نیست که ما آورده باشیم؛ بلکه این مسأله از اول مورد بحث بوده است. حکم مرحوم میرزای شیرازی در حرمت تنباکو چون حکم حکومتی بود، برای فقیه دیگر هم واجب الاتباع بود. و همۀ علمای بزرگ ایران جز چند نفر ـ از این حکم متابعت کردند. حکم قضاوتی نبود که بین چند نفر سر موضوعی اختلاف شده باشد، و ایشان روی تشخیص خود قضاوت کرده باشند. روی مصالح مسلمین و به عنوان «ثانوی» این #حکم_حکومتی را صادر فرمودند. و تا عنوان وجود داشت، این حکم نیز بود. و با رفتن عنوان حکم هم برداشته شد.
🔹مرحوم میرزا محمد تقی شیرازیکه حکم جهاد دادند ـ البته اسم آن دفاع بود ـ و همۀ علما تبعیت کردند، برای این است که حکم حکومتی بود.
🔸به طوری که نقل کردند، مرحوم کاشف الغطاء نیز بسیاری از این مطالب را فرموده اند. عرض کردم که از متأخرین، مرحوم نراقی، همۀ شئون رسول الله (ص) را برای فقها ثابت می دانند. و مرحوم آقای نایینی نیز می فرمایند که این مطلب از مقبولۀ «عمر بن حنظله» استفاده می شود.
🔹در هر حال طرح این بحث تازگی ندارد؛ و ما فقط موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار دادیم، و شعب حکومت را ذکر کرده در دسترس آقایان گذاشتیم تا مسأله روشنتر گردد. و تبعاً لأمر الله تعالی فی کتابه و لسان نبیه(ص) کمی از مطالب مورد احتیاج روز را نیز بیان کردیم؛ وگرنه مطلب همان است که بسیاری فهمیده اند.
🔸ما اصل موضوع را طرح کردیم. و لازم است نسل حاضر و نسل آینده در اطراف آن بحث و فکر نمایند؛ و راه به دست آوردن آن را پیدا کنند. سستی، سردی، و یأس را از خود دور نمایند. و ان شاءالله تعالی کیفیت تشکیل و سایر متفرعات آن را با مشورت و تبادل نظر به دست بیاورند؛ و کارهای حکومت اسلامی را به دست کارشناسان امین و خردمندان معتقد بسپارند؛ و دست خائن را از حکومت، وطن و بیت المال مسلمین قطع کنند. و مطمئن باشند که خداوند توانا با آنهاست.»
ولایت فقیه ص 124
مطالب مرتبط:
🔻منکر ولایت فقیه، طعم فقه را نچشیده است!
🔻بازخوانی دیدگاه شیخ اعظم درباره ولایت فقیه
🔻برشی از مقاله آیتالله مکارم شیرازی درباره نظر شیخ انصاری(ره) درباره ولایت فقیه
🔻چرا در آثار فقهای گذشته کمتر بحث از حکومت اسلامی و ولایت فقیه به چشم میخورد؟
🔻نقد کوتاهی بر تحریفات و اتهام مخالفت با بحث ولایت فقیه به شیخ اعظم توسط دگراندیشان
@bahaneee
🔴منشور مبارزه
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز آغاز درسهای ولایتفقیه امام خمینی در نجف
ریشههای مردمی ولایت فقیه
تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در صفبندیهای سیاسی
تأثیر دروس ولایتفقیه امام خمینی در حوزه علمیه نجف بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی
چگونگی چاپ سلسله درسهاى حكومت اسلامى بهروایت استاد سیدحمید روحانی
واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه نخست
واکنش ارتجاع نجف به طرح حکومت اسلامی امام خمینی/صفحه دوم
گزارش ویژه خبرگزاری فارس از کتاب «ولایت و حکمرانی فقیه»
تحلیل ادله غیرلفظی (عقلی- عقلائی) اثبات ضرورت تشکیل «حکومت دینی» در منظر آیتالله سید مصطفی خمینی
بازخوانی «ولایتفقیه» از نگاه شیخ مفید، ابوالصلاح حلبی و شیخ طوسی
مفهوم نظریه ولایت فقیه از دیدگاه امام خمینی
نامه تاریخی مرحوم ربانی شیرازی در مورد ولایت فقیه
ولایتفقیه از دریچه «کشف اسرار»
ولایتفقیه منشور مبارزه با سکولاریسم
حکومت و ولایت فقیه از منظر علامه شهید سیدمصطفی خمینی
📸انگيزه امام از مطرح كردن بحث حكومت اسلامى در نجف بهروایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی
#دروس_ولایتفقیه
@bonyadtarikh
@bahaneee
🔴 فرمایشات حضرت آیت الله شب زنده دار درباره اهتمام حضرت آیت الله سبحانی و حضرت آیت الله نوری همدانی(دام ظلهما) به وقت و نظم.
