4_507919920438167616.mp3
15.1M
📕جزء چهارم قرآن کریم
👤استاد عبدالباسط
@bahjath
َ
🌸🍃🌸
خدايا در اين روز براى مرا در اجرای فرمانت نیرومند دار، و شيرينى یادت را به من بچشان، و در سپاسگزار یت به کرم خود بر انگیز ، و به نگهدارى و پوششت مرا حفظ کن، اى بيناترين بينندگان!
🌸
🌸 🍃 🌸 @bahjath
🌸🍃🌸🍃🌸
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
اقسام روزه
مسئله ۱۶۲۹. روزه چهار قسم دارد: روزهٔ واجب؛ روزهٔ مستحب؛ روزهٔ حرام؛ روزهٔ مكروه.
مسئله ۱۶۳۰. روزهٔ واجب، هشت قسم دارد: ۱. روزهٔ ماه مبارک رمضان. ۲. روزهٔ قضای ماه رمضان. ۳. روزهٔ كفاره. ۴. روزهٔ بَدَل قربانی حج واجب. ۵. روزهٔ نذر و عهد و قسم. البته در این فرض، وفا به نذر و عهد و قسم واجب است؛ نه آنکه خود روزه واجب باشد. ۶. روزهٔ استیجاری و مانند آن؛ مثل روزهٔ مشروط ضمن عقد. ۷. روزهٔ روز سوم اعتكاف. ۸. روزهٔ فوتشده از پدر (نیز به احتیاط واجب از مادر) بر پسر بزرگ.
مسئله ۱۶۳۱. روزهٔ حرام چهار قسم دارد: ۱. روزهٔ عید قربان. ۲. روزهٔ عید فطر. ۳. روزهٔ ایام تشریق برای حجگزار. ۴. روزه گرفتن در شب که بدعت است.
مسئله ۱۶۳۲. روزه گرفتن در هر روز از ایام سال ـ جز موارد یادشده در مسئله چهارم ـ صحیح و مستحب است.
@bahjath
✅حضرت آیتالله بهجت رضوان الله تعالی علیه:
حفظ کنیم قرآن را که همیشه با ما باشد، ما با او باشیم، آن را وسیلۀ حفظمان در فِتَن و شدائد(فتنهها و سختیها) دنیا قرار بدهیم.
.
از خدا بخواهیم که از قرآن، ما را جدا نکند؛ همچنین از خدا بخواهیم ما را از عترت نیز جدا نکند که عترت با قرآن است و قرآن هم با عترت.
.
📗 بهسوی محبوب، ص ۱۲۹
.
@bahjath
◀️ خواب بدن و خواب عقل
🔰 انسان دارای بدن و عقل است. خواب بدن از نعمت های خداست ولی خواب عقل و روح از نقمات خداست. از این رو اگرچه بدن در شب بهتر می آرمد و خوابیدن بدن، نعمت است و خداوند آن را آیت خود ذکر می کند: (و جعلنا نومکم سباتاً * و جعلنا اللیل لباساً)، «سُباب» و آرامش و خواب، برای عقل و فکر، نقمت است.
🔰 شب برای خوابیدن و آرامش بدن و بیدار شدن عقل است، پس رویاهای صادق و صالح خواب، نصیب کسانی می شود که بدنشان می خوابد نه جانشان؛ و همین گروه اند که در سحر بر می خیزند و شب زنده داری و عبادت می کنند.
🔰 البته روح هیچ کس نمی خوابد، زیرا موجود مجرد همیشه بیدار است؛ ولی چون غفلت و جهل، نوعی «خواب روح» است، روح افراد غیر معصوم بر اثر غفلت و جهل به خواب می رود؛ امّا روح بزرگ معصومان مطهر (علیه السلام)، هیچگاه غفلت و جهل نمی گیرد، زیرا مظهر تام (لا تأخذه سنه و لا نوم) است.
