eitaa logo
العبد آیت الله بهجت (ره)
81هزار دنبال‌کننده
14.1هزار عکس
3.8هزار ویدیو
53 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ✅ماجرای معروف و عجیب خواب آیت الله العظمی مرعشی نجفی و شعر استاد شهریار (علی ای همای رحمت) 🔹از مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی نقل شده است: 🔻شبی توسلی پیدا کردم تا یکی از اولیای خدا را در خواب ببینم. آن شب در عالم خواب، دیدم که در زاویه مسجد کوفه نشسته ام و مولا امیرالمؤمنین با جمعی حضور دارند. 🔹حضرت فرمودند: 🔻شاعران اهل بیت را بیاورید. دیدم چند تن از شاعران عرب را آوردند . فرمودند: شاعران فارسی زبان را نیز بیاورید؛ آن گاه محتشم و چند تن از شاعران فارسی زبان آمدند. 🔹مولا فرمودند: شهریار ما کجاست ؟ 🔹شهریار آمد ، حضرت خطاب به شهریار فرمودند: شهریار شعرت را بخوان! 🔹و شهریار این شعر را خواند: علی ای همای رحمت تو چه آیتی خدارا که به مـا ســوا فـکـندی هـمـه سایـه هـمـا را 🔹ایشان فرمودند: 🔻وقتی شعر شهریار تمام شد، از خواب بیدار شدم. چون من شهریار را ندیده بودم، فردای آن روز پرسیدم که شهریار کیست؟ 🔹گفتند: شاعری است که در تبریز زندگی میکند 🔹گفتم: 🔻از جانب من او را دعوت کنید که به قم نزد من بیاید. چند روز بعد ساعت شش صبح شهریار به خانه آیت الله مرعشی نجفی می رسد خادم از او نامش را می پرسد میگوید من سید محمد بهجت تبریزی مشهور به شهریار از تبریز آمده ام پس از کمی تعلل خدام او را می پذیرند؛ آیت الله مرعشی نجفی پس از دیدن شهریار می گویند این همان کسی است که من او را در خواب در حضور حضرت امیر(علیه السلام) دیده ام. 🔹آیت الله مرعشی می پرسند: این شعر (( علی ای همای رحمت )) را کِی ساخته ای؟ 🔹شهریار با حالت تعجب سؤال می کنند که شما از کجا خبر دارید! که من این شعر را ساخته ام؟ 🔹چون من نه این شعر را به کسی داده ام و نه درباره آن با کسی صحبت کرده ام. ولی من فلان شب این شعر را ساخته ام و همان طور که قبلا عرض کردم، تا کنون کسی را در جریان سرودن این شعر قرار نداده ام! آنگاه آیت الله مرعشی سری تکان می دهد ومی گوید می دانم ولی تو ای: "شهریار شعرت را بخوان!" و او متحیر و حیران می خواند: وشهریار همان شعر بالا را می خواند. 🔹مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی به شهریار می فرمایند: 🔻چند شب قبل من خواب دیدم که در مسجد کوفه هستم و حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) تشریف دارند. حضرت، شاعران اهل بیت را احضار فرمودند: ابتدا شاعران عرب آمدند . سپس فرمودند: شاعران فارسی زبان را بگویید بیایند. آنها نیز آمدند . بعد فرمودند شهریار ما کجاست؟ شهریار را بیاورید! و شما هم آمدید . آن گاه حضرت فرمودند: شهریار شعرت را بخوان! و شما شعری که مطلع آن را به یاد دارم خواندید. 🔹شهریار فوق العاده منقلب می شود و می گوید: 🔻من فلان شب این شعر را ساخته ام و همان طور که قبلا عرض کردم. تا کنون کسی را در جریان سرودن این شعر قرار نداده ام. 🔹آیت الله مرعشی نجفی فرمودند: 🔻وقتی شهریار تاریخ و ساعت سرودن شعر را گفت , معلوم شد مقارن ساعتی که شهریار آخرین مصرع شعر خود را تمام کرده، من آن خواب را دیده ام. 🔹 ایشان چندین بار به دنبال نقل این خواب فرمودند: 🔻یقینا در سرودن این غزل، به شهریار الهام شده که توانسته است چنین غزلی به این مضامین عالی بسراید. البته خودش هم از فرزندان فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است و خوشا به حال شهریار که مورد توجه و عنایت جدش قرار گرفته است. ✳️ @bahjat_alabd