آیت الله شب زنده دار در ابتدای شروع دو درس خارج فقه و الشخص الاعتباری در 2 بهمن 1401 پس از تسلیت وفات همسر مغفوره مکرمه آیت الله سبحانی(دام برکاته) و طلب رحمت و هدیه سوره حمد و صلوات به روح آن مرحومه، فرمودند:
«حقیقتاً آیتالله سبحانی(دام ظله) برای روحانیت و عزت روحانیت، آیتی هستند. ایشان از سالیان جوانیشان تا به امروز خدمات نافعی دارند. ایشان دارای تألیفات متعدد هستند.
اگر چه مناسب بود بحث را تعطیل میکردیم و در تشییع جنازهی آن مخدرهی معظمه شرکت میکردیم اما سجیهی خود آیتالله سبحانی اهتمام فراوان به درس و تعطیل نشدن محافل بحث و درس است. و شنیدم دیروز هم با اینکه همسرشان به رحمت خدا رفته بود و ایشان عزادار بودند به درس تشریف آوردند و درس گفتند.
این اهتمام ایشان به درس خیلی مهم است که دارند و زندگی ایشان نیز منظم است. تقریباً همیشه رأس ساعت 9 میخوابند و این همه تألیفات کثیره مفیدهای که دارند واقعاً جز تنظیم وقت و توفیق الهیای که خدای متعال به ایشان عطا فرموده منشأ دیگری ندارد.
این اهتمام به درس را آیتالله نوری همدانی (دام ظله العالی) نیز دارند. من یادم است که این قسمتی که الان ورودی به صحن حیاط مسجد اعظم شده، قبلا شبستان کوچکی بود، و ایشان در آنجا رسائل تدریس میفرمودند. یکی از اساتیدی که ما نزدشان صرف و ادبیات میخواندیم به درس رسائل آیت نوری همدانی(دام ظله) میرفتند. استادمان گفتند یکی از کسانی که خیلی در آمدن، منظم بود، همین آیتالله نوری بودند کما این که آیتالله سبحانی هم خیلی در وقت منظم بودند و سر وقت در درسشان حاضر میشدند. استادمان گفت: یک روزی آقای نوری بر خلاف عادت چند دقیقهای – شاید حدود 3 تا 5 دقیقه - دیر آمدند و بعدش عذر خواستند و فرمودند: یک طفل شیرخواری داشتیم که از دنیا رفت. رفتیم او را دفن کردیم و آمدیم برای درس. این مقدار که چند دقیقهای دیر آمدیم به خاطر این بود که رفتیم او را دفن کردیم و چند دقیقهای طول کشید.
ایشان این طور اهتمام به درس داشتند که وقتی فرزندش درگذشت، رفته او را دفن کرده ولی درس را تعطیل نکرده و برای درس حاضر شده است.
خدای متعال ان شاءالله سایه این بزرگان را حفظ کند و امثال آنها در حوزههای علمیه فراوان بشود».
