🔴تلنگر
✍کشاورزى ساعت گرانبهایش را در انبار علوفه گم کرد. هرچه جستجو کرد، آن را نيافت.
از چند کودک کمک خواست و گفت هرکس آنرا پيدا کند جايزه میگيرد. کودکان گشتند اما ساعت پيدا نشد. تا اینکه پسرکى به تنهايى درون انبار رفت و بعد از مدتى بهمراه ساعت از انبار خارج شد.
کشاورز متحير از او پرسيد چگونه موفق شدى؟ کودک گفت: من کار زيادى نکردم، فقط آرام روى زمين نشستم و در سکوت کامل گوش دادم تا صداى تيک تاک ساعت را شنيدم. به سمتش حرکت کردم و آنرا يافتم.
📌حل مشکلات، نیازمند یک ذهن آرام است...
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
@baharlifecenter
*اصول پنجگانه موفقیت و آرامش*
-- اصل اول؛
*من اجازه ورود افکار منفی را به ذهن خودم نمیدهم*
*من در هر حال و در بدترین شرایط زندگیام مثبت فکر میکنم.*
-- اصل دوم؛
*من اجازه اعتراض به تقدیر خداوند را ندارم.*
*او بهتر ازهمه بر جریان امور مسلط است،*
-- اصل سوم؛
*من اجازه تنبلی، تن پروری، بیکاری را ندارم.*
*من در برابر سختیهای جسمی و روحی مقاوم هستم چون من جسم نیستم بلکه روحی بزرگ هستم.*
-- اصل چهارم؛
*من اجازه ماندن در وادی جهل و ناآگاهی و نادانی را ندارم.*
*من باید بدانم ، من باید بخوانم.*
-- اصل پنجم؛
*من غیر از خداوند به هیچ کس نیاز ندارم.*
*او برای من کافی است.*
*ذکر او مایه آرامش روح من است.*
*او همنشین من است.*
*من به خداوند عشق میورزم.*
💚 استاد حسین الهی قمشهای❤
@baharlifecenter
بسم الله الرحمن الرحیم
برای شهید غیرت
در این دو روز برای شهید سبزواری ، حمیدرضای الداغی خیلی ها مطلب نوشتند اما دلم راضی نشد تا سهمی در ستایش این مرد بزرگ نداشته باشم. یادداشت کوتاهی نوشتم در لینک زیر ملاحظه فرمایید 👇
.https://www.farsnews.ir/news/14020213000075/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D8%AA
🔻مواجهه نیروی انتظامی با کشف حجاب -۱
🖊مهدی جمشیدی
بدونشک، حجاب را باید در درجه نخست، یک «مقوله فرهنگی» به شمار آورد که در فهرست «سبک زندگی اسلامی و ایرانی» قرار میگیرد و از نمادهای هویّتی زنِ مسلمان ایرانی است. این واقعیّت فرهنگی، دلالتهای دیگری نیز مییابد و مجموعهای از معانی را با خود حمل میکند اما به طریق اوّلی و اساسی، چنین منزلتی دارد. ازاینرو، علاج وقوع لغزش و انحراف در آن نیز در مرحله نخست، فرهنگی است؛ یعنی باید از «سازوکارهای فرهنگی» برای تولید و بازتولید این ارزش فرهنگی بهره گرفت و به آن در دل و جان مردم، عمق بخشید. ارزش حجاب، باید جامه «باور» به تن کند و به پارهای از «هویّت» فرد تبدیل بشود.
حال اگر پس از این مرحله، کسانی در جامعه اسلامی - که اکثریّت افراد آن متعهد به ارزشهای اسلامی هستند - «گردنکشی» و «قانونشکنی» کردند، روشن است که نباید به «توصیه» و «موعظه» بسنده کرد و باید «سازوکارهای قضائی» را در پیش گرفت. حجاب یک ارزش دینی است که به سبب «جنس اجتماعی» اش، باید «قانونی» نیز بشود و باید قانون از حجاب در عرصه عمومی دفاع کند. هر گونه سازش و مماشات در این زمینه، جامعه را آلود و آفتزده خواهد کرد و بهتدریج، ارزشهای فرهنگی دیگر را نیز دچار سستی و بیاعتباری خواهد نمود.
