eitaa logo
مرکز نشر آثار آیت‌الله بهجت
25.4هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
463 ویدیو
3 فایل
کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره 🔶ارتباط با ادمین: @bahjat_admin 🔶سایت رسمی مرکز نشر آثار: www.bahjat.ir 🔶 فروشگاه اینترنتی محصولات مرکز: www.Bahjatava.ir 🔶سایر کانال‌های ارتباطی: yun.ir/Bahjat 🔶تلفکس : ۰۲۵-۳۷۸۳۳۳۷۱
مشاهده در ایتا
دانلود
مرکز نشر آثار آیت‌الله بهجت
🗓چهار‌شنبه ٢٨ شهریور ماه ١٣٩٧ ✅ابراهیم‌بن‌عباس گوید: هرگز ندیدم که حضرت رضا علیه‌السلام با کلمه‌ای نسبت به کسی جفا و بی‌وفایی روا دارد و ندیدم که کلام کسی را قطع کند، مگر آنکه آن شخص سخن خود را به پایان رسانده باشد. و هیچ‌گاه درخواست کسی را که توان برآورده ساختن درخواست او را داشت، رد نکرد. 📚 وسائل‌الشیعه، ج١٢، ص٢٠٩ 🔻مناسبت‌ها: 🔹تاسوعای حسینی (تعطیل) 🔹اضافه شدن لشکری جدید و مجهز از سوی ابن‌زیاد، برای جنگ با امام حسین(ع)؛ ۶١ق. ✅ @bahjat_ir
◾️ شیرین‌تر از عسل درجات و مقامات شهدای کربلا و اشتیاق آن‌ها برای شهادت، در بیان آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: کاری که به عابس(عابس‌بن‌ابی شبیب شاکری رحمه‌اللّه از اصحاب سیدالشهدا علیه‌السلام) رحمه‌الله نسبت می‌دهند که در روز عاشورا در میدان جنگ زره را انداخت و لخت شد(یعنی کلاه‌خود و زره خود را به کناری انداخت) سهل است؛ زیرا تمام اصحاب و خود آن حضرت «مُسْتَمیت» و طالب مرگ و شهادت بودند و می‌دانستند که کار تمام است و تنها مسئله‌ی مردن و شهادت در میان بود. و عقلای عالم در چنین مواضعی از خواسته‌ی خود دست بر می‌دارند، یعنی یا تسلیم می‌شوند و یا فرار می‌کنند، مگر اینکه رابطه‌ی دینی و باعث و رادع (انگیزه) مذهبی و الهی داشته باشند، چنان‌که اصحاب سیدالشهدا علیه‌السلام در کربلا چنین بودند و مرگ نزد آنها «أَحْلی مِنَ الْعَسَلِ؛ شیرین‌تر از عسل» بود. آیا می‌شود گفت این جمله خلاف واقع است؟! 📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص ٧١ مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق زیر:🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/10489Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: اصحاب سیدالشهدا علیه‌السلام می‌گفتند: «اگر هفتاد مرتبه کشته شویم و زنده شویم و کشته شویم، دست از یاری تو برنمی‌داریم». 📚 رحمت واسعه، ص۶۵ ✅ Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir
◾️ حالات اصحاب در شب عاشورا ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: در حالات اصحاب سیدالشهدا علیه‌السلام در شب عاشورا آمده است: «لَهُمْ دَوِیٌّ کَدَوِیِّ النَّحْل؛ زمزمه‌ای همانند صدای زنبور عسل داشتند». (یعنی به نجوا با خدا و نماز و خواندن قرآن مشغول بودند و زمزمه‌هایشان مانند صدای زنبور در صحرا می‌پیچید؛ لهوف، ص۹۴) همچنین آمده است که ایشان: «مَا بَینَ راکعٍ وَ ساجِدٍ وَ قائِمٍ وَ قاعِدٍ؛ در حالات مختلف برخی در رکوع و برخی در سجده و برخی ایستاده و بعضی نشسته [به عبادت و رازونیاز و مناجات و انس با خدا مشغول بودند». و در خطبۀ همام در شمار ویژگی‌های متّقین آمده است: «[أَمَّا اللَّیْلَ] فَصافّونَ أَقْدامَهُمْ تَالِینَ لِاَجْزاءِ الْقُرآنِ یُرَتِّلُونَهُ تَرْتِیلاً؛ در شب [برای عبادت] پاهایشان را کنار هم قرار می‌دهند و قرآن را شمرده‌شمرده و با تدبر می‌خوانند». 📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص٧٣ مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق زیر:🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/10490Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir
مرکز نشر آثار آیت‌الله بهجت
🗓پنج‌‌شنبه ٢٩ شهریور ماه ١٣٩٧ ✅ یک روز که همراه آقا از حرم برمی‌گشتیم، نزدیکی‌های منزل از آقا پرسیدم: «چه‌جور درس بخوانیم که در امتحان نتیجۀ بهتری بگیریم؟». چهرۀ آقا مقداری در هم رفت و ناراحت شد. بعد گفت: «خوب نیست آدم برای امتحان یا شهریه درس بخواند. آدم باید درس را قربة‌الی‌الله بخواند. حالا امتحان هم داد، داد. نتیجه گرفت یا نگرفت، اینها اصلاً معنایی ندارد». مدرک برای آقا اهمیت نداشت. (براساس خاطره یکی از شاگردان) 📚 ذکرها فرشته‌اند، ص۵۴ 🔻مناسبت‌ها: 🔹عاشورای حسینی (تعطیل) 🔹درگذشت ام‌سلمه، همسر پیامبر اکرم(ص)؛ ۶٢یا ۶٣ق. 🔹قتل ابن‌زیاد به فرمان مختار؛ ۶٧ق. ✅ @bahjat_ir
◾️ برداشتن بیعت از یاران در شب عاشورا ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ⚫️ امام‌ حسین علیه‌السلام در ابتدای نهضت خود، از افراد برای نصرت خود و دین خدا دعوت می‌کردند. ازجمله شخصی را پی عبدالله‌بن‌عمر فرستادند و به ایشان فرمودند: «إِتَّقِ اللهَ وَ أَجِبْ دَعْوَتَنَا» (تقوا پیشه کن و دعوت ما را اجابت کن). ولی در شب عاشورا، همه را آزاد گذاشت که داوطلبانه و به اختیار و انتخاب خود راه سعادت و شهادت را انتخاب کنند و به آن‌ها فرمود: «أَنْتُمْ فِی حِلٍّ مِنْ بَیعَتِی، فَاتخِذُوا اللیلَ جَمَلاً، فَإِنهُمْ لایرِیدُونَ غَیرِی» (شما در بیعتی که با من نمودید، آزادید. از تاریکی شب استفاده کنید و بروید؛ زیرا آنان جز کشتن من چیزی نمی‌خواهند). 📚 (رحمت واسعه، ص٩٢) ⚫️ معمول بود که در وقت جنگ و حمله، چند نفر نگهبان می‌گذاشتند تا کسی فرار نکند، اما امام‌ حسین علیه‌السلام در شب عاشورا فرمود: «أنْتُمْ فِی حِلٍّ مِنْ بَیْعَتِی» (بیعت خود را از شما برداشتم). این قوم با من کار دارند، هرکه می‌خواهد برود. تعداد لشکر امام حسین علیه‌السلام در شب عاشورا قریب هزار نفر بود. شب عاشورا ده نفر، ده نفر، بعضی با خداحافظی و بعضی حتی بدون خداحافظی از رکاب آن حضرت دور شدند و رفتند! 📚 (رحمت واسعه، ص٩٩) ✅ Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir
◾️ خدا می‌داند آن‌ها چه می‌دیدند درجات و مقامات شهدای کربلا و اشتیاق آن‌ها برای شهادت، در بیان آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام با اختیار خود، آن‌همه مصائب و شهادت و اسارت اهل‌وعیال خود را تحمل نمود؛ زیرا پیوسته و حتی در روز عاشورا بر آن حضرت عرضه می‌شد که یا نصر و پیروزی را انتخاب کنند یا لقاءالله‌ و معاهده و پیمانی را که با خدا بسته است‌؛ ولی ایشان با اختیار خود آن مقامات عالیه را انتخاب کردند. خدا می‌داند که آن‌ها چه می‌دیدند! حضرت قاسم علیه‌السلام راجع به مرگ می‌گوید: «اَحْلی مِنَ الْعَسَلِ» (شیرین‌تر از عسل است). آیا این تعبیر شوخی است؟! ما نمی‌توانیم درجات و مقامات آن‌ها را تعقل و درک کنیم که چه خبر بوده و چه درک می‌کردند و چه می‌دیدند، همین‌قدر نقل شده که امام‌ حسین علیه‌السلام مقامات اخروی آن‌ها را به آنان نشان داد. اینکه نقل شده عابس در روز عاشورا، در میدان جنگ در برابر