💠علامه حسن زاده(ره): 🔸نفس انسانی خو پذیر است، انسان به هر چه رو کند آن می‌شود 🔸چطور یک قطعه زغال در اثر مجاورت با آتش برافروخته می‌شود، انسان هم بر اثر مراقبه و همنشینی با ملکوت، الهی‌ می‌شود ✳️ @bahjat_alabd
💠اسناد عبدالقائم شوشتری: 🔸یک نظر پیر به از صد چله 🔸اگر انسان به یک مرد کاملی برسد و اگر استاد نظری به انسان کند، انسان کلی راه میرود، کلی موانع را پشت سر میگذارد. مور بودم نظر پیر سلیمانم کرد.... ✳️ @bahjat_alabd
message-1719118005-39.mp3
5.09M
🌺 عید غدیر 💐ای دین و زندگی من مولا 💐بخن بخن ابالحسن مولا 🎙 محمود 📎 📎 📎 ✳️ @bahjat_alabd
🌄 زندانیِ خود... ✍🏻 عین‌صاد ❞ كسى كه ضرورت زندگى را درك كرده، ضرورت حيات را درك كرده و مرگ را احساس كرده توبه و بازگشتِ حق را مى‌خواهد؛ «فَأَحْيِهِ بِتَوْبَةٍ مِنْكَ يا أملي». انسان در اين حد ديگر آرزويى ندارد. ما بقى آرزوها كمرنگ و محو است. ديگر تمنائى ندارد، حتّى بهشت براى او كم است، كه بهشت گام اول اوست. اما اگر كسى مُرد و اگر كسى زندانى و قبرستان خودش شد و اگر كسى پاسدار قبرستان خودش شد، حتى رسول او را نمى‌تواند بيرون بكشد. «وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي اَلْقُبُورِ»؛ به آنهايى كه در قبرهاى خودشان پنهانند و در قبرستان‌ها نهفته هستند، نمى‌توانى چيزى برسانى، نمى‌توانى به گوششان چيزى بخوانی... «هُوَ يُحيِي وَ يُمِيتُ‌»؛ اوست كه حيات دارد. او كسانى را زنده مى‌كند و كسانى را حيات مى‌دهد، كه از حياتشان بهره گرفته‌اند، نه اينكه در حياتشان، مرگ را خريده‌اند و با دست خودشان، خودشان را مردار كرده‌اند. 📚 | ص ۱۳۳ ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙: «مقام و منزلت حضرت علی علیه‌السلام در کلام پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله» ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 آیا ما شک داریم در این [روایت پیامبر(ص)] که: «اگر نبود، خوف اینکه بگویند درباره تو [علی علیه‌السلام] مسلمان‌ها، آنچه را که نصارا(مسیحیان) درباره مسیح گفتند من درباره تو کلامی می‌گفتم که ورود به ملأی نکنی به جماعتی نکنی، الا اینکه از تراب (خاک) اقدام تو بگیرند و تبرک بکنند و ...». 🔹 این کلام را خوارزمی نقل کرده و به گمانم که در اون تفسیر اباعبدالرحمن سلمی آن‌جاها دیده‌ام، او هم دارد، جلوتر از خوارزمی. 🔴 وای بر کسانی که یک همچنین کسی (علی علیه‌السلام) را داشته باشند مسلمان‌ها و کارشان به جایی برسد که بشوند از خدم و از حشم و از عبید (نوکرهای) آمریکا و اروپا و سگ و خوک و ... بهائمی (حیواناتی) که اصلاً هیچ معلوم نیست در دین یهود و نصاری (مسیحیت) هم این‌ها باقی باشند. آیا این‌ها متدین به دین یهود نصارا هستند؟ ابداً! ⚠️ هیچ فرقی بین این‌ها و بت‌پرست‌ها نیست. 📚 بیانات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره در درس خارج اصول، جلسه ۱۷ ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نیازمندی 🔹رسول خدا صلى الله علیه و آله: کسى که دم از نادارى زند، نادار شود. 📚میزان الحکمه/16231 ✍🏼 همانطور که و اظهار فضل و ثروت کردن صفتی ناپسند است، اظهار نداری و بیچارگی نیز مذموم است. خواه واقعا درمانده باشد و خواه به جهت عدم و زیاده خواهی ابراز فقر و درماندگی کند. ✳️ @bahjat_alabd