پس حجاب، یک «ارزش اسلامیِ اجتماعی» است و ضعف حجاب و کشف حجاب، «حرام اجتماعی» است. آنچه که «حرام» است ممکن است مورد نهی «اخلاقی» یا «قانونی» قرار بگیرد، اما آنچه که «اجتماعی» است، بهحتم باید منزلت «قانونی» بیابد و قانون از اجرای آن دفاع کند. پس مسأله کشف حجاب، فقط این نیست که «حرام» است، بلکه «حرام اجتماعی» است و اجتماعیبودنش به معنی ضرورت حضور «قانون» در کنار آن است.
بنابراین، کسانی که مدّعی هستند که تنها باید سازوکارهای فرهنگی را به کار گرفت و پای قانون و کارگزاران قانونی را به این عرصه باز نکرد، چه بخواهند و چه نخواهند، کشف حجاب را «حرام اجتماعی» نمیدانند و آن را به «حرام شخصی» فروکاهیدهاند. چنین برداشت تقلیلگرایانهای از کشف حجاب - که سویههای اجتماعی و عمومی آن را نادیده میگیرد - خطایی آشکار و پُرخسارت است.
روشن است که باید در مواجهه با ضعف حجاب و کشف حجاب، ترکیبی از سازوکارهای نرم و سخت را به کار گرفت و دچار تقلیلگرایی نشد، امّا مسأله این است که در طول دهههای گذشته، نهادها و نیروهای فرهنگی در این باره، دچار «کمکاری» و «کمعملی» بودهاند و تبدیلشدن حجاب به یک چالش، حاصل غفلتها و انفعالها و خاموشیهای آنهاست. همه نهادهای فرهنگی در طول دهههای گذشته، فرصتها و امکانهای فراوانی برای «روایتپردازی» درباره حجاب و نشاندن حجاب در «ساختار هویّتی» داشتهاند، اما از این زمینهها و بسترها، استفاده چندانی نکردهاند.
در واقع، حجاب از لحاظ منطق فرهنگی، در حال «رهاشدگی» و «بهخودوانهادگی» بوده است. از قلب سیاستگذاری فرهنگی که شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا نهادهای مجری از قبیل آموزش و پرورش، «بیعملیهای فراوان» داشتهاند و کارنامهشان قابلدفاع نیست. در چنین خلائی، بهتدریج مسأله دیرینه حجاب، برجستهتر و چالشیتر شد و توانست بحران تولید کند. از مدّتها پیش میشد حدس زد که زخم کهنه حجاب، مستعد تولید تنش و تکانه است و باید برای توجیه و توضیح حجاب و درونیسازی آن، چارهاندیشی کرد.
بخشی بزرگی از جامعه، حتّی مستقل از کنشگری نهادهای فرهنگی، به حجاب وفادار بودند و ماندند و هیچ نوسانی در هویّت آن راه نیافت، اما بخش کوچکی از جامعه، گرفتار کجروایتهایی شدند که در فضای تهی از اعمال حکمرانی فرهنگی، یکهتازی کرد و ذهنیّتشان را دگرگون کرد. این تغییر زیرپوستی، اندکاندک آشکار شد و نمود و تعیّن یافت و بحران آفرید. همه این اتّفاقها در پیش چشم نهادهای فرهنگی و کارگزاران و تصمیمسازان آنها قرار داشت، اما به اندیشهورزی و عمل آنها پیوند نخورد.
این مسیر افولی و چالشی طی شد تا به نقطه کنونی رسیدیم که مسأله «ضعف حجاب» به «کشف حجاب» تبدیل شده است، بلکه به عیان مشاهده میکنیم که حتّی کشف حجاب نیز در حال تبدیلشدن به «کشف بدن» است. در واقع، همه لغزشها و انحرافهای فرهنگی که در طول دهههای گذشته، بهتدریج رخ دادند و شکل ظاهریِ بخشهایی از جامعه را دگرگون کردند، در ماههای اخیر با «شتاب خیرهکننده» ای در حال گسترش و عادیسازی هستند.