دشمن لخت شد و زره را از تن درآورد، یک کار عادی و آسان نبود. خواست به دشمن بفهماند که ما از روی عقیده و مرام، راه شهادت را اختیار و انتخاب کرده‌ایم، نه از روی ناچاری و اجبار و تهدید و اکراه یا به ‌جهت شرم و حیا؛ بلکه این مرام ماست و شجاعانه و عاشقانه و داوطلبانه می‌جنگیم و کشته می‌شویم و باکی از شهادت نداریم و طرف مقابل، عمر سعد، بیچاره و دربند و اسیر مُلک «ری» است. حضرت ابوالفضل علیه‌السلام نیز با آن فداکاری‌هایش می‌خواست به آنان بفهماند که محبت خدا و محبت دوستان خدا چیز دیگری است که تحمل هرگونه دشواری و ناگواری و سختی در راه رسیدن به آن، سهل و آسان و شیرین است. 📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص۵٩ مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق زیر:🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/10488Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir
◾️بر حسین علیه‌السلام گریه کن امام‌ رضا علیه‌السلام فرمود: «إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَيْ‌ءٍ فَابْكِ عَلَی الْحُسَیْن؛ اگر خواستی بر چیزی گریه کنی، پس بر حسین علیه‌السلام گریه کن…» . 📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص١۵٩ ✅ Sapp.ir/bahjat_ir ✅ eitaa.com/bahjat_ir ✅ Gap.im/bahjat_ir ✅ ble.im/bahjat_ir
مرکز نشر آثار آیت‌الله بهجت
🗓جمعه ٣٠ شهریور ماه ١٣٩٧ ✅ موارد استثنا شده از نفاق: و مخفى نماند که این (آمدوشد میان دو نفری که دشمن‌اند) در صورتى است که غرض از تردّد میان دو دشمن و موافقت با آنها، محکم‌کردن دشمنى ایشان و امثال آن باشد. اما هرگاه کسى آمدوشد با دو نفر، که با هم دشمناند، نماید، و اظهار دوستى خود با هریک نماید، و فی‌الواقع هم با هر دو، دوست باشد، این نفاق نیست. گو دوستى او با هریک، دوستىِ صداقت و حقیقى نیست؛ چون دوستى حقیقى با کسى، با دوستى دشمن او جمع نمىشود. و همچنین اگر کسى از شرّ کسى دیگر ترسد، و به‌جهت دفع شرّ او، با او اظهار دوستى کند، و مدح او نماید به چیزى که اعتقاد به او نداشته باشد، و با او مدارا و سلوک کند، این نیز اگرچه نفاق است، و لیکن تا [وقتی که] ضرورت، دالّ به آن است، مذموم نیست، و جایز است شرعاً. و همه اخبارى که در خصوص مدارا وارد شده است، دلالت بر تجویز این نوع مىکند. 📚 (معراج‌السعادة، ص۶٣۵و۶٣۶) 🔻مناسبت‌ها: 🔹 روز تجلیل از اسرا و مفقودان ✅ @bahjat_ir
◾️ منتقم خون حسین علیه‌السلام ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: روایت دارد که امام زمان علیه‌السلام که ظهور فرمود، به اهل عالم پنج ندا می‌کند. این ندا بدون هیچ دستگاهی و [دخالت] اختراعی، به همه می‌رسد. به هرکسی به لغت (زبان) خودش می‌رسد. در عالم؛ نه در این پنج قاره یا …. [حضرت ندا می‌فرماید:‌] «ای اهل عالم، من امام قائم هستم؛ ای اهل عالم، من شمشیر انتقام‌گیرنده هستم؛ ای اهل عالم، همانا جدم، حسین علیه‌السلام را تشنه کشتند؛ ای اهل عالم، همانا [پیکر] جدم، حسین علیه‌السلام را عریان رها کردند؛ ای اهل عالم، همانا [پیکر] جدم، حسین علیه‌السلام را از روی دشمنی کوبیدند» 📚 برگرفته از کتاب رحمت واسعه، ص١٢٧ مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق زیر:🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/1104Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir