🔴 درنگی در اقدام #امام_جمعه_رشت در مواجهه با بیحجابی
یادداشت مهم کانال روزنه درباره اقدام حجتالاسلام فلاحتی
یکم
جزئیات ماجرای رشت اصلا دقیق و درست منعکس نشده است و اکنون روایت کاملی از ماجرا در دست نیست و این نوشتار نیز در پی طرح جزئیات نیست اما اجمالا ناگفته نماند که جلسه مربوط به تجلیل از شهدا و ایثارگران بوده است و آقای فلاحتی هم در همان جلسه سخنرانی کرده و....
به نظر میرسد جناب آقای فلاحتی #برنامه و #سناریوی_مشخص برای حضور در این مراسم نداشتهاند و لذا با اتفاقات غیرقابل پیشبینی مواجه شدهاند و نتیجهاش شده یک #واکنش_غیرقابل_پیشبینی!
دوم
#برخوردهای_فیالبداهه و در صحنه، حتی اگر خوب و پخته باشد، قابل تعمیم و توصیه نیست زیرا محصول موقعیت است و ممکن است در جای دیگر به تناسب اقتضائات، نتوان همان برخورد را تجویز کرد.
اما اگر برخورد یک روحانی و مدیر فرهنگی ناقص و نادرست هم باشد، نمیتوان و نباید آن را ملاک قضاوت صفر و صدی در مورد عملکرد فرد قرار داد. کارنامه افراد را باید ملاک قرار داد تا صرف یک اقدام، موجب نابودی فرد نشود.
ابتکار عمل و جرأت اقدام بهنگام نباید از مدیران گرفته شود.
قطعا درست آن بود بجای #بیزاری_از_بیحجابها، #بیزاری_از_بیحجابی مطرح میشد.
سوم
#رهاشدگی و #ولنگاری_فرهنگی و #بیبرنامهگی_در_مواجهه_با_پروژه_حجابستیزی_دشمن، آثارش را در این طور مواقع نشان میدهد!
فعلا خاکریز عفاف و حجاب به درون سازمانها و نهادهای فرهنگی خودمان کشیده شده است!
اگر برای #مدیریت_خیابان برنامه ندارند، لااقل اقل نهادهای زیرمجموعه خودشان و جلسات رسمی خودشان را که #باید مدیریت کنند.
چرا باید کار به جایی برسد که در یک مراسم رسمی، آنهم با حضور نماینده ولیفقیه، کشف حجاب مسئله شود؟!
آیا این قبیل بیتدبیریها و ولنگاریهای فرهنگی زمینهساز رسمیت بخشیدن به کشف حجاب در کشور نیست؟
اگر در مسئله حجاب کار از دست برود و به نقطه برگشتناپذیر برسد، همه آنها که مسئولیت دارند مقصراند و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند.
چهارم
ائمه محترم جمعه، مسئول شورای فرهنگ عمومی استانها هستند و اداره امر فرهنگ مستقیما به دست آنهاست لذا اگر وضع فرهنگی در یک منطقه وخیم شود، نخستین فردی که باید پاسخگو باشد ائمه جمعه اند!
پنجم
قرائن نشان میدهد که ساختارهای فرهنگی کشور در وقایع مرتبط با حجاب نه تنها برنامه کلانی برای مواجهه با نقشه دشمن ندارند، بلکه حتی از مدیریت صحیح جلسات رسمی خود نیز ناتواناند.
قبلا جلسات دیگری نیز در برخی شهرها از جمله #رشت سراغ داریم که در آن وضعیت حجاب برخی حضار، نامناسب بوده و تدبیری برای آن نشده بود.
وقتی در موقع خودش، مسئولان عالی استانی (از امام جمعه و استاندار تا مسئولان ارشاد و تبلیغات و صدا و سیما) به تکالیف خود به نحو بایسته و شایسته عمل نکنند، کار از دست در میرود و رویههای غلط شکل میگیرد و آنوقت است که جلوگیری از مواجهههای ناگهانی حساب نشده، چندان ممکن نیست.
ششم
مثل همیشه یک عده از #اصحاب_کار_فرهنگی(!) بعضا شدیدتر از رسانههای معاند به آقای فلاحتی هجوم بردهاند و دارند به آن بنده خدا درس اخلاق میدهند که چنین باید میگفتی و چنان باید میکردی!
آقای #فلاحتی خودش نماد برخوردهای اخلاقی مواجهه نرم و #رواداری_حداکثری است و به همین خاطر همواره مورد نقد طیفی از فعالان فرهنگی جبهه انقلاب در استان بودهاند؛
در ماههای اخیر هم نهایت احتیاط را در مدیریت فضا به کار برده است و شاید همین ملاحظهکاری حداکثری در اینکه کار به این نقطه برسد مؤثر بوده است.