📔 برگرفته از کتاب دانش و روش بندگی ص ۵۹
@bahjath
تلاوت روزانه یک جزء قرآن کریم وهدیه به حضرت ولی عصر عج
@bahjath
جزء پنجم.mp3
14.35M
🌹 جزء پنجم قرآن کریم
🌹 استاد عبدالباسط
@bahjath
🍃❤️🍃
#احکام_شرعی
#رساله_توضیح_المسائل
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
وقت نيّت
مسئله ۱۶۴۴. وقت اختیاری نیّت روزهٔ واجب معیّن ـ مثل ماه رمضان و نذر معیّن ـ تا پیش از اذان صبح است، به گونهای که آغاز روزه از طلوع فجر، با نیّت همراه باشد و برای حصول اطمینان، مقداری پیش از طلوع صبح یا از هنگام شب، نیّت روزه كند و از اذان صبح تأخیر نیندازد که تأخیر از آن جایز نیست.
مسئله ۱۶۴۵. اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است و پیش از ظهر متوجه شود، چنانچه کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد، باید نیّت كند و روزهٔ او صحیح است و اگر مُفطری انجام داده، یا بعد از ظهر متوجه شود که ماه رمضان است، روزهٔ او باطل است و قضا دارد؛ ولی باید تا مغرب از کاری که روزه را باطل میکند، خودداری نماید.
مسئله ۱۶۴۶. اقوا آن است كه انسان در هر شـب از مـاه رمضان، برای روزهٔ فردای آن، نیّت كند و اگرچه از آغاز ماه، نیّت روزهٔ همهٔ ماه را نموده و آن را به صورت استمراری داشته باشد، صحیح است. در روزهٔ غیر ماه رمضان ـ مانند روزهٔ كفاره، نذر یا بدل هَدی ـ هم باید برای هر روز به صورت جداگانه نیّت كند و اگر بنا دارد مثلاً یک هفته روزه بگیرد، چنانچه در آغاز آن، نیّت همهٔ آن ایام را نموده و آن قصد را به صورت پیاپی داشته باشد، کافی است.
مسئله ۱۶۴۷. در روزهٔ واجبی که وقت آن معیّن نیست ـ همچون روزهٔ قضا، کفاره و نذر مطلق ـ، وقت اختیاری و اضطراری نیّت، تا اوّل ظهر است، بنابراین كسی كه نیّت كرده روزهٔ واجب غیرمعیّنی ـ مثل قضا یا كفاره ـ بگیرد و سپس منصرف شود و قصد افطار كند و بدون آنكه مفطری انجام دهد، دوباره تصمیم بر روزه بگیرد، میتواند پیش از ظهر دوباره نیّت كند و روزهٔ او صحیح است، مگر اینكه قصد ریا کرده باشد كه قابل اصلاح نبوده و تجدید نیّت اثری ندارد.
مسئله ۱۶۴۸. وقت نیّت روزه مستحبی از آغاز شب است تا موقعی كه به اندازه نیت كردن، به مغرب مانده باشد، بنابراین اگر تا این وقت كاری كه روزه را باطل میكند انجام نداده باشد و در آن زمان، نیّت روزهٔ مستحبی كند، روزهٔ او صحیح است.
مسئله ۱۶۴۹. اگر کسی نذر کرده که روز معیّنی روزه بگیرد و آن را فراموش کند و پیش از ظهر متوجه شود، چنانچه کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد و نیّت كند، روزهٔ او صحیح است؛ وگرنه باطل است.
مسئله ۱۶۵۰. كسی که روز خاصّی را نذر روزه كرده و در آن روز بدون نیت نذر، روزه گرفته، روزهٔ او برای نیّتی كه كرده صحیح است؛ اما برای نذر او کافی نیست.
مسئله ۱۶۵۱. عدول و تغییر نیّت از روزهای به روزه دیگر درست نیست؛ چه هر دو واجب، یا هر دو مستحب، یا یكی واجب و دیگری مستحب باشد.
@bahjath