◽️ مرحوم حضرت آیت الله بهجت:
🔹نقل کردهاند: در اثر یک منبر عالِمی، چهار هزار نفر شیعه شدند. کسی که اینگونه بیان داشته باشد، در ثواب، از مراجع بالاتر است؛ زیرا در روایت آمده است: «لأنْ یهدِی الله عَلی یدَیک رَجُلاً، خَیرٌ مِما طَلَعَتْ عَلَیهِ الشمْسُ وَ غَرُبَتْ؛ اگر خداوند یک نفر را بهوسیله تو هدایت کند، قطعاً بهتر از تمام آنچه آفتاب بر آن میتابد و غروب میکند، خواهد بود».
🔸خدا میداند هدایت نفوس چقدر ارزش دارد.... در هر حال، مرحوم آقا میرزا میرزا حبیب الله رشتی که خیلی معتقد بوده و از روی ایمان مطالب را تحصیل میکرده است، پیشانی آن آقا(یی که منبر مذکور را رفته بود) را بوسید و گفت: «حاضرم همه ریاضتهایی را که کشیدم به تو بدهم و در عوض، ثواب این یک منبر را به من بدهی».
🌀خدا کند آثار قَیّمه و گرانبهایی را که بالوراثة داریم، اختیاراً از دست ندهیم و گرگها از دست ما نگیرند!
📚در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۳۰
#آیت_الله_بهجت_ره
✳️ @bahjat_alabd
📜 کارهای بیحساب
▫️آتشهاى بزرگ از يك شراره منشأ مىگيرد؛ ولى ما در جمعها به اندازه يك شراره و يك دانه كبريت هم نيستيم. تا به حال چه روشنىاى ايجاد كردهايم؟!
▫️درس ما بىحساب، بحث ما بىحساب، رفتوآمدهاى ما بىحساب و معاشرتهاى ما بىحساب است؛ بعد هم يك ذكرى مىگوييم و تمام مىشود!
▫️ هر بحثى به اين شكل كنيم، همهاش ضايع شده است، يا حداقل بىاستفاده تلمبار مىشود. خيال مىكنيم يك ساعت كار كردهايم!
▫️ درحالىكه يك ساعت غافل بودهايم. اين است كه ذكر ما غفلت است: «أَنَا الْجاهِلُ في عِلْمي فَكَيْفَ لا أَكُونُ جَهُولًا في جَهْلي.» ما درآگاهىهايمان هم نمىدانستيم بايد چقدر عمل كنيم.
▫️اينكه مىگويند اگر بدون ولايت قدم برداريد، حتى طاعاتتان مقبول نيست، دليلش اين است كه درست است كار كردهايم، اما نمىدانستيم كجا و چگونه بايد كار مىكرديم.
✍🏻 عینصاد
📚 #جمع_ها_و_حاصل_جمع_ها | ص ۱۰۳
✳️ @bahjat_alabd
◽️ مرحوم حضرت آیت الله بهجت:
🔹 مرحوم آیت الله حاج شیخ محمدحسين غروى اصفهانى اهل مراقبه، سکوت و محاسبه بود. پیوسته در فکر بود سخن به ندرت میگفت.
🔸در مجالس و محافل که بین علما بحثی در میگرفت سکوت میکرد در هر جای مجلس که خالی بود مینشست و بسیار متواضع، خوش اخلاق و آرام بود.
🌀 با آنکه ثروت فراوانی از پدرش – که از تجّار معروف و سرمایه دار کاظمین بود – به او رسیده بود، همه را به فقرا و طلّاب داد و خود چیزی نداشت.
☄بلکه گویند: در اواخر عمر با فقر دست به گریبان بود، ولی دلی شاد و سیمایی متبسّم و قلبی استوار داشت که حکایت از روحیّات عظیم و مواهب معنوی او مینمود.
📚 فریادگر توحید، ٨٣
آیت الله حاج شیخ محمدحسين #غروى_اصفهانى
✳️ @bahjat_alabd
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔸 از گناه ما و بهخاطر اعمال ما است که آن حضرت (حجت علیهالسلام)، هزار سال در بیابانها دربهدر و خائف است!
📚 کتاب حضرت حجت عجلاللهتعالیفرجهالشریف، ص١٢٢
مجموعه بیانات آیتالله بهجت قدسسره پیرامون حضرت ولی عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف
✳️ @bahjat_alabd
☫بِسْـــــمِالـلَّـهِالرَّحْـمَنِالرَّحِیـــــمِ☫
نفس انسانی خـو پذیر است انساݩ
به هر چهرو ڪند آن میشود چطور
یڪ قطعه زغال در اثر مجاورت با
آتش برافـروخته میشود، انسان هم
بر اثر مـراقـــــبه و همـــــنشینی با
ملڪوت الهی می شــــود.
حـضــرت علامه حسن زاده آملی
رفع الله درجاته :
از جمله آداب مراقبه این است که سالک، بر اعمال ماه ها و روزها و بلکه ساعات مراقب باشد و لحظه ای از او به بطالت نگذرد.
