11.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 انسان باید خودش مربی خودش باشد
🔺 فلاح و رستگاری برای کسی است که خودش، خودش را تزکیه کند.
البته مربی کمک هست برا انسان که به او یادآوری میکند...
آیت_الله_مصباح_یزدی (ره)
✳️ @bahjat_alabd
آیت الله حق شناس
به شما عرض کرده ام : دنیا تعلقات است آقا جان! و گرنه کسی ممکن است پول هم داشته باشد، اما تعلق نداشته باشد، چو انفاق فی سبیل الله می کند، این معلوم می شود که دل بسته دنیا نیست. تعلقات را باید قطع کنی، مثلا تعلق و دلبستگی به مال، حالا مال را دوست دارم، برای اینکه می خواهم فی سبیل الله انفاق کنم؛ اما حالا گم شد، خوب به جهنم که گم شد، باز دو مرتبه پرودگار می دهد، چرا ناراحت و غصه دارمی شوی؟ این تعلق نباید باشد، همین ها را باید بزنی و قطع کنی داداش جان! فهمیدی؟ اگر ببینم در دل بنده ی من محبت دنیا و آخرت نباشد،« مَلَاتُهُ مِن حُبی» قلب او را از محبت خودم پر می کنم
خواهی وصال دوست « عمانی»؟ در آن بکوش
و از هر چه غیر اوست تو باید جدا شوی
کتاب مواعظ 2 ص 252، 253
✳️ @bahjat_alabd
5.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
«...غفلت ولو يك درصد هم باشد ضرر دارد اما تغافل كه من نشنيدم، انشاءالله به من نگفت، انشاءالله با من نبود، انشاءالله قصد بد نداشت، لازم است و با اينها بايد زندگی كنيم وگرنه انسان در تمام موارد بگويد چون او اينچنين گفته من بايد جبران كنم سنگی روی سنگ بند نميشود.»
✳️ @bahjat_alabd
استاد #فاطمی_نیا :
سالها دعاي شریف کمیل را میخوانند بدون اینکه یک سطر از آن درس گرفته باشند.
40 سال شخص دعای کمیل خوانده و این جمله را صدها بار تکرار کرده: «کم من قبیح تسترته».
یعنی خدایا! چه بسیار عیب و گناهان ما را پوشاندی.
اما همين که از مراسم کمیل به خانه برمیگردد هنوز اشکش خشک نشده شروع به کشف اسرار مردم و آبرو بردن میکند!!!
✳️ @bahjat_alabd
9.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نتایج دنیوی و اخروی خدمت به امام زمان علیه السلام
🎙 حجتالاسلام شیخ جعفر ناصری
#امام_زمان
✳️ @bahjat_alabd
حضرت آیت الله محفوظی :
یکی از کشیش های نصرانی به حضور امام علی ( ع ) آمده ، عرض کرد :
آیا آن زمان که به بندگی خدای خود می پردازی ، او را هم می بینی ؟
فرمود : وای بر تو ! خدایی را که نبینم ، بندگی نمی کنم .
پرسید : چگونه او را دیده ای ؟
فرمود : لاتُدرِكُه العُيُون بِمُشاهدةِ الأبصار ، و لكن رَأتهُ القُلوب بحقائق الإيمان ؛ چشم ها او را با مشاهدهٔ ظاهری در نمی یابند ، بلکه دل ها او را بر اثر حقایق ایمانی خود مشاهده می کنند .
شخص دعا کننده باید بداند که برای این مشاهدهٔ قلبی ، سه مرتبه است : علم الیقین ، عین الیقین و حقّ اليقين .
اگر در مکانی ((آتش)) باشد و شما دود آن را از راه دور ببینید ، پی می برید که در آن جا آتش است . این (( علم الیقین )) است .
اگر خود آتش را از نزدیک دیدید ، این (( عین الیقین )) است .
اما گاهی به اندازه ای به آتش نزدیک می گردید که حرارت آن ، در شما اثر می گذارد . این (( حق الیقین )) است .
آدمی ممکن است به خدای تعالی ایمان داشته باشد و بداند که همه جا ، حاضر و ناظر است ، ولی نه آن چنان که از ماسوی الله منقطع گشته باشد . این مرتبهٔ (( علم الیقین )) است .
