eitaa logo
العبد آیت الله بهجت (ره)
78.6هزار دنبال‌کننده
14.5هزار عکس
4هزار ویدیو
55 فایل
🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5771364657642078682.mp3
6.88M
علیه السلام حضرت آیت الله العظمی 🍀امام رضا علیه السلام، عالم اهل بیت 🍀حضرت آیت الله مدظله العالی ⏱ 00:26:20 دقیقه ✳️ @bahjat_alabd
4_6035120085348122935.mp3
3.86M
🔶 از ما نیست کسی که بگوید بهشت و جهنم اکنون خلق نشده است؟!(بیان امام رضا علیه السلام) آیت الله ⏱00:03:31 دقیقه ✳️ @bahjat_alabd
[ ❔ 💢 چرایی پیشنهاد ولایت عهدی امام رضا(ع) 💠 پرسش : چرا ولایت عهدی به پیشنهاد شد؟ 🔸 پاسخ : چرا مأمون جایگاه بسیار مهمی همچون ولایت عهدی را به یکی از مخالفان خویش پیشنهاد کرد. این حرکت زیرکانه از شخص سیاستمداری چون مأمون، بی تردید دارای دلایلی بوده است. پاسخ های متعددی به این پرسش در طول تاریخ داده شده است. ▫️برخی بر این باور بودند که مأمون شیعه بود و یا تمایلات شیعی داشت و از این رو به خلافت و حقانیت امام رضا(ع) باور داشت. ▫️برخی دیگر معتقدند که مأمون در سخت ترین شرایط نبرد با سپاه امین نذر می کند که اگر به خلافت دست یابد آن را به صاحبان اصلی اش باز گرداند و پیشنهاد ولایت عهدی، وفایی به نذر پیشین او بوده است. ▫️گروهی می گویند با این حرکت، خلیفه توانست ناآرامی های داخلی را ـ که بیشتر از ناحیه علویان بود ـ مدیریت کند. آنان که قیام های خود را با شعار دعوت به راضی من آل محمد سامان می دادند با این حرکت خلیفه ساکت می شدند. 🔺 اما به نظر می رسد که انگیزه اصلی مأمون از پیشنهاد خلافت و نیز ولایت عهدی، به طور قطع چیزی جز «تقویت حکومت عباسیان» نبوده است، ولی هوشیاری امام رضا(ع)، نقشه زیرکانه او را نقش بر آب کرد. 👇
العبد آیت الله بهجت (ره)
[ ❔#پرسش_و_پاسخ 💢 چرایی پیشنهاد ولایت عهدی امام رضا(ع) 💠 پرسش : چرا ولایت عهدی به #امام_رضا_علیه_ا
🔸 چه اینکه مجموعه اصلی خاندان عباسی پس از مرگ هارون از خلافت امین حمایت می کردند. بنابراین به طور طبیعی مأمون در میان خاندان عباسی فاقد وجاهت ویژه خلافت بود به ویژه آنکه تکیه گاه مأمون بیشتر ایرانیان بودند و حال آنکه عباسیان برای ایرانیان جایگاه ویژه ای قائل نبودند و آنان را بیشتر پیاده نظام های خویش می دانستند. از این رو وی برای مقبولیت یافتن میان عباسیان و همچنین تحکیم پایه های خلافت خویش ناگزیر بود به نوعی توانمندی خود را به نمایش گذاشته، ضعف پیش آمده در دستگاه خلافت عباسی در بغداد را بیشتر نمایان کند و سپس خود را به گونه ای منجی خاندان عباسی جلوه دهد. 🔸 مأمون با پیشنهاد ولایت عهدی به امام، به عباسیان فهمانید که آنان در خطر زوال و نابودی هستند؛ زیرا پس از مأمون هیچ جایگاهی در اداره حکومت نخواهند داشت و حکومت به بنی هاشم می رسد. پس اگر عباسیان می خواهند حکومت مورثی خود را از دست ندهند، باید از مأمون حمایت کنند و با وی سر ناسازگاری نداشته باشند. 🔸 همچنین در مرحله بعدی، خلیفه جدید به مردم این گونه القا کرد که من طرفدار تغییرم و با خلفای خودکامه پیشین متفاوتم و حتی با مخالفان خویش نیز می توانم در اداره حکومت تعامل کنم. ▫️بنا براین برای مدتی کوتاه ولایت عهدی را برای امام قبول کرد و وقتی ملاحظه کرد به تمام آنچه خواسته نرسیده است تصمیم به قتل امام گرفت. 