🔴نقدی بر سخنان شیخ مهدی مهریزی در لایو رمضانی #دین_آنلاین
بخش اول
🔹سخن از #اهداف_انبیاء یکی از مهمترین بحثهای قابل طرحی است که برای شناخت دین و مشخص شدنِ تکلیف عملی، ثمرات زیادی بر آن مترتب است. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی عید مبعث امسال (حدود دو ماه قبل) در سخنرانی تلویزیونی به تفصیل این بحث را مطرح کرده و یکی از مهمترین اهداف پیامبران را اینگونه بیان میکنند:
« پس با آمدن پیغمبر یک #نظام_سیاسی به وجود میآید، یعنی هدف این است که یک نظام سیاسی به وجود بیاید -حالا اینکه کدام پیغمبر توفیق پیدا کرد این کار را بکند و کدام توفیق پیدا نکرد بحث دیگری است، لکن هدف این است که یک #نظام_سیاسی به وجود بیاید- که بتواند این اهداف را با تشکیل برنامهها و مناسبات اجتماعی و مناسبات گوناگون بشری تحقّق ببخشد. »
🔸چندی قبل در یکی از لایوهای رمضانی #دین_آنلاین، آقای شیخ #مهدی_مهریزی در بحثی با عنوان «نبوت و حکومت» به انکار مسئله حکومت و لزوم برپایی حکومت الهی پرداخت.
وی برپایی حکومت برخی از پیامبران که در قرآن از آنان نام برده شده را «زائیده بستر و شرایط اجتماعی» و «خلق و خوی فردی» آن پیامبران دانسته و تفاوتهای شخصیتی پیامبران با یکدیگر و بیان و #عمل_ذوقی آنها را سرمنشأ این اختلاف نمایاند:
«میتوان گفت حکومت پیامبران، مولود رسالت و نبوت آنان نیست بلکه زائیده بستر و شرایط اجتماعی و خلق و خوی فردی آنهاست.»
🔸در بخشی دیگر از این سخنان مطلوبیتها و بایسته هایی برای بعضی حکومتهایی که در قرآن ذکر شده بیان میکند، ملاکِ مطلوبیت را «صِرف انسانی و اخلاقی بودن» قرار میدهد نه جنسیت و َ#خاستگاه_حاکم را.
🔸او این بحث را نه بعنوان صِرف مطالعات تاریخی و قرآنی بر سیره پیامبران، بلکه به عنوان مشخص شدن #تکلیف_عملی در مسئله برپایی حکومت اسلامی، مطرح کرده است و میگوید:
« در #مطالعات_دروندینی_اسلامی، مهمترین منبع قرآن کریم است. این کتاب آسمانی گرچه به صورت واضح در باب بسیاری از مسائل اظهارنظر شفاف نکرده، اما ایدههایی بینهایت در آن موجود است که برای بسیاری از مسئلهها میتوان از آن بهره جست و رویکرد استخراج کرد.
به نظر میرسد مسئله دین و حکومت نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از راههایی که میتواند در این عرصه به کمک گرفته شود، تحلیل و بررسی رابطه #نبوت_و_حکومت در قرآن است. بررسی اینکه در این کتاب آسمانی رابطه نبوت و حکومت چگونه ترسیم شده است؟ »
🔹امام خمینی(ره) وظیفهی برپایی حکومت توسط انبیاء را اینگونه بیان میکنند:
«وظیفه انبیا(ع) برقرار کردن یک #نظام_عادلانه_اجتماعی از طریق اجرای قوانین و احکام است که البته با بیان احکام و نشر تعالیم و عقاید الهی ملازمه دارد»(امام خمینی(ره)، ولایت فقیه، (حکومت اسلامی)، ص 70).
🔹شهید صدر نیز در باره حکومت انبیا میگوید:
«انبیای الهی هر یک به نحوی در مأموریت عظیم خود برای بنای یک دولت شایسته کوشش نمودند، گروهی از آن ها مانند داوود و سلیمان نبی(ع) خود عهده دار حکومت شدند. و موسی(ع) سرتاسر حیات خود را در بر پا کردن این امر گذراند. پیامبر اسلام، کوشش های انبیای گذشته را به بهترین صورت در قالب پاک ترین دولت تاریخ در آورد، دولت اسلام نقطه ی عطفی در تاریخ بشریت است که در آن تمام ویژگی های یک حکومت شایسته به صورت کامل نمایان است». (لمحة فقهیة تمهیدیة عن مشروع دستور الجمهوریة الإسلامیة في ایران)
🔹آیت الله جوادی آملی نیز در این باره میفرماید : «رفع اختلاف و اصلاح جامعه با تعلیم و ارشاد و #موعظه_صِرف محقق نمیشود، بلکه انبیا تنها در پرتو ایجاد #حکومت میتوانند به این هدف عالی برسند» https://b2n.ir/a85887
در یادداشت بعد، به نقدِ سخنان شیخ #مهدی_مهریزی در انکار لزوم برپایی #حکومت_الهی توسط انبیاء و رسالت آنان در این باره میپردازیم.