. از علامه حسن زاده آملی پرسیدند: آدرس امام زمان (علیه السلام) کجاست؟ کجا می شود حضرت را پیدا کرد؟ 🔸 ایشان فرمودند: آدرس حضرت در قرآن کریم آیه آخر سوره قمر است که می فرماید: ”في مقعد صدق عند ملیک مقتدر” هرجا که صدق و درستی باشد، هر جا که دغل کاری و فریب کاری نباشد، هرجا که یاد و ذکر پروردگار متعال باشد، امام زمان (علیه السلام) آنجا تشریف دارند. علامه ✳️ @bahjat_alabd
♦️وصیت‌نامهٔ آیت‌الله آل‌هاشم برای نخستین بار منتشر شد 🔹بخشی از وصیت‌نامهٔ شهید آل‌هاشم: خدایا تو شاهدی که در مدت خدمتگزاری اگر خیری به اسلام نرساندم، سعی کردم ضرر نرسانم و این را به‌طور حتم اعتراف می‌کنم که سعی بر این داشتم کسی به جهت اعمال و رفتار و کردار من به روحانیت بدبین نباشد. فلذا به‌موجب دستور شرعی مقدس اسلام وصیّت می‌کنم: می‌دانم شهید می‌شوم که آرزوی دیرینۀ خودم است. 🔹خدایا به آرزوی خودم برسان، خدایا تو بهتر می‌دانی من حتی بهنگام زیارت هشتمین امام شیعیان در مشهد مقدس و زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلا برای خود آرزوی شهادت در راه اسلام را داشتم تا هم برای خود توشه‌ای اخذ کنم و هم اینکه اگر زنده‌بودنم به اسلام نفعی نداشت، بلکه شهادتم باعث ترویج اسلام باشد. ✳️ @bahjat_alabd
🌺 ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ✨آقایی می‌گفت: «هر وقت گرفتار و مهموم و مغموم می‎شوم، در ایوان طلای حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌نشینم و به بارگاه آن حضرت نگاه می‎کنم و همّ و غم و یا گرفتاری‌ام رفع می‎شود.» 💠در توسلات به حضرات معصومین علیهم‌السلام به بعضی نقداً چیزی می‌رسد و در گرفتاری آن‎ها رفع می‎شود، ولی بعضی دیگر بدون این‎که به آن‎ها چیزی برسد، آسوده می‎شوند و با خیال راحت برمی‌گردند. 📚 کتاب حضرت حجت (عج)، ص١۴٩ مجموعه بیانات آیت‌الله بهجت قدس‌سره پیرامون حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️منظور از مردم در کلام امام و رهبری و میزان بودن مردم چیست؟ 🎬ویژه برنامه با موضوع 🔸آیا شامل کسانی که قانون اساسی را قبول نداشته باشند و یا معترض به وضع موجود باشند نیز می شود؟ 🎤حجت الاسلام استاد صلح میرزایی عضو مجلس خبرگان رهبری ✳️ @bahjat_alabd
💠 زودتر از همه به مسجد می‌آمد، با مردم گپ می‌زد، به مردم دل می‌داد، حرف هایشان را می‌شنید، چاره می‌جست برای مشکلاتشان؛ نگاه مردم به روحانی‌ها عوض شده بود. جایش شده بود توی دل مردم. 🔸شیک پوش بود؛ کفش زرد مخصوص می‌پوشید با قبای زرد و عبای نازک بسیار تمیز؛ عمامه شان همیشه تمیز و مرتّب بود. می‌گفت: «هر وقت گرفتاری، برو زیر آسمان در دل شب ۶۶ مرتبه بگو: یاالله» مرحوم حضرت آیت الله شیخ محمدعلی ✳️ @bahjat_alabd
از راست به چپ حضرات آیات: سید موسی صدر، سید رضا صدر، سید صدرالدین صدر 💠 آیت‌الله سید صدرالدین صدر توجه ویژه‌ای به امور اجتماعی و معیشتی مردم داشت. در سال ۱۳۲۰ش که قحطی شدیدی کشور را فرا گرفت، وضعیت نان در بسیار نامناسب بود به حدی که پِهن الاغ و اسب داخل نان پیدا می‌شد! 🔸 روزی آیت‌الله صدر تمام نانوایان را در منزل رئیس صنف خبازها جمع کرد و با عصبانیت به خادم خود گفت: «برو نانی را که این آقایان خبازِ مسلمان و شیعه درست کرده‌اند بیاور» سپس رو به رئیس خبازها گفت: «نان را بشکن و بخور، ببین بوی پِهن از آن می‌آید یا نه؟» نانوایان سرشان را پائین می‌اندازند و حرفی نمی‌زنند. آقای صدر با عصبانیت می‌گوید: آیا شما مسلمانید؟ این وضعیت نان مردم است! کمی با آنها صحبت می‌کند و می‌رود. نانوایان هم با کمال شرمندگی مجلس را ترک می‌کنند. از روز بعد، وضع نان بهتر می‌شود. ✳️ @bahjat_alabd