📚 ماه هشتم ص ۱۱۳ ـ ۱۱۴ ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 کلیپ صوتی: « خاطره‌ی آیت‌الله بهجت از شخصی که جواب سلام امام رضا علیه‌السلام را شنیده بود!» ✅ حضرت آیت‌الله بهجت: 📝 یکی از دوستان و از خویشان ما خودش برای بنده نقل کرد. 🔸 می‌گفت: «مهمان فلان آقا بودیم در مشهد، همیشه وارد بر او می‌شدیم. پنجره‌ را باز کرد و گنبد حضرت رضا علیه‌السلام را که دید سلام کرد. من آنجا نشسته بودم، این حاجی خیلی خیّر و صالح بود. اینجا ایستاده بود و سلام کرد، من جواب سلام [حضرت رضا علیه‌السلام] را شنیدم که به او [این حاجی] داده شد. گفتم حاج آقا! من [جواب سلام را] شنیدم. گفت: خب به سلامتی! تو استعدادت(استعداد معنوی)خوب بود که توانستی بشنوی، ایشان (اهل‌بیت) به همه جواب می‌گویند. تو استعدادت قوی بود، خوب بود، و شنیدی. [با این حرف] اصلاً خودش را از کرامت خارج کرد وگفت: ایشان (اهل‌بیت) به همه جواب می‌گویند.» 🔸 بالاخره، مشهد محل شهادت و حضور [حضرت رضا علیه‌السلام] است. میت و حی بودن در پیش‌گاه اینها فرقی ندارد. [تفاوتی] در [حیات و ممات] این‌ها (اهل‌بیت) نیست، در غیر اینهاست. 📚 (درس خارج فقه، کتاب صلات، ١٣٧٧/١٢/٠۴) ✳️ @bahjat_alabd
🔴 تربیتی در حساب خدا ❗️ عَن جابر بن یزید الجُعفی عَن ابی جعفرٍ محمدبن‌علیٍ الباقر علیه‌السلام قال مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل؛ (الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی 634) «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» یعنی جوری این فرزندان را، این اولاد را بار بیاورد که بتواند آنها را به حساب خدا بگذارد. طبعاً فرزندی را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد که او تربیت الهی پیدا کرده باشد؛ متدیّن باشد؛ اهل فسق و فجور و تضییع اوقات و این ها نباشد. این [فرزند] را انسان می تواند به حساب خدا بگذارد و الّا اگر یک فرزندی بود که انسان او را بد تربیت کرد –کما این که بعضیها فرزندان خودشان را بد تربیت می کنند؛ از اوّل این بچّه را اهل دنیا و اهل اشرافیگری و اهل شهوات و این ها بار می‌آورند. ⭕️ در محیط خانواده، پدر و مادر، مشی شان برای فرزند، یک سرمشق است. اگر این سرمشق، سرمشق بدی باشد، بچّه بد بار می‌آید. فرض کنید پدر و مادر متقلّب [باشند]، دروغگو [باشند]، به همدیگر رحم نمی کنند، به همدیگر خیانت می کنند؛ اینها را هم بچّه، جلوی چشمش می بیند ؛ [پدر و مادر] به مسائل دینی اهمّیّت نمی دهند؛ به فرائض، به نماز، به روزه. بچّه [هم] همین‌جور بار می‌آید. این تربیت بد است- گاهی هست که انسان بچّه را، تربیت بد هم نمی کند لکن رها می کند؛ خیلی از ماها گرفتار این معنا هستیم؛ نه این که بچّه را بد تربیت کنیم، نه، امّا رهایش می کنیم؛ کَأنّه احساس مسئولیّتی نسبت به او نداریم. ⭕️گاهی اوقات برای درس خواندن و مشق نوشتنش وقت صرف می کنیم اما برای نماز خواندنش، برای آشنا شدنش با قرآن، با مسائل دینی، نه، هیچ وقتی نمی گذاریم. این رها کردن بچّه است. این ها را نمی شود انسان به حساب خدا بگذارد؛ یعنی بگوید خدایا این بچّه را من تربیت کردم برای تو، در حساب تو؛ نمی شود. ... تربیت فرزندان، تربیت