eitaa logo
لا موثر فی الوجود الا الله
175 دنبال‌کننده
519 عکس
167 ویدیو
11 فایل
تعجیل در فرج امام زمان عج صلوات این کانال حاوی نکات ناب اخلاقی و اعتقادی از روایات و احادیث اهل بیت علیهم السلام و علما اخلاق جهت پیشبرد مسائل معنوی میباشد http://eitaa.com/hamid
مشاهده در ایتا
دانلود
حضرت آیت الله العظمی اقسام روزه مسئله ۱۶۲۹. روزه چهار قسم دارد: روزهٔ واجب؛ روزهٔ مستحب؛ روزهٔ حرام؛ روزهٔ مكروه. مسئله ۱۶۳۰. روزهٔ واجب، هشت قسم دارد: ۱. روزهٔ ماه مبارک رمضان. ۲. روزهٔ قضای ماه رمضان. ۳. روزهٔ كفاره. ۴. روزهٔ بَدَل قربانی حج واجب. ۵. روزهٔ نذر و عهد و قسم. البته در این فرض، وفا به نذر و عهد و قسم واجب است؛ نه آنکه خود روزه واجب باشد. ۶. روزهٔ استیجاری و مانند آن؛ مثل روزهٔ مشروط ضمن عقد. ۷. روزهٔ روز سوم اعتكاف. ۸. روزهٔ فوت‌شده از پدر (نیز به احتیاط واجب از مادر) بر پسر بزرگ. مسئله ۱۶۳۱. روزهٔ حرام چهار قسم دارد: ۱. روزهٔ عید قربان. ۲. روزهٔ عید فطر. ۳. روزهٔ ایام تشریق برای حج‌گزار. ۴. روزه گرفتن در شب که بدعت است. مسئله ۱۶۳۲. روزه گرفتن در هر روز از ایام سال ـ جز موارد یادشده در مسئله چهارم ـ صحیح و مستحب است. @bahjath
✅حضرت آیت‌الله بهجت رضوان الله تعالی علیه: حفظ کنیم قرآن را که همیشه با ما باشد، ما با او باشیم، آن را وسیلۀ حفظمان در فِتَن و شدائد(فتنه‌ها و سختی‌ها) دنیا قرار بدهیم. . از خدا بخواهیم که از قرآن، ما را جدا نکند؛ همچنین از خدا بخواهیم ما را از عترت نیز جدا نکند که عترت با قرآن است و قرآن هم با عترت. . 📗 به‌سوی محبوب، ص ۱۲۹ . @bahjath
◀️ خواب بدن و خواب عقل 🔰 انسان دارای بدن و عقل است. خواب بدن از نعمت های خداست ولی خواب عقل و روح از نقمات خداست. از این رو اگرچه بدن در شب بهتر می آرمد و خوابیدن بدن، نعمت است و خداوند آن را آیت خود ذکر می کند: (و جعلنا نومکم سباتاً * و جعلنا اللیل لباساً)، «سُباب» و آرامش و خواب، برای عقل و فکر، نقمت است. 🔰 شب برای خوابیدن و آرامش بدن و بیدار شدن عقل است، پس رویاهای صادق و صالح خواب، نصیب کسانی می شود که بدنشان می خوابد نه جانشان؛ و همین گروه اند که در سحر بر می خیزند و شب زنده داری و عبادت می کنند. 🔰 البته روح هیچ کس نمی خوابد، زیرا موجود مجرد همیشه بیدار است؛ ولی چون غفلت و جهل، نوعی «خواب روح» است، روح افراد غیر معصوم بر اثر غفلت و جهل به خواب می رود؛ امّا روح بزرگ معصومان مطهر (علیه السلام)، هیچگاه غفلت و جهل نمی گیرد، زیرا مظهر تام (لا تأخذه سنه و لا نوم) است. 📔 برگرفته از کتاب دانش و روش بندگی ص ۵۹ @bahjath
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تلاوت روزانه یک جزء قرآن کریم وهدیه به حضرت ولی عصر عج @bahjath
جزء پنجم.mp3
14.35M
