🔵رضاخان، یکهتاز مقابله با #فرهنگ و #متولیان_فرهنگی
بخش اول
در #صدمین_سالگرد_کودتای_رضاخان، حوزه علمیه باید حوادث و اتفاقات تاریخی بین حوزه و روحانیت با این رژیم و پادشاه سفاک را با دقت بررسی نماید. بررسی این موارد علاوه بر کمک به ارائه تصویری دقیق و روشن از حوزه یک صده گذشته، به روشن تر شدن مسیر تحولی در راستای انقلابی ماندن حوزه منجر خواهد شد.
فهرست برخی از این اتفاقات مهم تاریخی عبارتند از :
🔻قیام آیتالله #نورالله_اصفهانی و حمایت حوزویان و علما در سال 1306
🔻دستگیری #آیتالله_بروجردی و زندانی شدن ایشان در زمان رضاخان در اواخر سال 1306
🔻 ممنوعیت عزاداری در اواخر اسفند 1314 به صورت رسمی. البته شروع محدودسازی عزاداریها از سال 1310 بود و کم کم دسته جات و تعزیه و مراسمات عزاداری را محدود کردند.
از اهداف اصلی رژیم از ممنوع كردن مجالس عزاداری ماه محرم #ترس_از_قدرت_نفوذ_روحانیان بود؛ چرا كه دولت میدانست برنامه و سیاستهای ضددینیاش با مخالفت روحانیان مواجه خواهد شد. مجالس عزاداری ماه محرم میتوانست به پایگاهی بر ضد این سیاستها تبدیل شود.
🔻هتک حرمت حرم حضرت معصومه و کتک زدن مرحوم بافقی توسط خود رضا میرپنج
ماجرای کشف حجاب گرچه در سال 1314 به صورت رسمی و قانونی مطرح شد؛ اما همزمان با اجرای قانون تغییر لباس مردم ایران در دی ماه 1307، همسر و دختران شاه به شکل بدحجاب و با بی اعتنایی به مساله حجاب وارد حرم حضرت معصومه (س) شد.
ضرب و شتم روحانی آمر به معروف شیخ محمد تقی بافقی، نشان داد که رژیم حاضر است در رسیدن به اهداف ضد اسلامی خود، خود را رویاروی روحانیون قرار دهد.
🔻#کشف_حجاب در سال 1314.
🔻سرکوب، کشتار و خونریزی در مقابل #قیام_مسجد_گوهرشاد در تیرماه 1314
🔻شکنجه، تبعید و به شهادت رساندن علمایی همچون شهید مدرس و مرحوم آقازاده(فرزند مرحوم آخوند خراسانی)
🔻#قطع_ید روحانیت از صحنه های اجتماعی و سیاسی.
🔻از بین بردن و حیف و میل #موقوفات_حوزوی
طبق قانون وقف تصویب ۱۳۱۳ حق مالکیت دولت بر تمامی موقوفات بدون سرپرست و نظارت کامل بر تصویب بودجه آنها و اختیار تام برای تبدیل موقوفات به داراییهای شخصی به دولت واگذار شد.
طی این قانون، بسیاری از مدارس دینی در کنترل دولت درآمد. بویژه با گشایش دانشکده الهیات دانشگاه تهران در ۱۳۱۴، علاوه بر کنترل مستقیم دولت بر مدارس دینی، استادان و دانشجویان، قدرت شاه در برخورد با علما افزایش یافت و با حمله به مطمئنترین پایگاه اجتماعی روحانیون (موقوفات و نذورات) با آنان به مقابله پرداخت.
🔻 ایجاد #نهادهای_موازی با حوزه، به صورت #حوزه_درباری. به عنوان نمونه میتوان به دانشکده های معقول و منقول دانشگاه تهران در سال 1313 اشاره کرد.
🔻عدم شرکت علما و مراجع تقلید در مراسم تشییع او در سال 1329 که محمدرضا به حضور علما و مشروعیت و مقبولیت بخشیدن به پهلوی، بسیار راغب بود.
این ها برخی از جنایات او در مقابل حوزه و روحانیت و مبارزات علمای انقلابی با رژیم سفاک پهلوی در زمان رضاخان بود. برخی از این موارد را به اختصار در ادامه این نوشتار توضیح خواهیم داد.
