🔴 نهج البلاغه راه اتصال به امام زمان
⭕️ سؤال راهبردی: چگونه در زمان غیبت و ظهور، به امام زمان متصل بشویم؟
🔹مقدمه اول: طبق متن دعای ندبه، اتصال به امام زمان ، هم راه اتصال به آسمان ملکوت است...أين السَّببُ المُتّصِلُ بَينَ الأرضِ و السمآء و هم راه همنشینی و رفاقت با اجداد و پیشنیان معصوم اوست صِلْ اللهمَّ بَينَنا و بَينَه وُصْلَةً تُؤَدّي إلي مُرافَقَةِ سَلَفهِ
🔹مقدمه دوم: شرط لازم برای اتصال دو نفر به هم، سنخیت است السّنخيّةُ علّةُ الإنضِمام یعنی هم سنخ بودن، علت به هم ضمیمه شدن است.
🕊 کبوتر با کبوتر باز با باز
🕊کند همجنس با همجنس پرواز
✅اما برای هم سنخ شدن میتوان از راهبرد تشبُّه استفاده کرد؛ یعنی خود را شبیه کسی کردن. مولا در حکمت ۲۰۷ میفرماید:" اگر بردبار نیستی خود را به بردباری بزن؛ زیرا کم اتفاق میافتد که کسی خود را شبیه گروهی کند ولی از آنها نشود"
⚠️پس: برای اتصال به امام زمان باید هم سنخ یا متشبه به ایشان شد.
⭕️سؤال: امام زمان چه سنخی دارند تا ما با تشبه به آن با وی اتصال پیدا کنیم؟
✅در خطبه ۱۸۲ بند۵ حضرت تمام سنخ و ویژگی امام مهدی را " حکمت و عطش فراگیری حکمت " معرفی میفرمایند:"زره دانش بر تن دارد و با تمامی آداب، و باتوجه، معرفت کامل آن را فراگرفته است. حکمت گمشده اوست که میجویدش و حاجت اوست که میپرسدش."
✅و در حکمت ٨٠ نیز می فرمایند:
"حکمت گمشده مومن است."
✔️پس هر کس میخواهد که به امامش برسد، باید مانند او تشنه و جویای دائمی حکمت باشد وچه حکمتی بالاتر از نهج البلاغه مولا علی علیه السلام❓
🖊حمیدرضا مهدویارفع
@bahjath
🗣 ندایی تکان دهنده که هر روز سر داده میشود
✴️عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَلنَّهَارَ إِذَا جَاءَ قَالَ يَا اِبْنَ آدَمَ اِعْمَلْ فِي يَوْمِكَ هَذَا خَيْراً أَشْهَدْ لَكَ بِهِ عِنْدَ رَبِّكَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ فَإِنِّي لَمْ آتِكَ فِيمَا مَضَى وَ لاَ آتِيكَ فِيمَا بَقِيَ وَ إِذَا جَاءَ اَللَّيْلُ قَالَ مِثْلَ ذَلِكَ.
✍🏻 امام صادق عليه السلام فرمودند: وقتی روز میشود، به مردم ندا دهد: "اى فرزند آدم، در اين روز كار نيكى كن تا من در روز قيامت نزد پروردگارت براى تو گواهى دهم، زيرا من در گذشته پيش تو نيامدم و پس از اين هم نزدت نيايم." و شب هم همين سخن را گويد.
📗الکافی، ط_الاسلامیه، ٢/٤٥٥
کلام اهلبیت علیهم السلام را نشر دهیم 👆👆
@bahjath
#خدایا_شکرت_شیعه_ایم❗️
آیتاللهالعظمی بهجت قدسسره:
چقدر #شیعیان باید #شکر_گزاری کنند که سروکارشان با #اهل_بیت علیهمالسلام است و #خداوند #نعمت #ولایت را به آنها عطا نموده است
📗رحمت واسعه، ص۳۹
@behjath
✅حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
برای تسهیل طاعت و اجتناب از معصیت راهی جز این نداریم که متوجه شویم و یقین کنیم که طاعت، نزدیکی به تمام نعمتها، خوشیها، داراییها، عزتها و ... است و معصیت عبارت است از محرومیت، ناخوشی، نداری و ذلت.
📚 در محضر بهجت، ج١، ص١٢
@bahjath
🔶 حضرت آیتالله بهجت رضوان الله تعالی علیه:
هرکس میخواهد دعایش مستجاب شود، برای نجات مؤمنین و مؤمنات دعا کند.
📚 درمحضر بهجت، ج۲، ص ۱۵۵
@bahjath
🌺 🌺 🌺 ولادت پر نور و سرور حضرت صاحبالزمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف مبارک باد 🌺 🌺 🌺
#انتشار_فیلم_برای_اولین بار
💥حضرت آیتالله بهجت رضوان الله تعالی علیه :
: «ملتفت باشید که او همیشه حاضر است!»