🌹 جزء پنجم قرآن کریم 🌹 استاد عبدالباسط @bahjath 🍃❤️🍃
‍ 💠 دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان💠 @bahjath
حضرت آیت الله العظمی وقت نيّت مسئله ۱۶۴۴. وقت اختیاری نیّت روزهٔ واجب معیّن ـ مثل ماه رمضان و نذر معیّن ـ تا پیش از اذان صبح است، به گونه‌ای که آغاز روزه از طلوع فجر، با نیّت همراه باشد و برای حصول اطمینان، مقداری پیش از طلوع صبح یا از هنگام شب، نیّت روزه كند و از اذان صبح تأخیر نیندازد که تأخیر از آن جایز نیست. مسئله ۱۶۴۵. اگر نداند یا فراموش کند که ماه رمضان است و پیش از ظهر متوجه شود، چنانچه کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، باید نیّت كند و روزهٔ او صحیح است و اگر مُفطری انجام داده، یا بعد از ظهر متوجه شود که ماه رمضان است، روزهٔ او باطل است و قضا دارد؛ ولی باید تا مغرب از کاری که روزه را باطل می‌کند، خودداری نماید. مسئله ۱۶۴۶. اقوا آن است كه انسان در هر شـب از مـاه رمضان، برای روزهٔ فردای آن، نیّت كند و اگرچه از آغاز ماه، نیّت روزهٔ همهٔ ماه را نموده و آن را به صورت استمراری داشته باشد، صحیح است. در روزهٔ غیر ماه رمضان ـ مانند روزهٔ كفاره، نذر یا بدل هَدی ـ هم باید برای هر روز به صورت جداگانه نیّت كند و اگر بنا دارد مثلاً یک هفته روزه بگیرد، چنانچه در آغاز آن، نیّت همهٔ آن ایام را نموده و آن قصد را به صورت پیاپی داشته باشد، کافی است. مسئله ۱۶۴۷. در روزهٔ واجبی که وقت آن معیّن نیست ـ همچون روزهٔ قضا، کفاره و نذر مطلق ـ، وقت اختیاری و اضطراری نیّت، تا اوّل ظهر است، بنابراین كسی كه نیّت كرده روزهٔ واجب غیرمعیّنی ـ مثل قضا یا كفاره ـ بگیرد و سپس منصرف شود و قصد افطار كند و بدون آنكه مفطری انجام دهد، دوباره تصمیم بر روزه بگیرد، می‌تواند پیش از ظهر دوباره نیّت كند و روزهٔ او صحیح است، مگر اینكه قصد ریا کرده باشد كه قابل اصلاح نبوده و تجدید نیّت اثری ندارد. مسئله ۱۶۴۸. وقت نیّت روزه مستحبی از آغاز شب است تا موقعی كه به اندازه نیت كردن، به مغرب مانده باشد، بنابراین اگر تا این وقت كاری كه روزه را باطل می‌كند انجام نداده باشد و در آن زمان، نیّت روزهٔ مستحبی كند، روزهٔ او صحیح است. مسئله ۱۶۴۹. اگر کسی نذر کرده که روز معیّنی روزه بگیرد و آن را فراموش کند و پیش از ظهر متوجه شود، چنانچه کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد و نیّت كند، روزهٔ او صحیح است؛ وگرنه باطل است. مسئله ۱۶۵۰. كسی که روز خاصّی را نذر روزه كرده و در آن روز بدون نیت نذر، روزه گرفته، روزهٔ او برای نیّتی كه كرده صحیح است؛ اما برای نذر او کافی نیست. مسئله ۱۶۵۱. عدول و تغییر نیّت از روزه‌ای به روزه دیگر درست نیست؛ چه هر دو واجب، یا هر دو مستحب، یا یكی واجب و دیگری مستحب باشد. @bahjath