لذا به منتقدان محترم که اغلب از عمق و عقبه وقایع رشت مطلع نیستند، توصیه میشود ماجرا را دقیق تر بررسی کنند و از موضعگیری تهاجمی و هیجانی پرهیز کنند؛ زیرا اولا خود ایشان هم احتمالا همه این تحلیلها و نقدها را قبول دارند اما دچار چالش تصمیم در لحظه شده است. ثانیا هجمه بدون پشتوانه تحلیلی به یک امام جمعه، مشکلی را حل نمیکند.
نقد اصلی آن است که در ماههای گذشته امر فرهنگ رها شده است و این مواجههها تنها یکی از نتایج تلخ آن است و به احتمال زیاد در شهرهای مختلف نیز ادامه خواهد یافت.
هفتم
بارها گفتهایم؛ اگر نهادهای فرهنگی در فهم مسئله و مواجهه هوشمندانه و بهنگام با آن، برنامه داشته باشند،از حجم برخوردهای سخت و حاشیهساز کم خواهد شد وگرنه با رها کردن کار، دوقطبیسازی طبیعیست!
هشتم
مواجهه با نقشه دشمن در مسئله حجاب، امری "سهل و ممتنع" است؛ طبق تصریحات رهبری معظم، #بیحجابی علاوه بر حرمت شرعی، #حرام_سیاسی است لذا #سنگر_حجاب باید حفظ شود.
از سوی دیگر در این مقابله، باید طوری رفتار شود که #آگاهی_بیحجابان_فریبخورده از نقشه دشمن را در پی داشته باشد و به #دوقطبی_سازی نیز منجر نشود.
برای این مهم، هم #برنامه_جامع_حاکمیتی لازم است، هم #اراده_جمعی_مسئولان، هم #دانش_و_مهارت و پیوست رسانهای!
@rozaneebefarda
@bahaneee
آن چیز که واضح و آشکار است این است که پروژه سفید کاری #مهاجرانی وزیر خاتمی که بخشی از مشکلات و آسیب های فرهنگی امروزه نتیجه تصمیمات وی در زمان مسئولیتش هست، شروع شده.
این مسأله پیش از این در روزنامه همشهری و در خبرگزاری های تسنیم و فارس هم سابقه داشته است.
حال این زنجیره به #یامینپور از مسئولین دولت جناب آقای رییسی رسیده که حتی برای نمایش یک آمار از سایت جهانی نیز از نقل قول صفحه مهاجرانی استفاده کند.
چرا؟!
مرتبط:
https://eitaa.com/enghelabehma/889
https://eitaa.com/enghelabehma/930
@bahaneee
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻صمیمانه با حجتالاسلام قمی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. این حقیر، ماههاست که قصد داشتم نکتههایی را به اطلاع شما، که ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده دارید، برسانم اما نه مجالی از این سو بود و نه طلبی از آن سو. مانند وضع کلّیِ جبهۀ فرهنگی و فکریِ انقلاب، در اینجا نیز مناسبات ساختاریافته و ارتباطات منظم وجود ندارد و همهچیز به دست بادِ حادثه یا باران اتّفاق سپرده شده است. به نام «جبهه»ایم و در واقع، «مجموعه جزیرههای پراکنده». برخی دسترسی خاص و همیشگی دارند و عدّهای دور افتاده و مهجور هستند و بینصیب از گفتگوی مستقیم. از همین نقطه، نخستین پیشنهادم را مطرح کنم؛ گفتگوهای منظمِ فصلانه و حتّی ماهانه با فعّالان فرهنگی و فکری. جلسههای رسمی و اداری نمیتوانند چنین خلائی را پُر کنند. شما حاجت ضروری به گفتگوهای «نهادینهشده» و «مستمر» با کسانی دارید که در خطّ مقدّمِ میدان فرهنگ، در نبرد هستند. و البته به گفتگوهای پراکنده و بیساختار ارجاع ندهید که غرضم آن نیست. از طرف دیگر، این گفتگوها باید جامۀ «رسانه» به تن کنند تا دیده شوند و همگان رشد فکری و معرفتی بیابند. جهانِ «روایتها»، مبتنی بر رسانه است و باید خودِ گفتگو را در نیز در ظرف رسانه نشاند و عمومی کرد. اجازه بدهید تا مخاطب مردمی دریابد در چه بستر و زمینهای، نتایج صورتبندی میشوند. مخاطب خود را از همسفری در این «مسیر»، محروم نکنید و او را ناگهان با «نتایج بستهبندیشده و قطعی» مواجه نسازید. بنابراین، از «جلسۀ رسمی» به «گفتگوی غیررسمی» عبور کنید و «رسانه» را بر «محفل» ترجیح بدهید.
۲. پرچم فرهنگ جز با «میدانگزینی» و «عینیّتمداری» برافراشته نخواهد شد. فرهنگ در متن واقعیّت اجتماعی، جاری و روان است و شما باید پا به همین میدان بگذارید. فرهنگ، «خواندنی» و «شنیدنی» نیست، بلکه باید در عمق میدان، آن را «لمس» کنید. پس در پی خلق «تجربۀ فرهنگی» برای خود باشد؛ تجربه یعنی حسوحالی که از معبر زیستِ واقعی در مناسبات فرهنگی میگذرد. «از بیرون» و «بر اساس گزارش»، نمیتوانید گرهی را بگشایید، بلکه باید «وجود»تان در فرهنگ، غوطهور شود. این جملهها را در حالی مینویسم که در ذهن خود برای آنها، مصداقی جز سیّدمرتضی آوینی نمییابم؛ او از آنچه که میگفت و مینوشت، «تجربۀ عینی» نیز داشت. آری، میدان فرهنگ، نشست و همایش و جلسههای اداری نیست، بلکه عمق محلههاست، و فعّالان فرهنگی در مسجدها، و گروههای خودجوش که تولید میکنند، و یادداشتنویسان فضای مجازی، و عرصههای مواجهه و مناظرۀ معرفتی و ... . اگر در فلان مدرسه یا دانشگاه و یا خیابان، تعدادی دختر تجمع کردهاند و با کشف حجاب، تمایز خود را عیان میکنند؛ شما باید همین جا را میدان بدانید و در آن حاضر باشید. برخی بزرگان وقتی با درخواست گفتگو مواجه میشدند، همانجا عبای خویش را بر زمین پهن میکردند و به گفتگو مینشستند. «اثر» و «خاصیّت» در این نوع تعاملات، نهفته است. من در ماههای گذشته، تشنۀ مشاهدۀ حتّی «یک قاب» از چنین حضوری بودم. همین تجربههای کوچک، «گفتمانساز» هستند؛ و مگر ندیدیم که جبهۀ فرهنگیِ دشمن از طریق آفریدن همین تجربههای کوچک، پیشروی کرد و روایت و فتنه و اغتشاش و ذهنیّت پدید آورد.
۳. ما در حالی که در حسرت چنین کنشهایی بودیم و هستیم، ناگهان میشنویم شما نسبت به یک لغزش گفتاری، موضع میگیرید. اگر در همه یا بیشتر این مسیر فرهنگیِ پُرحادثۀ ماههای اخیر، چنین میکردید و حضور میدانی و رسانهای میداشتید، میگفتیم تعادل و توزانی وجود دارد، ولی وقتی مشاهده میکنیم که آخرین کنشگری شما از این دست، موضع یکسال پیش شما دربارۀ درگیری در اتوبوس بر سر حجاب بود، با خویش زمزمه میکنیم که ایشان تاکنون چه میکردند و چرا نبودند و این واقعه چه خصوصیّت منحصربهفردی داشته است که ایشان نتوانسته به سکوت چندماهۀ خود ادامه بدهد. صریح بنویسم: «نبودن»تان در معرکۀ واقعیّت فرهنگی، محسوس است و این قبیل موضعگیریهای موردی در نسبت با آن سکوت و غیبت، سئوالبرانگیز. «مسألۀ فرهنگیِ اصلی»، عادیسازیِ حرام سیاسی و شرعی و زنجیرۀ فرسودن سبک زندگیِ اسلامی و ایرانی است که کشف حجاب، یکی از حلقههای آن است. ما در این باره، تحلیل و تفسیر چندانی از شما نشنیدیم، و کنش میدانی و تجربۀ عینی نیز ندیدیم. و اگر غیر از این است، «بیخبریِ» ما حاصل «بیروایتیِ» شماست. «نگفتنها» و «نبودنها»ی شما در عرصۀ نزاع شناختی، همچون خالیکردن میدان برای دیگریهای فرهنگی است تا آسودهخاطر، کجروایت ببافند و با تولید خُردهواقعیّتهای اجتماعی، معانی غلط به جامعۀ ایران نسبت بدهند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🔴 شیخ فرهاد و تطهیر عنصر بدسابقهای دیگر
جناب فرهاد فتحی که با وجود دغدغهمندی و زحمات قابل تقدیر اشتباهاتی همچون #تطهیر_فرید_مدرسی را در کارنامه فعالیتهای ایتایی خود دارد، به تازگی در واکنش به سخنان اخیر #علوی_بروجردی نکاتی گفته که واقعاً جای تعجب دارد.
پایین آوردن سطح انتقاد دلسوزان انقلابی به جناب علوی در حد یک پروژه رسانهای یک تهمت و اشتباه بزرگ است.
بر عکس فرمایش شما آن کسی که معادلات و ویژگیهای خاص حوزوی را ملاحظه نکرده و پر قدرت بر خلاف سنتهای اصیل حوزوی گام برمیدارد و به سیره سلف صالح و علمای مهذب پشت کرده است، شخص جناب علوی است نه منتقدین ایشان.
جناب آقای فتحی در نقدهایتان به پدیده شوم و نامبارک #مرجعسازی اشاره نکردهاید. میدانید که اصلی ترین نقد منتقدین ایشان مربوط به همین مسأله است. برای دلسوزان انقلابی جای سوال است که چه شد #علوی_بروجردی که میگفت: «ما در مجموعه #نشست_اساتید این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و #پیرمردها که الان هستند، از نشست اساتید، یک #رساله هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این #رویه_حوزوی عمل کردیم.»؛ چه میشود که دیگر ضرورت احترام به پیرمردها از بین میرود و ناگهان رویه حوزوی #نسخ میشود و رسالهای چاپ و منتشر میشود؛ آن هم در زمان حیات مراجع عظام تقلید از جمله آیتالله صافی گلپایگانی (ره).
جناب فتحی
تیتر شدن مسلسلوار سخنان علوی بروجردی توسط رسانههای خونخوار معاند، شما را آزار نمیدهد؟ مواضع شتاب زده وی در ماجرای خانم امینی و تشجیع اغتشاشگران چطور؟ اینها جای نقد ندارند؟ چطور میتوانید با سادهانگاری، نقدهای اساسی به وی را پروژه رسانهای بنامید ؟!
جناب آقای فتحی چگونه است که بدون تحقیق و بررسی همه جانبه در مسائل حساسی چون مباحث جریان شناسی حوزوی اظهار نظر میکنید؟ آیا برای شما درس عبرت نشد وقتی فرید مدرسی را تطهیر کردید و بعد از چندی وی که سابقه طولانی در اهانت به علمای مبارز و انقلابی همچون علامه مصباح یزدی داشته، وقتی به خودتان اهانتی کرد تازه برآشفتید و شروع کردید علیه او موضع گرفتن!
https://eitaa.com/bahaneee/2095
https://eitaa.com/bahaneee/2060
@bahaneee
کسی که بی حجاب است ممکن است توبه کند و پشیمان شود
اما کسی که بی حجابی را تئوریزه کرده و برای نهادینه کردن آن، توجیه فقهی و... درست کرده، توبه هم بکند، فایده ای ندارد.
لزوم برخورد قانونی با کسانی که علیه احکام خدا، نظریه پردازی میکنند: مهدی نصیری،حسن آقامیری، سروش محلاتی و...
@bahaneee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل صدا زد که بمان، عشق صدا زد که برو
مداحی زیبای حاج مهدی رسولی درباره #شهید_غیرت حمیدرضا #الداغی
@bahaneee
ابوالحسن نواب در مورد فتنه ٨٨:یک اتفاقی بوده که تمام شده است از این دست حوادث در کشورها خیلی به وجود میآید ١۴٠٢.٢.١٣
١. فتنه ٨٨ شورش علیه جمهوریت بود و ظاهرا مدعیان جمهوریت اصلیترین حامی جمهورستیزانند.
٢. حذف مجازات نیمبند سران فتنه مشارکت را افزایش نمیدهد، قوت قلب حامیان اصلی نظام را میکاهد
@bahaneee
هدایت شده از بهانه
🔴 خواهی نشوی رسوا!
"ابراز مواضع انقلابی توسط افراد"
رابطه مستقیم دارد با:
" قوّت و پیشرفت گفتمان انقلابی"
روشنگریها و بصیرتافزائیهای جبهه انقلاب که به نتیجه میرسد، همه #موضِع_انقلابی میگیرند. یعنی در حقیقت کار دیگری نمیتوانند کنند.
اما هرجا ضعف در گفتمان انقلاب پیش میآید، باید منتظر افاضاتِ سکولارها و #دگراندیشان هم باشیم.
ولی در شرایط #قوت جبهه حق، همین دگراندیشان هم حرفهای انقلابی میزنند. به تَبَعش برخی دوستان #سادهاندیشِ خودی، به اشتباه آنان را #جذب_شده میانگارند یا درصدد جذبشان به دایره انقلاب برمیآیند.
🔸 طبیعیست آنهایی که سالهاست دل در گروِ انقلابیگری ندارند، جذبشدنشان با یکی دو بار #همرنگی_با_جماعت نیست و انقلابی نمایاندشان در حقیقت مخلوط کردن حق و باطل است.
پ.ن: خواستم بدانید!
@bahaneee
بهانه
جای تقدیر و تشکر است از مسئولین محترم هیئاتی که جلسه این هفته خود را به یاد بود #شهید_غیرت حمیدرضا #الداغی برگزار کردند.
@bahaneee