@bahaneee
🔴نقدی بر سخنان شیخ مهدی مهریزی در لایو رمضانی #دین_آنلاین
بخش دوم
در پاسخ به سخنان آقای مهریزی نکات زیر قابل طرح است:
🔸 اصل ورود و خروج بحث ایشان از نظر فنی با متد #اجتهادی و فقهی شیعه ناسازگار است. در کجای فقه از چنین روشی برای فهم تکلیف عملی جامعه اسلامی استفاده میکنند؟ تا کنون صاحب نظران بسیاری در باب حکومت اسلامی بحث کرده اند، اما شیوه ناصحیح و غیرعلمی بحث جناب آقای مهریزی به وضوح محل اشکال است.
🔸بر فرض صحت و اعتبار کنار هم قرار دادن آیات مربوط به انبیاء در کنار یکدیگر و نتیجه گیری از آنان بدون توجه به دیگران منابعِ استنباطی، بایسته است به اشکالات متعددی پاسخ دهند:
🔹گستره قوانین اسلام:
مروری کوتاه بر قوانین اسلامی در آیات قرآن نشان میدهد که دین اسلام با #جامعیت و #همهسونگری تمام ابعاد زندگی انسان اعم از فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی و مادی و معنوی را در برگرفته است. بخش مهمی از آیات قرآن کریم به احکام و دستوراتی در مورد #مسائل_حکومتی و #سیاسی و موضوعات مربوط به #اداره_صحیح_جامعه_اسلامی اختصاص یافته است.
آیات مربوط به:
🔻لزوم اطاعت از اولی الامر (نساء 10، 65 و 59)
🔻 دستور به نپذیرفتن ولایت و سرپرستی بیگانگان، کافران، ظالمان، فاسقان و جاهلان :
آل عمران : 28 و 118
نساء: 16 و 144
مائده : 51 و 57
هود : 113
🔻آیات اثبات کننده ولایت پیامبر (ص) بر امت و ولایت مومنان بر یکدیگر (احزاب: 6 / توبه : 71)
🔻آیاتی بر لزوم مشورت با مومنان و مشارکت دادن آنان در امور سیاسی و اجتماعی تاکید میکنند ( آل عمران : 115- 151 / شوری : 38)
🔻آیات دال بر وجوب نجات مظلومان و مستضعفان ( نساء : 75)
🔻آیات مربوط به جهاد و دفاع
🔻آیاتی که یکی از اهداف دین و بعثت پیامبران را برپایی عدالت اجتماعی و اجرای قوانین الهی میدانند. (نساء : 58 و 135 / حدید : 29 / مائده : 8 / نحل : 90)
🔻آیات دال بر حکمرانی بر اساس دستورات الهی ( مائده : 44 ، 45، 47، 50)
🔻آیات بیان کننده خصوصیات جامعه اسلامی ( اعراف: 157 / فتح : 29)
🔻آیات تاکید کننده بر لزوم تهیه نیرو و تجهیزات لازم برای حکومت اسلامی و پاسداشت آن (انفال: 60)
🔻آیات نویددهنده بر پیروزی دین خدا بر همه ادیان و قرارگرفتن حکومت در دست صالحان ( قصص : 5/ فتح : 28/ توبه : 13 و 33)
🔸 وجود مجموعه اصول و قوانین مبتنی بر سیاست در آیات و #ممکن_نبودن_اعمال_این_قوانین_بدون_تأسیس_حکومت_اسلامی مسئله ای است که خواسته یا ناخواسته جناب آقای مهریزی از آن غافل بوده اند.
🔸سیره سیاسی پیشوایان معصوم
رویدادهای اتفاق افتاده بعد از ورود رسول خدا به مدینه، به وضوح نشان میدهد که آن حضرت حکومت تشکیل داده و همچون یک حاکم و شخصیت سیاسی، تشکیلات دولتی را پی ریزی کردند.