❗️ 🌹آیت الله بهجت (ره): استاد ما، مرحوم آقا سید علی قاضی طباطبایی می فرمود: ✨برای حاجتی چهل سال بعد از نماز دعا می کردم، بعد معلوم شد که مصلحت نبود. 📔در محضر بهجت، جلد۱ @behjath
⚜💠⚜💠⚜💠 💠⚜💠 ⚜💠 💠 ⚜ 🌹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم: به امت من در ماه رمضان پنج چیز داده شده كه به امت هیچ پیغمبری پیش از من داده نشده است: ✅اول: هرگاه شب اول ماه رمضان فرا رسد خداوند به سوی آنان نظر می كند و كسی كه خدا به او نظر كرده هرگز او را عذاب نمی كند. ✅دوم: بوی بد دهان آنان به هنگام غروب در نزد خدا خوشبوتر از بوی مشك است. ✅سوم: ملائكه برای ایشان در شب و روز استغفار می كنند. ✅چهارم: خداوند بلند مرتبه به بهشتِ خویش امر می كند كه برای بندگان من استغفار نموده و خود را برای آنان تزیین كن. پس چه نزدیك است كه سختیها و اذیتهای دنیا، آنها را در خود فرو ‍ ببرد و به سوی بهشت من و كرامت من بروند. ✅پنجم: هرگاه شب آخر فرا رسد، خداوند همة آنان را می آمرزد. بحارالانوار ج۹۶، ص۳۶۷ @bahjath 💠 ⚜ 💠⚜ ⚜💠⚜ 💠⚜💠⚜💠⚜
✅فرق موعظه با سخنرانی 🔸وعظ هم اصطلاحاً «جذب الخَلق إلي الحق» است. 🔸سخن‌خواني، كسي مقاله‌اي بنويسد، بخواند، اين را نمي‌گويند موعظه. 🔸سخنراني منبر برود سخنراني بكند نمي‌گويند موعظه، اگر عُرضه داشت مخاطب خود را جذب إلي الحق كرد اين مي‌شود وَعظ. 🔸«الوعظ جذب الخلق إلي الحق» نه سخنراني كردن!؛ اگر آدم بتواند جاذبه ايجاد كند، بله موعظه است. 🔸خدا واعظ است (يَعِظُكُمُ اللَّهُ)؛ به وجود مبارك پيامبر فرمود قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم. 🔸اينكه مي‌بينيد كم اثر دارد براي اينكه ما چيزي را حفظ كرديم داريم مي‌خوانيم و براي مردم مي‌گوييم، اين [موعظه] نيست! 🔸قلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ همين‌ها را جذب كرد، اين همه خواص و حارثةبن‌مالك پيدا شد، ابوذر پيدا شد، مقداد پيدا شد، عمار پيدا شد، اينها سابقه شرك و بت‌پرستي داشتند، اين همه افراد و شهدايي كه در بدر و حنين و خيبر جان‌نثاري و جان‌فشاني كردند سابقه بت‌پرستي داشتند، اينها را جذب كرد. 🔸فرمود إِنَّمَا أَعِظُكُم، من شما را به طرف خدا جذب مي‌كنم (بِوَاحِدَةٍ) به يك كلمه، به اصل واحد، به كلمه واحد، به خلصت واحد ... أَن تَقُومُوا لِلَّهِ، بالأخره خدايي هست، فكر كنيد ببينيد از شما چه چيزي خواست، با او چگونه بايد رابطه داشته باشيد؛ ما كه علف خودرو و هرز نيستيم كه روئيده بشويم... 🔸منظور از قيام هم ايستادگي است نه ايستادنِ فيزيكي، آن‌كه دارد عمر را به بطالت مي‌گذارند يك جا ايستاده است او در حقيقت نشسته است؛ او كه «جهاني است بنشسته در گوشه‌اي»(*) او در حقيقت ايستاده است. ↙️پي نوشت: *- ديوان ابن يمين 🔹گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی /سوره سبأ، آیات ۴۳ الی ۴۶ @bahjath