اما اگر ایمان قوی تری پیدا کند و از ماسوی الله منقطع گشته ، آثار توحید در افعالش پدید آید و دعایش مستجاب گردد ، این مرتبهٔ (( عین الیقین )) است .
و اگر به مقامی برسد که آن را مقام شهود گویند و تصورّ آن ، برای همه کس ممکن نیست ، این (( حقّ الیقین )) است .
در این مقام است که دعا کننده خود را با ذات اقدس حقّ ، در تماس می بیند ، بلکه خودی ، مشاهده نمی کند و همه ، او را می بیند ، اگر از اجابت دعاهایش هم لذّت برد ، برای این است که خداوند پاسخ او را داده است و این هزار مرتبه شیرین تر از انجام خواسته هایش می باشد .
📚برگرفته از کتاب عرفان و عیادت .
✳️ @bahjat_alabd
شیخ محمّد طه نجف در جوانی از نظر معیشتی در مضیقه بود.
شیخ میگفت: روزی در حرم حضرت اباالفضل بودم که عدّهای از زوّار میخواستند پولی را که نذر حضرت کرده بودند، درون ضریح بیندازند.
من به آنها گفتم: من نیز از خادمان حضرت هستم و ایـن پولی که شما نذر کردهاید، شامل حال مـن نـیـز میشود. آنها انکار کردند و گفتند که ما باید پول را درون ضریح بیاندازیم.
بعد از مدّتی اصرار و انکار، قـرار بـر ایـن شـد کـه پولها را در عمّامـه مـن بپیچند و عمّامه را داخل ضریح کنند و بالا بیاورند و من مصرف كنم.
من چند دفعه پولها را به کف ضریح فرستادم و به آنها گفتم: قـبـول است؟ صـدای پولها را شنیدید که به کف ضریح خورد و نذر شما ادا شد؟ وقتی آنهـا تصـديـق کـردنـد، مـن عمّامه را بالا کشیدم. ناگهان عمّامه در داخل ضریح به میخی گیـر کـرد. دوباره عمّامه را رهـا کـردم و بالا کشیدم. باز عمّامه گیـر کـرد. ایـن عمـل چـنـد بـار تـکـرار شـد.
آنهـا بـه مـن گفتند: شيخ، دیدی گفتیـم کـه حـضـرت قبول نمیکند؟
در ایـن وقـت شـيخ محمـّد طـه بـه حـضـرت اباالفضل خطاب میکند: حالا پول نمیدهید، لااقـل عمّامهام را بدهید!
تـا ايـن عبارت را به زبان آورد، ناگهان عمّامه باز شد و پولها داخل ضریح ریخت و عمّامه بالا آمد.
شیخ محمّـد طـه از این اتفاق، خیلی ناراحت شد. در همان حال ندایی شنید که میگفت: «نُریدُ...» که ظاهراً بشارتی به شیخ محمّد طـه بـود کـه ما میخواهیـم بـه مقامات برسی.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۴۵۶
✳️ @bahjat_alabd
🔶«... در سحرگاه هر شب، منادی از سوی خداوندگارِ برآورنده حاجات ندا میدهد: «آیا درخواست کنندهای هست؟ آیا جویندهای هست؟ ای طالب خیر، پیش آی و ای طالب شرّ، کوتاه بیا». ... بنابراین مبادا و مبادا از منادی خداوند روی بگردانی، درحالی که او از تو میخواهد که در توان خود از گنجینههای خدا طلب کنی و تو به کمتر از آنچه تو را به سوی آن فرا میخواند، نیازمندی. ... اگر گوشهایت صدای آن منادی را نمیشنود، چنانچه تسلیم مولایت که خداوندگار دنیا و آخرت تو است، باشی و او را تصدیق کنی، قطعاً گوش عقل و دل تو آن را خواهد شنید».
📚 اقبالالاعمال، ج١، ص ١٩٢
✳️ @bahjat_alabd
قال الصادق علیه السلام:
🔹إيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ.
🔸بپرهيز از تنبلى و بىحوصلگى، كه آن دو كليد هر شرّ و بدی هستند. تنبل هيچ حقّى را ادا نمىكند، و بىحوصله پاى هيچ حقّى نمىايستد.
📚 تحف العقول
جلد ۱ صفحه ۲۹۵
✳️ @bahjat_alabd