تک‌تک فرزندان نیست، تربیت محیط خانواده است. ⭕️ محیط خانواده که خوب بود، چه بچّه یکی باشد چه پنج تا باشد، فرقی نمی کند، به‌طور طبیعی، به‌طور غالب خوب تربیت می شوند. پس بنابراین «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» که در این حدیث شریف هست، معنایش این است که بچّه را جوری تربیت کند که بتواند او را پای خدا حساب کند. حالا، اگر «مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله»، اگر [انسان] تقدیم کند اولادی را -تقدیم کند یعنی بار بیاورد، پرورش بدهد، ارائه بدهد فرزندانی را- که بتواند آنها را پای خدا حساب بکند، این فرزندان، او را از آتش الهی، از عذاب الهی دور نگه می دارند، مانع می شوند. این یکی از این چیزهای مهم است. ⭕️ خدای متعال به ما میگوید که عمل صالح کنید تا پیش خدای متعال مأجور باشید، از عذاب الهی مأمون باشید؛ اما به این اکتفا نمی کند؛ می فرماید اگر چنانچه نسل بعد از خودتان را هم تربیت کردید، این هم یک حسنه‌ای است، یک عمل صالحی است که می تواند شما را حاجب از آتش باشد. ❤️ ❤️ ✳️ @bahjat_alabd
✨🌘🌒✨ . . 🌷خدا رحمت کند آیت الله بهاءالدينی را، مکرر می فرمودند: . . بخواهی به نفس تحميل کنی، نفس احساس کوری می کند! مثلاً يک چایی درست کن، بلند شو و آن ساعت را نخواب. . . . . . اگر ديدی بخواهی بر دوش نفس بار بگذاری از کُلش صرف نظر می کند او را بازی بده، تحت عنوانی که بتوانی از سحر بهره بيشتر ببری. اگر کسی در آن ساعت خوابش می گيرد يک نوع بيماری روحی است. و دوای آن استغفار زياد است. . . همین سؤال از حضرت موسی بن جعفر (عليه‌السلام) پرسيده شد [ که چه کنیم تا توفیق نماز شب پیدا کنیم؟] حضرت فرمودند: . . . . «اين از اسرار ما اهل‌بيت است، قضای نماز شب را به جا آورید». . . . . اگر بیداری و نماز شب نشد، قضای نماز شب، فریاد شيطان را بلند می کند. . . . يک نفر مثلا قبل از ظهر، قضای نماز شب فوت شده را به جا بياورد، شيطان دادش در می آيد ديگر دست بر می دارد. بعد هم ذکر استغفار اهميت دارد.‌ ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزهای ، منتخبی از (برگرفته از کتاب شریف سیدابن طاووس، مورد توصیه حضرت آیت الله بهجت) ▫️ شب پانزدهم این ماه، شب عبادت و استجابت است و کسی که در این زمان، حاجتی از خدا بخواهد، خداوند به او عطا فرماید. و بنا بر روایت رسول خداصلی‌الله‌علیه‌وآله کسی که در این شب، به طاعت و عبادت بپردازد، اجر صد عابد را دارد که لحظه‌ای نافرمانی خدا نکرده‌اند. 📚 اقبال‌الاعمال، ج٢، ص١٥ ✳️ @bahjat_alabd
❇️ دلها به این انسان جذب می شود! ❇️ قال رسول الله صلی الله علیه و آله : إنَّکُم لَن تَسَعُوا النّاسَ بِأَموالِکُم، ، فَسَعوهم باخلاقکم. ( امالی شیخ صدوق ، ص 62 ) ✔️ این روایت می فرماید شما می خواهید با پول دلها را به خودتان نزدیک کنید، هرگز چنین کاری را نمی توانید بکنید. اما یک وسیله ای دارید برای اینکه بتوانید دلهای اکثر مردم را به خودتان نزدیک کنید ، آن چیست؟ آن است. ⭕️ اگر شما تواضع بورزید،آدم صادقی باشید ، اگر علیه این و آن حرکت مخربی انجام ندهید ، اگر کسی باشید که روی حرف خودتان می ایستید،اینها صفاتی است که مردم دوست می دارند،می توانید با این خُلق خوب با این اخلاق حسنه و خصال نیک دل مردم را به طرف خودتان جذب کنید. ⭕️بنابر این اخلاق فقط به معنای اخلاق معاشرت یعنی خوش خلقی و لبخند به مردم نیست.