📔لقاءالله
علامه #حسن_زاده_آملی
✳️ @bahjat_alabd
🔹 پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم:
دل مانند آهن، هنگامی که آب به آنها می رسد، زنگ می زند.
اصحاب پرسیدند با چه چیزی زنگارش را از بین ببریم؟
فرمود: با زیاد یاد کردن یاد مرگ و خواندن قرآن.
📚 کنزالعمال/ج15/ص549
✍🏼 گناهان، باعث سیاهی و زنگار گرفتن دل میشود که نیاز به پالایش و صیقل زدن دارد.
💠 #قرآن و #یاد_مرگ
✳️ @bahjat_alabd
💠گزیده ای از سخنان حجةالاسلام والمسلمینحاجشیخاحمدناصری«حفظهالله»
┄┅═══••✾❀✾❀✾••═══┅
🔹 مشکل ما این است که علم داریم و میدانیم که میمیریم، ولی هنوز به یقین نرسیدهایم، که اگر یقین به مرگ بیاید، یقین به سوال و جواب هم خواهد آمد و به تبع آن، یقین به حشر و نشر و صراط هم میآید و همینطور انسان ایمانش کامل میشود.
🔹 حال برای اینکه یقینمان بیشتر شود، باید قرآن بخوانیم و بدانیم که به کجا میرویم؛ یعنی هرجایی نرویم و هدف مشخص باشد.
🔹 باید فقط جایی برویم که امام زمان «صلواتاللهعلیه» هستند. مسیری برویم که مسیر امام زمان «صلواتاللهعلیه» است، نه اینکه مسیر خودخواهی و انانیت را برویم؛ زیرا میخواهیم به نتیجه، یعنی به «قرب به خدا» برسیم.
حجةالاسلام والمسلمینحاجشیخاحمد#ناصری
✳️ @bahjat_alabd
☫بِسْـــــمِالـلَّـهِالرَّحْـمَنِالرَّحِیـــــمِ☫
و اگر نفس متعلق به این و آن باشد به همه چیز علاقه داشته باشد ، هر چیزی توجه او را جلب بکند ، می دانید که تعلق تفرقه می آورد و تفرق پریشانی است و پریشانی اضطراب است ، نفس انسانی می شود مضطربه و این نفس به جایی نمی رسد ، خصوصا در امور علمی.
نفس مضطربه در نماز هم تجمع ندارد. در یک نماز هزار جا سر می زند، ولی همین که مطمئنه شد به همه جا می رسد. فاصله ندارد ، مطمئنه شدن همان و مخاطب به خطاب " یا ایّتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربّك راضیة مرضیة " همان.
واینکه می بینی مخاطب نمی شود ، این است که قلابها او را فرا گرفته و به این سوی می کشاند:
تن زده اندر زمین چنگالها
جان گشاید سوی بالا بالها
و این قلابها نمی گذارد که نفس مطمئن شود و توحید و تجمع داشته باشد ، تا به خود بیاید و بگوید من کیستم_به کجا آمده ام آمدنم بهر چه بود_ پس هنوز به ورطه ی من کیستم نیافتاده ایم ، لذا مشکل داریم
📔صد و ده اشاره
📚متن دروس و شرح دستورالعملهای عرفانی و اخلاقیِ سیر و سلوک علامه ذوفنون
علامه#حسن_زاده_آملی
✳️ @bahjat_alabd
▪️حضرت آیت الله بهجت قدس سره:
🏴 علت تأکید حضرت زهرا علیهاالسلام در این وصیت مهم خود به علی علیهالسلام که: «إِدْفِنی لَیلاً ...؛ مرا شبانه دفن کن!»؛
برای اعلام جدایی و نارضایتی از دستگاه حاکمه و طبلِ مخالفتی بود که صدای آن تا روز قیامت، برای مسلمان و کافر ثابت و باقی است.
📚 در محضر بهجت، ج١، ص ١٣١
#آیت_الله_بهجت_ره
✳️ @bahjat_alabd
کتاب شریف اقبال الاعمال سیدبنطاووس (مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت)
🔹در روز شهادت حضرت زهرا علیهاالسلام [یکشنبه این هفته]، اقامه اندوه برای آن حضرت و زیارت ایشان با زیارات وارد شده، نباید مورد غفلت واقع شود.
🔸«بهراستی خداوند با دفن شبانه و مخفیانه فاطمه زهرا علیهاالسلام عیوب کسانی را که موجب شدند آن حضرت بر آنان خشم بگیرد، آشکار کرد و آنان را رسوا ساخت؛ هم او که خشم او موافق با خشم خداوند جبار و شکوهمند شکوهمندان بود. با وصیت آن حضرت به اینکه شبانه دفن شود، ادعای کسانی که از اهلبیت پیامبر علیهمالسلام پیشی گرفتند، مبنی بر اینکه اهلبیت با آنان موافق هستند، باطل گردید».
📚 اقبالالاعمال، ج٢، ص٧٠٩
✳️ @bahjat_alabd