@bahaneee
🔵رضاخان، یکهتاز مقابله با #فرهنگ و #متولیان_فرهنگی
بخش دوم
🔹 قیام حاج آقا نورالله اصفهانی: در 11 آذر ماه 1305 #اتحادیه_اصناف_اصفهان در قطعنامه ای به اعتراض به « #ورود_امتعه_بی مصرف » هشدار دادند و تصمیم گرفتند«من بعد حتی المقدور از امتعه اجانب احتراز کرده» و به #تولیدات_داخلی قناعت نمایند.
مرحوم حاجاقا #نورالله_اصفهانی در اعلامیه ای با عنوان «اسلام در خطر است» به #خروج_از_تحت_اسارت_اجانب، تأکید کرد:
« ... ایرانیان با اینکه علاوه بر غیرت وطنخواهی #غیرت_دینی و اسلامی دارند و مطابق فرمان و کتاب اسمانی خود که فرمود : ما جعل الله للکافرین علی المسلین سَبیلا ، که مذهبا نباید راضی بشوند کفار بر آنها و مملکت آنها راه #استیلایی داشته باشند ...»
ایشان در ادامه فعالیتشان و به منظور ترویج دیانت و شعائر اسلامی و کمک به مسلمین جمعیتی موسوم به « #اتحاد_اسلامی_اصفهان » به وجود آورد که مرامنامه و نظامنامه آن در تاریخ 12 فروردین 1306 منتشر شد.
با اجرای قانون «نظام اجباری» اعتراضات این عالم اصفهان شدت گرفت. اجرای قانون نظام اجباری، نان آوران خانواده ها را از آنان میگرفت و راهی سربازخانه ها میکرد. تا آن زمان تصور عموم مردم از نیروهای نظامی و بازماندگان ا قوای قزاق به هیچوجه مساعد نبود و پدرومادرها اصلا صلاح نمیدیدند فرزندانشان به نظام اجباری بفرستند که در جرایم و تعدیات آن، خود را #شریک سازند.
کم کم مردم از طریق روحانیون محلی متوجه خانه آن مرحوم شدند و کم کم محلات اطراف خانه ایشان در امام زاده احمد، شاهد #تجمع_مردم_ناراضی بود که روز به روز بر آن افزوده میشد. (اندیشه سیاسی و تاریخ نهضت بیدارگرانه حاجاقا نورالله اصفهانی/ص370)
وقتی ابلاغیه رئیس الوزرا - مخبر السلطنه- در دوم شهریور 1306 منتشر شد که بر طبق آن تلویحا روحانیون را مانع وحدت ملی خوانده و امر به معروف و نهی از منکر توسط آنان را فسادانگیز دانسته و آنان را در زمره #مفسدین_فی_الارض محسوب میداشت و #تهدید به تعقیب و تنبیه و مجازات میکرد، حاجاقا نورالله در مدت کوتاهی توانست تمامی شهر اصفهان را به تعطیلی بکشاند. (20شهریور)
موج این اعتراضات با #مهاجرت بسیاری از علما و طلاب آن دیار به# قم در تاریخ 21 شهریور 1306 تا 4 دی ماه، ادامه یافت.
@bahaneee
🔵 رضاخان، یکهتاز مقابله با #فرهنگ و #متولیان_فرهنگی
بخش سوم
🔹دستگیری و زندانی شدن مرحوم #آیتالله_بروجردی در زمان رضاخان:
بسیاری از افراد در بررسی سیره آیت الله بروجردی به اشتباه افتاده اند و ایشان را #غیرمبارز و حتی #مخالف_مبارزه سیاسی معرفی کنند. این #غلط و #تحریفی_آشکار است که با حقایق تاریخی مطابقتی ندارد.
🔸در سال 1306 در جریان بازگشت آن عالم وارسته از سفر به نجف، در کرمانشاه ایشان را دستگیر کردند.
مسافرت ایشان حدود یازده ماه به طول انجامید. در مدت اقامت در نجف، منزل ایشان مرکز تجمع آیات و بزرگان نجف بود. خصوصا سید ابوالحسن اصفهانی بسیاری از اوقات و نوعا شبها بعد از نماز به منزل ایشان میآمدند. در این جلسات درباره اوضاع ایران و وضعیت روحانیون و حوزه های علمی گفتگو میشده است.