بلکه همه خصلت های حسنه ای است که اسلام اینها را برای انسانها لازم دانسته است، معروف های اسلام ، معروف های عرف بشری است ، یعنی انسانی که دارای شجاعت است ،دارای صبر و حلم است ،دارای گذشت است ، دلها به این انسان جذب می شود. 🔹 [ شرح حدیث از امام خامنه ای مدظله العالی 7/2/93 ] ❤️ ❤️ ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🎙🌸 استاد آیت الله 🔷موضوع : صله رحم (خوش رفتاری با همسایه) 💯 🍃🍃🍃➖➖➖🍃🍃🍃 🌹کانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ ✳️ @bahjat_alabd
خلاصه.mp3
2.65M
🎙 خلاصه گویی خداوند... استاد رفیعی کانال استاد رفیعی ✳️ @bahjat_alabd
هدایت شده از ایتایار
👆 دوستان واقعا بهترین فرصته ✅ خیلی خوبی میدن 🔴 نرین به کانال، از دستتون رفته 😱😬 https://eitaa.com/joinchat/633798689C5b7f5896df
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 گزیده‌ای از کتاب ، تلخیص و تحریر کتاب علامه ملا احمد نراقی را در روزهای یکشنبه دنبال کنید: ▫️ زهدورزی و بی رغبتی به دنیا در صورتی فضیلت و مصداق عفت است که خود، به گونه ای دیگر برای دنیا نباشد. کسانی هستند که انگیزه آنان از ترک لذات دنیوی، دست یافتن به نوعی دیگر از لذات دنیوی است که در ذائقه آنان لذيذتر است. چنین کسانی «زاهد» نیستند و چنین صفتی زهد، فضیلت و عفت نیست. همچنین کسی که لذتی دنیوی را به دلیل دسترسی نداشتن به آن، یا برای ترس از بیماری، یا رسوایی، یا به خاطر دل‌زدگی ناشی از کثرت بهره برداری از آن و یا به خاطر عدم اطلاع از لذت بخش بودن آن ترک کند، زاهدِ صاحب فضیلت نیست. ✳️ @bahjat_alabd
موعظه آیت الله خوانساری.mp3
3.39M
🔰موعظہ‌مرحوم‌آیت‌الله‌خوانسارے👆 گفتہ‌هاے‌ ـــ💐آن‌دوبزرگوار💐ـــ ✳️ @bahjat_alabd
🔶 اخلاقم آرزوست... 🙏 پای درس علامه جعفری علامه محمدتقی جعفری، پس از پایان کلاس درس مثنوی مولوی، گفت: ⬅️ من خیلی فکر کردم و به این جمع‌بندی رسیده‌ام که رسالت همه پیغمبران در یک عبارت خلاصه می‌شود، و آن " کوک چهارم " است. شاگردان پرسیدند: "کوک چهارم" چیست؟ ‏استاد، با آن لهجه شیرین تبریزی، گفت: یک شخصی کفشهایش را برای تعمیر نزد کفاشی می‌برد. کفاش با نگاهی به کفش می‌گوید: این کفش سه کوک می‌خواهد و هر کوک ده تومان می‌شود. خرج تعمیر کفش می‌شود سی تومان. مشتری هم قبول می‌کند. پول را می‌دهد و می‌رود ‏تا ساعتی دیگر برگردد و سوار کفش تعمیرشده بشود. کفاش دست به کار می‌شود. کوک اول، کوک دوم و در نهایت، کوک سوم و تمام. اما با یک نگاه عمیق در می‌یابد اگر چه کار تمام است، ولی یک کوک دیگر اگر بزند عمر کفش بیشتر می‌شود و کفش، کفش‌تر خواهد شد. ‏از یک سو، قرار مالی را گذاشته و نمی‌شود طلب اضافه کند و از سوی دیگر، دو دل است که کوک چهارم را بزند یا نزند. او میان نفع و اخلاق، میان دل و قاعده‌ توافق، مانده است. یک دو راهی ساده که هیچ کدام خلاف عقل نیست. ‏اگر کوک چهارم را نزند، هیچ خلافی نکرده، اما اگر بزند، به رسالت هزار پیامبر تعظیم کرده. اگر کوک چهارم را نزند، روی خط توافق و قانون راه رفته، اما اگر بزند، صدای لبیک او، آسمان اخلاق را پر خواهد کرد. دنیا پر از فرصت کوک چهارم است، و ما کفاشهای دودل. 🔸 ‏برایتان دعا می‌کنم که در این دنیای فانی، همیشه و هر لحظه با نگاهتان، با کلامتان، و با قدمهایتان، با مهرورزی و از سر وجدان، کوک چهارم را برای ديگران بزنید. شما هم برای ما دعا کنید که کوک چهارم را بزنیم. دنیایی سراسر خیر و نیکی خواهیم داشت اگر با هم مهربان باشیم. ✳️ @bahjat_alabd
✳️ با اين جمله همه‌ی حضار را منقلب كردند 🔻 چند روز قبل از فوت ، عده‌اى خدمت ايشان مى‌رسند؛ در حالی ‌‌كه آقا را خيلى ناراحت مى‌بينند. آقا در چنين حالتى مى‌گويد: خلاصه، عمر ما گذشت، و ما مى‌رويم و نتوانستيم چيزى براى خود از پيش بفرستيم و عمل باارزشى انجام دهيم. يكى از حضار گفت: آقا شما ديگر چرا؟ ما بيچاره‌ها بايد اين حرف را بزنيم، شما چرا؟ بحمدالله شما اين همه آثار خير از خود باقى گذاشته‌ايد، اين همه شاگرد تربيت كرده‌ايد، اين همه كتبى كه به يادگار نهاده‌ايد، با اين عظمت و مدرسه‌هاى فراوان ساخته‌ايد... 🔸 وقتى سخنش تمام شد، آن حضرت فرمود -كه ظاهرا حديث قدسى باشد- «خلّص العمل فإنّ الناقد بصيرٌ بصير» (عمل را خالص گردان، كه حسابرس، بیناست، بینا...) و با اين جمله همه‌ی حضار را منقلب كردند. 📚 برگرفته از کتاب ✳️ @bahjat_alabd
13.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔊 💐🎙استاد آیت الله ضیاء آبادی ⭕️ موضوع: نماز را ترک نکنید 🌹بسیار پندآموز حتما گوش کنید ✳️ @bahjat_alabd
🌷 امام صادق (علیه‌السلام) : ☘️ سجْدَةُ اَلشُّكْرِ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ تُتِمُّ بِهَا صَلاَتَكَ وَ تُرْضِي بِهَا رَبَّكَ وَ تَعْجَبُ اَلْمَلاَئِكَةُ مِنْكَ. 🌿 سجدۀ شكر بر هر مسلمانى واجب است ، نمازت را با آن كامل و رضاى پروردگارت را حاصل مي سازى، و آن را از تو بپسندند 🌷 امام رضا (علیه‌السلام) : ☘️ اگر می‌خواهی صد مرتبه «شُکراً شُکراً» بگو و اگر می‌خواهی صد مرتبه «عَفواً عَفواً» 🌷 امام صادق (علیه‌السلام) : ☘️ کم‌ترین چیزی که در سجده شکر می‌گوید ؛ سه بار ذکر "شُکراً لِلّه" است 📖 من لایحضره الفقیه، ج۱ ✳️ @bahjat_alabd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 تشخیص تکلیف، نوری است در قلب مؤمن ✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: آیا راه خدا و بندگی را پیدا کرده‌ایم تا در راه باشیم؟! تشخیص تکلیف، نوری است در قلب مؤمن. در صورتی که به تکلیف عمل کند، دیگر زندان و شکنجه برای او سهل و آسان است؛ ولی راحتی در منزل در صورت عمل‌نکردن به تکلیف، بسیار مشکل و سخت است! 📚 در محضر بهجت، ج۲، ص۲۴۶ ✳️ @bahjat_alabd
✅چه کسی زرنگ است ✍️امام صادق علیه السلام: به خوبی نماز بخوانید، و براى آخرت خود كار كنيد، و آنچه را كه به سود شماست انتخاب کنید. گاهى مَردى پيدا مى‌شود كه در امور دنيا، باهوش و زيرك است و دیگران درباره او می‌گویند: [فلانى چقدر زيرك است!] ولی در حقیقت، زرنگ و زيرك، آن كسى است كه در كار آخرت زيرك باشد. 📚امالی شیخ مفید - مجلس ۲۳ ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ ✳️ @bahjat_alabd
4_5983237752290805587.mp3
6.28M
🔰 بهشت و بهشت 🎤 حجت الاسلام دارستانی 🔻بسیارشنیدنی ✳️ @bahjat_alabd
موضوع: اثر و ✳️ @bahjat_alabd