در بحث اهداف سیاسی و اجتماعی بعثت انبیاء که آقای مهریزی آن را #صرفا_امر_فرهنگی و #مغایر_با_برپایی_حکومت دانسته است، در آیات قرآن به موضوعات متنوع #حکومتی همچون موارد زیر اشاره و مطرح شده است:
« لقد بعثنا فی کلّ أمّة رسولا أن اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت...» (نحل : 36) در حقیقت در میان هر امتی فرستاده ای برانگیختیم تا خدا بپرستید و از طاغوت بپرهیزید.
🔹علاوه بر #نفی_طاغوت در این آیه، آیات دیگری هم بر حاکمیت مطلق الهی (یوسف:40 و 67/ مائده : 44و45و 47)، #حرمت_پذیرش_ولایت_بیگانگان و ستمگران (آل عمران : 28 و 118 / نساء : 16 و 144 / مائده : 51 و 57 / هود : 113) ، مشورت #حاکم_اسلامی با مردم (آل عمران : 159 / شوری : 38)، آیات تبیین کننده خصوصیات جامعه اسلامی (اعراف : 157 / فتح : 29)، ویژگیهای یک رهبر اسلامی (یونس: 35) و همچنین آیات تاکید کننده بر کسب آمادگی دفاعی جامعه اسلامی (انفال: 60) دلالت میکنند.
🔸جناب مهریزی در قسمتی از سخنانش گفته: «قرآن کریم اهداف پیامبران را به گونهای بیان کرده که با عهدهداری اجرای عدالت که هدف اصلی حکومتهاست #همخوانی_ندارد بلکه با #کار_فرهنگی و تربیتی که عهده دار زمینهسازی و بسترسازی است ، سازگار می باشد.»
با توجه به نکات و بیان آیات فوقالذکر، جای سوال است که :
آیا این آیات صرفا بر رویکرد و اقدامات فرهنگی توسط پیامبر اشاره میکند؟!
@bahaneee
May 11
هدایت شده از ریحانه
🔺️یا للمسلمین
"من فریاد آن زن فلسطینی را که در مقابل دوربین خبرنگار با صدای گرفته خود فریاد میزد: «یا للمسلمین ...»، از یاد نمیبرم."
بیانات رهبر انقلاب اسلامی در مراسم گشایش کنفرانس بینالمللی حمایت از انتفاضه فلسطین
➡️ ۱۳۸۰/۰۲/۰۴
❣ @khamenei_Reyhaneh
May 11
انگلیس اصل توطئه را طراحی کرد
سرمایه داران صهیونیست آن را اجرا کرده
و
تاسیس این دولت نامشروع را برای اولین بار، شوروی به رسمیت شناخت.
قضایای انتخابات در آمریکا و آزمون به شدت رسوای مدیران پرمدعای آن، و مواجهه ناموفق و حواشی شرم آور در مقابله با کرونا در یک سال اخیر از دولتهای اروپایی و آمریکایی ؛ شاهد روند رو به افول آنان است.
این هم افزایی مسلمانان، کابوس صهیونیستهاست.
* طرح ناکام معامله قرن
* عادی سازی ارتباط با این دولت
قاطعانه میگویم:
این تلاشها به جایی نخواهد رسید.
شهدای مقاوت بعد از عمری با برکت، با شهادتشان هم تاثیرات مهمی بر مقاومت به همراه داشتند.
جوان فلسطینی یک روز به پرتاب سنگ از خود دفاع میکرد و امروز با پرتاب موشک نقطه زن به صهیونیستها پاسخ میدهد.
محور این وحدت باید #جهاد_داخلی و #عدم_اعتماد_به_دشمن باشد.
دشمن اصلی (انگلیس، آمریکا، صهیونیستها) را نباید مورد اعتماد قرار داد
امروز موازنه قدرت تغییر کرده است.
ارتش صهیونیست بعد از جنگ 33 روزه ، و 8 روزه در غزه بسیار ضعیف شده .
در وضعیت امنیتی به طور پی در پی در حال ضربه خوردن هستند
ارتباط با چند کشور ضعیف و حقیر نه برای آن کشورها عایدی دارد، نه برای صهیونیستها
درقبال این حرکت البته افراد دیگر وظایفی دارند:
علما باید «عادی سازی رابطه با صهیونیستها » را حرام شرعی اعلام کنند.