🖇منتشرشده در مهر:
http://mehrnews.com/x324px
🔻مواجهه نیروی انتظامی با کشف حجاب -۲
🖊مهدی جمشیدی
در چنین شرایطی، هیچ عاقل آیندهاندیشی به سازوکار فرهنگی بسنده نمیکند، بلکه میکوشد متناسب با «اضطرارهای فرهنگیِ کنونی»، نهادهای امنیتی و قضائی و انتظامی را به عرصه فرابخواند تا مجال پیشروی از این حرام اجتماعی گرفته شود و «ثبات فرهنگی» ایجاد شود و «اقتدار ضربهخورده»، بازسازی شود، آنگاه در قالب برنامههای فرهنگیِ تفصیلی به علاج بپردازد. وضع کنونیِ صحنه فرهنگی، به گونهای نیست که صلاح باشد نیروی انتظامی را از آن راند و به حضور و کنشگری نیروهای فرهنگی اکتفا کرد؛ چراکه در این معرکه ترکیبی و چندگانه، انگیزههای غیرفرهنگیِ فراوانی بازیگردانی و بازیگری میکنند.
نهتنها ضروری است که نیروی انتظامی، مواجهه هوشمندانه خود را ادامه بدهد و از قانون، عقبنشینی نکند، بلکه باید حضور و حیاتش در این میدان، بسیار محسوستر و مؤثّرتر نیز باشد. ما در وضع خاصی قرار داریم که برای جبهه دشمن، حکم «زمان طلایی» دارد و او میتواند در این فرصت، ما را زمینگیر نماید. پس باید «سهم الزام» را در مواجهه افزود و مجال نداد که این زنجیره، تثبیت و کامل شود. کاری که امروز از حاکمیّت ساخته است، فردا به دشواری ممکن خواهد بود.
اگر از این مقطع عبور کنیم، روشن است که باید بر «سهم اقناع» بیفزاییم و از تمام سازوکارهای فرهنگی بهره بگیریم تا هرچه بیشتر، «الزام قانونی» را به «تعهد وجدانی» تبدیل نمائیم. ازاینرو، انقباضهای حقوقی و حسّاسیّتهای قانونی و بهکارگیری نیروی انتظامی، هیچ تعارضی با کارهای فرهنگی میانمدّت و بلندمدّت ندارد، بلکه میتواند از طریق ایجاد «ثبات فرهنگی» و «بازآفرینی اقتدار سیاسی»، زمینهساز آنها باشد.
در مقابل، برچیدن یا تعلیق الزام قانونی، به بدنه اجتماعی تجدّدی در ایران جسارت میبخشد تا هرچه بیشتر پیشروی کند و مسیرهای بازگشت را مسدود نماید. در عین حال، هرگز نباید تصوّر کرد که جامعه با چنین رویکردی مخالف است و مواجهه نیروی انتظامی را برنمیتابد. هر آنچه که در چهارچوب قانون و با روشهای اخلاقی انجام بگیرد، مورد توافق جامعه نیز هست و هیچ گسستگی و تعارضی ایجاد نخواهد کرد.
🖇منتشرشده در مهر:
mehrnews.com/x324px
هدایت شده از پایگاه خبری مرصاد 🇮🇷
27.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دجال ظهور کرده است ؟؟؟؟
سخنرانی بسیار عالی و شنیدنی از استاد حجت الاسلام عالی
➖➖➖➖
🌍 #انتشار_حداکثری_با_شما
🌐 به #پایگاه_خبری_مرصاد بپیوندید 👇
https://eitaa.com/joinchat/2273706174C41237230d4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اینجا تهران نیست که ورود پلیس به دانشگاه ممنوع باشد اینجا آمریکاست و پلیس در کلاس درس در حال دستگیری یک دانشجو ی دختر در دانشگاه است!
⭕️ اگر چنین اتفاقی در یک دانشگاه دورافتاده ایران میافتاد رسانهها چه میکردند!؟
🆔 @Shobhe_Shenasi
1) از زشت رویی پرسیدند: آنروز که جمال پخش میکردند کجا بودی ؟
گفت : در صف کمال!