🔸از قول آیت الله بروجردی عنوان شده که علمای نجف از اوضاع ایران و اقدام علیه رضا شاده از ایشان سوالاتی کرده بودند. (مجله حوزه ش41/ص115/مصاحبه با آیت الله شیخ علی صافی گلپایگانی)
در سندی مبنی بر گزارش جنرال قونسولگری ایران در بغداد به فرمانده قوای سرحدی قصر شیرین (یاور هدایت الله خان) در تاریخ 12 آذر 1306 در این باره آمده است:
« به طوری که محرمانه اطلاع حاصل کرده است «آقاشیخ احمد شاهرودی» و «حاجی آقا حسین بروجردی» که دو نفر از طلاب اهل علم هستند با بعضی نوشتجات که از طرف آیَتین آقای «میرزا حسین نائنیی» و «آقا سید ابوالحسن اصفهانی» بر ضد دولت و سیاست اعلیحضرت اقدس همایونی ارواحنا فداه به بعضی از علمای ایران نوشته شده است از طریق قصر شیرین قصد مسافرت به ایران دارند...»
♦️به هر حال ایشان را در مرز خسروی همراه با یکی از علمای شاهرود (حاج شیخ احمد شاهرودی) #دستگیر کرده و شبانه به صورت مخفی به تهران منتقل و در ارکان حرب #بازداشت کردند.
(علما و رژیم رضاشاه/حمید بصیرت منش / ص427)
@bahaneee
🔴بخشی از اقدامات علما و روحانیون #خراسان درمقابله با رژیم رضاخان:
🔸واکنش علیه بیانیه رئیس الوزراء:
به دنبال انتشار بیانیه مخبر السلطنه در اول شهریور 1306 مبنی بر #ممنوعیت_امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر و تهدید شدید روحانیون، علمای #مشهد ده روز بعد با تلگرافی به رئیس الوزراء علاوه بر دفاع از وظایف خویش، مجموعه جریانهای ضد اسلامی را مورد انتقاد قرار دادند.
این تلگراف را بیش از 20 تن از علمای مشهد، امضا کرده بودند.
🔸تلگراف علمای #قوچان به رئیس الوزرا
🔸مهاجرت علمای خراسان و اصفهان به #قم
با شروع اقدامات دولت برای عملی کردن تز #جدایی_دین_از_سیاست ، علمای مشهد و اصفهان برای #وحدت بیشتر به قم #مهاجرت کردند.
🔸قیام #مسجد_گوهرشاد
🔻اعتراض حجت الاسلام حسام الدین فال اسیری به کشف حجاب و برپایی جشن هایی با حضور مقامات کشوری.(فروردین 1314)
🔻تلگرام آیت الله قمی به شاه و اعلام انزجار نسبت به حضور رضاشاه در جشنی با حضور دختران بی حجاب.(فروردین 1314)
🔻مهاجرت آیت الله قمی به تهران برای گفتگو با رضاشاه: از قول فرزند ایشان نقل شده پدرش گفته بود: حاضرم بروم تهران و به رضا شاه التماس کنم کشف حجاب نکند و از اتحاد شکل اجباری مردم منصرف شود. در این راه یا به نتیجه میرسم و یا به زندان میافتم و یا کشته میشوم.
ظاهرا بعد از رسیدن به تهران حضور در باغ سراج الملک در شاه عبدالعظیم را بر رفتن به سعدآباد ترجیح دادند. پس از این ماموران محل زندگی او را محاصره کرده و بر او سخت گرفتند.
به دنبال این سفر، وعاظ مذهبی از جمله #شیخ_مهدی_واعظ ، #شیخ_عباسعلی_محقق ، #شیخ_علی_اکبر_مدقق و #شیخ_محمد_قوچانی به روشنگری و ارشاد مردم درباره حجاب پرداختند. به طور نمونه یکبار شیخ محمد قوچانی در سخنانش میگوید:
ای مردم ! خواب نباشید. ننشینید بگویید ببینیم چطور میشود. این موضوع دنباله سختی دارد و تازه اول کار است، باید #مبارزه کرد.
🔻تلگراف 8 تن از علما به رضا شاه:
روحانیون مشهد که شاهد حمله نظامیان به صحن مطهر و مسجد گوهرشاد و کشته و زخمی شدن مردم بودند، 8 نفر از علما تلگرافی که توسط شیخ مهدی واعظ خراسانی تهیه شده بود را امضا کردند.
(علما و رژیم رضاشاه/حمید بصیرت منش )
@bahaneee
May 11
پنبه ز گوش دور کن بانگ نجات میرسد
آب سیاه درمرو کآب حیات میرسد
نوبت عشق مشتری بر سر چرخ میزند
بهر روان عاشقان صد صلوات میرسد
جمله چو شهد و شیر شو وز خود خود فقیر شو
زانک ز شه فقیر را عشر و زکات میرسد
رحمت اوست کآب و گل طالب دل همیشود
جذبه اوست کز بشر صوم و صلات میرسد
در ظلمات ابتلا صبر کن و مکن ابا
کآب حیات خضر را در ظلمات میرسد
@bahaneee
هدایت شده از روزنه
سکولاريسم پنهان (بررسي انديشههاي دکتر داود فيرحي.pdf
3.88M
فایل کامل کتاب
سکولاريسم پنهان: بررسی انتقادی انديشههای دکتر #داود_فيرحی
🔴 مجموعهای از مناظرهها و گفتوگوهای انتقادی، يادداشت، مصاحبه، سخنرانی و مقالات متعدد که توسط گروه تاريخ انديشه معاصر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی(ره) به صورت غيررسمی منتشر شده است.
🔳با آثاری از اساتید ارجمند آقایان:
🔸سيدمحمدمهدی ميرباقری
🔸حميد پارسانيا
🔸 عبدالحسين خسروپناه
🔸داود مهدوی زادگان
🔸محمدجواد نورزوی
🔸مهدی اميدی
🔸ذبيحالله نعيميان
🔸 محمدعلی ليالی
🔸 ابوذر مظاهری
🔸علی احمدی خواه
🔸موسی نجفی
🔸عليرضا جوادزاده
▫️روزنه؛ دریچهای به تاريخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از سیاستودیانت | مهدی ابوطالبی
حکيم جريانساز.pdf
1.78M
📚 کتاب الکترونیک «حکیم جریان ساز»
🔻 با تلاش گروه «تاريخ انديشه معاصر» مؤسسه امام خميني (ره)
🗒 فهرست مباحث:
🔶بخش اول: نقش آيتالله مصباح در نهضت اسلامي تا تمدنسازي اسلامي
🔸آيتالله مصباح در دوره مبارزات انقلابي: اهتمام به اسلاميتِ نهضت و کادرسازي براي نظام اسلامي
✍🏻 عليرضا جوادزاده
🔸فيلسوف آزادي و آگاهي
✍🏻ابوذر مظاهري
🔸تصويرسازيِ علامه مصباح از خاستگاهِ عامليتي اختلالهاي حاکميّتي
✍🏻مهدي جمشيدي
🔸علامه مصباح، حکيم در ميدان
✍🏻صفدر الهيراد
🔸نقش مصباح و سليماني در پروژه تمدنسازي
✍🏻حسن رحيم پور ازغدي
🔸شخصيت تمدني آيت الله مصباح
✍🏻موسي نجفي
🔷بخش دوم: نظريهپردازي آيتالله مصباح براي حرکت از نهضت اسلامي تا تمدن نوين اسلامي
🔹عوامل تغييرات اجتماعي در انديشه آيتالله مصباح
✍🏻رضا رمضاننرگسي
🔹تكامل اجتماعي و تاريخي در انديشه آيتالله مصباح
✍🏻عبدالرسول يعقوبي
🔹دولت اسلامي در انديشه آيتالله مصباح يزدي
✍🏻مهدي ابوطالبي
🔹هرم نيازهاي تمدني در تمدنسازي نوين اسلامي از ديدگاه علامه مصباح يزدي
✍🏻ابوذر مظاهري
🔹نقش اسلاميسازي علوم انساني در شکلگيری تمدن اسلامی از دیدگاه علامه مصباح
✍🏻 احمد حسین شریفی
سیاست و دیانت|حجتالاسلام ابوطالبی
@aboutalebi57
900fa180fe-5e7405a57a1ed8c6008b5643.mp3
4.83M
در این ساعات آخر سال ۹۹ این فایل مناجات با امام زمان رو گوش بدید.
@bahaneee
رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ
إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌸 نشان سال ۱۴۰۰🌸
🔺سال ۱۴۰۰، سال "تولید؛ پشتیبانیها، مانعزداییها"
☑ @Khamenei_ir
هدایت شده از بهانه
🔴 حمایت از تولید داخل؛ واکسنی سابقهدار و مجرّب بر ویروس اقتصادی!
(مجموعهای از حمایتهای علمای زمان قاجار از تولید ملی / #شماره1)
🔹این روزها حال اقتصادمان خوب نیست.
دلار 22 هزار تومانی و سکه 10 میلیونی جایی برای تعلل در رسیدگی به وضع موجود اقتصاد، باقی نمیگذارد.
سالهاست رهبر معظم انقلاب راه حل مشکلات اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و چشم پوشیدن و پرهیز از دست دراز کردن مقابل بیگانگان فرموده اند.
🔸توصیه علما به حمایت از #تولید_ملی (که مهمترین راهبرد برای پیشرفت اقتصاد کشور است) صرفا مربوط به دوران #جمهوری_اسلامی نیست و در تاریخ #قاجار هم مسبوق به سابقه است.
حمایت علمای اعلام از شرکت تازه تأسیس «#نساجی_اسلامیه» نمونهای بارز در این زمینه است و تعداد زیادی از علما در نامه به مظفرالدین شاه و وزرایش و همچنین اعلامیههایی خطاب به مردم جامعه، توصیه به حمایت از شرکت نساجی اسلامیه و #منع_استفاده از محصولات بیگانگان کردند.
🔸مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی ( #آخوند_خراسانی ) در نامه ای به مظفر الدین شاه در سال 1317 قمری، ضمن توصیه به شاه و وزیران در باب سامان بخشی و استفاده از محصولات #شرکت_اسلامیه و در همان نامه خطاب به مردم مینویسند:
🔹بر عموم رعایا و قاطبه مسلمین ، لازم و به مقتضای «الناس علی دین ملوکهم» تأسی و متابعت نمایند و #خلع_لباس_ذلت را از خود به #لُبس_لباس_عزّت البسه اسلامیه، صاحب شرع را #خشنود دارند.
کهن جامه خویش پیراستن
به از جامه عاریت خواستن
(مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) /
ص 102-74)
@bahaneee
هدایت شده از بهانه
🔴 حمایت از تولید داخل؛ واکسنی سابقهدار و مجرّب بر ویروس اقتصادی!
(مجموعهای از حمایتهای علمای زمان قاجار از تولید ملی / #شماره2)
🔸مرحوم سید یزدی(صاحب عروه) :
بسی شایسته و مناسب و به موقع و محل است که عموم مومنین و کافّه متدینین از هر صنف و هر نوع، هر یک به قدر مقدور و بودجه میسور در #تشیید (استحکام، استواری) اساس و #ترویج این امر مهم، اهتمام تمام و بذل جهد و صرفِ همّت نمایند و مهما امکن از البسه و #اقمشه_خارجه متحرّز باشند؛ بلکه سزاوار این است که در سایر جهات حرکات و سکنات و کیفیات لباس و طعام و شراب و گفتار و کردار، از وضع و طرز کفار، خود را بر #حذر و برکنار دارند.
🔹قال الصادق (علیه السلام) : اوحی الله تعالی الی نبیّ من انبیائه قل للمؤمنین : لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا مطاعم اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کَما هم اعدائی. ان الله لایُغیِّرُ ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم.
(ترجمه: خداوند متعال به یکی از انبیاء وحی نمود که به مؤمنین بگو : لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای دشمنان من را نخورید و راه دشمنان من را نروید که [در این صورت] دشمن من میشوید همانطور که آنان دشمن مناند. خداوند وضعیت قومی را تغییر نمیدهد تا اینکه آنها خودشان را تغییر دهند.»
@bahaneee
هدایت شده از بهانه
🔴 حمایت از تولید داخل؛ واکسنی سابقهدار و مجرّب بر ویروس اقتصادی!
(مجموعهای از حمایتهای علمای زمان قاجار از تولید ملی / #شماره3)
🔸شیخ عبدالله مازندرانی :
اولا تورّع از شبهات از مستحسنات عقلیه و شرعیه است. ثانیا ترویج و همراهی و همدستی و یک جهتی نمودن در #رواج_این_شرکت_اسلامیه، هر دو مقصد (را) حاصل است. خداوند عالم تایید و مدد و یاری نماید کسانی که به قدرت مالی و لسانی ترویج این شرکت اسلامیه، ادامَها ربّ البریّة مینمایند.(همان)
@bahaneee
هدایت شده از بهانه
🔴 حمایت از تولید داخل؛ واکسنی سابقهدار و مجرّب بر ویروس اقتصادی!
(مجموعهای از حمایتهای علمای زمان قاجار از تولید ملی / #شماره4)
🔹مرحوم محمد غروی شربیانی :
امری که #مصالح_دینیه_و_دنیویه و رفاهت (آسودگی) حال عموم مسلمین و آبادی ممالک محروسه ایران و زیادتی آبروی ملت اسلامیه و ترقی دولت قاهره علیّه در آن باشد، بهتر ازین #شرکت_نافعه_اسلامیه به نظر نمیآید. معلوم است تکلیف متمکّنین در ترویج این مقصد و تشویق اهل این مطلب و امداد آنها به مال و جان، زیاده از دیگران است.(همان)
@bahaneee
هدایت شده از بهانه
🔴 حمایت از تولید داخل؛ واکسنی سابقهدار و مجرّب بر ویروس اقتصادی!
(مجموعهای از حمایتهای علمای زمان قاجار از تولید ملی / #شماره5 )
🔹میرزا حسین نوری (محدث نوری) :
به چه لسان شکر کنیم حضرت ایزد منان را که در عصر خود دیدیم جمعی را که حسب سلامتی فطرت و پاکی طینت و غیرت اسلامه و تعصب مذهبیه درصدد رواج آیین دین و رونق کیش مسلمین برآمده و در تهیه و تدارک اسباب زندگی، از قذارات (ناپاکی ها) شبهات از جهات عدیده همت گماشته، تا مسلمانان به اعانت حضرت احدیت از مفاسد ظاهریه و باطنیه آن آسوده شوند، علاوه بر مصالح دنیویه که بر ذی شعوری مخفی نیست.
🔸هندوی بت پرست از نظر کردن مسلمانان بر غذای او – چه رسد به مباشرت آن غذا به دست را (آن غذا را)- نجس و حرام دانسته ، به درد جوع، راضی و آن را تلف میکند.
با #غیرت_اسلامیه کجا رواست که بافته چنین کسی در تن، به حضور الهی ایستاده ؟ امیدواریم خداوند جلّت آلائه، قلوب متمکنین از اعانت و نشر و ترویج این امر مهم دین و دینوی را مایل و راغب نموده که تمام مقدور خود را در انجام و اتمام آن مبذول دارند و ولیّ عصر (صلوات الله علیه) را از خود خرسند و مسرور نمایند و خویش را در زمره خدمه و کارکنان حضرت مقدسش درآورند. (همان ص77)
@bahaneee
هدایت شده از بهانه
🔴 حمایت از تولید داخل؛ واکسنی سابقهدار و مجرّب بر ویروس اقتصادی!
(مجموعهای از حمایتهای علمای زمان قاجار از تولید ملی / #شماره6 )
🔹محدث نوری (ره):
نوع مسلمانان سال ها است اثر #اجابت در دعای خود نمیبینند و در مقام پیدا کردن سبب آن برنیامدند و بر فرض، عیب آن را در دعا یا ناقل آن پندارند و از این دعا به آن دعا و از آن ناقل به دیگری منتقل شوند و ندانستند که اول شروط اجابت، پاکیزگی #مطعوم و #ملبوس است و هر چه در آنها مداقّه کنند، اثرش را در آنجا مشاهده نمیاند. (همان، ص80-79)
@bahaneee