1401/11/2
@bahaneee
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 رهبر انقلاب اهانتهای اخیر به قرآن در کشورهای اروپایی را محکوم کردند
👈 علیرغم توطئه استکبار، آینده از آن اسلام است
🔻 حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی اهانتهای اخیر به مقدسات اسلامی و قرآن کریم را در چند کشور اروپایی محکوم کردند. رهبر انقلاب اسلامی این اهانتها را نشانه دشمنی استکبار با اصل اسلام دانستند و همه آزادیخواهان جهان را به مقابله با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرتپراکنی، فراخواندند.
📝 متن موضعگیری حضرت آیتالله خامنهای که در حساب توئیتر رسانه KHAMENEI.IR منتشر شد به شرح زیر است:
«اهانت جنون آمیز به قرآن با شعار آزادی بیان نشان میدهد هدف حملات استکبار، اصلِ اسلام و قرآن است. علیرغم توطئه استکبار، قرآن روزبهروز پرفروغتر شده و آینده از آن اسلام است. همه آزادیخواهان جهان باید درکنار مسلمانان با سیاست پلید توهین به مقدسات و نفرتپراکنی مقابله کنند.»
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
14011110_42968_128k.mp3
46.79M
صوت کامل دیدار کارآفرینان، تولیدکنندگان و دانش بنیانها
@bahaneee
🔴 فرق #تعلیم با #تبلیغ
افاضات امام خامنهای حفظه الله تعالی
حدیث :دوشنبه13/ 93/11
عن علیٍّ«علیهالسلام» قال:
🔻قال رسولُ الله«صلیاللهعلیهوآله»: اللهم ارحَم خُلفائی ثلاثاً.
سه مرتبه حضرت فرمودند: اللهم ارحم خُلَفائی.
🔻قیل: یا رسولَ الله! وَ مَن خُلَفائُک؟ قال: الذین یُبلِّغونَ حدیثی و سنّتی ثمّ یُعَلِّمونها امّتی.
کسانی که سخن مرا و سنّت مرا، آنچه را که در رفتار پیغمبر تحقق پیدا کرده است، چه با بیانِ لسانی، چه با عمل، این را به مردم میرسانند یعنی مبلِّغِ سخنان پیامبر به مردم هستند.
ثمّ یعلّمونها امّتی؛ یعلّمونها با تبلیغ چه فرقی دارد؟ این که میفرماید: تبلیغ میکنند بعد آن را به امّت من تعلیم میدهند، به نظر میرسد مراد این است که آنرا در خارج تحقق میبخشند. تعلیم دادن به این معنا باشد که آنچه را از معارف، با زبان، با نوشتن، با تبلیغ به گوش این و آن رسیده است، این را میآموزند؛ آموزشِ عملی، در عمل آنرا تحقق میبخشند. که البته تحقق عملی دو نحو ممکن است باشد: یکی اینکه: انسان معلّم و مبلّغ در رفتارِ شخصیِ خود روشی را انتخاب بکند که مردم از او فرا بگیرند؛ کونوا دُعاةَ الناس بغیرِ السنتِکم، با زبان میشود مطالبی را تعلیم داد اما بهتر از آن، این است که انسان با عملِ خود حقایق دینی را تعلیم بدهد، در عمل خود آنها را منعکس کند. احتمال دیگر این است، با ایجاد نظام و جامعۀ اسلامی آنها را تحقق دهد. وقتی جامعۀ اسلامی بوجود آمد، نظامات اسلامی حاکمِ بر زندگیِ جمعیِ مردم شد، این، بهترین روشِ تعلیم است؛ یعنی مردم را حرکت میدهد در آن مسیری که حدیث پیغمبر و سنّت پیغمبر، برای مردم مشخص کرده است. احتمال دارد که این ثمّ یعلّمونها امّتی، با توجه با تعبیر امّت، به امّت من آنرا تعلیم میدهند، احتمال دارد که این معنای دوّم اقوی و اظهر باشد.
@bahaneee
36.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴دیدار حجتالاسلاموالمسلمین سید هاشم الحیدری با مرحوم علامة آیت الله مصباح یزدی(ره)
۱۳۹۷/۱۱/۲۸
@bahaneee