2) اگر کسی به تو لبخند نمی زندعلت را در لبان بسته خود جستجو کن!
3) مشکلی که با پول حل شود ، مشکل نیست ، هزینه است
4) همیشه رفیق پا برهنه ها باش ، چون هیچ ریگی به کفششان نیست
5) با تمام فقر ، هرگز محبت را گدایی نکن و با تمام ثروت هرگز عشق را خریداری نکن
6) هر کس ساز خودش را می زند، اما مهم شما هستید که به هر سازی نرقصید
7) مردی که کوه را از میان برداشت کسی بود که اول شروع به برداشتن سنگ ریزه ها کرد
8) شجاعت یعنی : بترس ، بلرز ، ولی یک قدم به جلوبردار
9) وقتی كاملاًتنهـاوبى كس شدی بدان که خدا همه رو بیرون کرده ، تا خودت باشی و خودش
10) یادت باشه که در زندگی یه روزی به عقب نگاه میکنی و به آنچه كه برات گریه دار بود میخندی
11) آدمی را آدمیت لازم است ، عود را گر بو نباشد ، هیزم است.
12) کشتن گنجشکها ، کرکس ها را ادب نمی کند
13) فرق بین نبوغ و حماقت این است که نبوغ حدی دارد ولي حماقت نه
@baharlifecenter
یکی از یاران امام صادق علیه السلام میگوید نزد امام صادق بودیم، سخن از گروهی به میان آمد و من گفتم: قربانت گردم! ما از آنان بیزاری می جوییم؛ چون به چیزهایی که ما معتقدیم، اعتقاد ندارند.
امام صادق(ع) فرمود: «آنها ما را دوست دارند؛ ولی چون عقیده شما را ندارند، از ایشان بیزاری می جویید؟».
گفتم: آری.
فرمود: «ما هم چیزهایی داریم که شما ندارید. پس سزاوار است که از شما بیزاری بجوییم؟!».
گفتم: نه، قربانت گردم!
فرمود: «و خدا هم چیزهایی دارد که ما نداریم. پس به نظر تو، خداوند، ما را دور انداخته است؟!».
گفتم: نه، به خدا. فدایت شوم! چه کنیم؟
فرمود: «آنها را خودی بدانید و از ایشان بیزاری نجویید. برخی از مسلمانان، تنها یک بهره [از ایمان] دارند، برخی دو بهره، برخی سه بهره، برخی چهار بهره، برخی پنج بهره، برخی شش بهره، و برخی هفت بهره. بنا بر این، نباید کسی را که یک بهره دارد، به آنچه در خور دارنده دو بهره است، وا داشت، یا کسی را که دو بهره دارد، به آنچه در خورِ دارنده سه بهره است و....
🔴داستان جالبی که امام صادق برای یارانش تعریف کرد
درادامه امام صادق به یارانش فرمود: برخی از مسلمانان، تنها یک بهره [از ایمان] دارند، برخی دو بهره و..... برخی هفت بهره. بنا بر این، نباید کسی را که یک بهره دارد، به آنچه در خور دارنده دو بهره است، وا داشت،.... یا کسی را که شش بهره دارد، به آنچه در خورِ دارنده هفت بهره است، وا داشت.
برایت مثالی بزنم: مردی [مؤمن]، همسایه ای نصرانی داشت. او را به اسلام دعوت کرد و از محاسن آن برایش گفت، تا آن که مسلمان شد. سحرگاه، نزد او رفت و در زد. تازه مسلمان گفت: کیست؟ مرد مؤمن گفت: منم، فلانی. گفت: چه کار داری؟
گفت: وضو بگیر و لباس هایت را بپوش و با ما به نماز [جماعت] بیا. او وضو گرفت و لباس پوشید و با او رفت. آن دو، قدری نماز خواندند و سپس نماز صبح را به جا آوردند و ماندند، تا هوا روشن شد. آن که پیش تر نصرانی بود، برخاست تا به منزلش برود. مرد مسلمان گفت: کجا می روی؟ روز، کوتاه است و چیزی تا ظهر نمانده. او هم نشست، تا آن که نماز ظهر را هم خواند. مرد مسلمان گفت: تا نماز عصر هم چیزی نمانده است. و او را نگه داشت تا نماز عصر را هم خواند. سپس برخاست تا به منزلش برود. مرد مسلمان گفت: اکنون، آخرِ روز است و چیزی به پایان آن نمانده. و او را نگه داشت، تا نماز مغرب را هم خواند، و خواست به منزلش برود که آن مرد گفت: تنها یک نماز دیگر، باقی مانده است. مرد تازه مسلمان، ماند تا نماز عشا را نیز خواند و آن گاه، از هم جدا شدند.
سحرگاه روز بعد، باز به سراغ او رفت و درِ خانه اش را کوبید. مرد گفت: کیست؟ گفت: منم، فلانی. گفت: چه کار داری؟ گفت: وضو بگیر و لباس هایت را بپوش و با ما بیا نماز بخوان. مرد تازه مسلمان گفت: برو برای این دین، شخصی بیکارتر از من بیاب. منِ بیچاره، زن و بچّه دارم».
امام صادق(ع) فرمود: «بدین ترتیب، او را وارد همان چیزی (دینی) کرد که از آن، بیرونش آورده بود» یا فرمود: «او را از این [در] وارد کرد و از این یکی، بیرون راند».
منبع: الکافی: ج ۲ ص ۴۳ ح ۲، دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۸، ص ۲۶۲.
متن کامل حدیث
@baharlifecenter
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگزاران حج ۱۴۰۲/۰۲/۲۷
💠درباره فهم اهمّیّت حج
🏷خدا کعبه را مایهی قوام جامعه دانسته
👈لذاست که فقها میگویند که حج در مواردی واجب کفائی است
🏷حضور از اکناف جهان در حج و مشاهده منافع خود در آن
📍از جملهی منافع دنیوی:
♦️ارتقاء سطح مدنیّت دنیای اسلام
🔹اینکه همهی آحاد مردم از اطراف عالم برای یک روز معیّن و تاریخ معیّن در یک مکان معیّن جمع بشوند، این یک چیز تصادفی نیست، این یک امر حسابشده است، پیدا است اینها را برای کاری دعوت میکنند.
🔺آن هدف:
👌ارتقاء امّت اسلامی است
👌نزدیکی دلهای آحاد امّت اسلامی به یکدیگر است؛
👌اتّحاد امّت اسلامی است.
⁉️در مقابل چه چیزی؟
✖️کفر
✖️ظلم
✖️استکبار
✖️بتهای بشری و غیر بشری
📌همهی آن چیزهایی که اسلام آمد برای اینکه آنها را از بین ببرد.
❇️این منافع دنیوی است. البتّه منافع دنیایی را [اگر] بخواهیم بشمریم، باید دهها صفحه نوشت و گفت.
📍منافع اخروی:
⭕️منافع اخروی، آمیختهی با همین منافع دنیوی است
♦️تأثیر حج در دلها؛
♦️ایجاد اُنس با خدای متعال؛
♦️تقویت رابطهی با خدای متعال؛
♦️ایجاد اخلاص در عمل؛
♦️پاک کردن دل از هر آنچه با یاد خدا معارض و مخالف است؛
☝️اینها باید اتّفاق بیفتد.
✨اعمالی که در حج هست هر کدام یک بابی است، یک دریچهی روشنگر و منوّرکنندهای است به سوی عالم معنا و عالم غیب که دل شما از این دریچه استفاده میکند.
💠درباره نگاه جهانی و فراسرزمینی آحاد مسلمان در حج
🌐اگر شما ندانید در دنیا چه میگذرد، ضعیف میشوید؛
📚هَلَکوا، تعبیر امام صادق (علیه السّلام) است.
🔸وَ خَرُبَتِ البِلاد؛ همان کشور خودتان، منطقهی مورد نظر خودتان هم نابود میشود، خراب میشود.
🔸وَ سَقَطَتِ الجَلَبُ وَ الاَربَاح؛ درآمدهای ملّیتان هم کاهش پیدا میکند.
🔸وَ عَمِیَتِ الاَخبَار؛ از دنیا بیخبر میمانید.
↙️اینکه ما عرض میکنیم:
📌دشمن را بشناسید،
📌روشهای دشمن را بشناسید،
📌کارکرد دشمن را بشناسید،
📌مقدار پیشرفت دشمن را بشناسید،
📌ضعف دشمن را بشناسید،
📌قوّت دشمن را بشناسید،
👈این فقط خطاب به مسئولین نیست، به آحاد مردم [هم هست].
✅کشوری که جوانش، غیر جوانش، عالِمش، درسخوانش، کاسبش، همه، توجّه به مسائل جهانی دارند، این کشور، هرگز سرش کلاه نمیرود.
👌در حج شما میدان دارید، مجال دارید، برای اینکه از مسائل جهان از نزدیک آشنا بشوید، نه از طریق فلان روزنامهی دروغگو و دروغنویس یا فلان خبرگزاری کذّاب خبیث.
💠درباره رفع تمایزها در حج
✅اسلام [در حج] عملاً نشان میدهد که این تمایزهایی که در دنیا وجود دارد را قبول ندارد؛
❌تمایز نژادی
❌تمایز جغرافیایی
❌تمایز طبقاتی
🌟در حج؛ سیاه هست، سفید هست،
🌟از فلان نقطهی دنیا هست،
🌟از فلان تمدّن هست،
🌟از فلان تاریخ هست،
👌همه در کنارِ هم هستند بدون هیچ تمایزی؛
🔹با هم راه میروند،
🔸با هم طواف میکنند،
🔹با هم سعی میکنند،
🔸با هم وقوف میکنند.
💎 اینها از اسرار حج است؛ اینها را بایستی با معرفت انجام داد.
🏷درباره لزوم فرهنگسازی مسئولان حج در این زمینهها:
🕋کاری کنید که تا اسم حج میآید، تا اسم کعبهی معظّمه میآید، آن جوانِ امروزیِ ما این مفاهیم به ذهنش خطور کند:
✨مفهوم تمدّنسازی
✨مفهوم اتّحاد جهانی
✨مفهوم نگاه فرامرزی و بینالمللی
✨مفهوم رفع تمایز
❇️کاری کنید که حج را مردم با این نیّت به جا بیاورند.
☝️اگر ما توانستیم این فرهنگ را در ذهن مردم رسوخ بدهیم،
🛒دیگر نگرانِ این نخواهیم بود که حالا فلان برادر ما یا خواهر ما در حج مشغول بازارگردی است برای اینکه یک جنس بنجلی را بخرد به عنوان سوغاتی بیاورد.
☝️اینکه امام بزرگوار اصرار کردند، بنده هم به تبعِ ایشان تأکید کردم که حتماً در نمازهای مسجدالحرام شرکت کنید، این به خاطر همین است.
🤲هر چه میتوانید دعا کنید، هرچه میتوانید تضرّع کنید.
📌[خواندن] دستهجمعی دعای کمیل بسیار کار خوبی است.
🤲هر چه میتوانید در مسجدالحرام، در مدینهی منوّره آن عملی را که خدای متعال دوست میدارد که عبارت است از آن عمل مخلصانه و نگاه مخلصانه و تضرّع الی الله تعالیٰ، این را تکرار کنید، زیاد کنید، افزایش بدهید.
✔️این بخش مثبت قضیّه، [یعنی] بخش تقرّب الی الله؛
⭕️آن طرف هم بخش برائت از مشرکین، و این حرکت عظیمی که وجود دارد و ادامه دارد و باید ادامه پیدا کند.
❇️یکی از افتخارات جمهوری اسلامی این است که این ظرفیّتها را شناساند؛
🔄این ظرفیّتها را به مردم معرّفی کنیم، بعد هم سعی کنیم که عمل کنیم.
🍀خداوند انشاءالله شماها را موفّق بدارد، حجّتان را قبول کند؛ انشاءالله خداوند حجّ همهی حجّاج از سراسر عالم را مقبول کند و به آنها توفیق بدهد و عزّت و احترام برای آنها فراهم کند و روح مطهّر امام و شهدای عزیز را انشاءالله شاد کند.
💻 Farsi.Khamenei.ir