🔸 [فرج، دو نوع است]؛ فرج عمومی یا فرج خصوصی؛ ممکن است کسی مبتلا [به بیماری یا گرفتاری] است [و به حضرت متوسل شود]. حضرت حجت از اینکه در قضای حاجت [مؤمن]، و نجات او از بلیات[و بلاها] سعی کند [از سوی خدا] ممنوع نیست. إلی ماشاالله (بسیار) دیده شده که [امام زمان(ع)]شیعه را وقتی که راه دیگری نبوده است، نجات دادهاند. این [فرج]، ظاهرا شخصی و خصوصی است، و إلا [فرج] عمومی همان است که برای همه ظاهر [خواهد شد، إنشاءاللّه]. [١]
🔸 بله! یک چیزی هست که انسان باید ملتفت باشد که [امام زمان(ع)] همیشه حاضر است. او ما را میبیند، ما او را نمیبینیم. نعوذبالله نعوذبالله [مثل این که] شیطان ما را میبیند [ولی] ما او را نمیبینیم. این که [امام زمان عجلالله فرجه الشریف] «عین الله الناظره و اذنه الواعیه و یده الباسطه؛ چشم بینای خدا و گوش شنوای الهی و دست توانمند خدا» است، [یعنی] قطعا این صحبتی که ما میکنیم او جلوتر از ما میشنود؛ این مسافت بین سامع(شنونده) و متکلم(گوینده) فرق دارد، [اما] ایشان [برای شنیدن کلام] قطع مسافت نمیکند، [بلکه] کلام ما را جلوتر از همه ما میشنود، چه [از سوی] متکلم باشد چه مستمع. جلوتر از مستمعین میشنود[٢]. اگر ما این را بدانیم حیاء میکنیم از معصیت، حیاء میکنیم از غفلت!
🔻پینوشت:
[١]. بنابه روایات متعدد و فرمایشات بزرگان، امام زمان علیهالسلام اگر چه در عصر غیبت مأمور به غیبت از عموم هستند، اما غیبت از خواص ندارند. لذا در جایی که مؤمنان نیاز به کمک دارند و به ایشان متوسل گردند، حضرت برای رفع گرفتاری آنان به طور ویژه ای عنایت و گره گشایی می کنند و حتی در موارد خاص، دیدار و تشرف حاصل می شود. بنابراین در دوران غیبت راه تشرف خصوصی خدمت حضرت باز است، و موارد آن در طول تاریخ به حدی است که قابل انکار نیست. این تشرف انواع گوناگونی دارد و در مواردی دیداری، شنیداری، یا حتی صرفا به صورت رفع حاجت بوده است.
حضرت آیتالله بهجت قدسسره در موارد متعددی ضمن بیان حکایات و خاطرات، به انواع این تشرفات اشاره مینمودند.
[٢]. انسانهای عادی برای شنیدن کلام دیگران، محدودیتهایی دارند که امام معصوم بنابر اراده الهی آن محدودیتها را ندارد. به طوریکه اهل بیت علیهمالسلام علم حضوری به مسائل دارند و این علم ورای زمان است. لذا امام معصوم علیهالسلام میتواند سخن هر گویندهای را قبل از شنیدن دیگران و حتی همین فاصله و زمان بسیار کمی که خود گوینده، مطلب خود را متوجه بشود، بشنوند.
💻 مشاهده فیلم کاملتر این مطلب از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیتالله بهجت(ره):🔻
http://bahjat.ir/fa/content/10688
@bahjath
✅حضرت آیتالله بهجت رضوان الله تعالی علیه:
آنبهآن [انسان] ترقی و رشد میکند. محال است که یک کار خیری برای خدا بکند مغفولٌعنه باشد (نادیده گرفته شود)؛ «لَا يَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقَالُ ذَرَّةٍ؛ به اندازه سنگینی ذرهای از علم او دور نخواهد ماند»، [ممکن نیست] ملائکه خبردار نشوند، کسی ننویسد، ضبط نکند. باید ملتفت باشد! هر خیری و هر شری از هر کسی صادر شود، در آنجا آشکار است.
📚 بهسوی محبوب، ص١١۴
✅ @bahjath
🌷امام صادق علیه السلام
💠الْمُؤْمِنُ بَيْنَ مَخَافَتَيْنِ ذَنْبٍ قَدْ مَضَى لَا يَدْرِي مَا صَنَعَ اللَّهُ فِيهِ وَ عُمُرٍ قَدْ بَقِيَ لَا يَدْرِي مَا يَكْتَسِبُ فِيهِ مِنَ الْمَهَالِكِ فَهُوَ لَا يُصْبِحُ إِلَّا خَائِفاً وَ لَا يُصْلِحُهُ إِلَّا الْخَوْفُ.
💠مؤمن میان دو ترس قرار دارد: ترس از گناهی که انجام داده و نمیداند خدا در باره او چه میکند، و ترس از اینکه عمری باقی مانده و نمیداند چه گناهانی که مایه هلاک او است مرتکب خواهد شد، پس هر صبح (و هر دم) ترسان است، و اصلاح نمیکند او را مگر همین ترس.
📗الکافی/ج ۲/ص ۷۱
@bahjath
#ما_کجا_آنها_کجا…❗️
✅ حضرت آیتالله بهجت رضوان الله تعالی علیه:
بزرگان ما از حلال اجتناب میکردند، ما حداقل از حرامش پرهیز کنیم.
📗درمحضر بهجت، ج۲، ص۳۵۰
@behjath