فقیه پارسا حضرت آیت الله بهجت: زیارت غدیریه أمیر المؤمنین سلام الله علیه که از احتجاجات شیعه است ، خواندن آن در یوم غدیر بلکه در ایام دیگر هم، بسیار شایسته و مناسب است ؛ و همین طور ترجمه‌ی آن برای فارسی زبانان به جهت اشتمال آن بر مضامین عالیه و حجت و براهین بر حقّانی‍ّت تشیع مناسب می باشد. ✳️ @bahjat_alabd
💠 امکان ولایت برای انسان 🔸 معرفت و اخلاص مهم ترین عاملی که به منزله فریضه نیل انسان به مقام ولایت نقش ایفا می کند، مسأله معرفت و اخلاصِ در عمل است... . 👇👇👇👇 ✳️ @bahjat_alabd
💠 امکان ولایت برای انسان 🔸 معرفت و اخلاص مهم ترین عاملی که به منزله فریضه نیل انسان به مقام ولایت نقش ایفا می کند، مسأله معرفت و اخلاصِ در عمل است. اگر انسان به معرفت دست یافت و از اخلاص در عمل برخوردار بود، به ولایت می رسد و ولی می شود... . 🔸 اصالت معرفت از فریضه بودن معرفت و اخلاص در مسیر ولایت، نباید تصور شود که آن ها در عرض یک دیگرند، به گونه ای که معرفت همتای اراده و نیّت و اخلاص باشد، بلکه این دو با این که در هم تأثیر و تأثر متقابل دارند؛ یعنی اخلاص از معرفت مایه می گیرد و عمل مخلصانه در باروری معرفت تأثیر دارد، امّا در عین حال معرفت و شناخت اصل است و نیّت و اراده و اخلاص فرع آن، اخلاص بدون معرفت و فرع بدون اصل حاصل نمی شود... . 🔸 نگاهی به سخنان علی (علیه السلام) در معرفت و اخلاص حضرت امیر(علیه السلام) می فرماید: «اصل العزم الحزم و ثمرته الظفر»؛ اساس تصمیم گیری دور اندیشی و زیرکی است. عزم و تصمیم گیری کار عقل عملی است، امّا حزم و زیرکی و فرزانگی کار عقل نظری است. بر این اساس کسی اهل عزم و اراده است که خوب بفهمد؛ به عبارت دیگر عزم و تصمیم که کار عقل عملی است، در گرو حزم و دور اندیشی عقل نظری است، ثمره آن عزمی که در کنار حزم قرار گیرد، ظفر و پیروزی در جهاد درون و بیرون است... . ◀️ یکی دیگر از بیانات حضرت امیر که نشانگر اصالت عقل نظری نسبت به عقل عملی است، این سخن است که فرمود: «الزهد ثمرة الیقین»؛ ثمره ادراک یقینی زهد است. زهد کار عقل عملی است، زیرا عقل عملی نیرویی است که عهده دار تعدیل قوای تحریکی انسان است. ◀️ در جای دیگر فرمود: «اصل صلاح القلب اشتغاله بذکر اللّه»؛ گرچه بسیاری از امور در تهذیب نفس سهیم است، ولی پایه اصلاح دل اشتغال به یاد حق است. البته روشن است که معرفت حقّ زمینه ذکر حقّ را فراهم نموده، آنگاه ذکر حقّ موجبات اصلاح دل را تأمین می کند. ◀️ امام علی(علیه السلام) با توجه به این که زهد کار عقل عملی است و یقین کار عقل نظری و عقل عملی از ثمرات عقل نظری است، فرمود: «ان عقلت امرک و اصبت معرفة نفسک فاعرض عن الدنیا وازهد فیها»؛ اگر خود را شناختی و عارف شدی، زاهد باش و از دنیا اعراض کن. از ترتّب زهد بر معرفت استفاده می شود که اگر زهد بر پایه معرفت باشد، پایدار می ماند، در غیر این صورت امیدی به بقای آن نیست. 📚 شمیم ولایت ص 51 تا 53 ✳️ @bahjat_alabd
