May 11
May 11
قدمِ بعدیِ جورچین!
سخنان منتسب به آیتالله یزدی چند محورِ کلی دارد که میتوان گفت مهمترین و اساسیترینِ آنها، بحث #مرجع_سازی و #هوای_مرجع_شدن است.
خودتان را جای کسانی بگذارید که این سخنان (آنهم از طرفِ رئیس جامعه مدرسین) به ضرر آنها تمام میشود...
معلوم است که سعی در «انحراف اذهان» از آن بخش میکنند.
و چه دستاویزی بهتر از جنجال درباره رئیس سابق قوه قضائیه؟
🔹 هم میتوان شخصِ آقای #لاریجانی را به میدان آورد که در این زمین به نفعشان بازی کند.
🔹🔹 هم میتوان با این ضریبدهیِ خبری اذهان را از بحث اساس منحرف کرد.
♦️♦️♦️ و هم اینکه قدمِ بعدی در این جورچین، کوبیدنِ رهبری بهخاطر انتسابِ اوست...
@bahanealiahmadimehr
این سخنان آقای غرویان هست...
#بخوانید
«مرجعیت یک مقام دینی، مذهبی، اخلاقی و علمی است و اگر کسی روال تکاملی تحصیل علم و تقوا را در حوزه های علمیه طی کند، مانند گلی که به طور طبیعی شکوفا می شود، مقام مرجعیت نیز برای او شکوفا می شود.
وی با تأکید بر اینکه نمی شود جلوی مرجعیت کسی را گرفت، گفت: مرجعیت مقامی است که رابطه مستقیم با توده مردم دارد. مردم وقتی قلبا به علم و تقوای شخصی رجوع کنند آن شخص مرجع می شود. مرجع به معنای محل رجوع است. مردم در امور دینی به علمای مورد اعتماد خود رجوع می کنند. کسی هم نمی تواند جلوی این موضوع را بگیرد. چون یک امر قلبی و باطنی است.
این مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: کسی نمی تواند به زور سرنیزه و سلاح جلوی دوست داشتن کسی را بگیرد.
وی با تأکید بر اینکه به ضرب و زور مرجعیت درست نمی شود و یا جلوی آن گرفته نمی شود، اظهار داشت: به نظر من آقای یزدی تعابیر تندی به کار بردند و در طول تاریخ علماء سلف هم سابقه نداشته است. مرجعیت یک مقام طبیعی است که از رابطه مردمی یک عالم حاصل می شود و شکل طبیعی آن همین است و باید به همین شکل باشد. به نظر من نباید مرجعیت را یک مقام حکومتی کنیم. به این شکل که بخواهیم با تعابیر تندی مثل پایین آوردن تابلو در مورد آن صحبت کنیم. اینها از نظر اخلاقی، معنوی و دینی تعابیر جالبی نیست.»
یه چیزایی به ذهنم میرسه که عرض میکنم:
👇 👇 👇
@bahanealiahmadimehr
در جنگ صفین که خوارج از سپاه امیرالمومنین علیهالسلام جدا شدند و فریاد «لا حکم الّا للّه» سر دادند، حضرت فرمود : کلمة حقّّ یرادُ بها الباطل»
نکته ای که به ذهنم میرسه اینه که آقای غرویان به واقع حرفِ درست و دقیقی گفتن
مرجعیت به معنای محل رجوع است... مردم در امور دینیشان به مراجع رجوع میکنند
نکته بعدی هم درباره مردمی بودنِ این نهاد، نکته مهمیست ... نهادِ مرجعیت یک نهاد حکومتی نیست.
حال آنکه به تاریخ که مراجعه میکنیم، کسی از مراجعِ بزرگ را نمیبینم که
برای #مرجع_شدن مراسمی برپا کند
شامی بدهد...
خودش کلیپی درست کند و بگوید : « مرجعیت در شیعه، مرجعیت آزاد است، اینکه دستوری کسی بیایید و بقیه ساکت بشوند نیست.»
و...
حال آنکه در سیره بزرگان، چیزِ دیگری مشاهده میکردیم که #نیازی_به_نظارت_نداشت...
آنان از مرجعیت #فرار میکردند و اطرافیانشان را از دامن زدن به این ماجرا بازمیداشتند.
مثلا:
بعد از وفات مرحوم آقای حکیم در سال 49 ( که ایشان از فراگیرترین مراجعِ زمانشان بودند)، امام که از سال 35 مرجع بودند باز هم برای مطرح شدن به عنوان مرجعِ طراز اول، اقدامی نکردند و طی نامه ای به حاج احمد آقا فرمود :
لازم است تذکر دهم که ممکن است در این اوقات در آنجا مسائلی مربوط به مرجع طرح شود یا خدای نخواسته کشمکش بین جوانها شروع شود، شما و تمام دوستانِ اینجانب باید از این مسائل برکنار باشید و یک کلمه دخالت نکنید، چنانچه در اینجا(نجف) نیز همین امر را سفارش داده ام، البته اثبات و نفی ای نباید داشته باشید.
@bahanealiahmadimehr
May 11
عکسهایی که امروز از جلسه دستاوردهای دولت منتشر شد دردناک و افشاکننده دوباره باطنِ ضدّفرهنگی دولت است...
اما بگردیم ببینیم با این کار در حالِ پوشاندنِ کدام ناکارآمدی -بخوانید افتضاحکاری- خود هستند؟!
@bahanealiahmadimehr
یه جوونمردی پیدا بشه یه بار برای همیشه این الفاظ و جملاتِ قصارِ #به_ظاهر_زیبا اما #استعماری رو جمعآوری و ارائه کنه...
چه خوب میشه
یکیش : توهم توطئه نداشته باش!
دیگه : حرفو نقد کن، به شخص کار نداشته باش! ( غافل از اینکه : نقد حرف، بدونِ توجه به خاستگاهِ آن فایده اش بسیار کم و محدود هست)
@bahanealiahmadimehr
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
جشن پیروزی بیروت منافاتی با محرم ندارد زیرا امتداد پیروزی خون بر شمشیر است
حاج اسماعیل دولابی فرمود:
"حر بن ریاحی"اولین کسی بود که آب را به روی امام بست و اولین کسی شد که خونش را برای او داد.
"عمر سعد" هم اولین کسی بود که به امام نامه نوشت و دعوتش کرد واولین کسی شد که تیر را به سمت او پرتاب کرد!
وقتی حال خوبی داری يادت نرود “عاقبت به خيریات” را بطلبی.
حاج حیدر