💠گزیده‌ای از سخنان حجة‌الاسلام والمسلمین‌حاج‌ شیخ‌ احمد‌ ناصری «حفظه‌الله» ┄┅═══••✾❀✾❀✾••═══┅┄ 🔹مرحوم آیت الله بهجت «رحمت‌الله‌علیه» نقل کرده بودند: در اوایل طلبگی، که در نجف تحصیل می‌کردم، یک‌روز به کربلا رفتم. در حرم، نماز جماعت برقرار بود و چند نفر از آقایان محترم، در صف اوّل نشسته بودند. آخر صف اوّل، برای یک نفر جا بود و من چون لاغر بودم، می‌توانستم آنجا بنشینم. 🔹 امام جماعت یک روحانی سید بودند. وقتی شروع کردند اذان و اقامه را بگویند، من دیدم یک اتفاقاتی دارد می‌افتد که تا حالا ندیده بودم و حس نکرده بودم. اصلا انگار‌ یک‌طور دیگر شده است. هنوز وارد نماز نشده‌ایم، می‌بینم دارد اتفاقاتی می‌افتد. می‌بینم، در مقابل حضرت حق می‌خواهیم ادای تکلیف کنیم و نماز بخوانیم. تعجّب کرده بودم چرا بقیه به این موضوع توجّهی ندارند و سرگرم کارهای خودشان هستند. 🔹آیت‌الله بهجت فقط مقدمه نماز را بیان کردند و بعد از آن که وارد نماز می‌شوند و چه چیزهایی را می‌بینند را نقل نمی‌کنند. ✳️ این نمازِ کامل و با حضور قلب می‌شود. حجة‌الاسلام والمسلمین‌حاج‌ شیخ‌ احمد‌ «حفظه‌الله» ✳️ @bahjat_alabd
حکومت نظامی در غدیر ! سید محمد کمره‌ای از رجال صدر مشروطه می گوید: بعد ساعت سه به خانه آمده احمد (پسرش) از حضرت عبد العظيم نيامده بود، گمان كردم كه نتوانسته بيايد شام آبگوشت خورده خوابيديم ساعت پنج و نيم از شب احمد آمد تعجب كردم گفت از بس كه برا عيد غدير جمعيت زياد بود تاحال طول كشيد ، قريب چهار پنج هزار نفر جمعيت ماندند و شهر نتوانستند بيايند تمام خيابان و بازار و حرم و صحن و ماشين مملو از جمعيت و امشب حكومت‏ نظامى در شهر بهم خورد كسى را نگرفتند و الا ده هزار جمعيت را بايد بگيرند. 🌹فرار سیدن ایام غدیر مبارکباد 📿غفلت و سهل انگاری در مساله غدیر جایز نیست. ✳️ @bahjat_alabd
💠گزیده سخنرانی استاد جاودان در حسینیۀ آیت‌الله شیخ مرتضی زاهد: 🔸پیامبر وسط روز آنجا توقف کرد. ظهر نماز خواندند و بعد از نماز خطبه خواندند. خطبۀ غدیر احتمالاً پنجمین خطبه در این سفر است. پیامبر فرمود خیمه‌ای بزنند و حضرت علی علیه‌السلام در آن خیمه بنشینند و بزرگان صحابه با عنوان «إمرة المؤمنین» به ایشان سلام کنند؛ یعنی همان امیر؛ یعنی بگویند «السلام علیک یا امیرالمؤمنین». سلمان، ابوذر، مقداد، ابوبکر، عمر، عثمان و ... همه باید آنجا می‌رفتند. خلیفۀ دوم گفت: «بخٍ بخٍ یا علی»؛ بخٍ بخٍ به زبان ما یعنی به به! به به که تو مولای ما و همۀ مؤمنان شدی. این، در کتاب‌های متعدد اهل سنت نقل شده‌است. بعد جمع کردند و حرکت کردند. شاید غروب نشده بود که از سرزمین غدیر رفتند. ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▫️امام رضا علیه‌السلام: 🔸️... غدیر، روز از هم سبقت گرفتن (در کارهای خیر) است و روز زیاد صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد است. 🔹️... وَ هُوَ يَوْمُ السُّبْقَةِ وَ يَوْمُ إِكْثَارِ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد. 📚اقبال الاعمال، ج۱، ص۴۶۴. 👈 روز غدیر باید در کارهای خیر از هم سبقت بگیریم. خصوصا در صلوات فرستادن به نیت تعجیل فرج... ... ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✏️ رهبر انقلاب: در روز عید غدیر،پرتوی از ولایت خدا در میان مردم تجسّم پیدا کرد و دین کامل شد؛ بدون تعیین و تبیین این مسئله، دین واقعاً ناقص میماند و لذا بود که نعمت اسلام بر مردم تمام شد. ۱۳۶۹/۴/۲۰ 🌷 ✳️ @bahjat_alabd
علی را مصالحه می کنید - مرحوم علامه امینی.mp3
2.09M
🎙علامه امینی (قدس سره) 🔸از چی بگذریم علی ناموس ماست علی عزت ماست علی شرافت ماست. ✳️ @bahjat_alabd